eitaa logo
اســــاس
96 دنبال‌کننده
188 عکس
34 ویدیو
38 فایل
گفتمان ساز حقوق عمومی برای زیست بوم ایران اسلامی Instagram.com/asaas_discourse1 twitter.com/Asaas_discourse Telegram.me/Asaas_discourse
مشاهده در ایتا
دانلود
اســــاس
🖋️ اولین اساس ایرانی نگاهی به مبنای مشروطه در دستگاه فکری علامه نائینی به مناسبت سالروز امضای قانون اساسی مشروطه 🔹صد و چهارده سال پیش در چنین روزی مظفرالدین شاه قاجار تنها ده روز پیش از پایان حیاتش اولین قانون اساسی ایران را امضا نمود. 🔹این قانون اساسی با عنوان «نظام‌نامه سیاسی» مشتمل بر 51 اصل به تصویب مجلس شورای ملی رسیده بود. 🔹این قانون نتیجه مدت ها مجاهدت مشروطه خواهان بود؛ هرچند نواقص متعددی داشت و بعد از تصویب آن، متمم قانون اساسی ضمن جرح و تعدیل اصول اولیه به متن قانون افزوده شد. 🔹 مرحوم نائینی از نامدارترین علمای طرفدار مشروطه در کتاب گران‌سنگ تنبیه الامه و تنزیه المله دلایل حمایت خود از نظام مشروطه و اساس مجلس شورای ملی را توضیح می دهد. 🔹جالب آنجا است که علامه نایینی هرگز حکومت مشروطه را حکومتی ذاتاً مشروع نمی داند بلکه تاثیر آن در کم شدن شدت ظلم و جور حاکمیت و حفظ بیضه اسلام را، علت طرفداری خود از مشروطه عنوان می کند. 🔹او در تنبیه الامه یازده شک در خصوص نظام مشرطه را طرح نموده و پاسخ می گوید. مرحوم نایینی در دهمین شک در خصوص مبنای مشروطه عنوان می‌دارد: ⬅️«سلطنتی که در شریعت حقه اطاعت او واجب و مخالف او حرام است، آن است که از جانب خدا باشد و اگر از جانب او یا منصوبین از قبل او نشد، سلطنت جور و ولایت طاغوت است چه به رضای خلق و اختیار آنها باشد یا نه و چه مشروطه باشد یا مطلقه.» 🔹علامه در جواب این شک صریحاً پاسخ می گوید: ⬅️ «هیچ احمقی ادعا نکرده و نکند که وکلاء شرعاً در امر سلطنت به سبب این توکیل ذی حق خواهند شد. مثل این که از جانب معصوم وکیل باشند و کسی نگفته که وجوب مساعدت و همراهی با وکلا از این باب است تا تو بگویی که موکلین آنها را این مرتبه نیست تا چه رسد به وکیل آنها، بلکه فهم کج تو از این طرف رفته و از سلوک طریق مستقیم کناره گرفته و الا بر صاحب سلیقه مستقیمه پوشیده نیست که حکم به وجوب تقویت وکلا و حرمت تضعیف آنها چنان که مکرر دانسته شد از جهت آن است که عمل آنها تحدید لاحدی جور و تقیید اطلاق ظلم است به حدود و قیودی که موجب انتظام مملکت و حفظ آنها از تهاجم کفار است. پس تقویت آنها در حقیقت تقویت خواهد بود در حفظ اساس اسلام و تضعیف آنها راجع خواهد شد به تقویت کفر و اعانت کفره و در هجوم کردن به مسلمین» 🔹 ایشان در ادامه در تبیین تفاوت جور معمول در ممالک کفر(دولت های مدرن غربی) و ظلم و جور پادشاهی مطلقه ایران می نویسد: ⬅️«آنچه در ممالک کفریه نوعاً معمول است جوری است که به عدل و انصاف اقرب است چرا که روسای جور که زمام امور مردم به دست آنها است، سکنه مملکت را در اموری که راجع است به تمدن و استعمار ملکی ذی‌حق دانند و به نظارت امنا آنها در آن امور ملتزمند و تمام ادارات دولتی خود را تابع قانونی که از روی تعدیل در مقتضیات سیاسیات جعل شده قرار دهند. و پر واضح است که این نحو از جور، باعث آبادی ملک و ملت آنها گردیده. به عکس ما مسلمان ها که آن نحو از جور خانه های ما را خراب، و ایران ما را ویران کرده. حالا دسته ای از مسلمین اجتماع کرده اند که آن جوری که فساد محض است و موجب خرابی دیار است تبدیل کنند به قسم دیگر که اگر چه فی نفسه فساد است چون که جور است لکن از جهت خصوصیتی که در او ملاحظه می شود باعث صلاح خلق و موجب آبادی ممکلت و حفظ علم اسلام است. » 🔹دقت نظر و ابتکار علامه نایینی در جمع میان اصول مکتب شیعه و ضروریات عصر و زمان خود کم نظیر و شگفت آور است. او به سبب درجه بالای علمی خود هرگز دچار التقاط نشد و توانست بنای نظریه خود را بر شالوده محکم کلام و فقه اسلامی بنا کند و نه دچار تناقض گویی و نه دچار تصلب گردد. 📌منبع: تنبیه الامه و تنزیه المله، محمدحسین نایینی، چاپ شده در رسائل مشروطیت، غلامحسین زرگری نژاد، تهران: انتشارات موسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی، 1387، صص245-250 ↙️اساس را دنبال بفرمایید http://twitter.com/Asaas_discourse http://Instagram.com/asaas_discourse http://Telegram.me/Asaas_discourse http://Eitaa.com/Asaas_discourse
✍️نه دی تبلور موازنه‌ی نقش امت و امامت در نظام اسلامی 🔹در گرامی‌داشت نه دی 1388 و تاثیر حرکت مردم در نقش بر آب کردن توطئه های خنّاثان در آسیب به نظام اسلامی سخن زیاد رانده شده است اما در تاثیر این حرکت در اثبات محقق بودن نظام امت - امامت کمتر صحبت شده است. 🔹صحبت ها در نظام امت - امامت بیشتر متمرکز بر امامت، ویژگی های امام، التزامات امام و نظایر آن است در حالیکه جامعه مکتبی بر محور توازن و تعادل امت و امامت بنا نهاده شده است. 🔹 امت و امامت دائما با هم در تعاملند، از هم تاثیر می گیرند و تاثیر می گذارند. این تعامل و تاثیر دوسویه امت و امامت بر یکدیگر باعث شد در نه دی 1388 امت به پشتیبانی از امامت و نظام ولایی بپاخیزند و نقش خود را در برقراری موازنه امت – امامت ایفا کنند. 🔹از وظایف امت در برابر امامت، معرفت به امام و بصیرت و دشمن شناسی است. ارائه واکنش صحیح، دقیق و به موقع مردم در حوادث روزگار در برقراری توازن و دوام نظام امت – امامت مهم است. 🔹حرکت امت در هم صدایی با امامت و ایجاد مرزبندی بین موافقان معترض، با مخالفان مغرض به پیروی از ولی فقیه، در بستر انجام وظایف امت سنجیده می شود. 🔹 نه دی ماه تجلی ایفای وظایف امت در قبال امامت و نظام اسلامی است که نشان دهنده محقق بودن موازنه نقش امت در تعامل با امامت در نظام اسلامی می باشدکه به منزله یک اساس در نظام اسلامی است. 📌اساس را دنبال بفرمایید ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://twitter.com/Asaas_discourse ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://Instagram.com/asaas_discourse ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://Telegram.me/Asaas_discourse
اســــاس
🖌«منطق زور، منطق فریب» ▪️مرور تاریخی- حقوقی فاجعه ترور مؤثرترین فرمانده جبهه مبارزه با تروریسم تکفیری به فرمان مستقیم رئیس جمهور آمریکا، حاوی روشنگری‌ها و نکات قابل توجهی است. ترور یک مقام عالی‌رتبه نظامی دولتی، نه در میدان نبرد که در سفری رسمی و به دعوت نخست وزیر عراق ، نه برای مأموریت نظامی بلکه مأموریتی سیاسی و به منظور گفتگو با مقامات رسمی کشور میزبان در راستای کاهش تنش‌های منطقه‌ای، قطعاً با هیچ منطقی جز منطق زور سازگار نیست. ◾️عقب‌گرد، بررسی وقایع پیش از ترور سردار سلیمانی ▪️طی ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۹، عراق با تظاهرات اعتراض‌آمیز مردمی که خواستار بهبود اوضاع اقتصادی و رفع فساد هستند، مواجه است. درمواردی تحت تاثیر تحریکات خارجی، اعترضات، رنگ ضدایرانی به خود گرفته و منجر به حملاتی به کنسولگری‌های ایران در کربلا و نجف می‌شود. ترامپ در ۱۰ دی ۹۸ در راستای پیشبرد پروژه ایران‌هراسی خود، خطاب به معترضین عراقی که به تصور وی خواستار آزادی از سلطه ایران هستند، می‌گوید: «اکنون نوبت شماست!» این در حالی است که سفارت آمریکا در بغداد شاهد اعتراضات ضدآمریکایی مردم عراق است که در واکنش به حملات هوایی آمریکا به نیروهای حشد الشعبی صورت گرفته‌است. ▪️۲۷دسامبر ۲۰۱۹، یک حمله راکتی ناشناس به پایگاه آمریکایی در نزدیکی شهر کرکوک عراق صورت می‌گیرد. آمریکا، گردان‌های حزب الله، تحت فرماندهی حشدالشعبی را متهم به این حمله می‌کند که این گروه، هرگز مسئولیت آن را نمی‌پذیرد. ▪️۲۹ دسامبر ۲۰۱۹، هواپیماهای نظامی آمریکا نیروهای گردان‌های حزب الله و حشدالشعبی را در مرز میان عراق و سوریه مورد حمله قرار می‌دهند که به کشته شدن ۲۸ تن و مجروح شدن ۵۱ نفر می‌انجامد. در پی این حمله، صدها تن از هواداران حشدالشعبی در پی تشییع جنازه‌های شهدا به عنوان اعتراض به حملات آمریکا، سفارت این کشور در بغداد را محاصره کرده و خواستار خروج آمریکا از عراق می‌شوند که پس از چند روز بدون هیچ‌گونه صدمه‌ای به دیپلمات‌های آمریکایی، قضیه خاتمه می‌یابد. در حالی که ایران، هر گونه دخالت در این زمینه را رد می‌کند، ترامپ مدعی میشود که: «ایران مسئول هر گونه حادثه یا خسارتی در هر یک از اماکن ماست. آن‌ها هزینه سنگینی خواهند پرداخت. این هشدار نیست. بلکه تهدید است!» ◾️شروع عملیات توجیه و نیرنگ ▪️با وقوع حادثه غمبار بامداد ۱۳ دی ماه ۹۸ ،کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای، صریحاً مسئولیت حمله را پذیرفت و آن را «دفاعی قاطع به منظور ارعاب ایرانیان برای حملات آتی» دانست. در برخی توئیت‌ها، ترامپ و وزیر امور خارجه-اش در توجیه این ادعا که ایران به آن‌ها حمله کرده و آمریکا پاسخ داده است، حمله راکتی به پایگاه کرکوک و محاصره سفارت این کشور در بغداد را به ایران نسبت دادند! ▪️در این میان هیچ‌گونه مدارکی ارائه نشد جز این که مقامات آمریکایی طبق رویه کلی، ایران را مسئول اقداماتی می‌دانند که توسط گروه‌هایی انجام می‌گیرد که به اعتقاد آن‌ها تحت نفوذ ایران هستند. حشد الشعبی بخشی از نیروهای قانونی عراق است که به موجب قانون ۲۶ نوامبر ۲۰۱۶ مصوب پارلمان و بخشی از نیروهای مسلح عراق به شمار می‌رود؛ بنابراین، مسئولیت اقدامات آن نیز متوجه دولت عراق است. همکاری ایران با این نیرو نیز بخشی از کمک های مستشاری نظامی بوده که با درخواست و هماهنگی دولت عراق جریان داشته و علاوه بر این، حمله راکتی نیز ناشناس بوده و حشد الشعبی هرگز مسئولیت آن را نپذیرفته‌است. ▪️انتساب اقدام جمعی از هواداران حشدالشعبی در محاصره سفارت آمریکا در بغداد به ایران نیز فاقد مبناست. زیرا این اقدام هرگز مورد تأیید ایران واقع نشد و بلکه طبق برخی گزارش‌ها، ایران و شخص سردار سلیمانی کوشیدند تا غائله هر چه زودتر خاتمه یابد و محاصره سفارت آمریکا بدون آسیبی به دیپلمات‌های آمریکایی پایان یافت. بر فرض ایجاد خسارت برای سفارت آمریکا، مسئولیت آن متوجه دولت عراق به عنوان کشور پذیرنده است و دولت متبوع سفارت مجاز نیست رأساً دست به اقدام خودسرانه بزند. ▪️بر این مبنا، اساساً حمله به سفارت آمریکا قابل انتساب به ایران نیست. گرچه حتی در فرض حمله به سفارت آمریکا، این کشور می‌تواند دولت عراق را مسئول بداند. چرا که عراق، مسئولیت حفاظت از اماکن دیپلماتیک مستقر در کشور خود را دارد. اما انتساب حمله به سفارت آمریکا به ایران، نکته‌ای است که ادعای «دفاع مشروع» بودن ترور سردار سلیمانی را بلاوجه می¬کند. هم‌چنین در این موضوع، آمریکا خود ناقض توافقات دوجانبه با عراق به ویژه موافقتنامه‌های امنیتی عراق و آمریکا مصوب 2008 است. ▪️اندیشه راهبردی آمریکا از بین بردن سردار سلیمانی بود، به هر بهانه و با هر توجیه غیر منطقی. چرا که او موازنه قدرت منطقه‌ای را تغییر داده بود... اساس را دنبال بفرمایید ✔️twitter ✔️Instagram ✔️Telegram ✔️Eitaa @Asaas_discourse
اســــاس
حاج قاسم؛ موفقترین مجری اساس التزام جمهوری اسلامی به تمشیت امور در راستای تحقق آرمان سعادت انسان در گستره کل جامعه بشری، ناشی از ماهیت و دایره نفوذ و تأثیر انقلاب اسلامی است و احیاء مفهوم کرامت و ارزش والای انسان با خوانش اسلام ناب، از پردامنه‌ترین و عمیق‌ترین آثاری است که انقلاب اسلامی بر هنجار، ساختار و رفتار نظام سیاسی برآمده از خود بر جای گذاشته است. تحقق استقلال، وحدت و تمامیت اراضی کشور از طریق نفی هر گونه ستمگری، ستم‌کشی، سلطه‌گری و سلطه‌پذیری، از جمله مجاری صیانت از کرامت و ارزش والای انسان، به عنوان یکی از مبانی ایمانی جمهوری اسلامی بوده و بر همین مبنا، فرض دانسته که سیاست خارجی خود را بر اساس معیارهای اسلام، تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمان و حمایت بی‌دریغ از مستضعفان جهان تنظیم نماید و امکانات خود را برای توسعه و تحکیم برادری اسلامی به کار برد. تصریح قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر حمایت از مبارزه حق‌طلبانه مستضعفین در برابر مستکبرین در هر نقطه از جهان، و تأکید بر استمرار نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن، از جمله مسایلی است که تا کنون جایگاه شایسته ای در میان پژوهشگران حقوق اساسی نداشته و مغفول مانده است. این در حالی است که اگر مجاهدت بی‌دریغ رزمندگان بدون مرز انقلاب اسلامی در دفاع از آرمان سعادت انسان در برابر ستمگران و سلطه گران بین المللی و منطقه ای نبود، مجالی برای تحقق سایر اصول قانون اساسی خصوصاً اصول مربوط به آزادی فراهم نمی شد. بر این اساس، شاید بتوان گفت که سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان پرافتخارترین فرمانده نظامی مبارزه با شدیدترین مصادیق نقض کرامت انسان، موفق‌ترین مجری اصول قانون اساسی در حیطه صلاحیت خود بوده است که صد البته راز موفقیتش را در التزام عملی به اصل پنجم قانون اساسی باید جست. اساس را دنبال بفرمایید ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://twitter.com/Asaas_discourse ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://Instagram.com/asaas_discourse ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://Telegram.me/Asaas_discourse ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://Eitaa.com/Asaas_discourse
🔴 مخاطبین گرامی اساس ✅جهت ارائه نظرات، پیشنهادات، ایده ها، انتقادات و هرگونه ارتباط با اساس ، با آیدی زیر در ارتباط باشید. «از همراهی شما سپاسگزاریم» 🟦@Asaas_mokhatab🟦
اســــاس
بررسی ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از منظر حقوق توسل به زور ترور مؤثرترین فرمانده جبهه‌ی مبارزه با تروریسم تکفیری در منطقه، به فرمان مستقیم رئیس‌جمهور آمریکا، در سوم ژانوبه 2020، علاوه بر آنکه مردم ایران و جمعیت‌های کثیری از سایر ملل منطقه را در بهت و اندوه فراوان فرو برد، سؤالاتی را در عرصه حقوق بین‌الملل مطرح می­‌سازد؛ از جمله آنکه: ترور یک مقام عالی رتبه نظامی دولتی، چه وصف و ماهیتی می‌تواند داشته باشد و توجیه این اقدام بر اساس دفاع مشروع توسط مقامات آمریکایی تا چه اندازه قابل توجیه است؟ در پاسخ، منشور ملل متحد که حکایت از منع مطلق توسل به زور دارد، سه استثنا را در این رابطه شناسایی کرده است: ۱. اقدام نظامی بر اساس نظام امنیت جمعی (ماده ۴۳) ۲. دفاع مشروع (ماده ۵۱) ۳. رضایت بر تهدید و کاربرد زور در قلمرو دولت آشکار است که مداخله نیروهای آمریکایی و هدف قرار دادن خودروی حامل سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بدون مجوز شورای امنیت و رضایت صریح دولت عراق بوده و در چارچوب استثنائات اول و سوم فوق قرار نمی­‌گیرد. همچنین این اقدام هرگز نمی‌تواند در حیطه ماده ۵۱ منشور ملل متحد، یعنی دفاع مشروع، جای گیرد. زیرا وقوع حمله مسلحانه، شرط اساسی و اصلی دفاع مشروع است؛ پس هرگونه دفاع پیش‌گیرانه در این موضوع فاقد وجاهت و اعتبار حقوقی می­‌باشد. به علاوه، نباید از نظر دور داشت که دفاع مشروع حقی است استثنایی و تنها در صورتی اعمال می‌شود که دفاع ضرورت داشته­ باشد. بر این مبنا، از آنجا که حمله مسلحانه‌ای از سوی ایران و عراق علیه آمریکا صورت نگرفته، توسل به زور علیه نیروهای نظامی این دو کشور، بدون شک توسل به زوری غیرقانونی علیه حاکمیت و تمامیت ارضی آنها محسوب می‌شود. مضافاً اینکه آمریکا با این اقدام که مغایر با مفاد موافقت‌نامه امنیتی این کشور با عراق است عمل کرده و مرتکب عمل تجاوز گشته که این امر، می­‌تواند موجبات مسئولیت بین‌المللی دولت آمریکا و حتی مسئولیت بین­‌المللی کیفری فردی فرمانده عملیات و عوامل دخیل در ارتکاب این اقدام نامشروع را فراهم سازد. اساس را دنبال بفرمایید ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://twitter.com/Asaas_discourse ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://Instagram.com/asaas_discourse ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://Telegram.me/Asaas_discourse ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://Eitaa.com/Asaas_discourse
اســــاس
کاندیداتوری ناباورمندان به اساس؛ نگاهی به اولین تجربه در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری اسلامی نظر به عدم تحقق اصلاحات مدنظر سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در پیش‌نویس قانون اساسی، آن سازمان اعلام کرد که به پیش­‌نویس قانون اساسی رأی مثبت نخواهد داد. پس از برگزاری همه پرسی قانون اساسی در آذر ماه 1358، پنجم بهمن به عنوان روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تعیین شد. با آغاز نام­‌نویسی از داوطلبان ریاست جمهوری، وزارت کشور در 14 دی، نام مسعود رجوی را در فهرست نامزدها اعلام کرد. این اقدام با واکنش حضرت امام خمینی(ره) روبرو شد که در پاسخ به سؤالی فرمودند: «کسانی که به قانون اساسی جمهوری اسلامی رأی مثبت نداده­‌اند، صلاحیت ندارند رئیس جمهور ایران شوند». این سخن حضرت امام(ره) مبتنی بر رأی مردم به و منطبق بر قانون اساسی است؛ چرا که صرف‌نظر از وجود سایر شرایط رئیس‌جمهور، عدم ایمان و اعتقاد به مبانی جمهوری اسلامی در مسعود رجوی با توجه به "شیاع مفید اطمینان" به عنوان یکی از طرق معتبر شرعی محرز بود. مضاف بر آن، سوگند رئیس جمهور نیز در قانون اساسی به پاسداری از مذهب‏ رسمي‏ و نظام‏ جمهوري‏ اسلامي‏ و قانون‏ اساسي‏ كشور تعلق گرفته که قوام جملگی این شرایط حول محور رجوی معدوم است. اساساً، مادامی که عدم اعتقاد قلبی و عملی نامزد به قانون اساسی محرز باشد، منطقاً نمی‌توان وفاداری به آن قانون را در آینده از او انتظار داشت. هرچند صلاحیت رهبری در راهبری امور جامعه اسلامی از باب اشراف عالی و کلان انواع صلاحیت‌هاست و به دلیل تشخیص مصالح و مفاسد نظام اسلامی می‌تواند علی­‌الرأس نسبت به امور مختلف جامعه اسلامی ورود داشته باشد، لیکن در این انتخابات به دلیل عدم تشکیل شورای نگهبان، بررسی صلاحیت داوطلبان به استناد بند 4 اصل110 قانون اساسی 1358 بر عهده رهبری قرار داشت. گذر زمان و افشای فساد اندیشه منافقین، عمق تفکر استراتژیک منبعث از اعتقاد دینی حضرت امام(ره) را اثبات کرد. اساس را دنبال بفرمایید ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://twitter.com/Asaas_discourse ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://Instagram.com/asaas_discourse ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://Telegram.me/Asaas_discourse ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://Eitaa.com/Asaas_discourse