eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
664 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔖 #ائتلاف_های_سیاسی در جمهوری اسلامی ایران/ بخش 7 🔰 تقسیم‌بندی اختلاف گروه‌ها در #مشروطه 🔺 نتیجه اینکه پس از گذشت چند ماه از اعلام حکومت مشروطه، با شکل­‌گیری و گسترش گروه‌­بندی­‌های جدید، اختلافات و گسست‌­هایی در سه سطح، شامل: 1️⃣ میان روحانیون مشروطه­‌خواه با #روشنفکران_عرف_‌گرا و #سکولار بر سر مفاهیم و اصول مشروطه 2️⃣ میان خود مشروطه­‌خواهان سکولار 3️⃣ بین روحانیون مشروطه­‌خواه که این اختلافات به تدریج در #مجلس_شورای_ملی نیز انعکاس یافت. 🔺 از این روی انقلاب مشروطه بر اثر بی­‌ثباتی برآمده از جابه­‌جایی سریع ائتلاف­‌ها و فشار و مداخله­‌ی خارجی در داخل کشور، به شکست انجامید. 🔺 ائتلاف­‌های شگل­‌گرفته در انقلاب مشروطه، شکننده و مدام در حال تغییر بودند. آن چنان که به هم چسباندن طیف ائتلاف­‌ها از نظر سیاسی و ایدئولوژیکی دشوار می­‌نمود. 🔺 بر همین اساس در سطح رهبری انقلاب مشروطه و در میان #روحانیت شکاف ایجاد شد. نهایتا با گسستن ائتلاف­‌ها و شکل­‌گیری کشمکش­‌ها، #محمدعلی_شاه نیز در تیر ۱۲۸۷ش #مجلس را به #توپ_بست و انجمن­‌ها و گردهمایی­‌های عمومی و حتی عزاداری­‌ها را ممنوع اعلام کرد. 🔺 همچنین مجلس شورای ملی را منحل و سران مشروطه­‌خواه را یا کشت و یا زندانی نمود و تهران نیز از سوی #سلطنت_طلبان اشغال شد. مجموعه­‌ی این اقدامات، منجر به آغاز مرحله­‌ای شد که اصطلاحا از آن به دوران #استبداد_صغیر یاد می­‌شود. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4795 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰یادمان نرود: 🔸#حاج_قاسم، شهید #وحدت بود ... 🔹سالها خون دل خورد برای وحدت مسلمانان، شیعه و سنی، #عرب و عجم، کُرد و فارس ... 🔸شهادتش هم منشأ وحدت مثال زدنی میان طیف های مختلف شد، از ایران بگیر تا #عراق و #سوریه و لبنان ... 🔹همه یک صدا، یک فریاد شده‌اند: 💢 #مرگ_بر_امریکا ... 🔸نگذاریم کوته نظران، این #وحدت را نشانه روند ... 🔹امروز فقط ، وقتِ زدن پوز #آمریکا است! 🔹حال که اینگونه متحد شده ایم، باید فقط به یک چیز فکر کنیم: 💢 #انتقام_سخت! 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 بررسی جریان‌های مختلف #حوزه_علمیه_قم/ بخش 11 🎙 #مصاحبه| دشمن بسترهای نفوذ را شناسایی می‌کند 🔺#حجت_الاسلام_والمسلمین_غفاری‌فر: 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی جریان‌های مختلف / بخش 11 🎙 | دشمن بسترهای نفوذ را شناسایی می‌کند 🔺: 🔸 این جریان‌هایی که از بیرون برای می‌آیند و وقتی می‌خواهند بیایند آن جریانات را شناسایی می‌کنند، آن‌ها که اهل اندیشه هستند، با اندیشه با آن‌ها کنار می‌آیند، حالا یا اندیشه این طرف یا اندیشه است. آن‌ها که اهل رفاه هستند با رفاه با آن‌ها کنار می‌آیند، آن‌ها که اهل قدرت هستند، با قدرت با آن‌ها کنار می‌آیند. 🔸 شما داستان را یک بار مرور کنید، این‌که دیگر پنهان نیست، چون‌ که لو رفته است واقعاً با زبان تخریبی هم نمی‌خواهم بگویم؛ رئیس مجلس وقت که بعداً شد، آن موقع دست ارتباط با محرومین زیاد داشت؛ در بحث حساب صد امام بود، اموال مجهول‌المالک بود، آنجا نقش داشت؛ رئیس مجلس بود؛ آقای جزایری سیصد میلیون پول نقد به ایشان داد که دستش باز باشد برای مردمی که پیش او می‌آیند. 🔸 یا وقتی‌که خدمت فلان بزرگوار در آن بوستان رفت، آن بنده خدا اصلاً اهل این کارها نبود، ولی برای او مؤسسه قرآنی زد. برای فلان فرد برجسته حوزه علمیه قم که از خادمان نظام هست و در دستگاه نظام بود و از موجهین است و از اول انقلاب خانه‌ای که در مسیر خیابان ساحلی دارد، هنوز هم همان خانه را دارد، برای ایشان یک زد. همچنین برای فلان آقا سفر کیش درست کرد، برای یکی دیگر سفر کربلا درست کرد. 🔸 پس بسترهای اجتماعی یا فکری و یا اخلاقی است، یا قدرت است، یا ثروت است، یا شهوت است، وقتی این بسترها هست، هم خود آدم‌های دارای این زمینه برای شقه‌شقه کردن انقلاب دندان تیز می‌کنند، هم اینکه دشمن هم وجود دارد. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4841 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
💠 علما و روحانیون در برابر #رژیم_پهلوی/ بخش نخست 🔰 روحانیون و تغییر رژیم 🔺 با وجود سرخوردگی‌های ناشی از حوادث پس از #مشروطه و انزوا و گوشه­‌گیری بسیاری از علما در مدت پنج سالی که از کودتای ۱۲۹۹ تا تغییر سلطنت #قاجار به #پهلوی به طول انجامید، روحانیون نقش مهمی در امور سیاسی و اجتماعی داشتند. 🔺 در این ایام اوضاع و احوال سیاسی ایران به تقویت قدرت نظامیان و بویژه نیروهای #قزاق منتج شد. #رضاخان به عنوان وزیر جنگ به سرکوبی نیروهای مرکز گریز پرداخت و توانست از این نظر موافقان بسیاری را برای خود دست و پا کند. 🔺 صعود رضاخان به قدرت همراه با حمایت نظامیان، دو جناح عمده در میان نیروهای سیاسی داخلی به وجود آورد، که اختلاف اصلی و اساسی انها در مورد سرنوشت حکومت قاجار بود. 🔺 يك جناح به منظور نابودی سلطنت قاجار، تحت ریاست و پشتیبانی رضاخان که پس از وزارت جنگ به نخست وزیری رسیده بود، طرح جمهوری را پیش کشیدند. 🔺 جناح دیگر به پیشوایی #سید_حسن_مدرس ضمن تاکید بر محاسن رضاخان در پست وزارت جنگ، از سلطنت قاجار و شخص #احمدشاه حمایت می­‌کردند. 🔺 در این میان روحانیون از اتفاق آرا و یکپارچگی و وحدت نظر سیاسی برخوردار نبودند و روحانیون سیاسی بازمانده از دوران مشروطه با وجود تلاش‌های پراکنده نتوانستند به گونه­‌ای موثر از احمدشاه حمایت کنند. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4925 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 6️⃣ #محسن_غرویان/ بخش هشتم 🔰 تساوی ارث و دیه زن و مرد، تفاوت استنباط یا تعدد قرائت؟!!! 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 6️⃣ / بخش هشتم 🔰 تساوی ارث و دیه زن و مرد، تفاوت استنباط یا تعدد قرائت؟!!! 🔺 بخش چهارم مصاحبه غرویان با : 🔹 خبرنگار: جناب غرویان استنباطهای متفاوت در واقع نشان از دارد. برای نزدیک کردن این قرائت‌های متفاوف چه باید کرد؟ 🔸غرویان: در جواب این سؤال باید بگویم که در اینجا بحث از سنت، کتاب و احادیث نیست همان طور که گفتید بحث از تفاوت است. 🔸 فقهای ما در مورد اخبار و احادیث دو تا کار باید انجام دهند: 1️⃣ بحث سندی است که به طور مثال این خبر از امام صادق، سندش درست است یا نه؛ 2️⃣ دیگر آنکه یک بحث دلالی هم لازم است. بعد از اینکه سند آن را متواتر اعلام کردیم بحث دلالت و مدلول بودن آن حدیث و خبر بسیار مهم است. 🔸 یعنی از مفهوم این حدیث امروزه چه مدلولی و چه معنایی را می‌توان استنباط کرد. اینجا بحث قرائت‌های مختلف پیش می‌آید. تعداد قرائت‌ها امروزه یک امر واضح و جدی است و در بین خود فقها و مجتهدین نیز وجود دارد. 🔸 آیت الله صانعی در مورد تساوی ارث زن و مرد می گوید از «لذکر مثل هذا الاثنین» [البته طرز نگارش صحیح آیه «لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ» است] که اکثر فقها با توجه به این آیه می‌گویند که ارث زن نصف ارث مرد است، ایشان می‌گوید من این آیه را دیده‌ام. 🔸 من برداشتم با برداشت شما متفاوت است و آیه دیگری هم در قرآن داریم که می‌گوید «اعدلوا هو اقرب للتقوی» ایشان می‌گوید این آیه را در کنار آن آیه می‌گذارم و نتیجه می‌گیرم که زن و مرد با هم برابر است. 🔸 در مورد هم که آیه نداریم و بر اساس روایات چنین استنباط شده است در اینجا می‌خواهم بگویم اگر عالم دینی آگاه به شرایط زمان و مکان باشد زن را در جامعه امروز دنیا و جامعه خودمان در نظر بگیرند فتوایش عوض می‌شود. 🔸 ولی اگر فقیه و مجتهد چشمش را بر واقعیات روز ببندد، جمود به خرج دهد و تجمد کند در مورد مشکلات روز نظراتی می دهد که پاسخگوی مشکلات روز جامعه نیست. ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📸 #عکس_نوشته| راست‌قامتان تاریخ 💠 #شهید_بهشتی (ره): ما در زیر بار سختی‌ها و مشکلات و دشواری‌ها قد خم نمی‌کنیم. ما راست‌قامتان جاودانه تاریخ خواهیم ماند تنها موقعی سرپا نیستیم که یا #کشته شویم، و یا #زخم بخوریم و به خاک بیفتیم و الا هیچ قدرتی پشت ما را نمی‌تواند خم کند. #شهید_بهشتی #سردار_سلیمانی #شهادت #رشادت #بصیرت #مبارزه #مجاهدت #کتاب_الجهاد 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
13.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 #فیلم| نماز #امام بر پیکر مطهر #مالک #امام_خامنه_ای #سردار_سلیمانی #شهادت #رشادت #بصیرت 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
9.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 #کلیپ| گریه آیت الله #جوادی_آملی در فراق سردار شهید حاج #قاسم_سلیمانی (ره) #شهادت #رشادت #بصیرت #اخلاص #فداکاری 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 جریان‌شناسی #موسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_حضرت_امام(ره)/ بخش 13 💠 انتقادات از زرق و برق حرم حضرت امام 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی (ره)/ بخش 13 💠 انتقادات از زرق و برق حرم حضرت امام 🔸 با گذشت زمان و گسترش فعالیت‌های موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام(ره)، مراکز تابعه این موسسه هم کم‌کم شکل گرفتند. پس از رحلت (ره) مهمترین دغدغه مسئولین موسسه ساختن مرقدی آبرومند برای ایشان بود تا جوابگوی خیل عظیم زائرانی باشد که علاوه بر مناسبت‌ها در بقیه ایام سال، گرداگرد مرقد امام راحل حضور پیدا می‌کردند و سال‌ها به خاطر ساختمان‌سازی‌ها و تعمیرات اطراف حرم در شرایط نامناسب در مراسم مختلف به تجلیل از حضرت امام می‌پرداختند. 🔸 در طول چند سال، طرح‌های مختلفی بر روی مرقد حضرت امام اجرا شد و سرانجام طرح اخیر مورد موافقت قرار گرفت که بعد از ۲۶ سال از رحلت حضرت امام در سال۱۳۹۴ به بهره‌برداری رسید و یکی از بزرگترین سازه‌های بتونی در جوار جان گرفت و مجموعه ساختمان‌های مربوط به امام خمینی (ره) بر پا شد. 🔸 بزرگترین مرکزی است که با مدیریت مستقیم موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام ساخته شد و اکنون در زیرمجموعه آن موسسه اداره می‌شود. البته نحوه ساخت بنای مرقد حضرت امام و تغییر چندباره آن انتقاداتی را در جامعه در پی داشت، به خصوص در تضاد بودن زیباسازی داخلی حرم و گرانبها بودن مصالح آن، با امام راحل و عدم نمود آرمان های انقلاب اسلامی و اهداف امام راحل در این بنای مُعظَم، از جمله انتقادات به سازندگان آن بود. 🔸 همچنین در پی بالا گرفتن انتقادات در سطح رسانه‌ها از جمله یادداشت مدیر مسئول در این روزنامه و انتقاد او از زرق و برق حرم امام خمینی(ره) و شیوه مدیریتی آن و هزینه‌هایی که برای این مجموعه ‌می شود؛ جوابیه مبسوطی از سوی داده شد که برای افکار عمومی قانع کننده نبود و می‌طلبد مراکز ذیصلاح در این باره روشنگری نمایند. ادامه دارد … ✍️ پژوهشگر اسباط 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4911 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892