eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
709 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 | مسؤولیت‌ها و وظایف روحانیت انقلابی 1️⃣ تئوری پردازی و تبیین معرفت‌شناسى اسلام: یکی از مهمترین وظایف از منظر رهبر معظم انقلاب، این نهاد برای نظام اسلامی و تبیین مفاهیم اسلامی است. 🔸 آن کسانی می توانند در باب نظام اقتصادی، در باب مدیریت، در باب مسائل جنگ و صلح، در باب مسائل تربیتی و مسائل فراوان دیگر نظر اسلام را ارائه بدهند که متخصص دینی باشند و دین را بشناسند.» 🔸 یکی از مهمترین مراحل این نظریه پردازی، بحث بر سر «فقه حکومتی» و استخراج احکام الهی در همه‌ شئون یک حکومت است. به همین خاطر تأکید می‌کنند که: «در قم باید درسهای خارجِ استدلالیِ قوی‌ای مخصوص وجود داشته باشد تا مسائل جدید حکومتی و چالش‌هائی را که بر سر راه حکومت قرار میگیرد و مسائل نو به نو را که هی برای ما دارد پیش می‌آید، از لحاظ فقهی مشخص کنند. 2️⃣ تربیت نیرو(کادرسازی): مقام معظم رهبری یکی از مهمترین و کاربردی ترین وظایف و مسئولیتهای حوزه انقلابی را تربیت نیرو یا همان می دانند. حوزه موظف است تا نیروهای مدیریتی برای اداره نظام تربیت کند و نباید از نقش سیاسی حوزه و شخصیتهای حوزوی در اداره‌ جامعه غافل شد. 3️⃣ پاسخگویی به شبهات و ابهامات: از جمله وظایف محوری حوزه و روحانیت، پاسخگویی به شبهات و ابهامات به ویژه شبهات مربوط به نظام اسلامی است. 4️⃣ بصیرت سیاسی ولزوم تجهیز به قدرت تحلیل: یکی دیگر از بایسته های حوزه و روحانیت انقلابی، داشتن ولزوم تجهیز به فهم و تحلیل سیاسی است.فهم سیاسی، غیر از سرگرمیهای سیاسی است. منظور از آن، درک سیاسی و قدرت تحلیل سیاسی است. 🔸 دشمن از ناتوانی درک سیاسی و تحلیل سیاسی یک طلبه حداکثر سوء استفاده را خواهد کرد. بنابراین باید به طلاّب، آگاهی‌های سیاسی و قدرت فهم و تحلیل سیاسی داده شود. 🔸 طلبه باید بداند که تحرّکات دشمن در قبال شوکتی که امروز اسلام پیدا کرده است، چیست و چگونه است؛ بداند تحرکات دشمن در مقابل خودِ چیست و چگونه است. بر همین اساس یک روحانی انقلابی باید قدرت تحلیل سیاسی داشته باشد. 🔸 رهبر معظم انقلاب در این مورد بزرگان حوزه را خطاب قرار داده و می گویند:«یکی دیگر از کارهایی که در حوزه لازم است و حوزه با خلأ آن روبه‌روست، این است که مسؤولان و اکابر و شخصیتها و رهبران حوزه – مثل و مدرّسان بزرگ و و امثال اینها – باید کاری کنند که در داخل حوزه‌ علمیه، درک از مسایل جاری عالم و قدرت تحلیل و فهم این مسایل، در عالیترین سطح خودش در کشور وجود داشته باشد. ✍️ حجت الاسلام عالمیان 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1925 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 🎙 #مصاحبه| ظاهرگرایان به امام می‌گفتند جواب این خون‌ها را که می‌دهد؟! آیت الله م
💢 اقدامات جریان‌های غیر انقلابی برای حوزه آیت الله محمدی قائینی: 🔺 برخی که دنبال حوزه غیر انقلابی هستند برنامه هایی را در مقام عمل دارند اجرا می کنند: 1⃣ تمرکز برجمود و ارتجاع فکری: این افراد عقیده دارند روزنامه نخوانید یا تلویزیون نگاه نکنید. فقط درس بخوانید، به چیزی هم کاری نداشته باشند. تفکر در مسائل مختلف نکنید. فقط مسائل فردی فقه و دین و فتوی دادن و در همین حد باش. در مورد تحول‌ جامعه و مسائل دنیا و اتفاقات پیرامون فکر نکن، اسلام همان راهی است که گذشتگان رفته‌اند دیگر حرفی نیست. 2⃣ توسعه فردگرایی و نگاه حداقلی به دین: منحصر کردن حوزه به آموزش‌های احکامی و عبادی فردگرایانه. این افراد بر این عقیده‌اند که ما بیش از این وظیفه‌ای نداریم و مابقی مازاد است و حوزه را نابود می‌کند. 3⃣ ضد ارزش شمردن از اقدام سیاسی – اجتماعی: دوری و اجتناب از فعالیت‌های سیاسی و برنامه‌های جهان شمول بامحوریت نفی ظلم و استکبار. 🔸 می‌گویند طلبه اگر فعالیت سیاسی کند، فاسد می‌شود. اگر طلبه‌ای سیاسی شود، فاسق می‌شود. در حالی که ائمه ما ساسة العباد بودند. در احادیث آمده است که سیاست‌های اجتماع باید دست آن‌ها باشد آن‌ها برنامه ریز و مجریان کارها و تعلیمات ‌الهی باید باشند. 🔸 می‌گویند به ظلم و ستم چه کاری دارید؟ اصلاً چه کسی از شما خواست که دخالت کنید؟ سر در لاک خود کنید تا پیش مردم آبرو و عزت بیشتری داشته باشید. زحمتتان هم کمتر می‌شود. 4⃣ نقد و نفی مکتب امام و انقلاب: بی اعتنایی به آرمان‌ها و افکار بزرگ پرچم‌دار انقلاب. باکنایه، با اشاره، در لفافه به گونه‌های مختلف، امام و آرمان‌ها و مکتب ایشان را نفی می‌کنند که امام حرفایی داشته برای خود، چیزهایی به ذهن او رسیده چند سالی هم کارهایی کرده ولی همه با این افکار و آرمان‌ها و برنامه‌ها موافق نیستند. این افکار اصلاً به اسلام کاری ندارد بلکه این‌ها خطر بزرگی برای دین محسوب می‌شوند. 5⃣ سیطره بر مراکز تصمیم‌گیری حوزه: حرکت به سمت گرفتن نبض مراکز تصمیم‌گیری و مدیریت‌های حوزوی جهت استحاله حرکت انقلاب یکی دیگر از برنامه‌ها و اقدامات جریان سکولار در حوزه است. 🔸 خیلی خطرناک است که کسانی در آینده حوزه سر کار آیند که مخالف و معاند صریح امام باشند. حالا چه بسا امروز ابراز نکنند و مافی الضمیر خود را بیان نکنند. ولی با به عهده گرفتن مسئولیت‌ها، افکار عموم را بخواهند متوجه جایی کنند که کلاً فراموش کنیم انقلابی بوده و چه تحولاتی رخ داده است وکجا بودیم و سرانجامش چه شد و دائماً نقطه ضعف‌های انقلاب را فقط ببینند و به رخ دیگران بکشند. 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
🚩 جریان مخالف دخالت دین در سیاست|بخش اول 🔹 در گونه‌شناسی جریان‌های غیر انقلابی در حوزه، نمی‌توان به
🔺 پیروان اسلام آمریکایی در نگاه امام خمینی چه کسانی بودند؟ 🔸 در شماره قبل ضمن تفکیک سیاست به دو قسم الهی و غیر الهی، اشاره شد که سیاست واقعی همان سیاست الهی است و تاکید اسلام از دخالت دین در سیاست نیز دخالت در همان سیاست الهی و دینی می‌باشد. در ادامه این بحث، ضمن تبیین سیاست غیر الهی، این موضوع را مورد بررسی بیشتر قرار خواهیم داد. 🔸 سیاست غیرالهی: سیاست غیر الهی، هر نوع سیاستی که توجهی به ارزش‌های الهی و انسانی و ارتباط مخلوق با خالق نداشته باشد را دربر می‌گیرد. اندیشمندان دینی از جمله رهبر فقید انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) ضمن تاکید بر این نکته که عالمان دیندار هرگز درصدد اجرای سیاست غیر الهی نبوده‌اند، با تفکیک این سیاست به دو بخش سیاست حیوانی و سیاست شیطانی، تفاوتی میان این دو نیز قائل می‌شوند: 1⃣ سیاست دنیوی یا حیوانی: سیاست دنیوی یا حیوانی، به معنای سیاست صرفا این جهانی و برای تامین نیازهای دنیوی است. ویژگی و معیارهای سیاست دنیوی بر مبنای قراردادهای صحیح بشری و اجتماعی عبارتند از: ۱) عاری بودن از دروغ، فریب و خدعه؛ ۲) رعایت مصالح و خیر عمومی ۳) تمرکز بر تأمین رفاه و سعادت این جهانی افراد. 2⃣ سیاست فاسد یا شیطانی: سیاست غیر الهی دیگر که در مرتبه‌ای پست‌تر از سیاست حیوانی قرار دارد، سیاست شیطانی است. سیاست شیطانی از دیدگاه علمای دین، به معنای سیاستی است که مشتمل بر فریب و تزویر؛ دروغگویی و ناراستی؛ و پیروی از هواهای نفسانی و امیال فردی می‌باشد. ♦️ بر مبنای این دیدگاه، این نوع سیاست، به کنش یا رفتاری در حوزۀ امور عمومی اطلاق می‌گردد که مبتنی بر چند ویژگی اساسی است: ۱) دروغگویی و ناراستی یا عدم صداقت در گفتار و رفتار؛ ۲) فریب و حیله یا نیرنگ و سلطه بر مردم از طریق فریب و تزویر؛ ۳) هوای نفس و امیال فردی و مادی. 🔸 البته سیاست به آن معنایی که اینها می‌گویند که دروغگویی، با دروغگویی، چپاول مردم و با حیله و تزویر و سایر چیزها، تسلط بر اموال و نفوس مردم، این سیاست هیچ ربطی به سیاست اسلامی ندارد، این سیاست شیطانی است… 🔸 امام همواره از پیروان نظریه جدایی دین از سیاست به‌ عنوان پیروان «اسلام آمریکایی» نام می‌برد، تا جایی که در مورد دخالت نکردن دین در سیاست اظهار داشت: «اسلام آمریکایی این بود که ملاها باید بروند درسشان را بخوانند، چه کار دارند با سیاست! … از بس تزریق شده بود در این مغزها که باورشان آمده بود که باید برویم توی مدرسه درس بخوانیم و چه کار داریم به این که به ملت چه می‌گذرد… امر حکومت با قیصر است به ما چه ربطی دارد؟! 🔸 حضرت امام فرمایند: آن‌قدر آیه و روایت که در سیاست وارد شده است، در عبادات وارد نشده است. شما پنجاه و چند کتاب فقه را ملاحظه می‌کنید، هفت- هشت تا کتابی است که مربوط به عبادات است، باقی‌اش مربوط به سیاسات و اجتماعیات و معاشرات و این‌طور چیزهاست. ما همه آنها را گذاشتیم کنار و یک بعد را، یک بعد ضعیفش را گرفتیم. ✍ حجت الاسلام ملک زاده 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 1️⃣ #سیدحسین_موسوی_تبریزی/ بخش سوم 🔰 #دفاع_مقدس: 🔺 سیدحس
🔖 | روحانیون در گذر زمان 1️⃣ / بخش چهارم 🔰 : 🔺 همانگونه که قبلا بیان شد، سیدحسین موسوی تبریزی در سال 63 از دادستانی ودر سال 73 از کنار گذاشته شد. 🔺 پس از این دوران با طیف همفکر از روحانیون اصلاح طلب، را راه اندازی می کنند و مواضع جنجالی و متناقضی نسبت به اوائل انقلاب ابراز می کند که نمونه آن را می توان در مسأله حجاب مشاهده کرد. 🔺 وی در تاریخ 8 اسفندماه 96 در مصاحبه ای با سایت مباحثات در خصوص گفت: «امام نمی‌خواستند با زور شلاق حجاب اجباری شود؛ ولی متأسفانه توسط عده‌ای این تصمیم گرفته شد و بعضی ها درکمیته های انقلاب، راه انداختند؛ در حالی که واقعیت این است که قبل از اجباری‌شدن حجاب، خیلی از خانمها، بیش‌تر از امروز و با اختیار خودشان، حجاب داشتند.» 💢 اینگونه روایت غلط و وارونه از تاریخ نشان می دهد وی در دهه ۶۰ همچون امروز، ، اهل مدارا و بازاندیشی بوده و سال‌هاست که منتقد و مخالف خشونت‌های گفتاری و رفتاری درباره حجاب است. 🔺 در حالی که ایشان سال61 در کسوت دادستان کل انقلاب در خصوص حجاب می گوید: «بسیاری از خانم‌های فهمیده که درد مردم را درک کرده و خون‌ شهدا را دیده و خانواده‌هایشان را درک کرده‌اند، خودشان را با تطبیق داده‌اند. 🔸 ولی عده‌‌ای نیز هستند که جامعه را درک نمی‌کنند و با همان وضع زننده زمان بیرون می‌آیند که اینان باید در جامعه مطرود بشوند و افراد حزب‌اللهی باید این‌ها را مطرود بکنند؛ باید تاکسی‌ها آنان را راه ندهند؛ شرکت‌های واحد این‌ها را راه ندهند و مردم انقلابی در مغازه‌های‌ خودشان به اینان جنس نفروشند؛ شرکت‌های تعاونی این‌ها را راه ندهند. 🔸 مردم با این‌ها رفت و آمد نکنند و اینان را به میهمانی دعوت نکنند تا بالاخره در جامعه بشوند. البته این قبیل افراد از ادارات هم پاکسازی خواهند شد و حتی کسانی‌که در اداره رعایت حجاب را بکنند، ولی در بیرون نکنند، قانون پاکسازی این اجازه را می‌دهد که اینان پاکسازی بشوند و مسلماً نیز خواهند شد و باید این قبیل افراد بدانند که با نام بازی می‌کنند و روزی خشم این ملت آن‌ها را خواهد گرفت. و اینان نه‌تنها از ادارات بلکه از جامعه مطرود خواهند شد.(اطلاعات، ۲۸/ ۱/ ۱۳۶۱)» ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir
💠 شور و هیجان وصف ناشدنی مردم از نامه‌ امام به شاه انتشار نامه حضرت امام به در بین مردم شور و هیجانی وصف ناشدنی به بار آورد. این اولین باری بود که پس از سال‌ها یک مرجع شیعه این گونه با شاه ایران سخن می‌گوید. اینجا بود که کم کم توان رهبری سیاسی حضرت امام برای روحانیون و مردم روشن شد و بیشتر نامه‌ها، بیانیه‌ها، تلگراف‌ها به سوی معظم له ارسال می‌گردید. 🔺 آیت الله ، و نیز تلگراف‌هایی را به شاه و علم مخابره نمودند. ولی لحن تلگراف‌های حضرت امام در آن فضای اختناق‌آمیز چنان هیجان‌انگیز بود که همه چیز را تحت الشعاع خود قرار داده بود. 🔺 مدتی از تلگراف و سایر مراجع به نخست وزیر گذشت و پاسخی نیامد. عَلم می‌خواست با سکوت قضیه را به دست فراموشی بسپارد؛ اما درک عمیق از اهداف رژیم و حساسیت روحانیون و مردم متدین قم عمیق‌تر از آن بود که علم تصور می‌کرد. 🔺 رؤیت هلال جمادی الثانی (۸ آبان) خبر از فرارسیدن دهه فاطمیه می‌داد. این دهه موقعیتی مناسب برای اظهار نظر روحانیون در مجالس عزاداری بود. 🔺 وعاظ معروف قم، حجت الاسلام حاج شیخ مرتضی انصاری، حاج سید محمد آل طه و حاج سعید اشراقی در مجالس مختلف سخن خود را به اعتراض به دولت می‌کشاندند و به مردم مذهبی هشدار می‌دادند که تغییر سوگند به «قرآن» به، سوگند به «کتاب آسمانی» و حذف شرط اسلام نشان از توطئه‌ای برای دین‌زدایی است. 🔺 که تازه فعال شده بود و با این نام حضور خود را اعلام کرده بود، با مشورت مراجع، مجلس عزایی را در سوم جمادی الثانی (۱۰ آبان)، روز وفات فاطمه زهرا سلام الله عليها، در مسجد اعظم قم برپا کرد. این مجلس که قبلا با اطلاعیه‌ای از کلیه‌ی مردم دعوت به عمل آورده بود، مورد استقبال شدید مردم قرار گرفت. 🔺 حضرت امام با سایر مراجع و علمای طراز اول قم نیز در این اجتماع حضور داشتند. در این مجلس آیت الله یکی از مدرسین و حجت الاسلام حاج شیخ مرتضی انصاری خطیب شهیر قم سخنرانی کردند. 📚 کتاب «سه سال ستیز مرجعیت شیعه» به قلم حجت الاسلام والمسلمین روح الله حسینیان 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3496 🆔 @asbaat_ir
🔰 #مبارزات ضد استعماری آیت‌الله کاشانی 🔺 در جنگ جهانی اول که نیروهای انگلیس بعضی از شهرهای عراق از جمله فاو و بصره را اشغال کرده بودند، آیت‌الله کاشانی در صف اول نبرد علمای شیعه با متجاوزین قرار داشت. آنان با جنگ‌های چریکی و پی در پی ، نیروهای دشمن را در منطقه کوت العماره، زمین‌گیر کردند و سرانجام پس از هجده ماه جنگ و #مقاومت به کمک دولت عثمانی، نیروهای انگلیسی را وادار به تسلیم نمودند. 🔺 آیت‌الله کاشانی در انقلاب 1920 عراق نقشی یگانه داشت و به منظور آماده کردن مردم و سران عشایر برای مبارزه با سلطه استعمار، از نجف به کاظمین رفت و آنجا را برای شروع یک حرکت انقلابی برگزید. 🔺 با آغاز فعالیت های ضد استعماری ایشان، علمای بزرگی چون آیت‌الله میرزا محمدتقی شیرازی و شیخ الشریعه اصفهانی با نوشتن نامه‌هایی به یاری وی برخاستند و به دنبال آن ، تعداد زیادی از سران عشایر نیز به تأیید حرکت او پرداختند. 🔺 آیت‌اله #کاشانی عده‌ای از علمای حوزه، بزرگان و عشایر و سران عرب را در پانزدهم شعبان 1338 ق به منزل خود در کربلا فرا خواند و مسأله قیام مسلحانه بر ضد استعمار #انگلیس را به بحث گذاشت. 🔺 با شروع نبرد بین انقلابیون و نیروهای انگلیسی ، آیت‌الله کاشانی از آیت‌الله شیرازی فتوای جهاد گرفت و به این ترتیب قیام در سرتاسر مناطق اشغالی فراگیر شد و بعضی از شهرها و مناطق به دست مسلمانان آزاد گردید. 🔺 آیت‌الله شیخ الشریعه اصفهانی به سیدابوالقاسم کاشانی مأموریت داد تا به کاظمین برود و «جمعیت اسلامی»‌ را برای جهاد تشکیل دهد. 🗓 به مناسبت ۳۰ تیر سالروز بزرگداشت آیت الله کاشانی 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 🎙 #مصاحبه| مشروطیتی که از آن اعدام مجتهد علی الاطلاق تهران اتفاق بیافتد، نمی‌توان
📌 اختصاصی : 🎙 | امام خمینی (ره) ادامه دهنده تفکر مرحوم میرزای نائینی نیست حجت الاسلام والمسلمین لیالی/ بخش دوم 🔸 تقریباً از سال بعد از ، بعد از دوران خفقان ۱۳۲۰ گرایش‌هایی در ایران اسلامی شروع می‌شود؛ گرایش روشن‌فکری فخرالدین شادمان، داریوش عاشوری، داریوش شایگان، مرحوم شریعتی، مرحوم آل احمد، مرحوم بازرگان، مرحوم طالقانی و دیگران؛ البته مرحوم طالقانی را به خاطر اینکه آخوند بود و دارای مبانی دینی است باید از دیگران جدا کرد. 🔸 بقیه دین را به صورت روزنامه‌ای مطالعه کرده بودند؛ مرحوم بازرگان مهندسی برق قدرت دارد، درس آخوندی نخوانده است، مرحوم در دانشگاه سوربن جامعه‌شناسی دین می‌خواند، با گورویچ و دیگران؛ این‌ها هیچ‌وقت دین را به معنای مباحث دینی نخوانده بودند، اما مرحوم و مرحوم آقای شالوده دینی کاملی داشتند؛ تفسیر، فقه، اصول، فلسفه، حکمت و کلام را خوانده بودند. 🔸 تمام مسائلی که بیان شد با آمدن امام خمینی (ره) تغییر کرد؛ امام هیچ‌گاه مشروطه‌خواه نیست؛ اساس مشروطیت در این است که سلطنت باشد و اجرا شود، اما امام خمینی (ره) از اساس سلطنت را کنار زد؛ به این دلیل امام خمینی (ره) ادامه دهنده تفکر مرحوم میرزای نائینی نیست. 🔸 تفکر میرزای نائینی خوب یا بد، به سلطنت موروثی می‌اندیشد، سلطنتی که باید مقید باشد؛ امام خمینی (ره) بساط سلطنت را بر هم می‌زند و مشروعیت سلطنت را مطرح می‌کند؛ را می‌گذارد که همه قوانین باید مطابق با شرع باشد. 🔸 روشن‌فکران معمولاً توجیه می‌کنند که مرحوم ، و چنین مطالبی را داشته‌اند، اما نوع تفکر امام با این‌ها متفاوت است؛ امام یک تفکر جامع دارد که هیچ‌کس نمی‌تواند استناد کند که تفکر ما با تفکر امام یکی بوده است. 🔸 (ره) در عین حال که فقیه است، اصولی، متفکر، مفسر، شجاع، اهل جنگ، جهاد، شهادت، عرفان است؛ کسی در عرصه روشن‌فکری پیدا نمی‌کنید که اندیشه دفاع، مقاومت، جهاد و شهادت داشته باشد. 🔸 البته چنین رویکردی در مکتب امیرالمؤمنین علی (ع) و اهل بیت (ع) وجود دارد؛ آن جامعیت به ظاهر متعارضی که در آن بزرگواران وجود داشت، در امام خمینی (ره) نیز وجود دارد؛ او هم در اوج عرفان است و هم در اوج شهامت و شجاعت؛ هم از قتل کسی ناراحت می‌شود و هم دستور قتل را صادر می‌کند؛ این نوع تفکر را در اندیشه روشن‌فکری پیدا نمی‌کنید. ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 1️⃣ / بخش پنجم 🔰 : 🔻 بعد از سال 77 ورود سیدحسین موسوی به فضای سیاسی کشور در قالب یک تشکیلات جدید به نام انجام میگیرد. 🔻 وی در طول مدت زندگی سیاسی خویش فراز و نشیبهای اعتقادی و رفتاری زیادی از خود بروز داده است؛ از اعتقاد به و اینکه هر کس در برابر این نظام امام عادل بایستد کشتن او واجب است (روزنامه کیهان، 29 شهریور 60)، تا ضدیت او و پسرانش با ولایت فقیه در فتنه 88 که منجر به دستگیری آنان شد. 🔻 نمونه ای از این ضدیت را می توان در دعوت مجمع محققین به اردوکشی خیابانی در 30 خرداد 88 و تنها یکروز بعد از خطبه تاریخی رهبری انقلاب در نماز جمعه و تأكيد ايشان مبنی بر پيگيری حقوقی و قانونی به اعتراضات انتخاباتی ملاحظه کرد. 🔻 موسوی تبریزی سپس در مصاحبه های متعدد با رسانه‌های وابسته به کوشید آتش فتنه را گرم تر کند. ولی به خروج علیه ولایت فقیه نیز اکتفا نکرد و در قالب گروهک خود، فتنه جویان را به شورش در عصر روز عاشورای سال 1388 فراخواند. 🔻 در آستانه 25 بهمن 1389 نیز گروهک مجمع محققین و مدرسین، هم‌نوا با و مردم را به شورش دعوت کرد. بیانیه‌هایی که از این گروهک صادر شده و با تتبعی در محتوای سایت مجمع محققین قابل دسترسی است عصیان علیه ولایت و را نشان می‌دهد 🔻 لذا وی با توجه به مواضع ساختارشکنانه به دستور مراجع قضایی بازداشت شد. 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| همت کنید! 🔰 امام خمینی (ره): همه درد و بلای ما این است که ما غربزده هستیم. ما سال های طولانی زیر بار غرب بودیم، زیر بار آمریکا بودیم، اصلا قلوبمان قلوب غربی است. متبدل شدیم به یک انسان غربی لکن همت کنید برگردید! #آمریکا #غربزدگی #روشنفکری 🆔 @asbaat_ir
💢 جریان روشنفکری غرب‌گرا برای رفع مشکلات کشور تقلید از دنیای غرب را توصیه می‌کرد 🔺 مردم در قضیه مشروطه در کنار مبارزه با استبداد داخلی، سلطنت مطلقه را به سلطنت مشروطه تبدیل کردند؛ اما با اقدامات روشنفکران وابسته و منحرف، نهضت عدالت‌خواهی به سوی مشروطه غربی منحرف شد. 🔺 بنابراین مردم و روحانیت فقط توانسته بودند در ظاهر بر یکی از مشکلات اساسی پیروز شوند؛ اما مشکل استعمار خارجی و عقب ماندگی و توسعه نیافتگی، همچنان حیات کشور را در معرض خطر جدی قرار داده بود. 🔺 با توجه به این اوضاع، جریان‌های فکری و هواداران مکاتب مختلف راهکارهای گوناگونی را برای پیروزی بر مشکلات تاریخی ایران پیشنهاد دادند. 1⃣ جریان اسلامی به رهبری مراجع شیعه، روحانیت و مردم مسلمان راهکار معضلات کشور را توجه و عمل به ارزش‌ها و احکام اسلامی از راه اصلاح حاکمیت قاجار می‌دیدند. 2⃣ جریان روشنفکری غرب‌گرا بر مبنای گفتمان‌های اومانیستی و لیبرال، برای رفع مشکلات کشور تقلید از دنیای غرب را در اندیشه، اخلاق و عمل توصیه می‌کرد و پی براندازی حاکمیت قاجار بود. 3⃣ جریان سوسیالیستی متأثر از اندیشه‌های سوسیالیستی و دنیای غرب و روسیه، حاکمیت سوسیالیزم و ارزش‌های مارکسیستی را راهکار رفع مشکلات و معضلات کشور می دید و پی براندازی حاکمیت قاجار بود. #غربزدگی #روشنفکری #مشروطیت #وادادگی 📚 کتاب «جریان‌شناسی تفکر التقاطی در ایران معاصر» به قلم آیت مظفری 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3506 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط: 🎙 #مصاحبه| علت اصلی تغییر گرایشات دانشگاه مفید مسایل سیاسی است 🔺 حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی در پاسخ به این سؤال که چرا دانشگاه مفید ابتدا با شعارهایی تاسیس شد، اما کم کم از آن شعارها فاصله گرفت و الان بیشتر به سمت ترویج تساهل و تسامح پیش می‌رود؟ گفت: 🔸 برخی از افراد در گذشته دارای گرایش متجمد و یا مجدد بوده اند، ولی امروزه دارای رویکردهای متجددانه شده‌اند که علت اصلی این مسئله و تغییر گرایش این افراد، مسائل سیاسی است. 🔸 یعنی یک سری از فضاسازی‌های سیاسی آن ها را به این مسیر سوق داده است. ما می‌بینیم که برخی از فقهایی که جزو اولین افرادی هستند که مبحث ولایت فقیه را در این مملکت، بحث و استنباط و اثبات کرده‌اند، اما پس از مدتی که از منصب کنار رفتند و گوشه‌گیر شدند، تدریجا نظراتشان تغییر کرد. 🔸در واقع این فقها تحت تاثیر فضاسازی‌های سیاسی تدریجا از بحث حداکثری به بحث‌های متجددانه، عرفی و حقوق بشری سوق داده شدند. 🔸 مثلاً شاید فکر می‌کنند که رویکرد قبلی آن‌ها به استبداد دینی منجر می شود. لذا این مقوله به ذهن آن‌ها تحمیل شده و آن‌ها را در مسیری قرار می‌دهد که با وجودی که شاگرد امام(ره) هستند، ولی در مقابل امام(ره) قرار گرفته و فقه را در مسیر عرفی شدن قرار می‌دهند. #دانشگاه_مفید #روشنفکری #تساهل_تسامح 🌐 yon.ir/QZQEP 🆔 @asbaat_ir
📝 #یادداشت| جریان روحانیت درباری 🔻 یکی از بزرگترین مشکلات جوامع بشری، پیوستن دانشمندان به دربار قدرتهای ستمگر و مستبد، با هدف کسب دنیا و تامین منافع مادی بوده است. از انجا که اندیشمندان و علمای یک جامعه دارای نفوذ و جایگاه اجتماعی مهمی می‌باشند لذا حمایت آنان از دربار حاکمان نالایق و ستمگر باعث تقویت آن حکام گردیده و ادامه ظلم و جور آنان را تضمین خواهد کرد. 🔻 جهان اسلام نیز از نخستین دهه‌های ظهور این دین خاتم، و در همان عصر حضور ائمه(ع) گرفتار حاکمان خودکامه ای گردید که با حمایت عالمان دنیاطلب توانستند حکومت ظالمانه خویش را تداوم بخشند. 🔻 در همین رابطه امام باقر(ع) می فرماید: قاریان قرآن (عالم دین) بر سه دسته اند: 1⃣ کسانی که قرآن را دستمایه کسب و درآمد قرار داده اند و با آن فرمانروایان را می دوشند و بر مردم فخر می فروشند. 2⃣ کسانی که الفاظ قرآن را حفظ کرده ولی مفاهیم عالی آن را ضایع ساخته و آن را به گونه ای زشت و ناروا در چشم مردم جلوه داده اند – خداوند نسل این دو گروه را براندازد. 3⃣ کسانی که قرآن را قرائت کنند و دردهای روح و قلبشان را با آن درمان کنند، شبهایشان را به عبادت بیدار مانند و روزهایشان را به تشنگی و روزه سر کنند، و نمازشان را با قرآن به پا دارند و با قرآن از بستر جدا شوند، اینانند که خداوند بلاها را از ایشان دور و دشمنانشان را نابود گرداند و باران رحمت را بر ایشان فرو فرستد. ادامه دارد ... ✍ حجت الاسلام ملک زاده 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2337 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 1️⃣ #سیدحسین_موسوی_تبریزی/ بخش پنجم 🔰 #فتنه_88: 🔻 بعد از س
🔖 | روحانیون در گذر زمان 1️⃣ / بخش ششم 🔰 هماهنگی با در پروژه انتخاباتی 92: 🔺 کدیور در سال 91 و تنها هشت ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری 92، پروژه اسلام اعتدالی و رحمانی را در قالب تحمل دیدگاه مخالف با تطهیر عملکرد مرحوم شریعتمداری مطرح کرد. این پازل علاوه بر افراد خارج نشین، توسط افرادی از داخل کشور نیز تکمیل می شود. 🔺 سیدحسین موسوی یکی از آن افراد داخلی است که در جریان انتخابات با مصاحبه ها و گفت وگوها درصدد بسط و نشر اسلام رحمانی است که توسط یکی از نامزدهای ریاست جمهوری مطرح شده بود. 🔺 وی سوم دیماه 91 مصاحبه ای با سایت جماران داشته که به منش و سیره حضرت امام در برخورد با مخالفین و منتقدین می پردازد. او در این زمینه می گوید: 🔸 حتی نظر امام در مورد ولی فقیه که مهمترین مسئله ایشان در فقه بود، آنجا هم قائل به عدم انتقاد نبودند و باور داشتند که منتقدان باید حرف بزنند و نقد کنند تا خیلی از مسایل باز شود و نقد شود. 🔺 این رفتار سیاسی موسوی تبریزی با توجه به سابقه عملکرد ایشان در دادستانی کل انقلاب، به مذاق معاندین نظام اسلامی خوش نیامد و صدای آنان را نیز درآورد. 🔺 به عنوان مثال ایرج مصداقی؛ از اعضای پیشین سازمان مجاهدین خلق ایران و از زندانیان سیاسی سال 67 که در سال 73 به خارج فرار می کند در رابطه با اینگونه مصاحبه های سیدحسین موسوی تبریزی و نشان دادن چهره اصلاح طلب و اهل تساهل و تسامح می گوید: 🔸 موسوی تبریزی یکی از کسانی است که تلاش می‌شود تحت عنوان متفکر «اسلام رحمانی» و مبشر «تساهل و مدارا» به مردم بی‌خبر از همه جا قالب شود. در این راه سایت‌های «کلمه» و «جرس» در خارج از کشور و سایت «جماران» در داخل کشور کوشا هستند. نباید اجازه داد دگر بار مردم فریب داده شوند. 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
💢 اقدامات جریان‌های غیر انقلابی برای حوزه آیت الله محمدی قائینی: 🔺 برخی که دنبال حوزه غیر انقلابی
🎙 | دسته‌بندی جریان‌های حوزوی بر اساس نسبت با انقلاب اسلامی آیت الله محمدی قائینی: 🔸 اگر بخواهیم جریان‌های حوزوی را از منظری دیگر دسته‌بندی کنیم و نسبت آن‌ها با انقلاب اسلامی و خط و گفتمان و مکتب امام را معیار تقسیم قرار دهیم، بر این اساس به نظر ما افرادی که الان در هستند و مشغول‌اند در همه سطوح و ابعاد مختلف به ۵ دسته تقسیم می‌شوند: 1⃣ انقلابی جان فدا: دسته اول کسانی هستند که هم افکار امام را می‌دادند، هم اعتقاد دارند، هم مالا و عملاً و جانا حاضرند در راه این مکتب و گفتمان فداکاری کنند. 2⃣ انقلابی حامی: دسته دوم کسانی هستند که افکار امام را می‌دانند، اعتقاد هم دارند، اظهار محبت هم می‌کنند، حتی در مقام تأیید هم در خیلی زمینه‌ها حاضر می‌شوند ولی در مقام جان بازی نه؛ یعنی با همراه هستند ولی نه تا جایی که بخواهند به هر نحوی شده همه سرمایه خود را فدای انقلاب کنند. ولی واقعاً دوستدار و طرفدار انقلاب هستند. 🔸 در واقع به عنوان سیاهی لشکر حاضر هستند حرکت می‌کنند شرکت می‌کنند و در حد مالی و غیر مالی هستند ولی نه در حد جان فشانی که الان خیلی از بدنه حوزه این چنین است و البته حضور این دسته جای شکر دارد. 3⃣ طیف خاکستری: دسته سوم با افکار امام آشنا هستند، حتی با اینکه اعتقاد ندارند و عملاً پای کار نیستند ولی با عناد هم نیستند. مخالفتی هم ندارند. این را یک فکر و حرکت می‌دانند. اما در مقام اظهار نظر و عمل نه تنها شیفته امام و حرکت امام نیستند بلکه الزامی نمی‌بینند در این جهت حرکت کنند. سرمایه‌گذاری غیر علمی در این راه بکنند. 🔸 اما درعین حال به عنوان یک حرکت اسلامی که یک عالم دینی کاری انجام داده است نظر منفی ندارند. نظر مثبت دارند اما اهل فعالیت و حمایت، و در یک کلام پای کار نیستند. 🔸 این دسته تا زمانی که انسان‌هایی هستند که ضرری برای انقلاب ندارند اظهار نظر سوء و مخالفتی نمی‌کنند و عملاً اقدامی انجام نمی‌دهند، اشکالی ندارد. 🔸 یقیناً اگر با آن‌ها بحث و مباحثه شود و در تماس بیشتر با انقلاب و افراد و مشکلات و افکار امام باشند یقیناً می‌شود جذبشان کرد وبه دسته‌های قبلی ملحق شوند که تعداد زیادی این چنین شدند. ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir
💠 لزوم هجرت بزرگان علما به شهرها با توجه به سیره 🚩 بخشی از سخنان در دیدار اعضای کنگره بزرگداشت مرحوم حاج ملا علی آخوند همدانی : 🔺 آن چیزى که نظر من را در شخصیت مرحوم آقاى آخوند[همدانی] جلب کرد - منهاى همه‌ى این فضایل معنوى که ایشان دارند - این است که یک مجتهد عالى مقامى مثل آقاى آخوند ملاعلى که در هر حوزه‌‌اى مى‌رفت، بلاشک یا در رأس قرار مى‌گرفت، یا جزو رؤوس بود - حتماً ایشان در درجه‌ى دوم قرار نمى‌گرفت ... این آدم به همدان مى‌رود و ساکن مى‌شود. به نظر من این خیلى جلوه کرد و مهم آمد که یک ، این گونه باشد. 🔺انسان خودش را این جور ندیده بگیرد، هضم نفس بکند و از ریاست و و این چیزها صرف نظر بکند! حتى شنیدم ایشان هم ننوشته بودند؛ در حالى که مردم همدان، مقلد ایشان بودند! 🔺 من مى‌خواهم از این نقطه استفاده کنم که اى کاش ما سیره‌ى عملى بزرگانى مثل آقاى آخوند را ببینیم، تا امروز هم جریان پیدا کند، بزرگانى بروند و در شهرهایى بمانند. 🔺 بگذاریم اساطین علم در همه‌ى بخشهاى این کشور باشند، در همه‌ى شهرها حقیقى و مجتهد پرور به وجود بیاید، و مردم در هر جا به رکن رکینى مثل آقاى آخوند ملاعلى متکى باشند. 🗓 به مناسبت اول مرداد سالروز رحلت آیت الله ملاعلی همدانی(ره) 🆔 @asbaat_ir
📝 | مروری بر پيشينه تمدنی نهضت‌های فکری-معرفتی جهان اسلام/ بخش نخست 🔸 بررسی تاريخ اسلام نشان می‌دهد که فرهنگ و تمدن اسلامی مسيری مضبوط و دقيق دارد و بر پايه منطقی قابل درک و بيان‌شدنی شکل گرفته که احتمالاً تبلور همان فلسفه تاريخ اسلام است و اين تاريخ تکرار می‌شود. 1️⃣ مرحله اول: دعوت پیامبراکرم به اسلام از مکه: تاريخ اسلام با دعوت پيامبر اکرم از آغاز شد و اين همان آغاز حرکت در تاريخ فرهنگ و بود. 2️⃣ مرحله دوم: تشکيل در يثرب: اين حرکت مهم تاريخ بشر، با تشکيل حکومت اسلامی در يثرب شکل گرفت و از آن پس يثرب تبديل به شد. از اين نام‌گذاری می‌توان به صورت نمادين استنتاج کرد که مدنيّت اسلامی با اين حرکت پايه‌گذاری شد. 3️⃣ مرحله سوم: گسترش اسلام بود شامل دو بخش: بخش اول، انتشار دين اسلام در جزيرة العرب و بخش دوم، گسترش آن در جهان متمدّن آن روزگار، شاملِ بين‌النهرين، ، روم، مصر، حبشه، هند، ماوراءالنهر، چين و ماچين، شمال آفريقا و سرانجام جنوب اروپا بود. اوج اين مرحله در سده‌های اول و دوم هجری نمايان شد. اين فتوحات علاوه بر اينکه به وسعت جغرافيايی جهان اسلام منجر شد، آثار اجتماعی، فرهنگی و جنبه‌های تبليغی نيز داشت. 4️⃣ مرحله چهارم: ارتباط با تمدن‌های کهن و انتقال آن‌ها: مجاور شدن فرهنگ و تمدن نوپای با تمدن‌های کهن جهان و کوشش برای شناخت و انتقال آن تمدن‌ها به حوزه تمدن اسلامی بود. اين نهضت به شکل جدّی از سده دوم آغاز و تا سده‌های سوم و چهارم هجری ادامه يافت. اين انتقال تمدن از چند طريق انجام شد. 🔺 الف) ترجمه که جدی‌ترين شکل انتقال بود و در تاريخ نام آن را گذاشته‌اند. در تاريخ قديم تمدن‌ها، چنين حرکتی به لحاظ سرعت و حجم معارف انتقالی بی‌سابقه بود؛ برای نمونه فقط يک پدر و پسر (حُنين بن اسحاق و اسحاق بن حُنين) بيش از ۲۰۰ کتاب و رساله را از يونانی و سريانی به عربی ترجمه کردند. 🔺 ب) تأسيس کتابخانه، دارالحکمه و نظاميه‌ها. 🔺 ج) انتقال دانشمندان و به تعبير امروز «جذب مغزهای متفکر» به مراکز علمی و آموزشی . ادامه دارد ... ✍️ حجت الاسلام محسن محمدی 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3518 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 1️⃣ #سیدحسین_موسوی_تبریزی/ بخش ششم 🔰 هماهنگی با #کدیور در پ
🔖 | روحانیون در گذر زمان 1️⃣ / بخش هفتم 🔰 تحلیل‌های سطحی از تاریخ اسلام برای اغراض سیاسی: 🔺 یکی از مواردی که سیدحسین موسوی تبریزی همانند رئیس جمهور محترم نگاه سهل‌اندیشانه‌ای دارد، مسائل تاریخ اسلام از جمله (علیه السلام) است. 🔺 همچنانکه رئیس جمهور محترم با نگاه سطحی در تحلیل تاریخ اسلام صلح امام حسن (علیه السلام) را مؤیدی برای با قلمداد می‌کند.(سخنرانی رئیس جمهور در جمع استانداران، تابستان 1394). 🔺 موسوی تبریزی نیز به دفاع از این نگاه برخاسته و اینگونه می‌گوید: «امام حسن مجتبی (علیه السلام )به ما یاد داد که اگر مسلمین اقتضا کند و اگر مصلحت عاجل و یا آجل اقتضا کند که از آن منافع ظاهری شخصی چه مال و جان و قدرت باشد بگذریم، یک مسلمان باید این چنین کند و در برابر آن مصلحت واقعی سر خم کند. 🔸 حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) دیدند با آن وضعی که آن روز بود و تبلیغاتی که کرده بود و پول‌هایی که داده بود و بزرگان قوم را بعد از خلفا دور خودشان جمع کرده بود و حتی کسانی که تابع پیامبر بودند به هر دلیلی که یا آنها را فریب داده بود و یا این که در کنار معاویه شریک شده بودند در این حکومت ظالمانه حضور داشتند بهترین راه صلح با معاویه است.»1395/7/9 🔺 این سخنان در حالی است که اولا صلح امام حسن (علیه السلام)، گرچه از روی ناچاری بود اما این بدان معنی نبود که صلح امام از روی باشد و تمام امتیازات برای معاویه باشد بلکه برعکس این امام بود که شروط را معین کرد. 🔺 ثانیا شرايط زمان ما با شرايط زمان امام حسن(عليه السلام) كاملا متفاوت است؛ زيرا در زمان ما غير از برخي از مسئولينِ ، عموم و توده‌های مردم و مسئولين، وفادار به انقلاب و نظام‌اند و آماده و در راه آرمان‌های خمينی كبير هستند. 🔺 بنابراين قياس امثال سيدحسين موسوي تبريزی قیاس مع الفارق است و تنها می‌توان اينگونه برداشت كرد كه وی نيز يكی از افرادی است كه همراه دولت، راه را برای غربگرايی هموار می‌کند. 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
📝 انجمن حجتیه با نهضت حضرت امام(ره) مخالف بود و مبارزه با استعمار را در عصر غیبت بی‌فایده می‌دانست
📝 | اهم مواضع جریان 1️⃣ مخالفت با تشکیل : در حالی که (ره) اقدام برای تشکیل حکومت اسلامی در را برای اجرای حدود و ثغور احکام اسلام واجب شرعی یا کفایی می‌داند، انجمن حجتیه معتقد است که برپایی حکومت اسلامی را باید به ظهور امام زمان (عج) واگذار نمود و قبل از ظهور امام زمان (عج) هر پرچمی بلند شود در ضلالت است و به شکست می‌انجامد. 🔺 رهبر و مؤسس انجمن حجتیه در توجیه این دیدگاه و عدم قیام برای تشکیل حکومت اسلامی می‌گوید: «الان هم می‌گویی حکومت اسلامی خوب است؟! شما آن مصداق حاکم اسلامی را نشان بدهید. آنی که معصوم از خطا باشد را نشان بدهید. آنی که هوی و هوس و حب ریاست و شهرت و غضب و تمایلات نفسی به هیچ وجه در او اثر نکند، نشان بدهید. او بیاید توی میدان جلو بیافتد. ملت می‌افتد به خاک پایش، تمام مردم قربان خاک پایش می‌شوند.» 🔺 در پاسخ این ادعا می‌توان گفت عدم وجود معصوم در عصر غیبت دلیل بر سکوت در برابر و تن دادن به آن نیست. مراد از روایتی که می‌گوید قبل از امام زمان (عج) هر پرچمی بلند شود در ضلالت است و به شکست می‌انجامد این نیست که در برابر ظلم هیچ قیامی انجام نشود بلکه مراد پرچمی است که به نام امام مهدی و با ادعای برپا گردد نه هر پرچمی که برای برطرف کردن ظلم و جور برپا شود. 🔺 از همین جهت شیخ نه تنها با شاه مخالف نبود بلکه شاه را از همه سلاطین قبلی با عفت‌تر توصیف می‌کرد. وی در سال ۱۳۵۷ در بحبوحه قیام مردم که به رهبری امام خمینی(ره) علیه رژیم پهلوی به راه افتاده بود، انگشتری را که روی آن نوشته بود “یدالله فوق ایدیهم” برای سلامتی شاه ارسال کرد! 2️⃣ عدم اعتقاد به : از دیدگاه امام، ولایت فقیه جزء حکومت اسلامی و مشروعیت حکومت منوط به حضور فقیه جامع الشرایط در رأس امور است، تا ناظر بر اجرای احکام اسلام باشد. اما انجمن حجتیه قائل به ولایت عامه مراجع در مقابل ولایت فقیه است و به شخص خاصی به عنوان ولی فقیه حاکم قائل نیست. 3️⃣ اعتقاد به جدایی دیانت از : در اساسنامه‌ای که مبنای خط مشی انجمن می‌باشد، تاکید شده که انجمن به هیچ وجه در امور سیاسی مداخله نخواهد داشت. زیرا از دیدگاه ایشان، در زمان غیبت امام عصر(ع) ورود دین به عرصه سیاست اشتباه است، در حالی که حضرت امام(ره) با رد این دیدگاه می‌فرمود: جدا کردن سیاست از دین قیام بر ضد اسلام است … ما مکلفیم به این که در امور دخالت کنیم؛ ما مکلفیم در امور سیاسی دخالت کنیم، همان طور که پیغمبر (ص) دخالت می‌کرد. 4️⃣ افزایش برای ظهور امام زمان(عج): انجمن حجتیه با برداشتی نادرست از یک روایت، نه تنها با افزایش ظلم و جور و گناه در جامعه مخالفتی نمی‌کند بلکه -به نوعی از آن جهت که آن را مقدمه ظهور می‌داند- آن را تایید هم می‌کند. ✍️ حجت الاسلام ملک زاده 🆔 @asbaat_ir
💠 بازخوانی حمایت گسترده علما از امام خمینی (ره) 🔺 پس از مواجهه جدی (ره) با رژیم پهلوی و اقدامات اعتراضی که از سوی روحانیت و مردم به واسطه اخطارها و تذکرات امام خمینی (ره)به ایشان روی میداد، رژیم وقت اقدام به دستگیری امام نمود. 🔺 دستگیری امام و حادثه ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ منجر به اعتراضات گسترده مردم شد، وقت با مشاهده تلاش رژیم جهت تخریب چهره علمی و مرجعیت امام با انتشار بیانیه ای در مرداد سال ۴۲ مرجعیت امام و حمایت علما از ایشان را به صورت گسترده و در میان تمامی اقشار اعلام کردند و خواستار آزادی حضرت امام گردیدند. 🔺 حمایت گسترده و روحانیون از مرجعیت امام خمینی(ره) و صدور بیانیه های متعدد به ویژه در مرداد ماه سال های ۴۲ و ۴۳ رویداد بی سابقه ای در تاریخ مرجعیت بود که برای نمونه به پاسخ برخی از علما در خصوص مرجعیت امام خمینی (ره) اشاره می شود. 1️⃣ سوال: حضرت آیت الله العظمی آقای حاج (ره) مستدعی است راجع به مقام و شخصیت حضرت آیت الله آقای حاج آقا روحالله خمینی مدظله عقیده خودتان را مرقوم بفرمایید. (اصناف بازار) 🔹 جواب: بسمه تعالی شانه، حضرت حجت الاسلام و المسلمین آیت الله آقای حاج آقا روح الله خمینی از مفاخر عالم اسلام و یکی از مراجع تقلید می باشند. موقعیت دینی و شخصیت اسلامی ایشان بر کسی پوشیده نیست. متعجبم چرا چنین سئوالی می شود. 2️⃣ سوال: بسم الله الرحمن الرحیم. حضور مبارک حضرت آیت الله العظمی آقای دامت برکاته. گرچه شخصیت علمی و تقوایی و مقام شامخ حضرت آیت الله خمینی دامت برکاته که یکی از مراجع تقلید عالیمقام تشیع هستند بر مسلمانان ایران بلکه مسلمانان جهان پوشیده نیست، ولی مقتضی است عقیده خود را نسبت به مقام معظمله اظهار فرمایید. (جمعی از طلاب علوم دینی) 🔹 جواب: بسم الله الرحمن الرحیم. چنانچه کرارا اینجانب عقیده خود را اظهار کرده ام، باز هم به موجب این سئوال عرض می کنم که حضرت آیت الله آقای خمینی دامت برکاته که یکی از مراجع تقلید مسلم تشیع هستند از اساتید روحانیت اسلام و مفاخر عالم تشیع بوده و امید است خداوند متعال موجبات رفع نگرانیهای مسلمین و انجام منویات مقدسه روحانیت اسلام را فراهم نماید. 3️⃣ سوال: حضور مبارک حضرت آیت الله آقای حاج شیخ دامت برکاته معروض می دارد گرچه شخصیت علمی، تقوی و مقام شامخ حضرت آیت الله العظمی آقای خمینی دامت برکاته که یکی از مراجع عالیمقام عالم تشیع هستند بر مسلمانان ایران بلکه مسلمانان جهان پوشیده نیست، ولی اکنون برای مطلبی مقتضی است عقیده خودتان رانسبت به مقام معظمله اظهار فرمایید مزید تشکر است. (عده ای از مقلدین ایشان) 🔹 جواب: بسمه تعالی. مقامات علمی و عملی حضرت آیت الله آقای خمینی (مدظله العالی) پوشیده نیست تا محتاج به بیان باشد. اینجانب جناب ایشان را به عنوان یک نفر از مجتهدین طراز اول و مراجع تقلید می شناسم و می دانم جمله کثیری از شیعیان از ایشان تقلید می کنند. صحت و عافیت ایشان و باقی روحانیون و عموم شیعیان را از مقام مقدس خواهانم. 🗓 به مناسبت 2 مرداد سالروز صدور اعلامیه علماء در حمایت از مرجعیت امام خمینی (ره) 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 🎙 #مصاحبه| جریان روشنفکری دغدغه دینی ندارند حجت الاسلام مریجی: 🔺 در ابتدا می‌خو
🎙 | در مواجهه با باید تولید محور باشیم حجت الاسلام مریجی: ♦️ نحوه برخورد حوزه با نظامات غرب به چهار رویکرد تقسیم می‌شود: 1️⃣ رویکرد پذیرش مطلق: این رویکرد که مبتنی بر پذیرش مطلق و چشم ‌بسته فرآورده‌های غربی است، با ، ، شرع و عرف سازگاری ندارد. 2️⃣ رد مطلق و چشم بستن از دست‌آوردهای دیگران است که این نیز با عقل و نقل مطابقت نمی‌کند. 3️⃣ سومین رویکردی که ما می‌توانیم در مقابل نظامات غرب داشته باشیم، این است که آنچه از دست‌آورد دیگران که با مبانی کلی ما مغایرت و منافات نداشته باشد را بپذیریم. این رویکرد شبیه همان کاری است که در مورد مصوبات مجلس انجام می‌دهد و عدم مغایرت مصوبات مجلس را با شرع و بررسی می‌کند. 4️⃣ رویکرد دیگری که می‌توان داشت و من هم قائل به آن هستم، رویکرد است. این رویکرد به این معناست که ما باید بر اساس نیازها و مبانی فکری خود، به سمت تولید برویم. ما می‌توانیم در این مسیر از فرآورده‌های دیگران هم بهره بگیریم. بالاخره دیگران هم دانشمندانی دارند که در حال تلاش کردن هستند و محصولاتی هم دارند. 🔺 قرآن کریم می‌گوید: «مَنْ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ؛ کسانی که برای دنیا تلاش کنند، خداوند نصیبی از دنیا به آنها خواهد داد، هر چند که از آخرت نصیبی ندارند.» ولی خدای متعال درباره می‌فرماید: «مَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ» کسانی که برای آخرت تلاش می‌کنند، در دنیا هم از یاری مضاعف من برخوردار هستند. 🔺شما به مسئله هسته‌ای توجه کنید، غربی‌ها برای رسیدن به جایگاه فعلی خود، صد و پنجاه سال تلاش کردند، ولی ما در مدت بیست سال به این جایگاه رسیدیم که حتی در این قابلیت رقابت با آنها را داریم و اگر جلوی ما را نگیرند، در این فناوری از آنها پیشی می‌گیریم. 🆔 @asbaat_ir
🎙 #مصاحبه| ظهور زاویه شریعتمداری از انقلاب با تشکیل حزب خلق مسلمان حجت الاسلام والمسلمین اسکندری: 🔺 بعد از پیروزی انقلاب آقای #شریعتمداری با اینکه انقلابی نبود به فکر افتاد سهمی از انقلاب داشته باشد؛ به یاد دارم مرحوم امام خمینی (ره) بعد از ورود به ایران و اسکان در تهران، به قم عزیمت کردند و در خیابان ساحلی، منزل آیت‌الله #یزدی ساکن شدند. 🔺 #امام_خمینی (ره) برای مردمی که کنار رودخانه در خیابان برای دیدن ایشان جمع می‌شدند دست تکان می‌دادند؛ آقای شریعتمداری هم چند بار این کار را کرد،به این خاطر امام خمینی (ره) چند روز این کار را انجام نداد تا بعد از آن به تهران تشریف بردند. 🔺 این خاطره نشان می‌دهد که آقای شریعتمداری با اینکه سابقه انقلابی نداشت به دنبال درست کردن کلاهی از این نمد برای خود بود؛ در این زمان #حزب_جمهوری که در رأس آن روحانیون طرفدار امام بودند، تشکیل شد، طرفداران آقای شریعتمداری هم در مقابل حزب خلق مسلمان را درست کردند و اعلام کردند که آقای شریعتمداری رهبر معنوی ماست و مقداری مسائل ناسیونالیستی را چاشنی کارشان کردند. 🔺 این حزب تا مخالفت با انقلاب پیش رفت؛ حتی یک بار در سال ۵۸ اعضای #حزب_خلق_مسلمان احساس کردند که به آقای شریعتمداری ظلم می‌شود، به این خاطر تعداد زیادی نیرو را از آذربایجان به قم آوردند و یک روز قم را به هم ریختند. از اینجا جدایی بین آقای شریعتمداری و #انقلاب شکل گرفت. در عین حال کسی به آقای شریعتمداری کاری نداشت و او کارش را می‌کرد. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3534 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 1️⃣ / بخش هشتم 🔰 امتداد خط تحریف از صدر اسلام تا دوران انقلاب 🔸 سیدحسین موسوی تبریزی علاوه بر تحریف وقایع تاریخی صدر اسلام مانند صلح امام حسن(علیه السلام)،به تحریف خصوصیات اشخاص یا به تعبیر بهتر تطهیر برخی از افراد مؤثر در نهضت (ره) نیز اهتمام دارد. 🔸 مصاحبه روزنامه جمهوری اسلامی با وی درباره شخصیت مرحوم یکی از آن موارد است. نکته جالب این مصاحبه صحبت سیدحسین موسوی درباره پایبندی مرحوم هاشمی به زی طلبگی است. 🔸 او می‌گوید: «آقای هاشمی چند ویژگی مهم داشت که در اثر‌گذاری جامع ایشان موثر بوده است. یکی اینکه واقعاً طلبه بود، با اینکه پولدار بودند، طلبه بودند، یعنی تا روز در ایشان وجود داشت، اشرافی‌گری در وجود ایشان نبود. 🔸 من نمی‌گویم لباده پوشیدن یا خیلی شیک راه رفتن و تمیز راه رفتن بد است، نه خیلی هم خوب است ولی در روحیه آقای هاشمی نبود، وقتی با یک طلبه کوچکی می‌نشست، اگر کسی آنها را از اول نمی‌شناخت، باور نمی‌کرد ایشان هاشمی رفسنجانی است. جوری رفتار می‌کرد که اینها می‌گفتند ایشان مثل ما و از جنس ماست. این ویژگی باعث شده بود که نفوذش در میان طلبه‌ها بسیار بیشتر باشد». 🔸بیان اینچنین مطالبی که با نگاه توسعه محور مرحوم هاشمی و آنچه از ایشان در انظار مردم است، مخالفت جدی دارد، چیزی نیست مگر همان خط از بیان مسائل مهم تاریخی که از صلح امام حسن(علیه السلام) شروع و به تطهیر اشرافیگری امثال مرحوم هاشمی پیوند می‌دهد. ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 🎙 #مصاحبه| امام خمینی (ره) ادامه دهنده تفکر مرحوم میرزای نائینی نیست حجت الاسلا
🎙 | تفسیر به رأی یکی از شاخصه‌های جریان غالب در دانشگاه مفید است 🔻 حجت الاسلام والمسلمین در پاسخ به این سؤال که جریان فکری در تقریبا در تمام رشته‌ها مدعی هستند که به سمت قرآن حرکت می‌کنند تا قرآن را امروزی کنند و آن را به نطق وادارند؛ حرکت به سوی قرآن با چنین رویکردی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: 🔻احتمالاً می‌گویند که از دل قرآن جواب تمام مسائل را می‌دهیم؛ علامه طباطبایی نتوانست اما ما این کار را انجام می‌دهیم؛ این نگاه از دهه چهل شروع شد که چند گرایش دارد؛ برای مثال آیت‌الله از این گروه بود؛ اقای رستگار جویباری هم از این گروه بود. 🔻قبل از انقلاب هم افرادی مانند سید رضا برقعی، سید اسدالله خرقانی، شریعت سنگلجی و بسیاری از این‌ها وجود داشتند که مفتون و تجربه‌گرایی غرب شده بودند؛ آن‌ها می‌خواستند تفسیر دینی از قرآن ارائه دهند، همه چیز را از قرآن استخراج کنند؛ مرحوم در کتاب‌ «مطهرات در اسلام» و چند کتاب دیگر خودش سعی دارد اثبات کند که همه چیز را می‌توان در قرآن پیدا کرد. 🔻بعد از انقلاب افرادی مانند ، ، و دیگرانی که ادعای تفسیر نوین دینی دارند عرضه علوم جدید بر قرآن و آوردن نیازهای علمی جدید از قرآن را شروع کردند؛ این هم محل تأمل است؛ این‌ها تقریباً همان راه مرحوم طالقانی در کتاب پرتویی از قرآن را رفتند؛ گرچه مرحوم طالقانی موفق نشد سه جلد از کتاب تفسیر پرتویی از قرآن خود را ادامه دهد؛ اما این تفسیر برای طلبه‌ها و یک تفسیر جدی نیست بلکه برای محافل دانشگاهی و علمی است. 🔻 افرادی که در دانشگاه مفید یک دکترای الهیات و معارف گرفتند و بحث تفسیر شرکت کرده‌اند، معمولاً می‌کنند و نگاه شخصی خود را از آیات ارئه می‌دهند که نوعی اجتهاد به رأی از قرآن است. ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir
💢 آیت ﷲ مرعشی پیشگام مراجع در مبارزه با کاپیتولاسیون 🔺 به محض اگاهی از مفاد قانون مواضع سخت و انقلابی اتخاذ کردند و آن سخنرانی معروف و مشهور را ایراد کردند. البته مراجع برخلاف لایه انجمن‌های ایالتی و ولایتی مواضع صریح و روشنی نگرفتند؛ برخی مانند آیت الله سکوت اختیار کردند و برخی دیگر مانند مسئله‌ کاپیتولاسیون‌ را با شک و تردید بیان‌ کرد.(خاطرات حسن روحانی) 🔺اما آیت الله نجفی پیشگام مراجع در مبارزه علیه کاپیتولاسیون بود. در بخشی از اعلامیۀ چهار صفحه ای ایشان آمده است: «آخر در کجای دنیا سابقه دارد که برای رقیت و بردگی یک مشت ملت محروم همچون قانون را وضع کنند. درصورتی که فعلاً تمام دول عقب افتاده هم برای احراز استقلال و کسب آزادی خود از قید استعمار قیام نموده و از نعمت حریت برخوردارمی‌باشند. 🔸 من یقین دارم که عقلای ایران به وضع و حال ایران خندیده و این نوع تصویبات را رجوع به قهقرا و تفسیر خواهند کرد؛ زیرا مصونیتی که برای آنها تصویب شده، برخلاف قوانین بین الملل و دور از شرافت و انسانیت و غیرت است.» 🔺علی‌رغم بی‌تفاوتی در سطح مرجعیت، و ، مبارزه بی‌وقفه‌ای در این زمینه کردند و شبکۀ پیام رسانى نهضت را از تمام ابزارهاى لازم و امکانات بالقوه براى تکثیر و توزیع سخنرانی‌ها و اعلامیه‌هاى امام و سایر مراجع علیه لایحه بهره‌مند کردند. 📝 به مناسبت سوم مرداد سالروز تصویب لایحه کاپیتولاسیون 🆔 @asbaat_ir
♨️ به نام مرمت به کام مرجعیت خودخوانده!!! 🆔 @asbaat_ir