📌 #پرسمان_اسباط
3️⃣ پرسش سوم:
🔹چرا #روشنفکران_غربگرا و همچنین برخی از افراد منتسب به جریان #نواندیش_دینی که در بسیاری از مسائل از پایگاه #حوزه_علمیه اظهار نظر مینمایند و برای برخی از امور غیر ضروری، نشست علمی و همایش برگزار میکنند، نسبت به #تحریف در عزاداریها و برخی #انحرافات در هیاتهای مذهبی از خود حسّاسیت نشان نمیدهند و موضع نمیگیرند؟
✍️ منتظر پاسخهای #تخصصی و #علمی شما هستیم.
🔖 لطفا پاسخهای خود را به آیدی @Asbaatadmin ارسال كنيد.
#پرسمان_اسباط
#حوزه_علميه
#سكولاريسم
#عزاداری
#روشنفكران
#نوانديش_دينی
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
2️⃣ پاسخِ پرسش دوم اسباط/ بخش نخست
🔹 سؤال: #سیره_علما و #ضوابط حوزههای علمیه در معرفی #مراجع_تقلید به جامعه چگونه بوده است؟ آیا ضرورت دارد #نهادی ناظر بر این جایگاه خطیر وجود داشته باشد که فقهای شایسته و دارای صلاحیتِ مرجعیت را به جامعه معرفی کند؟
🔹چه #جریانهایی و با چه انگیزههایی تلاش دارند افرادی را به عنوان مرجع در حوزه علمیه جا بیندازند؟ اقدامات گسترده برخی افراد در به دست آوردن این جایگاه را چگونه میتوان ارزیابی کرد؟
◀️ در پاسخ به این پرسش، #پاسخهایی از سوی #اعضای_فرهیخته کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، در ذیل به برخی از آنها اشاره میکنیم:
✅ فرستاده شده از حسن: مرجعسازی افسانه نیست، همان روزی که #میرزای_شیرازی فتوای تحریم تنباکو را دادند و قدرت شیعه آشکار شد، انگلیسیها به فکر مرجعسازی افتادند.
✅ فرستاده شده از مقداد: سلام علیکم، وقت جنابعالی بخیر
🔺 مبحث بسیار مهمی است، باید تبیین شود که فلسفه حدود 140 مرجع صاحب رساله، در شهر مقدس قم، لزومی دارد؟
حضور و تایید صلاحیت این تعداد مراجع اساسا قرار است کدام گره معنوی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، مادی را از زندگی مردم باز کند؟
حضور این تعداد عالم (کمی کمتر یا بیشتر)ظرف مدت این چهل سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، چه نتایجی داشته؟
حوزه علمیه قم، و #جامعه_محترم_مدرسین حوزه، تا چه اندازه از نفوذ در آن مجموعه مطلع هستند و برخوردشان با نفوذ جریانی در آن نهاد مقدس چگونه است؟
🔺 و در پایان باید عرض کنم این تعدد آرا (به جهت حضور مراجع متعدد)، که همگی حضرات قرار است حول محور دین مبین اسلام و مذهب تشییع فتوا داشته باشند آیا این تعدد لازم است؟ در دورانهای قبل مگر تعدد علما گرهگشا و منبع خیر و برکت برای اسلام و مسلمین بوده؟
✅ فرستاده شده از ناشناس: حوزه علمیه تشیع همیشه از نداشتن یک سیستم یکپارچه منظم رنج میبرده و میبرد. و اکنون که سیستم سنتی حوزه در حال مدرنیزه شدن است از طرفی میخواهد پایبند به سنتهای دیرینه خود باشد و از طرفی میخواهد با سیل جامعه حرکت کند. این پارادوکس در وجوه مختلفی ایجاد دوگانگی کرده است.
🔺 از جمله مهمترین این مواضع بحث مرجعیت است. اگر قرار است مدرن باشند یقینا وجود یک نهاد بالادستی در امر تعیین مرجع لازم است، و اگر قرار است سنتی باشند حداقل شخص مدعی مرجعیت باید تاییدیه از دو مرجع تایید شده داشته باشند. این رویه حوزه شتر سواری دولا دولاست و راه به جایی نمیبرد.
✅ فرستاده شده از استاد حوزه علمیه: درباره این پرسش شما که فرمودید: «اقدامات گسترده برخی افراد در به دست آوردن این جایگاه را چگونه میتوان ارزیابی کرد»، چند نکته به عرض مخاطبان محترم میرسانم:
🔺 اولاً: حوزه علمیه صاحب دارد و صاحب اصلی آن وجود مقدس امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشرف) است، اقدامات این افراد هرگز به جایی نخواهد رسید.
🔺 ثانیاً: مردم مؤمن و مقلدان محترم تفاوت آنکه به دنبال مرجع شدن است با آنکه از مرجعیت گریزان و تنها به دلیل تکلیف بر این جایگاه مقدس تکیه میزند را به خوبی میشناسند.
🔺 ثالثاً: در صورت بازشدن #بیوت جدیدی توسط کسانی که شأنیت این جایگاه را ندارند، خیلی زمان نخواهد گذشت از رفت و آمدهای نوع افراد به آنجا، مردم خود به ماهیت آن مرجع و آن بیت پی خواهند برد، میخواهم عرض کنم ناراحت نباشید.
✅ فرستاده شده از ح.الف: از انگیزههای جریانها از مرجعسازی در #حوزه_علمیه نوشتید به نظر بنده، این یه چیز طبیعیه. مگر میشه دشمن از آنچه از اون ضربه خورده بگذرد و به مرجعسازی نپردازد.
✅ فرستاده شده از محقق مسائل سیاسی: سؤال شما مرا یاد نشریه «#حریم_امام» قبل از انتخابات خبرگان رهبری انداخت. افرادی را به نام مصاحبه مجتهد معرفی کرد تا آنها را به مجلس خبرگان قالب کند، اینها مراجع آینده هستند!!!
ادامه دارد ...
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
💢 ملیگرایی در قالب باستانگرایی در برابر اسلامگرایی 🔺 ناسيوناليسم برگرفته از ناسيون يعنى ملت و به
🔺 قالبهای ترويج ملیگرايی
2️⃣ قومگرایی
🔸 کلیه گروههایی که با پیشوند «پان» شناخته میشوند، در این مقوله میگُنجند؛ یعنی معتقد به برتری یک قوم بر اقوام دیگر هستند.
🔸 البته این تفکر در بین اقوام ایرانی، جایگاه چندانی ندارد، زیرا مردم ایران، مسلمان هستند و به برتری قومی و نژادی اعتقادی ندارند، اما در عین حال این تفکر، حیات کمرمق خود را تحت عناوین زیر ادامه میدهد.
🔹الف) پان ایرانیسم
🔸 تفکر «پان ایرانیسم» در بین فارسزبانان، تحت عنوان «حزب پان ایرانیست»، از قدیم در ایران فعال بود و الان به خارج از کشور نقل مکان کرده و عمدتاً در فضای مجازی به تبلیغ افکار خود مبادرت میکند.
🔸این تفکر ابتدا در برابر سلطه مسلمانان بر ایران و در برابر ملیگرایی عربی شکل گرفت و منجر به قیام شعوبیه شد و در زمان بابک خرمدین در ایران به اوج رسید، اما مدتی بعد افول کرد و از رونق افتاد.
🔸 رشد مجدد این تفکر در فضای ایران، به زمان رضاشاه برمیگردد. در این زمان کسانی مانند محمدعلی فروغی و علی اکبر داور در ترویج این تفکر نقش عمدهای دارند. پهلوی دوم نیز تنور این تفکر را داغتر کرد، اما انقلاب سبب افول این تفکر شد.
🔸 در سالهای اخیر، گروهی به این تفکر دامن میزنند. نمونه این مسأله را میتوان در تجلیل از بابک خرمدین در سالهای اخیر مشاهده کرد که از زمان دولت اصلاحات به وجود آمد.
🔸 چند سالی است که در ۱۲ تیرماه به مناسبت سالروز تولد بابک خرمدین در قلعه «بذ» در اطراف کلیبر جمع شده و به رقص و پایکوبی میپردازند و مراکز خبری بیگانه نیز آن را ترویج میکنند.
🔸 ملیگرایی فارسی، عمدتاً علیه عربها و گاهی نیز علیه برخی قومیتهای داخل ایران موضع دارد. نمونه آن، دعوا بر سر تعلق بابک خرمدین، به فارس یا ترک است.
#ناسیونالیسم
#باستان_گرایی
#ملی_گرایی
#نژادپرستی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2992
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
2️⃣ پاسخِ پرسش دوم اسباط/ بخش پایانی
🔹 سؤال: #سیره_علما و #ضوابط حوزههای علمیه در معرفی #مراجع_تقلید به جامعه چگونه بوده است؟ آیا ضرورت دارد #نهادی ناظر بر این جایگاه خطیر وجود داشته باشد که فقهای شایسته و دارای صلاحیتِ مرجعیت را به جامعه معرفی کند؟
🔹چه #جریانهایی و با چه انگیزههایی تلاش دارند افرادی را به عنوان مرجع در حوزه علمیه جا بیندازند؟ اقدامات گسترده برخی افراد در به دست آوردن این جایگاه را چگونه میتوان ارزیابی کرد؟
◀️ در پاسخ به این پرسش، #پاسخهایی از سوی #اعضای_فرهیخته کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، در ذیل به برخی از آنها اشاره میکنیم:
✅ فرستاده شده از H.A: من نمی دانم شما دنبال چی هستید و کی هستید؟
🔺 به نظر من سایت «#شفقنا» به سایت مرجع سازی و چهره سازی از میان #سکولارها تبدیل شده است.
✅ فرستاده شده از ناشناس: من به سؤال شما جواب نمی دهم. سؤال قحطیه رفتید دنبال #مرجعیت، دیواری کوتاه تر از مرجعیت پیدا نکردید؟!
✅ فرستاده شده از اکبر: این حق مردم است که جنس اصلی را از جنس بدلی بشناسند. این به نفع مرجعیت واقعی و اصیل است تا هرکس از راه رسید خود را مرجع ننامد و خلقی را در بَر خویش جمع کند؟ بهترین کسانی هم که می توانند به عنوان خُبره جنس اصلی را از بدلی تشخیص دهند، #جامعه_مدرسینِ_حوزه_علمیه_قم است.
✅ فرستاده شده از علی: قبای مرجعیت زیبنده بزرگان و علمایی است که در کنار درس و بحث و شاگردپروری، به فکر نظام و انقلاب و مسلمانان جهان هستند، نه کسانی که بعد از پایان درس و بحث، اطرافیانشان فقط به فکر جمع کردن مرید و مریدپروری هستند و از غم و درد مسلمانان جهان بیخبرند!
✅ فرستاده شده از استاد حوزه: روح امام شاد که همین روز را می دیدند که در #وصیتنامه_سیاسی_الهی فرمودند: دشمنان با نفوذ برخی و مشی مقدس مآبانه در طی بیست سال در حوزه های علمیه آنان را مهیای اهداف خود می کنند، راستی از نگارش وصیتنامه سیاسی الهی امام (ره) تا امروز چند سال گذشته است؟!
✅ فرستاده شده از طلبه جامعه المصطفی: فکر می کنم این تلاش #سعودی_ها برای بازکردن سرکنسولگری توی #نجف، هم بوی مرجع سازی و یا پشتیبانی از برخی افراد مورد نظر خود را دارد!
✅ فرستاده شده از ناشناس: سیره علما و ضوابط #حوزه_های_علمیه در معرفی مراجع تقلید تا کنون همین گونه بوده است و تفاوتی نکرده، دیروز مردم به بزرگان رجوع می کردند که چه کسی اعلم است امروز به خاطر وجود رسانه ها بزرگانی دور هم جمع می شوند و به مردم اعلام می کنند، فکر نکنم چیزی فرق کرده باشد. اینکه گفته می شود نهادی شکل گرفته بی مورد است، این نهاد قبلا هم بوده، امروز رسانه اش تغییر کرده.
✅ فرستاده شده از A.F: این بزرگان #نشست_اساتید که اول فرمودند: کسی از این نشست به دنبال مرجعیت نیست حالا چرا در حال سبقت گرفتن از همدیگر هستند.
✅ فرستاده شده از ناشناس: بعضیا از یک طرف داد سخن از استقلال حوزه می زنند و دخالت نکردن در برنامه های حوزه و مراجع اما خود همین دولتمردان از #اصلاح_طلبان و #اعتدالیون مرتب به دیدنشان می روند، اینها کسانی هستند که تلاش می کنند، افرادی را به عنوان مرجع در حوزه علمیه جا بیندازند.
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
4️⃣ #مجید_انصاری/ بخش ششم
🔰 #مجلس_هتاک!
🔺#مجلس_ششم شورای اسلامی نقطه عطفی در تاریخ قانون گذاری جمهوری اسلامی است. حضور مجید انصاری و جمع زیادی از یاران او در مجمع روحانیون و گروه های زاویه دار دیگر که حالا زیر چتر اصلاح طلبی گرد آمده بودند فضای این مجلس را دگرگون ساخت.
🔺این مجلس محصول سیاست های توسعه سیاسی و اصلاح طلبانه محمد خاتمی عضو شاخص #مجمع_روحانیون_مبارز به عنوان رییس جمهور است. در این مقطع توپخانه مطبوعات و #روزنامه_های_زنجیره_ای همه مبانی نظام جمهوری اسلامی را نشانه گرفتند و انواع و اقسام سخنان هتاکانه به اسم آزادی منتشر می شد حتی راهپیمایی بر ضد خداوند هم مجاز شمرده شد.
🔺حال و هوای مجلس ششم هم از فضای سیاسی بی نصیب نبود بلکه بسیاری از مدیران مسئول و صاحبان روزنامه ها خود نماینده مجلس بودند. آنان حتی به رئیس جمهور وقت هم رحم نکردند و او را هم از دم تیغ انتقاد و اتهام گذراندند. تشنج در این مجلس امر رایجی بود طوری که رئیس جمهور وقت اذعان می دارد که هر ۹ روز یک #بحران را از سر گذراندم.
🔺حوادث مجلس ششم بالا گرفت و منجر به نوشتن نامه هتاکانه و بی ادبانه جمعی از نمایندگان به #مقام_معظم_رهبری شد و در آن خواستار نوشیدن #جام_زهر توسط رهبری شدند. جریان رد صلاحیت برخی از نامزدهای مجلس هفتم، مستمسکی شد تا عده ای از نمایندگان در مجلس تحصن کنند و به صورت دسته جمعی از نمایندگی استعفا کنند.
🔺آنان با ابزار رسانه های داخلی و خارجی، نظام اسلامی را به چالش کشیدند. اوضاع آن قدر زننده بود که بعدها مجید انصاری در اظهار نظری نسبت به عملکرد خود و دوستانش در مجلس ششم گفت: تندرویهایی مثل جریان #تحصنها در مجلس ششم صورت گرفت که از دید من زیبنده نبود.
🔺با ناکامی در انتخابات مجلس مجید انصاری به دولت می پیوندد وی در سال آخر ریاستجمهوری محمد خاتمی بهعنوان معاون حقوقی و پارلمانی رییسجمهور در هیأت دولت فعالیت های خود را ادامه می دهد. این در حالی است که از جمله انتقادات تند وی در این سال ها عدم راهیابی افراد شاخص مجمع روحانیون در منصب های نظام اسلامی است.
ادامه دارد...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد #فریدمدرسی/ بخش پنجم
🔺 فرید مدرسی شاگرد محمد قوچانی
🔸 #محمد_قوچانی (زاده ۳۱ شهریور ۱۳۵۵ در رشت)، روزنامهنگار اهل ایران وی سردبیر روزنامه اعتماد ملی، شهروند امروز، روزنامه هممیهن، هفتهنامه ایراندخت، روزنامه آسمان ، هفتهنامه آسمان، هفتهنامه صدا و روزنامه مردم امروز بوده و هم اکنون سردبیر ماهنامه مهرنامه و سیاست نامه میباشد. وی همچنین از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی است.
🔸 روزنامههای جامعه، نشاط و عصر آزادگان برای قوچانی آغاز دوره جدیدی از روزنامهنگاری بودند که در سالهای پس از دوم خرداد ۱۳۷۶ تجربه کرد و به تدریج با نوشتههای انتقادی خود علیه اکبر #هاشمی_رفسنجانی و برخی از سیاستمداران محافظهکار به شهرت رسید.
🔸 او در سال ۱۳۷۹ به اتهام نشر اکاذیب و #توهین به مقدسات به مدت ۳۶ روز #بازداشت شد. قوچانی در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از مهدی #کروبی حمایت کرد. هم چنین پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ به سردبیری هفته نامه ایراندخت به مدیریت فاطمه کروبی منصوب شد.
🔸 وی در ادامه بازداشتهای پس از اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸، روز شنبه ۳۰ خرداد توسط ماموران امنیتی بازداشت شد. و سرانجام جمعه ۸ آبان پس از ۱۳۱ روز بازداشت، رها شد. برخی منابع از سپردن وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی توسط وی خبر دادند.
🔸محمد قوچانی رکورددار روزنامههای توقیف شده در بین جریان #اصلاح_طلبی است. وی از چهرههای اصلاح طلبی است که سابقه بازداشت و نیز توهین به مقدسات در روزنامههای تحت مسئولیت او، در کارنامه وی موج می زند.
🔸 این چهره رسانهای همان فردی است که اثر ویژهای بر فرید مدرسی داشته است و به نوعی میتوان فرید مدرسی را #شاگرد و نیروی تربیت شده قوچانی به شمار آورد.
🔸 محمد قوچانی فردی است که عملیاتهای #فریب رسانهای گستردهای را در کارنامه خود دارد. اصلی و فرعی کردن مسئلهها، مسئله سازی های انحرافی، منحرف کردن ذهن جامعه از امور اساسی و برجسته سازی اندیشه مخالف و مقابل مکتب فکری امام و رهبری همه از تخصصهای قوچانی به شمار میآید.
🔸 اساساً محمد قوچانی با تأسیس «مهرنامه» خط فکری روشنی را در تقابل با اندیشه بنیادین و تئوریک امام و رهبری در پیش گرفت.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3798
🆔 @asbaat_ir
🚩 تفاوت اصولیها با اخباریها در حوزه #فقه_سیاسی/ بخش پایانی
🔰 پیآمدهای پیروزی اصولیها بر اخباریها
🔹 در دوره فتحعلی شاه قاجار مجددا برای مدتی نزاع #اخباریها و #اصولیها بالا گرفت، ولی دوباره اخباریها مغلوب شدند.
🔹 از آن پس، اصولیهای برجستهای ظهور یافتند، همچون شیخ جعفر کاشف الغطا، محمدحسن نجفی صاحب جواهر، حاج محمد ابراهیم کلباسی، سید محمدباقر شفتی در اصفهان، شیخ ابوالقاسم قمی صاحب قوانين الاصول در قم و سید مهدی بحرالعلوم در نجف.
🔹 فتحعلیشاه سعی میکرد تا با علما رابطه خوبی داشته باشد. در دوره محمدشاه به دلیل افزایش نفوذ صوفیها در حکومت، مخصوصا از طریق میرزا آقاسی، صدر اعظم حکومت، رابطه شاه و علما تیره شد.
🔹 در دوره ناصرالدینشاه، به دلیل امتیازهایی که به بیگانگان داده میشد، تنش میان علما و دولت بالا گرفت. در این خصوص، میتوان به اعتراض ملاعلی کنی به واگذاری امتیاز به روسها، صدور فتوای تحریم تنباکو از جانب #میرزای_شیرازی و فعالیتهای جمالالدین اسد آبادی، اشاره کرد.
🔹 در این دوره، وضعیت علما در مقایسه با دورههای قبل تغییرات زیادی پیدا کرد که از جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1️⃣ افزایش قدرت سیاسی علما
2️⃣ افزایش آثار مکتوب و علمی علما
3️⃣ افزایش حوزههای علمیه در قم، تهران، اصفهان، تبریز، مشهد، شیراز و عتبات
4️⃣ گسترش نظام قضاییِ عالمان دینی در کنار دستگاه قضایی عرفی دولت
🔹 در این دوره، منازل علما، مساجد و امامزادهها جزء اماکن امن محسوب میشد و کسی حق تعرض به آنها را نداشت.
🔹 به هر حال، تغییرات فوق موجب رشد و بالندگی حوزه و علما گردید و وضعیت مناسبتری برای مردم متدین فراهم ساخت. در واقع، این امور را میتوان از پیآمدهای پیروزی اصولیها بر اخباریها دانست.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3727
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
🎙 #مصاحبه| آشنایی با نواندیشی مذموم دینی حجت الاسلام صبوری/ بخش دوم 🔸 روشنفکران دینی امروز، یعنی
🎙 #مصاحبه| آشنایی با نواندیشی مذموم دینی
حجت الاسلام صبوری/ بخش سوم
🔺 معتقد هستیم که در اولین قدم باید ثابت کنیم که #سیاست در قلمرو دین است، بعد از آن به سراغ آیات و روایات میرویم.
🔺 در مراجعه به آیات و روایات به نکته غیر منتظرهای برخوردم که به این نکته اشاره دارد، اگر شما قلمرو دین را محدود کردید نشان میدهد که اینگونه نیست که واقعاً به دین معتقدید ، و تنها دچار خطایی راهبردی شدهاید.
🔺 این آیات و روایات به ما میگویند که نمیتوان بر این افراد نام دیندار گذاشت؛ برای تأیید سخن خودم تنها به آیه شصت سوره نساء اشاره میکنم که خداوند متعال میفرمایند: «أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ».
🔺 یزعم به معنای گمان باطل و فکر بیهوده است؛ «ای پیامبر دیدی آنهایی که گمان میکنند به تو و حتی ادیان گذشته ایمان دارند» مشخص است که این آیه درباره افرادی است که خود را دیندار میدانند ولی نه ایمان به پیامبر(ص) دارند و نه ادیان گذشته، حال مشکل اینها چیست؟ نماز نمیخوانند؟ یعنی در چارچوبهای حداقلی دین دچار اشکال هستند؟ بلافاصله میفرماید: «يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحَاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ»؛ چرا اینها دیندار واقعی نیستند؟
🔺 از نظر فقهی شاید مسلمانند و بدنشان نجس نیست، زوجیت، ارث، دفن و همه اینها سر جای خودش هست و همه احکام مسلم را دارند، اما آیا اینها ایمان واقعی هم دارند؟ تدین واقعی دارند؟ قرآن میگوید، اینها میخواهند به سمت #طاغوت بروند و برنامه زندگی را از طاغوت بگیرند؛ آیا اینها مؤمن واقعی هستن؟ قرآن جواب منفی میدهد.
🔺 قرآن درباره کسانی که در غرب دغدغههای روشنفکری را دنبال میکنند و خود را معتقد به دین مسیحیت میدانند با بیان «يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ»؛ میگوید اینها به مسیح اعتقاد ندارند؛ ردپای این دیدگاه در آیات دیگر هم وجود دارد.
در آیات دیگر میبینیم که هر پیامبری دو چیز را برای مردم به عنوان اصول اصلی دین بیان کرده است؛ «أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوت»؛ این آیات خیلی با هم هماهنگ هستند.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2349
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| مجالس روضه سیاسی است
💠 #امام_خمینی (ره): در آن وقت، یکی از حرفها که هی رایج بود، میگفتند: «#ملتِ_گریه»؛ برای اینکه مجالس #روضه را از دستشان بگیرند. اینکه همه مجالس روضه را آن وقت تعطیل کردند آن هم به دست کسی که خودش در مجالس روضه میرفت و آن بازیها را در میآورد، قضیه مجلس روضه بود؟ یا از مجلس روضه آنها یک چیز دیگر میفهمیدند و آن را میخواستند از بین ببرند؟ آنها فهمیده بودند که از این #مجالس_عزاداری یک کاری میآید که نمیگذارد اینها کارشان را انجام بدهند. 14 آبان 1359
#عزاداری
#مجالس_روضه
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
3️⃣ #علی_یونسی/ بخش دهم
🔰 #یونسی_و_اظهارات_جنجالی/ قسمت چهارم
🔹 د) نقض حقوق بشر در زندانها!!!👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
3️⃣ #علی_یونسی/ بخش دهم
🔰 #یونسی_و_اظهارات_جنجالی/ قسمت چهارم
🔹 د) نقض حقوق بشر در زندانها!!!
🔺 در ابتدای اسفندماه 93 دستیار ویژه رئیسجمهور در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، درست در برههای که دستگاه قضا در مراحل نهایی بررسی پرونده #مهدی_هاشمی_رفسنجانی قرار داشت، سخنی گفت که رسانههای معاند و ضد انقلاب چندین روز بر روی آن مانور دادند.
🔺یونسی چنین اظهار کرد: «هم اکنون هم بسیاری از موارد نقض #حقوق_بشر در زندانها و محاکم و در خیلی جاها صورت میگیرد که نفوذ عناصر افراطی و تندرو دیده میشود و جمهوری اسلامی باید بتواند از دست اینها خلاص شود و من بهترین جا را برای گروههای تندرو مجلس میدانم. این افراد باید در مجلس حرف بزنند اما در مراکز قدرت که حقوق مردم را نقض میکنند نباشند.»
🔺 در حالی دستیار رئیس جمهور وقت ایران از نقض حقوق بشر در زندانها و محاکم قضایی ایران سخن گفت که رئیس قوه قضاییه و رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه مکررا با رد گزارشهای احمد شهید، گزارشگر ویژه #سازمان_ملل در امور ایران، نقض حقوق بشر را رد کردند و محاکمات را عادلانه و بر اساس اجرای قانون اسلامی دانستند.
♦️ این اظهارات همچون سایر اظهارات یونسی با واکنشهایی از سوی نمایندگان مجلس و #قوه_قضائیه مواجه شد.
1️⃣ محمدعلی اسفنانی، سخنگوی وقت کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به سوء استفاده رسانههای معاند نظام از اظهارات یونسی در باره نقض حقوق بشر در زندانها و محاکم ایران، گفت: ادعای یونسی در مورد نقض حقوق بشر در زندانها و محاکم را قبول ندارم. و کسانی که چنین اظهاراتی میکنند خودشان مسئول سخنانشان هستند.
🔸 وی ضمن توجه به سوءاستفاده رسانههای معاند نظیر #بیبیسی و موارد دیگر و تهیه خوراک خبری برای آنها از سوی یک مسئول ارشد دولتی، بیان کرد: طبق معمول دشمنان به دنبال بهانه هستند که از هر کاهی کوهی بسازند.
2️⃣ پورمحمدی وزیر وقت دادگستری نیز در پاسخ به این سوال که با تمامی این تفاسیر، آیا حقوق بشر براساس آنچه دستیار رئیس جمهور گفته در ایران نقض میشود؟ گفت: قطعا اینگونه نیست. باید کسانی که این ادعا را کردهاند، پاسخ بدهند.
3️⃣ اژهای معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات اخیر حجت الاسلام یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور گفت: اینکه یک مقام رسمی بخواهد یک حرف بدون ارائه اسناد و مدارک به مرجع ذیصلاحاش بزند، حتما خلاف است و در پارهای موارد قابل تعقیب و پیگیری قضایی است.
🔸 اژهای توضیح داد: شخص ایشان چنانچه اسناد و مدارکی در این خصوص دارد، باید ارائه دهد، ایشان کسی نیست که قوه قضائیه سیستم اطلاعاتی و انتظامی را نشناسد، اگر حرفی را که هنوز اسناد و مدارکی ارائه نشده و هیچ دستگاه ذیصلاحی رسیدگی نکرده اعلام شود، این مساله حتما قابل تعقیب و پیگیری است.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🚩 عزاداری برای شهیدی که همه چیز را در راه اسلام داد، #مسئله_سیاسی است
🔺 همیشه دشمن برای از بین بردن عزم و اراده جبهه حق به شبههافکنی و ایجاد رخنه در باورها و اعتقادات میکند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز دشمنان و ایادی آنها که میدانستند نهضت امام خمینی(ره) الگوبرداری از قیام امام حسین(ع) است، شروع به شبههپراکنی در این زمینه کردند.
🔺 حضرت امام(ره) در مقابل این شبهات موضع گرفتند و فرمودند: ««امروز دیگر ما انقلاب کردهایم، روضه دیگر لازم نیست» از غلطهایی است که تو دهنها انداختهاند؛ مثل این است که بگوییم امروز ما انقلاب کردهایم، دیگر لازم نیست که نماز بخوانیم. انقلاب برای این است. انقلاب کردیم که شعائر اسلام را زنده کنیم، نه انقلاب کردیم که شعایر اسلام را بمیرانیم.
🔸 زنده نگه داشتن عاشورا یک مسئله بسیار مهم #سیاسی_عبادی است. عزاداری کردن برای شهیدی که همه چیز را در راه اسلام داد [ه]، یک مسئله سیاسی است؛ یک مسئلهای است که در پیشبرد انقلاب اثر بسزا دارد.
🔸 ما از این اجتماعات استفاده میکنیم. ما از آن «الله اکبر» ها، ملت ما از آن «الله اکبر» ها استفاده کرد. آن «الله اکبر» ها را باید حفظ بکنیم. این مظاهر و شعائر و اموری که در اسلام در آن سفارش شده باید فکر کنید که اینها یک مساله سطحی نبوده است که میخواستند جمع بشوند و گریه کنند، خیر.
🔸 ما ملت #گریه_سیاسی هستیم، ما ملتی هستیم که با همین اشکها سیل جریان میدهیم و خرد میکنیم سدهایی را که در مقابل اسلام ایستاده است.»
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3834
🆔 @asbaat_ir
🔰 تیزبینی حضرت امام(ره) مانع فریب خوردن برخی علما از سوی عَلَم شد
🔺 در مهر ماه 1341، رژیم شاه با تصور خلأ اقتدار مذهبی تصویب نامه #انجمنهای_ایالتی_و_ولایتی را با شرایط جدید اعلام کرد. اسدالله عَلَم (نخست وزیر وقت) مامور اجرای آن شد.
🔺 با آگاه شدن علما از این مصوبه، مخالفتهای صریحی از جانب آنان به ویژه حضرت #امام_خمینی (ره) اعلام شد و خواهان الغای سریع این مصوبه شدند. و با تلگرافهایی اعتراض خود را نسبت به لایحه مزبور ابراز داشتند . اما اسدالله عَلَم به آنها پاسخی نگفت.
🔺 با فشار علما و مردم #اسدالله_عَلَم مجبور به شکستن سکوت شد . عَلَم در تلگرافی خصوصی گفت: شرایط اسلامی بودن انتخابکنندگان و انتخابشوندگان همان نظر علمای اسلام است اما در این زمینه باید به حقوق اقلیتهای مذهبی نیز توجه داشت.
🔺 وقتی این تلگراف به قم رسید، برخی از مراجع در درسشان از آن به #ذهاب_ثُلثَین تعبیر کردند؛ یعنی قسمت زیادی از موضوع حل شد. برخی حتی به بازار دستور چراغانی دادند که امام(رضوان الله تعالی علیه) سخت ناراحت شدند و گفتند: میخواهند #مبارزه را به دست خودمان لوث کنند.
🔺 امام خمینی(ره) که خوشباوری بعضی از علما را مشاهده کرد، مراجع را به نشستی برای تصمیمی واحد فراخواند. بعضی از مراجع قول نخست وزیر را برای اصلاح کافی میدانستند؛ ولی امام خمینی (ره) مخالفت خود را صریحا بیان کرد.
🔺 حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه) در این جلسه، تحلیلی جامع از تلگراف عَلَم ارایه داد، نقشهها و توطئههای فریبندهی عَلَم را تبیین کرد و علما را از #نیرنگ_دولت پرهیز داد و سرانجام توانست مراجع را به ادامهی مبارزه تا نتیجهی نهایی قانع کند.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3840
🆔 @asbaat_ir
📝 #یادداشت|کتاب اسرار هزارساله!!!
🔸 گفته میشود علی اکبر حکمیزاده در ابتدای دوران طلبگی اهل زهد و تقوا بود و حتی برای پرهيز از زيادهگويی و غیبت زير زبانش #ريگ میگذاشت! اما به مرور پس از ارتباط با تجدیدنظر طلبانی همچون #کسروی و شریعت سنگلجی، تحت تاثیر افکار آنان قرار گرفت و به انحراف گرایید.
🔸 تاثیرات وی از کسروی و پیروی از دیدگاههای او را میتوان در ماهنامه همایون که توسط وی منتشر میشد به خوبی مشاهده کرد. به عنوان مثال در شماره نخست این نشریه که در مهر۱۳۱۳ه.ش منتشر شد، حکمیزاده ضمن تبلیغ آثار کسروی و تاکید بر این نکته که «امروز بر عموم ملل مشرق خصوصا بر هموطنان لازم است که آثار این استاد بزرگوار(کسروی ) را بخوانند»، مقالهای با عنوان «بت پرستی» منتشر کرد که در آن، احترام به قبور ائمه اطهار علیهم السلام و امامزادگان مذمت گردید.
🔸 در مقاله دیگر از این نشریه با عنوان «این ره که تو میروی به ترکستان است» به مراسم سوگواری و عزاداری حمله شده است؛ در شماره ۷ این مجله، در مقاله «سرچشمه زندگی»، از #رضاخان به نام «انوشیروان دادگر» تمجید میکند و… .
🔸 حکمیزاده همچنین در کتاب اسرار هزار ساله به شرح دیدگاهها و عقاید خود پرداخته است. وی کتاب اسرار هزار ساله را در ۶ گفتار با عناوین خدا، امامت، روحاني، حكومت، قانون و حدیث منتشر نمود.
🔸 مقدمه این کتاب با رویکردی مدافعانه از اقدامات رضاخان آغاز میشود و نویسنده در ادامه به بهانه مبارزه با خرافات و تاکید بر این نکته که در طول هزار سال خرافات و انحرافاتی به اسم دین وارد اسلام شده است، شعاير مذهبي و علمای شيعه را مورد نقد قرار میدهد.
🔸 حکمیزاده در این اثر، نقد خود را با طرح ۱۳ پرسش آغاز میکند و به ظاهر از علماء میخواهد به این پرسشها پاسخ دهند اما قصد واقعی وی رسیدن به جواب نیست بلکه او به طور آشکار به تشیع میتازد و نقد تفکرات شیعه در موضوعاتی که بیشتر مورد توجه #وهابیون قرار دارد را مد نظر قرار میدهد.
🔸 وی در این ارتباط مساله توسل، عزاداري، استخاره، ساختن گنبد و بارگاه، اصل امامت و جایگاه احاديث در اسلام را مورد نقد قرار داده و همچنین جایگاه و قدرت مجتهد در عصر غيبت و #ولایت_فقیه، القاء ناسازگاری برخی احادیث با عقل و زندگی و عدم علاقه مردم به دین، وضع قانون توسط بشر و اعتقاد به ابدی بودن قوانين اسلام و برخی امور دیگر را با نگاهی نقادانه مطرح میسازد که #امام_خمینی (ره) در #کشف_الاسرار به این مسائل پاسخ داده است. حکمی زاده پس از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۶۶ شمسی درگذشت.
✍️ حجت الاسلام محمد ملکزاده
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3769
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علیمه_قم/ بخش سوم
💠 گزارش تاسیس دفتر تبلیغات با دو نقل/ گزارش دوم: #محمد_جعفری_گیلانی
🔺 همانگونه که در پست قبلی اشاره شد، دو نفر از اعضای اسبق دفتر تبلیغات که خود را جزو موسسین آن مرکز میدانند تاریخچه دفتر را متفاوت از یکدیگر نقل میکنند.
🔺 سید حسین موسوی تبریزی که قبلا مورد اشاره قرار گرفت منشأ ایده تأسیس دفتر را #حضرت_امام (ره) میداند اما جعفری گيلانی خود را موسس و تاحدودی همه کاره دفتر میداند و حضرت امام را تنها پشتیبان مالی و فکری آن نهاد میپندارد.
🔺 از آنجا که در پست قبلی، نقل #سیدحسین_موسوی_تبریزی از نحوه تأسیس دفتر تبلیغات مطرح شد، در این پست به نقل #جعفری_گیلانی از چگونگی تشکیل و تأسیس آن نهاد پرداخته می شود.
🔺 وی كه جزو حلقه هيئت مؤسسين دفتر به شمار میآيد با بیان خاطرهای از آنچه در تهران مشاهده کرده بود اينگونه انگيزه و ايده تأسيس دفتر را نقل میكند:
🔸 «در اوایل سال ۵۸ در یکی از خیابانهای تهران مردم زیادی را دیدم که در حال خریداری کتاب از دستفروشان بودند. من هم به جمعیت پیوستم و با کمال تأسف متوجه شدم که حدود ۸۰ درصد از کتب خریداری شده توسط مردم را کتب منحرفه تشکیل میدادند و از همان لحظه به فکر افتادم که باید برای فرهنگ و دین مردم کاری کرد».
🔺 بعد از این واقعه بود که وی در جلساتی که با برخی از فضلا تشکیل میشد، موضوع کتب #منحرف و بحث خوراک دینی و فرهنگی به مردم را مطرح کرد که در نهایت گروهی متشکل از سیدحسین موسوی تبریزی، فهیم کرمانی، ری شهری، فاکر، شهید حقانی و جعفری گیلانی با مشورت و تبادل نظر به این نتیجه میرسند که باید در مقابل جریان انحرافی و نیز گسترش فرهنگ اسلامی، یک تشکیلات تبلیغی تأسیس شود.
🔺 لذا دوماه پس از پیروزی انقلاب، در فروردین ماه سال 58 حجج اسلام شهید حقانی، سید حسین موسوی تبریزی، فهیم کرمانی، محمدرضا فاکر، محمد جعفری گیلانی و محمد محمدی ریشهری در راستای هدف مذکور، طرحی را در مدت پانزده روز تهیه و به عنوان اساسنامه دفتر تقدیم حضرت امام(ره) میکنند که با دستور حضرت امام این دفتر در شانزدهم اردیبهشت ماه 58 تأسیس میشود.
🔴 با توجه به سخنان جعفری گیلانی درباره تأسیس دفتر تبلیغات این سؤال مطرح می شود که دفتر تبلیغات در این سالیان طولانی به چه میزان توانسته است با ایده اولیه تشکیل آن نهاد هماهنگی داشته باشد؟
🔴 باید از جناب جعفری گیلانی پرسید زمانی که امثال #مصطفی_ملکیان و تیم کاریشان در مجله نقد و نظر موجی از شبهات را مطرح میکردند، شما که به گفته خود دفتر تبلیغات را برای مقابله با کتب انحرافی تاسیس کردید، چگونه این افراد تحت مدیریت شما فعالیت میکردند؟
🔴 چرا هنگامی که مجله #پیام_زن به عنوان مدعی بیان معارف اسلامی درباره زن، به نوعی مروج اندیشههای #فمینیستی شده بود، هیچ واکنشی نسبت به آن نشان ندادید و دفتر تبلیغات را که قرار بود معارف دینی را در جامعه منتشر سازد، بستری ساختید برای بیان برخی مطالب انحرافی؟
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| عاشورا عامل وحدت امت اسلام
💠 #امام_خمینی (ره): مسأله، مسأله گریه نیست. مسأله، مسأله تباکی نیست. مسأله، مسأله سیاسی است که ائمه ما با همان دید الهی که داشتند، میخواستند که این ملتها را با هم بسیج کنند و یکپارچه کنند از راههای مختلف. اینها را یکپارچه کنند تا آسیبپذیر نباشند.
🗓 14 آبان 1359
#عزاداری
#خطر_سکولار
#نفوذ
#وحدت
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
🔺 قالبهای ترويج ملیگرايی 2️⃣ قومگرایی 🔸 کلیه گروههایی که با پیشوند «پان» شناخته میشوند، در ای
🔹 ب) پانترکیسم
🔸 «پانترکسیم» ایدئولوژی ملیگرایانه (#ناسیونالیستی) و توسعهخواهانهای است که بر پایه آن، همه مردمانی که به زبانی ترکی سخن میگویند، ملت واحدی هستند که باید تحت رهبری دولتی واحد متحد شوند.
🔸 اندیشه پانترکیسم، نخستین بار از سوی یک خاورشناس مجارستانی یهودیتبار، به نام آرمینیوس وامبری در دهه ۱۸۶۰ ساخته و مطرح گشت. وامبری رایزن سلطان عثمانی شده بود ولی در نهان، برای لرد پالمرستون و دفتر امور خارجه بریتانیا کار میکرد. در اوائل سده بیستم، ترکان جوان در امپراطوری عثمانی این ایده را انتخاب و ترویج کردند.
🔸 پس از فروپاشی شوروی در اوایل نیمه اول دهه ۱۹۹۰، تمایلات فروخورده پانترکیستی، به شکلی نهچندان چشمگیر، در جمهوری آذربایجان فرصت ظهور یافته و حتی احزابی با نامهای «حزب گرگ خاکستری آذربایجان» (به ترکی: آذربایجان بوزقورت پارتیاسی) و «حزب توران معاصر آذربایجان» (به ترکی: آذربایجان چاغداش توران پارتیاسی) در آنجا تشکیل شده است.
🔸 هم اکنون این تفکر در مناطقی مانند آذربایجان، فعال است و حتی شعار مشهور مردم آذربایجان، «آذربایجان اویاخدی، انقلابا دایاخدی» (آذربایجان بیدار است و پاسدار انقلاب است) را به «آذربایجان اویاخدی، اوز دیلینه دایاخدی» (آذربایجان بیدار است و پاسدار زبان مادری خود(ترکی) است) تغییر دادند.
🔸 پیشینهای از این تفکر را میتوان در آراء و نظرات سیدکاظم #شریعتمداری، مؤسس #حزب_خلق_مسلمان، در سال ۵۸ دید که با همکاری با سرویسهای #جاسوسی بیگانه و عواملی چون صادق قطبزاده، درصدد #کودتا در جمهوری اسلامی ایران و استقلال آذربایجان بود که با هوشیاری ملت و رهبری امام خمینی(ره) خنثی شد.
🔸 البته پانترکیسم در ایران، به عللی همچون: تدین مردم ترک زبان، اختلاف مذهبی بین آذربایجان و ترکیه، جنگهای طولانی بین ایران و عثمانی و تجارب تلخ اشغال آذربایجان از سوی نیروهای عثمانی، مجالی برای رشد قابل ملاحظه نیافته و بهطور کلی بیش از آنکه درونجوش باشد، پدیده وارداتی ناپایداری بوده است.
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
#ناسیونالیسم
#نژادپرستی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2992
🆔 @asbaat_ir
📝 #یادداشت| کیفیت مواجهه روحانیت پس از رحلت امام با مسئله ولایت فقیه
✍️ دکتر اسدالله بادامچیان/ بخش دوم
🔺 #امام_خمینی (ره) تحولی عمیق در حوزهها و در روحانیت پدید آورد و رابطه روحانیت و مردم را نیز دگرگون نمود.
🔺 نگاه #انقلاب_اسلامی، نگاه همجوشی با مردم، نگاه سیاسی حکومتی، نگاه استوار و مقاوم بودن در برابر همه مشکلات و توطئهها و اصولاً نگاهی نو و همه جانبه به فقه اسلام و وظایف مسلمانان و روحانیت اسلام بود و همه اینها از دستاوردهای حرکت و اندیشه امام خمینی(ره) بود.
🔺 اصل #ولایت_فقیه در قرون گذشته به عنوان اصلی مهم در اسلام مطرح بود؛ اما امام این اصل را به جایگاه اصلی آن که همان «ولایت مطلقه فقیه جامع الشرایط» بود برگرداند و ولایت فقیه عادل را محور اصلی در نظام اسلامی و انقلاب اسلامی قرار داد.
🔺 بدیهی بود قبل از انقلاب، رژیم #طاغوت با این اصل و اصولاً با فقه و حاکمیت آن و فقها دشمن بود لذا علمای محافظهکار و گاه عافیتطلب و بخش متحجر با انقلاب مخالفت نمیکردند امّا همراهی هم نداشتند.
🔺 علمای مبارز و روشناندیش و نسل جوان روحانیت با راهنمایی امام، این اصل سرنوشتساز را شناختند و آن را برای مردم تبیین کردند.
🔺 پس از پیروزی انقلاب اسلامی که مجلس #خبرگان_قانون_اساسی، اصل ولایت فقیه را مطرح کرد، تفکرات التقاطی و گروههای ملیگرا و غربگرا، به شدت با این اصل مخالفت کردند و افرادی مانند بنیصدر و دولت موقت کوشیدند که حتی مجلس خبرگان را منحل کنند ولی نتوانستند و این اصل آزادیآور و استقلال آور در قانون اساسی آمد و ثمرات آن در این چهار دهه کاملاً اثبات شده است.
🔺 پس از رحلت امام، اصل ولایت فقیه مورد حمایت بود و خبرگان در انتخاب شایسته خود شایستهترین را برای ولایت انتخاب کردند.
🔺مواضع ارزشمند مراجع تقلید و علمای بزرگ و حتی مرجع بزرگی چون مرحوم آیتالله العظمی #گلپایگانی در مورد ولایت امر امام خامنهای، بیانگر حمایت هوشمندانه، از روی درایت و تقوای این بزرگان است.
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
#ولایت_فقیه
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1967
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
4️⃣#مجید_انصاری/ بخش هفتم
🔰#حرکت_در_متن_فتنه_88
🔺با شروع تبلیغات ریاست جمهوری سال 88 مجید انصاری با همه وجود و تمام قد پشت سر کاندیدای محبوب خود ایستاد و در ایام تبلیغات از هیچ امری غافل نشد. در این ایام گروه های زاویه دار با نظام با نیت تغییر نظام اسلامی بر طبل اختلافات کوفتند و تجمعات انتخاباتی را به لشکرکشی خیابانی تبدیل کردند.
🔺با اعلام نتیجه انتخابات طرفداران نامزد شکست خورده با شعار تقلب در انتخابات به ایجاد تشنج و درگیری پرداختند. از جمله گروه های مدعی مجمع روحانیون مبارز بود که حتی فراخوان راهپیمایی هم صادر کرد. مجید انصاری عضو شاخص این گروه، در فتنه سال 88 فعال بود و در تحریک اغتشاش گران نقش ایفا می کرد.
🔺محمد علی ابطحی از اعضای مجمع روحانیون مبارز و از محکومین فتنه 88 در اعترافات خود می گوید: مجید انصاری روز شنبه 23خرداد دنبال نوشتن یک بیانیه در حمایت از موسوی بود، می گفت: ما این بیانیه را فوری روی سایت مجمع قرار می دهیم و دو دقیقه بعد می گذاریم روی سایت قلم نیوز که سایت موسوی بود. انصاری گفت سه دقیقه بعد از اینکه سایت قلم نیوز این بیانیه را منتشر کرد، این بیانیه زیر نویس بی بی سی می شود.
🔺مجید انصاری در راهپیمایی 25خرداد نقش و حضوری فعال داشت وی در این روز نه تنها در راهپیمایی غیر قانونی شرکت بلکه سخنرانی هم کرد. انصاری در این سخنرانی سعی کرد با ذکر تخلف گسترده در انتخابات و آوردن نام خاتمی و میرحسین موسوی و اعلام این که آنها در بین جمعیت راهپیمایی کنندگان حضور دارند، راهپیمایی کنندگان را تحریک و تهیج کند.
🔺وی می گوید: من و آقای محتشمی پور (رئیس ستاد صیانت از آرا موسوی) پیگیر هستیم؛ تا آخر هم ایستاده ایم؛ هم آقای موسوی و هم ما تا آخر ایستاده ایم تا انشاالله حق شما را هرجوری هست بگیریم.
🔺اما انصاری از این رفتار فتنه گرایانه خود، نه ابراز پشیمانی کرد و نه عذر خواهی. وی در یک مصاحبه به این جمله اکتفا می کند که اتفاقات ناگواری بود و هیچ کس تائید نمیکند و ای کاش هیچ وقت اتفاق نمیافتاد.
🔺انصاری با بستن چشمان خود بر واقعیت های رخ داده درفتنه 88 می گوید: شخصا حوادث روز عاشورا را ندیدم ولی فرض می گیریم که آن حرکت انجام شد که البته باید محکوم شود، ولی آیا این درست است که شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی تریبون در اختیار افراد تند قرار دهد و پلاکاردهایی از پول بیت المال علیه شخصیت های نظام و با آن شعارها و ناسزاها در دست گرفته شود؟.
ادامه دارد...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir