📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد #فریدمدرسی/ بخش دهم
💠 نگاهی به کارویژه فرید مدرسی در حوزه
7️⃣ حساسیت زدایی و نفی دوگانه «حوزه انقلابی – حوزه سکولار»
🔸فرید مدرسی به خوبی میداند اگر او و جریان متبوعش و آنهایی که در حوزه به ایشان دل بسته است، با بر چسب «جریان #سکولار» شناخته شوند دیگر نمیتوانند به راحتی اهداف خود را دنبال کنند.
🔸 در حالی که #رهبر_معظم_انقلاب چند سالی است صریحا از خطر انقلاب زدایی از حوزه و حوزه سکولار سخن میگویند، وی میکوشد به نفی این مفهوم بپردازد. او در فرازهای مختلف این هدف را دنبال میکند. به برخی موارد در ادامه اشاره میکنیم:
🔸 او در مطلبی که با هدف حساسیت زدایی از تعبیر حوزه غیر انقلابی به نگارش درآمده است با تحریف صریح اندیشه رهبری فرزانه انقلاب میکوشد دو گانه #حوزه_انقلابی و غیر انقلابی را به کلی انکار نماید.
🔸 وی در یادداشتی با عنوان «حباب انقلابی – غیر انقلابی در قم» مینویسد: «چرا آیتالله خامنهای از “حوزه انقلابی” سخن میگویند؟
🔹 دوقطبی حامیان و مخالفان نظام در قم “#حُباب” است؛ حبابی که با قصد بهرهبرداری سیاسی، جریانی، فردی، خویشاوندی یا عدم اطلاع دقیق، تشریح، تعمیق و بزرگ شده است؛ بادکنکی که گاهی در داخل کشور و گاهی در بنگاههای رسانهای و اندیشکدههای خارج از ایران در آن دمیده میشود. این دو قطبی گاهی در واژگان مختلف جانمایی میشود: حوزه انقلابی/غیرانقلابی، حکومتی/سنتی و… . [این ادعا برآمده از دریافتی میدانی از حوزه است.]
🔸 وی با انتشار مطلبی از محمد جواد فاضل همان هدف را از زبان چهرهای سرشناس دنبال میکند. وی سخنان استاد فاضل را چنین منتشر میکند: «در حوزه ضدانقلاب نداریم».
🔹 «#محمدجواد_فاضل_لنکرانی: هرچه فکر میکنم منظور این آقایانی که میگویند “حوزه سکولار” است را نمیفهمم. اولاً سکولار یعنی بیدینی و نفیِ دین و ثانیاً از لوازم دیگر آن، جدایی دین از سیاست است. هیچکدام از این دو شاخصه در حوزه نیست… معتقدم ما امروز در حوزه ضدانقلاب نداریم.»
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3850
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
5️⃣ پاسخِ پرسش پنجم اسباط/ بخش سوم
◀️ ادامه پاسخ مخاطبان گرامی اسباط به پرسش پنجم:
🔟 تفاوت حوزه قبل و بعد از انقلاب باید در این نمایان شود که بعد انقلاب فقها مسئولیت اجتماعی پیدا کردهاند و باید نظام حکومتی اسلام را استنباط و بعد به گفتمان و در نهایت به اجرا برسانند. (نظام آموزشی، اقتصادی و...)
🔸 اما گویا در عمل برای برخی هیچ تفاوتی بین این دو نیست یعنی اگر این فرد به قبل از انقلاب هم برگردد باز همین گونه و با انگیزههای فردی درس میخواند و به تبلیغ میپردازد.
1️⃣1️⃣ خاطره ای از امام خمینی درباره این سوال شما به یادم آمد، امام درباره جو حوزه قبل از انقلاب مینویسند:
🔸در مدرسۀ فیضیه فرزند خردسالم، مرحوم مصطفى از کوزهاى آب نوشید، کوزه را آب کشیدند، چراکه من #فلسفه مىگفتم. تردیدى ندارم اگر همین روند ادامه مىیافت، وضع روحانیت و حوزهها، وضع کلیساهاى قرون وسطى مىشد که خداوند بر مسلمین و روحانیت منت نهاد و کیان و مجد واقعى حوزهها را حفظ نمود.
🔹باز میفرمایند: آنقدر که اسلام از این مقدسین روحانى نما ضربه خورده است، از هیچ قشر دیگر نخورده است ... طلاب جوان باید بدانند که پروندۀ تفکر این گروه همچنان باز است و شیوۀ مقدس مآبى و دین فروشى عوض شده است. شکست خوردگان دیروز، سیاست بازان امروز شدهاند. آنها که به خود اجازۀ ورود در امور سیاست را نمىدادند، پشتیبان کسانى شدند که تا براندازى نظام و کودتا جلو رفته بودند ... دستهاى دیگر از #روحانى_نماهایى که قبل از انقلاب دین را از سیاست جدا مىدانستند و سر به آستانۀ دربار مى ساییدند، یک مرتبه متدین شده و به روحانیون عزیز و شریفى که براى اسلام آن همه زجر و آوارگى و زندان و تبعید کشیدند تهمت وهابیت و بدتر از وهابیت زدند.
🔸درباره وظیفه حوزه بعد از انقلاب و کمک به نظام اسلامی هم میفرمایند: روحانیون و علما و طلاب باید کارهاى #قضایى و اجرایى را براى خود یک امر مقدس و یک ارزش الهى بدانند ... اگر طلبه اى منصب امامت جمعه و ارشاد مردم یا قضاوت در امور مسلمین را خالى ببیند و قدرت اداره هم در او باشد و فقط به بهانۀ درس و بحث مسئولیت نپذیرد و یا دلش را فقط به هواى #اجتهاد و درس خوش کند، در پیشگاه خداوند بزرگ یقیناً مؤاخذه می شود و هرگز عذر او موجه نیست.
ادامه دارد ...
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
5️⃣ پاسخِ پرسش پنجم اسباط/ بخش چهارم
◀️ ادامه پاسخ مخاطبان گرامی اسباط به پرسش پنجم:
2️⃣1️⃣ در پاسخ به این پرسش مهم باید عرض کنم که به برکت انقلاب اسلامی، ظرفیت فوق العاده زیادی برای حوزه علمیه ایجاد شده است که در طول تاریخ بی سابقه بوده است. اما باید دید آیا مدیران و مسوولین حوزه از این ظرفیت بسیار عظیم خوب استفاده می کنند یا خیر؟
در پاسخ به این سوال 3 مورد از سخنان بسیار مهم رهبر معظم انقلاب مطرح می کنم که امیدوارم مسوولین و بزرگان حوزه بیش از پیش به این سخنان توجه داشته باشند:
🔺1. ما الان در کشور چهقدر حوزهی علمیه داریم؟ در دوران تاریخ شیعه، آیا هرگز حوزهی علمیهیی چون حوزهی علمیهی قم وجود داشته است؟ نه نجف، نه قم، نه اصفهان، نه مشهد، نه تبریز، و نه حوزههای بزرگ دیگر، هیچکدام شاهد آن #شکوفایی و #عظمتی که حوزهی علمیهی قم در این دوره و در قُبیل زمان ما داشته و دارد، نبودند. چه کسی برای این گنجینهی به این عظمت، با حوزههای دیگری که امروز بحمداللَّه در سرتاسر کشور هست - چه حوزههای بزرگی مثل مشهد و اصفهان و تبریز و بعضی شهرهای دیگر، و چه حوزههای کوچکی که در سرتاسر کشور هست - برنامهریزی میکند؟ چند درصد وقت ما برای برنامهریزی صرف میشود؟ در مقابل این ارزش عظمی، آن کاری که ما میکنیم، تقریباً در حکم صفر است!
🔹 ما باید بدانیم که برای حوزههای علمیه، به برنامهریزی احتیاج داریم. باید گروههای متخصص و متمحض در #برنامه_ریزی، برای این کار باشند؛ بنشینند و مرتب به حوزهی علمیه و مسیر آن، نگرش داشته باشند و برای فردا و فرداهایش، برنامهریزیهای علمی کنند. ۷۰/۶/۳۱
🔺2. امروز وظایف حوزههای علمیه با گذشته تفاوتهای زیادی کرده است. حوزهی علمیه فقط برای اقامهی جماعت نیست. منبر رفتن به صورت سنتی هم اگر محتوای عالی و پُر مغزی نداشته باشد، کافی نیست. امروز شما ببینید وسایل تبلیغ در دنیا چقدر متنوع شده؛ این طرفِ دنیا یک نفر جوان پای یک دستگاه کوچک مینشیند و افکار، تصورات، تخیلات، پیشنهادهای فکری و پیشنهادهای عملی را از سوی هر کسی - بلکه هر ناکسی - از آن طرفِ دنیا دریافت میکند. امروز #اینترنت و #ماهواره و وسایل ارتباطىِ بسیار متنوع وجود دارد و حرف، آسان به همه جای دنیا میرسد. میدان افکار مردم و مؤمنین، عرصهی کارزار تفکرات گوناگون است. امروز ما در یک میدان جنگ و کارزار حقیقىِ فکری قرار داریم. این کارزار فکری بههیچوجه به زیان ما نیست؛ به سود ماست. اگر وارد این میدان بشویم و آنچه را که نیاز ماست - از مهمات تفکر اسلامی و انبارهای #معارف_الهی و اسلامی - بیرون بکشیم و صرف کنیم، قطعاً بُرد با ماست؛ لیکن مسأله این است که ما باید این کار را بکنیم.
🔹 امروز حوزههای علمیه وظیفهی #هدایت قشرهای گوناگون را در سطوح مختلف بر عهده دارند. البته من اعتقاد دارم که تبلیغ سنتی ما - که مسجد و #منبر و سخنرانىِ روبهروست - بدیل ندارد؛ این را باید حفظ کنیم. اینکه شما بنشینید بایک نفر روبهرو صحبت کنید؛ نگاه شما به او بیفتد، نگاه او به شما بیفتد و نفس گرم شما به او برسد، این چیز خیلی خوبی است؛ این را باید حفظ کنیم؛ لیکن این کافی نیست. امروز وسایل تبلیغ نوشتاری و گفتاری بهقدری متنوع و زیاد است که اگر روحانیت دین از این قافله عقب بماند، قطعاً یک خسارت بزرگ تاریخی برای او پیش خواهد آمد.۸۴/۲/۱۱
ادامه دارد ...
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
5️⃣ پاسخِ پرسش پنجم اسباط/ بخش پایانی
◀️ ادامه پاسخ مخاطبان گرامی اسباط به پرسش پنجم:
🔺 3. خوب، حوزههای علمیه - بخصوص حوزهی علمیهی قم - در هیچ دورهای از تاریخ خود، به قدر امروز مورد توجه افکار جهانی و انظار جهانی قرار نداشتهاند؛ به قدر امروز مؤثر در سیاستهای جهانی و شاید مؤثر در سرنوشت جهانی و #بین_المللی نبودند. حوزهی قم هرگز به قدر امروز دوست و دشمن نداشته است. شما ملتزمان حوزهی علمیهی قم، امروز از همیشهی این تاریخ، دوستان بیشتری دارید؛ دشمنان بیشتر و خطرناکتری هم دارید. امروز حوزهی علمیهی قم - که در قلهی حوزههای علمیه قرار گرفته است - یک چنین موقعیت حساسی را داراست.
🔹 در اینجا یک #مغالطه_ای هست که باید به آن اشاره کنم. ممکن است بعضی بگویند اگر حوزههای علمیه وارد مسائل جهانی، مسائل سیاسی، مسائل چالشی نمیشدند، اینقدر دشمن نمیداشتند و محترمتر از امروز بودند. این مغالطه است. هیچ جمعی، هیچ نهادی، هیچ مجموعهی باارزشی به خاطر #انزوا و کنارهگیری و گوشهنشینی و خنثی حرکت کردن، هرگز در افکار عمومی احترامبرانگیز نبوده است، بعد از این هم نخواهد بود. احترام به مجامع و نهادهای بیتفاوت و تنزهطلب که دامن از مسائل چالشی برمیچینند، یک احترام صوری است؛ یک احترامِ در معنا و در عمق خود بی احترامی است؛ مثل احترام به اشیاء است، که احترام حقیقی محسوب نمیشود؛ مثل احترام به تصاویر و تماثیل و صورتهاست؛ احترام محسوب نمیشود. گاهی این احترام، اهانتآمیز هم هست؛ همراه با تحقیر باطنىِ آن کسی است که تظاهر به احترام میکند. آن موجودی که زنده است، فعال است، منشأ اثر است، احترام برمیانگیزد؛ هم در دل دوستان خود، و هم حتّی در دل دشمنان خود. دشمنی میکنند، اما او را تعظیم میکنند و برای او احترام قائلند.۸۹/۷/۲۹
🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان #التقاط_اسلام_و_اومانیسم/ بخش سوم
🔺 #میرزاصالح_شیرازی
🔸 از اولین ایرانیانی است که از افکار و اوضاع اروپا اثر میپذیرد. میرزا صالح شیرازی از نخستین دانشآموختگان ایرانی در اروپا و فرزند حاج باقر کازرونی است.
🔸 او به همراه چهار نفر دیگر به نامهای میرزا جعفر طبیب، میرزا جعفر مهندس، میرزا رضا و محمدعلی چخماق ساز به فرمان عباس میرزا، همراه کلنل دارسی از طریق روسیه به #لندن رفت تا پس از ادامه تحصیل و کسب تخصص بیشتر، برای خدمت به ایران بازگردد.
🔸 او به همراه سه تن از همسفرانش پس از سه سال و نه ماه (در ۱۸۱۹م) به ایران بازگشت؛ در حالی که عضو برجسته و استاد تشکیلات #فراماسونری بود.
🔸 او در سفرنامهای که از خود به جا گذاشته، به عضویت در فراماسونری و رسیدن به مقام استادی اعتراف کرده است: «در صحن کلیسای مستر حریص نامی را که بزرگخانهی فراموشان بود و بنده را به دو مرتبه از مراتب مربوطه رسانیده، مرا دیده، مذکور ساخته که یک هفته دیگر عازم به ایران هستید و فردا فراموشخانه باز است. اگر فردا شب به هر حال مهندس، خود را به آنجا رسانیدی، مرتبهی استادی را به تو میدهیم و گرنه ناقص به ایران میروی.»
🔹 پدر روزنامهنگاری در ایران
🔸 میرزاصالح که فن چاپ را در انگلستان آموخته بود، پس از بازگشت به ایران با برادران ماسونیاش به ترویج مرام و آیین #اومانیستی فراماسونری پرداخت. از او که به روزنامه نگاری و سفرنامه نویسی شهرت داشت، با عنوان پدر روزنامه نگاری در ایران نام برده میشود؛ زیرا او اولین روزنامه را با عنوان «کاغذ اخبار » که ترجمهی «news paper» است، با چاپ سنگی و با خط نستعلیق در ۲۵ محرم ۱۲۵۳ قمری در ایران (تهران) منتشر کرد.
🔸 میرزاصالح شیرازی، تحت تأثیر #مدرنیسم اروپا و در مقام پیشگام تجددخواهی در سفرنامهاش، ایرانیان را با تمدن و تجدد غرب آشنا میکند و درباره نوع حکومت در انگلستان، آزادی احزاب، مجالس انگلیس و قدرت مجلس در برابر پادشاه و همچنین درباره انقلاب کبیر فرانسه (بلوای عام در سال ۱۷۸۹م در ولایت فرانسه) سخن میگوید.
🔸 توجه ویژه او به تمدن غربی و نظام سیاسی مشروطه در غرب، به ویژه بحث «#آزادی_بیان» و «قدرت مجلس» – که میتواند در برابر پادشاه مقاومت کند و حکم شاه را بی اثر سازد، اثرپذیری او را از فرهنگ اومانیستی غرب نشان میدهد.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3866
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علیمه_قم/ بخش ششم
💠 ظهور یک زاویه
🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات
🔸 با توجه به اینکه رفتار و منش هر مجموعهای ناظر به ساختار فکری حاکم بر آن موسسه و مجموعه است باید برای شناخت دقیق و موشکافانه آن مرکز ابتدا خط فکری و #بُعد_معرفتی آن مجموعه دانسته شود سپس عملکرد آن در بوته #نقد و #نظر قرار گیرد و از آن جا که پژوهش حاضر ناظر به بازه زمانی پانزده ساله ابتدایی دفتر تبلیغات است یعنی از زمان تأسیس تا سال 73 لذا خط فکری این دوره مورد بررسی و ارزیابی قرار میگیرد.
🔸 با استفاده از مصاحبهها و گفتگوهای دستاندركاران آن مركز اين مطلب بدست میآيد كه جريان #روشنفكری، جریان حاکم دفتر تبليغات بوده است كه در ادامه به برخی از آن اشاره میشود.
1️⃣ مصاحبه #سیدحسین_موسوی_تبریزی با مهرنامه
🔸 وی که جزو هیئت موسسین و هيئت مدیره دفتر تبليغات به شمار میآید در این مصاحبه ریشه اختلاف و تقابل دفتر تبلیغات با جامعه مدرسین را نگاه روشنفکری و #نواندیشی_دینی میداند که قبل از پیروزی انقلاب وجود داشته است.
🔸 موسوی تبریزی در اینباره گفت: «نحله فکری ما با دوستان #جامعه_مدرسین تفاوت داشت. از زمان شاه با حضور گروهی از شاگردان آیتالله #مطهری و آیتالله #طالقانی یک نوع روشنفکری دینی در قم شکل گرفته بود که پس از انقلاب در قالب دفتر تبلیغات، منسجم شد».
🔸 همانطور که ملاحظه میشود، او که جزو گردانندگان اصلی دفتر محسوب میشد خط فکری دفتر تبلیغات را یک جریان روشنفکری میداند که دارای ریشه و سابقه است و اگر این گروه در زمان شاه بدون داشتن #تشکیلات فعالیت داشتند، پس از انقلاب توانستند با تشکیلاتی سازمانی به نام دفتر تبلیغات همان روش و منش فکری را دنبال کنند.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
3️⃣ #علی_یونسی/ بخش چهاردهم
🔰 ایجاد دو قطبی جنگ و مذاکره برای #برجام 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
3️⃣ #علی_یونسی/ بخش چهاردهم
🔰 ایجاد دو قطبی #جنگ و #مذاکره برای #برجام
🔸 با پیروزی #دولت_روحانی در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری بحث مذاکره با آمریکا داغتر از گذشته شد آن هم در سطح وزیر امور خارجه با موضوع هسته ای.
🔸 این مسأله در داخل کشور به یکی از پرتنشترین مسائل در طول چهل ساله انقلاب اسلامی تبدیل شد. هر طیف و جریانی برای اثبات دیدگاه خویش ادلهای اقامه می کرد.
🔸 دربین موافقان مذاکره که عمدتاً اصلاحطلبان بودند آنچه بیش از همه نمود داشت، القای دوقطبی «مذاکره یا جنگ» بود. این طیف با این ترفند توانستند باب مذاکره را باز و کشور را وارد بازی خطرناکی کنند که طراح اصلی آن آمریکاییها بودند.
🔸 از موافقان مذاکره می توان به علی یونسی اشاره کرد. وی نیز به همراه طیف #اصلاح_طلبان درصدد القای این دوگانگی برآمد. اما نکته جالب این است که او پس از گذشت حدود سه سال از برجام و عدم دستیابی ایران به هیچ یک از دست آوردهای برجام، باز بر طبل دوقطبی جنگ یا #مذاکره می کوبید.
🔸 علی یونسی عصر یکشنبه 23 دی 97 در شورای اداری شهرستان آق قلا در همین زمینه گفت: علت اینکه رهبری به رئیس جمهور اجازه دادند برجام را به نتیجه برسانند این بود تا جنگی رخ ندهد و ما تحریم نشویم و دولت هم به خوبی توانست این کار را به نتیجه برساند.
🔹 نماینده ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی اظهار کرد: دست آورد برجام از ملی شدن صنعت نفت هم مهمتر بود چرا که اگر محقق نمیشد #جنگ رخ میداد.
🔺 تحلیل امثال یونسی از برجام و نسبت دادن دست آورد برجام به رهبر معظم انقلاب درحالی مطرح می شود که #مقام_معظم_رهبری دوسال قبل، یعنی 27 بهمن 95 در دیدار مردم آذربایجان شرقی به صراحت اینگونه نتیجه گیری از برجام را دروغ برشمردند.
🔺ایشان در آن دیدار فرمودند: «چه در دورهی دولت قبلی آمریکا، چه در دولت فعلی آمریکا، یکی از ترفندهای دشمن این بوده است که مرتّب تهدید کنند به جنگ؛ و [اینکه] گزینهی #نظامی روی میز است و مانند اینها.
🔹 آن مسئول اروپایی هم، به مسئولین ما میگوید که جنگ در ایران حتمی بود؛ اگر برجام نبود، حتماً جنگ بود؛ #دروغ_محض! چرا میگویند جنگ؟ برای اینکه ذهن ما برود به جنگ [امّا] جنگ واقعی چیز دیگر است؛ جنگ واقعی جنگ اقتصادی است، جنگ واقعی تحریم است، جنگ واقعی گرفتن عرصههای کار و فعّالیّت و فنّاوری در داخل کشور است؛ این جنگ واقعی است.»
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
📎 به بهانه خداحافظی آیتالله #اراکی از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
📝 #یادداشت| پستی برای شخصی یا شخصی برای پستی/ بخش نخست 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
📝 #یادداشت| پستی برای شخصی یا شخصی برای پستی/ بخش نخست
🔺 اینکه مدیر زحمتکش یک مجموعه بعد از عمری تلاش و کسب تجربه باید تکریم شود و بابت زحماتی که کشیده اجر و پاداش لازم و در خور شأنش را از نظام اسلامی دریافت کند، امری بدیهی و غیرقابل انکار است.
🔺 و حتی اینکه معدود افرادی در بین روحانیت با دور شدن از فضای علمی مورد علاقه خود، وارد عرصههای اجرایی و مدیریتی شده و آرامش آن فضا را با شلوغیها و زحمات کار اجرایی عوض کردهاند، امری قابل تقدیر و مأجور است.
🔺 لکن آنچه در این میان قدری نگران کننده به نظر میرسد، این است که ظاهرا قرار نیست به هیچ عنوان گردش نخبگانی صورت بگیرد و کسانی که سالیان متمادی بر مسندهای مدیریتی تکیه زدهاند، بازنشسته شده و جای خود را به افراد تازه نفس و با انگیزهتر دهند.
🔺 به طور مثال با مروری گذرا در رزومه و سوابق علمی و اجرایی «#حمید_حوالی_شهریاری» که این روزها شایعه آماده شدنش برای تصدی ریاست #مجمع_تقریب_مذاهب بر سر زبانها افتاده، قبل از هر چیزی حکایت از این دارد که سابقه و تجربه ایشان که سررشته در رایانه و احیانا فضای مجازی داشته و قدری هم به مناسبت در غرب به سر برده است ارتباط خاصی با فضای مذاهب ندارد.
🔺 اما اینکه چنین شخصی به چنین جایگاهی معرفی شود، تنها این گزینه را در ذهن مجسم میکند که به احتمال زیاد تصمیم بر این شده که به هر قیمتی این بزرگوار پست قبلی خود را ترک کند و با توجه به سوابق سیاسی مشکوک خود مانند امضای نامه کذایی در #فتنه_88 برای آنکه به خاطر عزل از سمت مدیریتی ۲۵ ساله! و عدم توان حضور در تیم آقای رییسی در قوه قضاییه، تبدیل به #اپوزیسیونی برای نظام نشود، لاجرم پستی را برایش خالی کردهاند که اصطلاحا دفع افسد به فاسد شود!
🔺 نگران کنندهتر آنکه اخبار جسته و گریخته میدانی نیز موید چنین تحلیلهای ابتدایی باشند. حال باید دید چرا و با چه منطقی شاهد وضعیتهای مشابه در سطح مدیریتی کشور و احیانا در میان حوزویان هستیم.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3927
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت #سید_مهدی_هاشمی/ بخش سوم
🔺 بيوگرافی اشتباهات و انحرافات عملی قبل از انقلاب
2️⃣ قتل مرحوم #شمسآبادی
🔸 (سری)
🔸 به کلیه سازمانهای اطلاعات و امنیت (به استثنای اردوگاه شمال)
🔸 از: مرکز
🔸 رمز شود
🔹 همانطوریکه از طريق جرايد آگاه شدهاند، روز 1335/02/18 آیت الله شمسآبادی که از روحانیون بیطرف و مورد احترام مردم شهرستان #اصفهان و جامعه روحانیت بود، هنگامی که با همسرش برای برگزاری نماز از منزلش عازم مسجد بود، بوسیله اشخاص ناشناسی ربوده شد و به قتل رسید و جسدش در کنار جاده همایون شهر (خمینی شهر) اصفهان انداخته شد.
🔹 با پیگیریهایی که بعمل آمد، روز 1335/02/21 قاتلین توسط #سازمان_اطلاعات_و_امنیت اصفهان شناسایی و دستگیر شدند و بعمل خود اعتراف کردند. قاتلین از طرفداران کتاب #شهید_جاوید میباشند.
🔹 در این کتاب علم غیب امامان نفی شده و این تهمت به امام حسین (ع) وارد آمده که برای رسیدن به حکومت و کسب جاه و مقام به کربلا رفت و شهید شد.
🔹 نویسنده کتاب شيخ نعمت الله #صالحی_نجف_آبادی است که از طرفداران (امام) خمینی است و هم اکنون در تبعيد بسر میبرد و شیخ حسینعلی #منتظری نجف آبادی یکی از عوامل نزدیک (امام) خمینی نیز بر این کتاب تقریظ نوشته و مفاد آن را تأیید کرده است. وی نیز مدتی قبل به علت فعالیتهای ضد امنیتی بازداشت و به ده سال حبس محکوم شده است.
🔹 قاتلين به اسامی:
۱ – محمد حسين جعفرزاده، دانشجوی سال دوم رشته زمینشناسی دانشگاه اصفهان
۲ – اسداله شفيعزاده، نفت فروش
۳ – محمد اسماعيل ابراهیمی، مکانیک
۴ – سید مهدی هاشمی، طلبه علوم دینی از اهالی #نجفآباد و تحت تأثير مفاد کتاب مذکور و نظریات نامبردگان که مورد مخالفت شدید آیت الله شمسآبادی بوده، نامبرده را به صرف مخالفت با کتاب و نظریات آنان به قتل رسانیدهاند.
🔹 روز جاری جریان امر و دستگیری قاتلین با کیفیت و چگونگی آن در جراید درج خواهد شد و رادیو و تلویزیون نیز موضوع را پخش خواهد کرد. بفرموده مقرر است از موضوع علیه طرفداران و ایادی (امام) خمینی حداکثر بهرهبرداری تبلیغاتی بعمل آید.
🔹 با فراهم کردن ترتیبات لازم، جنایت مذکور و نقش عوامل (امام) خمینی در این قتل فجیع در محافل و مجامع مذهبی که با هدایت آن سازمان ترتیب مییابد توسط وعاظ و گویندگان مذهبی تشریح و بازگو و موضوع در جراید محلی نیز درج گردد. اقدامات فوق بنحوی ترتیب و انجام پذیرد که دخالت #ساواک و سایر سازمانهای دولتی در آن محسوس نباشد.
نتیجه اعلام ……………………… ثابتی
«سند دوم»
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3904
🆔 @asbaat_ir
🔰 مروری بر دیدگاه #نائینی در کتاب #تنبيه_الامه و #تنزيه_الملّه/ بخش نخست
🔺 کتاب تنبيه الامّه و تنزيه المله، اثر آيةاللهنائینی، دارای یک مقدمه، پنج فصل و یک خاتمه است. مرحوم نائینی در مقدمه این کتاب، حقیقت استبداد و مشروطیت را توضیح میدهد.
🔺 او در تعریف مشروطیت میگوید: #مشروطیت حکومتی است که دارای دو رکن اساسی باشد: «قانون اساسی» و «پارلمان». وی سپس معانی حُرّیّت و مساوات را بیان کرده و علت پیشرفت و توسعه غرب را اینطور توضیح داده است: عامل مدنیت و پیشرفت جوامع غربی، تمسک به علمی میباشد که به اعتراف غربیان برگرفته از تعالیم اسلامی است.
🔺 نائینی ادامه میدهد: در جنگهای صلیبی، آنان با #علوم_اسلامی آشنا شدند و پیشرفت آنان از همان زمان آغاز گردید. او در پاسخ به این پرسش که چرا مسلمانان پیشرفت نکردند، میگوید: علت عدم پیشرفت مسلمانان به دلایلی، از جمله عدم توجه به تعالیم اسلامی، اعراض از کتاب و سنت، و وجود استبداد و طواغیت بوده است.
🔺 محقق نائینی در مقدمه کتاب، به نکته دیگری نیز اشاره میکند که در جهان اسلام، اغلب از دین برای توجیه استبداد استفاده شده است: «دسته گرگان آدم خوار ایران، چون برای ابقای شجره خبیثه ظلم و استبداد و اغتصاب رقاب و اموال مسلمين، وسیله و دست آویزی بهتر از اسم حفظ دین نیافتند و …».
🔺 ایشان سپس به بحث درباره وجود حکومت پرداخته و با ذکر چند دلیل، از جمله احقاق حق، حفظ نظم، تربیت، وجود احکام سیاسی و مدنی در اسلام، منع ظلم، و جلوگیری از مداخله اجانب در کشورهای اسلامی، وجوب حکومت در عصر غیبت را اثبات کرده است.
🔺 از دیدگاه مرحوم نائینی، حکومتها دو دسته اند: نخست، حکومتهای تملكیّه و استبدادیه است که در این نوع حکومتها همه چیز مسخّر حاکم است و در ملکیت حاکم قرار دارد؛ دوم، حکومتهای مقیده یا محدوده (یا عادله، مشروطه، مسئوله و دستوریه) میباشد که اساس حکومت در اینها، اقامه وظایف و مصالح نوعیه است و حدود آن محدود به انجام وظیفه است، نه بیش از آن.
🔺 آية الله نائینی بر این باور است که موانع ایجاد #سلطنت استبدادی در شریعت وجود دارد، مانند: وجود عصمت در #حاکم_اسلامی (که در زمان معصوم محقق می شود)، وجود سرشت و عدالت و صلاح در حاکم اسلامی، تحديد وظایف و درجه استیلای سلطان به کیفیت اقامه عدل (که در قانون اساسی متجلی است).
🔺 ایشان در ادامه به بحثهای کلیدی اندیشه خود، یعنی «#آزادی و مساوات» پرداخته و مساوات را در سه چیز دانسته است: نخست، مساوات در حقوق؛ دوم، مساوات در احکام؛ سوم، مساوات در قصاص و مجازات؛ به این معنا که همه افراد ملت در جميع حقوق و احکام با شخص والی مساویاند. او میافزاید: مخالفین ما در بحث مساوات و آزادی مغالطه کردند.
🔺 آنان مساوات را به منزله تساوی مسلم با اهل ذمه، بالغ و نابالغ، [و] عاقل با مجنون، در باب توارث، تناكح و #قصاص میدانند که این منظور ما نیست و آزادی را به منزله آزادی در حجاب و انجام دادن محرمات میدانند، در حالیکه این منظور نیست.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3887
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| ضرورت اصلاح ساختار و برنامههای حوزه
💠 #شهید_مطهری (ره): چرا برنامههای تحصیلی ما مطابق #احتیاجات، تنظیم نمیشود؟ چرا بازار #القالب و عناوین، اینقدر رایج است، اما مجله و کتاب مفید به قدر کافی نداریم؟ چرا زعمای صالح و #روشنفکر ما، همین که در رأس کارها قرار میگیرند، قدرت #اصلاح از آنها سلب میگردد و گویی اندیشههای اصلاحی خود را فراموش میکنند؟
📚 دهگفتار
#حوزه_علمیه
#مدیریت
#اصلاحات
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
5️⃣ #سیدمحمد_موسوی_بجنوردی/ بخش سوم
🔰 #سودای_غرب! 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
5️⃣ #سیدمحمد_موسوی_بجنوردی/ بخش سوم
🔰 #سودای_غرب!
🔸سید محمد موسوی بجنوردی همزمان با فعاليتهای سیاسی، اجتماعی و امور اجرایی، كار تدريس در دانشگاه ها را پی میگیرد و تا سال 1382 به رتبه استادی رسیده و به نشر افکار و دیدگاه خود در دانشکده های مختلف میپردازد.
🔸او از علاقه شخصی خود به #دانشگاه_آزاد و نحوه شکلگیری آن چنین میگوید: «زمان تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی بنده عضو شورای عالی قضایی بودم به همین خاطر با کسب اجازه از حضرت امام راحل، طی بخشنامهای به تمام دادسراهای انقلاب، از آنها درخواست کردم تا از ارائه کمکهای نقدی و غیرنقدی برای توسعه دانشگاه دریغ نکنند».
🔸البته دانشگاه آزاد از جمله مراکزی است که در شادیها همه متصدی و بوجود آورنده آن بودهاند ولی گاه پاسخگویی، کسی جوابگو نیست.
🔸وی علاوه بر دانشکده های حقوق و الهیات دانشگاههای مختلف، در موسسه عالی بانکداری ایران و پژوهشکده امام و انقلاب #موسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_امام_خمینی (ره) هم مشغول به تدريس میشود. نظرات وی در این سالها همواره مورد بحث مجامع علمی بوده است.
🔸موسوی بجنوردی تجربه تدریس در دانشگاههای خارجی از جمله: کانادا، آمریکا، مراکش و... در کارنامه خود دارد. يكی از جلسات جالب و مورد توجه وی حضور در دانشگاه بريتيش كلمبيای کانادا و تدريس خصوصی به #موريس_كاپيتورن كميسر عالی حقوق بشر می باشد.
🔸پروفسور كاپيتورن كه استاد دانشگاه #بريتيش_كلمبيا است در آن سال كه هنوز نماينده سازمان حقوق بشر در ايران نبوده، جلساتی درباره «حقوق جزا در اسلام» را به صورت خصوصی نزد سید محمد موسوی بجنوردی میگذراند.
🔸موسوی بجنوردی پس از چندی حضور در غرب، دانشگاههای ایران را ترجیح میدهد و به ایران برمیگردد. وی پیشنهاد دکتر #سيدحسين_نصر مبنیبر تصدیگری مسئوليت بخش علوم اسلامی دانشگاه جرج تاون واشنگتن دی سی را هم قبول نمیکند و معتقد است دانشگاههای داخل كشور بيشتر از خارج، نيازمند اسلام راستين هستند!
🔸البته ظاهرا، پربیراه نیست که وی در نقل خاطرهای #هالهی_نورگونه! به مخاطب این گونه القا کرده که سالها قبل، دانش بیپایان ایشان، از طرف یکی از افراد مرتبط با امام زمان (عج) تأیید شده است!
🔸او در هفته نامه آسمان به خاطره ای مربوط به سال 56 اشاره کرده که به همراه دو فرزند حضرت امام به لبنان سفر و در قهوه خانه ای در شهر #بعلبک با یک کف بین برخورد میکنند!
🔸آن فرد بعد از دیدن کف دست و پشت گردن #حاج_آقا_مصطفی و پرسیدن اسم مادر، به حاج آقا مصطفی خطاب میکند شما همین امسال فوت میکنید و آرزویت را نمیبینی. سپس به سمت #حاج_احمدآقا رفته و با ایشان نیز همین کار را کرده سپس به حاج احمدآقا میگوید که شما آرزوی ایشان را میبینی و بسیار بالا میروی!
🔸بجنوردی میگوید وی سپس به طرف من آمد من در آن لحظه ترسیدم و با خودم گفتم الان میخواهد بگوید که تو هم میمیری! به من گفت: دریا پایان دارد ولی علم تو پایان ندارد! من بسیار خوشحال شدم که در مورد مردن من چیزی نگفت!
🔸هنگامی که میخواستم پول ایشان را بدهم یک دفعه دیدیم که ایشان نیست! و هیچ کدام از سه نفرمان ایشان را ندیدیم و انگار زمین سوراخ شد و او رفته بود. دقیقا حدود یک ماه بعد از این حادثه حاج آقا مصطفی فوت کردند!... من خیلی میل داشتم که ببینم ایشان چه کسی است و فکر کردم که شاید جزو #اَبدال هستند؛ جزو آن هفتاد نفری که خدمت امام زمان (عج) میرسند و از خیلی چیزها خبر دارند!
🔸موسوی بجنوردی در حالی این خاطره را با این کیفیت بیان میکند که یکی از یاران نزدیک حضرت امام(ره) آن را به گونه دیگری مطرح میکند که ما در اینجا از ذکر آن معذوریم.
ادامه دارد...
🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد #فریدمدرسی/ بخش یازدهم
💠 نگاهی به کارویژه فرید مدرسی در حوزه
8️⃣ حمله، تخریب و تنقیص #جریان_انقلابی
🔸 اما وی (فرید مدرسی) به همین ها اکتفا نمیکند. بلکه به تخریب، تنقیص و حمله به جریان انقلابی و چهرههای شاخص این جریان نیز میپردازد. او مانند دیگر #اصلاح_طلبان کینه خاصی از آیت الله #مصباح_یزدی و آیت الله #یزدی و امثال این بزرگواران دارد. پس گاه و بیگاه به ایشان میپردازد و میتازد.
🔸 نگاهی به آرشیو مقالات و یادداشتهای وی در وبلاگش نشان میدهد تحلیل و نقد اندیشه و عملکرد آیت الله مصباح یزدی و آیت الله محمد یزدی چقدر برای وی دارای اهمیت است.
🔸 وی پس از نامه آیت الله یزدی خطاب به آیت الله #شبیری_زنجانی در انتقاد از دیدار ایشان با سید محمد خاتمی، یادداشتی با این عنوان منتشر میکند: «محمد یزدی ۸۷ ساله چگونه بود؟» وی در این یادداشت جهتدار چهرهای غیر منطقی، عصبی و متعصب از آیت الله یزدی ارائه میدهد.
🔸 این یادداشت که کاملا مغرضانه به نگارش درآمده است تصویری تک بعدی و خشن و عصبی از یک شخصیت برجسته انقلابی ارائه میدهد. فرید مدرسی نمیتواند احساس خود نسبت به جریان انقلابی را کتمان کند. پس #نفرت را با قلمش منتشر می کند.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3850
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علیمه_قم/ بخش هفتم
💠 ظهور یک زاویه
🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات
2️⃣ گفتگوی #سیدمحمدعلی_ایازی با #شفقنا
🔸 با توجه به اینکه ایازی (عضو مجمع مدرسین و محققین) در سالهای ابتدایی تأسیس دفتر تبلیغات، سرپرستی انتشارات آن مرکز را از سویی و سردبیر #مجله_حوزه که به گفته او از مجلات #روشنفکری به حساب میآمد، را نیز از سوی دیگر برعهده داشت، مواضع و دیدگاه وی برای روشن شدن ابعاد فکری دفتر تبلیغات در آن زمان دارای اهمیت است.
🔸 وی در ابتدای این گفت وگو در خصوص فلسفه تشکیل #مجمع_محققین_و_مدرسین به این مطلب اشاره داشت که دفتر تبلیغات پاتوقی برای گروه روشنفکر به حساب میآمد؛ زیرا این گروه پس از انقلاب برای اینکه در حوزه علاوه بر نگاه سنتی یک نوع نگاه دیگر نیز وجود داشته باشد، دفتر تبلیغات را تشکیل دادند، وی در این رابطه گفت:
🔻 «انقلاب اسلامیکه پیروز شد جمعی به این میاندیشیدند که باید در حوزه به جزء آن نگاه #سنتی که وجود دارد، نگاه نواندیشانه به صورت تشکّل نیز وجود داشته باشد. ابتدا دفتر تبلیغات اسلامی كه اصلاش به عنوان دفتر تبلیغات امام بود، تشکیل شد و جمعی از فضلا هم در آن مجموعه قرار گرفتند».
🔸 ایازی در ادامه با اشاره به اینکه هدف اصلی دفتر تبلیغات ترویج همین نگاه #نواندیشانه در قالب نشریات و مجلات بود گفت: «آن مجموعه در آغازش به دلیل شرایط کشور اهتمام خود را به امر تبلیغ گذاشت و مبلغان زیادی را به نقاط مختلف کشور فرستاد؛ بعدها که مسائل جنگ اتفاق افتاد و اعزام مبلغ به مناطق جنگی پیش آمد، این حرکت را در اعزام مبلغ انجام داد.
🔻 اما در کنار آن شروع به کارهای آموزشی و پژوهشی کرد و در ابعاد مختلف امور دینی پرداخت. در کارهای آموزشی بیشتر هدفش این بود که روحانیت را با نیازهای جدید آشنا کنند و دانشهای مختلفی که در حوزه آن زمان مرسوم و متداول نبود؛ مثل #علوم_سیاسی، علوم اقتصادی، مدیریت، روانشناسی، جامعه شناسی و مسائل دیگر را برای طلاب #آموزش دهند. در بخش تحقیقات هم یکسری کارهای بنیادی شروع شد و یک بخشی هم به عنوان پاسخ به سوالات و نیازها تاسیس شد».
🔸 مطابق این اظهار نظر به خوبی روشن میشود كه خط فكری موسسین و گردانندگان دفتر تبلیغات در دوره ابتدایی رویکرد روشنفکری بوده است و همین مبنای عملکرد دفتر در عرصه آموزش و پژوهش قرار میگیرد و هر روز با نشریه و مجلات جدید درصدد پررنگ کردن این نوع رویکرد برآمدند، و به جای آنکه عرصه #تبلیغ را که رسالت اصلی دفتر بود گسترش دهند، به سمت آموزش و پژوهش با رویکرد روشنفکری حرکت کردند.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی روند رسیدن به موج #تمدن_خواهی در جهان اسلام/ بخش دوم
3️⃣ موج سوم: تشکیل حکومت (نظامسازی سیاسی)
🔺 نهضتهای اسلام گرایانه پس از پیروزی باید نظامی سیاسی برای اداره و حکومت بر جامعه طراحی و اجرا نمایند. بر این اساس مسلمانان باید در مقابل نظام #لیبرال_دموکراسی یک نظام سیاسی براساس اصول و تعالیم دینی بنیان نهند.
🔺 به عبارت دیگر جنبشهای اسلامی برای تداوم مسیر خود و بقاء در صحنه مبارزات سیاسی و اجتماعی باید در اداره جامعه وارد شوند و در امور حکومتی مشارکت کنند.
🔺 این مسئله با توجه به فضای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشورهای اسلامی از تشکیل #احزاب و شرکت در انتخابات و اختصاص برخی از کرسیهای پارلمانی تا تشکیل حکومت تمام عیار اسلامی متفاوت است.
🔺 به این ترتیب میتوان گفت تنها راه نجات مسلمانان از استعمار و استبداد و راه تحقق احکام همه جانبه اسلامی برپایی دولت توانمند دینی است نه دین دولتی.
🔺 بهترین نمونه این مرحله از نهضتهای اسلامی، #جمهوری_اسلامی_ایران است که با سرنگونی حکومت شاهنشاهی، حکومتی دینی و اسلامی را مستقر کرده است. جالب اینکه ایران با وجود اینکه مرحله نهضت و جهاد را دیرتر یا ضعیفتر آغاز کرد ولی مرحله ایجاد حکومت را به سرعت و قدرت به انجام رساند.
🔺 قبل از این اندیشمندان جهان اسلام #مبانی_نظری تشکیل حکومت اسلامی را تبیین نموده بودند.
🔺 در جهان تسنن دعوت به بازگرداندن عنصر خِلافت بهعنوان محور تشکیل حکومت اسلامی، توسط اندیشمندان گوناگونی مطرح گردید؛ رشیدرضا، از پایهگذاران تفکر سَلفی، موضوع خلافت را به صورت جدی مطرح کرد.
🔺 در این زمینه، پیشنهاد عملی وی تشکیل حکومت فراگیر اسلامی به مرکزیت موصل و بیعت با «امام هادی»، امام زیدی یمن در عصر رشیدرضا، به عنوان خلیفة مسلمین بود.
🔺 در حوزه تشیع، آیت الله #نائینی اندیشه تشکیل حکومت اسلامی در عصر جدید را در کتابی با نام تنبیه الامة و تنزیه الملّة مطرح کرد و #امام_خمینی (ره) با طرح موضوع #ولایت_فقیه شکل امروزین نظریة حکومت اسلامی را مطرح نمود.
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام محسن محمدی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3892
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| هشدار حضرت امام به اشرافیت در حوزه
💠 #امام_خمینی (ره): مبادا توجه به گسترش بناها و ابزار دست و پاگیر اداری، آنان را از مساله اصلی; یعنی #فقاهت باز دارد. رواج فرهنگ عافیتطلبی در نسلهای بعدی اثر بد میگذارد و میراث پیشینیان صالح فراموش میگردد و خدای نکرده بر سر حوزه آن خواهد آمد که نگرانیم!
📚 صحیفه نور، ج 17
#اشرافیت
#حوزه_علمیه
#عافیت_طلبی
🆔 @asbaat_ir