eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
709 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 مروری بر دیدگاه در کتاب و / بخش نخست 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 مروری بر دیدگاه در کتاب و / بخش نخست 🔺 کتاب تنبيه الامّه و تنزيه المله، اثر آيةالله­نائینی، دارای یک مقدمه، پنج فصل و یک خاتمه است. مرحوم نائینی در مقدمه این کتاب، حقیقت استبداد و مشروطیت را توضیح می­‌دهد. 🔺 او در تعریف مشروطیت می­‌گوید: حکومتی است که دارای دو رکن اساسی باشد: «قانون اساسی» و «پارلمان». وی سپس معانی حُرّیّت و مساوات را بیان کرده و علت پیشرفت و توسعه غرب را این­طور توضیح داده است: عامل مدنیت و پیشرفت جوامع غربی، تمسک به علمی می­‌باشد که به اعتراف غربیان برگرفته از تعالیم اسلامی است. 🔺 نائینی ادامه می­‌دهد: در جنگ­‌های صلیبی، آنان با آشنا شدند و پیشرفت آنان از همان زمان آغاز گردید. او در پاسخ به این پرسش که چرا مسلمانان پیشرفت نکردند، می­‌گوید: علت عدم پیشرفت مسلمانان به دلایلی، از جمله عدم توجه به تعالیم اسلامی، اعراض از کتاب و سنت، و وجود استبداد و طواغیت بوده است. 🔺 محقق نائینی در مقدمه کتاب، به نکته دیگری نیز اشاره می­‌کند که در جهان اسلام، اغلب از دین برای توجیه استبداد استفاده شده است: «دسته گرگان آدم خوار ایران، چون برای ابقای شجره خبیثه ظلم و استبداد و اغتصاب رقاب و اموال مسلمين، وسیله و دست آویزی بهتر از اسم حفظ دین نیافتند و …». 🔺 ایشان سپس به بحث درباره وجود حکومت پرداخته و با ذکر چند دلیل، از جمله احقاق حق، حفظ نظم، تربیت، وجود احکام سیاسی و مدنی در اسلام، منع ظلم، و جلوگیری از مداخله اجانب در کشورهای اسلامی، وجوب حکومت در عصر غیبت را اثبات کرده است. 🔺 از دیدگاه مرحوم نائینی، حکومت­‌ها دو دسته اند: نخست، حکومت­های تملكیّه و استبدادیه است که در این نوع حکومت­ها همه چیز مسخّر حاکم است و در ملکیت حاکم قرار دارد؛ دوم، حکومت­های مقیده یا محدوده (یا عادله، مشروطه، مسئوله و دستوریه) می­‌باشد که اساس حکومت در اینها، اقامه وظایف و مصالح نوعیه است و حدود آن محدود به انجام وظیفه است، نه بیش از آن. 🔺 آية الله­ نائینی بر این باور است که موانع ایجاد استبدادی در شریعت وجود دارد، مانند: وجود عصمت در (که در زمان معصوم محقق می شود)، وجود سرشت و عدالت و صلاح در حاکم اسلامی، تحديد وظایف و درجه استیلای سلطان به کیفیت اقامه عدل (که در قانون اساسی متجلی است). 🔺 ایشان در ادامه به بحث­‌های کلیدی اندیشه خود، یعنی « و مساوات» پرداخته و مساوات را در سه چیز دانسته است: نخست، مساوات در حقوق؛ دوم، مساوات در احکام؛ سوم، مساوات در قصاص و مجازات؛ به این معنا که همه افراد ملت در جميع حقوق و احکام با شخص والی مساوی‌اند. او می­‌افزاید: مخالفین ما در بحث مساوات و آزادی مغالطه کردند. 🔺 آنان مساوات را به منزله تساوی مسلم با اهل ذمه، بالغ و نابالغ، [و] عاقل با مجنون، در باب توارث، تناكح و می­‌دانند که این منظور ما نیست و آزادی را به منزله آزادی در حجاب و انجام دادن محرمات می­‌دانند، در حالی­که این منظور نیست. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3887 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| ضرورت اصلاح ساختار و برنامه‌های حوزه 💠 #شهید_مطهری (ره): چرا برنامه‌های تحصیلی ما مطابق #احتیاجات، تنظیم نمی‌شود؟ چرا بازار #القالب و عناوین، اینقدر رایج است، اما مجله و کتاب مفید به قدر کافی نداریم؟ چرا زعمای صالح و #روشنفکر ما، همین که در رأس کارها قرار می‌گیرند، قدرت #اصلاح از آنها سلب می‌گردد و گویی اندیشه‌های اصلاحی خود را فراموش می‌کنند؟ 📚 ده‌گفتار #حوزه_علمیه #مدیریت #اصلاحات 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 5️⃣ / بخش سوم 🔰 ! 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 5️⃣ / بخش سوم 🔰 ! 🔸سید محمد موسوی بجنوردی همزمان با فعاليت‎های سیاسی، اجتماعی و امور اجرایی، كار تدريس در دانشگاه ها را پی می‎گیرد و تا سال 1382 به رتبه استادی رسیده و به نشر افکار و دیدگاه خود در دانشکده های مختلف می‎پردازد. 🔸او از علاقه شخصی خود به و نحوه شکل‎گیری آن چنین می‎گوید: «زمان تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی بنده عضو شورای عالی قضایی بودم به همین خاطر با کسب اجازه از حضرت امام راحل، طی بخشنامه‌ای به تمام دادسراهای انقلاب، از آنها درخواست کردم تا از ارائه کمک‌های نقدی و غیرنقدی برای توسعه دانشگاه دریغ نکنند». 🔸البته دانشگاه آزاد از جمله مراکزی است که در شادی‎ها همه متصدی و بوجود آورنده آن بوده‌اند ولی گاه پاسخ‎گویی، کسی جواب‎گو نیست. 🔸وی علاوه بر دانشکده های حقوق و الهیات دانشگاه‎های مختلف، در موسسه عالی بانکداری ایران و پژوهشکده امام و انقلاب ‎(ره) هم مشغول به تدريس می‎شود. نظرات وی در این سال‎ها همواره مورد بحث مجامع علمی بوده است. 🔸موسوی بجنوردی تجربه تدریس در دانشگاه‎های خارجی از جمله: کانادا، آمریکا، مراکش و... در کارنامه خود دارد. يكی از جلسات جالب و مورد توجه وی حضور در دانشگاه بريتيش كلمبيای کانادا و تدريس خصوصی به كميسر عالی حقوق بشر می باشد. 🔸پروفسور كاپيتورن كه استاد دانشگاه است در آن سال كه هنوز نماينده سازمان حقوق بشر در ايران نبوده، جلساتی درباره «حقوق جزا در اسلام» را به صورت خصوصی نزد سید محمد موسوی بجنوردی می‌گذراند. 🔸موسوی بجنوردی پس از چندی حضور در غرب، دانشگاه‎های ایران را ترجیح می‎دهد و به ایران برمی‌گردد. وی پیشنهاد دکتر مبنی‎بر تصدی‎گری مسئوليت بخش علوم اسلامی دانشگاه جرج تاون واشنگتن دی سی را هم قبول نمی‎کند و معتقد است دانشگاه‎های داخل كشور بيشتر از خارج، نيازمند اسلام راستين هستند! 🔸البته ظاهرا، پربی‌راه نیست که وی در نقل خاطره‎ای ! به مخاطب این گونه القا کرده که سال‎ها قبل، دانش بی‌پایان ایشان، از طرف یکی از افراد مرتبط با امام زمان (عج) تأیید شده است! 🔸او در هفته نامه آسمان به خاطره ای مربوط به سال 56 اشاره کرده که به همراه دو فرزند حضرت امام به لبنان سفر و در قهوه خانه ای در شهر با یک کف بین برخورد می‌کنند! 🔸آن فرد بعد از دیدن کف دست و پشت گردن و پرسیدن اسم مادر، به حاج آقا مصطفی خطاب می‎کند شما همین امسال فوت می‎کنید و آرزویت را نمی‎بینی. سپس به سمت رفته و با ایشان نیز همین کار را کرده سپس به حاج احمدآقا می‎گوید که شما آرزوی ایشان را می‌بینی و بسیار بالا می‌روی! 🔸بجنوردی می‎گوید وی سپس به طرف من آمد من در آن لحظه ترسیدم و با خودم گفتم الان می‌خواهد بگوید که تو هم می‌میری! به من گفت: دریا پایان دارد ولی علم تو پایان ندارد! من بسیار خوشحال شدم که در مورد مردن من چیزی نگفت! 🔸هنگامی که می‌خواستم پول ایشان را بدهم یک دفعه دیدیم که ایشان نیست! و هیچ کدام از سه نفرمان ایشان را ندیدیم و انگار زمین سوراخ شد و او رفته بود. دقیقا حدود یک ماه بعد از این حادثه حاج آقا مصطفی فوت کردند!... من خیلی میل داشتم که ببینم ایشان چه کسی است و فکر کردم که شاید جزو هستند؛ جزو آن هفتاد نفری که خدمت امام زمان (عج) می‎رسند و از خیلی چیزها خبر دارند! 🔸موسوی بجنوردی در حالی این خاطره را با این کیفیت بیان می‌کند که یکی از یاران نزدیک حضرت امام(ره) آن را به گونه دیگری مطرح می‌کند که ما در اینجا از ذکر آن معذوریم. ادامه دارد... 🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد #فریدمدرسی/ بخش یازدهم 💠 نگاهی به کارویژه فرید مدرسی در حوزه 8️⃣ حمله، تخریب و تنقیص #جریان_انقلابی 🔸 اما وی (فرید مدرسی) به همین ها اکتفا نمی‌کند. بلکه به تخریب، تنقیص و حمله به جریان انقلابی و چهره‌های شاخص این جریان نیز می‌پردازد. او مانند دیگر #اصلاح_طلبان کینه خاصی از آیت الله #مصباح_یزدی و آیت الله #یزدی و امثال این بزرگواران دارد. پس گاه و بیگاه به ایشان می‌پردازد و می‌تازد. 🔸 نگاهی به آرشیو مقالات و یادداشت‌های وی در وبلاگش نشان می‌دهد تحلیل و نقد اندیشه و عملکرد آیت الله مصباح یزدی و آیت الله محمد یزدی چقدر برای وی دارای اهمیت است. 🔸 وی پس از نامه آیت الله یزدی خطاب به آیت الله #شبیری_زنجانی در انتقاد از دیدار ایشان با سید محمد خاتمی، یادداشتی با این عنوان منتشر می‌کند: «محمد یزدی ۸۷ ساله چگونه بود؟» وی در این یادداشت جهت‌دار چهره‌ای غیر منطقی، عصبی و متعصب از آیت الله یزدی ارائه می‌دهد. 🔸 این یادداشت که کاملا مغرضانه به نگارش درآمده است تصویری تک بعدی و خشن و عصبی از یک شخصیت برجسته انقلابی ارائه می‌دهد. فرید مدرسی نمی‌تواند احساس خود نسبت به جریان انقلابی را کتمان کند. پس #نفرت را با قلمش منتشر می کند. ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3850 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علیمه_قم/ بخش هفتم 💠 ظهور یک زاویه 🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات 2️⃣ گفتگوی #سیدمحمدعلی_ایازی با #شفقنا 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش هفتم 💠 ظهور یک زاویه 🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات 2️⃣ گفتگوی با 🔸 با توجه به اینکه ایازی (عضو مجمع مدرسین و محققین) در سال‎های ابتدایی تأسیس دفتر تبلیغات، سرپرستی انتشارات آن مرکز را از سویی و سردبیر که به گفته او از مجلات به حساب می‎آمد، را نیز از سوی دیگر برعهده داشت، مواضع و دیدگاه وی برای روشن شدن ابعاد فکری دفتر تبلیغات در آن زمان دارای اهمیت است. 🔸 وی در ابتدای این گفت وگو در خصوص فلسفه تشکیل به این مطلب اشاره داشت که دفتر تبلیغات پاتوقی برای گروه روشنفکر به حساب می‎آمد؛ زیرا این گروه پس از انقلاب برای اینکه در حوزه علاوه بر نگاه سنتی یک نوع نگاه دیگر نیز وجود داشته باشد، دفتر تبلیغات را تشکیل دادند، وی در این رابطه گفت: 🔻 «انقلاب اسلامی‎که پیروز شد جمعی به این می‎اندیشیدند که باید در حوزه به جزء آن نگاه که وجود دارد، نگاه نواندیشانه به صورت تشکّل نیز وجود داشته باشد. ابتدا دفتر تبلیغات اسلامی كه اصل‌اش به عنوان دفتر تبلیغات امام بود، تشکیل شد و جمعی از فضلا هم در آن مجموعه قرار گرفتند». 🔸 ایازی در ادامه با اشاره به اینکه هدف اصلی دفتر تبلیغات ترویج همین نگاه در قالب نشریات و مجلات بود گفت: «آن مجموعه در آغازش به دلیل شرایط کشور اهتمام خود را به امر تبلیغ گذاشت و مبلغان زیادی را به نقاط مختلف کشور فرستاد؛ بعدها که مسائل جنگ اتفاق افتاد و اعزام مبلغ به مناطق جنگی پیش آمد، این حرکت را در اعزام مبلغ انجام داد. 🔻 اما در کنار آن شروع به کارهای آموزشی و پژوهشی کرد و در ابعاد مختلف امور دینی پرداخت. در کارهای آموزشی بیشتر هدفش این بود که روحانیت را با نیازهای جدید آشنا کنند و دانش‌های مختلفی که در حوزه آن زمان مرسوم و متداول نبود؛ مثل ، علوم اقتصادی، مدیریت، روانشناسی، جامعه شناسی و مسائل دیگر را برای طلاب دهند. در بخش تحقیقات هم یکسری کارهای بنیادی شروع شد و یک بخشی هم به عنوان پاسخ به سوالات و نیازها تاسیس شد». 🔸 مطابق این اظهار نظر به خوبی روشن می‌شود كه خط فكری موسسین و گردانندگان دفتر تبلیغات در دوره ابتدایی رویکرد روشنفکری بوده است و همین مبنای عملکرد دفتر در عرصه آموزش و پژوهش قرار می‌گیرد و هر روز با نشریه و مجلات جدید درصدد پررنگ کردن این نوع رویکرد برآمدند، و به جای آنکه عرصه را که رسالت اصلی دفتر بود گسترش دهند، به سمت آموزش و پژوهش با رویکرد روشنفکری حرکت کردند. ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی روند رسیدن به موج #تمدن_خواهی در جهان اسلام/ بخش دوم 3️⃣ موج سوم: تشکیل حکومت (نظام‌سازی سیاسی) 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی روند رسیدن به موج در جهان اسلام/ بخش دوم 3️⃣ موج سوم: تشکیل حکومت (نظام‌سازی سیاسی) 🔺 نهضت‌های اسلام گرایانه پس از پیروزی باید نظامی سیاسی برای اداره و حکومت بر جامعه طراحی و اجرا نمایند. بر این اساس مسلمانان باید در مقابل نظام یک نظام سیاسی براساس اصول و تعالیم دینی بنیان نهند. 🔺 به عبارت دیگر جنبش‌های اسلامی برای تداوم مسیر خود و بقاء در صحنه مبارزات سیاسی و اجتماعی باید در اداره جامعه وارد شوند و در امور حکومتی مشارکت کنند. 🔺 این مسئله با توجه به فضای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشورهای اسلامی از تشکیل و شرکت در انتخابات و اختصاص برخی از کرسی‌های پارلمانی تا تشکیل حکومت تمام عیار اسلامی متفاوت است. 🔺 به این ترتیب می‌توان گفت تنها راه نجات مسلمانان از استعمار و استبداد و راه تحقق احکام همه جانبه اسلامی برپایی دولت توانمند دینی است نه دین دولتی. 🔺 بهترین نمونه این مرحله از نهضت­‌های اسلامی، است که با سرنگونی حکومت شاهنشاهی، حکومتی دینی و اسلامی را مستقر کرده است. جالب اینکه ایران با وجود اینکه مرحله نهضت و جهاد را دیرتر یا ضعیف‌تر آغاز کرد ولی مرحله ایجاد حکومت را به سرعت و قدرت به انجام رساند. 🔺 قبل از این اندیشمندان جهان اسلام تشکیل حکومت اسلامی را تبیین نموده بودند. 🔺 در جهان تسنن دعوت به بازگرداندن عنصر خِلافت به‌عنوان محور تشکیل حکومت اسلامی، توسط اندیشمندان گوناگونی مطرح گردید؛ رشیدرضا، از پایه‌گذاران تفکر سَلفی، موضوع خلافت را به صورت جدی مطرح کرد. 🔺 در این زمینه، پیشنهاد عملی وی تشکیل حکومت فراگیر اسلامی به مرکزیت موصل و بیعت با «امام هادی»، امام زیدی یمن در عصر رشیدرضا، به عنوان خلیفة مسلمین بود. 🔺 در حوزه تشیع، آیت الله اندیشه تشکیل حکومت اسلامی در عصر جدید را در کتابی با نام تنبیه الامة و تنزیه الملّة مطرح کرد و (ره) با طرح موضوع شکل امروزین نظریة حکومت اسلامی را مطرح نمود. ادامه دارد ... ✍️ حجت الاسلام محسن محمدی 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3892 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| هشدار حضرت امام به اشرافیت در حوزه 💠 #امام_خمینی (ره): مبادا توجه به گسترش بناها و ابزار دست و پاگیر اداری، آنان را از مساله اصلی; یعنی #فقاهت باز دارد. رواج فرهنگ عافیت‌طلبی در نسل‌های بعدی اثر بد می‌گذارد و میراث پیشینیان صالح فراموش می‌گردد و خدای نکرده بر سر حوزه آن خواهد آمد که نگرانیم! 📚 صحیفه نور، ج 17 #اشرافیت #حوزه_علمیه #عافیت_طلبی 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی 🔖 | روحانیون در گذر زمان 3️⃣ / بخش پانزدهم 🔰 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 3️⃣ / بخش پانزدهم 🔰 !!! 🔸 گرچه واژه اسلام رحمانی مدت‌ها قبل توسط برای تمایز قرائت‌های مختلف اسلامی به کار برده شد اما این اصطلاح در چند سال اخیر علاوه بر اینکه در میان حامیان و رهبران و همراهان به وفور به چشم می‌خورد، توسط حسن روحانی رئیس جمهور در فضای سیاسی کشور نیز استفاده می‌شود و توسط طیف همفکر و همراه رئیس جمهور با استقبال بسیار گسترده‌ای رو برو می‌شود. 🔸 یکی از این افراد علی یونسی است. وی که با حکم دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی می‌شود، در نشست‌ها و همایش‌ها بر اسلام رحمانی تأکید می‌کند. 🔸 به عنوان نمونه علی یونسی 25 آذر 95 در جمع اعضای گفت: «باید با تئوری‌سازی، عشق و محبت و اسلام رحمانی را در میان جوامع و جوانان ترویج کرد.» 🔸 وی همچنین 30 تیر 97 در دیدار جمعی از مشایخ، علما و صوفیان اهل سنت هندوستان با اشاره به حضور علمای اهل سنت و نمایندگان مذاهب و ادیان مختلف در مناصب تصمیم‌گیری از جمله مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، اظهار امیدواری کرد که با ارتباط بیشتر علما و اندیشمندان کشور‌های اسلامی بتوانیم چهره واقعی اسلام رحمانی را به جهانیان معرفی کنیم. 🔺 این سخنان علی یونسی نیز مانند دیگر سخنان وی، درحالی مطرح می‌شوند که 20 تیر 94 در دیدار جمعی از دانشجویان درتبیین واژه اسلام رحمانی فرمودند: «گاهی یک شعارهایی داده می‌شود، شعارهای به ‌ظاهر اسلامی که باطناً اسلامی نیست؛ از جمله‌ی چیزهایی که اخیراً خیلی رایج شده و انسان می‌شنود در نوشته‌ها و در گفته‌ها، «اسلام رحمانی» [است]. 🔹 خب، کلمه‌ی قشنگی است، هم اسلامش قشنگ است، هم رحمانی‌اش قشنگ است؛ امّا یعنی چه؟ تعریف اسلام رحمانی چیست؟ خب، خدای متعال، هم رحمان و رحیم است، هم «اشدّالمعاقبین» است؛ هم دارای است، هم دارای است. خدای متعال، مؤمنین و غیر مؤمنین را یک‌جور به حساب نیاورده؛ اَفَمَن کانَ مُؤمِنًا کَمَن کانَ فاسِقًا لا یَستَوون. 🔹 اسلام رحمانی که گفته می‌شود، قضاوتش در مورد مؤمن، در مورد غیر مؤمن، در مورد کافر، در مورد دشمن، در مورد کافرِ غیر دشمن چیست؟ همین‌طور پرتاب کردن یک کلمه بدون عمق‌یابی، کاری است غلط و احیاناً گمراه‌کننده. 🔹 بعضی‌ها که در حرف‌ها و نوشتجات و اظهارات این تعبیر «اسلام رحمانی» را به کار می‌برند، انسان مشاهده می‌کند و خوب احساس می‌کند که این اسلام رحمانی یک کلیدواژه‌ای است برای معارف نشئت‌گرفته‌ی از ، یعنی آن چیزی که در غرب به آن لیبرالیسم گفته می‌شود. 🔹 اگر اسلام رحمانی اشاره‌ی به این است، این، نه اسلام است، نه رحمانی است؛ مطلقا. تفکّر لیبرالیستی از تفکّر اروپای قرن هجدهم و نوزدهم -یعنی زیربنای فکری که نفی معنویّت و خدا و مانند اینها است- سرچشمه می‌گیرد.» ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
🔺 قالب‌های ترویج ملی‌گرایی 2️⃣ قوم‌گرایی 🔹ج) 🔸 پان‌کردیسم بر مبنای مولفه‌های جغرافیایی، نژادی، زبانی، تجربه‌های تاریخی و وقایع سیاسی شکل گرفته است؛ یعنی گروهی از انسان‌ها که در مناطق کشورهای ایران، عراق، ترکیه و سوریه زندگی می‌کنند که گروهی از آریائیان هستند که به نام کرد شناخته می‌شوند و با زبان کردی سخن می‌گویند. 🔸 مردمانی که به زعم خود، گاهی در این مناطق، دولت مستقل کردی داشتند و بر اساس پیمان سور باید مجدداً این دولت مستقل تحقق می‌یافت. بر این اساس، مردم مناطق کردنشین، همواره کوس استقلال و خودمختاری زده و برای یکی از دولت‌های متبوع خود گرفتاری درست کرده‌اند. نیز چندین سال، گرفتار همین مسأله در کردستان بود. 🔹 د) 🔸 در سال‌های اخیر رگه‌هایی از این تفکر، در منطقه ترکمن صحرا نیز مشاهده شده و تحت عنوان سازمان آزادیبخش ترکمن صحرا یا «تورکمن صحرا آزادلیق قوراماسی»، اقدام به پخش شب‌نامه علیه می‌کند، اما تدین مردم منطقه، مجال را از آنان گرفته است. 🔸 یکی از آفت‌های تفکر در هر منطقه آن است که زمینه بهره‌برداری برای را به وجود می‌آورد.‌ هرگاه این کشورها قصد تحت فشار قرار دادن حکومتی را داشته باشند، ملیت‌های نامتجانس را علیه آن حکومت تحریک می‌کنند. این حکومت‌ها و دولت‌ها هستند که باید با سیاست‌های درست، زمینه تحریک‌پذیری ملیت‌ها را از استعمارگران بگیرند. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2992 🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش چهارم 💠 ظهور #قاجار تا اواخر دوران قاجار 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به / بخش چهارم 💠 ظهور تا اواخر دوران قاجار 🔸 از دوران قاجار به بعد حوزه علمیه اصفهان به همت عالمانی چون آخوند ملا علی نوری (۱۲۴۶)، حاجی کرباسی (۱۲۶۱)، سید حجة الاسلام (۱۲۶۰) شیخ محمد تقی نجفی صاحب حاشیه ( ۱۲۴۸)، شیخ محمد علی نجفی هزارجریبی (۱۲۴۵)، سید صدرالدین عاملی(۱۲۶۴)، میر سید حسن مدرس(۱۲۷۳)، ملاحسینعلی تویسرکانی(۱۲۸۶) و میرسیدمحمد شهشهانی (۱۲۸۷) رونقی دوباره یافت. 🔸 اگر ویژگی حوزه اصفهان را در دوره صفویه بتوان تأسیس و به ویژه حکمت و نیز ابتکار و قوام علوم نقلی به ویژه فقه اجتهادی دانست، ویژگی این حوزه در عصر قاجار را می‌توان شرح و تبیین و توسعه علوم و معارف دانست. 🔸 در این دوران دانش به سبک کاملا جدیدی به همت دانشمندان اصفهان مانند آقامحمد باقر پسر ملا محمد اکمل اصفهانی و شاگردان وی مانند سید علی صاحب ریاض، ملامحمد مهدی نراقی و سایر شاگردان بی واسطه یا با واسطه وی مانند حاجی کرباسی، سید شفتی، شیخ محمد تقی نجفی مسجدشاهی (صاحب حاشیه)، سید صدر عاملی، شیخ محمد حسین نجفی صاحب فصول و شیخ محمد علی هزارجریبی شکل گرفت. 🔸 آقامحمد باقر اصفهانی معروف به استاد الكل، تحصیلات خود را در اصفهان نزد پدر خود و سایر بزرگان اصفهان سپری کرد و در اثر حمله افغان­‌ها ناچار به مهاجرت به بهبهان و سپس کربلا شد و شاگردان برجسته‌ای را تربیت نمود که برخی از اعاظم آنها به ایران و از جمله اصفهان بازگشتند و به ترویج و تبیین مبانی اصول فقه و تحکیم همت گماردند. 🔸 حوزه اصفهان در عصر قاجار بزرگترین مرکز تدریس اصول فقه در ایران بود و سه تن از دامادهای شیخ جعفر کبیر کاشف الغطاء، یعنی سید صدرالدین عاملی، شیخ محمد تقی نجفی مسجدشاهی و شیخ محمد علی نجفی هزارجریبی و نیز برجسته‌ترین شاگردان او مانند حاجی کرباسی، سید شفتی و سید محمد مجاهد در این شهر به تدریس و تعلیم مشغول بوده‌اند. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3857 🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان التقاط اسلام و اومانیسم/ بخش چهارم 🔺 #میرزا_فتحعلی_آخوندزاده 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان / بخش چهارم 🔺 🔸 میرزا فتحعلی فرزند میرزا محمدتقی است که در شهر نوخه یا شکی، در جمهوری آذربایجان کنونی به سال ۱۱۹۱ش زاده شد و در تاریخ ۱۲۵۷ش در ۶۷ سالگی درگذشت. آرامگاه او نیز همان­جاست. 🔸 آخوندزاده معروف به آخوندوف در شهرهای نوخه، خامنه، مشکین­ شهر، گنجه و تفلیس زندگی کرد و آثاری همچون «سرگذشت یک مرد خسیس» و «تمثیلات یا شش نمایشنامه کمدی» از خود بر جای گذاشت. 🔸 شهر نوخه تا زمان قرارداد ترکمن چای در ۱۸۲۸م، ۱۲۰۶ش متعلق به ایران بود. در این زمان، میرزا فتحعلی شانزده سال داشت. وی در ۲۳ سالگی به تفلیس رفت و مترجم بارون روزن، فرماندار گرجستان شد. 🔸 پس از آشنایی با تئاتر در گرجستان، خود نیز به نمایش ­نویسی روی آورد. آخوندزاده در آثار خود به موضوع آزادی و مشکلات زنان ایران می‌پردازد و با تمجید از و ، به هجو و طرد سنت می­‌پردازد. 🔺 اصلاح دینی و 🔸 آخوندزاده با اثرپذیری از فلسفه تجربی غربی، پی بررسی سیر اندیشه­‌های دینی در ظرف تاریخی و محک آنها به واسطه تجربه و آزمون بر آمد و دیدگاه او درنهایت، به تجدیدنظرطلبی در اسلام و پیشنهاد «اصلاح دینی و پروتستانتیسم» منتهی شد. 🔸 او که به مبارزه علیه روحانیت به پا خاسته بود، خود را ایران می­‌دانست؛ اما از آنجا که معمولا التقاط پلی به سوی ارتداد است، آخوندزاده در نهایت پی حذف اساس اسلام و هدم آن بر آمد. 🔸 او مبلّغ اومانیسم، لیبرالیسم، مشروطه خواهی و ملی‌گرایی بود. آخوندزاده آنچنان شیفته غرب بود که به مردم آسیا توصیه می­‌کرد همیشه مطيع امر و نهی بزرگ خود یعنی غرب باشند؛ آنجا که می­­‌گوید: 🔹 «مردم آسیا حریت کامله را یکبارگی گم کرده‌اند و از لذت مساوات و نعمت حقوق بشریت کلا محروم‌اند… بر شما لازم است که بزرگ خود (یعنی غرب) را بشناسید … همیشه به امرونهی او مطیع باشید و رسوم بندگی و آداب انسانیت را یاد بگیرید.» 🔸 آخوندزاده با طرح ایدۀ «ملیت­‌خواهی و » در پی مقابله با فرهنگ دینی-عربی جامعه ایران است و بازگشت به دوره ایران باستان را توصیه می­‌کند و در واقع، آن را راهکاری برای هویت بخشی به جامعه ایران می­داند که در مقابل پیشرفت دیگر ملل، احساس فقر و حقارت می­‌کند. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3917 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| افتخار به لباس روحانیت 💠 #شهید_مطهری (ره): استاد دانشگاه بود ... آمد پشت تریبون ایستاد، گفت: 🔹 «من این جمله را با کمال جرات می‌گویم، اگر برای دیگران لباس روحانیت افتخار است، فلانی {شهید مطهری} افتخار لباس #روحانیت است.» 🔺 آتش گرفتم از این حرف، ایستاده سخنرانی می‌کردم، رو کردم به آن شخص، گفتم: «آقای فلان! این چه حرفی بود که از دهانت بیرون آمد؟! تو اصلا می‌فهمی چه داری می‌گویی؟! من چه کسی هستم که تو می‌گویی فلانی افتخار این لباس است؟» 🔺 «آقا من در تمام عمرم یک افتخار بیشتر ندارم، آن هم همین #عمامه و #عباست ... .» 📚 حماسه حسینی؛ ج 1 ،ص 299 🆔 @asbaat_ir
🔰 مروری بر دیدگاه در کتاب و / بخش دوم 🔺 مرحوم نائینی در فصل نخست کتاب «تنبيه الامّه و تنزيه المله» در تعریف سلطنت گفته است: « عبارت است از امانت­داری نوع و ولایت بر حفظ نظم، نه از باب قاهریت و مالکیت. حکومت مالک مملکت نیست و در همه ادیان بر این مسئله تأکید شده و در اسلام، بیشتر از ادیان دیگر بر این محدودیت تأکید شده است؛ در تشیع به علت حرکت در مرز مقررات و احکام اسلامی و همچنین به علت عصمت ائمه علیهم ­السلام، و در اهل سنت به دلیل عدم تجاوزان از سنت و سیره نبویه.» 🔺 فصل دوم کتاب، درباره اثبات وجوب محدود کردن سلطنت به قدر امکان است؛ گرچه اصل آن غصب و غیر مشروع باشد. مرحوم نائینی در این فصل برای اثبات این مطلب، سه دلیل آورده است: وجوب ، وظایف حسبیه که از این منظر علما باید مراقب باشند تا اختلال نظام پیش نیاید، و تقليل ظلم و تحدید غصب تاجایی که ممکن باشد. وی آن­گاه در بحث «تحدید سلطنت» می‌گوید: 🔹 «مجال شبهه و تشکیک در وجوب تحدید سلطنت جائرة غاصبه از نحوه اولی () به نحوه ثانیه () با عدم مقدوریت از ید آن باقی نخواهد بود، چه، بعد از آنکه دانستی که نحوه اولی هم اغتصاب ردای کبریایی (عز اسمه) و ظلم به ساحت اقدسِ احدیت است و هم اغتصاب مقام ولایت و ظلم به ناحیه مقدسه امامت و هم اغتصاب رقاب و بلاد و ظلم درباره عباد است؛ به خلاف نحوه ثانیه که ظلم و اغتصابش فقط به مقام مقدس راجع و از آن دو ظلم و غصب دیگر خالی است … .» ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3887 🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد / بخش دوازدهم و پایانی 💠 نگاهی به کارویژه فرید مدرسی در حوزه 9️⃣ دروغ پردازی و فضاسازی، ترویج اخبار کذب 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد / بخش دوازدهم و پایانی 💠 نگاهی به کارویژه فرید مدرسی در حوزه 9️⃣ دروغ پردازی و فضاسازی، ترویج اخبار کذب 🔸 فرید مدرسی که جوانی روزنامه نگار است و حیات صنفی خود را در ویژه بودن و برخورداری از اخبار دسته اول می داند، گاه برای افزودن به جذابیت های خود و خودنمایی بیشتر اقدام به نشر نیز می کند. 🔸 اگر کسی معتقد باشد که هدف وسیله را توجیه می کند، از گفتن نیز إبایی ندارد. البته گاه این اخبار غیر واقعی دلایل دیگری داشته است که گاه موجب عصبانیت مدرسی جوان نیز شده است. 🔸 او علاقه شدیدی به تعبیر «» برای خبرهایش دارد تا همه او را ویژه، برخوردار از خبر های دسته اول و یک مبنع خبری قابل اتکا بدانند. البته در این میان گاه و بیگاه نیز سنگ او به هدف نیز می خورد. در ادامه تنها به یکی از این خبر پراکنی های کذب وی اشاره می کنیم. 🔸 وی در خبری کوتاه نوشت: « به عنوان منصوب می‌شود.» خبری کوتاه که به سرعت در همه رسانه‌ها پخش شد. خبری که هیچ پایه و اساسی نداشت و حتی آیت الله میرباقری نیز از آن بی خبر بود. اما اصل ماجرا چه بود؟ 🔸 فرید مدرسی با رصد جریان انقلابی و آینده این جریان می‌کوشد چهره‌هایی را که امکان هدایت و راهبری این جریان را بالقوه و یا نسبتا بالفعل دارا هستند، پیش از آنکه موقعیت تثبیت شده‌ای بیابند، تخریب کند. 🔸 برای این چهره‌ها ابتدا باید درجه حساسیت نسبت به ایشان را بالا برد و تا حد زیادی آنها را در کانون توجهات قرار داد. سپس در مخاطب حساسیت‌هایی نسبت به وی ایجاد کرد. 🔸 آیت الله میرباقری که از بدنه اجتماعی خوبی در سطح عموم جامعه و حوزویان برخوردار است، یکی از افرادی است که نگرانی این طیف را برانگیخته است. 🔸 حتی پس از انتشار تکذیبیه رسمی شورای سیاست گذاری أئمه جمعه نسبت به انتصاب ایشان به امامت جمعه تهران، وی اخلاق حرفه‌ای را زیر پا گذاشته و اقدام به انتشار تکذیبیه نکرد. 🔸 فقر اخلاق حرفه‌ای و توسل به اخبار کذب و تخریب رقیب با هر ابزار و ادبیاتی، امری است که این جریان به آن مبتلا هستند. ✍️ پژوهشگر اسباط 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3850 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت #سید_مهدی_هاشمی/ بخش چهارم 🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت / بخش چهارم 🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب 1️⃣ همان اصل که قبل از انقلاب در افکارم ریشه دوانیده بود، شدت گرفت و اعتقاد داشتم در همه زمینه‌ها باید در انقلاب اسلامی از خشونت کمک گرفت. حوادث بحرین و اروپا و انفجارات بی‌رویه و مسلح کردن بی ملاک گروه‌های افغانی و عراقی و خلیجی از این انحراف سرچشمه گرفته بود. 2️⃣ اینکه هدف وسیله را توجیه می‌کند. با اینکه در شعار و سخنرانی بر خلاف آن حرف می‌زدم ولی روش عملی‌ام درست بر خلاف آن بود و برای دستیابی به اهدافم از هر وسیله‌ای استفاده می‌کردم. مانند حوادث اختلاف سپاه و کمیته در اصفهان – لنجان و جو تشنج و خشونتی که به منتهی شد. 3️⃣ ضعف تعبد و معنويت و پرداختن به تعقل و تجزیه و تحلیل و اینکه همه چیز را با منطق تعقلی باید فهمید که بدنبال انحراف فکری، سخنان مقام ولایت فقیه را نیز با اندیشه و عقل خودم می‌سنجيدم و نتیجه‌گیری می‌کردم. 4️⃣ مطلق کردن مسایل خارجی صدور انقلاب تا آنجا که به مسایل بسیار حساس مانند جنگ و اقتصاد و مشکلات داخلی کشور را یک می‌دانستم و اعتقاد داشتم چنانچه همه نیروها و مسئولین در راه انداختن جنبش آزادی‌بخش در جهان حرکت کنند، مسایل داخلی خودبخود حل خواهد شد لذا چندان اعتقادی به اهیمت جنگ نداشتم و همین امر موجب ارانه تحلیل‌های انحرافی شده بود که مثلا این مسئولین کشورند که جنگ را علم کرده‌اند. 5️⃣ خصلت‌های مانند، که نتیجه غرور و عجب بود. و خود محوری و استبداد فکری، ریا، تکبر، خود بزرگ ‌بینی مرا احاطه کرده بود و منشأ بسیاری از برخوردهای عملی‌ام در قتل‌ها، انباشتن اسلحه و مهمات، افشاگری علیه مسئولین و … از این خصلت شیطان سرچشمه گرفته. «سند سوم» ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3904 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🔖 | روحانیون در گذر زمان 5️⃣ / بخش چهارم 🔰 / قسمت اول👇👇👇 🆔 @asbaat_ir