🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
5️⃣ #سیدمحمد_موسوی_بجنوردی/ بخش ششم
🔰#پدر_فقهی_اصلاح_طلبان/ قسمت نخست
🔸سید محمد موسوی بحنوردی عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون، سالهای متمادی علاوه بر مسئولیت های #قضایی در تدوین شماری از قوانین از #حقوق_شهروندی تا قانون بانکداری دخیل بوده است.
🔸 وی که عضو کمیته علمی شورای پول و اعتبار و عضو شورای فقهی #بانک_مرکزی هم بوده در موضوع وجود ربا در عملیات بانکداری کشور، معتقد است به دلیل تورم، وجود ربا در عملیات بانکی کشور منتفی است و بانکها آن مقداری که اضافه میگیرند _ با توجه به تورم _ تازه اصل پولشان را میگیرند و نه بیشتر.
🔸موسوی بجنوردی علاوه بر دانشگاه در عرصه #سیاست هم ید طولایی دارد به طوری که به عنوان پدر فقهی اصلاحطلبان، محسوب میگردد. مواضع وی در مورد وقایع کشور هم جالب توجه است.
🔸 وی که در زمان #فتنه 88 در کنار #میرحسین_موسوی قرار گرفته بود، در مقطعی با توضیح و روشنگری دلسوزان نظام و دیدن آرایش میدانی صحنه _ که ضد انقلاب میداندار شدهبود _ وقتی از وی درخواست میشود که با تجمع غیر قانونی #مجمع_روحانیون، مخالفت نماید و اجازه ندهد آتش این اتفاقات اضافه گردد؛ وی تلفنی به #مجید_انصاری که صحنه گردان تجمع بود میگوید: «شرعاً حکم میکنم که بیرون نیایید.»
🔸 وی ساعاتی قبل از تجمع، تجمعات موسوی و مجمع روحانیون را غیرشرعی اعلام میکند و البته دیگر دیر شده بود. و ظاهرا این نظرش هم چندان دوام نیاورد.
🔸 وی که در زمان درخواست غیرقانونی #رفراندوم، برای مشروعیت نظام به وسیله #خاتمی در دفتر مجمع روحانیون مبارز حضور پیدا کرده و چسبیده به وی نشسته بود، روزهای آتی هم دست از حمایت فتنهگران برنداشت و سالهای بعد هم به هر مناسبت به تایید فتنهگران پرداخت و منتقد حصر سران فتنه شد.
🔸 او با فتنه گران و #محکومین دادگاههای انقلاب اسلامی همراهی و با آنها عکس یادگاری میگیرد و به هر مناسبتی در مراسم آنان شرکت میکند.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش هفتم
💠 جریانها و ویژگیهای #مکتب_فلسفی_اصفهان/ قسمت دوم
🔰 ویژگیهای مکتب فلسفی اصفهان
🔺 هر چند تفكر او (ميرداماد) اساس حوزه فلسفی اصفهان و آغاز آن بود و منشأ جریانهای مختلف فلسفی اصفهان شد؛ اما این بدان معنا نیست که همه حکمای بعدی اصفهان از وی تبعیت کردهاند؛ برای مثال #ملاصدرا (۱۰۵۰) که یکی از شاگردان خاص #میرداماد بوده است، در دو مسئله «حدوث دهری» و «اصالت ماهیت» با استاد مخالفت میکند.
🔺 در هر حال ویژگیها و مشترکات این مکتب فلسفی را میتوان در موارد زیر برشمرد:
1️⃣ مکتب فلسفی اصفهان در بردارنده اندیشهای است که با روایات اهلبیت عصمت و طهارت بسیار نزدیک و هماهنگ است.
🔹 نمونه بارز این گرایش را میتوان در کتاب «الرواشح السماوية میرداماد» و «شرح اصول کافی ملاصدرا» دید. البته این کار به #التقاط منجر نشد؛ بلکه افقهای جدیدی را پیش روی آنها باز کرد که به واسطه آن #عقل و #وحی با هم سازگار میشدند.
2️⃣ مکتب فلسفی اصفهان سعی کرد بین #فلسفه و #عرفان هماهنگی ایجاد کند. بارزترین این تلاشها را میتوان در نوشتههای میرداماد و ملاصدرا دید.
3️⃣ با توجه به اینکه بنیانگذاران این مکتب معمولا در رشتههای مختلف #معقول و #منقول تبحر داشته و در همه این رشتهها دارای حوزه تدریس و نیز صاحب تصنیف و تالیف بودهاند، این مکتب به مکتب فقهی فلسفی اصفهان نیز شهرت یافته است.
4️⃣ فلاسفه مکتب اصفهان تحت یکی از مکاتب #مشائی و #اشراقی در نمیآیند و در اندیشههای آنها میتوان شواهدی از هر کدام از این مکاتب یافت.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3974
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
7️⃣ پاسخِ پرسش هفتم اسباط/ بخش دوم
◀️ ادامه پاسخ مخاطبان گرامی اسباط به پرسش هفتم:
6️⃣ حوزه های علمیه از دیرباز تا به امروز، همیشه سعی داشته بر اساس آموزههای دینی، حرکت کنند. مسأله لباس روحانیت، مساله تازهای نیست و همواره مورد توجه گذشتگان و علمای بزرگ معاصر بوده است.
🔸 در اینکه آیا این لباس مشروعیت دارد یا نه؟ لباس دین می باشد یا خیر؟ باید از خود بپرسیم:
🔸 1. آیا مشروعیت و مطلوبیت یک امر صرفا زمانی است که آن موضوع توسط شارع و اهل بیت علیهم السلام مورد تاکید باشد؟ بر فرض که شواهدی بر مطلوبیت این لباس توسط شارع پیدا نکردیم، آیا این امر دیگر هیچگونه مطلوبیتی ندارد؟
🔸2. آیا تخریب لباس توسط دشمنان قسم خورده اسلام، نمیتواند دلیل بر کار آمدی این لباس در عرصه تبلیغ تشیع باشد؟
🔸3. تجربههای شخصی طلاب (با تقوا و با سواد و دارای روحیه مدارای با مردم) حاکی از چیست؟ کارآمدی و اعتماد یا عدم آن؟!!
🔸۴.در مقابل جهان اسلام و البته ادیان دیگر، آیا تخریب این لباس و گرفتن آن از روحانیت شیعه، موجب تقویت و نُمود روحانیت ادیان دیگر (که غالبا دارای لباس خاص هستند) نمیشود؟
🔸۵. آقایانی که کمر همت به تخریب این لباس بستهاند و ژست مشی بر طبق سیره نبوی را به خود گرفتهاند، آیا با خود اندیشیدهاند، شاید امروز به حکم ثانوی (باتوجه به سوالاتی که بخش کوچکی از آن مطرح شد) تخریب لباس، حرمت داشته باشد؟
7️⃣ به عنوان یک طلبه میخواهم بگویم، روحانیت به خاطر همین لباسش بدون شعار دادن و سخن گفتن از ایرانیت و ملی گرایی، حافظ لباس سنتی ایرانیها است. عمامه و شبیه آن مثل دستار و کلاههای مخصوص امروز هم در بیشتر مناطق ایران پوشش سر مردم ایرانی است. کافیست سری به مناطقی چون خراسان و سیستان و بلوچستان و خوزستان و کردستان و ترکمن و غیره بزنید.
🔸 قبا هم لباس سنتی ایرانیان بوده است که تنها روحانیت آن را حفظ کرده، به این ملیگراها و کسانی که دم از ایران میزنند میگویم منِ طلبه، لباس ایرانی بر تن دارم و به آن هم افتخار میکنم، شما چرا لباس اجنبی و فرنگی که هیچ ریشه در فرهنگ و پوشش ایران ندارد به تن کردهاید؟ و دم از ملیگرایی و باستانگرایی میزنید؟
ادامه دارد ...
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| عامل اصلی صلح امام حسن علیه السلام
💠 #امام_خامنهای: بنده در قضایاى #تاریخ_اسلام این مطلب را مکررا گفتهام که، چیزى که امام حسن مجتبى علیهالسلام را شکست داد، نبودن تحلیل سیاسى در مردم بود. مردم، #تحلیل_سیاسى نداشتند.
🔺 یک #شایعه دشمن مىانداخت؛ فورا این شایعه همه جا پخش مىشد و همه آن را قبول مىکردند!
🗓 1372/08/12
#صلح_امام_حسن
#تحلیل_سیاسی
#بصیرت
به مناسبت هفتم صفر سالروز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام
🆔 @asbaat_ir
🔰 انعکاس پیام مخاطبین:
🔺 نقد یکی از اعضای محترم کانال نسبت به یکی از پاسخهای #پرسش_هفتم:
🔸 سلام در مورد پوشش لباس روحانیت و کار #رضاخان در مورد ضدیت با لباس روحانیت، کار رضاخان را خیلی سطحی جلوه دادید که غلط است.
🔸 آیا رضاخان با لباس روحانیت مخالف بود یا با تفکر آنان؟ و اینکه برای همین #دانشگاه_تهران را راه اندازی کرد و علوم انسانی را ترویج کرد تا مردم دیگر برای این علوم به روحانیت توجه نکنند.
🔸 ضمنا در متن جوری مطلب نزنید که گویی اکبرنژاد و رضاخان یک خواسته دارن که این کمال نامردی است چون آقای اکبرنژاد دغدغهی تمدن سازی اسلامی دارند ولی رضاخان نه، هرچند روشش شاید ایرادهایی داشته باشد.
#پرسمان_اسباط
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #حوزههای_علمیه_شیعه_لبنان/ بخش دوم
🎙 #مصاحبه|تفاوت حوزههای علمیه منتسب به حزبالله و حزب امل/ قسمت نخست
حجت الاسلام شاکر 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #حوزههای_علمیه_شیعه_لبنان/ بخش دوم
🎙 #مصاحبه|تفاوت حوزههای علمیه منتسب به حزبالله و حزب امل/ قسمت نخست
حجت الاسلام شاکر:
🔺 زمانی که #علامه_فضلالله از دنیا رفت، سیدجعفر مرتضی حالش خیلی بد شد، تقریباً بین این دو نفر مواجههای وجود ندارد، اما دفاتر آنها به شدت با هم مواجهه دارند، به عنوان مثال اگر شما نزد آقای زینالدین رئیس دفتر #علامه_سیدجعفر_مرتضی بروید و از دفتر علامه فضلالله صحبت کنید او بهطور دوستانه شما را نصیحت میکند که به آن دفتر نروید زیرا انحراف دارد، در همین حد.
🔺 یا مثلاً بر عکس در دفتر علامه فضلالله از آن دفتر صحبت کنید به همین شکل، حالا چون تقریبیها و گفتگوی ادیانیها با آغوش بازتری استقبال میکنند، مثلاً نمیگویند به آن دفتر نروید، نهایتش میگویند که آنها تند هستند. مطرح شدن این مباحث در این دنیای امروزی زیاد جالب نیست. این دو یکی از مهمترین و فعالترین حوزههای لبنان هستند، اندیشههای حاکم بر فکر شیعه هستند، این دو باید با هم جمع شوند.
🔺 در مقابل اینها حوزههای علمیه منتسب به #حزب_أمل هستند، این توضیح را بدهم که مراکز دینی و جمعیتهای اجتماعی منتسب به حزب أمل در حال حاضر نشاط، کارآیی و فعالیت موسسات منتسب به #حزبالله را ندارند، چه بسا صحبت کردن در موردش با این قاطعیت زیاد جالب نباشد اما برداشت خودم را میگویم، چه بسا اشتباه میکنم، با توجه به پیشامدهای بعد از انقلاب اسلامی ایران که یک مواجهه خیلی انقلابی بین شیعه و #وهابیت و #اسرائیل اتفاق افتاد و حتی با احزاب لبنانی مانند حزبالله و حزب مستقبل این مواجهه پررنگتر شد و الان روبرو و شاخ در شاخ هم هستند، حزب أمل با زبان آرامتر و دیپلماتیکتری پیش میرود.
🔺 اینها فکرشان این است که به فرض مثلاً اگر پشتوانه حکومتی #شیعی در لبنان نداشتیم از بین نرویم، مکتب شیعه از بین نرود، به هر حال ما ریشهدارتر در لبنان حرکت کنیم، فرض کنید که مثلاً ما در دنیا پشتوانه حکومتی شیعه را از دست بدهیم، طبیعی است که حزبالله دیگر این نشاط را نخواهد داشت، چه بسا کلاً از بین برود، یعنی اصلاً پاک بشود و به تاریخ بپیوندد.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3999
🆔 @asbaat_ir
💠 #حزب_برادران، حزب احیای معروفها
🔺 ازمیان احزاب اسلامگرا که پس از شهریور ۱۳۲۰ ه.ش اعلام موجودیت کردند، «حزب برادران» در شیراز و منطقه #فارس بود که موسس آن، سید نورالدین شیرازی از علمای به نام این خطه بود.
گرچه فعالیت این حزب از سال ۱۳۱۶ ه.ش آغاز شده؛ مرحله اصلی فعالیت آن از سال ۱۳۲۰ه.ش است. درباره نام این تشکیلات، روایات متفاوت است که از آن با عناوین «حزب اتحاد» و «حزب برادران» نیز یاد شده است.
با نگاهی به مرامنامه این حزب به خوبی میتوان انگیزه موسس و اعضای این حزب را در اجرای احکام اسلامی و تعظیم #شعائر_الهی و استقلال ملی و احیای #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر مشاهده کرد.
در پشت کارت عضویت یکی از اعضای حزب برادران این جمله قید شده است، مرامنامه حزب برادران که خلاصه میشود در:
1️⃣ حفظ استقلال ایران در ظل لوای مذهب جعفری
2️⃣ حفظ وحدت ملی ایران و توسعه مذهب جعفری «اثنیعشری» در آن
3️⃣ اجرای قانون اساسی به ویژه اعتبار نظارت علمای طراز اول و مجلس سنا و ایالتی و ولایتی
4️⃣ تحول فکری در شئون ملی و مبارزه با خرافات
5️⃣ لغو امتیازاتی که بر اثر خرافات و تعصبات جاهلانه در ادوار گذشته ایجاد شده و پابرجا کردن امتیازاتی که موافق با عقل و طبع باشد
6️⃣ استوار کردن مبانی روحانیت به نحوی که رتبه و راتبه در آن محفوظ باشد
7️⃣ تعلیم عمومی نظام و تقویت نیروهای دفاع و مبارزه با هرج و مرج
8️⃣ به کار انداختن منابع ثروت و افزودن منافع عمومی و تامین بودجه کشور به نسبت درآمد
9️⃣ مرکزیت ایران با رعایت آن که قطعات عملکرد از همه شئون اجتماعی بدون امتیاز برخوردار باشند
🔟 مبارزه با #استبداد در جمع شئون اجتماعی
1️⃣1️⃣ ایجاد و تحکیم روابطه حسنه بین دول و ملل اسلامی
2️⃣1️⃣ ایجاد بهداشت عمومی از حیث تغذیه و دوا و سلامتی و مسکن و تکثیر نسل با تسهیل امر ازدواج
3️⃣1️⃣ تعلیم فرهنگ به وسیله اجرای تعلیمات اجباری و عمومی از حیث آموزش و پرورش
✍️ استاد حسن ابراهیمزاده
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| پیر مقاوم #دزفول
💠 مرحوم #آیت_الله_سیدمجدالدین_قاضی (ره): من دوست دارم پشت سر #بسیجیها راه بروم تا خاکی که از راه رفتن آنها بلند میشود، به سر و رویم بنشیند. بلکه خدا به خاطر خاک پای این #بسیجیها مرا از آتش جهنم نجات دهد و به #بهشت ببرد.
📚 عوامل فرهنگی و معنوی #دفاعمقدس
#روحانیت_مبارز
#روحانیت_متعهد
#روحانیت_اصیل
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
7️⃣ پاسخِ پرسش هفتم اسباط/ بخش پایانی
◀️ ادامه پاسخ مخاطبان گرامی اسباط به پرسش هفتم:
8️⃣ روحانیت پوزه ابرقدرتها را به خاک مالید، دنیای رسانهای امروز ناگزیر است که بسیاری را چون سید حسن نصرالله، شیخ زکزاکی، شیخ عیسی قاسم و غیره را که در مقابل ظلم و ستم ایستاده نشان دهند، ظالمان امروز نمیتوانند تصویر امام خمینی با لباس روحانیت را بر روی اسکناسها در دنیا تماشا کنند و یا خبرگزاریها رهبری انقلاب را با لباس روحانیت نشان دهند که نامه یکی از سران ابرقدرتها را با واسطه یکی دیگر از سران دنیا برگرداند، اینها نمیخواهند عزت و شرف و پایمردی مقاومت و ... که امروز در لباس روحانیت ترویج میشود ببینند.
9️⃣ لباس شأنیت میخواهد به همان اندازه که کسی شأنیت لباس دارد باید به او گفت لباس بپوش، برخی که با تمام فضل و تقوا اگر به دلیل بیماری جسمی و یا عصبی توان حفظ حرمت این لباس را ندارند باید لباس نپوشند، این را که عرض میکنم غیر از خلع لباس است، خلع لباس مال آدمهای خلافکار است ولی باید حوزه قانونی را هم داشته باشد که برخی را معاف کند از پوشیدن لباس.
🔟 مگر میشود کسی خود را سرباز بنامد و لباس سربازی نپوشد؟!
1️⃣1️⃣ اینهایی که میگویند لباس روحانیت را فقط در مسجد و مدرسه باید پوشید و لباس تبلیغ در بیرون نیست در حقیقت طرفدار سکولاریزم هستند، این بار از نوع جدایی روحانی از لباس، فردا میگویند گنبد و منارهها را بردارید!! راستی شیطان چقدر با شیطنتش گام به گام جلو میآید!!
2️⃣1️⃣ از قدیم خیلیها چشم دیدن روحانیت را نداشته و ندارند، ولی امروز یک عدهای در داخل حوزه از نداشتن نیاز به لباس روحانیت در جامعه برای تبلیغ سخن به میان می آورند، اینکه کسی بیاید و در لباس روحانیت، لباس روحانیت را زیر سؤال ببرد، اگر نفوذی نباشد و یا تحت تأثیر جریانهای ضد حوزوی نباشد، قطعاً نادان است.
3️⃣1️⃣ این آقایی که در لباس روحانیت، لباس روحانیت را زیر سؤال میبرد خود در لباس روحانیت چه میکند؟ این تریبونی که به دست آورده به خاطر این لباس است این نمک خوردن و نمکدان شکستن است.
4️⃣1️⃣ لباس روحانیت یک پوشش سنگین با وقار و پوشاننده کامل بدن است و زیبنده کسانی است که عفت در پوشش و رفتار هم تبلیغ میکنند، لباس روحانیت به خاطر وقارش برای طلبه محدودیتهایی ایجاد میکند که یک مبلّغ دینی با متانت حرکت کند و برخورد کند.
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی روند رسیدن به موج #تمدن_خواهی در جهان اسلام/ بخش چهارم
4️⃣ موج چهارم: #تمدن_اسلامی
🔺 سه موج قبلی زمینه موج چهارم را ایجاد کرد. در واقع تکامل عینی سه مرحله قبل در تمدن اسلامی بروز مییابد.
🔺 مرحله چهارم نهضتهای اسلامی و نتیجه تشکیل حکومت اسلامی و نظامسازی سیاسی، ایجاد تمدن اسلامی است. حلقههای زنجیر نهضتهای اسلامی به یکدیگر متصلند و برای تکمیل و بقای هر مرحله گریزی از اجرای مرحله بعد نیست.
🔺 بر این اساس چشمانداز نهضتهای اسلامی را تمدن اسلامی در نظر میگیریم که برای حفظ حکومت و نظام سیاسی باید به افق و اعتلای تمدنی اسلام فکر کرد.
🔺 به عبارت دیگر غرب به عنوان یک تمدن در مقابل اسلام، قدرت تمدنی خود را با #استعمار جهان اسلام به رخ کشید. نهضتهای اسلامی حساسیت و مقاومتی در این رخکشی تمدنی بود.
🔺 بنابراین برای رسیدن به این مرحله نهایی باید مراحل قبل را به قدرت و دقت انجام دهد این مراحل را میتوان به ترتیب چنین ذکر کرد: نهضتهای اسلامی پس از اینکه «خدا محوری» را در مقابل «انسان محوری» نظام سکولار غرب مطرح کردند، در صحنه سیاسی و اجتماعی نیز با ارائه نظریاتی مانند #ولایت_فقیه و مردم سالاری دینی، نظام #لیبرالیستی را به چالش کشیدند و در پایان باید با استقرار تمدن اسلامی این مبانی را حفظ کنند و انسجام بخشند.
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام محسن محمدی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3892
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
8️⃣ پرسش هشتم:
🔹امر به معروف و نهی از منکر یکی از مهمترین واجبات دین است، از آنجایی که بارزترین و مهمترین حیطه این فریضه الهی، مربوط به عملکردِ مسؤولین و کارگزاران حکومت اسلامی میشود، آیا حوزه علمیه در این زمینه به رسالت خود عمل میکند؟
🔹 چرا ساز و کار مشخصی از سوی حوزه علمیه برای رصد عملکرد مسؤولین و امر به معروف و نصیحت آنها در صورت لزوم، وجود ندارد؟ و آیا برای تحقّق همه جانبه این امر مهم، صِرف دیدارهای مسؤولین با برخی از علما و بزرگان و دریافت توصیههایی از جانب آنها کافی است؟
✍️ منتظر پاسخهای #تخصصی و #علمی شما هستیم.
🔖 لطفا پاسخهای خود را به آیدی @Asbaatadmin ارسال كنيد.
#پرسمان_اسباط
#حوزه_علميه
#امر_به_معروف
#نهی_از_منکر
#مسؤولین_حوزه
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
4️⃣ #مجید_انصاری/ بخش هشتم و پایانی
🔰 #تداوم_مواضع_افراطی!
🔺مجید انصاری در سال های بعد از #فتنه_88 با تداوم مواضع افراطی و تند، همواره خود را در صدر اخبار رسانه های مدعی اصلاح طلبی قرار داده است؛ از حمایت های بی دریغ او از #محصورین_فتنه گرفته تا بحث های جنجالی در مورد #حجاب_زنان و حضور آنان در ورزشگاه ها،
🔺برگزاری کنسرت ها، دفاع مفرط و همه جانبه از عملکرد #هاشمی_رفسنجانی ، پافشاری بر تعامل با دنیا برای حل مشکلات و اشتغال جوانان و تجلیل از برجام _ با این که #خسارت_محض بود و دستاورد آن به قول دولتمردان فقط هیچ بود_ از موضاعاتی است که او با رسانه ها و در مجامع مطرح می کند.
🔺وی همچنین نظرات خود در رابطه با موضوعات در دستور کار #مجمع_تشخیص_مصلحت_نظام را با فشار رسانه ای به دیگران تحمیل نموده و تهدید می کند که اگر لوایحی مثل #پالرمو در مجمع تصویب نشود با #رفراندوم آن را به رای ملت واگذار می کنیم. او معتقد است ما هیچ راهی جز تصویب لوایح تحمیلی خارجی نداریم و باید هرچه زودتر این لوایح تعیین تکلیف شوند.
🔺بحث سیاسی شدن مداحی روز عید فطر، #مداحان و مراسم مذهبی از موضوعاتی است که وی اظهار نظر تندی درباره آنها دارد. تناقض گفتار و رفتار انصاری آن جا آشکار می شود که وی در مصاحبه ای می گوید: «در جلسه نیمه شعبان یا غدیر یا مجالس سوگواری محرم و صفر، مردم برای انجام وظیفه دینی یا ابراز علاقه خود به #اهلبیت (ع) میآیند،
🔺بنابراین انتظار ندارند این مجالس به مسائل سیاسی آلوده شود... مردم در آن مراسم برای خواندن دعا و مناجات آمدهاند نه شنیدن #تحلیل_سیاسی. مردم اگر بخواهند تحلیل سیاسی بشنوند، به میتینگ سیاسی میروند نه دعای عرفه و هیئات مذهبی».
🔺اما دو هفته پس از این سخنان مجید انصاری، یک سخنرانی سیاسی در مراسم عزاداری محرم در #حسینیه_دارالزهرا ایراد می نماید و طبق معمول، به شدت از #شورای_نگهبان و رد صلاحیت ها برای مناصب نظام از جمله #مجلس_خبرگان انتقاد می کند،
🔺وی که شدیداً معترض به سیاسی شدن منابر مداحی اهلبیت علیهم السلام بود، خود از فرصت حضور مردم در مراسم عزاداری بهره برده تا نظرات سیاسی جناح متبوع خود را بیان کند او به کلام خودش هم عمل نکرد که مردم برای عزاداری آمدهاند و اگر قرار بود تحلیل سیاسی بشنوند، به میتینگ سیاسی میرفتند!.
🔺انصاری را میتوان نمادی از اعتراض اصلاح طلبان به سیاسی شدن عزاداریها دانست؛ البته آنها فقط وقتی مخالف سیاسی شدن منبرها هستند که آن سیاسی شدن به ضرر جناحشان باشد، وگرنه وقتی پای بیان مواضع خودشان وسط باشد، بهترین مکان برای ارائه بحث های سیاسی همین محافل و #هیئت_های_مذهبی است.
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🔰 مروری بر دیدگاه #نائینی در کتاب #تنبيه_الامه و #تنزيه_الملّه/ بخش سوم
💠 آیا #مشروطیت برای تحدید #سلطنت کافی است یا نه؟
🔺 آيت الله نائینی در فصل سوم کتاب «تنبيه الامه و تنزيه الملّه» این سؤال را مطرح میکند که آیا #مشروطیت برای تحدید سلطنت کافی است یا نه؟ آنگاه در جواب، سه مطلب را بیان میکند:
1️⃣ نخست اینکه چون تصرفات زمامدار بسیار محدود است، پس نمیتواند بدون #مشورت و رای عموم ملت تصرف و اقدام نماید. ایشان با آیات و روایات بر این نکته تأکید میکند که مشورت ضروری است؛
2️⃣ دوم آنکه چون حاکمان فعلی معصوم نیستند، لذا باید قوای قانونی به جای ملكات نفسانی باشد تا از طغیان حاکم جلوگیری گردد، اما برای معصوم ملكات نفسانی کفایت میکند؛
3️⃣ سوم آنکه حفظ حکومت اسلامی بر اساس دو رکن تعیین #قانون اساسی و #انتخاب است و آن هم جز در سایه اصل آزادی و مساوات ممکن نیست.
🔺 مباحث فصل چهارم کتاب، درباره اختلاف نظرهای ایشان با #شیخ_فضل_الله_نوری است. نائینی در این فصل، به همه اشکالاتی که درباره مشروطیت مطرح شده، پاسخ میگوید؛ از جمله اینکه مخالفين، آزادی را به معنای رهایی از دیانت تعریف کردهاند، ولی منظور ما از #آزادی و حریت، آزاد شدن از استبداد و خودکامگی است. نکته شایان ذکر اینکه شیخ فضل الله نوری، زمانی تعبیر «کلمه قبیحه آزادی» را مطرح نمود که وی در مرحله سوم مشروطه به سر میبرد.
🔺 مرحوم نائینی درباره مساوات این طور آورده است: عدهای از مخالفین میگویند: مساواتی که مشروطهخواهان میگویند به معنای یکسان بودن مردم در احکام اسلامی و زیر و رو شدن اسلام است؛ یعنی مرد و زن، کافر و مسلمان، بالغ و نابالغ، و عاقل و مجنون در ابوابی، مانند توارث، #نکاح، #قصاص، دیات و … ، مساوی هم باشند؛ حال آنکه منظور ما این نیست، بلکه مراد ما اجرای احکام و قوانین درباره مصادیق هر موضوع و عنوان، به تساوی بین مردم و حاکم است.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3887
🆔 @asbaat_ir
🔴 اسلام رحمانی در ایران و اسلام آناتولی در ترکیه/ بخش سوم و پایانی
💠 تفکر گولن در ایران
3️⃣ تبلیغ تفکر گولن توسط برخی روشنفکران
🔸 این اقدام نیز در سالهای اخیر رخ داده است، برای مثال #مقصودفراستخواه در مصاحبه با مجله ایران فردا میگوید: «در ترکیه یک بستهبندی نسبتاً جذابی از دین اتفاق افتاد … نهایتاً از دل درسخانههای نورچیها ـ سعید نورسی و مجموعه تعالیمشـ فتحالله گولن به عرصه میآید که عرف را میپذیرد.
🔹 برای اجتماع و آموزش ارزش قائل است. معتقد است که لزومی ندارد، دین مستقیماً حضور پیدا کند، بلکه میتواند غیرمستقیم غایتهایش را دنبال کند. عنصر باطنی نقشبندیه نیز از سوی دیگر برای این طرز تفکر گولن زمینه ایجاد میکند. من تعبیر «اسلام بدون اسلام» را به کار میبرم؛ یعنی پیامهای غیرمستقیم معنوی، اخلاقی و اجتماعی.
🔹 فتحالله گولن به عوض «متافیزیک حضور» (حضور مستقیم متولی دین و کنترل داشتن در جامعه)، «متافیزیک اثر» (حضور غیرمستقیم و اثرگذاری درونی دعوت دینی) را دنبال میکند. بر عکسِ متولیان رسمی دین در ایران که متافیزیک حضور دارند! ماه محرم ما، نمونهای از متافیزیک حضور است ... در #ایران اصرار بر تبلیغ مستقیم و دولتی مناسک و اجبار مستقیم است و نتیجه این متافیزیک حضور، طبعاً #ریاکارانه شدن و نمایشی شدن و تکلفآمیز شدن و بیاثر شدن اعمال و تجربههای دینی است، اما گولن به جای متافیزیک حضور با متافیزیک اثر پیش رفت و قلمرو اجتماعی و مدنی و عرفی را جدی گرفت.»
🔸 سخنان برخی از شخصیتهای حوزوی نیز میتواند موجب زمینهسازی برای نفوذ تفکر گولنی شود. آشنایی برخی از فضلای حوزه با این جریانات، مربوط به حدود نیم قرن پیش است؛ در آن زمان که در کشوری مانند #ترکیه بردن نام اسلام، غنیمت و یک ارزش تلقی میشد.
🔸 شاید هم تفکر آن روز سردمداران اسلامگرایی در ترکیه تفکری سالم بود، اما آیا امروز نیز میتوان سلامت فکری ادامهدهندگان آن تفکر را در ترکیه تأیید نمود؟ اگر جواب منفی نباشد، حداقل مورد تردید است، اما برخی شخصیتهای حوزوی از این نکته غفلت کرده و در همین ایام نیز به تعریف و تمجید از این تفکر و ادامهدهندگان آن میپردازند.
🔸 برای نمونه، آقای #سیدهادی_خسروشاهی، در مصاحبه با شماره ۱۴۲ مجله حوزه که در مهر و آبان ۱۳۸۶ منتشر شده است، در مورد این تفکر چنین میگوید:
🔹 «تركیه مسلمان #نواندیشی چون ملاسعید نورسی و فتحالله گل را در طلیعه روشنفكران مسلمان قرن اخیر میشناسد كه پیروان و هواداران او تحت عنوان نورجیها (یا نور طلبهلری) تقریباً همه جریانهای روشنفكری دینی و احزاب اسلامی تركیه را زیر چتر خود قرار داده است.»
#اسلام_رحمانی
#اسلام_گولنی
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2920
🆔 @asbaat_ir
✅ نگاهی تحلیلی به زندگی #سیاسی_مبارزاتی_امام_حسن (علیهالسلام)/ بخش نخست
🔰 تحلیلی از دوران امام مجتبی(ع) و صلح ایشان با #معاویه
🔺 دوران امام مجتبی (علیهالصّلاةوالسّلام) و حادثهی #صلح آن بزرگوار با معاویه، یا آن چیزی که به نام صلح نامیده شد، حادثهی سرنوشتساز و بینظیری در کل روند انقلاب اسلامیِ صدر اول بود.
🔺 دیگر ما نظیر این حادثه را نداشتیم. انقلاب اسلام، یعنی تفکر اسلام و امانتی که خدای متعال به نام اسلام برای مردم فرستاد، در دورهی اول، یک نهضت و یک حرکت بود و در قالب یک مبارزه و یک نهضت عظیم انقلابی، خودش را نشان داد و آن در هنگامی بود که رسول خدا (صلّیاللَّهعلیهوالهوسلّم)، این فکر را در مکه اعلام کردند و دشمنان تفکر توحید و اسلام، در مقابل آن صفآرایی نمودند؛ برای اینکه نگذارند این فکر پیش برود.
1️⃣ دورهی اول انقلاب اسلام
🔺 پیامبر، با نیرو گرفتن از عناصر #مؤمن، این نهضت را سازماندهی کرد و یک مبارزهی بسیار هوشمندانه و قوی و پیشرو را در #مکه به وجود آورد. این نهضت و #مبارزه، سیزده سال طول کشید. این، دورهی اول بود.
2️⃣ دورهی دوم انقلاب اسلام
🔺 بعد از سیزده سال، با تعلیمات پیامبر، با شعارهایی که داد، با سازماندهی که کرد، با فداکاری که شد، با مجموع عواملی که وجود داشت، این تفکر، یک حکومت و یک نظام شد و به یک نظام سیاسی و نظام زندگی یک امت تبدیل گردید و آن هنگامی بود که #رسول_خدا (ص) به #مدینه تشریف آوردند و آنجا را پایگاه خودشان قرار دادند و #حکومت_اسلامی را در آنجا گستراندند و اسلام از شکل یک نهضت، به شکل یک حکومت تبدیل شد. این، دورهی دوم بود.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4074
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش دهم
💠 ظهور یک زاویه
🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات
♻️ جریان روشنفکری در نگاه حضرت امام خمینی (ره)/بخش نخست 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش دهم
💠 ظهور یک زاویه
🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات
♻️ جریان #روشنفکری در نگاه حضرت امام خمینی (ره)/بخش نخست
🔹 قبل از بررسی جریان روشنفکری و نواندیشی دینیِ دفتر تبلیغات لازم است مواضع حضرت امام درباره روشنفکری بازگو شود تا به عنوان سنجه تشخیص سِرِه از ناسره مورد نظر قرار گیرد.
🔹 روشنفکری در نگاه حضرت امام به سه قسم تقسیم میشود: 1. روشنفکران #متعهد؛ 2. روشنفکران #خودباخته که این نیز به دو قسم #غافل و فریب خورده، و #مزدور و ستیزهگر تقسیم می شوند؛ 3. روشنفکران #بی_تفاوت.
1️⃣ روشنفکران متعهد
🔸 از منظر امام خمینی روشنفکران متعهد، خودباوری #فرهنگی دارند؛ فعالیت آنان در راستای منافع اسلام و ملت اسلامی انجام میپذیرد و هدف و جهتگیری این گروه، #اسلام و ارزشهای اسلامی و رواج شریعت و پاسداری از #هویت_ملی است.
🔸 اين گروه به هویت ملی بها میدهند و با گفتار و نوشتار از کم رنگ شدن و یا از بین رفتن آن جلوگیری میکنند كه نمونه بارز روشنفکر متعهد در نگاه حضرت امام، شهید مطهری است. ایشان در پیام معروف خود به مناسبت سالگرد شهادت #شهید_مطهری فرمودند:
🔹 «من به دانشجویان و طبقه روشنفکران متعهد توصیه میکنم که کتابهای این استاد عزیز را نگذارند با دسیسههای غیراسلامی فراموش شود».
2️⃣ روشنفکران خودباخته
🔶 الف) روشنفکران غافل و فریب خورده
🔸 این عده، ساده باورانی هستند که دل در تمدن و جلوههای مادی غرب بستند و راه برون رفت از اوضاع نابسامان را در تقلید کورکورانه از غرب میپندارند.
البته موضع حضرت امام نسبت به این جریان فقط ردّ و دفع نبود بلکه در موضع #اصلاح این گروه برآمده و میفرمایند: «اساتید دانشگاه ما، همه نویسندگان ما، روشنفکرهای ما، همه بیدار بشوند، متوجه بشوند که غفلتها شده است، تا حالا اغفالها ما را کردند، مغزهای ما را عوض کردند ... باید فکر این معنی باشید که ما خودمان انسانیم، خودمان فرهنگ داریم، ما خودمان میتوانیم تعلیم و تربیت کنیم و میتوانیم کار انجام دهیم».
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت آیت الله #شریعتمداری/ بخش چهارم و پایانی
💢 اسناد دیگری از ارتباط شریعتمداری با #ساواک و ضد انقلاب
🔸 #پرویز_ثابتی، نام آشناترین مقام امنیتی رژیم طاغوت بود که مستقیما در طراحی سیستم امنیتی رژیم و سرکوب انقلابیها نقش بلاواسطهای داشت، ثابتی در مصاحبهای درباره شریعتمداری میگوید:
🔺 «از یکی از مقامات ساواک شنیدهام که حتی فکر کنم عید سال ۱۳۵۷ بوده که [شریعتمداری] به شما یا یکی دیگر از مقامات ساواک گفته: آقا گفتیم که این خمینیچیها را جدی بگیرید که نگرفتید. من به شما میگویم که من به عنوان یک مجتهد به شما میگویم که او دارد #فتنه علیه اسلام میکند و قتلش واجب است و شما میتوانید آدم بفرستید و این را بکشید.»
🔸 ثابتی هم صریحا این گفته را تایید کرده و گفته است: «به من این مطلب را گفت و من گفتم: حضرت آیت الله، شما که این همه پیرو دارید، خب به یکی از اینها فتوایتان را بدهید. ما که نمیتوانیم چنین کاری بکنیم، گفت: نه. من چرا بکنم؟ باید شما بکنید و شما مسئول #امنیت هستید. برای اینکه امنیت مملکت را به هم زده. یعنی تا این حد مخالف [امام خمینی] بود.»
🔸 بدین ترتیب برای کسانی که نسبت به حضور او در نقشههای خونینی مثل #کودتای_نوژه یا کودتای قطب زاده (که در هر دو، قتل امام جزو برنامههای اصلی بود) شک داشتند، ثابت میشود که از این شخص، چنین کارهایی نه تنها بعید نبوده بلکه دقیقا انتظار میرفته است!
🔸 ثابتی در جواب مصاحبهگر که میپرسد: «واقعا آیت الله شریعتمداری با ساواک همکاری میکرد؟» میگوید: «من با او ارتباط داشتم و هر سال دوبار او را میدیدم… به مناسبت #عیدنوروز، در قم میرفتم دیدنش.
🔺 بعد هم تابستان میرفت مشهد و وقتی میآمد چند روزی تهران میماند و در خانهای در خیابان امیریه و من میرفتم و دیداری میکردیم. بقیهاش همهاش #عباسی [داماد شریعتمداری که بعدها هم جز متهمان اصلی توطئه براندازی قطبزاده بود و دستگیر شد] بود که واسطه بود.
🔺 اما شریعتمداری مأمور ما نبود. او شخصیتی وارسته و مستقل بود و در پارهای موارد هم نظریاتی بر خلاف سیاست #شاه و #ساواک داشت. قبل از اینکه عباسی دامادش، رابط ما بشود، زنجانی نامی که پیشکارش بود رابط با ساواک بود… شریعتمداری همیشه به من میگفت: «جلوی این خمینیچیها را بگیرید.» بعد هم لیست اسامی خمینیچیها یعنی طرفداران خمینی را عباسی میآورد به ما میداد که اینها کی هستند که برای خمینی دارند در شهرستانها کار میکنند.»
🔸 چنان که دیدیم، از سخن ثابتی برمیآید که این لودادن انقلابیون به ساواک عملی مستمر بوده. فرح پهلوی هم در خاطراتش که چند سال قبل از این در #پاریس منتشر شد به یکی از همین لیستها اشاره کرده و نوشته است:
🔺 «آیت الله شریعتمداری در نگرانیهای همسرم شریک بود. او تعصب #خمینی را نمیپذیرفت و پیامهایی برای #پادشاه میفرستاد و با ذکر نام روحانیان افراطی تقاضای دستگیریشان را میکرد. او معتقد بود که تظاهرات با ساکت کردن این افراد به پایان خواهد رسید. من این فهرست را دیده بودم. »
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3822
🆔 @asbaat_ir