🔖 بررسی شخصیت #شیخ_علی_تهرانی/ بخش چهارم
🔰 واکنش آیات عظام #بهشتی و #خامنهای به نامه شیخ علی تهرانی
🔺 آیت الله خامنهای که آن زمان نماینده #امام_خمینی (ره) در #دانشگاه_تهران نیز بود، در جمع دانشجویان در پاسخ به سوالی پیرامون اتهامات و توهین های علی تهرانی چنین گفتند:
🔸 «بعضی از حرفهایی که ایشان زدهاند، اتهام نیست دشنام است. مثلا فلانی آدم جاه طلبی است. این دیگر تهمت نیست، دشمنی است _ بنده به نوبه خودم از اینکه یک شخصی به من اهانت کند، نه فقط ناراحت نمیشوم و اهمیت نمیدهم، بلکه به آسانی حاضرم از اهانت و #دشنام او بگذرم و اگر تهمتی هم وجود داشته باشد، حاضرم که اصلا درصدد رفع تهمت بر نیاییم. به این علت که « آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است.»
🔺 آیت الله دکتر بهشتی در نامهای به تهرانی درباره اتهاماتی که به وی منتسب شده بود در صفحه اول روزنامه اطلاعات مورخ ۲ بهمن ۱۳۵۸ چنین مینویسد:
🔸 «همان طور که امام امت تأکید فرمودند _ و نظر بسیار صحیحی هم هست و نظر ما نیز این است که_ تا این اصل از سوی #شورای_نگهبان تفسیر نشده اگر آقای فارسی انتخاب میشدند یک انتخاب دارای شائبه، انتخابی که در آن یک شائبه و خدشهای وجود دارد، امام امت تاکید داشتند که انتخاب رئیس جمهور مستلزم خدشهای بر #قانون_اساسی نباشد یا رعایت قانون اساسی مستلزم خدشهای در انتخاب رئیس جمهوری نباشد، پس برای اینکه هم قانون اساسی هم رئیس جمهوری از هر نوع خدشه و شائبه به در و منزه بمانند انصراف آقای فارسی در این دوره موجه بود.»
🔺 شهید مظلوم بهشتی این گونه ادامه میدهد: ایشان گفتهاند که آقایان هاشمی، بهشتی و خامنهای تصمیم دارند از طریق کار حزبی در مجلس شورا برنده شوند، آیا فعالیت یک حزب برای اینکه رئیس جمهوری نامزد کند.
🔸 برای اینکه فعالیت کند برای انتخاب شدنش و برای اینکه نمایندگانی که صالح میداند اینها را به مجلس بفرستند. اینها توطئه است؟ اصولا فلسفه تشکیل حزب این است و ما به همین منظور اقدام کردیم برای تشکیل #حزب_جمهوری_اسلامی.»
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4083
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
6️⃣ #محسن_غرویان/ بخش نخست
🔰 شاگردِ #حسن_روحانی 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
6️⃣ #محسن_غرویان/ بخش نخست
🔰 شاگردِ #حسن_روحانی
🔺 محسن غرویان در سال 1338 در نیشابور بدنیا آمد و پس از اخذ مدرک دیپلم فنى راه و ساختمان در سال 1357 راهى #حوزه_علمیه_قم شد و در سال 1358 رسما شروع به تحصیل علوم حوزوى نمود.
🔺 وی در حوزه علمیه قم از محضر علمای بنامی مانند آیات عظام وحید خراسانى،فاضل لنکرانى، شیخ جواد تبریزى، مکارم شیرازى، جوادى آملى و #مصباح_یزدی بهره برد.
🔺 غرویان با وجود برخورداری از اساتید بزرگ و به نام حوزه علمیه قم اما کانّه روش و منش فکری، اعتقادی و سیاسی خویش را مرهون حسن روحانی، رئیس جمهور، میداند. وی بعد از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ چنین میگوید:
🔸 «آشنایی بنده با دکتر روحانی به قبل از انقلاب بازمیگردد. من در واقع جزو #شاگردان آقای روحانی در دوران قبل از انقلاب بودم. دکتر روحانی در آن زمان دوران سربازی خود را در سپاه دانش میگذراند و در یکی از روستاهای اطراف #نیشابور خدمت میکرد. آن روستا به شهر خیلی نزدیک بود و دکتر روحانی جمعهشبها به مسجد جامع نیشابور میآمد.
🔸 آقای روحانی آن وقتها جوان کت و شلواری شیکپوش و خوشبیانی بود و نسل جوان به او علاقه داشت. اندکی بعد، آقای روحانی به ما گفت شما جوانها جلسهای تشکل دهید تا من #مباحث_اعتقادی را برایتان مطرح کنم. ما هم خانه حاج آقای حسامی در خیابان ایستگاه نیشابور را به این جلسات اختصاص دادیم.
🔸 این جلسات در سال 54 یا 55 برگزار میشد. به نظرم آقای روحانی در آن زمان دوران طلبگیاش را شروع کرده، بعد به دانشگاه رفته و لیسانس گرفته و سپس برای خدمت سربازی به نیشابور اعزام شده بود. من هم دانش آموز اول دبیرستان یا آخر راهنمایی بودم.
🔸 جلسات ما حالت مخفیانه داشت زیرا ساواک و شهربانی مخالف سخنرانیهای آقای روحانی و در پی دستگیری ایشان بودند. ایشان علیه #رژیم_شاه سخنانی انقلابی میگفت و مطالبی را مطرح می کرد که رژم شاه از آن مطالب میترسید. آقای روحانی مباحث اعتقادی و دینی و تفسیری را به شکل انقلابی به ما تدریس میکرد تا ما را برای مبارزه با رژیم شاه، پرورش دهد.
🔸 ما ده بیست نفر جوان مذهبی انقلابی بودیم که در جلسات تدریس دکتر روحانی شرکت میکردیم. البته پس از مدتی ساواک متوجه شد و شهربانی آمد و آن جلسات را تعطیل کرد. بنده از همان زمان به آقای دکتر روحانی علاقهمند شدم و ایشان هم مرا از همان زمان میشناسد.
🔸 دکتر روحانی در آن زمان جزو جوانان #روشنفکر و دانشگاهیای بودند که تحت تاثیر دکتر #شریعتی قرار داشتند و حرفهای انقلابی را برای مخاطبین خود مطرح میکردند.»
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🔰 مروری بر دیدگاه مرحوم #نائینی در کتاب #تنبيه_الامه و #تنزيه_المله/ بخش پنجم و پایانی
💠 شرایط نمایندگان #مجلس
🔺 فصل پنجم کتاب محقق نائینی درباره صحت و #مشروعیت آرای وکلا و صفات آنان و وظیفه مردم است; مانند اینکه وکیل باید چه وظایف و صفاتی داشته باشد؟ هیئت نظّار چه کسانی اند؟ مجلس شورا چگونه باید باشد؟ صحت و مشروعیت مداخله نمایندگان چگونه است؟ و … .
🔺 به نظر آیت اللّه نائینی، نمایندگان مجلس باید شرایط ذیل را داشته باشند:
1️⃣ #اجتهاد در فن سیاست
2️⃣ وارستگی از #هوا و #طمع
3️⃣ خیرخواه دین و دولت و مملکت
🔺 وی توصیه می کند که #مردم در انتخاب نمایندگان دقت کافی کنند. به نظر ایشان، وظایف نمایندگان عبارت است از:
🔸 الف) تطبیق دخل و خرج مملکت (تنظیم برنامه برای هزینه های سالانه و درآمد دولت);
🔸 ب) تشخیص وضع قوانین و تمییز احکام ثابت از متغیر (برای قانون گذاری در حوزه متغیرها).
🔺 سپس مرحوم نائینی به طرح چند فرع پرداخته که عبارت اند از: لزوم انطباق قوانین مجلس با احکام ثابت، اختصاص مشورت به حوزه احکام متغیر، الزام آور بودن قوانین حکومتی در احکام متغیر، تدوین قوانین در حوزه احکام متغیر و تابعیت احکام متغیر از #مصالح و مقتضیات زمان.
🔺 محقق نائینی در خاتمه کتاب خود، دغدغه از میان بردن #استبداد را دوباره مطرح کرده، می گوید: «استبداد هم برای خود قوایی دارد که آن را حفظ می کنند. «محافظین استبداد» عبارت اند از: جهل مردم، استبداد دینی (یعنی توجیه دینی استبداد)، شاه پرستی، اختلاف کلمه بین مردم، ترساندن و آزار آزادی خواهان، عادی و طبیعی بودن زورگویی اَقویاو سرانجام، استفاده از امکانات مملکت برای سرکوبی ملت.»
🔺 مرحوم نائینی راه های علاج قوای استبداد را در موارد ذیل می داند: آگاهی دادن به ملت، علاج استبداد دینی با تهذیب نفس، علاج شاه پرستی با تکیه بر شایسته سالاری و وحدت کلمه.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3887
🆔 @asbaat_ir
📌 اطلاعیه
📚 کتاب «#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر_احزاب» به همت موسسه مطالعات و بررسیهای راهبردی بعثت و به قلم استاد #حسن_ابراهیمزاده در 212 صفحه توسط انتشارات شهید کاظمی به قیمت 22000 تومان در 1000 نسخه، پاییز 98 به چاپ رسید.
🔖 علاقهمندان میتوانند جهت تهیه کتاب با شمارههای زیر تماس حاصل نمایند.
📞 شماره تماس 09102803651
☎️ تلفن ثابت 02536604971
🆔 @asbaat_ir
🔰 متفکران، حاملان و مروجان مکتب #اومانیسم
🔺 متفکران، حاملان و مروجان مکتب اومانیسم، عبارتاند از پترارک، دانته، بوکاچیو، لئوناردو داوینچی، اراسموس، رابله، مونتنی، کپرنیک، شکسپیر و فرانسیس بیکن.
🔺 علاوه بر این بسیاری از فیلسوفان و ادیبان قرون هفده و هجده میلادی در اروپا همچون ولتر، منتسکيو، دیدرو، دالامبر، لاک، هیوم، کندرسه و دیگران از این مکتب اثر جدی پذیرفتهاند.
🔺 در پی تلاش اومانیستها، این مکتب در قرن هیجدهم همچون روحی بر کالبد بسیاری از امور و علوم دمیده شد و بر حوزههای مختلف مانند #دین، #اخلاق، #سیاست، #حقوق، #اقتصاد، فلسفه، تعلیم و تربیت و دیگر حوزههای زندگی اثر جدی گذاشت. به این ترتیب، معناداری زندگی انسان، تنها به دنیا و #مادیگرایی معطوف شد، نه به آخرت، معنویت، خدا و روحانیت.
🔺 در قرن نوزده میلادی، اندیشه اومانیستی تا آنجا گسترش یافت که #آگوست_کنت_فرانسوی، دین جدیدی به نام «دین انسانیت» مطرح کرد تا مردم را به پرستش خدای آن یعنی «انسان» تشویق کند.
🔺 اومانیسم علاوه بر اروپاییان و امریکاییها، بر دیگر ملتها نیز اثر گذاشت. در این میان، برخی ایرانیها که به فرنگ رفته بودند یعنی دانشجویان یا سیاستمداران و #دیپلماتهای_ایرانی در غرب، تحت تأثیر پیشرفتهای مادی اروپا و غرب، به اومانیسم گرایش یافتند و برخی از آنان در تشکلهای اومانیستی در قالب #فراماسونری یا فراموشخانه و یا جامعۀ آدمیت عضو شدند.
🔺 این دسته از ایرانیان که عقب ماندگی و توسعه نیافتگی ایران را از سویی و پیشرفت و توسعه اروپا را از سوی دیگر می دیدند، راز پیشرفت اروپاییان را در مکتب آدمیت یا اومانیسم دانستند و در جستوجوی راهی برای ترقی ملت ایران بودند؛ از این رو ضمن گرایش به آن درصدد ترویج اومانیسم در ایران بر آمدند و برخی از آنها از آنجا که نمیخواستند ارتباط و علایق خود را با اسلام قطع کنند (یا به دلیل عمق باورهای اسلامی مردم و به ویژه حساسیت #روحانیت و #حوزههای_علمیه که مانع طرح خالص افکار اومانیستی می شد)، پی گزارههایی از #اسلام بودند که مؤید اومانیسم باشد.
🔺 پس به نوعی به #التقاط روی آوردند که با عنوان التقاط اسلام و اومانیسم از آن یاد کردیم. در ادامه بحث، اولین کسانی را که تحت تأثیر مکتب اومانیستی قرار گرفتند و حامل و مروج این افکار شدند، معرفی میکنیم.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3787
🆔 @asbaat_ir
✅ نگاهی تحلیلی به زندگی #سیاسی_مبارزاتی_امام_حسن (ع)/ بخش چهارم
🔰هوشمندی و زیرکی امام حسن (ع) بعد از #صلح
🔺 دوره سوم #انقلاب اسلام
🔸 راجع به صلح، از ابعاد مختلف صحبت کردهایم؛ اما حالا مسأله این است که بعد از صلح امام حسن مجتبی (علیهالصّلاةوالسّلام)، کار به شکلی هوشمندانه و زیرکانه تنظیم شد که اسلام و #جریان_اسلامی، وارد کانال آلودهیی که به نام خلافت – و در معنا سلطنت – به وجود آمده بود، نشود.
🔸 این، هنر امام حسن مجتبی (علیهالسّلام) بود. امام حسن مجتبی کاری کرد که جریان اصیل اسلام – که از #مکه شروع شده بود و به #حکومت_اسلامی و به زمان امیرالمؤمنین و زمان خود او رسیده بود – در مجرای دیگری، جریان پیدا بکند؛ منتها اگر نه به شکل حکومت – زیرا ممکن نبود – لااقل دوباره به شکل نهضت جریان پیدا کند. این، دورهی سوم اسلام است.
🔸 اسلام، دوباره نهضت شد .اسلام ناب، اسلام اصیل، اسلام #ظلمستیز، اسلام #سازشناپذیر، اسلام دور از تحریف و مبرّا از اینکه بازیچهی دست هواها و هوسها بشود، باقی ماند؛ اما در شکل #نهضت باقی ماند.
🔸 یعنی در زمان امام حسن (علیه الصّلاةوالسّلام)، تفکر انقلابیِ اسلامی – که دورهیی را طی کرده بود و به قدرت و حکومت رسیده بود – دوباره برگشت و یک نهضت شد.
🔸 البته در این دوره، کار این نهضت، به مراتب مشکلتر از دورهی خود پیامبر بود؛ زیرا شعارها در دست کسانی بود که لباس مذهب را بر تن کرده بودند؛ درحالیکه از مذهب نبودند. مشکلیِ کار ائمهی هدی (علیهمالسّلام)، اینجا بود.
🔸 البته من از مجموعهی روایات و زندگی ائمه (علیهمالسّلام) اینطور استنباط کردهام که این بزرگواران، از روز صلح امام مجتبی (علیهالصّلاةوالسّلام) تا اواخر، دایماً درصدد بودهاند که این نهضت را مجدداً به شکل حکومت #علوی و اسلامی در بیاورند و سر پا کنند.
🔸 در این زمینه، روایاتی هم داریم. البته ممکن است بعضی دیگر، این نکته را اینطور نبینند و طور دیگری ملاحظه بکنند؛ اما تشخیص من این است.
🔸 ائمه میخواستند که نهضت، مجدداً به حکومت و جریان اصیل اسلامی تبدیل بشود و آن جریان اسلامی که از آغشته شدن و آمیخته شدن و آلوده شدن به آلودگیهای هواهای نفسانی دور است، روی کار بیاید؛ ولی این کار، کار مشکلی است.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4074
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| #شهیدسیدمصطفی_خمینی امید آینده اسلام
💠 #امام_خامنه_ای: اینکه امام فرمودند که (سیدمصطفی) امید آینده اسلام بود، این بخاطر #جامعیت این آدم بود؛ هم از لحاظ علمی، هم از لحاظ تهذیب نفْس و مراقبت از نفْس، و هم از لحاظ #شجاعت.
🔹 چراکه یک مرجع که بخواهد مرجع امور مردم قرار بگیرد، باید شجاعت داشته باشد؛ باید بتواند #مسائل_جامعه را بفهمد؛ و آنجایی که لازم است اقدام کند، اقدام کند، انصافاً آقای حاجآقا مصطفی اینجور بود؛ ایشان شخصیّت برجستهای بود!
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
🆔 @asbaat_ir
🔰 آشنایی با #شیعیان_غیراثنیعشری/ بخش دوم و پايانی
2️⃣ #شیعیان_غالی
🔸 در سالهای اخیر تفکری در خارج از ایران شکل گرفته و به داخل کشور نیز نفوذ کرده است. جریانی انحرافی که برای شیعیان جهان بسیار خطرناک است. این جریان همان جریان غلو است. برای روشن شدن این تفکر، ابتدا توضیحی اجمالی در مورد غلو لازم است.
🔺 غلو سه نوع است که بهطور خلاصه عبارتند از:
1️⃣ غلو عقیدتی
🔸 غلو ممکن است غلو اعتقادی و نسبت به مقام ائمه باشد، بدین صورت که مقامی بالاتر از #امامت را برای امام قائل باشند. البته این نوع غلو در بین شیعه خیلی کم بوده است و امروز نیز چنین چیزی وجود ندارد.
2️⃣ #غلوعملی
🔸 مقصود از غلو عملی این است که کسی فکر کند حبّ اهلبیت(ع) برای رفتن به بهشت کافی است و نیازی به عمل صالح نیست. متأسفانه این تفکر نیز گاهی میان شیعیان وجود داشته و الان نیز به صورتهای دیگری وجود دارد.
🔸 نمونهای از این تفکر، این است که گاهی افرادی با برخی تعابیر، مردم را نسبت به گناه جری میکنند و وعده بهشت را به آنان میدهند. این مطلب با تعالیم وارد شده از امامان معصوم منافات دارد.
3️⃣ #غلوسیاسی
🔸 غلو سیاسی نوعی تندروی سیاسی است، بدین معنی که کسانی بدون در نظر گرفتن شرایط، در مقابل دشمنان اهل بیت، دست به شمشیر میبردند و موجب مشکلاتی برای امامان معصوم(ع) و شیعیان آنان میشدند. به همین جهت پیشوایان معصوم با اینگونه حرکتها که از روی احساسات بود، مخالفت میکردند.
🔸 در زمان فعلی، غلو از نوع اول و دوم، توسط برخی افراد مطرح شده است. این تفکر انحرافی توسط فردی به نام #محمدعلی_امیرمعزی مطرح شده است.
🔸 امیرمعزی متولد تهران و تحصیلکرده فرانسه و هم اکنون مدیر مطالعات در مدرسه #پراتیکو و دارای كرسی تفسیر و الهیات اسلام شیعه است. وی کتابی دارد که در فارسی به نام «تشیع، ریشهها و باورهای عرفانی» ترجمه و در سال ۱۳۹۴ توسط نشر نامک منتشر شده است.
🔸 وی که با گرایشی «پدیدارشناسانه» به مطالعه تشیع پرداخته است، با استناد به برخی روایات ضعیف که مخالف قرآن و اعتقادات مسلم شیعه است و نیز با استناد به سخنان برخی #مستشرقین، مدعی است که شیعه اصلی، همان شیعه غالی بوده است. عنوان فصل سوم کتاب وی «پژوهشی درباره الوهیت امام» است که از ص ۱۳۹تا ۱۴۹ آمده است.
🔸 وی مدعی است که تشیعی که امروزه داریم در واقع تشیع حقیقی نیست و چیزی است که در یک فرایند تاریخی درست شده است. اما کار امیرمعزی در این حد متوقف نمیشود، بلکه در مرحله بعدی وی به غلو عملی روی آورده و عمل به شریعت اسلام را لازم نمیداند.
🔸 این تفکر نهتنها مخالف #عقل، قرآن و سنت و عقاید مسلم اسلامی و شیعی بوده، بلکه ابراز آن در زمان حاضر برای شیعه بسیار خطرناک است.
🔸 در شرایطی که گروههای تکفیری، بدون هیچ دلیل و مدرکی شیعیان را تکفیر میکنند، چنین سخنانی، میتواند بهترین مستمسک و توجیه برای تکفیرشان نسبت به شیعه باشد.
🔸 با این حساب، باید توجه داشت که برخی مجلات و سایتهای #روشنفکری، در جمهوری اسلامی با چه انگیزهای این مسائل را مطرح میکنند و با دادن القاب پرطمطراقی مانند پروفسور، به ابرازکنندگان آن، آنان را در نظر مخاطب عالم و دانشمند جلوه میدهند و با تبلیغ آگاهانه یا ناآگاهانه این تفکرات ضد دینی، بهانه به دست دشمنان تشیع میدهند.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2365
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش دوازدهم
💠 ظهور یک زاویه
🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات
♦️ بررسی #جریان_روشنفکری دفتر تبلیغات
🔹 رویکرد روشنفکری و #نواندیشی_دینی دفتر تبلیغات در دو سرفصل عملكرد و نشریات و مجلات مورد بررسی و کنکاش قرار میگیرد.
1️⃣ عملكرد
🔹 عملکرد دفتر تبلیغات در پانزده سال ابتدایی تأسیس یکی از بهترین راه های شناسایی خط فکری و جریان حاکم بر آن مجموعه است که در ذیل به برخی از آن اشاره می شود.
🔸1.1. همایش برای #شریعتی
🔹 هنوز یكماه از تأسیس دفتر تبلیغات نگذشته بود كه #سیدحسین_موسوی_تبریزی كه از گردانندگان اصلی آن مركز محسوب میشد، درصدد برگزاری همایشی برای مرحوم شریعتی برآمد.
🔹 شریعتی در مجامع علمی حوزوی و دانشگاهی یكی از چهرههای روشنفكر در جامعه ایران محسوب میشد و همایش برای شریعتی آنهم با وجود مخالفتهایی كه از سوی حوزه شده بود و نیز عمر كوتاه یكماهه دفتر، همه از یك مطلب حكایت دارد و آن فعالیتی است فراتر از عرصه تبلیغ، با رویکرد روشنفکری و بدون در نظر گرفتن مصالح و مفاسد آن.
🔹 سید حسین موسوی تبریزی در این رابطه میگوید: «در اوایل پیروزی انقلاب و زمانی که امام تازه به قم آمده بود و من از طرف ایشان مسئول تأسیس دفتر تبلیغات و اداره آن شده بودم همین طور که کم کم به خردادماه و سالروز رحلت دکتر نزدیک میشدیم، هر روز تعدادی از طلاب جوان و دانشجویان و دانش آموزان دبیرستانی به ما مراجعه میکردند و تقاضا داشتند که برای دکتر، مراسم سالگرد بگیرند.
🔸 و از آنجایی که این اولین مراسم سالگردی بود که بعد از پیروزی #انقلاب برای مرحوم دکتر شریعتی گرفته میشد از حساسیت و اهمیت خاصی نیز برای دوستداران و هوادارانش برخوردار بود و این در حالی بود که در جبهه مخالفین دکتر نیز حساسیت زیادی وجود داشت.
🔸 به همین جهت یک روز آقای شرعی در حالی که خیلی مضطرب و نگران به نظر میرسید پیش من آمد و گفت: به دلیل حساسیتی که عدهای از علما و بیوت مراجع بخصوص بیت مرحوم آیت الله #گلپایگانی نسبت به دکتر شریعتی دارند شما نباید برای او مراسم سالگرد برپا کنید چون اینها مخالفت خواهند کرد و این مخالفت به بروز مشکلاتی در سطح قم خواهد انجامید. من در جواب ایشان گفتم: من باید از حضرت امام کسب تکلیف کنم ایشان هرچه فرمود ما همان طور عمل میکنیم».
🔹 نكته مهم و یا به عبارت بهتر سؤال مهمی كه در این رابطه وجود دارد این است كه چرا از بین روشنفكران دینی مانند #شهید_مطهری که در نظر حضرت امام روشنفکر متعهد بهشمار میآمد و بدون افتادن در ورطه روشنفکری مذموم، از #مبانی_اسلام و انقلاب به خوبی حراست میکرد و علاوه بر آن، تاسیس دفتر تبلیغات نیز همزمان با شهادت آن استاد فرزانه بود، آن مرکز درصدد #همایش برای شهید مطهری برنیامد اما به فکر همایش برای شریعتی برآمد كه در بین #حوزویان مخالفان زیادی داشت و حساسیت زیادی نسبت به افكار و عقاید او وجود داشت؟
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🔰 #سکولارشدن_حوزهها_آرزوی_دیرینه_دشمنان/ بخش دوم
📝 #یادداشت|معنا و مفهوم #سکولاریسم 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔰 #سکولارشدن_حوزهها_آرزوی_دیرینه_دشمنان/ بخش دوم
📝 #یادداشت|معنا و مفهوم #سکولاریسم
🔺 قبل از اینکه به تبیین مفهوم و مولفههای حوزه سکولاری بپردازیم، لازم است تا ابتدا به صورت مختصر معنای سکولاریسم را تعریف کنیم.
🔺 سكولاریسم ـ Secularism ـ واژه انگلیسی است كه از ریشه لاتین Seculam به معنای این جهان گرفته شده است و در لغت فارسی معادل واژههایی نظیر: اعتقاد به اصالت امور دنیوی، غیر دین گرایی، جدا شدن دین از دنیا و… میآید.
🔺 این واژه در زبان عربی به معنای «علمانیت» آمده است كه به معنای علمی كردن یا عالَمی این جهانی كردن ترجمه شده است و علت استعمال این واژه به خاطر مبنا قرار دادن عقلانیت ابزاری و علمی كردن امور دنیوی به جای دینی كردن آنها میباشد.
🔺 سكولاریسم با توجه به مبانی، اهداف و ویژگیها، از معنای اصطلاحی یكسانی برخوردار نیست و در یك طیف گسترده بین #الحاد و دینداری، معانی گوناگونی را یافته است.
🔺 بر این اساس برخی از طرفداران این اندیشه، به حضور دین به عنوان نهادی مستقل از سایر نهادهای اجتماعی، تمایل نشان میدهند و نقش دین را در حد تنظیم رابطه انسان با خدا متنزل میسازند و در مقابل، گروهی به شدت با دین به مخالفت پرداخته و در صدد محو كلی آن از صحنه حیات بشری میباشند.
🔺 افرادی نظیر #ماركس، #فروید، #نیچه، #راسل و سایر افرادی كه دین را افیون ملتها و منشأ بیماری روانی و اجتماعی قلمداد میكردند، به این رویكرد گرایش دارند.
🔺 به اعتقاد سكولارها، برای تفسیر جهان نباید از زبان دینی استفاده كرد و تنها با زبان بشر میتوان جهان را كشف و تبیین نمود و علم و دانش بشر راه گشای جهان بهتر و زندگی نیكوتر است.
🔹 در یك نگاه كلی باید گفت آنچه میتوان از مجموع تعاریف اصطلاحی «سكولاریسم» استنتاج نمود، جدا انگاری ساحت دین از ساحت دنیا و سیاست است.
🔹 به دیگر معنا، جدا انگاری دین از دنیا، فرایندی است كه طی آن وجدان دینی، فعالیتهای دینی و شعارهای دینی، اعتبار و اهمیت خود را از دست میدهند و این بدان معناست كه دین در عملكرد #نظام_اجتماعی به حاشیه رانده میشود و كاركردهای اساسی در جامعه با خارج شدن از زیر نفوذ و نظارت عواملی كه اختصاصاً به امر ماوراء طبیعی عنایت دارند، عقلانی میگردد.
📝 حجت الاسلام علی اکبر عالمیان
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4106
🆔 @asbaat_ir
📸 #عكس_نوشته| عزم راسخ در #مبارزه
💠 #آیتالله_خزعلی (ره): رژيم پهلوی اين بار به حيلهاى متوسل گرديد تا آتش مخالفت امام با #كاپيتولاسيون را سرد كند، از اين رو كسى را كه قدرى بين مردم «وجيه المله» بود نزد ايشان فرستاد. اما #حضرت_امام (ره) چون مىدانست منظور رژيم از اين موضوع چيست وى را اصلا به حضور نپذيرفت.
🗓 به مناسبت 4 آبان سالروز افشاگری امام خمینی (ره) درباره كاپيتولاسیون
#كاپيتولاسيون
#مبارزه
#ظلمستیری
#امام_خمینی
🆔 @asbaat_ir
✅ نگاه تحلیلی به زندگی #سیاسی_مبارزاتی_امام_حسن (ع) از منظر امام خامنه ای/ بخش پنجم و پايانی
🔰 امام حسن (ع) حافظ #نظام_ارزشی_اصیل_اسلام 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
✅ نگاه تحلیلی به زندگی #سیاسی_مبارزاتی_امام_حسن (ع) از منظر امام خامنه ای/ بخش پنجم و پايانی
🔰 امام حسن (ع) حافظ #نظام_ارزشی_اصیل_اسلام
🔸 در کتابهای تاریخ، چیزهایی نوشتند که اگر بخواهیم آنها را بگوییم، خیلی طول میکشد. از زمان خود #معاویه هم شروع شد. معاویه را معروفش کردند؛ یعنی مورخان نوشتند که او آدمی حلیم و باظرفیت بوده و به مخالفانش اجازه میداده که در مقابلش حرف بزنند و هرچه میخواهند، بگویند.
🔸 البته در برههیی از زمان و در اوایل کارش، شاید همینطور هم بوده است؛ لیکن در کنار این بُعد، ابعاد دیگر شخصیت او را کمتر نوشتهاند: اینکه او چهطور اشخاص و رؤسا و وجوه و رجال را وادار میکرد که از عقاید و ایمان خودشان دست بکشند و حتّی در راه مقابلهی با حق، تجهیز بشوند. اینها را خیلیها ننوشتهاند. البته باز هم در #تاریخ ثبت است و همینهایی را هم که ما الان میدانیم، باز یک عده نوشتهاند.
🔺 مردمانی که در آن دستگاهها پرورش پیدا میکردند، عادت داده میشدند که هیچچیزی را برخلاف میل و هوای #خلیفه، بر زبان نیاورند. این، چه جامعهیی است؟! این، چهطور انسانی است؟! این، چهطور ارادهی الهی و اسلامی در انسانهاست که بخواهند مفاسد را اصلاح کنند و از بین ببرند و جامعه را جامعهیی الهی درست کنند؟ آیا چنین چیزی، ممکن است؟
🔺 این جریان، همینطور ادامه پیدا کرد. در کنار این، جریان مسلمانیِ اصیل، جریان #اسلام_ارزشی، جریان اسلام قرآنی – که هیچوقت با آن جریان حاکم، اما ضد ارزشها کنار نمیآمد – نیز ادامه پیدا کرد که مصداق بارز آن، ائمهی هدی (علیهمالصّلاةو السّلام ) و بسیاری از مسلمانانِ همراه آنان بودند.
🔺 به برکت امام حسن مجتبی (علیه الصّلاةوالسّلام)، این جریان ارزشی #نهضت_اسلامی، اسلام را حفظ کرد. اگر امام مجتبی این #صلح را انجام نمیداد، آن اسلام ارزشیِ نهضتی باقی نمیماند و از بین میرفت؛ چون معاویه بالاخره غلبه پیدا میکرد.
🔺 وضعیت، وضعیتی نبود که امکان داشته باشد امام حسن مجتبی (علیهالسّلام) غلبه پیدا کند. همهی عوامل، در جهت عکس غلبهی امام مجتبی (علیهالسّلام) بود. معاویه غلبه پیدا میکرد؛ چون #دستگاه_تبلیغات در اختیار او بود.
🔹 اگر امام حسن (ع) صلح نمیکرد، تمام ارکان #خاندان_پیامبر (ص) را از بین میبردند و کسی را باقی نمیگذاشتند که حافظ #نظام_ارزشی_اصیل_اسلام باشد. همه چیز بکلی از بین میرفت و ذکر اسلام برمیافتاد و نوبت به جریان #عاشورا هم نمیرسید.
🔹 اگر بنا بود امام مجتبی (علیهالسّلام)، جنگ با معاویه را ادامه بدهد و به شهادت خاندان پیامبر منتهی بشود، #امام_حسین (ع) هم باید در همین ماجرا کشته میشد، اصحاب برجسته هم باید کشته میشدند، «#حجربنعدی»ها هم باید کشته میشدند، همه باید از بین میرفتند و کسی که بماند و بتواند از فرصتها استفاده بکند و اسلام را در شکل ارزشیِ خودش باز هم حفظ کند، دیگر باقی نمیماند. این، حق عظیمی است که #امام_مجتبی (علیهالصّلاةوالسّلام) بر بقای اسلام دارد.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4074
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| تفاوت سیره پیامبر در مواجهه با دشمنان حکومت اسلامی
💠 #امام_خامنه_ای: دشمنانی بودند كه از ناحیهی آنها حكومت و #نظام_اسلامی و جامعهی اسلامی مورد تهدید جدّی واقع نمیشد {پيامبر كاری به كارشان نداشت و نسبت به آنها آسانگیر بود} اما پیامبر با دشمنانی كه از ناحیهی آنها خطر وجود داشت، به شدّت #سخت_گیر بود. همان آدم مهربان، همان آدم دلرحم، همان آدم پرگذشت و بااغماض، دستور داد كه خائنان #بنی_قریظه را كه چند صد نفر میشدند در یك روز به قتل رساندند و #بنی_نضیر و #بنی_قینقاع را بیرون راندند و #خیبر را فتح كردند؛ چون اینها دشمنان خطرناكی بودند.
🗓 ۱۳۷۹/۰۲/۲۳
بیانات در خطبههای نمازجمعه تهران
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔰 بررسی جریانهای مختلف #حوزه_علمیه_قم/ بخش نخست
🎙 #مصاحبه| چرایی وجود جریانهای مختلف در حوزه علمیه
حجت الاسلام والمسلمین غفاریفر: 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔰 بررسی جریانهای مختلف #حوزه_علمیه_قم/ بخش نخست
🎙 #مصاحبه|چرایی وجود جریانهای مختلف در حوزه علمیه
#حجت_الاسلام_والمسلمین_غفاریفر:
🔹 حجت الاسلام والمسلمین غفاریفر در پاسخ به سوال خبرنگار #اسباط در خصوص چرایی وجود جریانهای مختلف در حوزه علمیه و گاه متعارض با حرکت آن گفت:
🔸 چه در محیط دینی و چه غیردینی در طول تاریخ وقتی یک پدیده به وجود میآید، به خاطر تفاوت دریافتها، زمینهها، علاقهها، عُلقهها، خودبهخود در مسیر زمان متشتّت میشود؛ یعنی یک عاملی، عامل #وحدت میشود و یک عدهای را دورهم جمع میکند، بعد به آن نقطه اولیه که رسیدند پسازآن و در طول زمان برای استمرار متشتت میشوند.
🔸 وقتی قرآن میخواهد داستان #حضرت_نوح (ع) را توضیح دهد، پیامبری که ۹۵۰ سال پیامبری کرد، تلاش کرد و عدهای را دور خود جمع کرد، آنهم با امداد الهی نهایت پیروز شد، جمعیت خُلّصی را که گرفته بود و آورده بود و این #انقلاب را شروع کرد، وقتی از کشتی پیاده شدند و مدتی گذشت، قرآن میگوید: «فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ ۖ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا» یعنی آرام آرام دسته دسته شدند.
🔸 در داستان #حضرت_موسی (ع) نیز میخوانیم، وقتی که حضرت موسی(ع) بعد از آن همه مبارزه #فرعون را ساقط کرد؛ آن طرف که میروند یکدفعه مردم یادشان میافتد که ای کاش ما هم مثل اینها یک بُتی داشتیم.
🔸 پس همیشه پدیدههای #اجتماعی متنوّع میشوند؛ از داستان انبیاء (ع) که بیرون بیاییم، در محیط پیرامون خودمان که بیاییم، روز اول وقتی پدر و مادر که میخواهند شکل بگیرند، پسر و دختر با هم ازدواج میکنند که آن پسر، پدر خانواده و آن دختر هم، مادر خانواده است، با هم سه خانواده در کنار هم هستند: این خانواده تازه تاسیس، خانواده عروس و خانواده داماد؛ بعد آهسته آهسته اشتها عوض میشود و یا مایل به راست و یا چپ میشوند؛ یا پدرخانمی میشوند، یا پدرشوهری میشوند.
🔸 این اساس است، علت چیست؟ علت این است که ما اراده و اختیار داریم، تنوّع دریافت داریم، تنوّع برداشت داریم، تنوّع خواهشها داریم، تنوّع تربیتی داریم؛ پس این مقدمه اول؛ کسی که بعداً میخواهد حرف ما را گوش کند، یکدفعه شُکّه نشود، همیشه پدیدهها هیچوقت به همان شکلی که به وجود آمدهاند باقی نخواهند ماند.
🔸 #انقلاب_اسلامی یا جامعه روحانیت هم به همین شکل است؛ یعنی در هر دورهای از زمان انقلاب اسلامی را که نگاه کنید، همین مشکل را مشاهده میکنید.
🔸 فرض بفرمایید میگوییم دوره مرحوم وحید بهبهانی، دوره مرحوم شیخ انصاری، دوره شهید اول، دوره علامه حلی؛ یعنی یک نیازهایی موجب میشود، یک گُلهایی شکوفا شوند، ذیل آنها شاخههایی رشد کند و در مسیر زمان متنوع میشود.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4155
🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش یازدهم
💠 جریانها و ویژگیهای #مکتب_فلسفی_اصفهان/ قسمت ششم
🔰تصوف و عرفان اصفهان در دوران #صفویه
🔺 هر چند در عرف قديم، اهل عرفان بین #تصوف و #عرفان تفاوتی قائل نبودند و این هر دو خوب یا بد، بیشتر یک چیز شمرده میشد؛ اما نمیتوان انکار کرد که در طول تاریخ پارهای از ملاحظات اجتماعی سبب تحولات و تغییراتی در کاربرد واژههای مذکور شد و حساب «عارفان» از «صوفيان » را جدا نمود.
🔺 به گونهای که یکی بار مثبت و دیگری بار منفی به خود گرفت. پارهای رفتارهای زشت برخی از صوفیان، از جمله #صوفیه-قزلباش در این جداسازیها و نیز در واکنشهای تند عالمان شیعی نسبت به تصوف بیتأثیر نبود.
🔺 بحث ما درباره عرفان در حوزه اصفهان به عصر صفویه و پس از آن مربوط است. البته ردّپای عارفان مسلمان اصفهانی را میتوان از همان قرون اولیه اسلامی در این شهر دید که یا مانند محمد بن يوسف بن معدان بن سلیمان معروف به عروس الزهاد (۱۸۴) پیرو مکتب زهد کوفی بودهاند یا مانند محمد بن يوسف بنا (۲۸۶) صاحب کتاب «معاملات القلوب» و شاگردش على بن سهل اصفهانی (۳۰۷) و سبط او حافظ ابونعیم اصفهانی (۴۳۰) از مشایخ صوفیه بودهاند.
🔺 همچنین میتوان پیش از عصر صفوی از خاندان #ابن_ترکه_اصفهانی به ویژه افضل الدین ابوحامد صاحب #قواعد_التوحيد و نواده او صائن الدین علی ترکه اصفهانی (۸۳۵) صاحب #التمهید یاد کرد که آثار مهمی در مباحث عرفان نظری نیز داشتهاند.
🔺 از میان سلسلههای معروف صوفیه در اصفهان تا قبل از حکومت صفویان نیز میتوان به سلسلههای #شطاریه و #سهروردیه اشاره کرد. از جمله صوفیان و عارفان متعلق به آنها مسعود بن عبد الله بيضاوی معروف به بابا رکنای شیرازی (۷۶۹) بوده است.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3974
🆔 @asbaat_ir