eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
709 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸دارالتبلیغ در یک نگاه«بخش چهارم»🔸 ♦️دارالتبلیغ، حزب خلق مسلمان و شرکت در کودتای نوژه♦️ 🔻سیر فکری مرحوم شریعتمداری قبل و بعد از انقلاب اسلامی تفاوتی نداشت و فقط روش ایشان متفاوت بوده است. شیوه‌ای که ایشان قبل از انقلاب در پیش گرفته بود، انحراف و انصراف حوزه از مسیر مبارزه با سلطنت طاغوتی با تأسیس دارالتبلیغ بود که به فرمایش رهبر معظم انقلاب حکم ترمز برای جوانان انقلابی را ایفا میکرد و پس از انقلاب و به فاصله کمتر از یک ماه در اسفند ۵۷ با راه اندازی حزب خلق مسلمان در حرکتی سیاسی به مقابله مستقیم با نظام اسلامی برخاست.🔺 🖋نگارنده: علیرضا فلاحی 🔹لینک مطلب: 🌐 http://www.asbat.ir/?p=2017 🆔 @asbat_ir
🔸بخش دوم🔸 ♦️نظام‌سازی در حوزه نجات از مرگ یا انزوای آن♦️ 🔺رهبر معظم انقلاب در سال ۸۶ فرمودند که حوزه اگر به همین منوال بخواهد ادامه دهد اگر نمیرد به انزوا کشیده خواهد شد، یکی از ابعاد و جوارح حوزه هم همین نظام تبلیغی است. گروه‌های اقماری به همین دلیل تشکیل می‌شود که حوزه رسالت خود را به درستی انجام نداده است، گروه‌های خودجوش برای جبران ضعف‌ها و نواقص تشکیل می‌شوند، روی‌گردانی از نظام های تبلیغی بسیار جدی است اگر نظام تبلیغی حوزه بخواهد با همین روال ادامه بدهد در مسابقه موجودیت خود بازنده است و می توانیم پیش بینی کنیم که در سال های آینده فلان نظام تبلیغی اعزام مبلغ وجود نخواهد داشت، اینده نظام‌های تبلیغی موجود هم همان اینده حوزه است که اگر تکان نخورند اگر نمیرند به انزوا کشیده خواهند شد.🔺 📖 مطالعه مطلب از طریق لینک ذیل: 🌐http://www.asbat.ir/?p=2026 🆔 @asbat_ir
🔸با عرض پوزش از مخاطبان گرامی، به دلیل بروز برخی مشکلات برای مشاهده مطالب پایگاه تخصصی جریان‌شناسی اسباط از طریق لینک زیر اقدام نمایید.🔸 🌐http://www.asbaat.ir/
🔸دارالتبلیغ در یک نگاه«بخش ششم»🔸 ♦️علت مخالفت با دارالتبلیغ، مبارزه با تحجر یا همراهی با ساواک«بخش دوم»♦️ 🔻آنچه در بخش اول این گفت‌وگو مطرح شد حکم‌فرمایی تحجر و فضای بسته دهه چهل در حوزه علمیه ، دلایل مخالفت حضرت امام با دارالتبلیغ بود؛ علاوه بر این آیت‌الله بطحایی مبارزه با تحجر را علت اصلی مخالفت برخی حوزویان با دارالتبلیغ برشمرد؛🔻 🔻اما در بخش دوم پژوهشگر اسباط با این سؤال که اگر صرف داشتن ایده اصلاح‌گری علت مخالفت با دارالتبلیغ بوده، چرا مراکز دیگری مانند مدرسه حقانی که در همان دوره با رویکرد اصلاحی در نظام آموزشی حوزه تأسیس شدند مورد مخالفت جدی حوزویان قرار نگرفتند، پای صحبت‌های آیت‌الله بطحایی نشسته است. 🔻 🖋نگارنده: علیرضا فلاحی 🌐https://www.asbaat.ir/?p=2051 🆔 @asbat_ir
🔸گونه‌شناسی جریان‌های غیر انقلابی در حوزه «بخش پنجم»🔸 ♦️جریان مخالف دخالت دین در سیاست|بخش دوم♦️ 🔺همان‌گونه که پیش از این اشاره شد، در بررسی جریان‌های غیر انقلابی در حوزه، نمی‌توان به جریان مخالف دخالت دین در سیاست توجه نداشت. در شماره قبل ضمن تفکیک سیاست به دو قسم الهی و غیر الهی، اشاره شد که سیاست واقعی همان سیاست الهی است و تاکید اسلام از دخالت دین در سیاست نیز دخالت در همان سیاست الهی و دینی می‌باشد. در ادامه این بحث، ضمن تبیین سیاست غیر الهی، این موضوع را مورد بررسی بیشتر قرار خواهیم داد.🔺 🖊نگارنده: محمد ملک‌زاده 🌐http://www.asbaat.ir/?p=2043 🆔 @asbat_ir
🔸درآمدی بر جریان‌های علمی، سیاسی و فکری حوزه‌های علمیه» 🔸 ♦️بخش سوم| انواع طبقه بندی جریان‌ها♦️ 🔻جریان‌های حوزوی را می‌توان بر اساس معیار‌ها و ملاک‌های مختلفی دسته‌بندی کرد. البته این معیار‌ها موجب انحصار نمی‌شود؛ یعنی بر اساس یک معیار گاه فردی داخل در یک جریان شمرده می‌شود و بر اساس معیاری دیگر، داخل در جریانی دیگر. معیار طبقه‌بندی جریان فکری باید دارای توان همسو نمودن عده‌ای با یکدیگر در راستای اندیشه‌ای واحد و برای نیل به هدفی واحد و معین باشد. صرف هر نوع اختلاف سلیقه که از آبشخور اختلاف مبانی تغذیه نمی‌شود را نمی‌توان عامل و معیار تفکیک جریانات از همدیگر شمرد. همان‌گونه که در ابتدای سخن گذشت برای جریان نامیدن عده‌ای که متمسک به روش و اندیشه‌ای هستند، لوازم و شرایط خاصی لازم است. عدم اثرگذاری و فقدان مخاطب در جامعه حوزوی و به تبع آن عدم نقش‌آفرینی همه اموری است که مانع جریان نامیدن یک جمع دارای اندیشه واحد می‌گردد.🔻 🖋نگارنده: حسین ایزدی 🌐https://www.asbaat.ir/?p=2057 🆔 @asbat_ir
🔸«درآمدی بر جریان‌های علمی، سیاسی و فکری حوزه‌های علمیه» 🔸 ♦️بخش چهارم| بررسی مؤلفه‌های جریان سنتی♦️ 🔻هنگامی که در فرهنگ دنیای مدرن به سنت نظاره می‌کینم، موجی از آلام و درد‌ها در ذهن ما تداعی می‌شود. این نگاه با فضای کلیسا و حوزه دینی مسیحیت تا حدودی دارای مطابقت است؛ ولی نمی‌توان آن را بر تاریخ حوزه‌های شیعی تطبیق نمود. حوزه را اگر به معنای مدرن سنتی بدانیم، حوزه سنتی مفهومی بسیار ناگوار و ناخوشایند خواهد بود؛ ولی ما از حوزه سنتی معنایی به‌مراتب رقیق‌تر اراده می‌کنیم؛ هرچند وجوه منفی آن را از نظر دور نمی‌داریم. تاریخ هزار ساله حوزه‌های شیعی مملو از افتخارات و دستاورد‌های بی‌نظیری است که همین دنیای مدرن نیز برخی از پیشرفت‌های خود را مدیون ترجمه تولیدات علمی آن حوزه‌ها می‌داند.🔻 🔺اما حوزه سنتی، حوزه‌ای است که نسبتی خاص با مسائل و تحولات اجتماعی دارد. این رویکرد شامل تمام حوزه و همه تاریخ پرافتخار آن نمی‌شود؛ بلکه بخشی از حوزویان همواره مشی و نگرشی خاص داشته‌اند. این مشی و نگرش اختصاص به دوران کنونی ندارد، اما موج نیازمندی‌های این عصر و بی‌پاسخ ماندن بسیاری از پرسش‌ها، موجب شده حوزه و بخش‌های کم نمود آن در کانون توجه و مطالبه اجتماعی و حتی بین‌المللی قرار گیرند.🔺 🖋نگارنده: حسین ایزدی 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2108 🆔 @asbat_ir
🔸گونه‌شناسی جریان‌های غیر انقلابی در حوزه|بخش هفتم🔸 🔴جریان مخالف دخالت دین در سیاست(بخش چهارم )🔴 🔻با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تاسیس نخستین حکومت دینی مشروع در عصر غیبت بر مبنای ولایت فقیه، جریان مخالف دخالت دین در سیاست همچنان به عنوان یکی از جریان‌های مطرح در حوزه نمود روشن‌تری یافته است. جریانی که در لفافه دین و به نام دفاع از آن به مخالفت دخالت دین در عرصه سیاست برخاسته است. این جریان را پس از پیروزی انقلاب اسلامی به طور مشخص می‌توان در شاخه‌هایی از گفتمان موسوم به اصلاحات مورد مطالعه و بررسی قرار داد. طیف اصلاح طلب خود دارای جریانها و شاخه‌های متعددی با عقاید و دیدگاه‌های متفاوت است که بعضا خود را در دایره ولایت تعریف نموده و سیطره دین بر تمام ابعاد زندگی بشر را نیز پذیرفته است اما نوشتار حاضر معطوف به شاخه‌های افراطی از این جریان است که تاکنون ولایت مطلقه فقیه را زیر سوال برده و با تمسک به رویکرد عقل‌گرایانه محض بر جمهوریت نظام به جای اسلامیت آن تاکید ورزیده‌ است؛ در اصل این گفتمان به دین حداقلی و جدایی آن از سیاست متمایل شده‌ است. و در نهایت مهم‌ترین ویژگی این طیف را می‌توان در نفی یا تضعیف مرجعیت دینی و حاکمیت سیاسی علما و فقهاء شیعه در عصر غیبت توصیف نمود. 🔺 🖊نگارنده:محمدملک زاده ✔️لینک مطلب 🌐 http://yon.ir/4QQZy 🆔 @asbat_ir
🔸درآمدی بر جریان‌های علمی، سیاسی و فکری حوزه‌های علمیه | بخش پنجم🔸 🔴بررسی مولفه های جریان نواندیش متعهد (بخش اول )🔴 🔻جریان شناسی حوزوی یکی از حوزه های مطالعاتی است که سابقه زیادی از عمر آن نمی گذرد. جریان های حوزوی را می توان از جهات مختلف دسته بندی کرد. جریان های عرفانی، جریان های کلامی، جریان های فقهی و اصولی، جریان های تفسیری، جریان های حدیثی و نیز جریان های سیاسی برخی از این وجوه و جهات هستند. در این مقاله می کوشیم به ضرورت جریان شناسی حوزوی، پیشینه و انواع آن اشاره ای داشته باشیم. کلان جریان های حوزوی به سه دسته سنتی (یا منجمد)، روشنفکر (متجدد) و روشنفکر دینی (یا مجدد) تقسیم می شوند. در این بخش به بررسی مولفه های جریان نواندیش متعهد می پردازیم. 🔺 🖊نگارنده:حسین ایزدی ✔️لینک مطلب 🌐 http://yon.ir/jUCh7 🆔 @asbat_ir
🔸عرفان‌هاي نوظهور ايرانی🔸 🔻یکی از سرفصل‌های موجود در «دین‌گریزان معنویت‌گرا» عرفان‌های نوظهور ایرانی است. فرقه‌ها و عرفان‌هایی که عمدتا با انحرافات گسترده همراه هستند و به دلیل نزدیکی برخی آیین و رسومات آنها به فرهنگ اسلامی وایرانی، تهدیدی جدی برای جوانان محسوب میشوند. در ادامه با این عرفان‌ها آشنا خواهیم شد.🔺 🖊نگارنده: مصطفی اسکندری ✔️لینک مطلب 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2163 🆔 @asbat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸مستند نقد آقای غفاری (مدعی عرفان) 🔸 🌐https://www.asbaat.ir/?p=2186 🆔 @asbat_ir
🔸 لیبرالیسم و تفاوت آن با آزادی در اسلام | بخش سوم🔸 🔻آیت الله خامنه ای در مورد ریشه آزادی در غرب می فرمایند: « منشاء آزادی و ریشه‌ی آزادی در فرهنگ غربی با منشاء و ریشه‌ی آزادی در بینش اسلام و در فرهنگ اسلامی بکلی متفاوت است. اینی که شما میبینید در تمدن کنونی غرب میگویند بشر باید آزاد باشد، این یک فلسفه‌ای دارد، یک ریشه و منشاء فکری دارد و اینی که اسلام میگوید بشر و انسان باید آزاد باشد، فلسفه‌ی دیگری دارد و ریشه و منشاء دیگری. ریشه‌ی آزادی در غرب عبارت است از خواست انسان، تمایلات انسان. وقتی میگوئیم خواست و تمایلات انسان، مقصود همه، تمایلات عقلانی و منطقی هم نیست؛ یعنی انسان یک سلسله خواستها دارد، تمایلات دارد، بعضیاش مهم است، بعضیاش حقیر است؛ بعضیاش منطقی است، بعضیاش پوچ و واهی است، بعضیاش مربوط به مسائل شهوانی است، بعضی مربوط به مسائل فکری و روحی و چیزهای دیگر است، اما هر چه هست، چون انسان دارای یک خواستی هست، یک تمنائی هست، یک میلی هست، باید بتواند این میل خود و تمنای خود و خواست خود را اعمال کند. این به طور کوتاه و خلاصه فلسفه‌ی آزادی در غرب است.»🔺 ✔️لینک مطلب 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2178 🆔 @asbat_ir
🔸آشنایی با فرقه‌های انحرافی🔸 🔻در دو قرن اخير برخي فرقه‌هاي استعماري در کشورهاي اسلامي و به خصوص در‌ ايران پيدا شده‌اند که خود را دين معرفي مي‌کنند.‌ اين فرقه‌ها بعد از انقلاب به حالت نيمه‌تعطيل درآمدند و چندان فعال نبودند اما اخیرا زمينه فعاليت مجدد آن‌ها پيدا شده و امروزه برخي از آن‌ها تهديدي براي جوانان مسلمان شده‌اند. در ادامه با برخی از این فرقه‌ها آشنا خواهیم شد.🔺 ✔️لینک مطلب 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2197 🆔 @asbat_ir
🔸 مرز آزادی در اسلام و دیگر فرهنگ ها از منظر مقام معظم رهبری🔸 🔻هر کسی آزادی را به گونه ای تعریف کرده و در عین حالی که در زندگی بشر بسیار ملموس است تعریف شفافی ندارد. به باور آیزایا برلین: واقعیت آن است که مفهوم آزادي مستقیماً زاییده نظریاتی است که درباره ماهیت نفس و شخص انسان ابراز می شود. درواقع با تعریف انسان و آزادي می توان آن قدر بازي کرد تا این کلمات هر معنی دلخواهی را افاده کند. برخی براي تعریف آزادي، آن را مقید و متصف به افاده و عقلانیت نموده اند. ازجمله علامه محمدتقی جعفري می گوید: آزادي عبارت است از باز بودن راه فعل و ترك فعل براي یک انسان، اعم از اینکه یکی از دو طرف یا هر دو طرف داراي ارزش یا ضدارزش بوده باشد. آنچه که آزادي را موصوف به معقول یا نامعقول می سازد، مربوط به بهره برداري از آزادي است که اگر مطابق اصول و قوانین مفید انسانی باشد، آزادي معقول و اگر برضد اصول و قوانین مفید انسانی باشد، آزادي نامعقول نامیده می شود. 🔻 🖊نگارنده: سعید ابوالقاضی ✔️لینک مطلب 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2210 🆔 @asbat_ir
🔸 آشنایی با تصوف🔸 🔻در مورد معناي واژه «صوفي» اختلاف است اما مي‌توان گفت قوي‌ترين قول‌ آن است که واژه صوفي از «صوف» به معناي پشم است و لذا صوفي به معناي پشمينه‌پوش است؛ چون صوفيان اوليه، لباس‌هاي پشمي مي‌پوشيدند. جامه پشمين علامت زجر دادن بدن و به نوعي نشانه دنياگريزي بود؛ لباس پشمي، راحتي لباس نرم را ندارد. کساني مانند عبدالحسين زرين‌کوب که از مدافعان صوفيه است، نيز همين معني را تأييد کرده‌اند🔺 🖊به قلم: مصطفی اسکندری ✔️لینک مطلب 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2229 🆔 @asbat_ir
🔸آشنایی با سلفیه🔸 🔻«سلفيه» يکي از گرايش‌هاي فکري اهل‌سنت هستند که خود را پيرو «سلف صالح» مي‌دانند و درپي بازگشت به شيوه زندگي و راه و رفتار آنان مي‌باشند.‌ اين گروه، در عصر عباسيان و پس از اختلاف با معتزله و اهل کلام و شيعيان پديد آمدند. سلفيه، از سلف گرفته شده است. «سلف» در لغت به معناي گذشتگان از پدران و خويشاونداني است که در سن و فضيلت بالاتر از انسان باشند يا به معناي پدران و خويشاونداني است که قبل از انسان از دنيا رفته باشند.بنابر‌اين، سلفي از نظر لغوي يعني، کسي که راه گذشتگان را مي‌پيمايد.🔺 🖊به قلم: مصطفی اسکندری ✔️لینک مطلب 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2305 🆔 @asbat_ir
🔸 آشنایی با وهابیت🔸 🔻اين مذهب به دست محمدبن عبدالوهاب‌بن سليمان بنيان گذاشته شد. محمد در سال ۱۱۱۵ ه.ق در يكى از بلاد نجد به نام «عيينه» متولد شد. او از کودکي نزد پدرش، به تحصيل فقه حنبلي پرداخت و از همان ايام، مطالبي خلاف عقايد مردم داشت که کسي آن‌ها را نمي‌پذيرفت. وي سپس به مدينه رفت و پس از مدتى تحصيل در زمينه علوم دينى، به محل تولد خويش بازگشت ولى به خاطر افكار و عقايد تند و افراطى، توسط همشهريانش از شهر اخراج گرديد و به شهر ديگرى از بلاد نجد به نام «درعيه» رفت. در سال ۱۱۵۷ ه.ق دعوت خود را شروع كرده و در سال ۱۱۵۸ ه ق با محمد‌بن سعود، امير وقت درعيه پيمان بست كه رهبرى دينى از آن محمدبن عبدالوهاب و رهبرى سياسى به دست محمدبن سعود باشد؛ به شرط آن كه ابن‌سعود از افكار و عقايد وى دفاع نمايد و از اين تاريخ مذهب وهابيت شكل گرفت. محمدبن عبدالوهاب سرانجام در سال ۱۲۰۶ ه ق در سن۹۱ سالگى درگذشت و مذهب او به نام پدرش عبدالوهاب به وهابيت موسوم شد.🔺 🖊به قلم: مصطفی اسکندری ✔️لینک مطلب 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2341 🆔 @asbat_ir
🔸 آشنایی با سلفی‌گری و وهابیت در ایران🔸 🔻پس از انقلاب، سلفي‌ها به خصوص وهابي‌ها، سعي فراواني در جذب اهل سنت و تحريک آن‌ها، ضد نظام اسلامي داشته‌اند اما عموم اهل سنت ايران با تفکر سلفي‌گري و وهابيت مخالفند؛ حتي عده زيادي از علماء اهل سنت ايران، بيزاري خود را از اعمال و رفتار وهابيت اعلام کرده‌اند و به‌طور جدّي از فعاليت وهابي‌ها نگرانند. ايشان اعلام کرده‌اند که عقايد خود را از جانب آموزه‌هاي افراطي آن‌ها در خطر مي‌بينند و حتي از نظام جمهوري اسلامي ايران انتظار دارند که با وهابي‌ها برخورد کند. لذا انگ سلفي‌گري و وهابي‌گري نسبت به عموم و يا حتي اکثريت اهل سنت ايران يا نسبت دادن اعمال و رفتار افراطي و تکفيري به آنان ، بي‌انصافي است اما تعداد کمي ‌راه انحراف را پيموده و با وهابيت و گروه‌هاي تروريستي همکاري‌هايي داشته‌اند. خوشبختانه اين عده کم، هيچ‌گاه در بين اهل سنت جايگاهي نداشته و ندارند.🔺 🖊به قلم: مصطفی اسکندری ✔️لینک مطلب 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2362 🆔 @asbat_ir
🔸 جریان‌شناسی مکاتب فکری حوزه علمیه قم🔸 🔻مسلما یکی از مهمترین مقدمات به منظور پیشرفت علوم مختلف، جریان‌شناسی می‌باشد. در این میان علوم حوزوی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و یکی از مهمترین مقدمات رشد و تطور این علوم، جریان‌شناسی آن میباشد.مکاتب مختلف را می‌توان با توجه به علوم مختلف تقسیم‌بندی کرد. مکاتب فقهی، مکاتب اصولی، مکاتب فلسفی و مکاتب کلامی یک مدل تقسیم‌بندی است. از منظر تفکرات سیاسی یا نقطه‌نظرات خاص درباره یک موضوع خاص نیز می‌توان مکاتب را دسته‌بندی کرد. به عنوان نمونه درباره لزوم فلسفه یا عدم نیاز به آن نیز تقسیم‌بندی‌های صورت می‌گیرد. نوع دیگر، تقسیم‌بندی مکاتب به مکاتبی است که در کشورمان هستند و مکاتبی که ریشه در کشورهای غربی دارند. امکان تقسیم‌بندی مکاتب با توجه به ادیان نیز وجود دارد؛ مکاتب در اسلام، یا مکاتب موجود در مذهب امامیه و شیعه که هر کدام هم انشعابات و تقسیمات مختلفی دارند.🔻 🎤 مصاحبه با محمد رسول آهنگران ✔️لینک مطلب 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2373 🆔 @asbat_ir
🔸گونه‌شناسی جریان‌های غیر انقلابی در حوزه| قسمت دهم 🔸 🔴جریان روحانیت درباری|بخش دوم🔴 🔻از جمله مصادیق بارز جریانات غیر انقلابی در حوزه دوره معاصر، جریان روحانیت وابسته به دربار سلطنت می‌باشد. این جریان همواره به عنوان سدی در برابر روحانیت و علمای انقلابی عمل می‌کرد. در عصر پهلوی از جمله علمایی که عملکرد قابل توجهی در مقابله با روحانیت انقلابی و ضد رژیم از خود نشان داد و تا پایان عمر پهلوی به حمایت از دربار سلطنت پرداخت، آقای شریعتمداری می‌باشد. برای شناخت بیشتر آقای شریعتمداری لازم است مرور مختصری بر زندگینامه و شرح فعالیت‌های سیاسی این شخصیت غیر انقلابی حوزوی داشته باشیم. سید کاظم میرفیضی معروف به شریعتمداری، در سال ۱۲۸۳ شمسی در تبریز متولد شد. او زمانی با برادرش در آن شهر دکان قندفروشی داشت. تحصیلات دینی را در مدرسه طالبیه تبریز آغاز کرد و بعد از مدتی به قم مهاجرت نمود. مدتی را نیز در نجف به تکمیل تحصیلاتش پرداخت و پس از کسب اجازه‌ی اجتهاد از علمای نجف در سن سی سالگی به تبریز بازگشت. پس از فرو نشستن غائله پیشه‌وری در تبریز، شاه به عنوان ناجی آذربایجان، پس از آرام شدن اوضاع به این دیار سفر کرد. یکی از برنامه‌های شاه جوان، دیدار با علمای تبریز بود. اما جوّ آذربایجان به گونه‌ای بود که علمای متعهد تبریز، ملاقات با شاه را اساساً حرام می‌دانستند. اما آقای شریعتمداری، در برنامه‌ی ویژه‌ای که برای ملاقات روحانیون و علمای آذربایجان با محمدرضا پهلوی در روز چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۲۶ در مدرسه علمیه‌ی طالبیه تبریز تدارک دیده شده بود، حضور یافت و تمجید فراوانی در مراسم خوش آمدگویی به شاه انجام داد و هدیه‌ای نیز از شاه دریافت نمود. 🔺 🖊به قلم: محمد ملک زاده ✔️لینک مطلب 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2377 🆔 @asbat_ir
🔸 تجدیدنظرطلبان در عقائد شیعه🔸 🔻جريان ديگري که با تشيع اثني‌عشري زاويه دارد و سال‌هاست در جهان تشيع به وجود آمده و معمولاً پيرواني و لو اندک دارد، جرياني است که مي‌توان آن را «تجديدنظرطلب در عقايد شيعه» عنوان داد. آنان از فهم يکسري معارف بلند شيعه قاصرند و نتوانسته‌اند آنها را درست هضم کنند و بدين جهت به انکار آن‌ها پرداخته‌اند. اين جريان که از به اصطلاح، «نوانديشان» تشکيل مي‌شود، مدعي اصلاح‌گري در تشيع است و به بهانه زدودن خرافات از ساحت تشيع، بسياري از عقايد شيعه را زير سؤال مي‌برد. افراد اين جريان، در مخالفت با برخي عقايد شيعه اشتراک دارند اما از نظر سطح و دايره مخالفت، همه در يک حد نيستند. برخي از اين افراد، به حدي تندروي كردند که به ارتداد و خروج آنان از دين منجر شد اما برخي يا از روي تقيه تندروي نمي‌کردند و يا تنها به‌ ايجاد برخي تغييرات اعتقاد داشتند. پيدايش اين گروه به زمان مشروطه بازمي‌گردد اما از زمان رضاشاه در ايران گسترش مي‌يابد؛ چرا که دوران مشروطه سرآغاز ورود افکار تجددگرايانه به ايران بود و دوران رضاشاه نيز عامل تقويت آن. تجديدنظرطلبان در عقايد شيعه نيز تحت تأثير‌ اين تفکرات به لزوم تجديدنظر در برخي عقايد رسيدند.اين افراد به بهانه مبارزه با خرافات به نقد تشيع پرداخته‌اند اما هيچ يک از آنان تعريف روشني از خرافه ارائه نداده‌اند.🔺 🖊به قلم: مصطفی اسکندری ✔️لینک مطلب 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2382 🆔 @asbat_ir
🔸گونه‌شناسی جریان‌های غیر انقلابی در حوزه| قسمت یازدهم 🔸 🔴جریان روحانیت درباری|بخش سوم🔴 🔻همچنان که گذشت مصداق یکی از جریانات غیر انقلابی در حوزه و در میان روحانیت تاریخ معاصر، جریان روحانیون درباری است. جریانی که با هدف رسیدن به مناصب دنیوی و کسب منافع و آمال مادی، خود را به دربار سلطنت نزدیک می‌ساخت و همواره به عنوان سدی در برابر روحانیت و علمای انقلابی عمل می‌کرد. این جریان گرچه به لحاظ کمی هیچ گاه از تعداد قابل توجهی برخوردار نبوده و غالبا به علمای شاخص و اصیل حوزوی نیز تعلق نداشته است اما انتساب آن را به حوزه و روحانیت نیز نمی‌توان انکار کرد. از جمله این افراد در عصر پهلوی که عملکرد قابل توجهی در مقابله با روحانیت انقلابی و ضد رژیم از خود نشان داد و تا پایان عمر پهلوی به حمایت از دربار سلطنت پرداخت، آقای شریعتمداری می‌باشد. سید کاظم شریعتمداری از همان آغاز مبارزات حضرت امام ( ره ) خود را در برابر امام و مبارزات ایشان قرار داد و رژیم پهلوی نیز از وی برای مقابله با امام خمینی ( ره ) و تضعیف انقلابیون بهره فراوان برد. آقای شریعتمداری در بحبوحه انقلاب گرچه به صورت ظاهر تا حدودی از حمایت‌های خود از رژیم سلطنت کاست اما اسناد حاکی از ان است که وی تا آخرین لحظات به حفظ سلطنت امید داشت و لذا از حمایت‌های خود نسبت به رژیم دست بر نداشت. چهار ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، مقامات ارشد رژیم به ملاقات وی شتافتند و با او در خصوص وضعیت آن روز به تبادل نظر پرداختند. گزارش این دیدار نشان می‌دهد که وی چگونه در اوج مبارزات مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) برای حفظ سلطنت همچنان تلاش می‌کرد و مجدانه از دولت می‌خواست در مقابل انقلابیون کوتاه نیاید و با افزایش مدت زمان حکومت نظامی، اوضاع را تحت کنترل بیشتر قرار دهد.🔺 🖊به قلم: محمد ملک‌زاده ✔️لینک مطلب 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2387 🆔 @asbat_ir
🔸 آشنایی با نواندیشی دینی🔸 🔻تعریف شرح الاسمی مناسب از نواندیشی دینی، نوعی نگرش به دین با پایبندی به چارچوب‌های شناخته شده آن است که ظرفیت حداکثری دین را دنبال می‌کند؛ البته نخست پایبندی به چارچوب‌های شناخته شده دین و دوم توجه به قلمرو دین و نیازهای اجتماعی و مسائلی که اجتماع و جامعه از دین می‌طلبد، مؤلفه‌های اصلی و اساسی در این تعریف هستند. برای مشخص شدن کامل معنای روشن‌فکری دینی، ابتدا باید به سراغ معنای روشن‌فکری برویم که با توجه به اینکه زاییده غرب بوده است، مشخصه‌های غربی را به خود گرفته است که به این خاطر برخی معتقدند که این واژه صحیح نیست و خودش دچار تناقض درونی است؛ به عبارت دیگر متنافی الأجزا است؛ یعنی روشن‌فکری با دینی بودن هماهنگ نیست؛ این نظریه و طرفداران آن در حوزه موجود و زیاد هستند؛ ازاین‌رو بسیاری از حوزویان با واژه روشن‌فکری دینی میانه خوبی ندارند.اما حقیقت این است که اگر روشن‌فکری از معنای اصلی و از خاستگاه خود فاصله بگیرد و بخواهیم معانی کنونی را برای آن در نظر بگیریم، معنای مثبتی دارد؛ اگر روشن‌گرایی به معنای مثبت خردگرایی یا به معنای نواندیشی باشد و روشن‌فکری را اینطور عام معنا کنیم، روشن‌فکری دینی می‌تواند معنای مثبتی داشته باشد و بلکه می‌تواند متقارب و یا حتی مترادف با روشن‌فکری دینی باشد.🔻 🎤 مصاحبه با حجت الاسلام صبوری ✔️لینک مطلب 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2392 🆔 @asbat_ir
🔸 آشنایی با تشیع انگلیسی،بخش اول🔸 🔻بر اساس اسناد موجود، کشور آمريکا در شکل‌گيري اين جريان، نقش اساسي داشته است. جفري هالورسون، نظريه‌پرداز و پروفسور دانشگاه آريزوناي آمريکا، پس از فتنه سال 88، مقاله‌اي را در سايت مرکز مطالعات استراتژيک دانشگاه آريزونا منتشر نمود و در آن مقاله، مطالبي را در مورد انقلاب ايران و استفاده از شيرازي‌ها براي ضربه زدن به انقلاب بيان نمود که به بخش‌هايي از آن اشاره مي‌کنيم. وي در اين مقاله گفت: در اين شرايط، اقدام نظامي آمريکا عليه ايران غير عاقلانه است و ممکن است تنها به متحد کردن جناح‌هاي متخاصم درون حکومت ايران منجر شود. اقدام نظامي ـ در زماني که حمايت بيشتري از جامعه بين‌المللي مورد نياز است ـ بيشتر به بي‌ثبات کردن منطقه و مردم کشور و تمايلات دموکراتيک آسيب مي‌رساند. رژيم ايران نيز چنين اقداماتي را به عنوان بهانه‌اي براي سرکوب بيشتر مخالفان داخلي خود و بهره برداري از تلفات جاني در جنگ تبليغاتي عليه آمريکا و متحدان منطقه‌اي آن مورد استفاده قرار مي‌دهد. بنابراين، بکارگيري «نيروي نرم»، راه حل با دوام‌تري را براي مقابله با رژيم ايران ارائه مي‌دهد.🔺 🖊به قلم: مصطفی اسکندری ✔️لینک مطلب 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2395 🆔 @asbat_ir