🔖 بررسی شخصیت #شیخ_علی_تهرانی/ بخش ششم
🔰 گرایش به #سازمان_مجاهدین_خلق
🔺 شیخ علی تهرانی تحت تأثیر اندیشههای اقتصادی #سوسیالیستی و چه بسا با تأثیرپذیری از کتاب اقتصاد مجاهدین خلق، آثاری در اقتصاد اسلامی نوشته بود.
🔺 تهرانی از اواخر سال ۱۳۵۸ به این سو به تدریج به سمت هواداری از جریانهای مخالف انقلاب کشیده شد و تقریبا مواضع مشترکی با #لاهوتی داشت.
🔺 با جدا شدن صفوف، تهرانی متمایل به مجاهدین خلق شد. وی در بهمن ماه ۱۳۵۸ ضمن نگارش متنی که در نشریه «#مجاهد» به چاپ رسید، به انتقاد از عملکرد #امام_خمینی (ره) پرداخت.
🔺 تندترین مصاحبه وی که با حمایت از برخی از هواداران سازمان مجاهدین خلق تحت عنوان «#معلمان_مسلمان» مشهد انتشار یافت، حاوی برخوردهای تند وی بر ضد رهبران #حزب_جمهوری_اسلامی و شخص امام خمینی (ره) بود.
🔺 تهرانی پس از آغاز #جنگ تحمیلی عراق علیه ایران موضعی مخالف جمهوری اسلامی اتخاذ کرد و در اوج حملات #عراق، با سخنرانیهای غیرمسئولانه خود به تضعیف شخصیتهای انقلابی پرداخت.
🔺راو ابتدا سازمان مجاهدین را ناآگاه به مسائل اسلامی میدانست و سپس به صورت غیر منتظره به حمایت از آنان پرداخت. او حتی فتوایی را در مورد وجوب قتل هواداران حزب جمهوری اسلامی صادر کرد.
🔺 پس از تعطیلی دانشگاهها از سوی شورای انقلاب که منجر به درگیری بین موافقان و مخالفان انقلاب شد، تهرانی طی #تلگرافی به امام خمینی (ره) گروههای سیاسی حمایت شونده از سوی بعضی از اعضای شورای انقلاب را عامل این درگیریها ذکر کرد.
🔺 در اردیبهشت همان سال پس از آشوب در دانشگاه فردوسی مشهد به همراه طاهر احمدزاده و محمدتقی شریعتی بیانیهای منتشر کرد. سپس در اقدامی دیگر طی نامهای سرگشاده به آیت الله #خزعلی ضمن حمله به او از مواضع مجاهدین خلق حمایت نمود.
🔺 بدین ترتیب در سال ۱۳۶۰ ناچار دستگاه #قضایی کشور وی را فاقد صلاحیتهای لازم برای تصدی مسئولیتهای کشوری و دینی اعلام داشت.
🔺 در نتیجه در همین سال و با انتشار علامیهای به حزب جمهوری اسلامی حمله کرد. در ادامه این فعالیتها به اتهام حرکتهای ضدانقلابی و حمایت از منافقین به حکم دادگاه انقلاب اسلامی مشهد دستگیر شد.
🔺 #هاشمی_رفسنجانی در ۳ آبان ۱۳۶۰ در کتاب عبور از بحران درباره توبه على تهرانی مینویسد: «آخر شب، همراه #احمد_آقا منزل آمدیم. بازداشت شیخ علی آقا تهرانی مطرح شد، ایشان اعتراف کرده که اشتباه کرده و بریده است و حاضر به مصاحبه شده، ولی هنوز میخواهد دو پهلو صحبت کند»
🔺 هاشمی رفسنجانی در کتاب عبور از بحران در بیان خاطرات روز ۶ مرداد سال ۱۳۶۰ از ارتباط تهرانی با ملی – مذهبیها پرده بر میدارد: «آقای مهندس [مهدی] #بازرگان، برای آقای شیخ علی تهرانی – که در مشهد بازداشت شده کمک میخواست.»
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4083
🆔 @asbaat_ir
5.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #کلیپ| منبر انقلاب
💠 #امام_خامنه_ای: فراموش نکنیم و از یاد نبریم [آیت الله #قاضی_طباطبائی] مرد بزرگ، مرد #روشنفکر، مرد اهل قلم و #مبارزه [بود]. ایشان بایستی همیشه در یادها زنده باشد. اولین کسی بود که در #تبریز در موضع #منبر_انقلاب ایستاد و کاری که می خواست بکند، کرد.
🗓 به مناسبت 10 آبان سالروز شهادت اولین شهید محراب آیت الله قاضی طباطبائی
#روحانیت_متعهد
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_مبارز
🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان #التقاط_اسلام_و_اومانیسم/ بخش هفتم
♦️ بنیانگذار فراموشخانه یا #فراماسونری در ایران
🔸 #میرزا_ملکم_خان
🔹 نخستین رویارویی اندیشهگران ایرانی با #تمدن_غرب تقریباً در دوره #قاجار اتفاق افتاد. احساس عقب ماندگی و ضعف فکری این اندیشهگران در برابر غرب، اولین رگههای شکلگیری تجددگرایی در ایران را ایجاد کرد.
🔹 میرزا ملکم خان از مهمترین نمایندگان #تجددطلبی در ایران اسلامی است. ملکم خان اندیشهگری است که شالوده اندیشه و عمل معاصر را در کنار نخستین #منورالفکران ایران بنیان نهاده است ملکم خان از لفافه اسلام و مسلمانی برای بیان تفکرات #سکولاریستی و پیش برد منافع شخصی خود بهره برده است.
🔹 وی متولد ۱۲۴۹ قمری و در گذشتهی سال ۱۳۲۶ قمری است. او از روشنفکران برجسته عصر قاجار به شمار میرود و روزنامهنگاری، سیاستمداری و #سفارت را در کارنامه خود دارد.
🔹 ملکم در جلفا از محلات# اصفهان متولد شد و پدرش میرزا یعقوب سنگ تراش از ارامنه جلفای اصفهان بود که اسلام آورده بود. گفته میشود اسلام او و پسرش ملكم، ظاهری بوده است.
🔹 آنان هر دو بر دیانت مسیحی زندگی کردند و درگذشتند. همچنین میرزا یعقوب پرونده #جاسوسی برای #انگلیس نیز داشته است. میرزایعقوب با زبان و فرهنگ فرانسه و دانش مدنیت غرب آشنایی داشت.
🔹 نوشتههای بازمانده از او مانند «رساله افزایش ثروت» و همچنین رسالهای که به صورت عریضه به ناصرالدین شاه نوشته و در آن، او را به تأسیس کنسطيطوسیون یعنی استقرار دولت بر پایه قانون برانگیخته است، از سطح آگاهی او خبر میدهد.
🔹 او همچنین طرح #پروتستانتيزم اسلامی را مطرح و تبلیغ میکرده است. میرزا یعقوب، پسرش میرزا ملکم را در ده سالگی برای تحصیل روانه پاریس کرد و او نیز باتوجه به هوش و استعداد بالایش به خوبی زبان فرانسه را آموخت و با آموختن علوم طبیعی و مطالعه آثار فیلسوفان و متفکران انقلاب فرانسه همچون ولتر، روسو، منتسکیو، حتی ستایش وزیر امور خارجه #فرانسه را نیز بر انگیخت و در بازگشت از این سفر، با سمت مترجم در وزارت خارجه استخدام شد و سال بعد پس از تأسیس مدرسه #دارالفنون، کار مترجمی معلمان اروپایی و همچنین تدریس ریاضی را در آنجا بر عهده گرفت.
🔹 در کارنامه فعالیت ملکم، مجموعه متضادی از ترویج افکار آزادیخواهانه و سوء استفاده مالی و زدوبندهای سیاسی دیده میشود. او را بنیانگذار فراموشخانه یا #فراماسونری در ایران نامیدهاند.
🔹 از مهمترین فعالیتهای او علاوه بر تأسیس اولین فراموشخانه در ایران، میتوان به انتشار روزنامه «#قانون» و مشارکت در اجرای قرارداد رویتر با بارون ژولیوس رویتر بریتانیایی اشاره کرد.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4166
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
🔟 پرسش دهم:
🔹جایگاه #امامت_جمعه در #نظام_اسلامی تا چه میزان دارای اهمیت است؟
🔹 ائمه جمعه چگونه میتوانند در رسیدن #انقلاب_اسلامی به اهدافش تاثیرگذار باشند؟
🔹 امام جمعه علاوه بر اقامه #نماز، چه کارکردهای دیگری باید داشته باشد؟
🔹 چه راهکارهایی برای تقویت ائمه جمعه میتوان پیشنهاد داد و وظیفه #حوزه_علمیه و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در این زمینه چیست؟
✍️ منتظر پاسخهای #تخصصی و #علمی شما هستیم.
🔖 لطفا پاسخهای خود را به آیدی @Asbaatadmin ارسال كنيد.
#پرسمان_اسباط
#امام_جمعه
#انقلاب_اسلامی
#حوزه_علميه
#شورای_سیاست_گذاری_ائمه_جمعه
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
6️⃣ #محسن_غرویان/ بخش دوم
🔰 سابقه حضور در #انجمن_حجتیه
🔺 #امام_خمینی در تبعید به سر میبرد و مردم ایران با اعلامیههای ایشان در جریان امور سیاسی کشور قرار میگرفتند و فشار بر رژیم میآوردند تا اینکه رژیم منحوس #پهلوی به اصطلاح خودش دست به ابتکار عمل زد و در یکی از مطبوعات حکومتی آن زمان مقالهای در توهین به حضرت امام منتشر کرد.
🔺 این مقاله که به عنوان #ایران_و_استعمار_سرخ_و_سیاه در 17 دی 1356 در #روزنامه_اطلاعات منتشر شد باعث جوش و خروش مردم انقلابی شد و حادثه عظیم 19 دی #قم رقم خورد.
🔺 غرویان در آن زمان جوانی 18 ساله بود و به گفته خودش پای درس #انجمن_حجتیه رشد و نمو داشت. وی با اینکه در انجمن حجتیه پرورش یافته بود باز همراه مردم بر علیه #رژیم_شاه به مبارزه برخاسته بود و شعار و #پلاکارد برعلیه نظام شاهنشاهی بر سر دست میگرفت.
🔺 وی آن دوران را اینگونه بیان می کند: «امام خمينی (ره) در خارج از كشور در #عراق، #تركيه و تبعيدگاههای ديگر سخنرانی میكردند و از طريق شاگردانشان اطلاعيههای پنهانی میدادند و مخفيانه نوارهايی پر میكردند. اينها را میآوردند و پخش میكردند و مردم میدانستند كه يك آيتالله خمينی وجود دارد كه با شاه مخالف است.
🔸 اين جريانها رسيد به جايی كه من به خوبی خاطرم هست مقالهای عليه امام در روزنامه اطلاعات چاپ كردند و به ايشان اهانت كردند. عنوان آن مقاله در روزنامه اطلاعات «ارتجاع سرخ و سياه» (ايران و استعمار سرخ و سياه) بود.
🔸 من خودم آن روزنامه را ديدم و مقاله را با قيچی بريدم و نگه داشتم. آن مقاله باعث شد كه ناگهان كبريتی به بنزين بيفتد و جامعه ايران و مذهبیها و به خصوص #حوزه_علميه_قم مشتعل شود. طلبهها و #مراجع_تقليد كه ديدند روزنامه اطلاعات وابسته به حكومت شاه به يك مرجع تقليد توهين كرده در خيابانها ريختند و تظاهرات شروع شد.
🔸 از اين مقطع به بعد را ديگر خيلي خوب به خاطر میآورم. من در همان سال ٥٧ برای تحصيلات حوزوی به قم آمدم و در جريان حوادث و راهپيمايیهای طلاب و بعد كشتار آنها و چهلم آنها در #تبريز و #شيراز و جهرم و آبادان و غيره قرار گرفتم.
🔸 خاطرم میآید که بعضی شعارها را از خودمان روی پلاکاردها مینوشتیم. دو تا چوب میزدیم طرفینش و در خیابان میچرخاندیم. من بعدها دیدم تصویر برخی از همین شعارهای ما و آن پرچمها در کتابهای درسی هم چاپ شده است.
🔸 مثلا ما چند طلبه در #مدرسه_رسالت بودیم که نوشتیم «تا حکومت مهدی قیام ادامه دارد، انقلاب ادامه دارد» و خلاصه به همین مضمون. ما آن زمان در انجمن حجتیه بودیم و تفکرات #مهدویت در ذهنمان غلبه داشت که این انقلاب را باید به حکومت امام زمان وصل کنیم.»
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
💢 #شیطان_پرستی و عوامل ورود آن در ایران/ بخش ششم
🔰 شیطانپرستی در ایران
🔸 شیطانپرستی در ایران رونق چندانی ندارد. در کشوری مانند #ایران، چندان جاذبهای برای اینگونه تفکر یافت نمیشود اما در عینحال چنین نیست که این تفکر باطل و #خرافی هیچ طرفداری نداشته باشد.
🔸 برخی مستندها که توسط برخی نهادهای نظام تهیه شدهاند، بیانگر گرایش برخی جوانان، بهویژه جوانان تحصیلکرده به این تفکر است. این مسأله را از برخی رفتارها، چهرهها، کتابها و علائم ویژه شیطانپرستان که در جامعه است، میتوان مشاهده کرد.
🔸 برخی گزارشها، حکایت از آن دارد که بیش از ۷۰ فرقه شیطانپرستی در کشور فعال هستند. البته آمارهای غیر رسمی این تعداد را به ۲۰۰ فرقه رساندهاند.
🔸 شیطانپرستی در ایران، مانند بسیاری دیگر از تفکرات انحرافی، امری وارداتی است و عمدتاً هم از طریق نمادها و در قالب کلیپها وارد شده است، یا افراد در #پارتیها و جشنهای غیرمتعارف جذب این تفکر شدهاند.
🔸 آمارها نشان میدهد که حداقل ۹۰ درصد واردکنندگان محصولات شیطانگرایی به کشور، فاقد #خانواده سالم هستند. این گروهها به صورت برنامهریزی شده و هدفمند در حال جذب نیرو هستند.
🔸 عوامل متعددی در ورود شیطانپرستی به ایران دخالت داشتهاند که شناخت آنها نیازمند تحقیقات وسیعی است و از عهده این مختصر خارج است اما چند عامل شناخته شده عبارتند از:
1️⃣ رواج میل جوانان به استفاده از #موسیقی متالیکا و ساز گیتار (بهصورت زیر زمینی و غیرمجاز)
2️⃣ اقدام تأملبرانگیز و ناشیانه وزارت ارشاد اسلامی #دولت_اصلاحات، در صدور مجوز برای گروهها، آلبومها و کتابهای اشعار موسیقی متالیکا (هوی متال، بلک متال،گوتیک متال و چند سبک از موسیقی شیطانی متالیکا).
3️⃣ #استعمار و شبیخون فرهنگی نیز نقش بهسزایی در ورود و گسترش شیطانرستی در ایرن و در تمام دنیا دارند.
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2065
🆔 @asbaat_ir
🔰 #سکولارشدن_حوزهها_آرزوی_دیرینه_دشمنان/ بخش چهارم
📝 #یادداشت|تلاش معاويه برای حذف قرآن و سنت به عنوان دو محور سكولارستیزِ حكومت اسلامی 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔰 #سکولارشدن_حوزهها_آرزوی_دیرینه_دشمنان/ بخش چهارم
📝 #یادداشت|تلاش #معاويه برای حذف #قرآن و #سنت به عنوان دو محور سكولارستیزِ حكومت اسلامی
🔺 نباید از نظر دور داشت که #حوزه_سکولاری و بی تفاوتی روحانیون یکی از دیرینهترین آرزوهای دشمنان به شمار می آید. یكی از اصلیترین حربههای دشمنان اسلام، جهت عقب مانده نگه داشتن #جامعه_اسلامی، تبلیغ این ایده بود كه اصولاً دین هیچ ارتباطی با سیاست ندارد.
🔺این حربه، با مؤلفههای خوش آب و رنگی به جامعه القاء میشد، مؤلفههایی از قبیل: پاكی و پیراستگی دین و عالمان و آلودگی سیاست، ناسازگاری قدسی بودن دین با ناسوتی بودن سیاست، قداست دین و نقدپذیری سیاست و… در قالب شبهاتی ظاهراً باورپذیر، فقط از این جهت ترویج میگردید تا مسلمانان را تنها به #مسجد و #محراب مشغول سازند و آنان را از آوردن دین به عرصه اجتماع باز دارند.
🔺 این تز در جهان اسلام برای اولین بار پس از رحلت پیامبر گرامی اسلامی (ص) ـ غیر از دوره تقریباً ۵ ساله خلافت علی (ع) ـ آغاز گردید.
🔺 در دوران حاكمیت حاكمان #اموی، سكولاریسم در تمام ابعاد آن یعنی در ساحت سیاست، اقتصاد و فرهنگ اجرا شد. معاویه نظام الهی ـ مردمی پیامبر (ص) و علی (ع) را به نظامی #سلطنتی و موروثی تبدیل كرد و به حذف «قرآن و سنت» به عنوان دو محور سكولارستیز حكومت اسلامی همت گماشت.
🔺 هرچند دین به ظاهر در رویه معاویه نقش محوری داشت ولی بیغرضترین انسان نیز میتوانست به سیاست ماكیاولی و سالوس و نیرنگ اولین حاكم امویان پی ببرد.
🔺 به تعبیر #سیدقطب: «هنگامی كه امویها به روی كار آمدند و #خلافت_اسلامی به حكومت موروثی دودمان بنیامیه تبدیل شد؛ این به هیچ وجه خواست اسلام نبود بلكه از یادگارهای دوران جاهلیت بود كه تجلی و پرتوافكنی اسلام، آن را خاموش ساخته بود.»
🔺 حاكمان پس از معاویه نیز به ادامه روند #سكولاریزه كردن جامعه دینی مبادرت ورزیدند. بعد از امویان، حاكمان #عباسی نیز با استفاده ابزاری از دین، سیاست دنیاگرایانهای را اتخاذ نمودند. در دوران پس از عباسیان نیز این روند كاملاً پیگیری شد.
📝 حجت الاسلام علی اکبر عالمیان
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4106
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی جریانهای مختلف #حوزه_علمیه_قم/ بخش سوم
🎙 #مصاحبه| بيان كليدواژههای #مبارزاتی حضرت امام (ره)
#حجت_الاسلام_والمسلمین_غفاریفر:
🔺 امام روی دو سه کلیدواژه تمرکز میکند و میایستد و سخنرانی و تبیین میکند: نخست «اسقاط حکومت و دستگاه #طاغوت»، یعنی چیزی که اراده همه انبیاء بود، و آن اینکه میخواستند حکومت را دینی کنند؛
🔺 دوم «ترویج اسلام»، یعنی میخواست هم طاغوت را از بین ببرد (یکفر بالطاغوت) هم دین را تبلیغ و ترویج کند. (و یؤمن بالله)
🔺 در بُعد نمادها امام (ره) بر سه چهار نماد مثبت و منفی ایستاد، در درون نظام، نماد منفی به لحاظ فرد روی #شاه تمرکز کرد، روی حاشیه شاه کلیک نکرد، امام درگیر #بهاییت بهعنوان یک جزء نشد؛ امام درگیر فلان رفتار خاص اشرف پهلوی و فلان شخص نشد، بلکه کُلیت سلطنت را با محوریت شاه زیر سؤال برد. در سطح جهانی هم دو کلیدواژه داشتند: یکی #آمریکا و یکی #صهیونیسم و #اسرائیل، این نماد سلبی است.
🔺 در نماد ایجابی نیز در جهان اسلام روی بیتالمقدس و #قدس کار کرد، اینها عامل وحدتی بود که خیلیها را دور امام جمع کرد؛ اینطور نبود که اینها همه صد در صد تابع امام بودند و در یک اندیشه با امام شریک بودند بلکه با امام گرم شدند، یک عده ضدیت با آمریکا برایشان موقعیت بود، یک عده ضدیت با اسرائیل برایشان موضوعیت دارد، یک عده دفاع از #فلسطین برایشان موضوعیت داشت.
🔺 یکی از چیزهای دیگری که امام روی آن کار کرد بحث محرومیتزدایی بود، یعنی بحث #عدالت چه عدالت فرهنگی، چه عدالت سیاسی، چه عدالت اقتصادی که از جمله امام روی عدالت اقتصادی تأکید داشت، البته روی عدالت سیاسی و فرهنگی هم تأکید داشت؛ حالا انقلاب آهستهآهسته از سال ۴۰ تا ۵۷ میآید و پیروز میشود، بعد مطالبات یکییکی شروع میشود.
🔺 به این عوامل، فرصتطلبان را نیز اضافه کن؛ یعنی اینها که تا حالا بیان کردم، عامل دستهبندی در جبهه خودی بود، یعنی هر کس از ظن خود شد یار ما، اینها حالا میخواهند چه کار کنند؟
به اینها دو تیپ را اضافه کن، یکی معارضان و دوم #منافقان؛ منافقان کسانی هستند که اهداف سیاسی، عقیدتی، مالی، قدرت یا ثروت دارند، اما تمام اهتمامشان این است که دو رو باشند، و آنهایی که انقلاب آنها را حذف کرد نیز میخواهند برگردند.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4155
🆔 @asbaat_ir