🔰 زمینه سازان و حاملان #التقاط_اسلام_و_اومانیسم/ بخش یازدهم
🔸 #میرزا_ملکم_خان
♦️خدا را میپرستیم، ولی به دین اعتقادی نداریم!
🔹 بر خلاف #آخوندزاده، ميرزا ملکم خان به #پروتستانتیسم به دیده پروسه نگاه میکرد، نه پروژه. معتقدان به پروژه میگفتند باید هر چه زودتر اصلاحات دینی صورت بگیرد و کار را تمام کرد؛ ولی معتقدان به پروسه باور داشتند که باید تغییرات را آهسته آهسته و گام به گام در جهان اسلام به وجود آورد.
🔹 البته مانع اصلی در مقابله با پروتستانتیسم نسخی و مسخی، #روحانیت و #مرجعیت شیعه بود که اینها در مقام نگهبانان و مفسران اسلام از تمامیت دین دفاع میکردند.
🔹 صاحبان این افکار التقاطی پی آن بودند که روحانیت و مرجعیت شیعه را – به عنوان نهادی که صیانت از ایران و اسلام و #تشیع برایش مهم است- حذف کنند. از این طریق میخواستند هرج و مرج در حوزه دینی و اعتقادات دینی پدید آورند و با #سكولاریزه کردن دین، قابلیت دفاعی آن را در برابر تهاجم غرب از بین ببرند.
🔹 تشکیلاتی که در آن موقع میتوانست به پیروی از دنیای غرب و در راستای ترویج این افكار التقاطی و البته به صورت سری و مخفیانه کارساز باشد، فراماسونری بود، که ملکم خان برای ایجاد آن فراوان کوشید. #فراماسونری با ترویج تفکر اومانیستی و ترویج انسان محوری و همچنین «دئیسم» که در غرب رایج بود، نقش مهمی داشت.
🔹 دئیستها کسانیاند که در خوشبینانهترین حالتش میگویند ما خدا را میپرستیم، ولی به دین اعتقادی نداریم؛ یعنی نفی همه ادیان. سازمان مخفی فراماسونری در ایران، در واقع چتری بود که خیلی از نیروهای #ساختارشکن و در تضاد با اسلام و تشیع را در خود جمع میکرد.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4166
🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #سیدحسین_خمینی/ بخش چهارم
🔰 سخنران موسسه ضد ایرانی #امریکن_اینترپرایز
🔺 سیدحسین خمینی در گفتوگو با خبرگزاری فرانس پرس خواستار برگزاری #رفراندوم در #جمهوری_اسلامی ایران شد و گفت: «در نامهای به رهبری جمهوری اسلامی ایران از ایشان خواستهام تا موضوع #ولایت_فقیه و نظام جمهوری اسلامی ایران را به #همهپرسی بگذارند تا مردم بتوانند به حق به این موضوع پاسخ دهند.
🔸 رهبری نظام میتواند با استناد به نص #قانون_اساسی جمهوری اسلامی ایران دستور دهد تا همهپرسی صورت گیرد. مادامی که ما در عصر غیبت امام زمان (عج) به سر میبریم در جامعه، نظام ولایت فقیه نمیتواند باشد. او همچنین با تمجید از #دموکراسی به شیوه غربی، آمریکایی را الگوی مناسبی برای دیگر کشورهای جهان خواند.»
🔺 در حالیکه امام (ره) با بیان اینکه ولایت فقیه مترقیترین اصل قانون اساسی است، در خصوص دلایل لزوم وجود ولایت فقیه فرمودهاند: «استمرار اجرای احکام الهی که برای همیشه وجود این حکم ضرورت دارد؛ ماهیت و کیفیت قوانین اسلام که بدون حکومت و بدون حضور حاکم فقيه قابل اجرا نیست مثل احکام مالی، احکام #ارث، احکام #دفاع_ملی، احکام حقوقی و جزایی و…»
🔺 در تاریخ یکم مهرماه ۱۳۸۲، سید حسین در یک گردهمایی دیگر تحت عنوان «دین، صلح، سازمان ملل و جوامع مدنی» شرکت کرده و سخنرانی نمود و در تاریخ چهارم مهرماه به دعوت موسسه امریکن اینترپرایز – که به جناح محافظه کار سیاستمداران ایالات متحده نزدیک است- در جلسه پرسش و پاسخی حاضر گردید و به سؤالات خبرنگاران و حاضران پاسخ گفت.
🔺 #مایکل_لدین چهره شاخص این موسسه که با مواضع شدیدش علیه جمهوری اسلامی شناخته میشود، اداره کننده این جلسه سخنرانی بود، در آغاز جلسه ضمن ارائه معرفی کوتاهی از سیدحسین، از سوی موسسه خود ابراز خشنودی نمود که میزبان خمینی دیگری، در شهر #واشنگتن و کشور #آمریکاست.
🔺 سایت انگلیسی #بی_بی_سی ۲۷ سپتامبر ۲۰۰۳ در مطلبی با عنوان «خویشاوندان خمینی به دنبال اقدام در ایران» مینویسد: در این نشست، سید حسین خمینی سخنرانی خود را با این جملات آغاز نمود: مردم ایران در ۲۴ سالی که از انقلاب بهمن ماه ۱۳۵۷ گذشته است به این نتیجه رسیدهاند که رسیدن به دمکراسی و #آزادی با آمیزش دین و حکومت میسر نمیشود.
🔸 حال مردم ایران مجددا در پی دمکراسی بوده و آزادی میخواهند. مضاف بر اینکه تمامی راهها را نیز تجربه نمودهاند و مهمتر از همه، تجربه #حکومت_دینی کاملا برایشان روشن گشته است که، دین و دولت نمیتواند یکی باشند. مشکلات سیاسی ایران را باید در تشکیل نظامی دمکراتیک جست.»
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4213
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت #سید_مهدی_هاشمی/ بخش ششم
🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب
5️⃣ «سند پنجم»
🔸سوء استفاده و حیلهگری با آیت الله منتظری
🔻 و آنچه در مذاکراتشان روی داد ……. با پخش اعلامیهها، افشا گردد تا ثابت کنیم جریان کاملا خطی و سیاسی است. ولی اخوی میگفت:
🔹 آقا معتقدند از این نظام باید فاصله گرفت و رابطه را با مسئولین قطع کرد (حالا معلوم نیست این نظر خودش بوده یا واقعا نظر آقا بوده است) من از یک طرف از این نظر آقا که بخاطر من قصد دارند رابطه را با مسئولین قطع نمایند، دچار غرور شده بودم و از طرفی دیگر مسئله برایم قابل هضم نبود که آن وقت چه وضعیتی در کشور پیش خواهد آمد.
🔹 اخوی میگفت چون حضرت امام بیمار هستند مسئولین ترسیدهاند با یک عمل انجام شده روبرو شوند لذا تعجیل کردهاند در زمان حيات حضرت امام تو را دستگیر نمایند.
🔹 روز آخريکه قصد داشتم خود را به وزارت اطلاعات معرفی کنم آقا مرا احضار فرمودند و گفتند، حضرت امام نامهای برای من نوشتهاند و قسمتی از آن را که درباره من بود خواندند بعدا اضافه کردند، من هم یک نامه برای امام نوشتهام و آن قسمتی که درباره من بود برایم خواندند بعدا گفتند: «امام با نامه خودشان خواب را از چشم من گرفتهاند من هم نامهای نوشتم که خواب را از چشم امام بگیرد.»
🔹 آنگاه گفتند: برو و صریح در بازجوییها بگو که هر چه کردهای در رابطه با نهضتها به امر فلانی و بودجه فلانی بوده است و نترس خدا کمکت خواهد کرد.
🔹 من از ایشان جدا شدم ولی در اندرون وجودی خود واقف بودم که چه مجسمهای از شر و فساد و فتنه و انحراف مورد تأیید فقیه عالیقدر قرار گرفته است و این شخصیت بزرگ چگونه مورد سوء استفاده و حیلهگری من و عدهای از دوستان قرار گرفته اند؟
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4505
🆔 @asbaat_ir
🔖 جریانشناسی #سازمان_مجاهدین_خلق/ بخش نخست
🔰 بنیانگذاران
🔺 سازمان مجاهدین خلق یا به اصطلاح امروز مردم ایران منافقین، در دهه شصت هجری شمسی یکی از فعالترین جریانها در ایران به شمار میرفت که شکلگیری آن به ۱۳۴۴ شمسی برمیگردد.
🔺 محمد حنیفنژاد ۲۶ساله مهندس کشاورزی، علی اصغر بدی زادگان ۲۵ ساله مهندس شیمی و سعید محسن ۲۶ساله مهندس راه و ساختمان از دانشگاه تهران و عبدالرضا نیک بین رودسری ۲۳ساله دانشجوی ریاضی، همگی از شاگردان مهندس بازرگان و بنیانگذاران اصلی جنبش مجاهدین بودند که ابتدا در نهضت مقاومت ملی وسپس در نهضت آزادی تجربه سیاسی داشتند.
🔺 مدتی نگذشت که افراد دیگری مثل بدیع زادگان، باکری، علی مشکینخواه، ناصر صادق، علی میهن دوست، حسین روحانی به جمع این چهار نفر اضافه شدند و مرکزیت سازمان توسعه یافت. قابل ذکر است که اعضای جدید نیز از اعضا یا سمپاتهای نهضت آزادی به شمار میرفتند.
🔰 علل تشکیل سازمان
🔺 علل تشکیل سازمان مجاهدین خلق را میتوان در دو مورد خلاصه کرد:
🔺 1. برخورد های خشن از طرف حکومت شاه با مخالفان در جریان رویداد های نهضت اسلامی. از دید تشکیل دهندگان سازمان، پاسخ نهضت آزادی جواب معقولی نسبت به برخوردهای خشن حکومت نبود و خود در صدد پاسخ به این خشونتها برآمدند و راه آن را در مبارزه مسلحانه دیدند.
🔺 2. تأثیرپذیری بنیانگذاران و اعضاء از جنبش های انقلابی که رنگ مارکسیستی داشتند. در آن دوران، در دنیا و مخصوصاً در جهان اسلام، سازمانها و گروههایی متأثر از مارکسیست شکل گرفت و مبارزات مسلحانه با اتکا بر اندیشه مارکسیستی در بین برخی از جوانان مد شده بود و جوانان به دنبال چنین افکار و الگویی بودند.
🔺 شکلگیری سازمان در دو مرحله انجام گرفت:
1️⃣ مرحله اول، دوره مطالعات ایدئولوژیک
🔺 بنیانگذاران سازمان در مرحله اول به یک سری مطالعات روی آوردند تا با اصطلاح خود سطح مطالعات ایدئولوژیک خود ارتقاء بخشند.
🔺 اما مشکل اساسی این گروه ناشی از انحرافات نظری طبقاتی و بورژوازی بود که نسبت به روحانیت داشتند، در حالیکه روحانیون نقش هدایتگری و مذهبی خودرا در آن زمان به خوبی ایفا میکردند، نظر سازمان در رابطه با این قشر اینگونه بود که تفسیر روحانیت از دین یک تفسیر رسمی است و با مناسبات سیاسی و اجتماعی امروز جامعه سازگاری ندارد. با همین رویکرد ابتدا مطالعاتی انجام داده و متونی برای آموزش سازمان مجاهدین تدوین کردند.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1516
🆔 @asbaat_ir
🎙 #مصاحبه| پرهیز از نسبت دادن توهمات شخصی به دین
آيت الله #سيدجعفرمرتضی_عاملی (ره):
🔸 مشکلی که از آن رنج میبریم این است که وقتی میخواهیم برای مردم کار فرهنگی انجام دهیم یا در زمینه تربیتی و اخلاقی تلاشی صورت دهیم، نهایتا کاری ساخته و پرداخته فكر خودمان ارائه میکنیم و به ناحق -صراحتا یا تلویحا- آن را به دین نسبت میدهیم.
🔸 در صورتیکه آنچه باید منتشر شود، تعالیم اسلام و عقاید و دستورات آن است؛ یعنی همان مضامین آیات قرآن و فرمایشات معصومین علیهم السلام که توسط متخصصان دین استخراج میشوند. در واقع این تعالیم که با معنای قداست آمیختهاند، روح عبودیت، تسلیم و آرامش را در مردم تثبیت میکنند.
🔸 در مقابل، آنچه ساخته و پرداخته ذهن ماست ارزشی ندارد چون هیچ عبودیت و قداستی را در بر ندارد و به همین دلیل آرامش بخش نیست و ما را به مقام تسلیم نمیرساند؛ هرچند ممکن است این نظرات شخصی برای مردم ساده لوح اعجابآور باشند یا موجب پسند و رضایت افراد غیرمطلع نسبت به امور دینی هم بشوند.
🔸 خلاصه اینکه ما باید از طریق آیات محکم قرآن و روایات تفسیری معصومین علیهم السلام و نیز از راه ارائه روش زندگی آن حضرات و زیباییهای کلام ایشان، مردم را با اسلام آشنا کنیم چون این روش برگرفته از خود آن حضرات است؛ فرمودهاند: «اگر مردم زیباییهای کلامشان را بشناسند از آنان پیروی میکنند.»
🔸 این نکته هم قابل توجه است که همانطور که لازم است بین مردم و الگوهای عملیشان -که معصومین هستند- رابطه قلبی ایجاد کنیم لازم است بین مردم و قرآن (مضامین، معانی، لطایف و اهداف آن) نیز رابطهای قلبی ایجاد کنیم.
🔸 از آنجا که اسلام به تمام شئون زندگی انسان نظر دارد و حتی در جزئیات امور هم همراه مردم است، این به معنای ضرورت تحقیقات فراوان در اسلام و دقت نظر در آن است. در اینجا اصلی است که باید تمام فروع به آن منتهی شود و دریایی است که تمام نهرها باید به آن بریزند و آن اصل «امامت» است.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4304
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش چهاردهم
💠 ظهور یک زاویه
🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات
♦️ بررسی #جریان_روشنفکری دفتر تبلیغات 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش چهاردهم
💠 ظهور یک زاویه
🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات
♦️ بررسی #جریان_روشنفکری دفتر تبلیغات
🔹 رویکرد روشنفکری و #نواندیشی_دینی دفتر تبلیغات در دو سرفصل «عملكرد» و «نشریات و مجلات» مورد بررسی و کنکاش قرار میگیرد.
2️⃣ #نشريات و #مجلات
🔸 از آنجا که پژوهش حاضر مربوط به دوران پانزده ساله ابتدایی دفتر تبلیغات است لذا مقالات و نشریات این بازه زمانی (از ابتدای تأسیس تا 73) مورد بررسی قرار می گیرد.
📌 1. مجله پیام زن
🔸 اولين شماره مجله پيام زن فروردين سال 1371 منتشر و تا الآن بی وقفه ادامه داشته است. تلاش این مجله برای تحقق نگاه ژورناليست دينی و فرهنگی به حوزه زنان و دختران است.
🔸 این مجله به صاحب امتیازی دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم ثبت شده است. مدير مسؤل آن محمد جعفری گيلانی و سردبیر، مدیریت و راهاندازی و انتشار اين ماهنامه در بين سالهای 1371-1386 بر عهده سيدضياء مرتضوی اشكذری بوده است.
🔸 یکی از نقاط برجسته در این مجله همراهی با سیاستهای دولت در خصوص کنترل جمعیت است که از جمله می توان به این دو مقاله «تصویر یک خانواده سالم» و «تصویر یک خانواده پرجمعیت» اشاره کرد.
🔸 این دو مقاله بر روی سه موضوع دست گذاشته است؛ 1. سن ازدواج نباید کمتر از 18 سال باشد؛ 2. بین بچه ها حداقل باید سه سال فاصله بیافتد؛ 3. نباید تعداد فرزندان از سه تجاوز کند.
🔸 علاوه بر این دو مقاله سلسله مقالاتی با عنوان «کنترل جمعیت، ضرورتها و شرایط» در چهار شماره منتشر شد که به بررسی دیدگاههای مخالفان تحدید نسل و موافقان پرداخته است و در نهایت به این نتیجه میرسد که باید تحدید نسل که مدنظر دولت (در آن زمان) است توسط مبلغین، ترویج و تبیین شود تا دولت بتواند به اهداف مدنظر دست یابد.
🔸 البته میتوان این طرح ارائه شده توسط دولت را نشان از یک پشتوانه فکری نواندیشانه و روشنفکرانه دانست که در این پازل، مجله پیان زن نیز به ایفای نقش میپردازد و روشنفکری مطرح شده در قالب تحدید نسل را میپذیرد و فعالیتهایش را در راستای اهداف دولت تنظیم میکند.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🔰 #حزب_جمهوری_اسلامی و دو فریضه برتر
🔺 بی شک حزب جمهوری اسلامی را میتوان بزرگترین و فراگیرترین حزب در طول تاریخ ایران، آن هم با رهبرانی روحانی و نیروهای مؤمن و معتقد در استانهای کشور به شمار آورد که بیش از یک میلیون نفر، فرم عضویت این حزب را در همان سال تأسیس تکمیل و به عضویت آن درآمدند.
🔺 البته موفقیت و فراگیری این حزب در وهله نخست، به اعتماد مردم به روحانیتی بود که در رأس آن قرار داشت؛ اما شعارها و رفتارهای رهبران حزب، به ویژه #شهید_بهشتی و آیت الله #خامنه_ای و سایر شاگردان مکتب امام، نقش مهمی در فراگیری آن داشت.
🔺 مواضع شفاف شهید بهشتی و دیگر سران حزب در خصوص ارزشهای اسلامی و انقلابی چنان بود که راه را بر هرگونه انحراف از مسیر اصلی که همانا حرکت در مسیر «#معروف» و جلوگیری از نفوذ «#منکر» بود، میبست.
🔺 شهید بهشتی انگیره خود و دوستانش را در اتخاذ چنین رویکردی، اینگونه بیان میکند: «تنها چیزی که در درون خودمان حس میکردیم این بود که میخواهیم نیروهای مؤمن به انقلاب اسلامی را برای تحقق بخشیدن هرچه سریعتر، بهتر و گستردهتر به آرمانهای این انقلاب بسیج کنیم و سازمان دهیم و چیزی که در خود نمییافتیم #قدرتطلبی و سلطهجویی بود.
🔺 شهید بهشتی با رد نگاه حزبی و گروهی به اشخاص صالح و مؤمن که در حقیقت یکی از منکرات پیدا و پنهان احزاب به شمار میرود و متأسفانه در برخی از موارد به نگاهی مثبت و متداول معنا میشود، به صراحت نظر خود و حزب را درباره تشکل چنین بیان کرد:
🔸 «تشکل الهی آن است که نیروهای مؤمن به ارزشهای عالی الهی و انسانی بگویند: ما متشکل میشویم تا در حد توانمان از این ارزشها دفاع کنیم و صاحبان این ارزشها هر کجا باشند، خواه داخل تشکیلات ما باشند خواه خارج از آن، درنظر ما محترم و معتبرند.
✍️ استاد حسن ابراهیمزاده
📚 امر به معروف و نهی از منکر احزاب؛ ص 104
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| نقش مبارزاتی روحانیت
💠 آیت الله #شهید_مدنی (ره): روحانیت از اول نقشه خائنانه #استعمار را درهم کوبید. #میرزامحمدتقی_شیرازی (ره) بود که #انگلیس را از عراق بیرون راند و مرحوم #مدرس (ره) بود که به واسطه یک پیمان، #وثوق_الدوله را از کابینهاش بیرون انداخت؛ لذا دست به #تضعیف_روحانیت زدهاند. اما امروز جامعه از نعمت بزرگی برخوردار است؛ آگاهی مردم و #رهبری بینظیر.
#روحانیت_متعهد
#روحانیت_مبارز
#دشمن_شناسی
#ولایت_فقیه
#بصیرت
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #حوزههای_علمیه_شیعه_لبنان/ بخش نهم
🎙 #مصاحبه| فضای فکری لبنان مانعی برای اخباریگری
🔺 حجت الاسلام شاکر در پاسخ به این سؤال که آیا آیا تفکر اخباریگری هم هنوز در لبنان وجود دارد ؟ گفت: این برمیگردد به نوع مردم، نوع جامعه بیروت که این اخباریگریها اصلاً آنجا وجود ندارند.
🔺 مثلاً فرض کنید در بغداد ما اخباریگری نداشتیم در تاریخ، چرا نداشتیم؟ چون آنجا معتزلی بود، اشعری بود، یعنی تضارب آراء بود، آنجا مثلاً شیخ مفید وقتی صحبت میکرد خیلی حواسش بود که چه میگوید چون مخاطب مستقیمش سران معتزله بودند، اشعری بودند، مذاهب دیگر بودند، واو به واوش را حواسش بود، یعنی به اصطلاح دیپلماتیک صحبت میکرد، حواسش بود من یکجوری نگویم که مکتب به خطر بیفتد، ولی در قم الیماشاءالله در مشهد الیماشاءالله اخباریگری موجود است.
🔺 در لبنان، چون از دیرباز هفده تا مذهب دینی وجود دارد و همین امروز پنج تا مذهب اسلامی آنجا وجود دارد، از اهل سنت، از مسیحیت، از یهود، وقتی شما در بین اینها زندگی میکنید نمیتوانید اخباری باشید، یعنی شیعهی معقول میتواند آنجا رشد کند.
🔺 نمیخواهم بگویم اخباریها معقول نیستند نمیخواهم به این مورد وارد بشوم، اما خب به هر حال اینها باعث شده که در نوع مردم و جامعه بیروت و لبنان اخباریگری نمود و بروز نداشته باشد.
🔺 ما اگر بخواهیم یک آقایی که اخباری نه اما خیلی اهل خبر است، اهل حدیث است، معرفی کنیم، علامه سید جعفر مرتضی است، علامه سید جعفر مرتضی انسان خیلی بهروزی بود. ما در قم تقریباً میشود گفت که مثل ایشان نداریم که این چنین مرجع بهروزی باشد. مرجعی باشد که مثلاً در مورد مسائل روز صحبت کند، اما مثلاً آقای سید جعفر مرتضی که در قم در صف اول روشنفکری میایستد، در لبنان میرود صف آخر، این به خاطر فضای لبنان است.
🔺 مثلاً شما الآن هیچوقت نمیتوانید قبول کنید که یک خانم محجبه کامل باشد، حجاب شرعی داشته باشد و یک خانم دیگر سر لخت و بیحجاب باشد و اینها با هم خواهر باشند و به همدیگر عشق بورزند، یک مقدار درکش برای ما سخت است.
🔺 من در لبنان خانوادهای را میشناسم، سه دختر دارد، یک دخترش حجاب به اصطلاح طلبگی قم را دارد، یک دخترش حجاب شرعی متناسب با لبنان دارد مثلاً بلوز شلواری است و چادر ندارد و دختر سومش هم بیحجاب است، بعد اینها عاشق هم هستند اینقدر همدیگر را دوست دارند. ما برایمان سخت است اینها چه جوری باهم میسازند، دعوا نمیکنند؟ فضای لبنان اینها را دیگر هضم کرده، حل کرده در خودش.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4191
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت آیت الله #شریعتمداری پس از انقلاب اسلامی/ بخش چهارم و پایانی
💠 آیت الله شریعتمداری در جریان دو کودتا
2️⃣ #کودتای_قطبزاده
🔸 دو سال پس از کودتای نوژه در اردیبهشت ۱۳۶۱، کودتای جدیدی کشف شد که در پی براندازی جمهوری اسلامی بود. قطبزاده با همراهی آیت الله شریعتمداری رهبری این کودتا را بر عهده داشتند.
🔸 این بار دخالت شریعتمداری در کودتا مستقیم بود. او پانصد هزار تومان به کودتاگران کمک کرده بود و اعتراف نمود که در جریان کودتا بوده است ولی اقدامی در جهت جلوگیری از آن به عمل نیاورده است.
🔸 زمانی که اعترافات متهمین منتشر شد، خشم مردم برانگیخته شد و جامعه مدرسین قم، پس از بررسی اعلام کرد که شریعتمداری شرایط مرجعیت را از دست داده است و دیگر تقلید از او جایز نمیباشد شریعتمداری با صدایی لرزان و ظاهری مضطرب در صفحه تلویزیون ظاهر شد و ضمن استغفار، تعهد کرد که دیگر در امور مشابه شرکت نداشته باشد.
🔸 اگرچه در جریان محاکمههای مربوط به کودتاء همکاری شریعتمداری در این اقدام مخرب به اثبات رسید؛ اما امام (ره) اجازه بازجوبی و محاکمه آقای شریعتمداری را به مسئولین ندادند. حتی هنگامی که در فروردین ۱۳۶۱ همکاری او در جریان توطئه قطبزاده افشا شد نیز امام اگرچه برای آقای محمدی ریشهری وزیر اطلاعات وقت اجازه انجام بازجویی محترمانه جهت تکمیل تحقیقات را صادر نمودند، اما باز هم از محاکمه آقای شریعتمداری صرف نظر شد.
🔸 با این حال لازم دیده شد که با انجام اقدامات امنیتی و کنترلی بیشتر بر وی، از ارتباطگیریهای آتی او با عوامل مخرب جلوگیری به عمل آید. شریعتمداری تا پایان عمر یعنی فروردین ۱۳۶۵ که به علت سرطان کلیه درگذشت، در انزوا بود.
🔸 امروز دیگر شریعتمداری فقط به عنوان یک عبرت و تجربه تلخ در مورد عواقب دنیازدگی و جاه طلبی روحانیت مطرح است. مرحوم آیت الله مشکینی درباره شریعتمداری میگوید:
🔺 «من بیست سال است که این آدم را میشناسم. این آدم تقوی نداشت از روز اول. این آدم عدالت نداشت. این آقا آنقدر حب ریاست داشت که اگر در راه حب ریاستش هزارها تومان، میلیونها تومان، سهم امام مصرف میشد، تلف میشد، این آقا حاضر بود تلف بشود، نامش را به خوبی ببرند. چندین انسان تلف بشوند، خونها ریخته شود ولی این آقا به یک مقام بالاتر برسد … به خدا از روز اول، وجود این مرد، چوب لای چرخ این انقلاب بود.»
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4230
🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان #التقاط_اسلام_و_اومانیسم/ بخش دوازدهم
🔸 #میرزا_ملکم_خان
♦️مقایسه ملکم خان با آخوندزاده
🔹 در مقام مقایسه ملکم خان با آخوندزاده به لحاظ اندیشه و تفکر ، ملکم خان در پیریزی اندیشههای التقاطی یک گام جلوتر از امثال آخوندزاده حرکت میکند.
🔹 آخوندزاده ضمن طرح پروتستانتيزم اسلامی، با گذر از التقاط به الحاد، هدم اسلام را آشکارا اعلام میکند و التقاطی که او پیشنهاد میدهد، مکتبی است که در اصل اومانیسم و لیبرالیسم است اما رنگ و ظاهری اسلامی بر آن زده شده؛ اما ملکم خان در صدد است به تعبير خودش فکر «ترقی مادی» را در «لفّافه دین» عرضه بدارد:
🔺 «… در اروپا که بودم، سیستمهای اجتماعی و سیاسی و مذهبی مغرب را مطالعه کردم. با اصول مذاهب گوناگون دنیای نصرانی و همچنین تشکیلات سرّی و فراماسونری آشنا شدم. طرحی ریختم که «عقل سیاست مغرب» را با «خرد دیانت مشرق» به هم آمیزم.
🔺 چنین دانستم که تغییر ایران به صورت اروپا کوشش بیفایدهای است. از این رو، فکر «ترقی مادی» را در «لفّافه دین» عرضه داشتم تا هموطنانم آن «معانی نیک» را دریابند».
🔹 او در جای دیگری از لزوم «پیرایشگري اسلام» سخن میگوید و از محتوای سخن او میتوان دریافت که این پیرایشگری یعنی آمیختن اسلام با اومانیسم غربی؛ زیرا به ذات آدمی توسل میجوید و بر عقل خودبنیاد نیز تأکید میورزد. او در بحث پیرایشگري اسلام چنین میگوید:
🔺 «دوستان و مردم معتبری را دعوت کردم و در محفل خصوصی از لزوم پیرایشگری اسلام سخن راندم و به شرافت معنوی و جوهر ذاتی آدمی توسل جستم. یعنی انسانی که مظهر عقل و کمال است».
🔹 درباره تأکید بر عقل خودبنیاد و بریده از وحی الهی، آرزوی میرزا ملکم خان این بود که در همه امور بشری عقل ملاک عمل قرار گیرد نه حدیث مذهبی.
🔹 ملکم خان چون به حساسیت علما و جامعه مذهبی ایران آگاه بود، در تلاش استتاریاش برای طرح اصول تمدن مادی غرب و اندیشههای اومانیستی و لیبرال در لفّافه دین، چنین پیشنهاد کرد:
🔺 «شک نیست که ما باید اصولی را که شالوده آن در اروپا ریخته شده و ریشه تمدن آنها را تشکیل میدهد، به نحوی اتخاذ کنیم؛ ولی به جای آنکه آنها را از لندن یا پاریس کسب کنیم، به جای اینکه بگوییم فلان موضوع مثلا از جناب فلان سفير القا میشود و یا اینکه فلان دوست پیشنهاد میکند که به هیچ وجه هم مورد قبول واقع نخواهد شد، خیلی آسانتر و سهلتر خواهد بود که بگوییم این اصول از اسلام ناشی میشود».
🔹 ملکم خان در جایی دیگر در اینباره یعنی ترویج اصول و مبانی اندیشه غربی به زبان اسلام میگوید: «ما دریافتهایم که آن دسته از افکار که هنگام ورود از طریق عوامل شما در اروپا، به هیچ وجه پذیرفتنی نبود، زمانی که ثابت میشد در ذات اسلام وجود دارد، به یکباره با کمال میل پذیرفته میشد.
🔺 میتوانم به شما اطمینان دهم که اندک پیشرفتی را که در ایران و عثمانی خصوصا در ایران میبینید، به واسطه این حقیقت است که بعضی از مردم، اصول اروپایی شما را گرفته و به جای آنکه بگویند این اصول از انگلیس، فرانسه یا از آلمان آمده، گفتهاند ما هیچ کاری با اروپاییان نداریم؛ اما اینها اصول حقیقی دین ماست (و در واقع، این امر کاملا درست است) که اروپاییان آنها را اخذ کردهاند. این امر اثر حیرتانگیزی داشته است».
🔸 به این ترتیب، ملکم خان اندیشهای التقاطی یا ترکیبی از اسلام با اومانیسم و لیبرالیسم را تبلیغ و ترویج میکند و بسیار میکوشد تا افکارش را از طریق فراماسونهای عضو تشکیلات فراموشخانه و همچنین دانشجویان دارالفنون و روزنامه قانون و دیگر آثارش ترویج کند.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4166
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
5️⃣ #سیدمحمد_موسوی_بجنوردی/ بخش نهم و پایانی
🔰 #ولایت_پذیری_عملی! 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
#سیدمحمد_موسوی_بجنوردی/ بخش نهم و پایانی
🔰#ولایت_پذیری_عملی!
🔸رسانه روسیاه بی بی سی در سال 95 با انتشار سخنان جهت دار منتظری که به وسیله ایادی داخلیش، تدارک دیده شده بود، بهزعم خود به تخریب شخصیت امام راحل و مسئولان قضایی دهه شصت پرداخت؛
🔹سید محمد موسوی بجنوردی عضو شوراى عالى قضایى در دوران امام خمینی(ره) سخنان منتشر شده منتظری را ناشی از اطلاعات غلطی دانست که مغرضانه در آن زمان به وی منتقل شدهبود که بعدا بسیارى از آنها براى او هم معلوم شد.
🔸بجنوردی مطالب منتشر شده از بی بی سی طی روزهای اخیر را غلط و کاملا مغرضانه دانست و تأکیدکرد: شوراى عالى قضایی کاملا مستقل و غیر قابل نفوذ بود و در آن، تصمیمات همیشه به رأى گذاشته مىشد و ملاک اکثریت بود.
🔹وی با تأکید بر اینمسئله که منافقین رذلترین و خشنترین گروهی بودند که به محاربه با نظام اقدام کرده و احمقانه به آغوش صدام پناه بردهبودند، گفت: من نمىدانم که انتشار سخنان منتظرى در این روزهایى که منافقین جلاد و آدمکش، آلتدست حکام سعودى شدهاند و عملا در صدد احیاى جریان نفاق هستند از کدام پشتوانه عقلى، ملى و شرعى برخوردار است.
🔸موسوی بجنوردی سخنان منتشر شده از منتظری را آمیخته و مملو از سخنان غلط و پیشداورى دانست و با اشاره به اتهاماتی که در این سخنان به مرحوم یادگار امام وارد شده بود، تأکید کرد: مرحوم حاج احمدآقا پاکترین و مهربانترین شخصیت سیاسى در دوره خود بود و آنچه درباره ایشان مطرح شده با هیچ معیارى سازگار نیست.
🔹البته با موج آفرینی خط رسانهای دشمنان انقلاب اسلامی بهخصوص بی بی سی مکار انگلیس و تمرکز آنان بر جعل وقایع تاریخی انقلاب اسلامی ایران، جناحها و افراد مختلف به دفاع از عملکرد نظام اسلامی پرداختند و در رأس همه مقام معظم رهبری در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام هشدار دادند و اهل فکر را به تأمل در حقایق و واقعیتهای دهه شصت فراخواندند و فرمودند مراقب باشیم تا در دهه شصت جای شهید و جلاد عوض نشود، و این هجمه رسانهای را ناکام گذاشتند.
🔸وسخن آخر اینکه، ایکاش آقای موسوی بجنوردی که مدعیاند از هرکسی به افکار و روش حضرت امام نزدیکتر هستند و توفیق درک درس ولایت فقیه ایشان را در نجف اشرف داشتهاند، وظیفه خود در دفاع از نظام و انقلاب را تا زمان امام حاضرانقلاب، امتداد میدادند
🔹و در سالهایی که دشمنان، اصل نظام اسلامی یعنی ولایت فقیه را نشانه گرفته بودند، مردانه به میدان میآمدند و اجازه نمیدادند از جناح متبوعشان در فتنه 88 سوء استفاده شود و با مرزبندی و عدم همنشینی با سران فتنه، ولایت پذیری عملی را به منصه ظهور میرساندند و سرمشق دیگران میشدند، ای کاش!.
پایان.
🆔 @asbaat_ir
🔰 #حوزه_سکولار/ بخش نخست
📝 #یادداشت| نفوذ اندیشه #سکولاریسم دربدنه حوزههای علمیه
🔺 جداسازی روحانیت از سیاست و در نتیجه، بیرون راندن این نهاد از عرصه اجتماع و فرهنگ و همینطور تضییق و تحدید فعالیتهای روحانیان از نقشههای دشمنان به شمار میآید.
🔺 با عملی ساختن این توطئه، وظیفه حوزهها فقط در کنج حجرهها و یا حداکثر در محراب مسجد معنا مییابد و بدینگونه پای روحانیت از اجتماع و #سیاست قطع میشود. این توطئه را میتوان در قالب همان تئوری «نفوذ اندیشه سکولاریسم در بدنه حوزههای علمیه» مورد اشاره قرار داد.
🔺 در این مورد باید گفت كه تنها جایی كه دعوای دین و دولت از همان آغاز بر جدایی و تفكیك وظایف دینی و سیاسی استوار بود، تاریخ مسیحیت و دنیای غرب است.
🔺 كلیسا با پذیرش نظریه «دو شمشیر» قلمرو امپراطور را از قلمرو كلیسا جدا كرده و آن را به رسمیت میشناسد. اما روحانیّت شیعه و حوزههای علمیه؛ برخلاف روحانیّت مسیحی و كشیشهای كلیسا، سیاست و حكومت را جدا از دیانت ندانستهاند. آنها به فراخور موقعیت و مصلحت، هم در مسایل سیاسی و هم در مسایل حكومتی، نقش پررنگی داشتند.
🔺 روحانیان برای ایفای نقشهای سیاسی در برابر دولت از برگهای برندهای برخوردار بودند كه اقشار دیگر آن را دارا نبودند كه از جمله آن میتوان به اموری از قبیل «استقلال مالی از دولتها» و «قدرت مذهبی آنها در قالب صدور احكام و فتواها» اشاره نمود.
🔺 این مسائل باعث میشد تا روحانیّت نقش مهمی در رویدادهای سیاسی كشور ایفا نمایند. از آغاز قرن نوزدهم میلادی، روحانیان به طور فعال در رویدادهای مهم سیاسی كشور مشاركت كردند و این امر آنها را به پیشینه و تجربهسیاسی مهمی مجهز كرد.
🔺 بدین ترتیب قشری كه به امور سیاسی كشور وقوف كامل دارند، توانستند بسیاری از جریانها را هدایت كنند. نقطه شروع این گونه اقدامات، همان جنگهای ایران و روس بود كه باعث مشكلتر شدن روحانیون و اعتلای جایگاه سیاسی و اجتماعی آنها شد.
🔺 البته در عصر #صفویه، تعامل و نزدیكی روحانیّت و دولت، چشمگیرتر از هر دورانی بود. ولی این تعامل، صرفاً جنبه آیینی و آموزهای داشت.
🔺 در دوران حكومت صفویه، پس از هزار سال زندگی در مبارزه با سلاطین و حكام عمدتاً سنی مذهب، شاهد شكلگیری حكومتی شدند كه اولا شیعی مذهب بود و ثانیاً درگیر نبرد با سلاطین سنی عثمان بود.
🔺 این نزدیكی در طول دوران صفویه به ویژه پس از گرایش فكری #اخباریگری در میان عالمان شیعی، كاملاً مشهود است و به طور كلی میتوان اهمیت این دوران را در تقویت جنبه متشرعانهتر تشیع در مقایسه با سیمای متصوفانهای دانست كه در طول مبارزه با سلاطین سنی مذهب گذشته با #تشیع در آمیخته بود در دیگر دوران نیز رابطه حوزهها و دولت، بر اساس مصالحی از قبیل حفظ اسلام و مسلمین ادامه داشت.
🔺 این روند تا پیش از #انقلاب_اسلامی كم و بیش، پیگیری میشد. در هر صورت هرچند همواره روحانیت اصیل حضوری معتنابه در عرصه سیاست داشته است، اما نباید انکار کرد که دشمنان نیز بیکار ننشسته و با تلاش جهت ترویج سکولاریسم در حوزه های علمیه آن هم با استعانت جستن از سوی عدهای آفتزده #متحجر، به عملی ساختن خواستههای خود مبادرت میورزند.
✍️ حجت الاسلام علی اکبر عالمیان
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4541
🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #سیدحسین_خمینی/ بخش پنجم
🔰 مهمترین خواسته من جدایی دین از حکومت است
🔸 در سال ۱۳۸۲ دوباره صدای سید حسین خمینی از نجف شنیده شد که در مصاحبه با روزنامه هلندی هندلزیلاد مواضع عجیبتری اتخاذ کرده بود:
🔹 «به رغم ناامنی در عراق و خطراتی که از جانب ماموران مخفی جمهوری اسلامی برایم وجود دارد اکنون فضای باز و آزاد در عراق به من امکان میدهد قفل سربسته دهانم را باز کنم و آنچه را رهبران ایران به نام مذهب و خدا بر سر مردم ایران میآورند را افشا سازم.
🔹 بدانید دیکتاتورهای مذهبی قادر نخواهند بود مانع من شوند. مهمترین خواسته من جدایی دین از حکومت است چرا که تا زمان امام دوازدهم هیچ کس نمیتواند به نام خدا و اسلام حکومت را به دست بگیرد.»
🔸 در این مصاحبه او آنچنان به انتقاد از نظامی که امام (ره) ساخته بود، پرداخت که حتی این سخنان برای بیت امام هم سنگین آمد؛ به طوری که مطبوعات داخل کشور از قول یکی از نزدیکان بیت امام و بدون ذکر هویت او اعلام نمودند که اظهارات منتسب به سیدحسین خمینی در باب نظام جمهوری اسلامی جعلی بوده و تکذیب میشود.
🔸 اما سید حسین بار دیگر در مصاحبه صوتیاش با علیرضا نوریزاده در رادیو باران همان نقطه نظرات را تکرار و تبیین کرده و بدین وسیله آن تکذیبیه را تکذیب کرد.
🔸 این در حالی است که حضرت امام (ره) همواره بر پیوند دین و سیاست تأکید داشته و فرمودهاند: « امروز همه فهمیدند این را … که این مسئله دخالت در امور سیاسی از بالاترین مسائلی است که انبیاء برای او آمده بودند.
🔹 قیام بالقسط و مردم را به قسط واردکردن مگر میشود بدون دخالت در امور سیاسی؟ مگر امکان دارد بدون دخالت در سیاست و دخالت در امور اجتماعی و در احتياجات ملتها، کسی بدون اینکه [درامور سیاسی] دخالت کند، قيام بالقسط باشد؟ «يقوم الناس بالقسط» باشد.»
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4213
🆔 @asbaat_ir