eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
709 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 اختصاصی : 📝 | مهر سکوت ✍️ نکته مهم درباره اساسنامه دارالتبلیغ تدوین آن بود که گردانندگان موسسه دارالتبلیغ فرآیند تدوین اساسنامه را بر عهده مرحوم شریعتمداری و پسر و دامادش نهاده بودند. ✍️ مضمون یکی از موارد اساسنامه این بود که «هرگونه سخنرانی علیه و بر له اشخاص ممنوع است.» برای روشن شدن فحوای این بند از اساسنامه نظرتان را به دیداری آیت الله یکتایی، امام جمعه فقید خلخال با شریعتمداری داشت،جلب می‌کنم. ✍️ آیت الله یکتایی در خرید ساختمان حوزه خلخال مشکلاتی داشت و در واقع توان مالی برای خرید آن را نداشت لذا در این دیدار مرحوم شریعتمداری برای حل این مشکل پیشنهاد می‌دهد که آیت الله یکتایی حوزه خلخال را زیر مجموعه دارالتبلیغ اسلامی قرار دهد، اما ایشان با این موضوع مخالفت می‌کند. ✍️ دلیل مخالف آیت الله یکتایی، این بند از اساسنامه دارالتبلیغ بود که در آن آمده بود «هرگونه سخنرانی علیه و بر له اشخاص ممنوع است» لذا آیت الله یکتایی در مخالف با این بند می گوید: «منظور از لهِ کسی، حضرت آیت‌الله العظمی خمینی هستند و از علیهِ کسی هم شاه می‌باشد.» و حاضر نشد به جهت مشکلات مالی، از مبارزات انقلابی دست بکشد. ✍️ پس روشن می شود مخالفت امثال آیت الله یکتایی با شریعتمداری و دارالتبلیغ، سکوت در جریان مبارزات انقلابی حضرت امام(ره) بود. متن کامل یادداشت حجت الاسلام فلاحی را می‌توانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1928 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط: 🗓 به مناسبت 29 خرداد 88 سالروز اقامه نماز جمعه تاریخی رهبر معظم انقلاب و دعوت ایشان از سران فتنه به پایبندی به قانون؛ 💢 حضرت #امام_خمینی (ره): اگر یک جایی عمل به قانون شد و یک گروهی در خیابان‌ها بر ضد این عمل بخواهند عرض اندام کنند، این همان معنای دیکتاتوری است که مکرر گفته‌ام که قدم بقدم پیش می رود، این همان دیکتاتوری است که به هیتلر مبدل می‌شود انسان، این همان دیکتاتوری است که به استالین، انسان را مبدل می‌کند. #فتنه_88 #قانون_گریزی #ولایت_گریزی 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 📝 | درآمدی بر جریان‌های علمی، سیاسی و فکری حوزه‌های علمیه ✍️ یکی از مبادی برنامه‌ریزی برای هر مجموعه و سازمانی، داشتن اطلاعات و شناخت دقیق و صحیح از بدنه انسانی آن مجموعه است. اساساً برنامه‌ریزی برای تحول در حوزه بدون شناخت دقیق جریان‌های موجود و مؤثر در حوزه، امری بیهوده و بی‌ثمر خواهد بود. ✍️ جریان‌شناسی این امکان را به ما می‌دهد که شناختی عینی و نه انتزاعی از شرایط واقعی محیط مورد مطالعه خود داشته باشیم. شناخت واقعی، برنامه‌ریزی اجرایی و عملیاتی در پی خواهد داشت؛ به خلاف شناخت‌های انتزاعی که برنامه‌های مبتنی بر آن‌ها نیز غیراجرایی است. جریان‌شناسی یکی از فایل‌های پشتیبان تحول در حوزه‌های علمیه است. متن کامل یادداشت حجت الاسلام ایزدی را از لینک زیر مشاهده کنید:👇 🌐http://www.asbaat.ir/?p=1822 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 📝 | جریان‌های فکری فعال در عربستان سعودی بخش نخست/ جریان جامی ‌(التيار الجامي / الحركة الجامية) ✍️ آنگونه که پیداست ابتدای شکل‌گیری جریان جامی‌هم زمان با جنگ خلیج فارس (هجوم عراق به رهبری صدام حسین به کویت) در سال 1990م می‌باشد. ✍️ در یک نگاه تحلیلی اینگونه می‌توان نتیجه گرفت که جریانی با عملکردی اینگونه متلاطم و متغیر از سطح علمی به سطح سیاسی ـ نظامی آن هم در بالاترین سطوح تنها می‌تواند یک بازوی بازدارنده (در عرصه علمی) یا مقابله‌گر (در عرصه سیاسی و نظامی) در جهت مصالح حکام باشد. ✍️ پر واضح است که هر حاکمی مورد حمایت این جریان قرار نگرفته بلکه تنها یک نوع حاکمیت مد نظر است. با بررسی عملکرد، کنش‌ها و واکنش‌های جریان جامی در ۳ دهه اخیر و جریان وهابی شبه جزیره به عنوان ریشه و خواستگاه جامی در تاریخ معاصر و قبل از آن، شباهت قابل توجهی بین سلفی وهابی جامی و جریانات حدیثی در عصر تصدی معاویة بن ابی سفیان و بنی امیه به دست می آید. ✍️ فلذا به هیچ عنوان شریک قابل اتکا و مطمئنی نه تنها برای جبهه حق و به صورت مصداقی ایران و مقاومت بلکه برای سلفی‌هایی همچون اخوان المسلمین و جریان‌های مشابه مانند حماس و همچنین سلفیت شبه قاره و حتی کشوری مانند ترکیه، نخواهد بود؛ چرا که نه تنها جز انفعال در موضوعات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی عقیده‌ای دیگر برای آن قابل تصور نیست بلکه برای این جریان هیچ وظیفه‌ای جز پوشش دینی اعمال و رفتار حکومت سعودی در جهت منافع تمدن غرب در قلب جهان اسلام تعریف نشده است. متن کامل یادداشت عبدالزهراء سیستانی را می‌توانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇 🌐 yon.ir/GP6CY 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🎙 | ارتباط خدمتکار دفتر آیت الله شریعتمداری با ساواک حتمی است آیت الله گرامی: 🔺 از همان اول مرحوم امام مخالف دارالتبلیغ بود. مخالفت ایشان یک جهتش این بود که اگر بناست کاری بشود، باید در عموم حوزه باشد نه این‌که یک قسمتی رو جدا کنید یک موسسه تأسیس کنید، کانّ می‌خواستند بگویند که تکه تکه کردن حوزه صلاح نیست. می‌گفتند اسمش را دارالتبیلغ نگذارید، بلکه بگذارید مدرسه آیت الله شریعتمداری که همگام با بقیه تشکیلات حوزه باشد. 🔺 آقای گلپایگانی با کارهای آقای شریعتمداری موافق نبود. به عنوان نمونه عرض کنم، در جریان دستگیری ما در سال ۵۱ نامه‌هایی آقای محلاتی از شیراز به مراجع نوشته بودند. یکی از این اشخاص آقای گلپایگانی بود که هنگامی که پیش ایشان بردیم و صحبت کردیم آقای گلپایگانی به صراحت گفت که ما با دولت مربوط نیستیم، آقای شریعتمداری که دولتی هستند، با ایشان صحبت کنید. معتقد بود که ایشان دولتی هستند و با آن‌هاست. 🔺 شاید گرفتاری ما در سال 51 همین آشیخ غلام‌رضا زنجانی بود. معروف بود که او رابطه‌ای، چیزی دارد. یکی از مراجع فعلی هم آن موقع برای من نقل کرد که این آقای آشیخ غلام‌رضا انواع خرابکاری‌ها داشت، از جمله روابط غیر صالح اخلاقی در تهران. کسی که در این مسائل اینگونه باشد، رابطه‌اش با ساواک و این‌ها دیگر حتمی است. متن کامل این مصاحبه را می توانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3125 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🔰 | آیت الله خزعلی 👇👇👇
💠 ابوالقاسم خزعلی دوستدار آیت‌الله خمینی 🔹 آیت الله خزعلی نمونه ای از علمای و بود که در طول حیات مبارک خود، در خط اصیل و صراط مستقیم انقلاب ثبات قدم داشت. ایشان به دلیل علاقه به حضرت امام(ع) وصیت کرد روی سنگ مزارش نوشته شود: «ابوالقاسم خزعلی دوستدار آیت‌الله خمینی». 💢 خناسان زمان وقتی دیدند او از میدان به در نمی‌رود سراغ نزدیکان ایشان رفتند تا بتوانند در عزم این عالم گرانقدر خلل ایجاد کنند که البته با شکست مواجه شدند. متن بیانیه ایشان در اعلان برائت از مهدی(فرزندش) نشان از شکست مفتضحانه منافقان داشت. 💢 در بخشی از این بیانیه آمده است: دعا می‌کنم خداوند به او توفیق دهد که از راه انحرافی که پیش گرفته است برگردد وگرنه خداوند مقتدر، اسلام و انقلاب و امام و رهبر و مسللمین را از شرّ او مصون و محفوظ بفرماید. ✅ در پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت ارتحال ایشان آمده است: عُمر با برکت این روحانی با فضیلت، سرشار از نقطه‌های درخشان است، سالیان دراز بهره‌گیری از درس امام خمینی و دیگر فقهای بزرگ در قم و مشهد، همراهی با امام بزرگوار از آغازین روزهای نهضت انقلابی و دفاع شجاعانه از آن بزرگمرد و در دوران دشوار اختناق طاغوتی با بیانی رسا و صریح، حضور در مسئولیتهای سنگین پس از پیروزی و عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان، صبر جمیل بر شهادت فرزندش در قم و در هنگامه ی حرکات انقلابی ملت ایران و آنگاه حفظ قرآن و انس با آن و با دریای بی‌پایان حدیث و نیز فعالیت بلند مدت در تبلیغ و بیان معارف اسلامی، و آنگاه ثبات قدم در خط و انقلاب در همه حال و تا پایان زندگی... اینها سرفصلهای مهم زندگی این عالم متقی و پرکار است که در دیوان الهی مضبوط و مأجور است ان‌شاءالله. 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 📝 | خطرنفوذ اندیشه سکولار در حوزه‌های علمیه 💢 جداسازی روحانیت از سیاست و در نتیجه،بیرون راندن این نهاد از عرصه اجتماع و فرهنگ و همین طور تضییق و تجدید فعالیت‌های روحانیان از نقشه‌های دشمنان به شمار می‌آید. با عملی ساختن این توطئه، وظیفه حوزه‌ها فقط در کنج حجره‌ها و یا حداکثر در محراب مسجد معنا می‌یابد، بدین گونه پای روحانیت از اجتماع و سیاست قطع می‌شود. این توطئه را می‌توان در قالب همان تئوری «نفوذاندیشه سکولاریسم در بدنه حوزه‌های علمیه» مورد بررسی قرار داد. 🔹 مولفه های حوزه سکولار عبارتند از : ۱- کناره گیری و انزوا؛ ۲- تحجر و جمود؛ ۳- بی خبری؛ ۴- بی تفاوتی؛ ۵- نگاه غیر جدی؛ ۶- بی بصیرتی 🔹 از آفات سکولاری شدن حوزه ها، تضعیف حکومت اسلامی است: «امروز اگر روحانیت در قبال حكومت، بی‌اعتنا و بی‌مبالات باشد، هم خودش ضایع خواهد شد و هم حكومت اسلامی تضعیف می‌شود.» متن کامل یادداشت حجت الاسلام عالمیان را می توانید از لینک زیر مشاهده نمایید: 👇 🌐 yon.ir/kQNeU 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 📝 | دارالتبلیغ محلی برای تردد مهمانان مذهبی شاه 📝 حجت الاسلام فلاحی: 👇👇👇
💢 دارالتبلیغ محلی برای تردد میهمانان مذهبی شاه ✍️ دارالتبلیغ یکی از چاپخانه‌های بسیار مجهز کشور را در اختیار داشت تا جایی که می‌توانست مجله مکتب اسلام که وابسته به آن مرکز بود را تا 120 هزار نسخه چاپ و منتشر کند. اما نکته بسیار مهم این است که در زمانی که کوچک‌ترین فعالیت‌های حوزوی رصد و خنثی می‌شد چگونه نشریه‌ای با این تعداد از نسخه، بدون مزاحمت در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گرفت. 🔹 آیت‌الله بنی‌فضل در همین رابطه می‌گوید: «وقتی سردمدارن رژیم به ماهیت دارالتبلیغ پی‌بردند بلافاصه در مقابل تفکرات سلطنت‌ستیزی حضرت امام از آن حمایت کردند تا جایی که در اولین فرصت، بزرگ‌ترین چاپخانه متعلق به دارالتبلیغ به حمایت و هماهنگی دولت وقت برای اولین‌بار از خارج وارد شد و در ساختمان این مرکز راه‌اندازی گردید، این در حالی بود که شاگردان و منسوبان امام در تهیه یک دستگاه بسیار ساده با ده‌ها مشکل و مانع روبهرو می‌شدند.» ✍️ همین امر سبب می‌شود که مؤسسه دارالتبلیغ محلی برای تردد میهمانان مذهبی رژیم شاه در ایران بود. سیدحسین موسوی تبریزی در این خصوص می‌گوید: «دارالتبلیغ جایگاه خوبی برای مهمانان مذهبی رژیم هم بود، این شخصیت‌های مذهبی که به دعوت دولت رسماً وارد کشور می‌شدند وقتی می‌خواستند برای دیدن علما به قم بیایند با هماهنگی که قبلاً صورت می‌گرفت به دارالتبلیغ می‌رفتند و از آنجا هم بازدید می‌کردند و خیال رژیم از این بابت کاملاً راحت بود. یکی از کسانی که من یادم هست به قم آمد و به دارالتبلیغ رفت، شیخ کفتارو از علمای اهل تسنن کشور سوریه بود که به دعوت رسمی دولت وارد ایران شده بود.» متن کامل یادداشت حجت الاسلام فلاحی را می توانید از لینک زیر مشاهده نمایید: 👇 🌐 http://www.asbaat.ir/?p=1971 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط: 📚 برشی از کتاب «جریان‌شناسی احزاب و گروه‌های زاویه‌دار در ایران»: 📛 عقاید باطل اهل حق 💢 يکی از جريانات شريعت‌گريز، در برخی از کشورهای اسلامی، از جمله در ايران، جريان اهل حق است. پيروان‌ اين جريان را در ايران، «اهل حق» و «علی‌اللهى» می‌نامند. 💢 أهلِ حَقّ یا یارسایان عنوان پیروان طریقتی مذهبی ـ عرفانی است با آداب و متون مذهبی خاص خود و دارای بعضی اعتقادات که در مواردی با اسلام مطابقت ندارد. 💢 این آیین که در میان طوایف کُرد، لُر و تُرک‌زبان پیروان بسیار دارد، در بستری اسلامی رشد کرده و در عین حال، به سبب غلو در حق حضرت علی (ع) با سایر فرق غالی شیعه قرابت دارد، اما با این همه، بعضی از مبادی آن را می‌توان در اعتقادات و سنت‌های فکری و فرهنگ عامه مردمان ساکن غرب ایران جست‌وجو کرد و رگه‌هایی از اعتقادات ایرانی پیش از اسلام را نیز در آن یافت. 💢 مهم‌ترين متن دينی فرقه اهل حق «كلام خزانه» يا «سرانجام» نام دارد كه در نظر غالب اهل حق، در حكم وحى مُنزَل و تعليمات آن كامل و بالاترين سند مسلكى و حاكم بر جميع شئون زندگانى اهل حق است. همه مراسمات و تشريفات مذهبى و دعاهاى يارسان از آن سرچشمه گرفته است. «كلام خزانه» مجموعه كتاب‌ها و رساله‌هايى است كه در قرن هفتم و هشتم هجرى، توسط رهبران و بزرگان اهل حق تدوين شده و داراى شش بخش يا جزء است. متن کامل این بخش از کتاب حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری را میتوانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇 #اهل_حق #فرقه_انحرافی #شریعت_گریز 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3234 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط: 🗓 به مناسبت نطق تاریخی #رهبر_معظم_انقلاب در 31 خرداد 1360 ه.ش بر عدم کفایت ریاست جمهوری بنی صدر: 💢 جریان نفاق همیشه بعد از به سرانجام رسیدن حکومت‌ها فعالیت‌هایش را علنی می‌کند و این امر اختصاص به حکومت پیامبر(ص) و ائمه(ع) در صدر اسلام ندارد بلکه در زمان حاضر نیز جریان نفاق بعد از پیروزی #انقلاب_اسلامی فعال شد و حرکات موزیانه و موریانه‌واری انجام داده و می دهد. 💢 نمونه بارز این جریان در اوایل انقلاب، جریان منتسب به بنی‌صدر بود و در زمان حاضر نیز جریانی است که فتنه‌گران در سال 88 رقم زدند. شاخصه اصلی این دو جریان بر خلاف ادعای پایندی به #قانون‌، «قانون‌گریزی» و «دیکتاتوری» است آن هم در سطح گسترده. 🎙 رهبر معظم انقلاب نیز در ماجرای رای به عدم کفایت سیاسی بنی‌صدر، 14 دلیل برای این موضوع آوردند که یکی از مهم‌ترین دلایل، را «قانون گریزی» بنی‌صدر بیان می کنند. ایشان در این زمینه فرمودند: «ایشان بر خلاف صریح #قانون_اساسی که قوا را از یکدیگر منفک و مستقل می‌شمارد و برخلاف اصول مردم‌گرایی، معتقد بود که مجلس باید هماهنگ با رئیس‌جمهور باشد. این توهینی آشکار به مجلس و نمایندگان مردم بود که بارها از طرف ایشان تکرار می‌شد ... حتی برای حفظ قدرت مطلق از تاویل و تفسیر نادرست قانون اساسی هم دریغ نکرد.» 💢 همین مسیر را در جریان انتخابات سال 88، فتنه‌گران در پیش گرفتند و علاوه بر مقابله با نظام و #ولایت_فقیه، مقابل #قانون نیز ایستادند که رهبر معظم انقلاب به کرّات آنان را به پایبندی به قانون توصیه کردند. #جریان_نفاق #فتنه #نفوذ 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط: 🔰 #معرفی_روحانیت_اصیل| ایستادگی بر اصول و مبانی، عامل اثرگذاری و ماندگاری در تاریخ 🗓 #رهبر_معظم_انقلاب به مناسبت هفته قوه قضائیه در سال 89 به برخی از ویژگی های #شهید_بهشتی اشاره می‌کنند: 🔺 به گمان من، از جمله‌ی برترین‌های این راه، شهدای هفتم تیر بودند. اگر به آنها خبر می‌رسید که در این راه شهید خواهند شد، نه فقط مرعوب نمی‌شدند، خائف نمی‌شدند، بلکه خرسند می‌شدند؛ بشارتی بود برای آنها. در رأس همه‌ی آنها هم، شهید بزرگوار و عزیز ما، شهید آیةاللَّه بهشتی بود؛ یک انسان معتقد، مؤمن، مخلص، صادق، جدی در کار؛ آنچه می‌گفت، معتقد بود؛ و به آنچه معتقد بود، در عمل ملتزم بود. 🔺 خطر را هم می‌شناخت؛ می‌دانست میدان، میدان مین است. هر آنی، هر ساعتی بیم از دست دادن جان هست؛ لیکن در عین حال بی‌محابا، با نگاه به هدف، در این راه پیش می‌رفت و نمی‌هراسید. یکی از خصوصیات این شهید عزیز این بود. منطقی بود، پایبند به #اصول و #مبانی بود؛ یک اصولگرای به معنای حقیقی کلمه محسوب می‌شد. 🔺 بر سر اصول با کسی ملاحظه نمی‌کرد. ما می‌دیدیم؛ بعضی‌ها سعی می‌کردند با حیله و ترفند و روش‌های متعارف و معمول، او را جذب کنند یا از مواضع خود تنزل بدهند، او را وادار به مماشات کنند؛ لیکن او بر سر مواضع خود محکم ایستاده بود. 🔺 شخصیت‌های تاریخی و اثرگذار، اینجور شکل می‌گیرند؛ اینجور در جامعه ظهور می‌کنند و ماندگار می‌شوند؛ «انّ الّذین قالوا ربّنا اللَّه ثمّ استقاموا»گفتن، آسان است؛ عمل کردن، دشوار است؛ استمرار عمل، بمراتب دشوارتر است. #روحانیت_اصیل #روحانیت_متعهد #قوه_قضاییه 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط 🎙 #گفتگو| رویکرد حقوق بشری به فقه خطرناک است و آن را از ذات خود تهی می‌کند 🔹 جریا
📌 اختصاصی : 🎙 | تقسیم بندی نحله‌های مختلف فقهی بر اساس نوع ارتباطشان با حاکمیت حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی: ✅ در یک تقسیم‌بندی دیگر درباره بحث حاکمیت فقه در اداره جامعه، می‌توان سه رویکرد فقهی را مشاهده کرد. این سه رویکر عبارت اند از: رویکرد حکومت ستیز، رویکرد حکومت‌گریز و رویکرد حکومت‌محور. 1️⃣ کسانی که فقه را تنها به عرصه فقه فردی محدود کرده و فقه اجتماعی و حکومتی را به رسمیت نمی‌شناسند، دارای رویکردی حکومت‌ستیز هستند. این‌ها اساسا مقوله فقه را به عرصه حکومت و اداره جامعه پیوند نمی‌زنند و این دو را دو مقوله نامتجانس از هم می‌دانند. این جریان فکری بحث سکولاریسم که به معنای جدایی دین از سیاست و اداره جامعه است را دنبال می‌کند. 2️⃣ رویکرد بعدی که در این بحث وجود دارد، رویکرد حکومت‌گریز است. این جریان فکری به این مطلب اذعان می کنند که فقه ما اجتماعی بوده و با مقوله سیاست سازگاری دارد. اما در عین حال معتقد هستند که فقه، تجانسی هم با مقوله سیاست ندارد. این رویکرد، همه مولفه‌های فقه خود را فارغ از بحث حکومت تعریف می‌کند. این جریان فکری از ارتباط با سیاست ابائی ندارد، اما از تداخل و بروز در حکومت پرهیز می‌کند. طبیعتا جنین رویکردی از فقه اجتماعی گذر نکرده و به فقه حکومتی هم نمی‌رسد. 3️⃣ اما قشر سوم که رویکرد حکومت‌محور دارند، فقه حکومتی را دنبال می‌کنند. یعنی رویکرد اجتهادی آن‌ها در استنباط احکام و اداره جامعه، یک رویکرد حکومتی است.این رویکرد ضمن اینکه حرکت رو به جلو دارد و موضوع فقه حکومتی را برای اداره جامعه دنبال می‌کند، رویکرد تمدن محوری هم دارد. یعنی این جریان فکری معتقد است که ما باید به یک تمدن اسلامی دست پیدا کنیم. بر همین اساس این جریان به دنبال ترسیم این تمدن و راهکارها و راهبردهای رسیدن به آن است. 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 📝|تحلیلی کوتاه از علت انحراف جامعه بعد از پیامبر اکرم(ص) ✍️ پیامبر اسلام(ص) با مجاهدتهای فراوان، جامعه متعصّب و جاهلی عرب را که فرهنگ و سنتهای عقب مانده بر آن مسلط بود، به مدینه فاضله ای تبدیل کرد که در آن حکومت اسلامی حاکم شد، احکام نورانی اسلام اجرا می شد و برخی از بت پرستان و مشرکین مکه به مسلمانانی مبدّل شدند که تا پای جان آماده دفاع از اسلام بودند. ✍️ به طور طبیعی تغییر فرهنگ یک جامعه و ساخت فرهنگ و تمدن جدید، به زمان لازم احتیاج دارد، جامعه عصر پیامبر اکرم(ص) با اینکه تحولات اساسی پیدا کرد اما به بلوغ دینی و سیاسیِ خود نرسید، قرار بود مجاهدت های رسول اکرم(ص) توسط امام علی(ع) و سایر ائمه(ع) با تشکیل حکومت و هدایت جمعی مردم، تکمیل گردد و به نقطه مطلوب خود برسد اما فتنه های پی در پی منافقین داخل حکومت اسلامی، توطئه های یهودیان داخل مکه و مدینه و ساده اندیشی و دنیاطلبی مردم و عدم ولایتمداریِ آنان، این پروژه را ناتمام گذاشت و اسباب ضلالت جامعه آن زمان را فراهم ساخت. حضرت فاطمه(س) در این زمینه می فرمایند: امّا وَاللّهِ، لَوْ تَرَكُوا الْحَقَّ عَلى اهْلِهِ وَ اتَّبَعُوا عِتْرَةَ نَبیّه، لَمّا اخْتَلَفَ فِى اللّهِ اثْنانِ، وَ لَوَرِثَها سَلَفٌ عَنْ سَلَفٍ، وَ خَلْفٌ بَعْدَ خَلَفٍ حَتّى یَقُومَ قائِمُنا، التّاسِعُ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ(عَ). (الامامة و التبصرة: ص۱. بحارالانوار: ج 36، ص 352، ح 224.) به خدا سوگند، اگر حقّ یعنى خلافت و امامت را به اهلش سپرده بودند؛ و از عترت و اهل بیت پیامبر(ص) پیروى و متابعت كرده بودند، حتّى دو نفر هم با یكدیگر درباره خدا و دین اختلاف نمى كردند، و مقام خلافت و امامت توسط افراد شایسته یكى پس از دیگرى منتقل مى گردید و در نهایت تحویل قائم آل محمّد(ع) مى گردید كه او نهمین فرزند از حسین(ع) مى باشد. ✍️ و برخی خواص ظاهرالصلاح که به دنبال منافع خود و تصاحب قدرت بودند، برای بعد از حیات مبارک رسول اکرم(ص) نقشه داشتند و سرانجام نقشه خود را بلافاصله بعد از رحلت ایشان، عملی ساختند و حکومت را از مسیر خود منحرف ساختند. ✍️ عامل مهم در تحقق نقشه آنان، عدم واکنش جامعه و مقابله نکردن با توطئه آنها بود، به تعبیر دیگر پیوند قوی بین مردم و ولایت، محقق نشده بود لذا توطئه صورت گرفته با کمترین مزاحمت به نتیجه رسید، هر جا مردم ولایتمداری خود را اثبات کردند و به صحنه آمدند و از ولایت دفاع کردند، نصرت الهی اتفاق می افتد مانند حادثه بزرگی که ۴۰ سال قبل در کشور ما صورت گرفت و حکومت اسلامی تشکیل شد. انقلاب اسلامی با تبعیت امت از ولایت پیروز شد و همین موضوع نیز عامل بقاء و گسترش انقلاب خواهد بود، دشمن برای خدشه دار کردن این ارتباط برنامه ریزی های فراوان کرده، لذا مردم، نخبگان و مسوولان باید با هوشیاری در مقابل این نقشه بایستند و با تبعیت از ولایت فقیه آن را با شکست مواجه کنند. 🖋 حجت‌الاسلام محسن رضایی 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🎙 |تقسیم‌بندی حوزه علمیه به دو جریان سکولار و غیرسکولار، شامل‌ترین تقسیم‌بندی است 1️⃣ در زمان حاضر دسته‌بندی‌های گذشته تغییر کرده است. با توجه به دغدغه‌های اساسی موجود، تقسیم‌بندی حوزه علمیه به دو جریان «سکولار» و «غیرسکولار»، شامل‌ترین تقسیم‌بندی است. 2️⃣ در گذشته معمولاً دسته‌بندی‌های جریانات حوزه، متأثر از تحلیل‌های بود. این مسئله بعد از نگارش نامه توسط امام جدّی‌تر شد. امروز هم جریان‌شناسی‌های ما متکی به جریان‌شناسی است. ما مقام معظم رهبری را به عنوان یک دیده‌بان مسلط و کسی که نسبت به دیگران درصد خطای خیلی کمی دارند، می‌شناسیم. ایشان به سطح وسیعی از اطلاعات اِشراف دارند. بنابراین وقتی چیزی را بیان می‌کنند و یا نسبت به چیزی ابراز نگرانی می‌کنند، مطلب از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار خواهد بود. ایشان در مسائل مربوط به حوزه علمیه، خُبره هستند و از طرفی به صورت مرتب از بدنه حوزه، گزارشات کارشناسی به ایشان می‌رسد. 3️⃣ من شخصا به جای تعابیر «حوزه غیر سکولار» و «حوزه سکولار»، از تعابیر «حوزه دین‌بسنده برای اداره جامعه»، و «حوزه‌ای که دین‌بسنده برای اداره جامعه نیست»، استفاده می‌کنم. البته این تعابیر کمی خام است و نیاز به بررسی بیشتری دارد. 🔹متن کامل گفتگوی حجت الاسلام و المسلمین بهمنی را می‌توانید از لینک زیر دنبال کنید: 👇 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2414 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط: 🗓 به مناسبت هفته قوه قضائیه/ توصیه شهید بهشتی(ره) به دولت ای #دولت! ... ملت از تو انتظار دارد، انتظاری قاطع که با دوستان انقلاب با کمال عطوفت و مهر رابطه برقرار کنی و با دشمنان انقلاب مومنانه بستیزی، أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ #روحانیت_اصیل #روحانیت_متعهد #قوه_قضائیه #دولت 🆔 @asbaat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌اختصاصی : 🎥 روایت حجت‌الاسلام رئیسی از دیدار با رهبر معظم انقلاب و رهنمود ایشان که منجر به پذیرش ریاست قوه قضائیه شد. 🔹درس بزرگ برای روحانیت معظم و مسوولین نظام: اطاعت از ، انجام تکلیف، کمک به تقویت نظام اسلامی، رفع آن و حل مردم، از خدمت به آستان قدس رضوی، مهم‌تر است. 📝توصیه حضرت امام به علما و روحانیون در منشور روحانیت: «روحانیون و علماء و طلاب باید کارهای و را برای خود یک امر و یک ارزش الهی بدانند و برای خود شخصیت و امتیازی قائل بشوند که در حوزه ننشسته‌اند بلکه برای اجرای راحتی حوزه را رها کرده و مشغول به کارهای شده‌اند. اگر طلبه‌ای منصب امامت جمعه و ارشاد مردم یا قضاوت در امور مسلمین را خالی ببیند و قدرت اداره هم در او باشد و فقط به بهانه درس و بحث مسئولیت نپذیرد و یا دلش را فقط به هوای اجتهاد و درس خوش کند، در پیشگاه خداوند بزرگ یقیناً مؤاخذه می‌شود و هرگز عذر او موجه نیست، ما اگر امروز به نظام خدمت نکنیم و استقبال بی‌سابقه مردم از روحانیت را نادیده بگیریم، هرگز فرصت و شرایط بهتر از این را نخواهیم داشت.» 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 📝 | جریان‌های فکری فعال در عربستان سعودی بخش دوم/ جریان سروری 💢 جریان سروری یکی از مهمترین جریان‌های عربستان سعودی به شمار می‌آید و توانسته است در مدت کوتاهی به یکی از بزرگترین جریان‌های فکری جهان اسلام تبدیل شود. نوع ساختار تفکرات این جریان که آمیخته‌ای از اندیشه سیاسی اخوانی و اعتقادات سلفی سنتی(وهابی) است موجبات گسترش این جریان را در عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی فراهم آورده است. 💢 اصول فکری مبتنی بر وهابیت جریان سروری این جریان را در مقابل انقلاب اسلامی ایران قرار داده است و سروری‌ها از از ابتدای شکل‌گیری تا کنون موضعی خصمانه نسبت به انقلاب اسلامی ایران داشته‌اند. این رویکرد درکنار اندیشه سیاسی آنها به معنای پدید آمدن اندیشه سیاسی اسلامی وهابی در جهان اسلام، در مقابل اندیشه سیاسی شیعه است و همین مسئله بر ضرورت مطالعه این جریان می‌افزاید. 💢 تفاوت نگاه جریان سروری با نظام سیاسی و دینی حاکم در عربستان، این دو را در مقابل یکدیگر قرار داد. نظام دینی حاکم در عربستان که در اختیار جریان سلفی سنتی(وهابی) است به اطاعت مطلق از حاکم امر می‌کند درحالی که سروری‌ها معتقدند که خروج بر حاکم مسلمانی که بر اساس احکام غیر الهی حکم می‌کند جائز است و در حال حاضر در هیچ کشوری در دنیا حتی عربستان شریعت اسلامی حاکم نیست. متن کامل یادداشت محمدباقر نام‌آور را می‌توانید از لینک زیر مشاهده نمایید: 👇 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1480 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🎙 | جریان طرفدار تغییر در فقه، با جریان‌های تمدنی غرب هماهنگ است حجت الاسلام رضائیان/ بخش اول: 🔹 نگاه فقهای ما به مقوله فقه در حوزه نظریه‌پردازی و رویکرهای اجتماعی و سیاسی را می‌توان به سه جریان تقسیم کرد: جریانی معتقد به جامعیت فقه می‌باشد؛ جریانی دیگر که مبانی فکری روشنی نداشته و فقه و فقاهت را ساده‌ می‌انگاشته‌اند، و جریان دیگر که اعتقاد به ورود عقل در بسیاری از حوزه‌ها به صورت مستقل دارد. 1️⃣ این دسته معتقد به جامعیت فقه بوده‌‌اند و در عین اعتقاد به احکام ثابت و متغیر، نگاهی فرا زمانی و فرامکانی به فقه داشته‌اند. این گروه از علما با ایجاد جریاناتی در طول تاریخ، بقای دین و فقاهت ناب شیعی را تضمین کرده‌اند. 2️⃣ جریان دیگری هم ممکن است وجود داشته باشد و آن‌ها کسانی هستند که معمولا اهل گفتگو در مبانی خود نیستند. البته این افراد شاید از لحاظ سلوکی تقید خوبی هم داشته باشند. این جریان سوم عملا به مسائل ثابت در فقه و دین بیشتر تمسک می‌کنند. 3️⃣ نگاه این جریان در فقه بیشتر به متغیرها است. یعنی به عنصر تغییر در فقه بیش از عنصر ثبات معتقد هستند. این جریان با این مبنای فکری، مطالب خود را در عرصه های مختلف فقهی مانند حدود، احکام بانوان و دیگر عرصه‌ها عرضه می کند. به صورت کلی باید گفت که این جریان قائل به این معنا است که فقه باید خود را با مسائل عرفی و پذیرفته شده جهانی تطبیق بدهد. متن کامل این مصاحبه را می‌توانی از لینک زیر مشاهده کنید: 👇 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3269 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 📝 | دارالتبلیغ در جهت سکولاریزه کردن حوزه حرکت می‌کرد 📝 حجت الاسلام فلاحی: 👇👇👇
💢 دارالتبلیغ در جهت سکولاریزه کردن حوزه حرکت می‌کرد 🔺 اندیشه اصلاح‌گری و روشنفکری که با انتشار مجله مکتب اسلام ظهور و بروز پیدا کرد، همین خط فکری بعدا منجر به پیدایش موسسسه دارالتبلیغ شد، در همین زمینه مرحوم منتظری درباره شریعتمداری می‌گوید: «آقای شریعتمداری یک سنخ کارهای روشنفکری داشتند، ذاتاً اصلاح طلب بودند.» 🔺 در واپسین دهه‌های رژیم طاغوت مؤسساتی جهت اصلاح در حوزه و نوگرایی قدم برداشتند که مخالفتی از سوی علما و بزرگان حوزه با آن نشد؛ اما دارالتبلیغ علاوه بر ایجاد اصلاح و نماد تیپ روشنفکری، جهت سکولاریزه کردن حوزه حرکت می‌کرد که همین امر مخالفت‌های بزرگان و اعاظم را دربرداشت. 🔺 پسر مرحوم شریعتمداری که در تدوین اساسنامه دارالتبلیغ نقش بسزایی داشت و در پرونده وی نیز مدیریت مؤسسه و اموال و متعلقات آن به چشم می‌خورد، نمونه‌ای از این رویکرد سکولاری است. او در مقاله‌ای با عنوان «ادعانامه‌ای برای دادرسی در وجدان‌های آگاه و بیدار» به صراحت حضور دین و روحانیت در سیاست را اشتباه راهبردی می‌خواند و می‌نویسد: «آیا امروز بر همگان آشکار نگردیده که روحانیت شیعه چقدر از لحاظ اخلاقی و فرهنگی از قافله تمدن عقب است و چقدر افتادن قدرت سیاسی بدست آنان کار اشتباهی بوده و مملکت را به‌ این روز انداخته است؟» 🔺 دارالتبلیغ علاوه بر کار فکری فرهنگی، به اقدام سیاسی نیز روی آورد که تأسیس حزب خلق مسلمان توسط رئیس مؤسسه دارالتبلیغ، مرحوم شریعتمداری، و شرکت در کودتای نوژه را می‌توان نمونه‌ای از فعالیت‌های آنان برشمرد. 🔺 به هر حال سیر فکری مرحوم شریعتمداری قبل و بعد از انقلاب اسلامی تفاوتی نداشت و فقط روش ایشان متفاوت بوده است. شیوه‌ای که ایشان قبل از انقلاب در پیش گرفته بود، انحراف و انصراف حوزه از مسیر مبارزه با سلطنت طاغوتی با تأسیس دارالتبلیغ بود که به فرمایش رهبر معظم انقلاب حکم ترمز برای جوانان انقلابی را ایفا میکرد و پس از انقلاب و به فاصله کمتر از یک ماه در اسفند ۵۷ با راه اندازی حزب خلق مسلمان در حرکتی سیاسی به مقابله مستقیم با نظام اسلامی برخاست. متن کامل یادداشت حجت الاسلام فلاحی را می توانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇 🌐 yon.ir/KDQcj 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 💢 آشنایی با / بخش نخست ♦️فمينيسم يکی ديگر از جريانات فکری ـ فرهنگی موجود در جهان است که در کشور ايران نيز تأثير‌گذار بوده و عده‌ای را به خود جذب کرده است. فمينيسم از ريشه فمينين به معنای «مادينه»، «زنانه» و «زن‌آسا» است اما چون هنوز مراحل آغازين شکل‌گيری فکری و سياسی خود را طی می‌کند، تعريف مورد اتفاقی از آن موجود نيست. ♦️در يک تعريف مشهور، فمينيسم، «انتقادی کلی از روابط اجتماعی مربوط به سلطه‌جويی و سلطه‌پذيری جنسی» يا «مخالفت با هرگونه تبعيض اجتماعی، شخصی يا اقتصادی است که زنان به علت جنسيت خود، از آن رنج می‌برند». بنابر‌اين، جوهر فمينيسم «کسب ارزش برابر با مردان، از لحاظ دارا بودن طبيعت مشترک به عنوان شخصی آزاد» است. ♦️ اما در کشور ايران،‌ اين اصطلاح، برای بيان دو منظور به کار می‌رود: 1️⃣ نظریه‌اى كه معتقد است زنان بايد در تمامى جنبه‌هاى سياسى، اقتصادى و اجتماعى، به فرصتها و امكانات برابر با مردان دست پيدا كنند. در فارسى، فمينيسم به اين معنى را به: «زن آزادخواهى»، «زنگرايى»، «زنباورى» و «زنانه‌نگرى» معنى كرده‌اند. 2️⃣ جنبش‌هاى اجتماعى كه جهت نهادينه كردن باورهاى مذكور در معنى اول كوشش می‌كنند. در فارسى، فمينيسم بدين معنا را به «نهضت آزادى زنان» يا «نهضت زنان» معنى كرده‌اند. 📘کتاب «جریان‌شناسی احزاب و گروه‌های زاویه دار در ایران» / ص 217 ✍️ حجت الاسلام والمسلمین اسکندری 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
🎙مصاحبه| بررسی مفهوم، ویژگی‌ها و ابعاد #حوزه انقلابی 🔸حوزه‌ی علمیه به عنوان یک مرکز و جایگاه سابق
📌 اختصاصی : 🎙 | حوزه انقلابی باید بینش سیاسی داشته باشد و جریان‌های فکری را بشناسد آیت‌الله قائینی: 🔺 حوزه انقلابی باید برخوردار از بینش سیاسی باشد. جریان‌های فکری را بشناسد، حرکت‌ها و هدف‌های پس پرده را تحلیل کند. اقتضائات زمان و مکان را دریابد. در این صورت است که می‌تواند راهنمای خوبی برای جامعه باشد، در بزنگاه‌ها وظیفه خود را انجام دهد و جریان‌های حق و باطل را از هم تفکیک کرده و بصیرت خود را بین توده‌های مردم نشر و ترویج نماید. 🔺شاخصه‌های حوزه انقلابی عبارتند از: 1️⃣ متعهد بودن حوزه انقلابی به حل مسائل جامعه 2️⃣ درک ضرورت‌ها 3️⃣ حساسیت و دردمندی نسبت به مشکلات اساسی جامعه 4️⃣ شناخت جریان های فکری جهان و داشتن بینش سیاسی 5️⃣ آگاهی از بینشهای نظام های حاکم بر جهان 6️⃣ ظلم زدایی، استکبار ستیزی و استعمار زدایی از جهان 7️⃣ تحلیل جریانات و سیاست‌های منطقه‌ای و جهانی 8️⃣ ارائه راه حل برای مقابله با موانع رشد فکری و اخلاقی و فرهنگی متن بخش دوم این مصاحبه را می‌توانید از لینک زیر مشاهده نمایید: 👇 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3308 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 💢 دفتر تبلیغات امتداد یافته دارالتبلیغ است 🔺هنوز فعالیت سیدحسین موسوی در دفتر تبلیغات به دو ماه نرسیده بود که در 12 تیرماه 58 نماینده حضرت امام(ره) برای رسیدگی به امور زندان‌ها و قاضی شرع دادگاه‌های انقلاب اسلامی تبریز و ارومیه منصوب می‌شود. 🔺مطابق این حکم حضورش در قم کمرنگ می‌شود اما عملکرد وی در خصوص مرحوم شریعتمداری و دستور مصادره اموال دارالتبلیغ برای دفتر تبلیغات، نشان از حمایت‌های همه جانبه ایشان از دفتر تبلیغات دارد؛ زیرا دفتر تبلیغات می‌توانست بستر مناسبی برای رواج طیف روشنفکری دینی در درون حوزه علمیه باشد. دلیل بر این مدعا، امتداد فعالیت دارالتبلیغ پس از پیروزی انقلاب اسلامی در قالبی جدید با عنوان دفتر تبلیغات است. 🔺 شاهد این مدعی را می‌توان در بیان چرایی انتقال اموال دارالتبلیغ به دفتر تبلیغات از زبان سیدحسین موسوی تبریزی مشاهده کرد، او در این زمینه می‌گوید: «دفتر تبلیغات هم دقیقا همان کاری را می‌کرد که اساسنامه دارالتبلیغ بود.» لذا همانگونه که از گفته موسوی تبریزی روشن می‌شود دفتر تبلیغات، امتداد یافته دارالتبلیغ است. 🆔 @asbaat_ir