🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش ششم
💠 جریانها و ویژگیهای #مکتب_فلسفی_اصفهان/ قسمت نخست
🔰 نقش پررنگ #میرداماد در گسترش مکتب فلسفی اصفهان
🔺 فلاسفه و حکمای این دوره اصفهان در عصر #صفویه روح تازهای به کالبد فلسفه دمیدند و مکتب تازهای را که بعدها به نام مکتب اصفهان معروف شد، پایهریزی کردند.
🔺 مکتب فلسفی اصفهان نگرشی نو به #فلسفه_اسلامی و ایرانی داشت و در واقع می توان آن را تجدید حیات فلسفه در جهان اسلام دانست. این مکتب با میرداماد آغاز شد و به جرأت میتوان گفت که اگر میرداماد نبود، حوزه فلسفی اصفهان به این شکل که اکنون شناخته شده است، شکل نمیگرفت.
🔺 وی با هماهنگ کردن تفکر برهانی و احوال #عرفانی، توانست «حکمت یمانی» را پایهریزی و با #فلسفه_یونانی که تنها بر عقل متکی بود مقابله کند؛ تلاش او در این راستا تا جایی حائز اهمیت است که وی را «#معلم_ثالث» خواندهاند.
🔺 میرداماد میان تفکر عقلی #ابن_سینا با اندیشههای #اشراقی و عرفانی #ابن_عربی هماهنگی میدید و گویی وحدت خاصی میان جنبههای فلسفه مشایی و حکمت #سهروردی در تفکر او ایجاد شده بود.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3974
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت آیت الله #شریعتمداری/ بخش سوم
💢 سخنان مخفیانه ی آقای شریعتمداری و اعلام برائت از امام!
🔸 امام همان طور که به آقای شریعتمداری هم فرموده بودند، دست از مبارزات نکشيدند و چندی بعد در روز ۱۳ خرداد ۴۲ سخنرانی مهمی در فیضیه ایراد کردند و این بار مدار مبارزات را از دولت به شخص #شاه و شجره منحوس پهلوی ارتقا دادند.
🔸 در همین فضا که خون مسلمانان ایران به جوش آمده بود، تمامی علمای بزرگ اقدام به نشر اعلامیه نموده و صریحا دولت را محکوم کردند. آقای شریعتمداری هم در این بین در روز ۱۳ محرم (مطابق با ۱۶ خرداد) اعلامیه ای صادر کرد. در بخشی از این اعلامیه آمده بود: « … وجه عموم را به نکات ذیل جلب می کنم:
🔹 حضرت آیت الله خمینی تنها نیستند و #اعتراضات شرعی و قانونی معظمله به دولت، مورد تایید تمام علمای شیعه و ملت مسلمان ایران و جهان است ... از گرفتاری آیت الله خمینی و سایر آیات و حجج اسلام و گویندگان متأثریم و هیچ انتظاری از این دولت به جز اینکه ما را هم گرفتار نموده و در وضع مشابه آن ها قرار دهد نداریم…»
🔸 طبیعی است که اگر کسی این اعلامیه را ببیند و حتی آن را با دیگر اعلامیهها قیاس کند حکم خواهد داد که نویسنده این اعلامیه از انقلابیترین و شجاعترین مراجع وقت بوده، اما در پس پرده باز هم جریانات به نحو دیگری بوده است.
🔺 اما سند دیگری هم وجود دارد که اصل مطلب را بهتر نشان می دهد. این سند «خیلی محرمانه » #ساواک مربوط است به روز پس از صدور آن اعلاميه ظاهرا انقلابی آقای شریعتمداری. در متن این اسناد «خیلی محرمانه» ساواک چنین آمده است:
🔸 «مُهر خیلی محرمانه ریاست ساواک تهران پیرو تلگراف ۲۲۵-۴۲/۳/۱۷ آیت الله شریعتمداری
🔸 بعد از ظهر گذشته نامبرده فوق تلفنی با تبریز صحبت [نمود و] مخاطب اظهار داشته مردم قصد تظاهرات داشتند ولی ما از بیرون رفتن و تظاهرات جلوگیری کردیم تا از شما کسب دستور نماییم. شریعتمداری اظهار نموده: «من دو مطلب را به شما توصیه می کنم که باید طبق آن عمل شود:
🔸 الف) مردم را به آرامش دعوت کنید و از تظاهرات جدا خودداری شود چون از تظاهرات نتیجهای گرفته نخواهد شد. در #قم مردم تظاهرات نمودند. ولی با قوای انتظامی روبه رو شدند، آخر گلوله با جان مناسبت ندارد پس باید از اجتماع و تظاهرات جلوگیری نمایید.
🔸 ب) سعی کنید به اعلیحضرت معظم توهین و بی احترامی ننمایند. من از طرف خمینی خیلی ناراحت هستم. چند نفر از علمای دیگر را در شهرستانها گرفتهاند چون با #شاهنشاه مخالفت کرده بودند. خواهش میکنم با شاهنشاه مخالفت نکنید و باعث ناراحتی او نشوید. من به خمینی گفتم که با شاه این طور رفتار نکن و برخلاف دولت سیاست نزن. اما او گوش نداد تا به این روز افتاد. در ضمن طوماری هم به نفع من تهیه نمایید.»
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3822
🆔 @asbaat_ir
🔺 قالبهای ترویج ملیگرایی
2️⃣ قومگرایی
🔹ه) #پانعربیسم
🔸 پانعربیسم حرکتی است که برای اتحاد نژاد عرب، فارغ از باورهای دینی آنان تلاش میکند. تفکر #ناسیونالیستی عربی قبل از اسلام وجود داشت، اما اسلام با آن مبارزه کرد. در دوره بعد از پیامبر اکرم(ص) این تفکر توسط خلیفه دوم مجدداً زنده شد.
🔸 شکل جدید ملیگرایی عرب، «پانعربیسم» است که سرآغاز آن، با حرکات ضد عثمانی شریف مکه، پیش از جنگ جهانی اول به تحریک #انگلیس صورت گرفت که در سالهای ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۶ منجر به معاهده بین دولت انگلیس و شریف مکه گردید.
🔸 حالت شناختهشده پانعربیسم برای نخستین بار در دهه ۱۹۳۰ میلادی، توسط میشل عفلق، در سوریه بنا گذاشته شد. او بنیانگذار حزب بعث بود که خط فکری آن آمیزهای از مارکسیسم و ملیگرایی است.
🔸 درایران نیز گروه کوچکی از عربهای ساکن #خوزستان، به این تفکر متمایل شدهاند. البته چون این تفکر بین مردم متدین خوزستان، طرفدار چندانی نداشت، مطرحکنندگان آن گرایش وهابیت پیدا کردند تا بتوانند از پول و امکانات قارونهای #وهابی منطقه استفاده کنند. غائله خلق عرب خرمشهر در سال ۵۸، نمونهای از اقدامات پانعربیستها بود.
🔸 «#حزب_الوفاق_الاسلامی»، گروهی ملیگرا در خوزستان و تنها حزب متعلق به عربهای ایرانی است که پس از دوم خرداد از وزارت کشور ایران مجوز دریافت کرد و توانست در دور دوم انتخابات شوراهای شهر و روستا در اهواز به موفقیت دست یابد.
🔸 منتهی همانطور که اشاره شد، تدین مردم خوزستان و به ویژه عربهای این منطقه، و پایبندی آنان به انقلاب اسلامی تا به حال اجازه عرض اندام چندانی به حرکتهای #ملیگرایانه ناسازگار با دین و تفرقه افکنانه نداده است و نخواهد داد.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2992
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علیمه_قم/ بخش نهم
💠 ظهور یک زاویه
🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات
♻️ جریان روشنفکری و نواندیشی دینی
🔹 پس از اینکه روشن شد در دوره پانزده ساله ابتدایی تاسیس دفتر تبلیغات، جريان #روشنفكری، جریان حاکم آن مجموعه بوده است، لازم است اصل جريان روشنفكری و اقسام آن به صورت مختصر بیان شود تا اولا مشخص شود كداميك از اقسام جريان روشنفكری، مذموم است و ثانيا دفتر تبليغات با عملكرد خويش در كدام يك از اقسام روشنفكری قرار داشته است.
🔹 روشنفکری که عمری یکصدوپنجاه ساله در ایران دارد، به دنبال ارائه روشی است که ادعا میکند قدم نهادن در آن مسیر میتواند راه حلی برای جبران عقب ماندگی جهان اسلام و ایران از #تکنولوژی برتر باشد.
🔹 همین امر سبب شد تا بیشتر روشنفکران مذهبی در چالش میان دنیای قدیم و جدید، کم و بیش به جانبداری از تفکر مدرن پرداختهاند و اندیشه #کلاسیک دینی را مورد نقد قرار داده و به باز خوانی متون دینی با هدف سازگاری با اندیشههای جدید دعوت نمودهاند.
🔹 این گروه در این مسیر به اصطلاح آبادگرایانه و توسعه محورانه، برای ماندن در مسیر توسعه، فقهیسازی دستاوردهای #تمدنی_غرب را پیشنهاد دادهاند.
🔹 به عبارت دیگر این عده به دنبال #مدرن_کردن_آموزههای_دینی هستند و با ارائه تفسیرهایی جامعه گرایانه و غیره از دین، درصدد هماهنگی آموزهای دینی با مدرنیته برآمدند.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| جهاد، دو راهی پیروزی و بهشت
💠 آیت الله #مشکینی (ره): برادران! شما بین دو راه که #بهشت و پیروزی است، قرار گرفتهاید و اگر خداوند هر یک از این دو راه را برای شما انتخاب کند بهترین سعادت نصیب شما خواهد شد.
🔹 به خداوندی خدا سوگند میخورم که آرزوی این رزم شما را دارم و دلم میخواهد با شما میان راه بهشت و #پیروزی باشم، ولی متأسفانه سن من گذشته است.
🎙 پیام آیت الله مشکینی به رزمندگان در #عملیات_والفجر 2 به وسیله بیسیم
#روحانیت_متعهد
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_مجاهد
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
7️⃣ پاسخِ پرسش هفتم اسباط
🔹 سؤال: فلسفه پوشیدن لباس #روحانیت چیست؟
🔹 سنت #بزرگان و #علمای_دین در ارتباط با این لباس چگونه بوده است؟
🔹 آیا لباس روحانیت مانعی برای #تبلیغ_دین و یا تاثیر کلام #مبلّغین است؟
🔹چرا دشمنان اسلام و جریانهای #ضد_دین همواره به #تخریب و #تنقیص این لباس مشغول بودهاند؟
◀️ در پاسخ به این پرسش، #پاسخهایی از سوی #اعضای_فرهیخته کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، در ذیل منتشر میشود و به جهت کثرت پاسخها، از ذکر اسامی ادمین آنها صرف نظر میگردد.
1️⃣ در دوران پیامبر (ص) و ائمه اطهار (علیهم السلام)، جامعه و شهرها کوچک بودند، مردم، اصحاب خاص و محدثان را میشناختند و به آنها رجوع می کردند، مثل امروز نبود، امروز حتی یک دانشجوی یک دانشگاه با دانشجوی یک دانشگاه دیگر با نشانه هم شده از همدیگر متمایز می شوند تا چه رسد به اصناف و ادارات و ارگانها، اینها میخواهند روحانیت دیده نشود، میترسند.
2️⃣ بزرگی فرمود میفرمودند: لباس روحانیت بپوشید، دو ثواب میبرید، آنهایی که اسلام را دوست ندارند ناراحت میشوند این یک ثواب و آنهایی که دوست دارند و شما را میبینند خوشحال میشوند و این یک ثواب دیگر.
3️⃣ در دنیایی که حتی نیروهای انتظامی و امنیتی هم لباسهای مختلف خود را دارند و حتی لباس نیروی راهنمایی و رانندگی با پلیس انتظامی متفاوت است و حتی در بیمارستانها هم لباس دکتر با لباس پرستار و سایر نیروها، هم در رنگ و هم پوشش متفاوت است، چگونه میتوان گفت: روحانیت نباید لباس خاصی داشته باشد.
🔸 این چه حرف غلطی است، حتی اگر قبلاً لباس خاصی برای روحانیت نبوده، امروز ضرورت عقلی جامعه امروز است، آنانی که این حرفها را میزنند عقل دارند؟!
4️⃣ بعضیها میخواهند کار #رضاخان را انجام دهند، او با سرنیزه میخواست، لباس روحانیت را از بین ببرد و بعضی هم میخواهند با قلم و بیان و پراکنده کردن شبهات این کار را انجام دهند، به این آقایان باید گفت گندهتر از شما هم نتوانست تا چه برسد به شما.
5️⃣ اگر روحانیت لباس نداشته باشد، مردم مومن و متشرع از کجا بدانند چه کسی روحانی است تا پرسشهای فقهی و اعتقادی خود را از آنها داشته باشند، اینها که میگویند لباس روحانیت نباشد میخواهند، رابطه مردم را با دین قطع کنند، از اول این #نهضت_آزادی با روحانیت و لباس روحانیت مشکل داشت و میخواست خودش محور شود به خاطر همین پشت سر خیلیها خودش را پنهان کرد.
ادامه دارد ...
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
5️⃣ #سیدمحمد_موسوی_بجنوردی/ بخش ششم
🔰#پدر_فقهی_اصلاح_طلبان/ قسمت نخست👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
5️⃣ #سیدمحمد_موسوی_بجنوردی/ بخش ششم
🔰#پدر_فقهی_اصلاح_طلبان/ قسمت نخست
🔸سید محمد موسوی بحنوردی عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون، سالهای متمادی علاوه بر مسئولیت های #قضایی در تدوین شماری از قوانین از #حقوق_شهروندی تا قانون بانکداری دخیل بوده است.
🔸 وی که عضو کمیته علمی شورای پول و اعتبار و عضو شورای فقهی #بانک_مرکزی هم بوده در موضوع وجود ربا در عملیات بانکداری کشور، معتقد است به دلیل تورم، وجود ربا در عملیات بانکی کشور منتفی است و بانکها آن مقداری که اضافه میگیرند _ با توجه به تورم _ تازه اصل پولشان را میگیرند و نه بیشتر.
🔸موسوی بجنوردی علاوه بر دانشگاه در عرصه #سیاست هم ید طولایی دارد به طوری که به عنوان پدر فقهی اصلاحطلبان، محسوب میگردد. مواضع وی در مورد وقایع کشور هم جالب توجه است.
🔸 وی که در زمان #فتنه 88 در کنار #میرحسین_موسوی قرار گرفته بود، در مقطعی با توضیح و روشنگری دلسوزان نظام و دیدن آرایش میدانی صحنه _ که ضد انقلاب میداندار شدهبود _ وقتی از وی درخواست میشود که با تجمع غیر قانونی #مجمع_روحانیون، مخالفت نماید و اجازه ندهد آتش این اتفاقات اضافه گردد؛ وی تلفنی به #مجید_انصاری که صحنه گردان تجمع بود میگوید: «شرعاً حکم میکنم که بیرون نیایید.»
🔸 وی ساعاتی قبل از تجمع، تجمعات موسوی و مجمع روحانیون را غیرشرعی اعلام میکند و البته دیگر دیر شده بود. و ظاهرا این نظرش هم چندان دوام نیاورد.
🔸 وی که در زمان درخواست غیرقانونی #رفراندوم، برای مشروعیت نظام به وسیله #خاتمی در دفتر مجمع روحانیون مبارز حضور پیدا کرده و چسبیده به وی نشسته بود، روزهای آتی هم دست از حمایت فتنهگران برنداشت و سالهای بعد هم به هر مناسبت به تایید فتنهگران پرداخت و منتقد حصر سران فتنه شد.
🔸 او با فتنه گران و #محکومین دادگاههای انقلاب اسلامی همراهی و با آنها عکس یادگاری میگیرد و به هر مناسبتی در مراسم آنان شرکت میکند.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش هفتم
💠 جریانها و ویژگیهای #مکتب_فلسفی_اصفهان/ قسمت دوم
🔰 ویژگیهای مکتب فلسفی اصفهان
🔺 هر چند تفكر او (ميرداماد) اساس حوزه فلسفی اصفهان و آغاز آن بود و منشأ جریانهای مختلف فلسفی اصفهان شد؛ اما این بدان معنا نیست که همه حکمای بعدی اصفهان از وی تبعیت کردهاند؛ برای مثال #ملاصدرا (۱۰۵۰) که یکی از شاگردان خاص #میرداماد بوده است، در دو مسئله «حدوث دهری» و «اصالت ماهیت» با استاد مخالفت میکند.
🔺 در هر حال ویژگیها و مشترکات این مکتب فلسفی را میتوان در موارد زیر برشمرد:
1️⃣ مکتب فلسفی اصفهان در بردارنده اندیشهای است که با روایات اهلبیت عصمت و طهارت بسیار نزدیک و هماهنگ است.
🔹 نمونه بارز این گرایش را میتوان در کتاب «الرواشح السماوية میرداماد» و «شرح اصول کافی ملاصدرا» دید. البته این کار به #التقاط منجر نشد؛ بلکه افقهای جدیدی را پیش روی آنها باز کرد که به واسطه آن #عقل و #وحی با هم سازگار میشدند.
2️⃣ مکتب فلسفی اصفهان سعی کرد بین #فلسفه و #عرفان هماهنگی ایجاد کند. بارزترین این تلاشها را میتوان در نوشتههای میرداماد و ملاصدرا دید.
3️⃣ با توجه به اینکه بنیانگذاران این مکتب معمولا در رشتههای مختلف #معقول و #منقول تبحر داشته و در همه این رشتهها دارای حوزه تدریس و نیز صاحب تصنیف و تالیف بودهاند، این مکتب به مکتب فقهی فلسفی اصفهان نیز شهرت یافته است.
4️⃣ فلاسفه مکتب اصفهان تحت یکی از مکاتب #مشائی و #اشراقی در نمیآیند و در اندیشههای آنها میتوان شواهدی از هر کدام از این مکاتب یافت.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3974
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
7️⃣ پاسخِ پرسش هفتم اسباط/ بخش دوم
◀️ ادامه پاسخ مخاطبان گرامی اسباط به پرسش هفتم:
6️⃣ حوزه های علمیه از دیرباز تا به امروز، همیشه سعی داشته بر اساس آموزههای دینی، حرکت کنند. مسأله لباس روحانیت، مساله تازهای نیست و همواره مورد توجه گذشتگان و علمای بزرگ معاصر بوده است.
🔸 در اینکه آیا این لباس مشروعیت دارد یا نه؟ لباس دین می باشد یا خیر؟ باید از خود بپرسیم:
🔸 1. آیا مشروعیت و مطلوبیت یک امر صرفا زمانی است که آن موضوع توسط شارع و اهل بیت علیهم السلام مورد تاکید باشد؟ بر فرض که شواهدی بر مطلوبیت این لباس توسط شارع پیدا نکردیم، آیا این امر دیگر هیچگونه مطلوبیتی ندارد؟
🔸2. آیا تخریب لباس توسط دشمنان قسم خورده اسلام، نمیتواند دلیل بر کار آمدی این لباس در عرصه تبلیغ تشیع باشد؟
🔸3. تجربههای شخصی طلاب (با تقوا و با سواد و دارای روحیه مدارای با مردم) حاکی از چیست؟ کارآمدی و اعتماد یا عدم آن؟!!
🔸۴.در مقابل جهان اسلام و البته ادیان دیگر، آیا تخریب این لباس و گرفتن آن از روحانیت شیعه، موجب تقویت و نُمود روحانیت ادیان دیگر (که غالبا دارای لباس خاص هستند) نمیشود؟
🔸۵. آقایانی که کمر همت به تخریب این لباس بستهاند و ژست مشی بر طبق سیره نبوی را به خود گرفتهاند، آیا با خود اندیشیدهاند، شاید امروز به حکم ثانوی (باتوجه به سوالاتی که بخش کوچکی از آن مطرح شد) تخریب لباس، حرمت داشته باشد؟
7️⃣ به عنوان یک طلبه میخواهم بگویم، روحانیت به خاطر همین لباسش بدون شعار دادن و سخن گفتن از ایرانیت و ملی گرایی، حافظ لباس سنتی ایرانیها است. عمامه و شبیه آن مثل دستار و کلاههای مخصوص امروز هم در بیشتر مناطق ایران پوشش سر مردم ایرانی است. کافیست سری به مناطقی چون خراسان و سیستان و بلوچستان و خوزستان و کردستان و ترکمن و غیره بزنید.
🔸 قبا هم لباس سنتی ایرانیان بوده است که تنها روحانیت آن را حفظ کرده، به این ملیگراها و کسانی که دم از ایران میزنند میگویم منِ طلبه، لباس ایرانی بر تن دارم و به آن هم افتخار میکنم، شما چرا لباس اجنبی و فرنگی که هیچ ریشه در فرهنگ و پوشش ایران ندارد به تن کردهاید؟ و دم از ملیگرایی و باستانگرایی میزنید؟
ادامه دارد ...
🆔 @asbaat_ir