🔰 جریانشناسی #حوزههای_علمیه_شیعه_لبنان/ بخش هشتم
🎙 #مصاحبه| نبود پایگاه مردمی برای جریان شیرازیها در لبنان
🔺 حجت الاسلام شاکر در پاسخ به این سؤال که آیا #فرقه_شیرازیها هم در لبنان نفوذ اجتماعی دارند؟ گفت: الحمدلله بحث جریان شیرازیها اصلاً آنجا موضوعیت ندارد، یعنی هیچ فعالیتی ندارند، هیچ موسسهای ندارند اصلاً نمیتوانند داشته باشند چون خط قرمز هستند.
🔺 هیچکس جرأت ندارد، حَسن الحاج هم که با #ترامپ عکس گرفت، بیاید لبنان، از نظر قانونی کسی جرأت ندارد به او تعرض کند، حالا شاید یک کسی انقلابی وارد عمل بشود مثلاً یک کارهایی انجام دهد اما از نظر قانونی کسی متعرّضش نمیتواند باشد.
🔺 اینکه شیرازیها آنجا فعالیت ندارند چون نمیتوانند فعالیت داشته باشند، مخاطب ندارند، نمیدانم بیروت رفتید یا #جنوب_لبنان رفتید یا نه؟
🔺 مثلاً وقتی شما میگردید، احساس میکنید در ایران هستید، در قم هستید، عکسهای حضرت آقا خیلی جاها وجود دارد، حتی مثلاً به فرض رستوران شیراز، خوششان میآید بههرحال برای آنها جالب است، برای آنها جذاب است، در این حد وابستگی وجود دارد، بالاتر از ارتباط است من اسمش را ارتباط نمیگذارم. ارتباط این است که خودش استقلالی دارد بعد مرتبط با یک جای دیگر است.
🔺 تا حدودی من این را حُسن میدانم که شیعه لبنان وابستگی شدید به #جمهوری_اسلامی ایران دارد، جمهوری اسلامی نگویم، انقلاب اسلامی، این وابستگی هم بحث وابستگی اقتصادی نیست، بلکه فکرش و ایدئولوژیاش، آنها اینگونهاند که به دنبال این هستند که شما چه جوری فکر میکنید؟
🔺 آنها خودشان هیچ فکر جدایی ندارند بلکه میگویند یک شخصی نشسته در قم یا در تهران و ایشان فکر میکند و ما از آن فکر او استفاده میکنیم. یعنی حضرت آقا در این حد در آنجا نفوذ دارد، اصلاً خیلی عجیب است. هیچ جا از نظر وابستگی فکری به #انقلاب_اسلامی، مثل شیعیان لبنان نیست.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4191
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
1️⃣1️⃣ پرسش یازدهم:
🔹تاسیس #موسسات، #پژوهشگاهها، و مراکز علمی پیرامون حوزه علمیه چقدر ضرورت دارد؟
🔹مراکز علمی و تخصصی تا چه میزان در افزایش #سطح_علمی_طلاب موثر بودهاند؟
🔹نقاط ضعف و آسیبهایی که امکان دارد در این موسسات وجود داشته باشد، چیست؟
🔹از منظر جریانشناسی، چه جریانهایی و با چه اندیشههایی پشت صحنه موسسات و مراکز علمی حوزه هستند؟
✍️ منتظر پاسخهای #تخصصی و #علمی شما هستیم.
🔖 لطفا پاسخهای خود را به آیدی @Asbaatadmin ارسال كنيد.
#پرسمان_اسباط
#حوزه_علميه
#موسسات_حوزوی
#مراکز_علمی
#پژوهشگاه_ها
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
#پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
💠 با درخواست اعضای محترم کانال اسباط مبنی بر تجمیع مطالب منتشر شده در پرونده ویژه «روحانیون در گذر زمان» از این به بعد پس از اتمام بررسی هر شخص، لینکهای مربوط به او به صورت یکجا منتشر خواهد شد.
3️⃣ #علی_یونسی
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/418
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/425
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/438
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/447
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/463
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/479
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/492
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/513
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/527
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/555
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/577
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/600
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/624
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/654
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/671
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/704
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت آیت الله #شریعتمداری پس از انقلاب اسلامی/ بخش سوم
💠 آیت الله شریعتمداری در جریان دو کودتا
1️⃣ #کودتای_نوژه
🔺 کودتای نوژه که حاصل طراحی چندین نهاد #اطلاعاتی و #امنیتی و سیاسی بود، ابعاد بسیار وسیعی داشت و به گونهای طراحی شده بود که احتمال شکست در آن صفر بود.
🔺 سران کودتا، با علمایی که احتمال میدادند از #جمهوری_اسلامی و #امام_خمینی (ره) کینه داشته باشند تماس گرفتند و از آنها درخواست کمک نمودند. در رأس این افراد آیت الله شریعتمداری قرار داشت.
🔺 بسیاری از افراد کودتا مقلد آیت الله شریعتمداری بودند و واضح است که وی تا چه حد بر آنها نفوذ داشت. یکی از کودتاگران که به قم و بیت آیت الله شریعتمداری رفته بود از تجمع #خلبانان و ارتشیان در بیت وی خبر میدهد که برای استفسار از جریان کودتا به قم آمده بودند.
🔺 آیت الله شریعتمداری در مورد اصل کودتا سخنی نگفت ولی در پاسخ به مراجعین مرتبا تکرار میکرد: «ظلم هرگز پایدار نمی ماند.» این جمله توسط کودتاگران به معنای تأیید کودتا تفسیر میشود.
🔺 شریعتمداری در مرحله دوم کودتا نقش مهمتری را بر عهده دارد. زمانی که #جماران در سه سورتی پرواز با خاک یکسان شده است و امام خمینی از صحنه سیاست حذف شدهاند، شریعتمداری وارد عمل میشود.
🔺 در طراحی کودتا، خانهای در حوالی #یوسفآباد برای انتقال شریعتمداری از قم به تهران اجاره شده بود. شریعتمداری در این خانه مستقر میشد و به عنوان رهبر مذهبی، کودتا را تأیید میکرد.
🔺 زمانی که #رادیو و #تلویزیون به دست کودتاچیان تصرف میشد، وی مستقیما یا به وسیلهی نوار و اعلامیه با مردم سخن میگفت و مردم را به همکاری با کودتا فرا میخواند.
🔺 کودتاگران به صورت مستقیم با پسر آیت الله شریعتمداری در ارتباط بودند. از طرف دیگر کودتاگران مطمئن بودند در صورتی که امام خمینی نباشند و آیت الله شریعتمداری به عنوان یک مرجع تقلید پیام بدهد و از کودتا حمایت نماید، #ارتش انگیزهای برای مقاومت ندارد و به سرعت تسلیم کودتاگران میگردد.
🔺 سران کودتا روی شریعتمداری بسیار حساب میکردند. فرماندهی کودتا (#بنی_عامری) در جلسهای عنوان داشته بود: «با علما و روحانیانی که طرفدار آیت الله شریعتمداری میباشند دست به دست هم دادیم تا یک اسلام نوین در سطح مملکت پیاده کنیم.»
🔺کودتای نوژه به لطف خدا شکست خورد و خائنان به سزای عمل خود رسیدند. اما شریعتمداری به علت اینکه به صورت مستقیم در کودتا دست نداشت، تحت تعقیب قرار نگرفت و متأسفانه بخشهایی از مصاحبهی کودتاگران که به نقش شریعتمداری در کودتا اذعان نموده بودند از صداوسیما پخش نشد.
🔺 شاید اگر در آن زمان به جای مصلحت اندیشی، مردم را در جریان دخالت شریعتمداری در کودتا قرار میدادند، فرصت برای توطئههای بعدی فراهم نمیشد.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4230
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #موسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_حضرت_امام (ره)/ بخش سوم
💠 فلسفه تاسیس موسسه تنظیم و نشر آثار #امام_خمینی(ره)
🔺 جنگ تحمیلی عملا با قبول #قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران پایان یافت و با برقراری امنیت نسبی در مرزها، نیروهای انقلاب، نگاه خود را معطوف به جریانات داخل کردند.
🔺 در داخل متأسفانه جریان #منتظری با شدت بیشتر و به صورت علنی به مقابله با دیدگاههای انقلابی امام خمینی(ره) میپرداخت و با تهمت و افترا سعی میکرد حضرت امام را تحت تأثیر دیگران جلوه داده و بیانات و فرامین ایشان را از اعتبار بیاندازد.
🔺 در جامعه نخبگانی ایران به خصوص احزاب و گروههای مختلف که از ابتدای #انقلاب_اسلامی با استناد به بیانات حضرت امام مطامع خود را پیش میبردند، کمکم دچار اختلاف شدند، یک #روزنامه بخشی از سخنان حضرت امام را نشر میداد و روزنامه دیگر با حذف آن بخش، به نشر بیانات حضرت امام میپرداخت لذا استناد به روزنامهها مشکلساز شده بود. گاهی به کلامی از حضرت امام استناد میکردند که در هیچ مرجع مکتوبی موجود نبود یا مبتنی بر نقل شفاهی از ایشان بود که بر اختلافات میافزود.
🔺 از این جهت تاسیس مرکزی جهت سر و سامان دادن به دیدگاهها و سخنان حضرت امام ضرورت پیدا کرد تا به وضعیت آشفتهی انتشار بیانات منتسب به ایشان در جامعه پایان دهد و مرجعی برای رفع اختلاف برداشتها و منبعی مطمئن برای ارجاعات سخنان و فرامین حضرت امام باشد.
🔺 در همین زمان است که مرحوم #حاج_سیداحمد_خمینی با دوراندیشی و برای ساماندادن به امور رسانهای #بیت_حضرت_امام و پایان دادن به برداشتهای مختلف از بیانات حضرت امام، طی نامهای اشکالات پیشآمده را برای حضرت امام شرح میدهد و نمونههایی را هم پیوست نامه خود میکند.
🔺 وی در شش بند مسائل مهمی بیان میکند؛ از جمله اختلاف بین متون منتشر شده از سخنان حضرت امام در جراید، برداشتهای گوناگون افراد، مواردی که بعد از سخنرانی یا اعلامیه اصلاح شده ولی اصل دستنویس یا صدا و فیلم حضرت امام موجود است و آینده باعث اختلاف میشود، مطالبی که هنوز منتشر نشده از بیانات و اشعار و کتب و غیره و نحوه بهرهبرداری، تحقیق، تحلیل و نیز انتشار اسناد و نامههای بایگانی شده در دفتر حضرت امام.
🔺 امام خمینی(ره) در پاسخ به نامه احمد آقا ضمن تجلیل از شخصیت ایشان میفرمایند: «شما را برای تنظیم و تدوین کلیه مسائل مربوط به خود، که بسا در رسانههای گروهی اختلافات و اشتباهاتی رخ داده است، انتخاب مینمایم».
🔺 پس از این حکم، مرحوم سید احمد خمینی مقدمات تشکیل موسسهای با نام «موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی» را فراهم میسازد. ایشان مدیریت عالی این موسسه را بدست میگیرد و با نوشتن اساسنامه و ثبت آن، سمت و سوی آن را مشخص میسازد.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4292
🆔 @asbaat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 #کلیپ| تحلیل حجت الاسلام والمسلمین #مهدی_طائب درباره حوادث اخیر
#رئیس_جمهور
#معیشت
#بصیرت
منبع:
🆔 eitaa.com/tarikhbasiratafza
🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان #التقاط_اسلام_و_اومانیسم/ بخش یازدهم
🔸 #میرزا_ملکم_خان
♦️خدا را میپرستیم، ولی به دین اعتقادی نداریم!
🔹 بر خلاف #آخوندزاده، ميرزا ملکم خان به #پروتستانتیسم به دیده پروسه نگاه میکرد، نه پروژه. معتقدان به پروژه میگفتند باید هر چه زودتر اصلاحات دینی صورت بگیرد و کار را تمام کرد؛ ولی معتقدان به پروسه باور داشتند که باید تغییرات را آهسته آهسته و گام به گام در جهان اسلام به وجود آورد.
🔹 البته مانع اصلی در مقابله با پروتستانتیسم نسخی و مسخی، #روحانیت و #مرجعیت شیعه بود که اینها در مقام نگهبانان و مفسران اسلام از تمامیت دین دفاع میکردند.
🔹 صاحبان این افکار التقاطی پی آن بودند که روحانیت و مرجعیت شیعه را – به عنوان نهادی که صیانت از ایران و اسلام و #تشیع برایش مهم است- حذف کنند. از این طریق میخواستند هرج و مرج در حوزه دینی و اعتقادات دینی پدید آورند و با #سكولاریزه کردن دین، قابلیت دفاعی آن را در برابر تهاجم غرب از بین ببرند.
🔹 تشکیلاتی که در آن موقع میتوانست به پیروی از دنیای غرب و در راستای ترویج این افكار التقاطی و البته به صورت سری و مخفیانه کارساز باشد، فراماسونری بود، که ملکم خان برای ایجاد آن فراوان کوشید. #فراماسونری با ترویج تفکر اومانیستی و ترویج انسان محوری و همچنین «دئیسم» که در غرب رایج بود، نقش مهمی داشت.
🔹 دئیستها کسانیاند که در خوشبینانهترین حالتش میگویند ما خدا را میپرستیم، ولی به دین اعتقادی نداریم؛ یعنی نفی همه ادیان. سازمان مخفی فراماسونری در ایران، در واقع چتری بود که خیلی از نیروهای #ساختارشکن و در تضاد با اسلام و تشیع را در خود جمع میکرد.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4166
🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #سیدحسین_خمینی/ بخش چهارم
🔰 سخنران موسسه ضد ایرانی #امریکن_اینترپرایز
🔺 سیدحسین خمینی در گفتوگو با خبرگزاری فرانس پرس خواستار برگزاری #رفراندوم در #جمهوری_اسلامی ایران شد و گفت: «در نامهای به رهبری جمهوری اسلامی ایران از ایشان خواستهام تا موضوع #ولایت_فقیه و نظام جمهوری اسلامی ایران را به #همهپرسی بگذارند تا مردم بتوانند به حق به این موضوع پاسخ دهند.
🔸 رهبری نظام میتواند با استناد به نص #قانون_اساسی جمهوری اسلامی ایران دستور دهد تا همهپرسی صورت گیرد. مادامی که ما در عصر غیبت امام زمان (عج) به سر میبریم در جامعه، نظام ولایت فقیه نمیتواند باشد. او همچنین با تمجید از #دموکراسی به شیوه غربی، آمریکایی را الگوی مناسبی برای دیگر کشورهای جهان خواند.»
🔺 در حالیکه امام (ره) با بیان اینکه ولایت فقیه مترقیترین اصل قانون اساسی است، در خصوص دلایل لزوم وجود ولایت فقیه فرمودهاند: «استمرار اجرای احکام الهی که برای همیشه وجود این حکم ضرورت دارد؛ ماهیت و کیفیت قوانین اسلام که بدون حکومت و بدون حضور حاکم فقيه قابل اجرا نیست مثل احکام مالی، احکام #ارث، احکام #دفاع_ملی، احکام حقوقی و جزایی و…»
🔺 در تاریخ یکم مهرماه ۱۳۸۲، سید حسین در یک گردهمایی دیگر تحت عنوان «دین، صلح، سازمان ملل و جوامع مدنی» شرکت کرده و سخنرانی نمود و در تاریخ چهارم مهرماه به دعوت موسسه امریکن اینترپرایز – که به جناح محافظه کار سیاستمداران ایالات متحده نزدیک است- در جلسه پرسش و پاسخی حاضر گردید و به سؤالات خبرنگاران و حاضران پاسخ گفت.
🔺 #مایکل_لدین چهره شاخص این موسسه که با مواضع شدیدش علیه جمهوری اسلامی شناخته میشود، اداره کننده این جلسه سخنرانی بود، در آغاز جلسه ضمن ارائه معرفی کوتاهی از سیدحسین، از سوی موسسه خود ابراز خشنودی نمود که میزبان خمینی دیگری، در شهر #واشنگتن و کشور #آمریکاست.
🔺 سایت انگلیسی #بی_بی_سی ۲۷ سپتامبر ۲۰۰۳ در مطلبی با عنوان «خویشاوندان خمینی به دنبال اقدام در ایران» مینویسد: در این نشست، سید حسین خمینی سخنرانی خود را با این جملات آغاز نمود: مردم ایران در ۲۴ سالی که از انقلاب بهمن ماه ۱۳۵۷ گذشته است به این نتیجه رسیدهاند که رسیدن به دمکراسی و #آزادی با آمیزش دین و حکومت میسر نمیشود.
🔸 حال مردم ایران مجددا در پی دمکراسی بوده و آزادی میخواهند. مضاف بر اینکه تمامی راهها را نیز تجربه نمودهاند و مهمتر از همه، تجربه #حکومت_دینی کاملا برایشان روشن گشته است که، دین و دولت نمیتواند یکی باشند. مشکلات سیاسی ایران را باید در تشکیل نظامی دمکراتیک جست.»
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4213
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت #سید_مهدی_هاشمی/ بخش ششم
🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب
5️⃣ «سند پنجم»
🔸سوء استفاده و حیلهگری با آیت الله منتظری
🔻 و آنچه در مذاکراتشان روی داد ……. با پخش اعلامیهها، افشا گردد تا ثابت کنیم جریان کاملا خطی و سیاسی است. ولی اخوی میگفت:
🔹 آقا معتقدند از این نظام باید فاصله گرفت و رابطه را با مسئولین قطع کرد (حالا معلوم نیست این نظر خودش بوده یا واقعا نظر آقا بوده است) من از یک طرف از این نظر آقا که بخاطر من قصد دارند رابطه را با مسئولین قطع نمایند، دچار غرور شده بودم و از طرفی دیگر مسئله برایم قابل هضم نبود که آن وقت چه وضعیتی در کشور پیش خواهد آمد.
🔹 اخوی میگفت چون حضرت امام بیمار هستند مسئولین ترسیدهاند با یک عمل انجام شده روبرو شوند لذا تعجیل کردهاند در زمان حيات حضرت امام تو را دستگیر نمایند.
🔹 روز آخريکه قصد داشتم خود را به وزارت اطلاعات معرفی کنم آقا مرا احضار فرمودند و گفتند، حضرت امام نامهای برای من نوشتهاند و قسمتی از آن را که درباره من بود خواندند بعدا اضافه کردند، من هم یک نامه برای امام نوشتهام و آن قسمتی که درباره من بود برایم خواندند بعدا گفتند: «امام با نامه خودشان خواب را از چشم من گرفتهاند من هم نامهای نوشتم که خواب را از چشم امام بگیرد.»
🔹 آنگاه گفتند: برو و صریح در بازجوییها بگو که هر چه کردهای در رابطه با نهضتها به امر فلانی و بودجه فلانی بوده است و نترس خدا کمکت خواهد کرد.
🔹 من از ایشان جدا شدم ولی در اندرون وجودی خود واقف بودم که چه مجسمهای از شر و فساد و فتنه و انحراف مورد تأیید فقیه عالیقدر قرار گرفته است و این شخصیت بزرگ چگونه مورد سوء استفاده و حیلهگری من و عدهای از دوستان قرار گرفته اند؟
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4505
🆔 @asbaat_ir
🔖 جریانشناسی #سازمان_مجاهدین_خلق/ بخش نخست
🔰 بنیانگذاران
🔺 سازمان مجاهدین خلق یا به اصطلاح امروز مردم ایران منافقین، در دهه شصت هجری شمسی یکی از فعالترین جریانها در ایران به شمار میرفت که شکلگیری آن به ۱۳۴۴ شمسی برمیگردد.
🔺 محمد حنیفنژاد ۲۶ساله مهندس کشاورزی، علی اصغر بدی زادگان ۲۵ ساله مهندس شیمی و سعید محسن ۲۶ساله مهندس راه و ساختمان از دانشگاه تهران و عبدالرضا نیک بین رودسری ۲۳ساله دانشجوی ریاضی، همگی از شاگردان مهندس بازرگان و بنیانگذاران اصلی جنبش مجاهدین بودند که ابتدا در نهضت مقاومت ملی وسپس در نهضت آزادی تجربه سیاسی داشتند.
🔺 مدتی نگذشت که افراد دیگری مثل بدیع زادگان، باکری، علی مشکینخواه، ناصر صادق، علی میهن دوست، حسین روحانی به جمع این چهار نفر اضافه شدند و مرکزیت سازمان توسعه یافت. قابل ذکر است که اعضای جدید نیز از اعضا یا سمپاتهای نهضت آزادی به شمار میرفتند.
🔰 علل تشکیل سازمان
🔺 علل تشکیل سازمان مجاهدین خلق را میتوان در دو مورد خلاصه کرد:
🔺 1. برخورد های خشن از طرف حکومت شاه با مخالفان در جریان رویداد های نهضت اسلامی. از دید تشکیل دهندگان سازمان، پاسخ نهضت آزادی جواب معقولی نسبت به برخوردهای خشن حکومت نبود و خود در صدد پاسخ به این خشونتها برآمدند و راه آن را در مبارزه مسلحانه دیدند.
🔺 2. تأثیرپذیری بنیانگذاران و اعضاء از جنبش های انقلابی که رنگ مارکسیستی داشتند. در آن دوران، در دنیا و مخصوصاً در جهان اسلام، سازمانها و گروههایی متأثر از مارکسیست شکل گرفت و مبارزات مسلحانه با اتکا بر اندیشه مارکسیستی در بین برخی از جوانان مد شده بود و جوانان به دنبال چنین افکار و الگویی بودند.
🔺 شکلگیری سازمان در دو مرحله انجام گرفت:
1️⃣ مرحله اول، دوره مطالعات ایدئولوژیک
🔺 بنیانگذاران سازمان در مرحله اول به یک سری مطالعات روی آوردند تا با اصطلاح خود سطح مطالعات ایدئولوژیک خود ارتقاء بخشند.
🔺 اما مشکل اساسی این گروه ناشی از انحرافات نظری طبقاتی و بورژوازی بود که نسبت به روحانیت داشتند، در حالیکه روحانیون نقش هدایتگری و مذهبی خودرا در آن زمان به خوبی ایفا میکردند، نظر سازمان در رابطه با این قشر اینگونه بود که تفسیر روحانیت از دین یک تفسیر رسمی است و با مناسبات سیاسی و اجتماعی امروز جامعه سازگاری ندارد. با همین رویکرد ابتدا مطالعاتی انجام داده و متونی برای آموزش سازمان مجاهدین تدوین کردند.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1516
🆔 @asbaat_ir
🎙 #مصاحبه| پرهیز از نسبت دادن توهمات شخصی به دین
آيت الله #سيدجعفرمرتضی_عاملی (ره):
🔸 مشکلی که از آن رنج میبریم این است که وقتی میخواهیم برای مردم کار فرهنگی انجام دهیم یا در زمینه تربیتی و اخلاقی تلاشی صورت دهیم، نهایتا کاری ساخته و پرداخته فكر خودمان ارائه میکنیم و به ناحق -صراحتا یا تلویحا- آن را به دین نسبت میدهیم.
🔸 در صورتیکه آنچه باید منتشر شود، تعالیم اسلام و عقاید و دستورات آن است؛ یعنی همان مضامین آیات قرآن و فرمایشات معصومین علیهم السلام که توسط متخصصان دین استخراج میشوند. در واقع این تعالیم که با معنای قداست آمیختهاند، روح عبودیت، تسلیم و آرامش را در مردم تثبیت میکنند.
🔸 در مقابل، آنچه ساخته و پرداخته ذهن ماست ارزشی ندارد چون هیچ عبودیت و قداستی را در بر ندارد و به همین دلیل آرامش بخش نیست و ما را به مقام تسلیم نمیرساند؛ هرچند ممکن است این نظرات شخصی برای مردم ساده لوح اعجابآور باشند یا موجب پسند و رضایت افراد غیرمطلع نسبت به امور دینی هم بشوند.
🔸 خلاصه اینکه ما باید از طریق آیات محکم قرآن و روایات تفسیری معصومین علیهم السلام و نیز از راه ارائه روش زندگی آن حضرات و زیباییهای کلام ایشان، مردم را با اسلام آشنا کنیم چون این روش برگرفته از خود آن حضرات است؛ فرمودهاند: «اگر مردم زیباییهای کلامشان را بشناسند از آنان پیروی میکنند.»
🔸 این نکته هم قابل توجه است که همانطور که لازم است بین مردم و الگوهای عملیشان -که معصومین هستند- رابطه قلبی ایجاد کنیم لازم است بین مردم و قرآن (مضامین، معانی، لطایف و اهداف آن) نیز رابطهای قلبی ایجاد کنیم.
🔸 از آنجا که اسلام به تمام شئون زندگی انسان نظر دارد و حتی در جزئیات امور هم همراه مردم است، این به معنای ضرورت تحقیقات فراوان در اسلام و دقت نظر در آن است. در اینجا اصلی است که باید تمام فروع به آن منتهی شود و دریایی است که تمام نهرها باید به آن بریزند و آن اصل «امامت» است.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4304
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش چهاردهم
💠 ظهور یک زاویه
🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات
♦️ بررسی #جریان_روشنفکری دفتر تبلیغات 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش چهاردهم
💠 ظهور یک زاویه
🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات
♦️ بررسی #جریان_روشنفکری دفتر تبلیغات
🔹 رویکرد روشنفکری و #نواندیشی_دینی دفتر تبلیغات در دو سرفصل «عملكرد» و «نشریات و مجلات» مورد بررسی و کنکاش قرار میگیرد.
2️⃣ #نشريات و #مجلات
🔸 از آنجا که پژوهش حاضر مربوط به دوران پانزده ساله ابتدایی دفتر تبلیغات است لذا مقالات و نشریات این بازه زمانی (از ابتدای تأسیس تا 73) مورد بررسی قرار می گیرد.
📌 1. مجله پیام زن
🔸 اولين شماره مجله پيام زن فروردين سال 1371 منتشر و تا الآن بی وقفه ادامه داشته است. تلاش این مجله برای تحقق نگاه ژورناليست دينی و فرهنگی به حوزه زنان و دختران است.
🔸 این مجله به صاحب امتیازی دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم ثبت شده است. مدير مسؤل آن محمد جعفری گيلانی و سردبیر، مدیریت و راهاندازی و انتشار اين ماهنامه در بين سالهای 1371-1386 بر عهده سيدضياء مرتضوی اشكذری بوده است.
🔸 یکی از نقاط برجسته در این مجله همراهی با سیاستهای دولت در خصوص کنترل جمعیت است که از جمله می توان به این دو مقاله «تصویر یک خانواده سالم» و «تصویر یک خانواده پرجمعیت» اشاره کرد.
🔸 این دو مقاله بر روی سه موضوع دست گذاشته است؛ 1. سن ازدواج نباید کمتر از 18 سال باشد؛ 2. بین بچه ها حداقل باید سه سال فاصله بیافتد؛ 3. نباید تعداد فرزندان از سه تجاوز کند.
🔸 علاوه بر این دو مقاله سلسله مقالاتی با عنوان «کنترل جمعیت، ضرورتها و شرایط» در چهار شماره منتشر شد که به بررسی دیدگاههای مخالفان تحدید نسل و موافقان پرداخته است و در نهایت به این نتیجه میرسد که باید تحدید نسل که مدنظر دولت (در آن زمان) است توسط مبلغین، ترویج و تبیین شود تا دولت بتواند به اهداف مدنظر دست یابد.
🔸 البته میتوان این طرح ارائه شده توسط دولت را نشان از یک پشتوانه فکری نواندیشانه و روشنفکرانه دانست که در این پازل، مجله پیان زن نیز به ایفای نقش میپردازد و روشنفکری مطرح شده در قالب تحدید نسل را میپذیرد و فعالیتهایش را در راستای اهداف دولت تنظیم میکند.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🔰 #حزب_جمهوری_اسلامی و دو فریضه برتر
🔺 بی شک حزب جمهوری اسلامی را میتوان بزرگترین و فراگیرترین حزب در طول تاریخ ایران، آن هم با رهبرانی روحانی و نیروهای مؤمن و معتقد در استانهای کشور به شمار آورد که بیش از یک میلیون نفر، فرم عضویت این حزب را در همان سال تأسیس تکمیل و به عضویت آن درآمدند.
🔺 البته موفقیت و فراگیری این حزب در وهله نخست، به اعتماد مردم به روحانیتی بود که در رأس آن قرار داشت؛ اما شعارها و رفتارهای رهبران حزب، به ویژه #شهید_بهشتی و آیت الله #خامنه_ای و سایر شاگردان مکتب امام، نقش مهمی در فراگیری آن داشت.
🔺 مواضع شفاف شهید بهشتی و دیگر سران حزب در خصوص ارزشهای اسلامی و انقلابی چنان بود که راه را بر هرگونه انحراف از مسیر اصلی که همانا حرکت در مسیر «#معروف» و جلوگیری از نفوذ «#منکر» بود، میبست.
🔺 شهید بهشتی انگیره خود و دوستانش را در اتخاذ چنین رویکردی، اینگونه بیان میکند: «تنها چیزی که در درون خودمان حس میکردیم این بود که میخواهیم نیروهای مؤمن به انقلاب اسلامی را برای تحقق بخشیدن هرچه سریعتر، بهتر و گستردهتر به آرمانهای این انقلاب بسیج کنیم و سازمان دهیم و چیزی که در خود نمییافتیم #قدرتطلبی و سلطهجویی بود.
🔺 شهید بهشتی با رد نگاه حزبی و گروهی به اشخاص صالح و مؤمن که در حقیقت یکی از منکرات پیدا و پنهان احزاب به شمار میرود و متأسفانه در برخی از موارد به نگاهی مثبت و متداول معنا میشود، به صراحت نظر خود و حزب را درباره تشکل چنین بیان کرد:
🔸 «تشکل الهی آن است که نیروهای مؤمن به ارزشهای عالی الهی و انسانی بگویند: ما متشکل میشویم تا در حد توانمان از این ارزشها دفاع کنیم و صاحبان این ارزشها هر کجا باشند، خواه داخل تشکیلات ما باشند خواه خارج از آن، درنظر ما محترم و معتبرند.
✍️ استاد حسن ابراهیمزاده
📚 امر به معروف و نهی از منکر احزاب؛ ص 104
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| نقش مبارزاتی روحانیت
💠 آیت الله #شهید_مدنی (ره): روحانیت از اول نقشه خائنانه #استعمار را درهم کوبید. #میرزامحمدتقی_شیرازی (ره) بود که #انگلیس را از عراق بیرون راند و مرحوم #مدرس (ره) بود که به واسطه یک پیمان، #وثوق_الدوله را از کابینهاش بیرون انداخت؛ لذا دست به #تضعیف_روحانیت زدهاند. اما امروز جامعه از نعمت بزرگی برخوردار است؛ آگاهی مردم و #رهبری بینظیر.
#روحانیت_متعهد
#روحانیت_مبارز
#دشمن_شناسی
#ولایت_فقیه
#بصیرت
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #حوزههای_علمیه_شیعه_لبنان/ بخش نهم
🎙 #مصاحبه| فضای فکری لبنان مانعی برای اخباریگری
🔺 حجت الاسلام شاکر در پاسخ به این سؤال که آیا آیا تفکر اخباریگری هم هنوز در لبنان وجود دارد ؟ گفت: این برمیگردد به نوع مردم، نوع جامعه بیروت که این اخباریگریها اصلاً آنجا وجود ندارند.
🔺 مثلاً فرض کنید در بغداد ما اخباریگری نداشتیم در تاریخ، چرا نداشتیم؟ چون آنجا معتزلی بود، اشعری بود، یعنی تضارب آراء بود، آنجا مثلاً شیخ مفید وقتی صحبت میکرد خیلی حواسش بود که چه میگوید چون مخاطب مستقیمش سران معتزله بودند، اشعری بودند، مذاهب دیگر بودند، واو به واوش را حواسش بود، یعنی به اصطلاح دیپلماتیک صحبت میکرد، حواسش بود من یکجوری نگویم که مکتب به خطر بیفتد، ولی در قم الیماشاءالله در مشهد الیماشاءالله اخباریگری موجود است.
🔺 در لبنان، چون از دیرباز هفده تا مذهب دینی وجود دارد و همین امروز پنج تا مذهب اسلامی آنجا وجود دارد، از اهل سنت، از مسیحیت، از یهود، وقتی شما در بین اینها زندگی میکنید نمیتوانید اخباری باشید، یعنی شیعهی معقول میتواند آنجا رشد کند.
🔺 نمیخواهم بگویم اخباریها معقول نیستند نمیخواهم به این مورد وارد بشوم، اما خب به هر حال اینها باعث شده که در نوع مردم و جامعه بیروت و لبنان اخباریگری نمود و بروز نداشته باشد.
🔺 ما اگر بخواهیم یک آقایی که اخباری نه اما خیلی اهل خبر است، اهل حدیث است، معرفی کنیم، علامه سید جعفر مرتضی است، علامه سید جعفر مرتضی انسان خیلی بهروزی بود. ما در قم تقریباً میشود گفت که مثل ایشان نداریم که این چنین مرجع بهروزی باشد. مرجعی باشد که مثلاً در مورد مسائل روز صحبت کند، اما مثلاً آقای سید جعفر مرتضی که در قم در صف اول روشنفکری میایستد، در لبنان میرود صف آخر، این به خاطر فضای لبنان است.
🔺 مثلاً شما الآن هیچوقت نمیتوانید قبول کنید که یک خانم محجبه کامل باشد، حجاب شرعی داشته باشد و یک خانم دیگر سر لخت و بیحجاب باشد و اینها با هم خواهر باشند و به همدیگر عشق بورزند، یک مقدار درکش برای ما سخت است.
🔺 من در لبنان خانوادهای را میشناسم، سه دختر دارد، یک دخترش حجاب به اصطلاح طلبگی قم را دارد، یک دخترش حجاب شرعی متناسب با لبنان دارد مثلاً بلوز شلواری است و چادر ندارد و دختر سومش هم بیحجاب است، بعد اینها عاشق هم هستند اینقدر همدیگر را دوست دارند. ما برایمان سخت است اینها چه جوری باهم میسازند، دعوا نمیکنند؟ فضای لبنان اینها را دیگر هضم کرده، حل کرده در خودش.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4191
🆔 @asbaat_ir