eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
694 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 عدم نگرش تاکتیکی (ره) به و دستجات 🔸 در حالی که در همه انقلاب‌ها و نهضت‌های غیرالهی، برخورد تاکتیکی با گروه‌ها و دستجات سیاسی امری متداول به شمار می‌رود و پس از دستیابی به قدرت، تصفیه خونین و حذف از معادلات سیاسی امری غیر قابل پیشگیری است؛ در مکتب اخلاقی امام برخورد ابزاری با گروه‌ها و دستجات جایی نداشت و اصولاً و وعده‌های دروغین و خنجر زدن از پشت پس از به قدرت رسیدن در قاموس امام وجود نداشت. 🔸 امام در اواخر پاییز سال ۱۳۵۶ که انقلاب وارد خیزش مردمی شده بود، به صراحت موضع خود را درباره گروه های چپ‌گرا اعلام کرد و حتی آن دسته از دستجات چپ‌گرایی را که به مبارزه مسلحانه با شاه رو آورده، یا دارای تفکر التقاطی بودند، خائن به اسلام و ایران معرفی کرد. 🔸 گاهی سیاست و رفتار سیاسی ایجاد می کند که رهبر نهضت، برای پیشبرد اهدافش با بعضی از گروه ها مماشات یا حداقل در برابر خواسته‌های آنان تا دستیابی به پیروزی سکوت کند اما امام که ماهیت را - با وجود سابقه مبارزاتی‌شان - کاملاً می‌شناخت موضع خود را در ملاقات با سنجابی در پاریس با صراحت مشخص نمود و در مصاحبه‌ای در تاریخ ۲۶ آبان ۱۳۵۷ اعلام داشت: 🔹 «من مسائل و مطالبی را که داشتم و امکان ندارد یک قدم از آنها برگردام به ایشان [] گفتم؛ و با جبهه خاصی [جبهه ملی و ...] ائتلاف نداریم». 🔸 در حالی که امام در برابر یک ابرقدرت و همه دستگاه‌های جاسوسی، رسانه‌ای و امنیتی آن ایستاده بود و به اصطلاح، سیاست اقتضا می‌کرد تا امام پیش از پیروزی و یا حتی پس از پیروزی، مواضع خود را در برابر ابرقدرت دیگر (شوروی) و گروه‌ها و احزاب وابسته به آن شفاف نسازد؛ موضعی گرفتند که همه سیاستمداران را به تعجب واداشت. 🔸 امام در تاریخ ۲۰ دی ماه ۱۳۵۷ در مصاحبه با رادیولوکزامبورگ، در پاسخ سؤال خبرنگار رادیو که پرسیده بود آیا با و در نتیجه مسکو روابطی دارید یا نه؟ فرمود: «خیر به هیچ وجه روابطی نداشته‌ام و ندارم و نخواهم داشت.» 🔸 اصولا امام سیاست متداول و حاکم بر معادلات جهانی را که بر پایه تزویر و دروغ و استفاده ابزاری شناخته می‌شد، با سیاست الهی و اخلاقی در تضاد می دانست و در صحنه عمل، به تبلیغ و ترویج مکتب سیاسی پرداخت که برای جهانیان جدید بود؛ اما برای امام چیزی جز سیره و سلوک معصومان علیهم السلام به شمار نمی‌رفت. 🔸 همین رفتار موجب شد که انقلاب اسلامی به هیچ یک از احزاب، گروه‌ها و دستجات بدهکار نباشد؛ و نیز همین سیره موجب شد تا امام مطلبی را به صراحت بر زبان آورد که برای هیچ یک از رهبران سیاسی قبل از وی ممکن نبوده است. 🔸 او دو ماه پیش از عروج ملکوتی‌اش از این عالم خاکی، فرمود: «من بارها اعلام کرده‌ام که با هیچ کس در هر مرتبه‌ای که باشد، عقد اخوت نبسته‌ام. چارچوب دوستی من در درستی راه هر فرد نهفته است، دفاع از اسلام و اصل خدشه‌ناپذیر سیاست جمهوری اسلامی است». ✍️ استاد حسن ابراهیم‌زاده 📚 امر به معروف و نهی از منکر احزاب؛ ص 95 🆔 @asbaat_ir
🔰 / بخش سوم 📝 | آفات سکولاری شدن حوزه‌ها 🔺 سکولاری شدن حوزه‌ها آفات و آسیب‌هایی را به همراه خواهد داشت که غفلت از آن موجب ضربه به دین و نظام خواهد شد. می‌توان از نگاه رهبر معظم انقلاب به ۵ آفت مهم در این مورد اشاره کرد: 1️⃣ آسیب دیدن دین 🔺 یکی از مهم ترین آفات سکولاری شدن حوزه ها، آسیب دیدن دین است: «اگر روحانیت می خواست در حاشیه و در پیاده‌رو حرکت کند و منزوی شود، دین آسیب می دید. روحانیت سرباز دین است، خادم دین است، از خود منهای دین حیثیتی ندارد. 🔸 اگر روحانیت از مسائل اساسی – که نمونه‌ برجسته‌ آن، انقلاب عظیم اسلامی است – کناره می گرفت و در مقابل آن بی تفاوت می ماند، بدون تردید دین آسیب می دید؛ و روحانیت هدفش حفظ دین است.» 2️⃣ تضعیف حکومت اسلامی 🔺 از دیگر آفات سکولاری شدن حوزه‌ها، تضعیف حکومت اسلامی است: «امروز اگر روحانیت در قبال حكومت، بی‌اعتنا و بی‌مبالات باشد، هم خودش ضایع خواهد شد و هم حكومت اسلامی تضعیف می‌شود.» 3️⃣ حذف شدن 🔺 سکولاری شدن حوزه موجب انزوا، فراموشی و حذف روحانیت خواهد شد: «حاشیه‌نشین شدن حوزه‌ علمیه‌ى قم و هر حوزه‌ى علمیه‌ دیگرى به حذف شدن مى‌انجامد. وارد جریانات اجتماع و سیاست و مسائل چالشى نبودن، بتدریج به حاشیه رفتن و فراموش شدن و منزوى شدن مى‌انجامد.» 4️⃣ جرئت یافتن دشمنان 🔺 با کناره‌گیری روحانیت از امور، دشمنان از این خلاء به وجود آمده نهایت بهره را برده و از موقعیت به دست آمده نهایت سوء استفاده ر ا خواهد برد: 🔸 «با بی‌طرف ماندن روحانیت در مسائل چالشىِ اساسی، موجب نمی‌شود که دشمن روحانیت و دشمن دین هم بی‌طرف و ساکت بماند؛ «و من نام لم‌ینم عنه». 🔸 اگر روحانیت شیعه در مقابل حوادث خصمانه‌ای که برای او پیش می‌آید، احساس مسئولیت نکند، وارد میدان نشود، ظرفیت خود را بروز ندهد، کار بزرگی را که بر عهده اوست، انجام ندهد، این موجب نمی‌شود که دشمن، دشمنی خود را متوقف کند؛ بعکس، هر وقت آنها در ما احساس ضعف کردند، جلو آمدند؛ هر وقت احساس انفعال کردند، به فعالیت خودشان افزودند و پیش آمدند.» 5️⃣ جدایی از مردم 🔺 روحانیت در طول تاریخ به عنوان مرجع و ملجا مردم به شمار می‌آید. هرگونه بی‌توجهی به سیاست و دوری از امور موجب می‌شود تا از مردم جدا شده و خسارات زیادی را به همراه خواهد داشت: 🔸 «باید با مسائل سیاسى آشنا شوید، حوادث سیاسى کشور را بدانید و حوادث سیاسى دنیا را بدانید. طلبه‌ها امروز به اینها نیاز دارند. یک گوشه‌اى نشستن، سرخود را پایین انداختن، به هیچ کار کشور و جامعه کارى نداشتن و از هیچ حادثه‌اى، پیش‌آمدى، اتفاق خوب یا بدى خبر نداشتن، انسان را از جریان دور مى‌کند. 🔸 ما مرجع مردم هم هستیم؛ یعنى مورد مراجعه مردمیم و اگر خداى نکرده یک علامت غلط نشان بدهیم، یا یک چیزى که مطلوب دشمن است بر زبان ما جارى بشود، ببینید چقدر خسارت وارد مى‌کند. بنابراین، یک وظیفه‌ى مهمى که امروز ماها داریم، ارتباط با سیاست است.» ✍️ حجت الاسلام علی اکبر عالمیان ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4541 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #سیدحسین_خمینی/ بخش هفتم 🔰 علاقه ضدانقلاب فراری به سید حسین 🔺 در مجموع به نظر می­‌رسد تدقيق در باب مدل رفتار امام (ره) با نزدیکان و منسوبین خویش همواره می‌­تواند به عنوان الگویی جامع که از بطن سیره عملی بنیانگذار کبیر انقلاب نیز استخراج شده است، مورداستفاده قرار گیرد، چرا که این موضوع پیش از این مورد تاکید مرحوم حاج سیداحمد خمینی نیز قرار گرفته است: 🔸 «ما منسوبین امام(ره) باید توجه داشته باشیم که فقط به علت نزدیکی با ایشان است که با ما مصاحبه می­‌شود و یا به ما احترام می­‌شود… باید دقیقا توجه کنیم که اگر امام نبودند هرگز کسی ما را بدان صورت نمی­‌شناخت تا با ما مصاحبه کند. پس من، من نکنیم که هیچیم… باید توجه کنیم که از انتساب سواستفاده نکنیم که خلاف شرع مبین است.» 🔺 علیرضا #نوری_زاده عنصر نام آشنای گروه مخالف و از مجریان تلویزیون ماهواره­ای کانال یک «channel one» در برنامه ثابت خود، طی اظهارنظر پیرامون شخصیت­‌های مطرح برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در ایران، به تمجید از سیدحسن خمینی پرداخت و گفت: 🔸 «سیدحسن خمینی خوب درس خوانده و همان­طور که #هاشمی_رفسنجانی گفته، مجتهد است. ایشان در حال حاضر به تدریس دروس حوزوی می­‌پردازد و به ­قول معروف خیلی ملا است. 🔸 البته سیدحسین خمینی (پسر مرحوم #سیدمصطفی_خمینی) هم مثل اوست و از نظر دانش، شاگرد جدش مرحوم آقا #مرتضی_حائری_یزدی [ره] بوده و اساتید دیگر هم دیده است. او هم مثل سید حسن شخصیت برجسته­‌ای است منتها از صحنه سیاست کنار کشیده است.» 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4213 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی جریان‌های مختلف / بخش هفتم 🎙 | برخی در حوزه دنبال صلح کل هستند 🔺: 🔸 گروهی هستند که وقتی به اشتهای شخصی خود نگاه می‌کنند، می‌گویند که چه اشکالی دارد که من هم حرم امام رضا(ع) بروم و هم در هتل غذا بخورم؟ چه منافاتی دارد که من هم به حرم امام رضا بروم و روضه بخوانم و گریه کنم و هم زیارت جامعه کبیره بخوانم، هم با هواپیمای آخرین سیستم بروم؛ چه منافات دارد؟ 🔸 حالا این ادبیات را عوض کنید؛ چه منافات دارد که ما خودمان نماز بخوانیم، روزه ‌بگیریم، اما با همه ملل کنار بیاییم و به هیچ کس رویکرد انتقادی نداشته باشیم؟ یعنی آن ادبیات اومانیسم را در حد عقب‌نشینی از مواضع دینی در بین فِرَق و ادیانی که رویکرد الهی دارند اما در اعلا بودن و حق بودن آن ادیان عقب‌نشینی می‌کنند و می‌گویند لازم نیست دین حق باشد. 🔸 برخی یک مقدار عقب‌تر می‌روند، می‌گویند که ادیان الهی که هیچ و از دین به گرایش‌ها می‌روند، به نحله‌های بشری می‌روند، می‌گویند بودا هم مثلاً یک دین فراگیر هست. 🔸 این‌ جریان‌هایی که بیان می‌کنم، در حوزه وجود دارند و مدام می‌گویند که ما خیلی خوب هستیم و عوض نشدیم، ببینید ما حتی بودا را هم دین می‌دانیم، یعنی از دین الهی به دین انسانی می‌رسند. اما یک عده دیگر به نحله‌های اقتصادی مدرنیته می‌روند، به نحله‌های سیاسی مدرنیته می‌روند، این‌ها در حوزه راه افتاده‌اند و فعالیت دارند، اینجاست که دنبال دست‌وپا زدن می‌روند که از بستر دینی استفاده کنند؛ همان جریان معروف که می‌گفت امام حسین(ع) هم مذاکره کرد؛ برای چه دست‌وپا می‌زند؟ 🔸 یا یکی از شخصیت‌هایی که قبل از انقلاب مطرح بود و الان خیلی از کسانی که در سن و سال ما هستند به سمت این انحراف رفتند و از دوره جوانی از این شخص متأثر هستند، چه در حین طلبگی یا قبل از طلبگی، از اندیشه این آدم دانشگاهی معروف استفاده کردند. 🔸 ایشان در کتاب انسان‌شناسی خودش دست‌وپا می‌زند و به جای اینکه پیامبر را اول عبد و بعد رسول معرفی کند، دوست دارد که ایشان را اول رسول و بعد عبد معرفی کند؛ اول انسان معرفی کند، نه انسانی که خدا قبول دارد بلکه با این عنوان که ما همه انسان هستیم، یعنی انگار اگر بگوییم «عبدُهُ و رَسُولُه»، پیامبر را تنزّل داده‌ایم؛ این همان اومانیست و انسان‌گرایی است. 🔸 همه این‌ها به سمت انسان‌مداری رفته‌اند، یکی کاملاً تقریب بین ادیان، تقریب بین مذاهب الهی و حقیقی و بین فِرَق ادیان غیر الهی و تقریب با همه دنیا؛ این‌ها همه در حوزه علمیه نماینده دارند؛ این طرف که تهِ آن دین‌زدایی است چه کسانی هستند؟ پس ما الان یک خط کلی ترسیم می‌کنیم. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4539 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| روحانی برجسته 💠 #امام_خامنه_ای: میرزا کوچک، یک #روحانی است، یک #طلبه است ... بنابراین منشأ حرکت میرزا کوچک خان یک منشأ صددرصد #دینی و #اعتقادی است. خب آن زمان آن غوغای نهضت #مارکسیستی و تشکیل #شوروی و هیاهویی که در دنیا و در بین ملّتها راه افتاده بود و جاذبه‌ای که برای بعضی از ملّتها به‌وجود آورده بود، طبعاً یک عده‌ای را مجذوب خودش کرده بود و دوروبریهای ایشان هم از این طریق به ایشان خیانت کردند؛ لکن این مرد، هم به‌خاطر پایبندی‌اش به اسلامْ جذب تفکّر مارکسیستی نشد و رد کرد به‌طور صریح و قاطع آن نظریّه را و مخالفت کرد، هم با اجنبی مخالف بود؛ #استقلال [خود] را حفظ کرد. یک نمونه‌ی خیلی برجسته‌ای است میرزا کوچک خان. (۱۳۹۱/۰۸/۲۹) 🗓 به مناسبت 11 آذر سالروز شهادت میرزاکوچک خان جنگلی #میرزاکوچک_خان #روحانیت_متعهد #روحانیت_مبارز 🆔 @asbaat_ir
🔖 جریان‌شناسی #سازمان_مجاهدین_خلق/ بخش چهارم 🔰 ریشه تفکر #مارکسیستی 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 جریان‌شناسی / بخش چهارم 🔰 ریشه تفکر 🔺 شاید این سؤال در ذهن مخاطبان ایجاد شود که چگونه مارکسیسم در تفکرات سازمان مجاهدین وارد شد؟ دقت در نوشته‌ها و تفکرات اعضای سازمان ما را به این نتیجه می‌رساند که ریشه این مسأله به دو چیز بر می‌گردد: 1️⃣ علم زدگی 🔺 مقصود از علم زدگی یا علم گرایی این است که کسی علوم تجربی را حلال همه مشکلات بشر بداند و دین خدا را نیز بر اساس داده‌های علوم تجربی تفسیر کند. 🔺 در حالی که همه متون، احکام و آموزه‌های دین قابل تفسیر با علوم تجربی نیست، زیرا تئوری‌ها و نظریات علوم تجربی قطعیت ندارند و علوم تجربی نمی‌توانند سخن قطعی بگویند، چون روش آنها استقراء است که هیچگاه تام نخواهد بود و لذا به نتیجه قطعی نخواهد رسید. 🔺 بر همین اساس در هیچ یک از تئوری‌هایی که علوم تجربی بیان می‌کنند، قطعیت وجود ندارد. آری، ممکن است در طول تحولات تاریخی و گذشت سالیان متمادی بشر به این نتیجه رسد که این قوانین قطعی هستند؛ اما در حال حاضر علوم تجربی قادر به ارائه قوانین قطعی نبوده و تنها چیزی که علوم تجربی می‌تواند بیان کند این است که بگویدآنچه که من تا به حال دیده‌ام این است و قادر به ارائه قوانین علمی قطعی برای بشر نیست. 🔺 از آن طرف دین حرف‌هایی دارد که گزاره‌هایی قطعی هستند و اگر بنا به مطالعه دین با علوم تجربی بود در بسیاری از موارد بشر با مشکل روبه‌رو می‌شد. 🔺 برای بهتر روشن شدن موضوع به این مثال توجه کنید: در چندین آیه قرآن کریم تعبیر «سماوات سبع» یا «آسمان‌های هفت‌گانه» آمده است. 🔺 هنگامی‌که منجمان منظومه شمسی را کشف کردند، دریافتند منظومه شمسی شامل هفت سیاره است، بلافاصله علم‌گرایان، سماوات و سبع آن را به هفت سیاره منظومه شمسی معنا کردند، بعد از مدتی تعداد سیارات منظومه شمسی هشت و مدتی بعد نه سیاره شد. 🔺 مجدداً همین سال‌های اخیر اعلام کردند تعداد سیارات منظومه همان هشت است، اگر کسی بخواهد سماوات سبع را که یک نمونه بود براساس فرآورده‌های علوم تجربی معنا کند وقتی تعداد این سیارات به هشت رسید چه می‌کند؟ 🔺 یا باید بگوید قرآن اشتباه کرده که چنین حرفی قطعاً صحیح نیست و یا باید چاره دیگری بجوید، چاره‌اش این است که بگوید علوم تجربی اشتباه کرده و مطالعه دین را از طریق علوم تجربی پیگیری نکند؛ لذا یکی از مشکلات اساسی مجاهدین خلق علم زدگی بود که ریشه در تفکرات نهضت آزادی، به خصوص مرحوم و یدالله داشت. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1516 🆔 @asbaat_ir
🔰 #جریان_مخالف_دخالت_دین_در_سیاست/ بخش نخست 📝 #یادداشت| گام نخست حضرت امام در مسیر مبارزه، تربیت شاگردان انقلابی بود 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 / بخش نخست 📝 | گام نخست حضرت امام در مسیر مبارزه، تربیت شاگردان انقلابی بود 🔺 پیش از آغاز قیام ۱۵ خرداد ۴۲، رویکردی بر حوزه‌های علوم دینی غلبه یافته بود که دخالت مستمر علما در مسائل سیاسی را چندان بر نمی‌تابید. 🔺 این رویکرد که غالبا از سوی جریان مقدس نمایان متحجر تبلیغ می‌شد، جو سنگینی را برای دخالت علمای دینی در مسائل سیاسی حاکم ساخته بود. 🔺 تحمل این جو سنگین برای عالمی همچون امام خمینی(ره) که چه در زمان مرحوم آشیخ عبدالکریم حائری و چه در زمان آیت‌الله بروجردی همواره جلودار مبارزات سیاسی حوزه بودند، غیر قابل تحمل بود. 🔺 امام در جریان اعدام نواب صفوی و سایر اعضای فدائیان اسلام از علمایی که در این موضوع دخالتی نکردند و موضع تندی بر علیه دستگاه شاه نگرفتند بسیار دلخور شد و خیلی صدمه روحی خورد. 🔺 در آن اوضاع و احوال شرایط به گونه‌ای بود که از دیدگاه متحجرین مبارزه با شاه ننگ بود! و در ارتباط با اعدام نواب صفوی برخی این گونه استدلال می‌کردند که حالا که بناست یک روحانی اعدام بشود لااقل لباس روحانی را از تن او در بیاورند تا در انظار عمومی با اعدام یک روحانی به دلیل دخالت در سیاست، به مقام روحانیت اهانت نشود! 🔺 اما دیدگاه امام درست نقطه مقابل این تفکر بود و ایشان دخالت در سیاست و شهادت را افتخار روحانیت می‌دانستند و اعتقاد داشتند روحانی باید با کسوت مقدس روحانیت شهید بشود تا مردم بفهمند و آگاه بشوند اینها در صحنه هستند. 🔺 جو حاکم بر حوزه‌ها در این شرایط به گونه‌ای بود که نه تنها هیچ تفکر انقلابی و سیاسی را برنمی‌تابید و تفکرات ارتجاعی مقدس مآب‌ها در عرصۀ دین و سیاست برخلاف نظر امام، اعتقادی به مبارزه با دستگاه ظالم شاه نداشتند، بلکه مقدس مآب‌های متحجر حتی در زمینه دروس عرفان و فلسفه هم بینش امام را تحمل نمی‌کردند و اگر کسی فلسفه می‌خواند او را بی‌دین می‌دانستند! 🔺 از این رو چون امام تفکر متحجرین را مانع بزرگی در روند مبارزاتی و انقلابی مردم ایران می‌دانستند، بنابراین زیربنای اعتقادی حوزه را بر مبنای پرورش افکار اصیل اسلامی و انقلابی قرار دادند و شکستن جو تحجر را در درون حوزه قدم اول مبارزه تشخیص داده و وارد میدان مبارزه شدند و از این طریق پایه‌های فکری و اعتقادی انقلاب اسلامی را پی‌ریزی کردند. 🔺 به تدریج امام با تربیت شاگردانی انقلابی توانستند بر این تفکر فائق شوند و با بصیرت منحصر به فرد خود مبارزات مردم را به سوی پیروزی هدایت کنند. ✍️ حجت الاسلام محمد ملک‌زاده ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2076 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #شهید_مدرس/ بخش نخست 🔰 نائب رئیس #انجمن_ملی_اصفهان 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت / بخش نخست 🔰 نائب رئیس 🔹 سید حسین قمشه‌ی مشهور به «مدرس» در سال ۱۲۸۷ ق برابر با ۱۲۴۹ ش در خانواده‌­ای از سادات طباطبائی ساکن سرابه از توابع زواره‌ی اردستان به دنیا آمد. 🔹 پدرش سید اسماعیل زندگی خود و خانواده­‌اش را در کمال بی‌نیازی و قناعت، از راه وعظ و تبلیغ اداره می­‌کرد. میرعبدالباقی پدربزرگ مدرس، مرد زاهد و عابدی بود که از سال­‌ها پیش در قمشه سکونت داشت. 🔹 مدرس در شش سالگی به دنبال پدر و جدش رهسپار قمشه گردید و مدت ده سال در آن شهر مقدمات ادب عرب و فارسی را فرا گرفت. 🔹 شانزده سال بیشتر نداشت که برای ادامه تحصیل به اصفهان رفت و قریب به سیزده سال معارف دینی اعم از منقول و معقول را نزد استادان معروف مدارس اصفهان مانند عبدالعلی هرندی، ، ، شیخ مرتضی ریزی و آموخت. در همین دوره بود که درگیر مسائل سیاسی شد و در برابر و روحانیان هوادار او ایستادگی کرد. 🔹 مدرس به منظور تکمیل دانش و معلومات خویش راهی نجف اشرف گردید. درباره زمان این مسافرت اختلاف نظر است. به نوشته مدرس، ایشان پس از واقعه دخانیه (قیام تنباکو ۱۳۰۹ق) به عتبات رفته است. 🔹 وی به مدت هفت سال در عتبات سکونت گزید و عمده تحصیلاتش را در محضر آیات عظام به پایان رساند. مدرس برای تامین معاش و مخارج خود ناچار بود روزهای پایانی هفته را به کارگری بپردازد. 🔹 آیت الله مدرس پس از بازگشت از عتبات در شهر اصفهان سکونت گزید و در نهایت فقر و تنگدستی و با کمال سادگی و قناعت در مدرسه جده کوچک و بزرگ به تدریس درس‌­های فقه و اصول، منطق و شرح منظومه پرداخت. 🔹 از جمله شاگردان ایشان می­‌توان به سیدعلی اصغر سدهی، صدر کوهپائی، شیخ محمود مفید، شیخ محمدباقر نجفی، محمدباقر الفت، مهدی الهی قمشه­‌ای و حسام‌الواعظین اشاره نمود. 🔹 با اوج‌گیری جنبش مشروطه‌خواهی، انجمن ملی اصفهان به ریاست حاج آقا نورالله اصفهانی تشکیل شد و مدرس نیز به عضویت این انجمن درآمد و به سمت نائب رئیس انجمن انتخاب شد. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4658 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش پانزدهم 💠 ظهور یک زاویه 🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات ♦️ بررسی دفتر تبلیغات 2️⃣ و 📌2. فصلنامه حوزه 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir