🔸درآمدی بر جریانهای علمی، سیاسی و فکری حوزههای علمیه | بخش پنجم🔸
🔴بررسی مولفه های جریان نواندیش متعهد (بخش اول )🔴
🔻جریان شناسی حوزوی یکی از حوزه های مطالعاتی است که سابقه زیادی از عمر آن نمی گذرد. جریان های حوزوی را می توان از جهات مختلف دسته بندی کرد. جریان های عرفانی، جریان های کلامی، جریان های فقهی و اصولی، جریان های تفسیری، جریان های حدیثی و نیز جریان های سیاسی برخی از این وجوه و جهات هستند. در این مقاله می کوشیم به ضرورت جریان شناسی حوزوی، پیشینه و انواع آن اشاره ای داشته باشیم.
کلان جریان های حوزوی به سه دسته سنتی (یا منجمد)، روشنفکر (متجدد) و روشنفکر دینی (یا مجدد) تقسیم می شوند. در این بخش به بررسی مولفه های جریان نواندیش متعهد می پردازیم. 🔺
🖊نگارنده:حسین ایزدی
✔️لینک مطلب
🌐 http://yon.ir/jUCh7
🆔 @asbat_ir
🔸عرفانهاي نوظهور ايرانی🔸
🔻یکی از سرفصلهای موجود در «دینگریزان معنویتگرا» عرفانهای نوظهور ایرانی است. فرقهها و عرفانهایی که عمدتا با انحرافات گسترده همراه هستند و به دلیل نزدیکی برخی آیین و رسومات آنها به فرهنگ اسلامی وایرانی، تهدیدی جدی برای جوانان محسوب میشوند. در ادامه با این عرفانها آشنا خواهیم شد.🔺
🖊نگارنده: مصطفی اسکندری
✔️لینک مطلب
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2163
🆔 @asbat_ir
9.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸مستند نقد آقای غفاری (مدعی عرفان) 🔸
🌐https://www.asbaat.ir/?p=2186
🆔 @asbat_ir
🔸 لیبرالیسم و تفاوت آن با آزادی در اسلام | بخش سوم🔸
🔻آیت الله خامنه ای در مورد ریشه آزادی در غرب می فرمایند: « منشاء آزادی و ریشهی آزادی در فرهنگ غربی با منشاء و ریشهی آزادی در بینش اسلام و در فرهنگ اسلامی بکلی متفاوت است. اینی که شما میبینید در تمدن کنونی غرب میگویند بشر باید آزاد باشد، این یک فلسفهای دارد، یک ریشه و منشاء فکری دارد و اینی که اسلام میگوید بشر و انسان باید آزاد باشد، فلسفهی دیگری دارد و ریشه و منشاء دیگری. ریشهی آزادی در غرب عبارت است از خواست انسان، تمایلات انسان. وقتی میگوئیم خواست و تمایلات انسان، مقصود همه، تمایلات عقلانی و منطقی هم نیست؛ یعنی انسان یک سلسله خواستها دارد، تمایلات دارد، بعضیاش مهم است، بعضیاش حقیر است؛ بعضیاش منطقی است، بعضیاش پوچ و واهی است، بعضیاش مربوط به مسائل شهوانی است، بعضی مربوط به مسائل فکری و روحی و چیزهای دیگر است، اما هر چه هست، چون انسان دارای یک خواستی هست، یک تمنائی هست، یک میلی هست، باید بتواند این میل خود و تمنای خود و خواست خود را اعمال کند. این به طور کوتاه و خلاصه فلسفهی آزادی در غرب است.»🔺
✔️لینک مطلب
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2178
🆔 @asbat_ir
🔸آشنایی با فرقههای انحرافی🔸
🔻در دو قرن اخير برخي فرقههاي استعماري در کشورهاي اسلامي و به خصوص در ايران پيدا شدهاند که خود را دين معرفي ميکنند. اين فرقهها بعد از انقلاب به حالت نيمهتعطيل درآمدند و چندان فعال نبودند اما اخیرا زمينه فعاليت مجدد آنها پيدا شده و امروزه برخي از آنها تهديدي براي جوانان مسلمان شدهاند. در ادامه با برخی از این فرقهها آشنا خواهیم شد.🔺
✔️لینک مطلب
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2197
🆔 @asbat_ir
🔸 مرز آزادی در اسلام و دیگر فرهنگ ها از منظر مقام معظم رهبری🔸
🔻هر کسی آزادی را به گونه ای تعریف کرده و در عین حالی که در زندگی بشر بسیار ملموس است تعریف شفافی ندارد. به باور آیزایا برلین: واقعیت آن است که مفهوم آزادي مستقیماً زاییده نظریاتی است که درباره ماهیت نفس و شخص انسان ابراز می شود. درواقع با تعریف انسان و آزادي می توان آن قدر بازي کرد تا این کلمات هر معنی دلخواهی را افاده کند.
برخی براي تعریف آزادي، آن را مقید و متصف به افاده و عقلانیت نموده اند. ازجمله علامه محمدتقی جعفري می گوید: آزادي عبارت است از باز بودن راه فعل و ترك فعل براي یک انسان، اعم از اینکه یکی از دو طرف یا هر دو طرف داراي ارزش یا ضدارزش بوده باشد. آنچه که آزادي را موصوف به معقول یا نامعقول می سازد، مربوط به بهره برداري از آزادي است که اگر مطابق اصول و قوانین مفید انسانی باشد، آزادي معقول و اگر برضد اصول و قوانین مفید انسانی باشد، آزادي نامعقول نامیده می شود. 🔻
🖊نگارنده: سعید ابوالقاضی
✔️لینک مطلب
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2210
🆔 @asbat_ir
🔸 آشنایی با تصوف🔸
🔻در مورد معناي واژه «صوفي» اختلاف است اما ميتوان گفت قويترين قول آن است که واژه صوفي از «صوف» به معناي پشم است و لذا صوفي به معناي پشمينهپوش است؛ چون صوفيان اوليه، لباسهاي پشمي ميپوشيدند. جامه پشمين علامت زجر دادن بدن و به نوعي نشانه دنياگريزي بود؛ لباس پشمي، راحتي لباس نرم را ندارد. کساني مانند عبدالحسين زرينکوب که از مدافعان صوفيه است، نيز همين معني را تأييد کردهاند🔺
🖊به قلم: مصطفی اسکندری
✔️لینک مطلب
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2229
🆔 @asbat_ir
🔸آشنایی با سلفیه🔸
🔻«سلفيه» يکي از گرايشهاي فکري اهلسنت هستند که خود را پيرو «سلف صالح» ميدانند و درپي بازگشت به شيوه زندگي و راه و رفتار آنان ميباشند. اين گروه، در عصر عباسيان و پس از اختلاف با معتزله و اهل کلام و شيعيان پديد آمدند. سلفيه، از سلف گرفته شده است. «سلف» در لغت به معناي گذشتگان از پدران و خويشاونداني است که در سن و فضيلت بالاتر از انسان باشند يا به معناي پدران و خويشاونداني است که قبل از انسان از دنيا رفته باشند.بنابراين، سلفي از نظر لغوي يعني، کسي که راه گذشتگان را ميپيمايد.🔺
🖊به قلم: مصطفی اسکندری
✔️لینک مطلب
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2305
🆔 @asbat_ir
🔸 آشنایی با وهابیت🔸
🔻اين مذهب به دست محمدبن عبدالوهاببن سليمان بنيان گذاشته شد. محمد در سال ۱۱۱۵ ه.ق در يكى از بلاد نجد به نام «عيينه» متولد شد. او از کودکي نزد پدرش، به تحصيل فقه حنبلي پرداخت و از همان ايام، مطالبي خلاف عقايد مردم داشت که کسي آنها را نميپذيرفت. وي سپس به مدينه رفت و پس از مدتى تحصيل در زمينه علوم دينى، به محل تولد خويش بازگشت ولى به خاطر افكار و عقايد تند و افراطى، توسط همشهريانش از شهر اخراج گرديد و به شهر ديگرى از بلاد نجد به نام «درعيه» رفت.
در سال ۱۱۵۷ ه.ق دعوت خود را شروع كرده و در سال ۱۱۵۸ ه ق با محمدبن سعود، امير وقت درعيه پيمان بست كه رهبرى دينى از آن محمدبن عبدالوهاب و رهبرى سياسى به دست محمدبن سعود باشد؛ به شرط آن كه ابنسعود از افكار و عقايد وى دفاع نمايد و از اين تاريخ مذهب وهابيت شكل گرفت. محمدبن عبدالوهاب سرانجام در سال ۱۲۰۶ ه ق در سن۹۱ سالگى درگذشت و مذهب او به نام پدرش عبدالوهاب به وهابيت موسوم شد.🔺
🖊به قلم: مصطفی اسکندری
✔️لینک مطلب
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2341
🆔 @asbat_ir
🔸 آشنایی با سلفیگری و وهابیت در ایران🔸
🔻پس از انقلاب، سلفيها به خصوص وهابيها، سعي فراواني در جذب اهل سنت و تحريک آنها، ضد نظام اسلامي داشتهاند اما عموم اهل سنت ايران با تفکر سلفيگري و وهابيت مخالفند؛ حتي عده زيادي از علماء اهل سنت ايران، بيزاري خود را از اعمال و رفتار وهابيت اعلام کردهاند و بهطور جدّي از فعاليت وهابيها نگرانند. ايشان اعلام کردهاند که عقايد خود را از جانب آموزههاي افراطي آنها در خطر ميبينند و حتي از نظام جمهوري اسلامي ايران انتظار دارند که با وهابيها برخورد کند. لذا انگ سلفيگري و وهابيگري نسبت به عموم و يا حتي اکثريت اهل سنت ايران يا نسبت دادن اعمال و رفتار افراطي و تکفيري به آنان ، بيانصافي است اما تعداد کمي راه انحراف را پيموده و با وهابيت و گروههاي تروريستي همکاريهايي داشتهاند. خوشبختانه اين عده کم، هيچگاه در بين اهل سنت جايگاهي نداشته و ندارند.🔺
🖊به قلم: مصطفی اسکندری
✔️لینک مطلب
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2362
🆔 @asbat_ir
🔸 جریانشناسی مکاتب فکری حوزه علمیه قم🔸
🔻مسلما یکی از مهمترین مقدمات به منظور پیشرفت علوم مختلف، جریانشناسی میباشد. در این میان علوم حوزوی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و یکی از مهمترین مقدمات رشد و تطور این علوم، جریانشناسی آن میباشد.مکاتب مختلف را میتوان با توجه به علوم مختلف تقسیمبندی کرد. مکاتب فقهی، مکاتب اصولی، مکاتب فلسفی و مکاتب کلامی یک مدل تقسیمبندی است. از منظر تفکرات سیاسی یا نقطهنظرات خاص درباره یک موضوع خاص نیز میتوان مکاتب را دستهبندی کرد. به عنوان نمونه درباره لزوم فلسفه یا عدم نیاز به آن نیز تقسیمبندیهای صورت میگیرد. نوع دیگر، تقسیمبندی مکاتب به مکاتبی است که در کشورمان هستند و مکاتبی که ریشه در کشورهای غربی دارند. امکان تقسیمبندی مکاتب با توجه به ادیان نیز وجود دارد؛ مکاتب در اسلام، یا مکاتب موجود در مذهب امامیه و شیعه که هر کدام هم انشعابات و تقسیمات مختلفی دارند.🔻
🎤 مصاحبه با محمد رسول آهنگران
✔️لینک مطلب
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2373
🆔 @asbat_ir
🔸گونهشناسی جریانهای غیر انقلابی در حوزه| قسمت دهم 🔸
🔴جریان روحانیت درباری|بخش دوم🔴
🔻از جمله مصادیق بارز جریانات غیر انقلابی در حوزه دوره معاصر، جریان روحانیت وابسته به دربار سلطنت میباشد. این جریان همواره به عنوان سدی در برابر روحانیت و علمای انقلابی عمل میکرد. در عصر پهلوی از جمله علمایی که عملکرد قابل توجهی در مقابله با روحانیت انقلابی و ضد رژیم از خود نشان داد و تا پایان عمر پهلوی به حمایت از دربار سلطنت پرداخت، آقای شریعتمداری میباشد. برای شناخت بیشتر آقای شریعتمداری لازم است مرور مختصری بر زندگینامه و شرح فعالیتهای سیاسی این شخصیت غیر انقلابی حوزوی داشته باشیم.
سید کاظم میرفیضی معروف به شریعتمداری، در سال ۱۲۸۳ شمسی در تبریز متولد شد. او زمانی با برادرش در آن شهر دکان قندفروشی داشت. تحصیلات دینی را در مدرسه طالبیه تبریز آغاز کرد و بعد از مدتی به قم مهاجرت نمود. مدتی را نیز در نجف به تکمیل تحصیلاتش پرداخت و پس از کسب اجازهی اجتهاد از علمای نجف در سن سی سالگی به تبریز بازگشت. پس از فرو نشستن غائله پیشهوری در تبریز، شاه به عنوان ناجی آذربایجان، پس از آرام شدن اوضاع به این دیار سفر کرد. یکی از برنامههای شاه جوان، دیدار با علمای تبریز بود. اما جوّ آذربایجان به گونهای بود که علمای متعهد تبریز، ملاقات با شاه را اساساً حرام میدانستند. اما آقای شریعتمداری، در برنامهی ویژهای که برای ملاقات روحانیون و علمای آذربایجان با محمدرضا پهلوی در روز چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۲۶ در مدرسه علمیهی طالبیه تبریز تدارک دیده شده بود، حضور یافت و تمجید فراوانی در مراسم خوش آمدگویی به شاه انجام داد و هدیهای نیز از شاه دریافت نمود. 🔺
🖊به قلم: محمد ملک زاده
✔️لینک مطلب
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2377
🆔 @asbat_ir