eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
709 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 بررسی جریان‌های مختلف / بخش 9 🎙 | دونبش‌های حوزوی 🔺 در خصوص نقش مباحث اخلاقی در به وجود آمدن جریانات افراطی و تفریطی که سابقا بیان شد گفت: 🔸تا اینجا عرصه اندیشه بین و را عرض کردم، دسته سوم عرصه اخلاق است، این جریان همه چیز را یاد دارد، همه چیز را می‌داند، اما دنیا و رفاه خود را چکار کند؟ در واقع گرفتار آن است. 🔸 عزیزی نقل می‌کرد که یکی از موجّهین و بزرگان انقلاب به درخواست دوستی به خانه او رفت. وقتی وارد خانه شدند صاحبخانه اصرار کرد که این آقای مهمان که عرض کردم از نخبگان و برجستگان است، ایشان را به زیرزمین ببرند محافظان او با توجه به سن بالای این شخصیت، مناسب ندیدند که ایشان بتواند این پله‌ها را طی کند چون این مسیر برایش آسیب‌رسان بوده است و وضعیت جسمی خوبی نداشته است، در نتیجه اصرار از صاحب‌خانه و انکار از محافظان صورت می‌گیرد. 🔸 یکی دو محافظ گفتند که بگذارید ما برویم ببینیم رفت‌وآمد چگونه است، می‌توانیم ایشان را ببریم و بیاوریم؟ داخل زیرزمین رفتند و هم مسیر را شناسایی کردند و هم خانه را دیدند که چه شکلی است، خانه گلیم بود و عکس آقا بود و زندگی ساده بود؛ بالا که آمدند گفتند ما به‌هیچوجه ایشان را پایین نمی‌بریم، بایستی حتماً بالا برویم، بالا که رفتیم دنیای دیگری بود، خانه دیگری بود خانه‌ای بود. 🔸 این قُماش در حوزه کم نیستند؛ و این‌ها اتفاقاً عامل جوش دادن این دو جریان ضد هستند. لذا شما وقتی به صحنه عمل بروید، یک آدم‌هایی را می‌بینید که با این دو ضد کنار می‌آیند، همین که گفتم دو نبش، بعضی‌ها با ، بعضی با دو نبش عقیدتی، بعضی با دو نبش دیگر، جورِ جور هستند. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4841 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📸 #عکس_نوشته| فتنه گران، دل‌ها را داغدار کردند 💠 #آیت_الله_خزعلی (ره): سال 88 عکس #امام (ره) را پاره کردند و به #امام_حسین علیه السلام توهین کردند. این کارها را میرحسین و کروبی انجام دادند و الآن هم دل ما از دست این‌ها داغدار است. #فتنه_88 #میرحسین_موسوی #کروبی #براندازان #بصیرت 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 🔖 پرونده ویژه| #دانشگاه_ادیان 🎙 مصاحبه با حجت الاسلام #ابوالحسن_نواب/ بخش 2 🔰 ک
🔖 پرونده ویژه| 🎙 مصاحبه با حجت الاسلام / بخش 3 🔰 قدرت فرامنطقه ای نشانه چیست؟! 🔸 در ادامه نقد به سخن حجت الاسلام نواب: «شناخت دنیا از امام(ره) و نهضت امام و نیز اسلام ناب به قبل از انقلاب برمی‌گردد، آنجایی که یاران امام(ره) به جز فعالیت مبارزاتی و تبلیغاتی در کشورهایی چون: ، ، ، ، و ، به کشورهای اروپایی چون و مسافرت داشتند. 🔸 با پیروزی انقلاب و رفت و آمد گروه‌های و نهضت‌های مبارز مسلمان و غیر مسلمان به ایران، تحت عنوان نیروهای ، این شناخت به سایر نقاط دنیا نیز کشیده شد، از آن پس سفارتخانه‌‎های ایران، سازمان فرهنگ و ارتباطات و نیز سازمان مدارس و حوزه‌های علمیه خارج از کشور، که بعد از آن به تغییر نام داد، فعالیت‌های گسترده‌ای را در شناساندن تشیع ناب امام و انقلاب اسلامی انجام دادند. 🔸 این در حالی است که به گفته برخی از و اولین مبلغان به برخی از کشورهای جهان قبل از آشنایی با این مراکز، با نوشته‌های افرادی چون مرحوم با مکتب تشیع آشنا و یا بعد از آن با فعالیت‌های مذهبی و اجتماعی کسانی مانند شیخ در و ... به شناخت عمیق از آموزه‌های تشیع و انقلاب اسلامی رسیده‎اند. 🔸 این بیان استاد نواب با آنچه امروز در عراق و و و لبنان و و ... می‌بینیم قابل نقد است، شناخت عمیق بسیاری در دنیا از اسلام و تشیع ناب موجب چنین قدرت فرامنطقه‌ای جمهوری اسلامی شده است.» ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی #موسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_حضرت_امام(ره)/ بخش 10 💠 حامی فتنه‌گران در پژوهشکده امام خمینی (ره)!!! 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی (ره)/ بخش 10 💠 حامی فتنه‌گران در پژوهشکده امام خمینی (ره)!!! 🔺 در کارنامه سیاسی سیدمحمد موسوی بجنوردی همراهی با سران ثبت شده است. وی که در زمان اعلام درخواست غیرقانونی برای مشروعیت نظام به وسیله ، در دفتر حضور پیدا کرده و چسبیده به وی نشسته بود. 🔺 روزهای بعد هم دست از حمایت فتنه‎گران برنداشت و سال‎های بعد هم به هر مناسبت به تایید فتنه‌گران پرداخت و منتقد شد. 🔺 از دیگر مواضع عجیب او اینکه وی با محکومین دادگاه‎های انقلاب اسلامی همراهی و با آنها عکس یادگاری می‎گیرد و به هر مناسبتی در مراسم آنان شرکت می‎کند و اخبار آن در فضای مجازی منتشر می‌شود. 🔺 تدریس بجنوردی در (ره) و انقلاب اسلامی، وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام و مدیریت در این مجموعه در طول سالیان متمادی باعث شد رئیس وقت پژوهشکده در مراسم تجلیل از از او به عنوان شناسنامه پژوهشکده امام خمینی(ره) یاد نماید و اینکه فقهایی مثل بجنوردی سنت‌شکنی کردند و خیلی حرف‌هایی را که امکان گفتنش نبود را گفتند! 🔺 موسوی بجنوردی در همین جلسه یکی از آن سنت‌شکنی‌ها را انجام می‌دهد و در بیانات خود اظهار می‌دارد: «ما نقص تبلیغات داریم و فقط فحش می‌دهیم که بهترین سخنان را هم از بین می‌برد. 🔸 به جای فحش، مسائل اسلام و تشیع را بگوییم. چرا ؟ ما برای زندگی آمده‌ایم؛ با مرگ چیزی درست نمی‌شود. باید این فرهنگ را عوض کنیم. اگر می‌خواهیم را زمین بزنیم مسائل خود را مطرح کنیم. شعار اگر مقرون به شعور باشد ارزش دارد. اما نوعا شعارهای ما مقرون به شعور نیست!.» ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4824 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 #ائتلاف_های_سیاسی در جمهوری اسلامی ایران/ بخش 5 🔰گسست در ائتلاف گروه‌­های مشروطه‌خواه 🔺 بعد از انقلاب مشروطه مجددا سازمان­‌های سیاسی و انتشار روزنامه‌های رادیکال گسترش یافتند، به گونه­‌ای که شش ماه پس از آغاز انقلاب، تا ده ماه پس از تشکیل مجلس شورا، شمار روزنامه‌ها و مجلات از شش نشریه به صد نشریه رسید. 🔺 پس از #انقلاب_مشروطه و تا سال ۱۲۸۶ش یک ائتلاف کاری ولو دشوار از بازرگانان، روحانیون، روشنفکران و پیشه­‌وران، به منظور ایجاد جبهه‌­ی واحد در برابر دولت وجود داشت و تهیدستان شهری و طبقه­‌ی کارگر نیز از این ائتلاف، حمایت گسترده‌­ای می‌کردند. 🔺 اما تدوین متمم قانون اساسی و تعریف دقیق رابطه­‌ی میان قوانین #شرعی و #عرفی و در نظر گرفتن حوزه­‌های جداگانه­‌ای برای آنها، این ائتلاف را از هم گسست. 🔺 در این مقطع #روشنفکران، نویسندگان و روزنامه‌­نگارانی نظیر #آخوندزاده، میرزا آقاخان کرمانی، طالبوف، مراغه­‌ای، #ملکم_خان، مستشارالدوله و دیگران به عنوان پدیدآورندگان اصلی و طبیعی اندیشه‌­های غیر دینی در مجلس، قانون اساسی و مشروطیت محسوب می­‌شدند. 🔺 از سوی دیگر، مجتهدان و روحانیون مشروطه‌خواه، نیز مخالفت خود را با حکومت شاه در مقابل حکومت مجتهد اعلم و قانون دولتی در مقابل قانون شریعت ابراز می­‌نمودند و مداخله­‌ی بیگانگان در کشور را به منزله­‌ی مداخله­‌ی بی­‌دینان در سرزمین اسلامی می­‌دانستند. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4795 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 / بخش 8 📝 | جریان حامی طیف 3️⃣ 🔻 محسن کدیور نیز یکی از چهره‌های شاخص جریان روشنفکری دینی متمایل به غرب و تجدید نظر طلبان پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. کدیور همچون غالب افراد جریان مخالف نظام مبتنی بر ، مدافع و معتقد به سازگاری اسلام با و غربی است. 🔻 او می‌گوید: «هر چند تفسیر رایج از اسلام از بسیاری جهات از دین و عقیده حکایت ندارد، اما تفسیر دیگری از اسلام که بر اصول اساسی اسلام مبتنی است با آزادی دین و عقیده که در اعلامیه جهانی حقوق بشر ذکر شده سازگار است.» 🔻 از نظر کدیور «نظام مبتنی بر ولایت فقیه مخالف عقل و مغایر جمهوری خواهی است»! او این دیدگاه را در حالی به عنوان یک عالم حوزوی مطرح می‌کند که وی از مطالعات دینی عمیقی در و حوزوی برخوردار نیست. 🔻 به عنوان مثال وی نظریه ولایت فقیه را مولود (ره) می‌داند در حالی این نظریه دارای سابقه‌ای طولانی در میان فقهای اسلامی در طول تاریخ اسلام می‌باشد. ✍️ حجت الاسلام محمد ملک‌زاده ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2141 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 #سلفی_گری_و_وهابیت_در_ایران/ بخش 7 و پایانی 💠 وهابیت در خوزستان 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 / بخش 7 و پایانی 💠 وهابیت در خوزستان 🔸 سابقه مذهب تسنن در منطقه به کمتر از یک چهارم قرن می‌رسد. بر اساس برخی اطلاعات، از سال ۱۳۶۹ حدود ده نفر از عناصر «» که به دنبال جدایی خوزستان از ایران و تشکیل دولت مستقل عربی موسوم به «» بودند، در روستای کوت سیدصالح اهواز گرد هم می‌آیند و تصمیم به تغییر مذهب می‌گیرند تا بتوانند از حمایت‌های سیاسی و مالی کشورهای عربی برخوردار شوند. 🔸به همین منظور جریان موسوم به «حرکه السُنّی» را پایه‌گذاری می‌نمایند، چرا که سران برخی دول عربی و کانون‌های سلفی فعال در منطقه، حاضر به حمایت از گروه‌های مدعی تشیع بر ضد انقلاب اسلامی نبودند. 🔸 آنان با القاء این شبهه که «مذهب شیعه ساخته و پرداخته قومیت فارس و جمهوری اسلامی»، عناصر «خلق عرب» را به تغییر مذهب تحریک و تحریص نمودند. 🔸 رهبر این گروه فردی به نام مشهور به سیدعبد نزاری بود. این مرد ۶۵ ساله که در حال حاضر به متواری شده، از اواسط دهه ۱۳۶۰ به مذهب اهل سنت گرویده بود. اعضاء گروه ابتدا تقیه می‌کردند و جلسات خود را با پوشش کلاس‌های قرآن برگزار کردند. 🔸 در سال‌های ۱۳۷۲ یا ۱۳۷۳ برای اولین بار در یک روستا به نام «» از توابع شهرستان ، چهار نفر به صورت دست بسته نماز خواندند و با‌ این اقدام تغییر مذهب و سنی شدن خویش را اعلام نمودند و همین سرآغاز پیدایش تفکر سنی در منطقه شد. 🔸 این گروه از ابتدا رنگ وهابیت و افراط‌گرایی داشتند و موفق به جذب تعدادی از مردم منطقه و اقدام به انجام چند انفجار در سال ۱۳۸۴ شدند. البته اقدامات و گروه‌های وابسته بدان و مشخصاً اقدامات «» در تشکیل «» و نقش آن در تقویت تفکر در خوزستان را نباید نادیده گرفت. ✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری 📚 جریان‌شناسی احزاب و گروه‌های زاویه‌دار در ایران، ص 368 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2362 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 بررسی شخصیت / بخش 2 🔰 فدایی بازرگان 🔺 سید محمد لاجوردی (فرزند شهید سید اسدالله لاجوردی) در مصاحبه‌ای با نشریه یادآور به خاطره‌ای اشاره کرده است که نشان می‌دهد هادی غفاری تا چه اندازه بامشی (ره) فاصله داشته است: 🔹 «من یادم هست در جریان تظاهرات در سال ۱۳۵۷ که آقای هادی غفاری جلودار بود، من خودم را به ایشان نزدیک کردم… به ایشان گفتم: این شعار «تنها ره رهایی، راه مجاهدین است» یا «تنها ره رهایی، جنگ مسلحانه» به اعتقاد من مورد پذیرش امام نیست. 🔹 امام این حرف را قبول ندارند، بنابراین نباید این را گفت. اینها [] اعتقادات دینی صحیحی ندارند و در کتاب شناخت خود گفته‌اند که اصول چهارگانه را قبول دارند. ایشان با لحن تندی مرا عقب زدند که: برو بچه! این حرف را نزن» 🔺 این در حالی است که وی در مصاحبه ای منکر اقدامات قبلی‌اش شده و می‌گوید: «من قبل از انقلاب هرگز دنبال فعالیت مسلحانه نبوده‌ام و در پاسخ به مظلومیت در مجلس اول شجاعانه و صریح گفتم: من از او و و یزدی و صدر حاج سید جوادی و حلالیت طلبیده‌ام!» 🔺 وی در ادامه می‌گوید: «من حتی در خودم احساس فدایی آقای بازرگان را هم داشتم. یعنی اگر خطری برای آقای بازرگان پیش می‌آمد ما حاضر بودیم بایستیم و گلوله بخوریم که ایشان سالم و زنده بماند. آقای بازرگان را به عنوان یک و طراح و متفکر و یک قبول داشتیم و الان هم قبول داریم.» ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4815 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 6️⃣ #محسن_غرویان/ بخش ششم 🔰 اگر بگوییم همه چیز در متون دینی آمده، این اغراق است!!! 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 6️⃣ / بخش ششم 🔰 اگر بگوییم همه چیز در متون دینی آمده، این اغراق است!!! 🔺 ادامه مصاحبه غرویان با خبرنگار (خانم پروین بختیارنژاد): «وقتی می گوییم سیره عقلا حجت است و به سیره عقلا باید توجه کنیم به معنی این است که اگر منی که می خواهم در باب حقوق بشر صحبت کنم باید همه حرفهای صاحب نظران دنیا را در باب حقوق بشر بدانم و در هر رشته دیگر نیز همین طور. 🔸 در مورد نیز نظرات و دیدگاه عقلای این رشته را به رغم داشتن هر مذهب و مسلکی باید بدانم و مورد مطالعه قرار دهم و این موضوعات مانند هر بحث دیگری بین کارشناسان چه دینی و غیره به بحث گذاشته شود و این بحث و گفت وگو در یک کمیته هایی در یک لجنه هایی به بحث و گفت وگو گذاشته شود و برآیند بهترین نظر و بهترین فکر را انتخاب کنیم و آن می شود نظر نهایی و از دیدگاه دینی هم آن نظر حجت است. 🔸 در و اروپا دانشمندانی هستند که مدافع حقوق عقلایی انسان هستند و حرف‌های قابل توجهی هم دارند. ما از بی اعتنایی به عقلانیت خیلی ضربه خورده‌ایم و لذا من معتقدم در اعلامیه حقوق بشر هم حقوق بنیادین انسان مورد توجه قرار گرفته است و متأسفانه به این موضوعات کم عنایتی و کم توجهی کردیم. 🔸 ما البته مشترکاتی در اسلام با اعلامیه حقوق بشر داریم و یک سری نکات اختلاف هم هست که برمی‌گردد به نوع جهان‌بینی و فلسفه، ولی در مجموع من معتقدم که روی عقلانیت معاصر اگر تکیه کنیم این مشترکات بسیار زیاد است. 🔸 در متون دینی ما نکات ریز و جزئی در و کودکان نیامده است. با نگاه به متون دینی و با استفاده از عقلانیت باید بنشینیم آنها را به صورت بند بند مشخص کنیم. 🔸 باید مجتهدین و صاحب نظرانی که از متون دینی اطلاعات دارند دیدگاه های جدید را مطالعه کنند، ولی اگر بخواهیم بگوییم همه چیز در متون دینی ما آمده، این اغراق است.» ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 #احزاب_و_گروه_های_متاثر_از_لیبرالیسم/ بخش 4 🔰 #سازمان_مجاهدین_انقلاب_اسلامی_ایران/ قسمت چهارم 💠 انفجار دفتر نخست وزیری و پرونده‌ای که مسکوت ماند 🔻 #شهید_رجایی با توجه به آشنایی با نبوی، در دوره #نخست_وزیری وی را به عضویت کابینه خود درآورد که البته این کار ایشان اعتراض عده‌ای از متدینان مبارز را به دنبال داشت. 🔻 نبوی در کارنامه فعالیت‌های اجرایی خود معاونت نخست‌وزیر در امور اجرایی در دولت شهید رجایی، ‌آیت‌الله #مهدوی_کنی و #میرحسین_موسوی، وزارت صنایع سنگین در دولت میرحسین، نمایندگی و نایب رئیسی #مجلس_ششم و ریاست ستاد بسیج اقتصادی در دوران جنگ ایران و عراق را بر عهده داشته‌است. 🔻 در پرونده انفجار نخست وزیری و شهادت شهیدان باهنر و رجایی، بهزاد نبوی نیز متهم بود اما با برخورداری از اهرم‌های بسیار، مانع رسیدگی کامل به پرونده شد. 🔻 یکی از پشتیبانان جدی او، #محمدموسوی_خوئینی‌ها بود. ناگفته نماند که #تقی_محمدی یکی از مرتبطین با این پرونده که در وزارت خارجه نفوذ کرده و سمت کارداری ایران در افغانستان را بر عهده داشت، دستگیر و به زندان اوین منتقل شد. اما در داخل زندان خودکشی کرد و سرنخ‌های به دست آمده نیز کور شد. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1829 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 پرونده ویژه| #دانشگاه_ادیان 🎙 مصاحبه با حجت الاسلام #ابوالحسن_نواب/ بخش 4 🔰 یک هفته ای مجوز دانشگاه را گرفتیم !!! 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🔖 پرونده ویژه| 🎙 مصاحبه با حجت الاسلام / بخش 4 🔰 یک هفته ای مجوز دانشگاه را گرفتیم !!! 🔸 ادامه گفت وگوی حجت الاسلام نواب با پایگاه اسباط: «ده سال طول کشید تا اساتیدی را تربیت کردیم، به و کشورهای دیگر فرستادیم تا تربیت شدند؛ تعداد زیادی هم کتاب نوشتیم. 🔺 پس از تربیت اساتید در سال 1383 مرکز آموزش عالی تأسیس کردیم و در سال 1386 پس از اینکه کتابخانه و امکانات ما را دیدند به پیشنهاد وزارت علوم درخواستی نوشتیم و در دو مرحله اصولی و قطعی که هر دو در مدت یک هفته انجام شد مجوز دانشگاه را اخذ کردیم و دانشگاه ادیان و مذاهب الان یکی از محترم‌ترین دانشگاه‌های غیرانتفاعی کشور و یکی از بزرگترین است. 🔺 وی در ادمه در پاسخ به این سوال که نظر شما نسبت به مبانی اسلام در بحث تقریب و تعامل چیست؟ گفت: «سوال شما درباره است یا گفت‌وگو؟ این دو موضوع از هم متمایز است؛ در موضع ادیان گفت‌وگو هست و تقریب نیست؛ در حوزه مذاهب تقریب هست؛ ابتدا باید مرز این دو را از هم جدا کنیم. 🔺 افتخار دین اسلام این است که به «تعالوا الی کلمه سواء بیننا و بینکم؛ بیایید روی کلمه مشترک با هم بحث کنیم» دعوت کرده است. گفت‌وگو همان است، تقریب در بحث مذاهب است؛ در گفت‌وگو هم معنای نزدیکی هست. 🔺 در بیانیه به عنوان مأموریت دانشگاه ادیان و مذاهب نوشته شده است که دانشگاه ادیان و مذاهب نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران و برخاسته از ، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت‌وگو با پیروان آنها، با تکیه بر مشترکات و در جهت همبستگی انسانی و تقویت صلح و کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق تلاش می کند و اصلی‌ترین ماموریت؛ معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه‌های (ع) است. 🔺 حالا چرا معرفی عالمانه «» نگفتیم؟ چون سنی‌ها روی تشیع حساس هستند اما روی اهل بیت(ع) این حساسیت را ندارند؛ این را هم از آقای یاد گرفتیم. 🔺 (ع) و اهل‌بیت(ع) هم همین طور است، هر جا که آقای خامنه‌ای ایجاد کردند از کلمه اهل بیت(ع) استفاده شده است. ادامه دارد ... 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 #نقش_علما_در_تحولات_ایران_معاصر/ بخش 4 🔰 تحولات #مذهبی در دوره #رضاشاه 🔸 به گواهی اسناد موجود، شیخ #عبدالکریم_حائری بیش از هر چیز اهتمام خود را بر مسائل فرهنگی، خصوصاً گسترش و تقویت #حوزه_علمیه قم، متمرکز ساخت. ایشان سعی می‌کرد که در امور سیاسی کمتر دخالت کند. 🔸 مهمترین مخالف رضاشاه، آیت اللّه سید حسن #مدرس بود که پس از چند #ترور نافرجام، سرانجام در سال ۱۳۱۶ در تبعیدگاهش، شهر #کاشمر در خراسان، به شهادت رسید. 🔸 برخی از اقدامات مهم رضاشاه که با مخالفت علما و نیروهای مذهبی مواجه شد یا دست کم بهانه مخالفت ایشان را فراهم کرد، عبارت است از: 1⃣ تصویب قانون نظام وظیفه عمومی در سال ۱۳۰۴؛ 2⃣ تصویب قانون مدنی در ۱۳۰۷ که البته با واکنش چندانی مواجه نشد؛ 3⃣ تصویب قانون برگزاری امتحانات طلاب در سال ۱۳۱۰ که با هدف نظارت بیشتر بر حوزه‌ها صورت گرفت؛ 4⃣ قانون تعیین حدود حاکم شرع به مسائل خانواده در سال۱۳۱۱؛ 🔸 نکته شایان ذکر اینکه به لحاظ تاریخی دو نوع محاکم در تاریخ ایران وجود داشته است: 🔹 الف) محاکم عرفی که در سیطره دولت بود. 🔹 ب) محاکم شرعی که در خدمت علما بود. 🔸 با محدود شدن محاکم شرعی به مسائل خانواده سعی می شد که قدرت حقوقی و قضایی علما محدود گردد. 5⃣ قانون #کشف_حجاب در ۱۳۱۴ 6⃣ در سال ۱۳۱۵ قانون محرومیت علما و روحانیون از منصب قضاوت با کسوت و #لباس_روحانی به تصویب رسید. 7⃣ واگذاری موقوفات به دولت در سال ۱۳۱۳ و خروج آن از دست علما. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4810 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🎙#گفت_وگو| ایستادگی بر اصول عامل حفظ ایمان در مواجه با شبهات 🔹 آیت الله #سيدجعفر_مرتضی_عاملی: 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🎙| ایستادگی بر اصول عامل حفظ ایمان در مواجه با شبهه 🔹 آیت الله : 🔺 رواياتى داريم كه در آن شيعيان، اعتقادات و دين خود را به ائمه عرضه مى‌كردند؛ يعنى به امام مراجعه و عرض مى‌كردند: سيدى و مولاى! من معتقدم كه چنين و چنان؛ بفرماييد آيا صحيح است يا خير؟ 🔺 در يكى از اين روايات كسى خدمت امام رسيد و عقايدش را نسبت به توحيد، نبوت، امامت و ساير موارد عرضه كرد. كسى آن جا حضور داشت كه جزئيات عقايد را نمى‌دانست؛ به امام عرض كرد: سيدى و مولاى! من اين جزئيات را نمى‌دانم و نمى‌توانم بيان كنم؛ ولى به آن چه على بن ابى طالب به آن معتقد بود اعتقاد دارم. امام فرمودند: همين كفايت مى‌كند. 🔺 ما نيز بايد از همين روش ساده و بسيط كمك بگيريم. ائمه و قرآن براى ما اصول و ضوابطى را ترسيم كرده‌اند كه ما بايد با تكيه به آن اصول و ضوابط مقابل شبهات بايستيم. 🔺 معناى ارجاع متشابه به محكم همين است كه مثلاً بدانى پيامبر معصوم است؛ اما پاسخ شبهه ابتداى سوره تحريم چيست؟ سؤالى است كه بايد با تحقيق و بررسى به جواب آن برسيم؛ اما از همين ابتدا يقين داريم كه عصمت پيامبر اصلى محكم و خدشه‌ناپذير است. 🔺 ما بايد اين روش را به مردم بياموزيم تا هر وقت با شبهه‌ايى روبه‌رو شدند، ايمان خود را حفظ كنند. بايد به خودمان فرصت بدهيم تا جواب را بيابيم. خداوند هم اين فرصت را به ما داده است. 🔺 بايد بر اصول، ثابت قدم بمانيم و در عين حال براى يافتن جوابِ شبهه اقدام كنيم. اگر اين روش را آموزش ندهيم، دشمن، افراد غافل و بى‌توجه را شكار كرده و به عقيده و دين خود نزديك خواهد كرد. چرا ما اين روش را به جوانانمان آموزش نمى‌دهيم؟! 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4837 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 بررسی شخصیت #سید_مهدی_هاشمی/ بخش 10 🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب 9⃣ «سند نهم» 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت / بخش 10 🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب 9⃣ «سند نهم» 🔺 بخشی از نامه دو صفحه ای مهدی هاشمی خطاب به در دوران ریاست جمهوری ایشان: 🔸 «اگر از تفنين‌های برخی افراد که در جداسازی طیف دوستان ما از حضرتعالی تلاش می‌کردند، صرف نظر نمائیم، حقیقت مسلمی که این روز باید به آن اعتراف نمایم این است که چنانچه خط هدایت شما بر اعمال و رفتار و افکار من استمرار می‌یافت امروز با این بلای عظیم که همه چیزم را در معرض انهدام و نابودی قرار داده است مبتلا نمی‌گشتم. 🔸 ولی افسوس و صد افسوس که تحت پوشش معادلات سیاسی استعدادهای نکوهنده‌ام را در چاه ويل، خودمحوری‌ها، خودپرستی‌ها مدفون و از یک مستعدی که می‌توانست در زمینه مسایل صدور انقلاب یک نیروی ناقابل و خدمتگزار باشد، انسانی گنهكار، متخلف و مفلوک ساخت و نه تنها او را که طیفی عظیم از نسل جوان کشور را به خط انحراف و افراط کشانید و نظام نوپای جمهوری اسلامی که بر خون هزاران شهید به خون خفته این دیار مقاوم استوار گشته را از بابت ، خودسری‌ها و ندانم کاری‌ها و …. آماج تفرقه افکنی­‌ها، تضعیف‌ها، جوسازی‌ها قرار داد تا آنجا که قلب طپنده امانت خداوند در زمین و نماینده حضرت بقية الله الاعظم امام زمان روحی له الفداء حضرت امام امت مدظله العالی به درد آمد و … 🔸 امروز در حالی که انگشت بر لب گرفته و خروش هولناک عذاب وجدان در گوشم طنین افکنده و دلهره بازتاب اخروی گناهان بر دلم سایه افکنده و اشک تاسف و تخطی بر گونه‌ام جاری است و در ظلمت ظلم بر خويش و ملت و انقلاب و کشور و رهبرم همدم تاریکی و سکوت گشته‌ام، خرسندم که خداوند بزرگ توفیق را یارم ساخت تا از کرده­‌های زشت و مرموز خویش پشیمان و همان نیروها و انرژی‌هایی را که زمانی در جهت انحراف دوستان و مرتبطین بسیج کرده بودم، در راه بازیابی خطاها و زدودن امواج لغزش، کژی‌ها و ناخالصی‌ها، به کار گیرم. لعل الله يحدث بعد ذلک امرا. 🔸 در خاتمه ضمن عرض مجدد معذرت از بی ادبی­‌ها، اهانت‌ها، سوءنيت‌ها، ، تضعيف‌ها و… در ندامت عفو و اغماض از آن استاد معظم باستحضار می‌رساند: 🔸 از آنجا که سال‌های پس از خروج از سپاه، ارتباط غیر قانونی خویش را با برادری آن نهاد و دیگر ارگان‌ها حفظ نموده و سوءاستفاده‌هایی از برخی آنان صورت پذيرفته است، با ارسال لیست‌های پیوستی استدعا دارم مقرر فرمائید مسئولین مربوطه بر حسب ضوابط اقدامات لازم در برخورد قانونی و اخلاقی با آنان را معمول دارند. برادر کوچک شما سید مهدی هاشمی بازداشتگاه موقت ۶۶/۵/۲۲ ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4885 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📸 | جریان مخالف نظام بی‌آبرو و احمق است 💠 : جریان مخالف نظام بی آبرو و احمق است، آنهایی که اسلام را هم قبول ندارند به (ع) احترام می‌گذارند و حتی مبارزین در دنیا می‌گویند راه حسین (ع) را ادامه می‌دهیم و باید احترام روز حفظ شود اما بی‌حرمتی افرادی در روز عاشورا نشان از بی عقلی آنها است. 🗓 11 دی 88 در دیدار با اعضای حزب موتلفه اسلامی 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 #جریان_مخالف_دخالت_دین_در_سیاست/ بخش 9 📝 #یادداشت| #مجمع_روحانیون_مبارز 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 / بخش 9 📝 | 🔺 با بروز انشعاب در و که در نهایت موجب توقف فعالیت آنها در زمان حضرت امام(ره) گردید، بستر شکل‌گیری تشکلی با عنوان مجمع روحانیون مبارز به وجود آمد. 🔺 در سال ۱۳۶۷شمسی با توقف فعالیت‌های دو جریان سیاسی فوق، آقایان ، حیدر علی جلالی خمینی و که تا این زمان از اعضای شورای مرکزی بودند ضمن انشعاب از این تشکل به همراه جمعی دیگر از روحانیون مجمع روحانیون مبارز را به وجود آوردند. 🔺 ارگان غیر رسمی این تشکل، به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی از اعضای شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز بود که دیدگاه‌های این جریان را ترویج می‌داد. 🔺 بعدها این مجمع از عاملان اصلی به وجود آمدن جریان با گفتمان بود که برای مدتی و مهدی کروبی از اعضای موسس و شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز، سکان قوای مجریه و مقننه کشور را در اختیار گرفتند. 🔺 مجمع روحانیون مبارز در فاصله سالهای ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ با کادر سازی و نظریه پردازی از طریق جریان‌هایی همچون و ، مقدمات ایجاد جریان دوم خرداد و گفتمان موسوم به اصلاحات را به وجود آورد. 🔺 جریان دوم خرداد و به قدرت رسیدن سیدمحمد_خاتمی در واقع نمادی از قدرت گرفتن دیدگاه‌های جریان در این مقطع از تاریخ جمهوری اسلامی ایران بود. 🔺 مجمع روحانیون گرچه در زمان شکل گیری خود را مدافع اهداف بنیانگذار جمهوری اسلامی و اسلام ناب محمدی در برابر معرفی کرد، اما در ادامه با نوعی ، به سمت دیدگاه‌های روشنفکرانه گرایش پیدا کرد. 🔺 را زیر سوال برد؛ با تمسک به رویکرد افراطی عقل‌گرایانه بر جمهوریت نظام به جای اسلامیت آن تاکید ورزید؛ و در نهایت به دین حداقلی و جدایی آن از سیاست متمایل گردید. ✍️ حجت الاسلام محمد ملک‌زاده ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2141 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 بررسی شخصیت #هادی_غفاری/ بخش 3 🔰رای منفی به نامزدی بنی‌صدر 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت / بخش 3 🔰رای منفی به نامزدی بنی‌صدر 🔸 با پیروزی انقلاب، هادی غفاری وارد مجلس شورای اسلامی می­‌شود. غفاری در روزنامه نیمروز، شماره ۶۵۳ مورخ ۲۳ شهریور ۱۳۸۰ درباره فعالیتش در مجلس شورای اسلامی می‌­گوید: 🔹 «مدت کوتاهی در بودم، اما از آن پس به رفتم و تا پایان دوره‌ سوم در این کمیسیون فعالیت داشتم که حاصل آن ایفای نقش در تصویب قانون کار و مسائل بیمه‌­ای و مالیات بود. 🔹 در تدوین برنامه­‌ی پنج ساله هم نقش و حضور جدی داشتم و نماینده کمیسیون ناظر مجلس در کمیته خريد اقلام دفاعی بودم؛ چه اینکه در تدوین بودجه جنگ هم مسؤوليتی ایفا می­‌کردم، جزء اولین کسانی هستم که به حکم مسئولیت تشکیل را بر عهده گرفتم.» 🔸 هادی غفاری تنها عضو شورای مرکزی بود که در جلسه این تشکل به نامزدی ابوالحسن در نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری رای منفی داد. 🔸 وی در این زمینه می­‌گوید: «بنیاد اندیشه بنی­‌صدر زلال اسلامی نبود؛ به قول اطلاعاتش ترجمه­‌ای بود؛ اطلاعات عمیق اسلامی نداشت. گرچه در خانواده مرحوم آیت الله بنی‌صدر که فردی تحصیل کرده و متدین بود، پرورش یافته بود؛ اما اطلاعات اندکی داشت. 🔹 من در فرانسه گفت­گوهای مفصلی با بنی­‌صدر درباره مسائل اسلامی، ربا، حجاب، زنان، روحانیت و آقایان ، و داشتم و می­‌دیدم بنی­‌صدر جهت­‌گیری‌های خلاف اندیشه­‌های زلال امام داشت. 🔹 در فرانسه (نوفل لوشاتو) چند نفر مایل بودند خود را سخنگوی امام معرفی کنند مثل صادق طباطبایی، صادق ، و ابوالحسن بنی­‌صدر، وقتی به امام توضیح دادیم که در اینجا حرف‌هایی زده می‌شود که شاید با نظرات شما منافاتی داشته باشد ولی از قول شما نقل می­‌شود، اطلاعیه دادند که امام سخنگو ندارد.» ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4815 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892