eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
694 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔖 بررسی شخصیت #هادی_غفاری/ بخش 5 🔰 غفاری در دوران #اصلاحات 🔺 هادی غفاری جزء ۲۸ نفر تشکیل دهنده #مجمع_روحانیون_مبارز بود غفاری در درگیری‌های خرداد ۱۳۶۰ که میان نیروهای حزب‌اللهی با طرفداران #بنی_صدر و #مجاهدین_خلق صورت گرفت، نقش فعالی داشت و به بسیج نیرو علیه مجاهدین مشغول بود. او در این درگیری­‌های خیابانی به شدت زخمی شده و به بیمارستان منتقل شد. 🔺 سال­‌ها گذشت و نوبت به حضور دوباره جناح چپ در حاکمیت رسید. اردیبهشت سال ۱۳۷۶ هادی غفاری عازم شهرهای مختلف شد تا در حمایت از #سید_محمد_خاتمی سخنرانی کند. 🔺 وی در زنجان به #مسجد_ارک (آیت الله #دستغیب) رفت که کانون رزمندگان خط امامی و چپی بود. او در میان شور و اشتیاق هواداران خاتمی بالای منبر رفت و #اصولگرایان امروز را به باد فحش و انتقاد گرفت. 🔺سپس ویژه­‌نامه انتخاباتی انصار حزب­‌الله علیه خاتمی را از زیر عبا بیرون آورد و در برابر چشم مردم و بالای منبر آن را پاره پاره کرد و فریاد زد: این غده­‌های سرطانی باید نابود شوند!» 🔺 سال­‌هاست هادی غفاری به منتقد نظام و یک #اصلاح_طلب تبدیل شده است. هادی غفاری در مراسم­‌های #روشنفکران در حسینیه ارشاد شرکت می­‌کند و اگرچه دیگر خبرساز و جنجالی نیست، ولی دل­بسته جبهه اصلاحات است. هادی غفاری تا آخرین روزهای فوت ایت الله #منتظری در درس اخلاق وی شرکت می­‌کرد. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4815 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 در جمهوری اسلامی ایران/ بخش 8 🔰 کشمکش­‌های سیاسی در مشروطه­‌ی دوم 🔹 مدت چندانی از دوران نگذشت که مشروطه‌­خواهان در شهرهای تبریز، رشت، اصفهان و بوشهر، با تشکیل گروه­‌هایی مسلح و حرکت به سمت تهران، به دوران استبداد صغیر پایان دادند. 🔹 با حاکم شدن مجدد مشروطه‌خواهان در تهران، ، جانشین شد و بلافاصله مجلس دوم تشکیل شد. در این مجلس، دو جناح عمده شامل «» با عنوان فرقه­‌ی و «محافظه­‌کاران» با عنوان فرقه­‌ی ، شکل گرفت که به تدریج بروز و گسترش برخوردها بین این دو جناح، در مورد موضوع انجام یا عدم انجام اصلاحات غیر­دینی و همچنین گسترش اغتشاشات قبیله­‌ای در دیگر نقاط کشور، منجر به بی­‌ثباتی و ناامنی در کشور شد. 🔹 بدین ترتیب کشور بعد از انقلاب گرفتار جنگ داخلی، از هم پاشیدگی و اغتشاش گردید. غالب نقاط ایران بین مالکان عشایر و خان­‌ها تقسیم و تقریبا تمام گروه‌های اجتماعی به دلیل فقدان یک حکومت نیرومند مرکزی، دستخوش ناپایداری شدند. 🔹 در چنین شرایطی بود که ، افسر بریگاد ، توانست با متحد نمودن نیروهای مسلح به تدریج خود را به عنوان حاکم بلامنازع ایران مطرح کند. 🔹 در واقع ظهور رضاشاه صرف نظر از حمایت­‌های ، تحت تأثیر ناامنی و نااستواری سیاسی عمومی در کشور بود و در چنین فضایی رضاخان میرپنج توانست با مبارزه علیه این بی­‌ثباتی و ناامنی­‌ها در نقاط مختلف، خود را به عنوان چهره‌­ای مقتدر برای اداره­‌ی کشور مطرح کند و برای خود مشروعیتی هر چند مقطعی دست و پا کند. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4795 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 #احزاب_و_گروه_های_متاثر_از_لیبرالیسم/ بخش 7 🔰 حزب #مردم_سالاری 🔸 حزب مردم سالاری در سال ۱۳۷۷ شمسی، با انشعاب از حزب #همبستگی_ایران_اسلامی، ابتدا در #سمنان شکل گرفت و سپس توسعه یافت. دبیرکل حزب، #مصطفی_کواکبیان است. 🔸 هدف از تشکیل این حزب، دفاع از پیام #دوم_خرداد و حفظ و حراست از دستاوردهای آن است.‌ این حزب عملاً پس از ۱۸ خرداد ۱۳۸۰ و به دنبال راه‌اندازی روزنامه مردم‌سالاری در نیمه دوم سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را شروع کرده است. 🔸 در دو انتخابات نهم و دهم ریاست جمهوری متحد حزب #اعتماد_ملی بود و در انتخابات مجلس هشتم ائتلافی با عنوان «ائتلاف مردمی اصلاحات» در برابر «ائتلاف اصلاح‌طلبان» راه‌اندازی کرد. ریاست این ائتلاف بر عهده #فاطمه_کروبی، همسر #مهدی_کروبی بود. 🔸 روزنامه مردم سالاری، ارگان رسمی این حزب است. یعقوب مهرنهاد، سرپرست روزنامه مردم‌سالاری در استان سیستان و بلوچستان، مرداد ۱۳۸۷ به اتهام ارتباط با گروه تروریستی جندالله اعدام شد. 🔸 هم‌چنین همایون نادری‌فر، از فعالان سیاسی شهرستان ارومیه و دبیر حزب مردم‌سالاری استان آذربایجان غربی، در سال ۱۳۸۶ توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1829 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 بررسی جریان‌های مختلف #حوزه_علمیه_قم/ بخش 12 🎙 #مصاحبه| خاتمی و جامعه مدنی 🔺#حجت_الاسلام_والمسلمین_غفاری‌فر: 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی جریان‌های مختلف / بخش 12 🎙 | خاتمی و جامعه مدنی 🔺: 🔺 در حوزه جریانات زیادی وجود دارد؛ خیلی از این آدم‌ها ممکن است که فهم غلط داشته باشند، اما الزاماً انگیزه زدن دین را ندارند و لذا دچار تعارض می‌شوند و وسط راه می‌بُرند؛ یا خودِ بدنه اجتماعی، آن‌ها را به بیراهه می‌کشاند. 🔺 مثلاً یکی از این‌ها که نام بردم، اخیراً با یک صنفی از عزیزان مملکت ما و یکی از گروه‌ها دیدار داشته است، این آدم تا حالا دو نَبش بود، هم با بود و هم با بود، وقتی امروز که عکس او پخش بشود، آن سنتی می‌گوید که عجب! تو با این‌ها می‌نشینی؟ برای اینکه خیلی گُنگ حرف نزنم، همان آدمی که مشهور شده که بر انقلاب است، کاندیدای سال فتنه نبود اما فرماندهی سال فتنه را داشت. 🔺 ایشان یک دوره رئیس‌جمهور ما بود، با شعار سخنرانی کرد، جامعه مدنی را شما هر چه واکاوی کنید، جز و از آن در نمی‌آید، چون بر پایه# شهروندی است، یعنی مبنای قوانین، است و کاری به فرا قرارداد ندارد؛ یعنی نه به کار دارد، نه به کار دارد و نه چیز دیگر. 🔺 یک عده را با خود جمع کرد؛ انگیزه او چه بود خدا می‌داند؟ اما یک عده را با خود جمع کرد تا در همان اولین روزهای دولت او، نشست سران جهان اسلام در ایران اتفاق افتاد، سخنران ایشان بود، گفت من که می‌گویم جامعه مدنی، منظورم است. 🔺 حضرت آقا بعد از ایشان صحبت کرد، گفت اگر جامعه مدنی این است، ما برای او جان می‌دهیم. مجله اقتصاد آن‌طرفی‌ها مقاله زدند و گفتند آقای رییس جمهور تکلیفت را با ما مشخص کن، جامعه مدنی یا مدینه النبی؟ 🔺 ایشان به لحاظ صبغه خانوادگی و شخصی، صبغه طلبگی و دینی داشت اما از جمله افرادی بود که می‌خواست دودره جلو برود، لذا آخر نتوانست خودش را لو ندهد. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4841 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 جریان شناسی #نشست_اساتید/ بخش 2 🔰 ریشت سفید نشده ریش‌سفیدی می‌کنی!!! 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🔖 جریان شناسی / بخش 2 🔰 ریشت سفید نشده ریش‌سفیدی می‌کنی!!! 🔺 بخش‌هایی از مصاحبه حجت الاسلام درباره زمینه و تاریخچه پیدایش نشست اساتید: 🔸 «انگیزه اولیه این نشست به اینجا بر می‌گردد که در سال ۱۳۸۱ مدتی بود زمزمه‌ای در حوزه شروع شده بود که دروس سطوح عالی قرار بگیرد یعنی در آن زمان تصمیم گرفته بود بعد از اینکه چند سالی این بحث مطرح بود این کار را اجرایی کند، دوستانی آمدند منزل ما و گفتند مرکز مدیریت تصمیم چنین کاری را دارد و ما می‌خواهیم با جمعی از اساتید نسبت به این اقدام اعتراض کنیم. 🔸 اصرار دوستان این بود که من هم در آن جلسه شرکت کنم ... من تأملی کردم و قبول کردم که در خدمت آقایان باشم، همین جا میان پرانتز عرض کنم که بعدها این قصه را همان‌طوری که گفتم خدمت عرض کردم، بعد آقا با شوخی فرمودند ریشت سفید نشده ریش‌سفیدی می‌کنی، گفتیم که چه کنیم. 🔸 بعد آن جلسه برگزار شد، دوستانی که در جلسه شرکت کرده بودند حدوداً ۲۵ نفر بودند، قبل از جلسه دوستان به عنوان نگاه تندی داشتند ولی جلسه که تشکیل شد خیلی با صمیمیت و رفاقت بحث‌های سازنده ادامه پیدا کرد طوری که همه از روند جلسه خوشحال بودند هم دوستان اساتید و هم مدیریت حوزه و حتی وقتی جلسه منتهی شد به اذان مغرب من از آقای حسینی درخواست کردم که جلو بایستند به عنوان امام و دوستان هم به نشانه حسن نیت اقتدا کردند. 🔸 از طرف دیگر بعد از اینکه جلسه تمام شد تا نماز که چند دقیقه‌ای فرصت بود چند نفر از دوستان گفتند این جلسه خیلی خوبی بود و خوب است چنین جلساتی ادامه پیدا بکند، حتی بعضی از دوستان هم خیلی عجله داشتند و گفتند اصلاً خود این، یک تشکلی شود، عنوان پیدا کند، تابلو بزنیم، ولی من چون طبیعت کند و آرامی دارم به دوستان گفتم عجله نکنید، بعد که به منزل آمدم و با تماس آقای مواجه شدم به ایشان گفتم اتفاقاً دوستان هم از این جلسه خوششان آمده بود و مایل بودند این جلسات ادامه پیدا کند، همین زمینه باعث شد که مدتی بعد اولین جلسه رسمی نشست تشکیل شد.» ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📌 #پرسمان_اسباط 3️⃣1️⃣ پرسش سیزدهم: 🔺 وظیفه #حوزه_علمیه نسبت به #جبهه_مقاومت و #جهاد با دشمنان خدا چیست؟ 🔺 برگزاری درس‌های #فقه_الجهاد و #فقه_المقاومه در حوزه چه کمکی به جبهه مقاومت می‌تواند داشته باشد؟ 🔺 عملکرد و سنّت علمای متعهّد و راستین نسبت به جهاد و #شهادت چگونه بوده است؟ 🔺 چه جریان‌هایی در حوزه نسبت به این عرصه کم‌توجه هستند؟ ✍️ منتظر پاسخ‌های #تخصصی و #علمی شما هستیم. 🔖 لطفا پاسخ‌های خود را به آیدی @Asbaatadmin ارسال كنيد. #روحانیت_متعهد #کتاب_الجهاد #شهادت #مقاومت #دفاع #حوزه_علیمه #درس_خارج 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 #حوزه_سکولار/ بخش 4 📝 #یادداشت| حوزه انقلابی؛ راه برون رفت از چالش سکولاریسم 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 / بخش 4 📝 | حوزه انقلابی؛ راه برون رفت از چالش سکولاریسم 🔺 در بخش‌های قبلی مولفه‌های حوزه سکولار و آسیب‌های آن بیان گردید، لازم است تا راه برون رفت از این چالش نیز بیان گردد. بی‌گمان راه برون رفت از این چالش، دخالت در امور است. 🔺 ، لزوم این مسئله را در قالب«» مطرح می‌کنند. در واقع از نگاه ایشان، حوزه انقلابی، راه برون رفت از چالش به شمار می‌آید. با نگاهی به اندیشه رهبر معظم انقلاب، ایشان جهت تبیین حوزه انقلابی مقدمات و مولفه‌هایی را بیان می‌کنند. 1️⃣ مقدمه اول، نقش تاریخی روحانیت در نهضت‌ها و انقلاب‌ها است. 2️⃣ مقدمه دوم نیز دلایل لزوم سیاسی بودن حوزه و روحانیت است. ایشان با ذکر این دو مقدمه، به مولفه‌های حوزه انقلابی می‌پردازند. 🔺 رهبرانقلاب در بیان لزوم انقلابی‌گری حوزه‌ها، به شواهد فراوان تاریخی تمسک می‌کنند و با بررسی سیره و رفتار سیاسی علمای بزرگ، نقش تاریخی روحانیت در نهضت‌ها و انقلاب‌ها را مورد تاکید قرار می‌دهند. 🔺 از نقش«مرحوم » -صاحب عروه- و بعضی دیگر از مراجع قم، در فتوا به نفع مردم مسلمان لیبی و علیه ایتالیایی‌ها، تا اعلام جهاد مرحوم آیت الله‌ العظمی وقتی انگلیسی‌ها در بوشهر نیرو پیاده کردند. 🔺 همچنین فتوای مرحوم -مرجع تقلید بزرگ ساکن نجف- مبنی بر این که استعمال اجناس مصنوعه‌ در داخل کشور لازم است و مردم باید از استفاده از مصنوعات خارجی اجتناب کنند، تا به این ترتیب دیگران در داخل کشور نفوذ نکنند. 🔺 و همینطور فتوای میرزای شیرازی دوم -مرحوم میرزا - در مقابله با انگلیسی‌ها، و فتوای تحریم انتخابات قلّابی انگلیسی‌ها در عراق، نمونه‌ای دیگر از حضور علما در صحنه‌ سیاست است. ✍️ حجت الاسلام علی اکبر عالمیان ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4919 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 جریان‌شناسی / بخش 19 💠 پشتوانه دفتر تبلیغات 2️⃣ اموال مصادره‎ای 🔺 الف- 🔸 دارالتبلیغ که در سال 44 توسط تأسیس شده بود، با شعار پا به عرصه ارائه شیوه‌های نوین تبلیغی گذاشت، و به پاسخگویی و ارائه نظرات اسلام در مواجهه با انحرافات فکری که از طرف دیگر مطرح می شد، همت گماشت. 🔸 اما در عرصه با اینکه انقلاب و مبارزات انقلابی در شرایط بسیار حساسی قرار داشتند، دارالتبلیغ رویکرد سکولاری به خود گرفته بود و وارد درگیری های انقلابی و مبارزاتی نشدند. 🔸 این سیر فکری در نهایت با آشکار شدن رابطه رئیس دارالتبلیغ با عوامل و ملاقات با اعضای در ایران ، وارد مرحله دیگری شد. 🔸 در این مرحله خط انحرافی که همانند ترمزی برای نیروهای مبارز عمل می کرد، پس از انقلاب، چهره از نقاب برداشته و با تأسیس و شرکت در و به یک خطر امنیتی تبدیل شد. 🔸 پس از آشکار شدن ارتباط شریعتمداری با کودتاچیان، در حرکتی انقلابی در تاریخ 61/01/31 با صدور بیانیه‎ای عدم شایستگی شریعتمداری را برای اعلام کرد. 🔸 با اعلام عدم صلاحیت شریعتمداری برای مرجعیت، اموالی که به اقرار خود شریعتمداری، جزو اموال محسوب می‎شد، با حکم دادستان کل انقلاب اسلامی () در 61/02/08 و به دستور حضرت امام در 63/12/29، در اختیار دفتر تبلیغات قرار می‎گیرد. 🔸 موید این مطلب خاطره مرحوم مورخ 22 مهرماه 1361 است که در آن آمده است: «با آقای‌ [محمد محمدی‌] ری‌شهری‌ در مورد پرداخت‌ پول‌ گرفته‌ شده‌ از آقای‌ [سید کاظم‌] شریعتمداری‌ که‌ به‌ دستور امام‌، قرار بود به‌ [اسلامی‌] داده‌ شود، تلفنی‌صحبت‌ کردم‌. معلوم‌ شد که‌ در مصارف‌ دیگر من‌ جمله‌ دفتر تبلیغات ‌[اسلامی‌] قم‌ و خانواده‌های‌ اعدام‌ شدگان‌ صرف‌ شده‌ است». ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892