فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌اختصاصی #اسباط:
🎥 روایت حجتالاسلام رئیسی از دیدار با رهبر معظم انقلاب و رهنمود ایشان که منجر به پذیرش ریاست قوه قضائیه شد.
🔹درس بزرگ برای روحانیت معظم و مسوولین نظام: اطاعت از #ولایت_فقیه، انجام تکلیف، کمک به تقویت نظام اسلامی، رفع #چالشهای آن و حل #مشکلات مردم، از خدمت به آستان قدس رضوی، مهمتر است.
📝توصیه حضرت امام به علما و روحانیون در منشور روحانیت:
«روحانیون و علماء و طلاب باید کارهای #قضایی و #اجرایی را برای خود یک امر #مقدس و یک ارزش الهی بدانند و برای خود شخصیت و امتیازی قائل بشوند که در حوزه ننشستهاند بلکه برای اجرای #حکم_خدا راحتی حوزه را رها کرده و مشغول به کارهای #حکومت_اسلامی شدهاند. اگر طلبهای منصب امامت جمعه و ارشاد مردم یا قضاوت در امور مسلمین را خالی ببیند و قدرت اداره هم در او باشد و فقط به بهانه درس و بحث مسئولیت نپذیرد و یا دلش را فقط به هوای اجتهاد و درس خوش کند، در پیشگاه خداوند بزرگ یقیناً مؤاخذه میشود و هرگز عذر او موجه نیست، ما اگر امروز به نظام خدمت نکنیم و استقبال بیسابقه مردم از روحانیت را نادیده بگیریم، هرگز فرصت و شرایط بهتر از این را نخواهیم داشت.»
#اطاعت_از_ولایت
#انجام_تکلیف
#تقویت_نظام
#رضایت_الهی
#اخلاص
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
📝 #یادداشت| جریانهای فکری فعال در عربستان سعودی
بخش دوم/ جریان سروری
💢 جریان سروری یکی از مهمترین جریانهای عربستان سعودی به شمار میآید و توانسته است در مدت کوتاهی به یکی از بزرگترین جریانهای فکری جهان اسلام تبدیل شود. نوع ساختار تفکرات این جریان که آمیختهای از اندیشه سیاسی اخوانی و اعتقادات سلفی سنتی(وهابی) است موجبات گسترش این جریان را در عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی فراهم آورده است.
💢 اصول فکری مبتنی بر وهابیت جریان سروری این جریان را در مقابل انقلاب اسلامی ایران قرار داده است و سروریها از از ابتدای شکلگیری تا کنون موضعی خصمانه نسبت به انقلاب اسلامی ایران داشتهاند. این رویکرد درکنار اندیشه سیاسی آنها به معنای پدید آمدن اندیشه سیاسی اسلامی وهابی در جهان اسلام، در مقابل اندیشه سیاسی شیعه است و همین مسئله بر ضرورت مطالعه این جریان میافزاید.
💢 تفاوت نگاه جریان سروری با نظام سیاسی و دینی حاکم در عربستان، این دو را در مقابل یکدیگر قرار داد. نظام دینی حاکم در عربستان که در اختیار جریان سلفی سنتی(وهابی) است به اطاعت مطلق از حاکم امر میکند درحالی که سروریها معتقدند که خروج بر حاکم مسلمانی که بر اساس احکام غیر الهی حکم میکند جائز است و در حال حاضر در هیچ کشوری در دنیا حتی عربستان شریعت اسلامی حاکم نیست.
متن کامل یادداشت محمدباقر نامآور را میتوانید از لینک زیر مشاهده نمایید: 👇
#عربستان
#سلفیه
#وهابیت
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1480
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🎙 #مصاحبه| جریان طرفدار تغییر در فقه، با جریانهای تمدنی غرب هماهنگ است
حجت الاسلام رضائیان/ بخش اول:
🔹 نگاه فقهای ما به مقوله فقه در حوزه نظریهپردازی و رویکرهای اجتماعی و سیاسی را میتوان به سه جریان تقسیم کرد: جریانی معتقد به جامعیت فقه میباشد؛ جریانی دیگر که مبانی فکری روشنی نداشته و فقه و فقاهت را ساده میانگاشتهاند، و جریان دیگر که اعتقاد به ورود عقل در بسیاری از حوزهها به صورت مستقل دارد.
1️⃣ این دسته معتقد به جامعیت فقه بودهاند و در عین اعتقاد به احکام ثابت و متغیر، نگاهی فرا زمانی و فرامکانی به فقه داشتهاند. این گروه از علما با ایجاد جریاناتی در طول تاریخ، بقای دین و فقاهت ناب شیعی را تضمین کردهاند.
2️⃣ جریان دیگری هم ممکن است وجود داشته باشد و آنها کسانی هستند که معمولا اهل گفتگو در مبانی خود نیستند. البته این افراد شاید از لحاظ سلوکی تقید خوبی هم داشته باشند. این جریان سوم عملا به مسائل ثابت در فقه و دین بیشتر تمسک میکنند.
3️⃣ نگاه این جریان در فقه بیشتر به متغیرها است. یعنی به عنصر تغییر در فقه بیش از عنصر ثبات معتقد هستند. این جریان با این مبنای فکری، مطالب خود را در عرصه های مختلف فقهی مانند حدود، احکام بانوان و دیگر عرصهها عرضه می کند. به صورت کلی باید گفت که این جریان قائل به این معنا است که فقه باید خود را با مسائل عرفی و پذیرفته شده جهانی تطبیق بدهد.
متن کامل این مصاحبه را میتوانی از لینک زیر مشاهده کنید: 👇
#فقاهت
#تمدن_غرب
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3269
🆔 @asbaat_ir
💢 دارالتبلیغ در جهت سکولاریزه کردن حوزه حرکت میکرد
🔺 اندیشه اصلاحگری و روشنفکری که با انتشار مجله مکتب اسلام ظهور و بروز پیدا کرد، همین خط فکری بعدا منجر به پیدایش موسسسه دارالتبلیغ شد، در همین زمینه مرحوم منتظری درباره شریعتمداری میگوید: «آقای شریعتمداری یک سنخ کارهای روشنفکری داشتند، ذاتاً اصلاح طلب بودند.»
🔺 در واپسین دهههای رژیم طاغوت مؤسساتی جهت اصلاح در حوزه و نوگرایی قدم برداشتند که مخالفتی از سوی علما و بزرگان حوزه با آن نشد؛ اما دارالتبلیغ علاوه بر ایجاد اصلاح و نماد تیپ روشنفکری، جهت سکولاریزه کردن حوزه حرکت میکرد که همین امر مخالفتهای بزرگان و اعاظم را دربرداشت.
🔺 پسر مرحوم شریعتمداری که در تدوین اساسنامه دارالتبلیغ نقش بسزایی داشت و در پرونده وی نیز مدیریت مؤسسه و اموال و متعلقات آن به چشم میخورد، نمونهای از این رویکرد سکولاری است. او در مقالهای با عنوان «ادعانامهای برای دادرسی در وجدانهای آگاه و بیدار» به صراحت حضور دین و روحانیت در سیاست را اشتباه راهبردی میخواند و مینویسد: «آیا امروز بر همگان آشکار نگردیده که روحانیت شیعه چقدر از لحاظ اخلاقی و فرهنگی از قافله تمدن عقب است و چقدر افتادن قدرت سیاسی بدست آنان کار اشتباهی بوده و مملکت را به این روز انداخته است؟»
🔺 دارالتبلیغ علاوه بر کار فکری فرهنگی، به اقدام سیاسی نیز روی آورد که تأسیس حزب خلق مسلمان توسط رئیس مؤسسه دارالتبلیغ، مرحوم شریعتمداری، و شرکت در کودتای نوژه را میتوان نمونهای از فعالیتهای آنان برشمرد.
🔺 به هر حال سیر فکری مرحوم شریعتمداری قبل و بعد از انقلاب اسلامی تفاوتی نداشت و فقط روش ایشان متفاوت بوده است. شیوهای که ایشان قبل از انقلاب در پیش گرفته بود، انحراف و انصراف حوزه از مسیر مبارزه با سلطنت طاغوتی با تأسیس دارالتبلیغ بود که به فرمایش رهبر معظم انقلاب حکم ترمز برای جوانان انقلابی را ایفا میکرد و پس از انقلاب و به فاصله کمتر از یک ماه در اسفند ۵۷ با راه اندازی حزب خلق مسلمان در حرکتی سیاسی به مقابله مستقیم با نظام اسلامی برخاست.
متن کامل یادداشت حجت الاسلام فلاحی را می توانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇
#دارالتبلیغ
#شریعتمداری
#حزب_خلق_مسلمان
#سکولاریزاسیون
🌐 yon.ir/KDQcj
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
💢 آشنایی با #فمینیسم/ بخش نخست
♦️فمينيسم يکی ديگر از جريانات فکری ـ فرهنگی موجود در جهان است که در کشور ايران نيز تأثيرگذار بوده و عدهای را به خود جذب کرده است. فمينيسم از ريشه فمينين به معنای «مادينه»، «زنانه» و «زنآسا» است اما چون هنوز مراحل آغازين شکلگيری فکری و سياسی خود را طی میکند، تعريف مورد اتفاقی از آن موجود نيست.
♦️در يک تعريف مشهور، فمينيسم، «انتقادی کلی از روابط اجتماعی مربوط به سلطهجويی و سلطهپذيری جنسی» يا «مخالفت با هرگونه تبعيض اجتماعی، شخصی يا اقتصادی است که زنان به علت جنسيت خود، از آن رنج میبرند». بنابراين، جوهر فمينيسم «کسب ارزش برابر با مردان، از لحاظ دارا بودن طبيعت مشترک به عنوان شخصی آزاد» است.
♦️ اما در کشور ايران، اين اصطلاح، برای بيان دو منظور به کار میرود:
1️⃣ نظریهاى كه معتقد است زنان بايد در تمامى جنبههاى سياسى، اقتصادى و اجتماعى، به فرصتها و امكانات برابر با مردان دست پيدا كنند. در فارسى، فمينيسم به اين معنى را به: «زن آزادخواهى»، «زنگرايى»، «زنباورى» و «زنانهنگرى» معنى كردهاند.
2️⃣ جنبشهاى اجتماعى كه جهت نهادينه كردن باورهاى مذكور در معنى اول كوشش میكنند. در فارسى، فمينيسم بدين معنا را به «نهضت آزادى زنان» يا «نهضت زنان» معنى كردهاند.
📘کتاب «جریانشناسی احزاب و گروههای زاویه دار در ایران» / ص 217
✍️ حجت الاسلام والمسلمین اسکندری
#فمینیسم
#جریان_شناسی
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
🎙مصاحبه| بررسی مفهوم، ویژگیها و ابعاد #حوزه انقلابی 🔸حوزهی علمیه به عنوان یک مرکز و جایگاه سابق
📌 اختصاصی #اسباط :
🎙 #مصاحبه| حوزه انقلابی باید بینش سیاسی داشته باشد و جریانهای فکری را بشناسد
آیتالله قائینی:
🔺 حوزه انقلابی باید برخوردار از بینش سیاسی باشد. جریانهای فکری را بشناسد، حرکتها و هدفهای پس پرده را تحلیل کند. اقتضائات زمان و مکان را دریابد. در این صورت است که میتواند راهنمای خوبی برای جامعه باشد، در بزنگاهها وظیفه خود را انجام دهد و جریانهای حق و باطل را از هم تفکیک کرده و بصیرت خود را بین تودههای مردم نشر و ترویج نماید.
🔺شاخصههای حوزه انقلابی عبارتند از:
1️⃣ متعهد بودن حوزه انقلابی به حل مسائل جامعه
2️⃣ درک ضرورتها
3️⃣ حساسیت و دردمندی نسبت به مشکلات اساسی جامعه
4️⃣ شناخت جریان های فکری جهان و داشتن بینش سیاسی
5️⃣ آگاهی از بینشهای نظام های حاکم بر جهان
6️⃣ ظلم زدایی، استکبار ستیزی و استعمار زدایی از جهان
7️⃣ تحلیل جریانات و سیاستهای منطقهای و جهانی
8️⃣ ارائه راه حل برای مقابله با موانع رشد فکری و اخلاقی و فرهنگی
متن بخش دوم این مصاحبه را میتوانید از لینک زیر مشاهده نمایید: 👇
#حوزه_انقلابی
#روحانیت_متعهد
#روحانیت_اصیل
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3308
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط :
💢 دفتر تبلیغات امتداد یافته دارالتبلیغ است
🔺هنوز فعالیت سیدحسین موسوی در دفتر تبلیغات به دو ماه نرسیده بود که در 12 تیرماه 58 نماینده حضرت امام(ره) برای رسیدگی به امور زندانها و قاضی شرع دادگاههای انقلاب اسلامی تبریز و ارومیه منصوب میشود.
🔺مطابق این حکم حضورش در قم کمرنگ میشود اما عملکرد وی در خصوص مرحوم شریعتمداری و دستور مصادره اموال دارالتبلیغ برای دفتر تبلیغات، نشان از حمایتهای همه جانبه ایشان از دفتر تبلیغات دارد؛ زیرا دفتر تبلیغات میتوانست بستر مناسبی برای رواج طیف روشنفکری دینی در درون حوزه علمیه باشد. دلیل بر این مدعا، امتداد فعالیت دارالتبلیغ پس از پیروزی انقلاب اسلامی در قالبی جدید با عنوان دفتر تبلیغات است.
🔺 شاهد این مدعی را میتوان در بیان چرایی انتقال اموال دارالتبلیغ به دفتر تبلیغات از زبان سیدحسین موسوی تبریزی مشاهده کرد، او در این زمینه میگوید: «دفتر تبلیغات هم دقیقا همان کاری را میکرد که اساسنامه دارالتبلیغ بود.» لذا همانگونه که از گفته موسوی تبریزی روشن میشود دفتر تبلیغات، امتداد یافته دارالتبلیغ است.
#دارالتبلیغ
#سیدحسین_موسوی_تبریزی
#دفتر_تبلیغات
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط :
🎙 #شهید_بهشتی| روحانی بايد مرد سياست و مبارزه باشد
🔺 یکی از خدمات روحانيت كه بسيار هم حساس بود و بايد هم حساس عمل میكرد، روشنگری برای مردم در جهت شناساندن انحرافات فكری كه به نام اسلام تحويل مردم داده میشد، بود. بنابراين وقتی نوآوریهای انحرافی و التقاطی را در گوشه و كنار جامع میديدند، با آنها به مبارزه برمیخاستند، مردم را روشن میكردند، به مردم میگفتند كه آنچه مايه نجات است، اسلام اصيل است نه اسلام آميخته به غير اسلام.
🔺 بيان و قلم روحانيت بايد همچنان نافذ باشد و روز به روز نافذتر. بلاغت به الفاظ ربطی ندارد. فصاحت بيشتر به الفاظ ارتباط دارد. بلاغت به اين است كه شما بايد دائماً در فرهنگ معنوی و اخلاقی و سياسی و اجتماعی روز، حضور داشته باشيد. بايد بدانيد امروز جوانها چه كتابهايی میخوانند؟ چه سؤالاتی برايشان مطرح است؟ توده مردم چه سؤالاتی برايشان مطرح است؟ حتي اين كافی نيست.
🔺 روحانی اگر میخواهد در نقش امامت و پيشوايی نقش ايفا كند بايد دو روز و سه روز و ده روز و يك ماه و يك سال هم از جامعهاش جلوتر باشد. بايد دور هم بنشينيد بحث كنيد كه مسألهای كه فردا برای ما مطرح میشود كدام است تا امروز جواب آن را آماده كنيم. مسأله دينی، اعتقادی، علمی، اخلاقی، اجتماعی، سياسی، تربيتی، اقتصادی و هرگونه مسأله ديگر.
متن کامل سخنرانی شهید بهشتی در اولین سالگرد شهادت استاد #مطهری را میتوانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3328
🆔 @asbaat_ir
♦️ تقی زادههای زمان، مروجین سند ۲۰۳۰
✍️ جریان غربگرا و غرب زده بر این پندار خام است که قله کمال، غرب و تمدن غربی است. اگر ایران نیز بخواهد در مسیر توسعه و پیشرفت مدرن قرار گیرد باید استانداردهای غربی را بپذیرد. این استانداردها تنها در حوزه اقتصاد نبوده بلکه شامل عرصه تربیت و آموزش و پرورش هم میشود، زیرا ما باید «انسان تراز جامعه جهانی» تربیت کنیم تا بتواند استانداردها و دستورالعملهای این جهان مدرن را رعایت کند.
✍️ همین رویکرد سبب شد در دولتهای مختلف از جمله دولت یازدهم جریانی در پی غرب زدگی سیستماتیک کشور باشند و سیاستهای کلان را ذیل سیاستهای جهانی تعریف نمایند. یکی از این تئوریسینها، دکتر محمود سریع القلم یکی از چهرههای نزدیک به حسن روحانی است. کسی که از او به عنوان مشاور روحانی یاد شده و روحانی نیز بر کتاب وی مقدمهای نگاشته است.
✍️ سریع القلم بر این باور است که نسل آینده ایران باید تغییر کند. نسل فعلی نمیتواند دستورکارهای جهانی را اجرا کند. نسل جدید نیز مختصات ویژهای دارد از جمله اینکه به شدت غیر ایدئولوژیک است. تکیه و اصرار بر غیر ایدئولوژیک بودن یعنی دقیقا یک شهروند غربی منفعتگرای دنیا پرست که با هیچ امری غیر از منفعت شخصی خود در دنیا کار ندارد. همان شهروند غربیای که با پول مالیات او در یمن و غزه و سوریه انسان میکشند و از او هیچ صدایی در دفاع از بشریت در نمیآید.
✍️ در چنین شرایطی بود که مقام معظم رهبری ابتدای سال ۱۳۹۶ در دیدار با فرهنگیان و معلمان پرده از تصویب و اجرای محرمانه سندی در حوزه آموزش برداشتند. سند موسوم به ۲۰۳۰ که بنا بود به عنوان سندی بالادستی، سمت و سوی آموزش کشور را تغییر دهد. ایشان در این بیانات مهم فرمودند:
🔺 بنده از شورای عالی انقلاب فرهنگی هم گلهمند هستم؛ آنها باید مراقبت میکردند، نباید اجازه میدادند این کار تا اینجا پیش بیاید که ناچار بشویم ما جلوی آن را بگیریم و ما وارد قضیّه بشویم. اینجا جمهوری اسلامی است؛ اینجا، مبنا اسلام است، مبنا قرآن است؛ اینجا جایی نیست که سبک زندگی معیوبِ ویرانگرِ فاسدِ غربی بتواند در اینجا اینجور اِعمال نفوذ کند.
✍️ اما علت اصلی این هشدارها و مخالفتها با چنین سندی چه بود؟ «نفی استقلال ملی» و «آسیب به بنیانهای فکری و فرهنگی کشور» مهمترین سرفصلهایی بودند که دلسوزان ایران و انقلاب را به مقابله با این سند انحرافی وا میداشت. مقام معظم رهبری این سند را از همین زاویه نیز نقد کردند و فرمودند:
🔺 «مسئلهی «استقلال» هم که من گفتم، خیلی مهم است. حالا همین مسئلهی ۲۰۳۰ -این قضیّهی سند ۲۰۳۰- از همین قبیل است؛ این مسئلهی استقلال است.
متن کامل یادداشت حجت الاسلام ایزدی را می توانید از لینک زیر مشاهده نمایید: 👇
#نفوذ
#غربزدگی
#سریع_القلم
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2969
🆔 @asbaat_ir
💠 حوزه علمیه و ساخت تمدن جدید
🔺 حوزههای علمیه در انقلاب فقط نقش تاسیسی و حمایتی ندارند بلکه نقش بازتولیدی نیز دارند. چراکه بهترین منبع بازتولید انقلاب همان منبع تولید آن است. بنابراین فاصله گرفتن حوزههای علمیه از وصف انقلابی بودن به معنای ضعف پشتوانه فکری و ایدئولوژیک انقلاب است که بازتعریف و بازتولید آن در نسلهای بعد را دچار مشکل میکند.
🔺رهبران و تئورسینهای انقلاب رویکرد تمدنی داشتهاند. یعنی امام راحل، مقام معظم رهبری، شهید مطهری و… که تئورسینهای انقلاب بودهاند، رویکرد تمدنی نسبت به انقلاب داشتهاند. امام خمینی(ره) انقلاب را یک گفتمان بسیار فربه و عظیمی در نظر میگیرد. یعنی وقتی ایشان صحبت میکنند گویا تمام تاریخ را میبینند و بر بلندای تاریخ ایران ایستادهاند.
🔺 در حوزههای علمیه چند رویکرد وجود دارد که رویکرد تمدنی در این بین خود را به خوبی نشان میدهد:
1️⃣ برخی با تمرکز بر رویکردی فردگرایانه، بیشترین تمرکز خود را بر کسب دانش و تحصیل علم قرار میدهند و ملاک حوزه علمیه ایدهآل و طلبه موفق را در این امر میبینند.
2️⃣ برخی دیگر نیز با ارائه قرائتی فردگرایانه از عرفان اسلامی همه چیز حوزه علمیه و طلبه را در اخلاق و عرفان میبینند.
3️⃣ برخی افراد نیز با رویکردی اخباریگرایانه، بر ظاهر دین تاکید دارند و شریعت (فقه) را مهمترین بخش حوزه علمیه میدانند و همه موارد دیگر را به حاشیه میرانند.
4️⃣ برخی افراد با اصالت دادن به فعالیت سیاسی اجتماعی، تقید به درس و اخلاق را تقلیل میدهند و به بازتاب اجتماعی حوزههای علمیه خیلی اهمیت میدهند.
💢 سه گروه اول در یک رویکرد کلی به جریانهای سنتی توصیف میشوند و گروه چهارم به روشنفکران یا متجددین دانشگاه رفته نامگذاری میشوند.
5️⃣ هیچ یک از جریانات فوق نماینده جریان انقلابی در حوزههای علمیه نیستند. انقلابیگری را با رویکرد تمدنی میتوان توصیف کرد که در هیچ یک از موارد فوق خود را منحصر نمیکند بلکه با دیدی جامعگرایانه و شمولگرا در همه عرصههای فوق ورود میکند.
🔺 دقت در زندگی و شخصیت امام خمینی و مقام معظم رهبری حاکی از چند بعدی بودن شخصیت ایشان است که علاوه بر اینکه عالمی دینی هستند که درس خارج فقه و اصول دارند، بر اخلاق و عرفان جامعهگرا تاکید دارند و در عرصه سیاسی اجتماعی هم بیشترین ورود و فعالیت را دارند.
متن کامل یادداشت حجت الاسلام محمدی را می توانید از لینک زیر مشاهده نمایید: 👇
#روحانیت_متعهد
#حوزه_انقلابی
#حوزه_انقلابی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2940
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط :
🎙 #مصاحبه| مکتب تفکیک مخالف جریان عرفان نظری در حوزههای علمیه شیعی است
دکتر فنائی اشکوری:
🔹 عرفان در حوزههای علمیه یک جریان در حاشیه بوده است و بسیاری از علمای فقه و کلام با عرفان مخالف بودند. چندان با استقبال مواجه نبوده است اما خوشبختانه پس از انقلاب اسلامی و به برکت انقلاب و حضرت امام، عرفان در حوزه جایگاه خوبی پیدا کرد و در حال حاضر جزو درسهای رایج حوزه است.
🔹 جریانهای مختلف عرفان نظری در عالم اسلام نداریم. در واقع یک جریان بیشتر نیست که از «ابن عربی» شروع شده و تا به امروز ادامه داد و کسانی مانند «صدرالدین غونوی»، «جندی» و «ابن حمزه فناری» شارحان ابن عربی هستند.
🔹 یک جریان هم عرفان نظری با قرائت شیعی است – در واقع همین جریان ابن عربی است – که شاخصترین شخص در این حوزه «سیدحیدر عاملی» است و بعد «ملا صدرا» که یک نوع وحدت بین فلسفه و عرفان ایجاد کرد و در واقع حکمت متعالیه ملاصدرا هم از فلسفههای گذشته استفاده میکند و هم از اندیشههای عرفان نظری.
🔹 آنچه که امروزه به نام مکتب تفکیک خوانده میشود و تعدادی از علمای خراسان داعیهدار آن بودند و کسانی هم در قم از این تفکر دفاع میکنند، برخی تعالیم عرفان و فلسفه را ناسازگار با آموزههای اسلامی میدانند و بین جریانهای انحرافی و جریان سالم و حق تفکیک نمیکنند.
متن کامل این مصاحبه را می توانید از لینک زیر مشاهده نمایید:👇
#عرفان_نظری
#مکتب_تفکیک
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2950
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط :
📝 #یادداشت| مغرورهای ناتوان با تفکر لیبرالیستی
🔺 یکی از دورههای بروز تفکرات غربگرایانه و لیبرالیستی در ایران پس از انقلاب، دورهای است که جریان موسوم به اصلاحات قدرت را در دست گرفت. گرچه زمینههای ظهور این دوره در دولت کارگزاران آقای هاشمی بنا گردیده بود، اما رسما از خرداد ۱۳۷۶ با پیروزی آقای خاتمی در هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران آغاز شد.
🔺 امروزه رهبر جریان اصلاحات در ایران با نام سید محمد خاتمی، رئیس دولتهای هفتم و هشتم ایران پس از انقلاب شناخته میشود. آقای خاتمی، شخصیتی با اندیشههای متمایل به تفکرات نظام سرمایهداری غرب میباشد که در دو دوره چهار ساله در ایران بسیاری از مبانی و مفاهیم غربی همچون آزادی، جامعه مدنی و … را رواج داد.
🔺 دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی در ایران، متاسفانه دوره رواج اندیشههای التقاطی و آموزههای لیبرالیستی و نیز تضعیف مبانی فرهنگی و ارزشهای اصیل اسلامی است.
برای مطالعه متن کامل یادداشت حجت الاسلام ملکزاده می توانید به لینک زیر مراجعه کنید: 👇
#نفوذ
#اصلاح_طلبان
#لیبرالیسم
#سکولاریسم
#خاتمی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3004
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
💢 دانشگاه مفید، جلد دوم مرکز تحقیقات استراتژیک نهاد ریاست جمهوری زمان آقای هاشمی بخش اول/ حجت الاسل
📌 اختصاصی #اسباط :
🎙 #مصاحبه| اوج سمینارها و همایشهای دانشگاه مفید در دوران آقای خاتمی است
حجت الاسلام والمسلمین لیالی:
🔺 بسیاری از نشستها، همایشها و سمینارهایی که در دوران آقای #خاتمی برگزار میشود، در دوران آقای #هاشمی بروز و ظهور زیادی نداشته است؛ اوج این برنامهها در دوران آقای خاتمی است؛ بعدها هم این جریان نوگرایی و تجددگرایی دینی و گرایش بین علم و دین با علم دینی بیشتر مشاهده میشود.
🔺 جالب است که با رجوع به مجموعه کتب چاپ شده دانشگاه مفید و دقت در همایشها و سمینارها، بخصوص در مجله علمی پژوهشی «نامه مفید» که قسمتهای نامه فلسفی، نامه اقتصادی و نامه حقوقی را در خود دارد، از سال ۷۴ شروع شد و تا امروز چاپ میشود، نوع نگاه #نئولیبرالیسم و تجددگرایی دینی و #روشنفکری دینی در تمام این قسمتها مشاهده میشود.
🔺 یکی دیگر از ویژگیهای دانشگاه مفید، امضای تفاهمنامهها و ارتباط با اندیشمندان و محافل علمی خارجی، اروپایی و آمریکایی در قالب همایشها و سمینارها است؛ گرچه بعد از این دانشگاه مراکز دیگری مانند #دانشگاه_ادیان این کار را انجام داد و دیگر دانشگاهها سعی دارند که چنین کارهایی را انجام دهند اما پایهگذار دعوت از اندیشمندان خارجی برای گفتوگو در بحثهای گفتوگوی تمدنها و #حقوق_بشر، در بحث کرسی حقوق بشر، حقوق شهروندی و مانند اینها دانشگاه مفید بوده است.
🔺 اینها از صاحبنظران دپارتمانها و آکادمیهای کشورهای اروپایی و آمریکایی مانند فرانسه، ایتالیا، آلمان، آمریکا و کانادا دعوت میکردند تا در گفتوگوهای علمی دانشگاه مفید شرکت کنند؛ این مسأله اشکالی نداشت، اما به جای اینکه این مجموعه دریافتها و مبانی دینی و معرفتی خود را به مهمانان انتقال دهند، از مبانی فکری و معرفتی مهمانان تأثیر میپذیرفتند و به نوعی پذیرش مبانی فکری غرب در عرصههای #علوم_انسانی و #علوم_اسلامی بیشتر مشاهده میشد.
#پرونده_ویژه
#دانشگاه_مفید
#موسوی_اردبیلی
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔰 هماهنگی علما در مقابل لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی حاصل ابتکار و مدیریت حضرت امام(ره) بود.
💢 لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی بخشی از اصلاحات مورد نظر شاه و آمریکا بود که نمودهای ضد دینی صریح و روشنی داشت. در مهر ماه ۱۳۴۱، رژیم شاه با تصور خلأ اقتدار مذهبی تصویب نامه انجمنهای ایالتی و ولایتی را با شرایط جدید اعلام کرد.
💢 اسدالله عَلَم (نخست وزیر وقت) مامور اجرای آن شد. شاه که قصد داشت آخرین تیر خلاص را بر استقلال نیمبند ایران وارد آورد به سد محکمی چون خمینی برخورد.
♦️ به دنبال اعلام تصویب لایحهی انجمنهای ایالتی و ولایتی در شانزدهم مهر توسط روزنامهها، آیت الله خمینی ابتکار عمل را به دست گرفت و تلاش کرد تا مراجع با وحدت موضع به رسالت تاریخی خود عمل نمایند.
🔺 همان شب امام خمینی، دامادشان، حجت الاسلام اشراقی را به حضور آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری فرستادند تا مراجع را برای یک نشست فوری دعوت کنند.
🔺 امام در این نشست نقشههای استعمار و امپریالیسم را برای مراجع تشریح کرد و تصویب لایحهی انجمنهای ایالتی و ولایتی را نمونهای از آن توطئهها معرفی کرد و مسئولیت علما را در مقابل استقلال کشور و حفاظت از اسلام یادآور شد.
📚 کتاب «سه سال ستیز مرجعیت شیعه»
✍ حجت الاسلام روح الله حسینیان
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
🌐 yon.ir/mRoDg
🆔 @asbaat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 اختصاصی #اسباط:
📹 نماهنگ| جانباز انقلاب
🗓 به مناسبت 6 تیر سالروز ترور نافرجام مقام معظم رهبری
🔰 حضرت آیت الله العظمى خامنه اى در آیینه کلام حضرت #امام_خمینى قدس سره
1⃣ بازوى تواناى جمهورى اسلامى و خورشید روشنی بخش
2⃣ عالم به دین و سیاست و مبارز در خط مستقیم اسلام
3⃣ سرباز فداکار جبهه هاى دفاع و خدمتگزار ملت مظلوم
4⃣ معلم آموزنده و خطیب تواناى جمعه ها
5⃣ سازش ناپذیر با دشمنان و رحیم با دوستان
6⃣ خدمتگزار صادق
7⃣ متفکر و دانشمند
#روحانیت_متعهد
#روحانیت_اصیل
🆔 @asbaat_ir
🔰 هشدار یاران مکتبی امام به غربزدگی دولتها
💢 عمده دلیل مخالفت شاگردان مکتبی حضرت امام با مهندس بازرگان و نهضت آزادی، موضوع استکبار و رابطه با آمریکا بود.
🔺مهندس بازرگان به گونهای دلبسته رابطه با امریکا بود که کاردار سفارت آمریکا در ایران، راجع به اشتیاق بازرگان به حفظ روابط دوستانه با آمریکا مینویسد: "مناسبات حسنه با ایالات متحده از اعتقادات شخصی نخست وزیر است؛ هنگامی که دادن پست وزارت خارجه به یزدی مورد بحث بود، نخستوزیر از یزدی دربارهی این نکته پرسیده بود تا اینکه اطمینان حاصل کرد که یزدی از مناسبات دوستانه با آمریکا پشتیبانی میکند."
💢 این طرز فکر در سیاست خارجه موجب شد تئوریسینهای انقلاب مانند شهید بهشتی و مقام معظم رهبری با مبنای دینی و قرانی با آن به مخالفت بپردازند.
🔺 شهید بهشتی در این باره میفرماید: "به آنهایی که به حکومت لیبرال مستقل دل بستهاند بگوئید سادهاندیشی میکنید. این کمال مطلوب شما در این منطقهای که ما در آن قرار داریم، در شرایط سیاسی امروز جهان دوام نخواهد آورد.»
🔺 همین نکته در کلام مقام معظم رهبری نیز وجود دارد، ایشان در همین زمینه میفرمایند: "اختلاف عمده دولت موقّت با امام بزرگوار سر این قضیّه بود؛ آنها توجه نمیکردند که آمریکا تغذیهکنندهی رژیم طاغوت بود؛ این رژیم حالا برافتاده است امّا آن دستگاه تغذیهکننده هنوز باقی است، اگر به او میدان داده شود، دوباره ضربه خواهد زد."
♦️ غربزدگی و دلبستگی به آمریکا در تاریخ انقلاب همیشه طرفدارانی داشته که مقام معظم رهبری بارها این خطر را گوشزد کردند، ایشان در این زمینه میفرمایند: "تجلیات رویکرد دولت موقت در سالهای بعد هم در برنامهی سیاسی برخی گروهها و جناحها تکرار شد. افرادی پس از دشمنی با رویکرد نهضت آزادی در سالهای ابتدایی انقلاب، ناگهان به همان رویکردی که سالها در انتقاد آن مینوشتند و شعار سر میدادند روی آوردند و همان مدعیات را تکرار کردند. آنها از «درافتادن با آمریکا» و عواقب آن گفتند.
#غربزدگی
#نفوذ
#بازرگان
#امپریالیسم
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
📸 #عکس_نوشته| روشنفکری و اباحه گری
✍ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری: پیشتازان روشنفکری در اسلام به چیزی بالاتر از لذائذ شهوتانگیز نمیاندیشیدند و جز اباحیگری و بیبند و باری، انگیزه دیگری برای شیفتگی آنان نسبت به غرب، نمیتوان پیدا نمود.
#نفوذ
#غربزدگی
🆔 @asbaat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 زندگی سیاسی امام صادق (علیه السلام)
🔴 رهبرمعظم انقلاب: میگویند امام صادق به سیاست کاری نداشت. وقتی امام صادق می گوید این خلیفه جای مرا غصب کرده، حرف #سیاسی است یا نه؟
#امام_صادق
#زندگی_سیاسی
#مبارزه
🆔 @asbaat_ir