♦️ نقش نشریه حریم امام در نشر اندیشه امام!!!
🔺 موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) یکی از حساسترین و مهمترین مراکزی است که باید به رسالت عظیم خود عمل کند. متاسفانه مشاهده میشود این موسسه که باید مروّج افکار ناب و اصیل حضرت امام(ره) باشد، به مرکزی تبدیل شده که گاه تحریف امام در آن دیده میشود.
🔺 نشریه #حریم_امام که وابسته به این موسسه است، عملا متولی پروژه #تحریف_امام شده و در شمارههای مختلف به مناسبتهای گوناگون در این عرصه قلم فرسایی میکند.
🔺 یک نمونه که قبلا بیان شد، شمارهای از این نشریه بود که به مناسبت رحلت عبایی خراسانی منتشر شد (شماره ۳۶۴) و از شخصیت ایشان تمجید کرده بود در حالی که ایشان در مجلس ششم عملا در مقابل بزرگترین دستاورد حضرت امام یعنی #ولایت_فقیه ایستاد، و پای نامه جام زهر را امضا کرد.
🔺 متاسفانه در این شماره نشریه(374) نیز به مناسبت فتح اندلس، حبیب الله بابایی در یادداشتی دلیل غربستیزی حضرت امام(ره) را غربزدگی افراطی عدهای در جامعه میداند و دشمنی حضرت امام با تمدن غرب را افراط در غرب ستیزی میخواند.
🔺 در حالی که اگر کسی اندکی با مبانی فکری حضرت امام(ره) آشنا باشد و به #صحیفه_امام، #منشور_روحانیت و نامه سیاسی الهی امام مراجعه نماید، غرب ستیزی حضرت امام(ره) را ناشی از پشتوانه فقهی و دینی ایشان میداند نه جوّزدگی و تقابل با غربگرایی افراطی برخی افراد.
🔺 اگر نگوییم موسسه تنظیم و نشر آثار امام با نشر این مطالب در حال تکمیل پازل دشمن است، باید گفت که این نهایت کم اطلاعی از اندیشههای اصیل حضرت امام و بزرگترین ظلم به ایشان و انقلاب است.
#تحریف
#نفوذ
#انتی_تز
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔰 برنامه ریزی امام صادق(علیه السلام) برای تشکیل حکومت اسلامی
🎙 #امام_خامنه_ای: مرد مبارزه بودن امام صادق را کمتر شنیدهاید. امام صادق(ع) مشغول یک مبارزهی دامنهدار و پیگیر بود. مبارزه برای قبضه کردن حکومت و قدرت و به وجود آوردن #حکومت_اسلامی و علوی. یعنی امام صادق(ع) زمینه را آماده میکرد تا بنیامیه را از بین ببرد و به جای آنها حکومت علوی را که همان حکومت راستین اسلامی است بر سر کار بیاورد.
🔹 اما آن بعد سوم را که اصلاً نشنیدهاید، مرد تشکیلات بودن امام صادق(ع) است که یک #تشکیلات عظیمی از مؤمنان خود از طرفداران جریان حکومت علوی در سراسر عالم اسلام از اقصای خراسان و ماوراءالنهر تا شمال آفریقا به وجود آورده بود.
🔹 تشکیلات یعنی چه؟ یعنی این که وقتی امام صادق(ع) اراده میکند آن چه را که او میخواهد بدانند، نمایندگان او در سراسر آفاق عالم اسلام به مردم میگویند تا بدانند. یعنی از همه جا وجوهات و بودجه برای ادارهی #مبارزهی_سیاسی عظیم آل علی جمع کنند. یعنی وکلا و نمایندگان او در همهی شهرها باشند که پیروان امام صادق(ع) به آنها مراجعه کنند و تکلیف دینی و همچنین تکلیف سیاسی خود را از آن حضرت بپرسند.
🔺 تکلیف سیاسی هم مثل تکلیف دینی واجبالاجرا است. امام صادق(ع) یک چنین تشکیلات عظیمی را به وجود آورده بود و با این تشکیلات و به کمک مردمی که در این تشکیلات بودند با دستگاه بنی امیه مبارزه میکرد.
۱۴/ شهریور/۱۳۵۹
#امام_صادق
#مبارزه
#زندگی_سیاسی
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان تجدیدنظر طلب در عقاید شیعه/ بخش نخست
📝 #یادداشت| کسروی در پی سکولار سازی جامعه ایران در قالب افکار التقاطی بود
♦️ ویژگی عمده جریان التقاطی، التقاط آموزههای دینی با مسائل غیر دینی و برداشتهای انحرافی شخصی، سمبولیک و اجتماعی از آموزههای دینی است. در تاریخ معاصر ایران سید احمد کسروی و یک طلبه جوان به نام اکبر گودرزی مربوط به گروه فرقان از افراد این جریان به شمار میروند.
💢 هدف کسروی، سکولار سازی جامعه ایران بود که آن را در قالب افکار التقاطی موسوم به «پاکدینی» در دورهای از حکومت پهلوی دنبال میکرد.
💢 کسروی کوشش برای برقراری قوانین شریعت را در ضدیت با ارزشهای جامعه مدرن میدانست و اساسا او دین را تابع مقتضیات زمان میدانست که به اعتقاد وی، «در مراحل مختلف تاریخ بشر، ضرورت پیدایش دین نو با سلاح عقلی و اخلاقی نو، اجتناب ناپذیر است»!
💢 وی از همان منظر سلفی و وهابی به بسیاری از اعتقادات تشیع در قالب مبارزه با خرافات میتاخت؛ مثلا او همچون وهابیون، مساله زیارت، برپایی عزاداری، بزرگداشت مراسم عاشورا و … را مورد انکار و استهزاء قرار میداد.
🔺 حضرت امام درباره کسروی می فرمایند: کسروی یک آدمی بود تاریخ نویس. اطلاعات تاریخیاش هم خوب بود، قلمش هم خوب بود اما غرور پیدا کرد. رسید به آنجا که گفت من هم پیغمبرم! همه ادعیه را هم کاملا کنار گذاشت. قرآن را قبول داشت و پیغمبری را پایین آورده بود تا حد خودش.
برای مطالعه متن کامل یادداشت حجت الاسلام ملکزاده می توانید به لینک زیر مراجعه کنید: 👇
#التقاط
#کسروی
🌐 yon.ir/YTgAM
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط :
🎙 #مصاحبه| روشنفکرانی که با تاریک فکری دنبال نواندیشی بودند علم را به دینی و غیردینی تقسیم کردند
آیت الله ممدوحی:
🔺 برخی تصور میکنند که اگر فقه و اصول را کنار بگذارند، نو اندیشی کردهاند. در صورتی که این، نو اندیشی نیست. نو اندیشی صحیح این است که ما در چهارچوب یک علمی ورود کرده و سعی کنیم معضلات و مشکلات آن علم را رفع کرده و نقاط مبهم آن را توضیح بدهیم.
🔺 به عقیده ما علوم غیر دینی به آن دسته از علوم اطلاق میشود که دین، آنها را طرد میکند. یعنی علومی که مبانی آن، مخالفت قطعیه با مبانی دینی دارد. اما اگر ما گفتیم که یک خدا وجود دارد و این خدا یک هستی خلق کرده است و این هستی آثاری دارد.
🔺 آِیا مطالعه در آثار هستی، از سنخ علوم غیردینی است؟ اگر ما وارد بحثهای علم شیمی بشویم، در حقیقت در مورد آثار خدا بحث کردهایم. آنچه که ما در علم شیمی میخوانیم، تجزیه و تحلیل باطنی اشیاء است. در واقع اینها احوال وجود و عمق وجود علم الهی است.
🔺 به عنوان مثال دانشگاهی که ما را از وابستگی به صهیونیستها نجات می دهد، آیا این علم که برای چنین هدفی کسب شده است، علم الهی نیست؟
🔺 بنابراین تقسیم کردن علم به دو شاخه دینی و غیر دینی، از ناحیه کسی است که علم را نشناخته است. خدای متعال در قرآن کریم می فرماید: «افلا يتفكرون في خلق السموات والارض» (آل عمران/۱۹۱)، این آیه به معنای تفکر و مطالعه در آثار الهی است.
متن کامل این مصاحبه را می توانید از لینک زیر مشاهده نمایید:👇
#روشنفکری
#علم_دینی
🌐 yon.ir/NeWVj
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط :
💢 اسلام بدون اسلام
♦️ اسلام رحمانی يکی از وجوه التقاط بين اسلام و #ليبراليسم است. اين تفکر در بخشهايی از جهان اسلام، مانند ايران، ترکيه و مصر طرفدارانی دارد. بنيانهای اين تفکر در ايران، عمری در حدود نيم قرن دارد اما اصطلاح «اسلام رحمانی» عمری کوتاه دارد و حدودا بيشتر از يک دهه از ورود آن به ادبيات نوانديشان دينی نمیگذرد.
♦️ طی نيم قرن اخير، جلوههايی از اين تفکر در کلمات تعداد زيادی از #نوانديشان_دينی يافت میشود، اما از مهندس بازرگان در دهههای ۴۰ و ۵۰ شمسی، علي گلزاده غفوری در دهه ۶۰، عبدالکريم سروش در دهه ۷۰، مصطفی ملکيان در دهه ۸۰، محسن کديور، سيدحسين نصر، محمد مجتهد شبستری، سيدسلمان صفوی و #حسن_روحانی در دهه ۹۰ میتوان به عنوان چهرههای شاخص اسلام رحمانی در ايران نام برد.
🔻 برخی نيز طرح اسلام رحمانی را راهی برای مقابله با اسلامستيزی غرب میدانند و بدين انگيزه به ترويج آن میپردازند. همچنان که طرح اين مسأله توسط برخی عمدتاً مصرف سياسی دارد و معلوم نيست پشتوانه اعتقادی داشته باشد، برای مثال تاکنون چندينبار، اين اصطلاح توسط رئيس #دولت_تدبير_و_اميد به کار رفته است.
🔻 روشن است که چنين کلماتی نمیتواند از روي اعتقاد ادا شده باشد، زيرا با رفتار گذشته و فعلی ايشان تطابق ندارد. ايشان در گذشته، از جمله کسانی بود که تندترين برخورد با مخالفان را داشت.
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
#اسلام_رحمانی
#دولت_لیبرال
#حسن_روحانی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2920
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط : 📸 #عکس_نوشته| بنده شیطان 🎙 آیت الله قائینی: کسی که نسبت به ظلمی بی تفاوت باشد ی
📌 اختصاصی #اسباط :
💢 آخوند درباری
🔴 سید حسن امامی تحصیلات مقدماتی را در مدرسه "پروکیمنیاژ" که توسط روسها اداره میشد فرا گرفت و سپس برای تحصیلات علوم فقهی و دینی، ادبیات عرب ، منطق و سایر علوم مرتبط رهسپار حوزه علمیه نجف شد و درجه دکترای حقوق خود را از دانشگاه لوزان دریافت کرد.
🔻 در ادامه فعالیتهایش به عنوان آخرین امام جمعه پیش از انقلاب منصوب شد. خاندان وی نسل اندر نسل و به شکل موروثی امام جمعه تهران بودند و با حاکمان وقت روابط حسنه برقرار کرده و در تحولات سیاسی اجتماعی کشور، پشت قدرت حاکم را خالی نکردند.
🔻 او با اوج گیری انقلاب دو روز بعد از خروج شاه در دی 1357 ایران را به مقصد سوئیس ترک کرد و سرانجام در مرداد ماه سال 1358 در سوئیس بر اثر سرطان و در حالی که ماههای آخر عمر قادر به تکلم نبود و در اغما به سر می برد؛ فوت کرد.
💠 نظر حضرت امام درباره آخوند درباری:
🔺 آنقدر صدمه ای که اسلام از یک آخوند فاسد می خورد از محمدرضا نمی خورد! در روایات هست که آخوند فاسد و ملاّی فاسد در جهنم از بوی تعفنش اهل جهنم در عذاب هستند. در این دنیا هم از بوی تعفن بعض از آخوندهای فاسد دنیا در عذاب است. ما طرفداری از عمامه نمی کنیم. ما طرفداری از اسلام می کنیم. این اسلام پیش شما باشد معظم هستید. پیش هر کس باشد معظم است. عمل نکردن به اسلام و خیانت کردن به اسلام [از] معمم باشد بدتر است از آن کسی که غیرمعمم باشد؛ برای اینکه ضررش به اسلام بیشتر از دیگران است
📚 صحیفه امام - ج 10 - ص 278
#آخوند_درباری
#آخوند_فاسد
#سیدحسن_امامی
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🎙 #مصاحبه| چرایی عدم موفقیت مکتب تفکیک در حوزه علمیه قم؟
حجت الاسلام آهنگران:
🔸 تأثیرات مکتب اخباریگری در حوزه علمیه قم نسبت به حوزه علمیه مشهد و همینطور نسبت به حوزه نجف بسیار کمتر بوده است. با توجه به اینکه مرحوم شیخ «عبدالکریم حائری یزدی» مؤسس حوزه علمیه قم بودند و شاگردان ایشان به ویژه مرحوم «امام خمینی» که دارای نگاه اصولی قوی بودند، سبب شد که تأثیر مکتب اخباریگری بر حوزه علمیه قم بسیار ضعیف باشد.
🔸در کنار مکتب اخباریگری، مکاتب دیگری نیز با نگاه حدیثی و فلسفی ایجاد شدند که بعدها مکتب تفکیک از دل این جریان سربرآورد. قائلان به مکتب تفکیک، مخالف نگاه عقلی و فلسفی هستند و معتقدند که مباحث اعتقادی نباید برون دینی باشد، بلکه باید دروندینی باشد.
🔸پایهگذاری مکتب تفکیک و رشد آن، پیش از انقلاب بوده است. وقتی مرحوم «میرزا مهدی اصفهانی» از شاگردان مرحوم «نائینی» به مشهد آمد، این مکتب را پایهگذاری کرد؛ بنابراین مکتب تفکیک در مشهد و حوزه علمیه مشهد متولد شد و به دنبال آن، حوزه علمیه نجف را به شدت تحت تأثیر قرار داد.
🔺 اما چیزی که سبب شد این مکاتب نتوانند در حوزه علمیه قم عرض اندام کنند، توان و موقعیت علمی مرحوم امام از یک سو و پس از ایشان تأثیر علمی مرحوم علامه طباطبایی و شاگردان این دو بزرگوار مانند شهید «مطهری» و دیگر چهرههایی که به خوبی مبانی عقلی را تبیین و دنبال کردند.
متن کامل این مصاحبه را میتوانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇
#مکتب_تفکیک
#حوزه_مشهد
#اخباری_گری
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2373
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
📝 #یادداشت| شریعتمداری برای طلبههای مبارز، نقش ترمز را ایفا میکرد
🔹 دو طیف از روحانیون و فضلای قم مخالف دارالتبلیغ بودند: عدهای که موافق اصلاحات بودند ولی زمان طرح این مباحث را مناسب نمیدیدند و طیف دیگر که اصلا مخالف اصلاحات در حوزه بودند.
🔺 مهمترین دلیل مخالفت طیف اول با دارالتبلیغ، ایجاد انحراف از خط مبارزه با رژیم طاغوت و منصرف کردن اذهان طلاب به مسائل فرعی مانند تربیت مبلغ و نیز پاسخگویی به شبهات مسیحیت و بهائیت بود. همانند انجمن حجتیه که آن نیز مسیر مبارزه را به سمت مسألهای فرعی(مبارزه با بهاییت) منحرف کرده بود.
🔺 حضرت امام دلایل هشتگانه مخالفت خویش را با دارالتبلیغ توسط رهبر معظم انقلاب به مرحوم شریعتمداری میرساند. مقام معظم رهبری به برخی از آن ادله اشاره میکنند:
1️⃣ دارالتبلیغ منجر به تجزیه حوزه علمیه خواهد شد.
2️⃣ دو دستگی ایجاد خواهد کرد. محصلان دارالتبلیغ و طلاب حوزه علمیه یکدیگر را نفی خواهند کرد.
3️⃣ اساس این کار مایه اختلاف است.
4️⃣ دستگاه حکومتی میتواند بر دارالتبلیغ سوار شود و در آن سرمایهگذاری نماید.
5️⃣ پول زیادی برای خرید مکان دارالتبلیغ پرداخت شده.
متن کامل یادداشت حجت الاسلام فلاحی را میتوانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇
#دارالتبلیغ
#شریعتمداری
#انحراف
🌐 yon.ir/7XOJn
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط :
💠 اسلامیت قانون اساسی به ولایت فقیه است
💢 آیتالله صدوقی از منتقدان پیشنویس قانون اساسی هم بود. ایشان پس از دیدن و بررسی متن پیشنویس گفت:
این متن از قانون اساسی قبلی (قانون رژیم شاهنشاهی) بسیار بدتر است. در قانون اساسی قبلی اگرچه حکومت شاهنشاهی آن را نوشته بود حداقل برای اینکه قانونی تصویب شود پنج مجتهد باید آن را تایید میکردند؛ اما در این پیشنویس حتی این نکته هم رعایت نشده است. قانون اساسی که به جایگاه ولایت اهمیت نمیدهد قانون نیست.
💢 ایشان در مصاحبهای درباره پیشنویس قانون اساسی گفت: «من دقیقا نمیدانم چه کسی آن را تدوین نموده است ولی آنچه از محتوای آن پیداست افکار غربی در آن منعکس است.»
🔺 روی همین مبنا بود که ایشان قبل از انقلاب، بنی صدر را لایق مدیریت در نظام اسلامی نمی دید لذا در نوفللوشاتو به برخی از دوستان گفته بود: شما هم حواستان را جمع کنید. #بنیصدر مالی نیست. حتی یکبار هم به اطرافیان خود گفته بود اگر میخواهید بنیصدر را بشناسید بدانید که این شخص تا آخرین دقایق با نوشتن نام ولی فقیه در #قانون_اساسی مخالفت خواهد کرد.
🔺 در همین زمینه وقتی طاهری امام جمعه مستعفی اصفهان به آیات صدوقی و مدنی زنگ زده بود جهت جلب حمایت ائمه جمعه برای بنی صدر، شهید صدوقی پشت تلفن با لحن بسیار تندی، فریاد می زند: بنیصدر قابل اعتماد نیست. این کار را نکنید.
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
#ولایت_فقیه
#شهید_صدوقی
🗓 به مناسبت سالروز شهادت شهید صدوقی
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
📝 #یادداشت| شخصیتی با اندیشههای متمایل به تفکرات نظام سرمایهداری غرب
🔸 مهمترین شاخص در رویکرد جریان #اصلاحات به غرب و نظام سرمایهداری، اندیشههای رهبر این جریان سید محمد #خاتمی، رئیس دولتهای هفتم و هشتم میباشد. او دارای شخصیتی با اندیشههای متمایل به تفکرات #نظام_سرمایهداری_غرب میباشد که در دوران حاکمیت این جریان در ایران، بسیاری از مبانی و مفاهیم غربی و آموزههای برگرفته از نظام سرمایهداری رواج یافت.
🔸 انتخاب و تاکید بر برخی اصطلاحات مانند آزادی، #جامعه_مدنی و دیگر واژههای به عاریت گرفته شده از غرب توسط آقای خاتمی نشانگر میزان مقبولیت این مفاهیم از دیدگاه آقای خاتمی و تلاش ایشان برای کاربرد آنها در جامعه اسلامی ایران است.
🔸 گرچه آقای خاتمی همواره تلاش میکرد این #اصطلاحات را با تعابیر دینی توصیف نموده و جایگاهی برای آنها در متون دینی بیابد اما این عمل بیش از آنکه این اصطلاحات غربی را دینی نماید، تفکرات التقاطی را در جامعه مذهبی ایران رواج داد و حساسیتها را تشدید نمود که گاه به بحرانهای اجتماعی نیز منجر میگردید.
🔸 خاستگاه این نوع تفکر که در #روشنفکری_دینی در تاریخ معاصر ایران امری با سابقه است را باید در همین مقوله مورد مطالعه و بررسی قرار داد که همواره تلاش نموده میان گفتمان اسلامی و غربی پیوند برقرار کند، در حالیکه نتیجه این تلاش متاسفانه چیزی جز تسلیم گفتمان اسلامی در برابر گفتمان غربی نبوده است.
متن کامل یادداشت حجت الاسلام ملک زاده را می توانید از لینک زیر مشاهده نمایید: 👇
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3057
🆔 @asbaat_ir
🔰 دارالعباده یزد را با شهید صدوقی می شناسیم
🔺 روحانیت در کشور ما همیشه در چشم مردم، نماد دین و معنویت بوده و البته نیز هست. لذا حساسیت بسیار زیادی در بین بزرگان حوزه و مرجعیت وجود داشته که این نماد توسط برخی روحانی نماها مورد خدشه قرار نگیرد.
🔺 این عده قلیل که نان حوزه را خورده اما پازل دشمن را تکمیل می کنند با القائات و ایده های غربی، خود را به عنوان روحانیت اصیل در چشم مردم شهرها نشان دهند که اگر این روند به همین منوال پیش برود طولی نمی کشد که مردم اینان را نماینده امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بدانند و افکار و اندیشه های اینان را همان اسلام ناب تلقی کنند که این نهایت سقوط روحانیت است.
🔺 لذا لازم است هر شهر و استانی به اقتضای داشته های خود چهرهای ناب و روحانیت اصیل و متعهد که هم نسبت به مردم دلسوز باشند و هم هوا و هوس را بر معارف و احکام الهی مقدم ندارند، به عنوان روحانی آن شهر معرفی کنند تا خناسان نتوانند از این آب گل آلود برای خود ماهی صید کنند.
🔺 استان #یزد را می توان به عنوان یکی از این شهرهای مهم و تأثیر گذار نام برد که اتفاقا هر دو قسم روحانیت اصیل و روحانی نما رابه خود دیده است. روحانی نماهایی که مسئولیت های بزرگ اجرایی کشور را در دست داشتند و با داشتن قدرت و نفوذ سیاسی، مالی امنیتی، خود را به عنوان روحانیت به روز و کارآمد معرفی کردند و تلاش کردند چشم مردم شهر را از امثال شهید صدوقی بربایند.
🔺 درحالی که مردم باهوش و بصیر استان یزد به خوبی روحانیت اصیل و متعهد که دل به هوای نفس نسپرده و گوش به فرمان امام زمانش است را می شناسند و یزد را نه با امثال #خاتمی بلکه به امثال شهید صدوقی میشناسند.
🔺 شهید صدوقی که به فرمایش مقام معظم رهبری نه به عنوان فقط یک روحانی برجسته در یک شهر بلکه به عنوان یک رهبر دینی و سیاسی و فرهنگی، یک #رهبر_انقلابی تمامعیار در شهر یزد و در شهرهای سرتاسر استان شناخته میشد.
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
#شهید_صدوقی
#روحانی_نما
#خاتمی
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط : 🎙 #مصاحبه| اوج سمینارها و همایشهای دانشگاه مفید در دوران آقای خاتمی است حجت ال
📌 اختصاصی #اسباط :
🎙 #مصاحبه| دانشگاه مفید در مثلث آقایان اردبیلی، صانعی و بیات حرکت میکند
حجت الاسلام والمسلمین لیالی:
🔸 آیتالله موسوی اردبیلی تا زمانی که در قید حیات بود مدیر دانشگاه مفید تلقی میشد اما هیچگاه او این دانشگاه را اداره نکرد و در همان زمان هم آقای دکتر سید مسعود موسوی کریمی (پسر او) به عنوان قائم مقام دانشگاه مفید، اداره این دانشگاه را بر عهده داشت؛ اکنون هم به عنوان مدیریت عالی دانشگاه آن را اداره میکند.
🔸 این دانشگاه با حوزه علمیه ارتباطی نداشت و ندارد؛ حتی در جلسات، نشستها و سمینارها خودش را بخشی از حوزه نمیداند؛ شخصیت آقای اردبیلی خود را مرجع میدانست و نهادهای وابسته به خود را هم از نهاد مرجعیت میدانست بنابراین الزامی در تفاهم و موافقت با شورای مدیریت حوزه و شورای عالی حوزه و مدارج علمی که در حوزه است ندانسته و ارتباطی با آنها نداشت.
🔸 درباره رابطه این دانشگاه با نهاد مرجعیت هم باید تأمل کرد؛ با دقت بیشتر مشخص است که مدیران و دیگر اعضای سیستم دانشگاه مفید آقای موسوی اردبیلی را نهاد مرجعیت میدانند، مرجعیتی که مرجع جریان اصلاحات و اصلاحطلبان هم هست.
🔸 این سیستم با مثلث آقایان موسوی اردبیلی، صانعی و بیات حرکت میکند و دیده نشده است که رابطه رسمی یا غیر رسمی با مرجعیت سنتی مانند بیت آیتالله وحید، آیتالله صافی گلپایگانی، مرحوم آیتالله فاضل لنکرانی و مانند اینها داشته باشد. البته مشخص است که با نهاد مرجعیت انقلابی مانند آقایان مکارم شیرازی، نوری همدانی، علوی گرگانی که هیچ رابطهای نداشتند و نیازی هم به ارتباط نبود.
#دانشگاه_مفید
#روشنفکری
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 🎙 #مصاحبه| تقسیم بندی نحلههای مختلف فقهی بر اساس نوع ارتباطشان با حاکمیت حجت ال
📌 اختصاصی #اسباط:
🎙 #مصاحبه| عدم باور برخی فقها به حاکمیت حداکثری فقه بر جامعه
حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی:
🔹 خیلیها به تحقق حداکثری فقه باور نداشتند. این افراد معتقد بودند که امکان حداکثری دین در جامعه وجود ندارد. به عنوان مثال مرحوم نائینی، معتقد بود که امکان تحقق یک حکومت حداکثری بر اساس ولایت فقیه امکان ندارد. به همین دلیل ایشان مشروطه سلطنتی را تبیین کردند تا استبداد از میان برود.
🔹 اما سوالی که در زمان امام(ره) پیش آمد این بود که آیا پس از مشروطه سلطنتی، میتوان حاکمیت فقه را در جامعه به معنای حداکثری آن ایجاد کرد؟ برخی تردید داشتند که بتوان یک حکومت دینی حداکثری به وجود آورد و ما بتوانیم فقاهت را بر همین اساس اجتهاد کنیم.
🔹 مرحوم امام(ره) باور داشت که چنین امکانی وجود دارد و لذا دیدگاه فقهی خود را بر همین اساس تنظیم کرد. اما بسیاری از افراد با توجه به تجربه ناموفق #مشروطه به این مسئله باور نداشتند. لذا این افراد وارد مقوله #فقه_حکومتی نشدند. این قیبل افراد نهایتا به سراغ فقه اجتماعی میروند.
🔹 به عنوان مثال مرحوم آیت الله خوئی به دلیل مسائلی چون وجود صدام، اقتضائات جامعه عراق، درصد جمعیتی شیعیان ومسائل مربوط به حوزه علمیه نجف، میفرماید که ما در نهایت میتوانیم به مقوله حسبه باور داشته باشیم.
🔹 زمانی که مرحوم شیخ #جواد_تبریزی به ایران برگشت، عدهای از ایشان درباره مسئله ولایت فقیه سوال کردند و نظر ایشان را نسبت به این مقوله پرسیدند. شما میدانید که آقای تبریزی از شاگردان آقای خوئی به شمار میآمد. مرحوم میرزا جواد تبریزی در پاسخ گفته بود که نظر من هم در باب مقوله ولایت فقیه همان ولایت حسبه است، اما چه حسبهای مهمتر از حکومت وجود دارد؟ چه جیزی ضروریتر از اداره حداکثری جامعه بر اساس شریعت و دین وجود دارد؟
🔹 گفته میشود که مرحوم آقای خوئی، پیش از #انقلاب_اسلامی به مرحوم امام گفته است که فرض میگیریم که شما انقلاب را به پیش برده و پیروز شدید. مسئله این است که شما بعد از انقلاب با چه ساختار و گروهی میخواهید کشور را اداره کنید؟ شما کسی را برای اداره مطلوب کشور در اختیار ندارید. گروههایی هم مثل نهضت آزادی و سازمان مجاهدین وجود دارند که به مراتب بدتر از شاه هستند. چون شاه را میتوان مدیریت کرد، ولی این گروهها را نمیتوان اداره کرد.
🔹لذا این عدم باور به تحقق حداکثری دین در جامعه، موجب میشود که دیگر مسئله آقای خوئی #حکومت_دینی نباشد. چون ایشان معتقد بود که به چه دلیل باید وارد مقولهای شد و درباره آن بحث کرد که امکان تحقق ندارد. البته مرحوم میرزا جواد تبریزی به تحقق حکومت دینی معتقد بود و لذا مسئله حسبه را بر لزوم حکومت دینی منطبق میدانست.
#ولایت_فقیه
#حکومت_اسلامی
#خویی
#حسبه
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔰 علامه امینی| الخمینی ذخیرة الله للشیعة
🔺 علامه امینی، همواره نهضت امام خمینی را تأیید و همراهی میکرد. جملهی «الخمینی ذخیرة الله للشیعة»؛ خمینی ذخیرهی الهی برای شیعه است را پس از قیام پانزده خرداد فرمود.[حماسهی غدیر، محمدرضا حکیمی]
همچنین ایشان در موقع خروج امام خمینی از ایران، مبلغ ۱۱۰ هزار تومان خرج تلگراف کرد و مراجع بین المللی را به پشتیبانی از امام خمینی دعوت کرد.[جریانها و سازمانهای مذهبی-سیاسی ایران،رسول جعفریان]
🔺 در جلسه ای که اوایل سال ۱۳۴۲ در منزل امام تشکیل شد پس از سخنان حضرت امام مبنی بر ضرورت تشکیل جلسات علما و عدم تعهد به ساواک و تکیه روی حادثهی فیضیه و حفظ وحدت، شیخ عباسعلی اسلامی که در آن جلسه حضور داشت به علامه امینی که با همهی وجود به سخنان امام گوش سپرده بود، گفت: شما هم مطلبی بفرمائید. علامه امینی فرمود: جایی که فرماندهی کل قوا باشد، به سربازان و پاسبانهای سرچهارراه نوبت نمیرسد.
🔺 حضرت امام فرمودند شما زبان اسلام و مدافع ولایت هستید، بفرمائید. علامه امینی با توجه به خواست امام، مشغول صحبت شد و ضمن بیان مطلبی گفت: آیت عظمای ما، ایشان –امام- هستند.[محمدحسن رحیمیان، حدیث رویش]
📝 به مناسبت 12 تیر، روز بزرگداشت علامه امینی
#روحانیت_متعهد
#روحانیت_اصیل
#علامه_امینی
#امام_خمینی
🆔 @asbaat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 امام خامنه ای: اینکه برخی می گویند حج را سیاسی نکنید، سخن نادرستی است زیرا ابعاد سیاسی حج، مطابق با خواسته و دستورات اسلام است.
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🎙 کلام امام| روحانیون در حال حاضر در ایران هیچ عذری ندارند
🔺 شاید از همه قشرها، قشر روحانى مسئولیتش بیشتر باشد؛ براى اینکه، هر کس بیشتر نزدیک به اسلام است بیشتر مورد مسئولیت است. انبیا از همه کس مسئولیتشان زیادتر بوده است. آنها در عین حالى که مسئولیتشان از همه بیشتر بود، به آن امرى که وظیفه داشتند عمل کردند و هیچ قصورى نکردند.
🔺 علماى هر ناحیه مسئولیتشان از سایر طوایف بیشتر است، اینها عذر ندارند، ممکن است که بسیارى از مردم عذر داشته باشند؛ یا عذر اینکه نمىدانستیم یا عذر اینکه نمىتوانستیم که هیچ کارى بکنیم.
🔺 روحانیون الآن در ایران هیچ عذرى ندارند، براى اینکه، راه را مىدانند و مىتوانند هم کار بکنند. اگر خداى نخواسته، در بین روحانیون کسى از اشخاصى پیدا بشود که بر خلاف عمل مىکند، این یا از باب این است که با اصل مبناى اسلامى مخالف است یا نمىفهمد که این اسلام در اینجا وضعش چطور است…
🔺 اکثریت قاطع روحانیت و اهل علم، اینها متعهد به جمهورى اسلامى هستند و مىفهمند جمهورى اسلامى در ایران چه کرده است، مىفهمند که مقایسه این با زمان شاه چه جور است و تعهد دارند به اینکه کار را پیش ببرند و قدمهاى بلندترى بردارند.
🔺 مسئولیت، یک مسئولیت بزرگى است که یکى اگر پایش را غلط بگذارد این طور نیست که پاى خودش حساب بشود، پاى روحانیت اسلام حساب مىشود، شکست روحانیت اسلام است.
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3280
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
#یادداشت| جریانشناسی فقهی و عقیدتی شیعیان شرق عربستان
🔸 مناطق احساء و قطیف به لحاظ فرهنگی همواره مدارس دینی پر رونقی داشته اند. در این بین مدارس منطقه احساء در طول تاریخ علمایی در اکثر مذاهب اسلامی و همچنین علمای برجسته اصولی و اخباری و حتی شیخی را تربیت کرده اند که بحث از آن به طول میانجامد. شیخ احمد بن زين الدين الأحسائي مؤسس شیخیه متولد سال ۱۱۶۶هـ قريه المطيرفی در احساء میباشد.
🔸سه رویکرد فقهی اصولی، اخباری و شیخی هر سه در میان جامعه شیعیان شرق عربستان سعودی یافت میشود. شیخیان روزگاری، بسیاری از مردم احساء و قطیف را تشکیل میدادند، اما در حال حاضر اقليتي در احساء به شمار میروند، و مرجعیت دینی ایشان میرزا عبدالله حائری احقاقی اسکوئی در کویت مقیم است.
🔸 شیخیه احساء که بیشتر در هفوف و برخی دیگر از مناطق احساء زندگی میکنند پیرو مرجعیت خاندان احقاقی اسکوئی هستند. که از زمان بروز ملا محمد سلیم اسکوئی در حوالی سال ۱۲۰۰ هجری قمری رهبری این شاخه از شیخیه را به دست گرفتهاند. احقاقیها اخیراً شبکه ماهوارهای الاوحد را به نام شیخ احمد احسائی تأسیس کردهاند.
🔸 پس از وفات میرزا حسن احقاقی و فرزندش میرزا عبدالرسول احقاقی برخی از منتسبان به ایشان در هفوف مانند شیخ محمد الهاجری، مقلدان احقاقی را به آیتالله سیستانی و سید صادق شیرازی ارجاع دادند، همچنین برخی منتسبان به خاندان علمایی بو خمسین در هفوف که بزرگ ایشان شیخ موسی بو خمسین از شاگردان مکتب شیخی احقاقی بودند، به مکاتب اصولی پیوستند، و حتی یکی از ایشان شیخ موسی بو خمسین از مقلدان و مروجان مرجعیت شیرازی میباشد.
🔸 همچنین خاندان علمائی سادات آل سلمان در المبرز احساء که جدشان سید هاشم و پدرشان سید ناصر از علما و مراجع نزدیک به جریان شیخی احقاقی اسکوئی بودند، در حال حاضر مرجعیت آیت الله سیستانی را پذیرفتهاند. اما اخباریون که تعدادی کم دارند بیشتر در بحرین و تعداد کمی از ایشان در قطیف و همچنین در شهر هفوف زندگی میکنند و مرجعیت دینی ایشان شیخ محمد علی ابوالمکارم مرجعیتی محلی به شمار میرود.
متن کامل یادداشت یاسر قزوینی حائری را می توانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1769
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔹#حج از مهمترین مناسک و شعائر دین اسلام است که از سوی خداوند متعال به عنوان یکی از مهمترین مظاهر توحید و عبودیّت جمعی مسلمانان و نفی شرک و طاغوت قرار داده شده است. این مراسم عظیم با احیاگر آن یعنی حضرت ابراهیم(ع) گره خورده. این پیامبر الهی در قرآن کریم به عنوان الگوی بندگی خدا و قهرمان مبارزه با بتپرستی و شرک معرفی شده و دین ایشان، دین «حنیف» (دین حق) نام گرفته است و به مومنان و موحّدان دستور داده شده شیوه و عملکرد این پیامبر الهی را الگوی خود قرار دهند: «قَدْ کانَتْ لَکُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِی إِبْراهِیمَ»/ممتحنه: 1. حتی به پیامبر اکرم(ص) نیز امر شده از دین حنیف ابراهیم(ع) و روش ایشان در بندگی و مبارزه با طاغوت تبعیت کند: «ثُمَّ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ أَنِ اتَّبِعْ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ»/نحل: 123.
بر این اساس #عبادت_خداوند و #نفی_شرک باید دو مولفه اصلی #جریان_حق باشد و به هر میزان این دو مولفه در این جریان نهادینه شود قرابت آن به دین حنیف حضرت ابراهیم(ع) بیشتر خواهد بود و به هر میزان این دو مولفه و یا یکی از آن دو کمتر باشد، جریان حق و جامعه مومنین از آیین یکتاپرستی حضرت ابراهیم(ع) فاصله خواهد گرفت.
🔹این دو اصل اساسی در مراسم حج که یادگار این پیامبر خداست، تبلور یافته است. این مراسم مهمترین نماد بندگی و نفی طاغوت و شرک از سوی مومنین و یکتاپرستان آن هم به شکل جمعی است که اگر به خوبی برگزار شود، آثار فراوانی برای امت اسلام و موحّدان عالَم خواهد داشت. به همین علت در طول تاریخ، #جریان_باطل و دشمنان آیین توحید و یکتاپرستی همواره سعی در تعطیلی این مراسم و یا به انحراف کشاندن آن داشتهاند. اینکه جمعی از مسلمانان از کشورهای مختلف و با فرهنگهای گوناگون، هر سال در مکان مشخص به دستور خداوند دور هم جمع میشوند تا با وحدت و یکپارچگی خود، عزّت، عظمت و قدرت اسلام را به جهانیان نشان دهند و از مشرکین و کفار و طاغوتهای زمان، برائت بجویند، برای دستگاه باطل و نظام سلطه بسیار سنگین است.
🔹در دوران کنونی، دشمنان اسلام با واسطههای مختلف سعی در به انحراف کشاندن این مراسم سیاسی عبادی و تهی کردن آن از حقیقت خود دارند. از یک سو حکومت آل سعود را تحت فشار قرار دادند که مراسم برائت از مشرکین را حذف و یا محدود کند و متاسفانه به دلیل خیانت این حکومت خبیث این اتفاق افتاد و از سوی دیگر با ترفندهای گوناگون، آثار و مظاهر دینی را به تدریج در مکه و مدینه نابود کردند و به جای آن مظاهر شرک و طاغوت را ایجاد کردند. متاسفانه طراحی دشمنان گاهی با ضعف برخی از مسوولین ما نیز سریعتر به نتیجه رسید. از ابتدای انقلاب، افراد مغرض، ضعیفالنفس و متمایل به غرب و یا کم اطلاع از مبانی اسلام هر کدام به طریقی سعی در تشکیک در اصل این مراسم،کم رنگ کردن و به حاشیه بردن آن داشتند؛به عنوان مثال در خصوص مراسم برائت از مشرکین، یکی از #مسوولین_ارشد_اجرایی در دولت سازندگی به پادشاه عربستان قول میدهد که ما مراسم #برائت از مشرکین را به جای خیابان، در بِعثه و چادرها به شکل آرام و مطابق با نظر آل سعود برگزار میکنیم. برخی از مسوولین در دولت نهم و دهم نیز سعی داشتند سازمان حج و زیارت را ذیل سازمان گردشگری تعریف کنند تا آن را از هویت دینی و اسلامی تهی کنند.
🔹اخیرا نیز از برخی از علمای بزرگ جملاتی نقل شد که موجب سوء استفاده دشمنان و مغرضان گردید چرا که هر چند قصد آنان چیز دیگری بود اما ظاهر توصیه آنان به مسوولین حج این بود که امور معنوی حج را از مسائل سیاسی آن جدا کنید. این جملات بسیار رهزن شد و موجبات خوشحالی جبهه کفر و سکولارهای وابسته به غرب را فراهم نمود و شبهاتی ایجاد کرد. شاید این قبیل شبهات و همچنین دیدگاه برخی از مسوولین لیبرال درباره حج، سبب شد رهبر معظم انقلاب به عنوان امام جامعه و حافظ انقلاب و نظام اسلامی، در دیدار روز گذشته(98/12/4) با مسوولین حج، بر ردّ این شبهه تاکید کنند و بفرمایند: «یعنی چه حج را سیاسی نکنید؟ ایجاد #وحدت، یک امر سیاسی است. دفاع و حمایت از ملت #فلسطین و مظلومین دنیای اسلام مثل #یمن یک کار سیاسی است و دفاع از مظلوم، عین تعالیم اسلامی و واجب است؛ یا برائت از مشرکین که یک فریضه است. همه اینها مال دین است ... حج یک کار #سیاسی است اما این کار سیاسی عیناً همان #تکلیف_دینی است»
🔹مساله حج از مسائل #راهبردی و بسیار مهم اسلام است لذا هر گونه تحریف و یا شبهه در آن باید از سوی حوزه علمیه و روحانیت معظم و علمای بزرگ پاسخ داده شود لذا انتظار این است که هر زمان دشمن و یا ایادی داخلی آنان قصد تحریف و یا ایجاد شبهه در این قبیل امور مهم را داشتند روحانیت معظم و علمای اعلام، به عنوان سنگربانان دین، به میدان آمده و با روشنگری خود، جلوی هر گونه تحریف را بگیرند.
✍️ حجت الاسلام محسن رضایی
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
#یادداشت| نقش تاریخی روحانیت در نهضتها و انقلابها
✍️ حجت الاسلام عالمیان
🔹رهبر انقلاب در بیان لزوم انقلابیگری حوزهها، به شواهد فراوان تاریخی تمسک میکنند و با بررسی سیره و رفتار سیاسی علمای بزرگ، نقش تاریخی روحانیت در نهضتها و انقلابها را مورد تأکید قرار میدهند:
🔹از نقش«مرحوم سیّدمحمّد کاظم طباطبایی» -صاحب عروه- و بعضی دیگر از مراجع قم، در فتوا به نفع مردم مسلمان لیبی و علیه ایتالیاییها، تا اعلام جهاد مرحوم آیةاللهالعظمی سیّد عبدالحسین لاری وقتی انگلیسیها در بوشهر نیرو پیاده کردند.
🔹همچنین فتوای مرحوم شیخالشریعهی اصفهانی ـ مرجع تقلید بزرگ ساکن نجف ـ مبنی بر این که استعمال اجناس مصنوعه در داخل کشور لازم است و مردم باید از استفاده از مصنوعات خارجی اجتناب کنند، تا به این ترتیب دیگران در داخل کشور نفوذ نکنند.
🔹 و همین طور فتوای میرزای شیرازی دوم ـ مرحوم میرزا محمّدتقی شیرازی ـ در مقابله با انگلیسیها، و فتوای تحریم انتخابات قلّابی انگلیسیها در عراق، نمونهای دیگر از حضور علما در صحنه سیاست است.
🔹 رهبر معظم انقلاب نقش علما در مشروطیت را نیز بی نظیر میدانند. به اعتقاد ایشان: «در مشروطیت، نقش علما نقشی نیست که قابل مقایسه با نقش دیگران باشد.
#مبارزه
#روحانیت_اصیل
#روحاینت_متعهد
#مشروطیت
🌐 yon.ir/KF6LT
🆔 @asbaat_ir