🔰 جریان تجدیدنظر طلب در عقاید شیعه/ بخش سوم
📝 #يادداشت| شیخ ابراهیم زنجانی از صدور حکم اعدام #شیخ_فضل_الله_نوری تا تاثیرپذیری از #وهابیت
🔻 شیخ ابراهیم زنجانی فرزند محمد هادی زنجانی، در تاریخ دهم ذیحجه ۱۲۷۲ه.ق. در سرخه دیزج از توابع زنجان به دنیا آمد. او در ۸ سالگی وارد مکتب خانه شد و در ۱۶ سالگی(۱۲۸۸ق) پدرش را از دست داد.
🔻 او پس از فوت پدر به کار مکتب داری مشغول شد و در همین ایام به زن بیوهای دل بست و خاطره آن را که گفته میشود به کامیابی پنهان نیز کشیده شد تا پایان عمر از یاد نبرد.
🔻 فرزندان مربوط به ازدواج دومش همچون پدرشان دارای اعتقادات دینی محکمی نبودند به عنوان مثال دو دختر وی از این ازدواج، از پیشگامان #کشف_حجاب در دوران پهلوی بودند.
🔻 شیخ ابراهیم زنجانی، از زمره دانشآموختگان حوزه دینی نجف، و واعظان زنجان در عصر #قاجار است که داراي شخصيتی نامتوازن و سرشار از افراطها و تفريطهاست، وی ابتدا به سنت معمول طلاب و عالمان دین، از انجام فرائض و حتی مستحبات دینی غافل نبود.
🔻 اما به مرور دچار استحاله فکری گردید وآموزههای آن فاصله گرفت و با تاثیرپذیری از افکار شبه وهابی در ایران، با این جریان همراه شد. و در کسوت روحانيت به همسويي با عناصر دينستيز در عرصه سياست و اجتماع پرداخت و حتی زمينه اعدام شيخ فضلالله نوري و تبعید ملا قربانعلی زنجانی را نیز فراهم ساخت.
✍️ حجت الاسلام محمد ملکزاده
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3606
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
#پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 2️⃣ #سیدمصطفی_خمینی/ بخش چهارم 🔰 #فرزند_خلف_خمینی 🔺پس از واقع
#پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
2️⃣ #سیدمصطفی_خمینی/ بخش پنجم
🔰 #حلقه_وصل_مبارزین
🔺با ظهور رهبر سیاسی ـ مذهبی و قدرتمندی چون #امام_خمینی (ره)، مبارزان مسلمان از ایران، عراق، کشورهای اسلامی، اروپا و امریکا متوجه #نجف_اشرف شدند و با وجود اختلاف نظرها و برخورداری از سطوح مختلف فکری و مبارزاتی، رهبری حضرت امام را پذیرفتند.
🔺در مقاطعی، حتی نیروهای #چپ_گرا و مخالفین رژیم #پهلوی با گرایشهای غیراسلامی نیز سعی فراوانی به عمل آوردند که از حمایت امام خمینی (ره) برخوردار شوند، اما موفق نشدند. در این شرایط حاج آقا مصطفی یکی از بااهمیتترین و سختترین نقشها را در ایجاد و برقراری رابطه با مبارزان علیه حکومت پهلوی در سطوح مختلف برعهده گرفت.
🔺در یکی از گزارشهای #ساواک در تاریخ 18 اسفند 1352 در این زمینه آمده است: «مصطفی خمینی که سرپرستی قسمت اجرایی فعالیتهای خمینی را برعهده دارد، در ضمن، مسئولیت ارتباطات خارج از عراق نیز برعهده وی است و با سفرهایی که انجام میدهد بر فعالیتهای خارج، نظارت مینماید».
🔺عمدهترین انگیزۀ سفرهای متعدد حاج آقا مصطفی به کشورهای اسلامی از جمله عربستان سعودی، سوریه، لبنان و کویت، ارتباط با مبارزین مسلمان ایرانی و طرفداران غیر ایرانی امام خمینی (ره) و راهنمایی آنها بود که در بسیاری موارد در قالب زیارت دو طرف انجام میگرفت.
🔺از طریق حاج آقامصطفی، کارهای بیرون از #نجف در رابطه با حضرت امام هماهنگ میشد و ایشان با تیزهوشی و تیزبینی خاصی که در مسائل سیاسی داشت، حد و حدود ارتباط افراد را با حضرت امام تنظیم میکرد.
🔺ایشان به برخی افراد اصلاً اجازه ملاقات با حضرت امام را نمیداد؛ مثلاً، تیمور بختیار زیاد سعی کرد که با حضرت امام در ارتباط باشد، به وسیله بسیاری از افراد پیغام و سلام فرستاد که به نحوی برای حفظ وجهۀ خود در مخالفت با رژیم #شاه با حضرت امام دیدار کند، ولی به او اجازه داده نشد.
🔺البته حضرت امام در جریان این امر بود و خود ایشان به صراحت گفته بودند: به هیچ وجه حاضر به همکاری با تیمور #بختیار علیه رژیم پهلوی نیستند.
ادامه دارد...
🆔 @asbaat_ir
🔻 جبهه مشارکت ایران اسلامی
🔸 این حزب آذرماه سال ۱۳۷۷ شمسی تأسیس شد. از ابتدا تا سال ۱۳۸۵ #محمدرضا_خاتمی دبیرکل آن بود و بعد از وی محسن میردامادی دبیرکل شد. هسته اصلی این حزب از دانشجویان پیرو خط امام تشکیل شده بود. افرادی از طبقه متوسط شهری با گرایش چپ اسلامی که شاخصه اصلی آنان، آرمانگرایی و عملگرایی بود. آنان از #نواندیشان_دینی محسوب میشدند که قرائت انسانگرایانهای از اسلام داشتند.
🔸 آنان شعار خود را «ایران برای همه ایرانیان» و «معنویت، عدالت، #آزادی» قرار دادند. ظاهرا شعارها مخالفتی با نظام اسلامی و انقلاب نداشت و حزب بر رفتار مسالمتآمیز تأکید میکرد اما در صحنه عمل، چیز دیگری را نشان میداد.
🔸 #حزب_مشارکت در پی «سکولاریزه کردن ایران» و «استحاله نظام اسلامی» بود. و برای رسیدن بدین منظور، «فتح سنگر به سنگر تا رسیدن به فرماندهی» را راهبرد خود قرار داده بود. #حجاریان در مصاحبهای که ۱۷ آذر ۷۷ با روزنامه دولتی ایران ترتیب داد، بدین منظور تصریح کرد. بر اساس این راهبرد، «گرفتن قدرت در بخشهای مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی» در دستور کار حزب بود تا موفق به تاسیس دولتی شوند که قدرت در انحصار آن باشد.
🔸 فتح سنگر به سنگر با موانعی روبرو بود که باید از سر راه برداشته میشد. لذا برای برداشتن موانع قدرت یافتن، اقدامات متعددی انجام دادند که موارد زیر نمونههایی از آن است.
1️⃣ استفاده ابزاری از قتلهای زنجیرهای
2️⃣ شرکت در راهاندازی بلوای تیرماه ۷۸
3️⃣ #تحصن در مجلس ششم
4️⃣ تنظیم نامه درخواست نوشیدن #جام_زهر توسط رهبری
5️⃣ شرکت در طرح خروج از حاکمیت
6️⃣ طرح عبور از رهبری
7️⃣ شرکت در #فتنه ۸۸
🔸 حزب مشارکت در طراحی و راهاندازی فتنه ۸۸ شرکت فعال داشت. سران اين حزب با ارائه طرحی كه به «مانيفست براندازی» مشهور شد دقیقاً در راستای براندازی نظام حركت كردند.
🔸 از همين روی کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در تاریخ ۲۸ فروردین ۸۹ به علت «اقدامات خلاف قانون اساسی، قوانین موضوعه و خلاف اساسنامه و مرامنامه، توسط حزب مشارکت»، پروانه حزب مشارکت را توقیف نمود. و مقامات قضایی نیز بر اساس اسناد موجود، در 25 ارديبهشت 89 حکم به انحلال حزب دادند و فعالیتهای حزب را غیرقانونی اعلام کردند.
🆔 @asbaat_ir
📝 #یادداشت| الیگارشی یهود حاکم بر یثرب (مدینه)
🔺 یکی از مدعیات دکتر #فیرحی اين است كه مدل حاکمیتی قبل از ورود حضرت رسول (ص) به یثرب، مدل شورایی بود و حضرت رسول(ص) برای اداره جامعه خود، هیچ مدل تاسیسی ارائه نکرده و همین مدل را امضا نمودند.
🔺 شواهد نشان میدهد که مدل دولت شهر یثرب هم مدلی #الیگارشی منتها مبتنی بر حاکمیت یهود بر این شهر بود. برای بررسی بهتر این مساله قدری راجع به تاریخچه و ویژگیهای یثرب توضیح خواهیم داد.
1️⃣ یثرب بر خلاف مکه که اقتصادش بر پایه سوداگری وتجارت بنا نهاده شده بود، اقتصادی #فئودالی و مبتنی بر زراعت و باغداری و کشاورزی داشت.
2️⃣ در یثرب دو قبیله عرب به نامهای #اوس و #خزرج که خزرج جمعیتی بسیار بیشتر از اوس داشت زندگی میکردند؛ در کنار این دو قبیله عمده عرب، سه قبیله یهودی که در مجاورت مدینه حضور داشتند، زندگی می کردند، آنها عبارت بودند از: بنی نضیر، بنی قریظه و بین قینقاع.
3️⃣ قبایل اوس و خزرج هر کدام محلی برای شور سران خود داشتند که به #سقیفه مشهور بود. چیزی شبیه به #دارالندوه مکه، منتها باز هم تنها مردان آزاد و بالغ حق اظهار نظر داشتند که البته اظهار نظر آنها در برابر شیخ و بزرگ قبیله،کان لم یکن بود.
🔺 شیوه اقتصادی حاکم بر #مدینه فرصت بسیار مغتنمی برای یهودیان ایجاد کرد که با ایجاد اختلاف و درگیری بین دو قبیله عرب حاضر در یثرب یعنی اوس و خزرج، آنها را سرگرم جنگ و نزاع و درگیری و ناامنی کرده و خود مشغول زراعت و کشاورزی و عمران و آبادانیِ مزارع و باغات و استحکام حصونشان شوند.
🔺 ضمن اینکه آنها در کنار اشتغال به زارعت در صنعت #اسلحهسازی نیز تبحر یافته و با ایجاد نزاع و درگیری بنیانافکن بین اوس و خزرج، که منجر به جنگ می شد، بازار بسیار بزرگی برای فروش اسلحه های خود ایجاد میکردند. (ر.ک: حضارة العرب في عصر الجاهلية، ص ۱۷۸)
🔺با سرگرم شدن اوس و خزرج به جنگ و درگیری، که لازمه آن ناامنی و عدم رشد اقتصادی بود، بیش از پیش نیاز به پول برای خرید مایحتاج زندگی و اسلحه پیدا کردند، این نیاز آنها را به سمت یهودیان میکشاند و #یهودیان هم با یک شیوه همیشگی یعنی دادن قرض ربوی به آنها پول مورد نیازشان را تامین میکردند.
🔺 از طرفی اوس و خزرج توانایی بازپرداخت آن قرض ربوی را نداشتند و یهودیان در مقابل قرض خود، زمینهای آنها را صاحب میشدند و بعد هم برده و فرزندان آنها را، در نتیجه اوس و خزرج بعد از یک پروسه زمانی کاملا به خاک سیاه نشانده و استثمار کامل شده بودند.
🔺 قدرت اقتصادی و البته خباثت یهودیان که مدام سعی در ایجاد تفرقه بین اوس و خزرج داشتند، منجر به ایجاد قدرت سیاسی فراوان برای یهودیان شد و عملا دولت شهر یثرب هیچ اختیاری از خود نداشت و به مثابه یک شهر استعمارزده و استثمارشده کاملا در اختیار اراده و سیاست های یهودیان قرار گرفت.
🔺 آیات 99 تا 103 سوره آلعمران به خوبی نشان میدهد که یهودیان بعد از ورود پیامبر به #یثرب که نام آن شهر را به مدینه تغییر داده و مقر حکومت خود کرده بودند، در صدد بودند تا مجدد سلطه و نفوذ خود را بازیابند و این آیات قرآن در مقام هشدار به مسلمین و یادآوری گذشته #استثمارزده و افتراق و زندگی رقت آمیز آنهاست.
🔺 لذا نه مکه دیکتاتوری محض مورد نظر دکتر فیرحی بود و نه یثرب مدل شورایی و دموکرات مورد نظر ایشان، بلکه هم مکه و هم یثرب هر دو الیگارشی بودند. الیگارشی قریش در مکه و الیگارشی یهود در مدینه! و پیامبر اسلام با هردوی این الیگارشیها مبارزه کردند و مدلی خاص و ویژه برای حکومت بنا نهادند.
✍️ حجت الاسلام محمد علی رنجبر
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2400
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 3️⃣ #علی_یونسی/ بخش نخست 🔰 #تجربه_قضاوت: 🔺 علی یونسی در خصو
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
3️⃣ #علی_یونسی/ بخش دوم
🔰 #حامی_حصر_منتظری:
🔺 در کنار بسیاری از رسانههای خارجی و حتی برخی از مقامات #آمریکایی و #اسرائیلی، طیفی از #اصلاحطلبان نیز در داخل کشور به دنبال عمومی کردن مطالبات خود برای برداشته شدن #حصر هستند. نکته قابل توجه در این زمینه این است که این مطالبه از جانب طیفی صورت میگیرد که قبل از این از دست اندرکاران و حامیان حصر منتظری بودند.
🔺 این مسئله به قدری مشخص و واضح است که #عباس_عبدی از فعالین اصلاحطلب نیز در یکی از یادداشتهای خود به این مسئله اشاره میکند و ادعای اصلاحطلبان برای رفع حصر را در حالی که خود از دست اندرکاران و حامیان حصر آیتالله #منتظری بودند بیمورد میداند.
🔺 يكی از اين شخصيتها اصلاحطلب، علی يونسی است. وی در بازدید از غرفهی انصاف نیوز در نمایشگاه مطبوعات در خصوص حصر #موسی و #كروبی گفت: «دولت اختیاری در این زمینه ندارد، اما میتواند زمینه را فراهم کند. اما خیلیها نمیخواهند، همیشه میخواهند جو با التهاب باشد. شرایط اگر آرام شود و از جو سیاسی فاصله بگیریم، اگر فضا عادی و آرام شود ممکن است که دولت بتواند به این وعدهاش برسد.»
🔺 اين اظهارات توسط شخصيتی مطرح میشود كه در برهه مسئوليت امنيتی خويش از حامیان حصر منتظری بود تا جايی كه بعد از برداشته شدن حصر منتظری در جلسه #خانه_احزاب گفت: «صحبتهای امام برای ما حجت است و اجازه نمیدهیم کسی منتظری را وارد فعالیتهای سیاسی کند؛ این عمل جرم است و با شدت با آن برخورد میکنیم و از احزاب خواستهایم که به دیدار آقای منتظری نروند.»
🆔 @asbaat_ir
📝 #یادداشت| تبیین جریانهای مختلف فکری جهان اسلام برای برون رفت از افول تمدنی
🔹 مرحله #بیداری_اسلامی نقطه عطفی برای نهضتهای فکری-معرفتی جهان اسلام بود و آنها را به نوعی خودباوری هویتی و غیریتسازی در مقابل غرب واداشت.
🔹 در این مرحله نهضتهای فکری-معرفتی جهان اسلام متنوع و متکثر شدند. با توجه به این تنوع و تفاوتها، بهطور کلی میتوان 4 موج برای نهضتهای فکری-معرفتی جهان اسلام بیان کرد.
1️⃣ موج اول: دعوت
🔹 نخبگان جهان اسلام اولین افرادی بودند که در مواجهه با صعود تمدنی و جریان استعماری غرب و استبداد حاکمان اسلامی، دوران اوج تمدن اسلامی را به یاد آوردند. تلاش نخبگان جهان اسلام برای برون رفت از این افول تمدنی را میتوان در جریانها و مکاتب فکری و رویکردهای سیاسی و اجتماعی زیر خلاصه کرد.
🔺 الف) الگوگیری از #غرب برای پیشرفت و نوگرایی
🔸 مهمترین ویژگیهای این گرایش عبارتنداز:
🔻 اصالت و برتری تمدن غرب را میپذیرد و مسلمانان را برخوردار از این توانایی میداند که در کسب فناوری و تمدن غربی موفق عمل کند زیرا علم غربی را برگرفته از #علوم_اسلامی میپندارد.
🔻رویکرد مثبت این گرایش به تمدن غربی سبب غفلت از چهره استعماری غرب شده است بهطوری که به هیچوجه جهتگیری ضد غربی ندارد و به غرب بیاعتماد و بد بین نیست و تضادی بین اسلام و تمدن اروپایی نمیبیند. البته با این وجود «از موضع قدرت به اروپاییان نگاه میکند».
🔻 آنان اندیشه پاناسلامی ندارند و نگرش آنان کاملاً محدود است. رفاعه طهطاوی، شبلی شمیل، خیرالدین پاشا تونسی، طه حسین، یعقوب صنوع، میرزا #ملکم_خان، سید احمد خان از این دستهاند.
🔸 در مجموع این جریان اولویتها و علقههای دینی نداشتند و به اسلام بهعنوان برنامه جامع برای پیشبرد امور سیاسی و اجتماعی نمینگریستند. بنابراین نتوانستند پایگاه مردمی بهخصوص در بین متدینان کسب کنند.
✍️ حجت الاسلام محسن محمدی
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3628
🆔 @asbaat_ir
🚩 دلایل لزوم سیاسی بودن حوزه و روحانیت از منظر رهبری
1️⃣ وابستگی این نظام به روحانیت
🔺 مقام معظم رهبری در اين زمینه میفرمايند: «نظام #جمهوری-اسلامی به طبیعت خود، نظامی وابسته به علمای دین است؛ و علمای دین، هم از این حیث که در پدید آوردن این نظام سهم وافر را داشتهاند و هم از این جهت که مردم درباره نظام به آنها مراجعه میکنند و هم از این جهت که خود از جهات مختلف و در مشاغل مختلف، در نظام مسؤولند… باید از وضعیت و موجودیت نظام، آن چنان که هست، مطلع باشند.»
2️⃣ نیاز نظام به روحانیت
🔺 به اعتقاد رهبر معظم انقلاب: «علت فعّالیت #حوزههای_علمیّه ... نیاز #حکومت_اسلامی است که در طول تاریخ بعد از حکومت امیرالمؤمنین و امام مجتبی (علیهما الصّلاة والسلام)، دیگر حکومتی با این خصوصیّات، متکّی بر احکام و مقرّرات دینی تا امروز تشکیل نشده است.
🔸 این اوّلین بار است که حکومتی بر اساس #قرآن تشکیل میشود و جامعهای اسلامی ـ با همه مشکلات و زحماتی که این کار داشته و دارد ـ به وجود آمده است. این نظام و حکومت الهی، برای عمل، اوّلاً به معارف و مقرّرات اسلامی احتیاج دارد. ثانیاً در برخی از جاها به اشخاصی برای اداره بعضی از امور این نظام نیاز است که بایستی این دو نیاز را حوزهها تأمین کنند.»
3️⃣ مصلحت مردم
🔸 از منظر رهبر معظم انقلاب، بیرغبتی روحانیت نسبت به مسائل سیاسی موجب میشود تا مردم نگران شوند. به همین دلیل لازم است تا به خاطر #مصلحت مردم، به مسائل سیاسی و انقلابی توجه نمایند.
🆔 @asbaat_ir
📸 #عكس_نوشته| پرهيز از اشرافيت در حوزه
#امام_خمینی (ره): تشريفات حوزههای روحانیت دارد زیاد میشود. وقتی تشريفات زياد شد، محتوا كنار میرود. وقتی ساختمانها و ماشينها و دم و دستگاهها زياد شود، موجب میشود بنيه فقهی اسلام صدمه ببيند. يعنی با اين بساطها نمیشود #شیخ_مرتضی و #صاحب_جواهر تحويل جامعه داد.(صحيفه امام ج 19 ص 42)
#اشرافيت
#حوزه_علميه
#ساختمان_سازی
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
#پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 2️⃣ #سیدمصطفی_خمینی/ بخش پنجم 🔰 #حلقه_وصل_مبارزین 🔺با ظهور ره
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
2️⃣ #سیدمصطفی_خمینی/ بخش ششم
🔰 #بصیرت_و_هوشمندی_سیاسی
🔺سید مصطفی خمینی در طول اقامت دوازده ساله در نجف اشرف، همواره در کانون توجه دولت عراق بود و آن دولت از طرق مختلف در صدد جلب موافقت سید مصطفی و از طریق وی، حضرت امام برای همکاری مشترک علیه دولت ایران بود؛ اما او رویه ای همسو و کاملاً هماهنگ با #امام_خمینی(ره) داشت و حضرت امام نیز هیچ گاه حاضر به همکاری با دولت عراق نبودند. اسناد و مدارک موجود اثبات می کنند که دولت عراق به هیچ موفقیتی در این زمینه دست نیافته است.
🔺البته سید مصطفی با هوشمندی از امکاناتی که دولت عراق برای مبارزین ایرانی مخالف #شاه قرار می داد بهره گرفت بدون اینکه باجی به دولت عراق بدهد. از جمله دولت عراق از مخالفین سیاسی دولت ایران و مبارزین ایرانی دعوت کرد که از طریق رادیو بغداد، علیه حکومت ایران تبلیغ کنند. دولت عراق به حاج آقا مصطفی نیز چنین پیشنهادی را داد.
🔺ایشان که از جوانب امر و احتمال سوء استفاده و تبلیغات منفی علیه حضرت امام و پیامدهای مشابه، بیمناک بود و از طرف دیگر نمی خواست این فرصت خوب از دست برود، به صورت غیرمستقیم، از این فرصت استفاده کرد. بدین ترتیب که از سید محمود دعایی، از مبارزین ایرانی مقیم نجف اشرف و از یاران نزدیک حضرت امام خواست که از طریق رادیو صدای روحانیت که از طریق رادیو بغداد پخش می شد، در انطباق با اهداف #نهضت_اسلامی، علیه رژیم #پهلوی تبلیغ کند.
🔺هدف این بود که اگر واکنش و پیامد منفی به دنبال داشت، آن را یک اقدام شخصی قلمداد کنند و پای امام خمینی(ره) و نهضتش به میان کشیده نشود. اگر هم پیامدهای مثبتی داشت، از آن به نفع نهضت استفاده کنند. چنین نیز شد و به مدت هفت سال از این رادیو به نفع نهضت تبلیغ شد. این امر، هوشیاری سیاسی حاج آقا مصطفی را به خوبی می رساند.
🔺مورد دیگر آموزش عده ای از مبارزین ایرانی و آموزش مبارزه مسلحانه توسط دولت عراق بود. حاج آقا مصطفی در این مورد نیز با هوشیاری کامل عمل کرد و بدون اینکه پای خودش و حضرت امام در میان باشد، موفق به استفاده از این فرصت شد و افراد آموزش دیده در خدمت نهضت اسلامی قرار گرفتند. عده ای از این ها، مأموریت محافظت از جان امام را نیز در #نجف_اشرف، برعهده گرفتند.
🔺در سال های پس از انعقاد #قرارداد_الجزایر که به ظاهر روابط دو کشور ایران و عراق عادی شد و از تیرگی روابط کاسته شد، عرصه بر مبارزین تنگ گردید و محدودیت هایی برای امام خمینی (ره) و حاج آقا مصطفی نیز پدید آمد. در این سال ها شایعات و خبرهای مختلفی در مورد تغییر محل تبعید یا ترور حضرت امام و حاج آقا مصطفی مطرح گردید. به طور مسلم این مدت، جزو سخت ترین دوران تبعید حضرت امام و سید مصطفی می باشد.
ادامه دارد...
🆔 @asbaat_ir
🚩 اسلام، زیر بیرق کفر نمیرود
🔸 مورخین مشروطه در شرح حوادث روزهای آخر عمر شیخ، تصریح دارند که از سفارت روسیه کسانی نزد شیخ آمدند و گفتند: ما حاضریم بیرق روسیه را بالای خانه شما نصب کنیم تا جانتان در حفظ و پناه امپراتور تزاری قرار گیرد، ولی شیخ زیر بار نرفت و به قول اعظام الوزاره، فرمود: اسلام، زیر بیرق کفر نخواهد رفت!
🔸 از این برگ زرین تاریخی، نیک معلوم میشود که شیخ صرفا روی عقیده و تشخیص شرعی خویش عمل می کرده و در ستیز با مشروطه، اهل هیچ نوع زد و بند با سیاستهای خارجی یا وابستگی به استبداد نبوده است.
🔸 فراموش نکنیم که اقدام مردانه شیخ در تن زدن از پناهندگی به بیرق روسیه، زمانی صورت گرفت که محمدعلیشاه با یارانش سراسیمه به دامن روسها گریخته بود.
🔸 ناگفته پیداست که روسها نمیخواستند به اصطلاح «قربة الى الله»! جان شیخ را در آن وانفسا حفظ کنند، بلکه غرضشان از این پیشنهاد صرفا دستیابی به مطامع سیاسی خویش بود.
🔸 آنان میدیدند که در کشاکش مشروطه، عوامل انگلستان، بازی را به مقدار زیادی از آنها برده اند و لذا در جنگ قدرتی که با انگلیسیها در ایران داشتند، وزنههای شاخص و قوی ضد انگلیسی همچون شیخ شهید که حضور پر قدرتشان در عرصه اجتماع و سیاست ایران، موازنه قوا را به زیان بریتانیا برهم میزد و عرصه را بر تُرکتازیِ مطلق یپرمها و تقیزادهها و حسینقلیخان نوابها تنگ میساخت «بالملازمه» به سود روسهای بازیخورده و نیمه مغلوب بود.
🔸 خاصه آنکه پیش بینی میشد که، بامداد نوشين مشروطیت خیلی زود خماری در پی خواهد داشت و گرگ و میشِ صبح مشروطه، سریعا جای خود را به طلوع خورشید حقیقت و تنبه غافلان و رسوایی غوغاگران خواهد داد و در نتیجه، اتحاد صوری و موقت اولیه (بين مشروطه چیان فاتح) بدل به تفرقه و اختلاف خواهد شد و از میانه آشوب، مجددا آفتاب شیخ شهید سر به تابش برخواهد داشت.
🔸 رمز اینکه روسها جان محمدعلیشاه را نجات دادند و حقوق گزافی را نیز برای وی (به عنوان مقرری ماهیانه) بریده و مشروطهچیان را وادار به پرداخت آن کردند و بعد هم او را به روسیه بردند، همین بود که میخواستند در کشاکشهای بعدی خویش با حریف لندنی، از وی به صورت سنگ بزرگی در ترازوی سیاست خارجی خود در ایران، بهره جویند.
🔸 لذا با این انگیزه به سراغ شیخ هم آمدند، اما شیخ – که پروای حفظ ابروی اسلام را داشت – دست رد به سینه آنان زده و فرمود: اسلام، زیر بیرق کفر نخواهد رفت!
#شيخ_فضل_الله
#مشروطيت
#روحانيت_متعهد
#روحانيت_اصيل
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3634
🆔 @asbaat_ir
💢 آشنایی با #فمینیسم/ بخش سوم
🗓 تاریخچه فمینیسم
🔻 بعضی با استناد به نوشته تخیلی کریستینا دوپیزان تحت عنوان «شهر بانوان»، خواستهاند سابقه تاریخی فمینیسم را به قرون وسطی و سال ۱۴۰۵ میلادی برگردانند اما صحیحترین نقطه شروع فمینیسم، سده نوزدهم و مشخصاً از سال ۱۸۴۸میلادی است.
🔻 زیرا تا این زمان، تقسیمات جنسیتی بهندرت از حیث سیاسی چشمگیر یا مهم تلقی میشد و نقشهای زنان و مردان، طبیعی تلقی میشد؛ زنان به لحاط زیستشناختی، درخور یک حیات خانگی و خانوادگی و مردان نیز درخور کارهای بیرون خانه تلقی میشدند.
🔻 البته گاهی عقایدی مخالف وجود داشت اما کمتر طرفداری داشت اما از قرن نوزدهم بود که یک جنبش سازمانیافته از زنان به وجود آمد. نقطه آغاز فمینیسم را میتوان در کنوانسیون معروف آبشار سِنِکا دانست که در ۱۸۴۸ برگزار شد و نشانگر تولد نهضت حقوق زنان در آمریکا بود.
🔻 برای فمینیسم سه دوره یا سه موج ذکر کردهاند:
1️⃣ موج اول: شروع جنبش فمینیستی: این دوره از سال ۱۸۴۸ شروع میشود. نخستین متن مهم این نهضت، کتاب «اثبات حقوق زن» اثر ماری وُلستون کرافت (۱۷۵۹-۱۷۹۷) نظریهپرداز و عضو برجسته جنبش آزادی زنان در بریتانیا است.
🔻 موج اول عمدتاً در پی امور زیر بود:
🔸 دستیابى زنان به كارآموزى؛
🔸 آموزش و كار، بهبود وضعیت زنان متأهل در قوانین؛
🔸 حق برابر با مردان، براى طلاق و متاركه قانونى؛
🔸 حق رأى براى زنان و مسایل پیرامون ویژگى جنسی.
🔻 موج اول نهضت آزادی زنان با دستیابی به حق رأی برای زنان که در سال ۱۹۳۸ در نیوزیلند عرضه شد، به پایان رسید. از این تاریخ تا سال ۱۹۶۰ بسیاری از نویسندگان فمینیست، به جز فعالیت برای صلحخواهی، دورهای وقفه و سکوت را از سر گذراندند. «رکود بزرگ» و دورههای دو جنگ جهانی، بسیاری از توجه و انرژی زنان را به خود جلب کرد.
🆔 @asbaat_ir
💢 اصول فکری جریان مدعی #اصلاحات/ بخش دوم
2️⃣ آزادی اندیشه و بیان: اعتقاد به #آزادی اندیشه گرچه در اصل میتوانست از نقاط مثبت این جریان به شمار آید ولی تعبیر خاص آنان از این موضوع و اعتقاد به مفهوم #لیبرالیستی این اصطلاح، پیامدهای ناخوشایندی را در این دوره به وجود آورد.
♦️ بدترین پیامدهای ترویج این دیدگاه در صحنه مطبوعات کشور خود را نشان داد. این آزادی به گونهای تعبیر شد که گویا افراد و روزنامهها آزادند سخنان یکدیگر را تحریف کنند، با آبروی انسانها بازی کنند و هیچ قید قانونی و شرعی را برای ابراز دیدگاهها و نظرات شخصی خود برنتابند.
♦️ در این راستا انواع تهمتها و توهینها نسبت به مقدسات سراسر مطبوعات را فرا گرفت و ایمان مردم را هدف قرار داد. تا آنجا که رهبر انقلاب آن را مصداق تهاجم فکری دشمن خواندند.
♦️ وضعیت به گونهای پیش رفت که دشمنان انقلاب را نسبت به انحراف نظام و انقلاب به شدت امیدوار ساخت. «هنری پرکت» مسئول سابق مسایل ایران در #وزارت_خارجه_آمریکا در آن ایام چنین گفت:
🔸 «اگر موجی که در مطبوعات اصلاحطلب ایران با تز امکان ارتباط با آمریکا شروع شد و حالا به تردید در اساسیترین وجوه #انقلاب_اسلامی مشغول است بتواند از حریم روحانیت عبور کند و از آن طریق ولایت فقیه را به کشتی تردید سوار نماید، بار سنگینی از دوش آمریکا برداشته خواهد شد.»
♦️ گری سیک، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا نیز پس از سفری که در آن ایام به ایران داشت، در پاسخ به سؤال خبرنگاری میگوید: «من چگونه خوشحال نباشم از اینکه در ایران موج تازهای باشد که مصمم است طومار #حکومت_اسلامی را به هم بپیچد و حکومتی نظیر حکومت ایران در دوران شاه و عربستان سعودی را به روی کار آورد.
🔸 خواست ما این است که دین در سیاست دخالت نکند. من در ایران روشنفکرانی را دیدم که اشارههای ما را دنبال میکنند آنها ششلولی(هفت تیر) بالا بردهاند تا هر کس و هر چه با ما ناسازگار است را هدف قرار دهند مثلاً حتی #ولایت_فقیه را که من فکر میکنم در صحرای #طبس تکنولوژی برتر ما نتوانست آن را دفن کند.»
#اصلاحات
#خاتمی
#روشنفكری
🆔 @asbaat_ir
📸 #عكس_نوشته| هشدار
#امام_خمينی (ره): بدانيد كه اگر خدای نخواسته از #روحانيين و از كسانی كه ملبس به لباس روحانی هستند، مطلبی كه بر خلاف دستورات #اسلام است صادر بشود، روحانیت را با اين اعمال منزوی خواهيد كرد و #قلمها بر ضد شما به كار میافتد و شما را از ملت جدا میكنند و ملت را از شما جدا میكنند و به سر اين كشور آن میآورند كه در زمان #رضاخان و پسرش آمد.
🆔 @asbaat_ir
🎙 #مصاحبه| عالم انقلابی در قبال جامعه و نظام دینی مسئول است
آيت الله محمد محمدی قائينی:
🔺 ویژگیهای عالم و استاد انقلابی
1️⃣ تخصص در حوزه علوم و #معارف_اسلامی
2️⃣ برخوردار از #تهذیب و طهارت نفس
3️⃣ عالم به #مقتضیات_زمان
🔸 احاطه بر مقتضیات زمان و تحولات جاری در جامعه؛ این صریح کلام امام صادق(ع) است که ای کسی که عالم هستی! باید عالم به زمان باشی، اگر زمانه را نشناسی نمیتوانی کاری انجام دهی. علم تو هم اثر نمیکند و نمیتوانی مردم را هدایت کنی. نمیتوانی راهبر جامعه باشی.
🔸 هر مقدار از درک حقایق زمان خود عاجز بودی، در فعالیتها و تشخیصها و عملکردهایت نیز درست تشخیص نخواهی داد و عقب میمانی. چه بسا به جای خدمت، خیانت کنی. ضربه به دین بزنی؛ با سخنرانیها، نامهها، با درس و با بیانهایی که از سر خیانت نیست ولی کاری کنی که به نفع دشمن تمام شود، چون نمیدانی که اوضاع زمانه چیست و چه باید انجام داد.
4️⃣ برخورداری از تحلیل سیاسی – اجتماعی
🔸 قدرت تحلیل اجتماعی و سیاسی داشتن؛ عالم و استاد انقلابی چون راهبر مردم است، در نتیجه باید از یک سری ملاکها برخوردار باشد. #عالم_انقلابی ویژگیهایی باید داشته باشد که دیگران ندارندکه بالاترینش قدرت تحلیل مسائل سیاسی و اجتماعی است تا حرف را برعکس به تو تفهیم نکنند، تا موجب نشود جور دیگری حرف بزنی یا جور دیگری تصمیم بگیری.
🔸 بعید نیست ابوموسی أشعری چنین بوده باشد. او مخالف امیرالمومنین(ع) نبود فقط نفهم و ظاهربین بود. نماز خوانده بود و پول از خلفا گرفته بود و رساله و کتاب مینوشت، نمیدانست در جامعه چه خبر است و نمیدانست #طلحه و #زبیر چه افرادی هستند. فقط به ظاهر آنها نگاه کرده بود و نمیدانست چرا قیام کردند و در مقابل علی(ع) ایستادند. آخر هم گفت در فتنه معلوم نیست #حق و #باطل کدام است.
🔸 باید در جامعه باشی تا بفهمی حق چیست و باطل کدام است وگرنه همه انبیاء را باید با همین توجیه کنار بگذاریم که ما نمیدانیم انبیاء درست میگویند یا طواغیت زمان آنها درست میگویند؟ کسی که تحلیل ندارد، استاد انقلابی نیست و حق ندارد در چنین سمتی باشد. چون قرار است رهبر مردم باشد، دیگران دنبال او میآیند، رهنما میشود. اگر خود راه بلد نباشد، چگونه میخواهد راهنمای دیگران باشد؟
5️⃣ دارای روحیه #ظلمستیزی
6️⃣ #مسئولیتپذیر بودن
7️⃣ مقابله با #اشرافی_گری
متن كامل اين مصاحبه را میتوانيد از لينك زير مشاهده نماييد: 👇
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3640
🆔 @asbaat_ir
📚 #معرفی_كتاب| بازگشت از نیمه راه
🔹 تاریخِ ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مدعیانی به خود دیده است که تمام حیثیت و آبروی خود را وامدار #امام_خمینی (ره) و انقلاب اسلامیاند، ولی هر یک بهدلیلی از آرمان انقلاب برگشتهاند.
🔹 شناختن مخالفان و جنس مخالفتهای آنها با رهبری انقلاب اسلامی و به تبع آن با نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از اساسیترین عناصر شکلدهنده نگرشها و دیدگاههای متفاوت در تحلیل و #جریانشناسی تاریخ معاصر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.
🔹 از همين روی کتاب «بازگشت از نيمه راه» علاوه بر شخصیتنگاری ۳۲ تن از بازماندگان راه انقلاب، بیان تاریخ یک انقلاب بعد از وقوع و جریانشناسی سیاسی سه دهه از تاریخ ایران اسلامی است که تاکنون با چنین رویکردی نگاشته نشده است.
🔹 برخی از اين افراد عبارتند از هادی غفاری، حسینعلی منتظری، عبدا… نوری، سیدمحمد خاتمی، عطاءا… مهاجرانی، سیدمصطفی تاج زاده، سعید حجاریان،بهزاد نبوی، جلال الدین طاهری اصفهانی، اکبر گنجی، محسن کدیور، اسدا… #بیات_زنجانی، سیدعلی محمد دستغیب، یوسف #صانعی، علی اکبر محتشمیپور، سیدمحمد #خوئینیها، احمد آذری قمی، مهدی کروبی، میرحسین موسوی، حشمت ا… طبرزدی،محمد نوریزاده.
✍️ علی الفتپور اعتقاد دارد این ۳۲ نفر از اهمیت ویژه ای در تاریخ سیاسی ایران برخوردارند، از این رو تلاش کرده تا به آنها پرداخته شود.
براي اطلاع بيشتر ميتوانيد به لينك زير مراجعه نماييد: 👇
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3647
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 3️⃣ #علی_یونسی/ بخش دوم 🔰 #حامی_حصر_منتظری: 🔺 در کنار بسیا
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
3️⃣ #علی_یونسی/ بخش سوم
🔰 #تحصن_مجلس_ششم:
🔺 يونسی در اظهاراتی پيرامون تحصن نمايندگان مجلس ششم گفت: «مجلس حتما باید شبیه ترین حالت ممکن به جامعه باشد. همه سلایق و احزاب باید وجود داشته باشند. خود من بهترین مجلس را مجلس اول می دانم. مجلس سوم هم مجلس خوبی بود.
🔸 مجلس ششم هم منهای آن تندروی ها و ساختار شکنی هایش مصوبات خیلی خوبی داشته است. این مجلس در مواقعی که باید ملی تصمیم می گرفت به خوبی عمل کرد اما در مواقعی که وارد مسائل سیاسی شد به شدت هم به خود مجلس ضربه زد و هم به دولت ضربه زد.
🔸 اما در عین حال من معتقدم برای مهار همان مجلس هم نباید هزینه های سنگین تری می دادیم. لازم نبود که حتما مجالس دوره های بعدی را محدود کنیم.
🔸 ما می توانستیم با هزینه کم همان مجلس را هم مدیریت کنیم. همان نماینده های ساختار شکن را هم می توانیم با ساز و کارهایی مدیریت کنیم. هنر سازمان های جمهوری اسلامی باید این باشد که چطور این ها رامدیریت کند نه اینکه بیاید و دایره انتخاب مردم را در انتخابات محدود کند.
🔸 ما نباید انتخابات و اراده مردم را مدیریت کنیم. ولی باید مجلس را خوب اداره کنیم. همان مجلس ششم را هم آقای کروبی به خوبی مدیریت می کرد. ما می توانیم با هزینه کم، همه این شرایط را کنترل و مدیریت کنیم.
🔸 بنابراین اگر درهای محلس را باز کردیم و احیانا افراد تندی هم وارد مجلس شدند باید بدانیم که اداره افراد تندرو خیلی راحت تر از مواجهه با آثار دلسردی مردم از شرکت در انتخابات به خاطر محدود کردن دایره انتخابشان است.
🔸 هزینه دلسرد شدن و بی تفاوت شدن مردم در سرنوشت خودشان خیلی خیلی بیشتر از هزینه اداره چند نفر نماینده تند و ناهماهنگ در مجلس است.
🔸 یادمان هست که تندروی برخی از عناصر اکثریت مجلس، توسط آقای کروبی و علیخانی ، و دیگرانی مدیریت و کنترل می شد. البته من هم تذکرات مکرری به آنها می دادم. تحصن مجلس، و برخی تندروی ها هزینه ی سنگینی بر دوش دولت وقت گذاشت.»
🔺 اين اظهارات يونسی از چند جهت دارای ابهاماتی است: اولا نمیشود به بهانه مشاركت حداكثری تمام قواعد و نظامات سياسی كشور و قانون اساسی را ناديده گرفت؛ چراكه در اين صورت بايد جناب يونسی بر حضور عناصر فرصت طلب و ضد انقلاب و سلطنت طلب نيز تأكيد داشته باشد.
🔺 ثانيا این راه حل آقای یونسی که هر کس با هر عقیده و فکری اراده کرد، بتواند رای مردم را به دست آورد و به مجلس راه یابد، از يك سو خلاف روش تمام نظامهای سیاسی در کل دنیاست و از سوی ديگر با اسلامی بودن نظام سازگار نیست.
🔺 ثالثا ايشان به جای اينكه انتقاد به عملكرد مسئولين و نهادهايی كه توسط مردم انتخاب میشوند كه بعضا ناكارآمد و احيانا به دنبال براندازی هستند، داشته باشد نوک انتقاد را به سمت شورای نگهبان معطوف داشته است كه اين نوع از ادبيات به سياست زدگی و جناح بازی بيشتر شباهت دارد تا دلسوزی براي نظام و پيشرفت كشور.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
#شخصیتها
#مسئولیت_گريزی
#مجلس_ششم
#تحصن
#براندازی
🆔 @asbaat_ir
💠 نقش جامعهی وعاظ و اهل منبر در خصوص لایحهی انجمنهای ایالتی و ولایتی
🔺 تهران همیشه مرکز جنبشهای سیاسی – مذهبی تاریخ معاصر بوده است. بازار تهران در یک قرن گذشته به عنوان مرکز ثقل اقتصادی ایران با ترکیبی از نیروهای مذهبی و وفادار به مرجعیت در جنبش #تنباکو، انقلاب #مشروطه و نهضت ملی نفت پشتوانهی روحانیت بوده است.
🔺 در جریان انقلاب اسلامی که از تصویب لایحهی #انجمنهای_ ایالتی_و_ولایتی آغاز شد، تهران نقش اول را در تحولات سیاسی داشته است. علما و روحانیون تهران در جریان لايحهی انجمنهای ایالتی و ولایتی به شدت از خود واکنش نشان دادند.
🔺 اولین اطلاعیهی علمای تهران خطاب به مردان و زنان مسلمان ایران در دوم آبان صادر شد. این اعلامیه با آشفتگی و پریشانی مردم شروع میشد و اعلام میکرد که همه جا مظاهر فساد اخلاقی، فقر، هرج و مرج و هرگونه اعمال نامشروع، مشهود است.
🔺 در این اعلامیه آمده بود که «میخواهیم بپرسیم مگر دولت برای سرنوشت یک ملت میتواند با تصویب نامه قانون بگذارند؟ مگر با نبودن نمایندگان واقعی مردم میتوان برای سرنوشت یک ملت قانونگذارند؟ این عمل در دنیا اثر عمل ظالمانهای است.»
🔺 این اعلامیه به امضای ۲۶ نفر از علمای معروف تهران رسیده بود. پس از بی اعتنایی دولت، علما و روحانیون تهران مجددا نامهای سرگشاه با عنوان برادران ایمانی صادر کردند.
🔺 این نامه را شخصیتهایی مانند آیت الله تنکابنی و میر محمد تقی آملی به همراه ۱۱۴ نفر از روحانیون معروف امضاء کردند. این اعلامیهی مهم، مستدلترین و قاطعترین بیانیهای بود که در آن زمان صادر شد و هیجانی را در تهران ایجاد کرد.
🔺 روحانیون شمیران نیز در تلگرافی جداگانه نامهای با ۱۶ امضاء خطاب به نخست وزیر منتشر کردند. گروه دیگری از روحانیون که مستقلا وارد مبارزه شدند، جامعهی وعاظ و اهل منبر و مبلغین اسلامی تهران بودند. این گروه به دعوت حجت الاسلام حاج شیخ عباسعلی اسلامی، روحانی مبارز، در منزل وی تشکیل جلسه دادند و پس از چند جلسه مشورت، نامهای را منتشر نمودند.
🔺 در این نامه از دولت خواستند که در تصویب لایحهی خلاف شرع و خلاف #قانون_اساسی تجدیدنظر به عمل آورد «و هر چه زودتر این تصویب نامه را لغو و بیش از این موجب رکود #مشروطیت و نقض قانون اساسی نگردد.»
🔺 دولت در مقابل این نامه عکس العمل نشان داد و پاسخ داد: «شبههای نیست که حفظ موازین شرعی، غرض نهایی دولت است؛ اما دولت ضمنا ناگزیر از رعایت الزامات بین المللی است و مخصوصا تکلیف شرعی وعاظ محترم است که فصاحت و بلاغت خود را در ترویج این نکتهی مهم بکار برند.» این پاسخ منجر به اعلامیههایی خطاب به عموم مسلمانان شد که پاسخی دندانشکن به عَلم میداد.
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_مبارز
#علمای_تهران
#روحانیت_متعهد
✍️ حجت الاسلام والمسلمین روح الله حسینیان
بیشتر بخوانید: 👈
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3658
🆔 @asbaat_ir
💢 آشنایی با #فمینیسم/ بخش چهارم
2️⃣ موج دوم: گسترش مفهومی و شدت يافتن رويکرد فمينيستی
🔸 موج دوم از دهه ۱۹۶۰ شروع شد. سيمون دوبووار (۱۹۰۶-۱۹۸۶) داستان نويس، نمايشنامهنويس و منتقد اجتماعی فرانسوی، کتاب «جنس دوم» را نوشت که در ۱۹۵۲ انتشار يافت و سپس در ۱۹۶۱ به کتابی پرفروش تبديل شد. اين کتاب راهگشای موج دوم فمينيسم شد.
🔸 انتشار اثر بِتی فريدان (۱۹۲۱-۲۰۰۶م.) به نام «زن فريبخورده»، در سال ۱۹۶۵ نيز کمک بزرگی کرد تا تفکر اين جنبش، شکل تازهای به خود بگيرد.
🔸 فريدان در صدد کشف آن چيزی برآمد که آن را «يک مشکل بدون نام» میناميد؛ يعنی ناکامی و بدبختی که بسياری از زنان، در اثر محدود شدن به نقشهای خانم خانهدار و مادر تجربه کردند. موج دوم آزادی زنان، اعتراف کرد که دستيابی به حقوق سياسی و قانونی، «مسأله زنان» را حل نکرده است.
🔸 در بريتانيا آثار جوليت ميچل و بهويژه ژرمن گرير، فمينيسم را به مفهومی رايج بدل کردند. بهعلاوه نگرشها درباره زناشويی، طلاق و کار زنان در حال تغيير بود. اکنون زنان به تدريج از لحاظ مالی، اجتماعی و اخلاقی در نهادهايی نظير خانواده مستقلتر شده بودند… به ويژه در #آمريکا، غير از انجمنهای مشهور و نهادينهتری نظير «سازمان ملی زنان»، انفجاری واقعی در گروههای زنان در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اويل ۱۹۷۰ رخ داد.
🔸 اما فمينيستها به اين اندازه راضی نشده و «در واقع، عقايد و استدلالهای نهضت آزادی زنان به گونهای فزآينده حالت افراطی و گاهی انقلابی را به خود گرفت.
🔸 کتابهايی مانند «سياست جنسی» اثر کِيت ميلِت (۱۹۷۰) و «خواجه زن» اثر جرماين گريير (۱۹۷۰) از مرزهای آنچه که پيشتر سياسی به شمار آمده بودند، فراتر رفت و به جنبههای شخصی، روانی و جسمی ظلم به زنان پرداخت.»
🔸 هدف موج دوم نهضت #آزادی_زنان، صرفاً رهایی سياسی نبود، بلکه «نجات زنان» بود، و اين هدف در عقايد «نهضت رهايیبخش زنان» رو به رشد، بازتاب يافت.
🔸دستيابي به چنين هدفی، فقط از راه #اصلاحات_سياسی يا تغييرات قانونی امکانپذير نبود، بلکه، به گفته هواداران نوين نهضت آزادی زنان، نياز به يک فرايند ريشهای و شايد انقلابی، از تحول اجتماعی داشت.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1962
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 2️⃣ #سیدمصطفی_خمینی/ بخش ششم 🔰 #بصیرت_و_هوشمندی_سیاسی 🔺سید
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
2️⃣ #سیدمصطفی_خمینی/ بخش پایانی
🔰 #درگذشت_اسرارآمیز
🔺حاج آقا مصطفی در طول فعالیتهای سیاسی دهههای 40 و50 که مراحل مختلفی نیز داشت، ثابت کرد که به اصول محکمی تکیه دارد و به آنها پایبند میباشد و مشکلات روزگار و فشارها، نمیتوانند در اراده وی خللی وارد کنند.
🔺محور فعالیتها، نهضت #امام_خمینی (ره) بود و هیچ مصلحتی فراتر از مصالح #نهضت، قابل تصور نبود. در واقع تفکر حضرت امام در وی که جوانتر و پویاتر بود شکل گرفته، تداوم داشت. بر این اساس بود که امام خمینی (ره) نیز از سید مصطفی به عنوان «امید آینده اسلام» یاد کرده اند.
🔺اما درگذشت اسرارآمیز و رازگونه وی در اول آبان 1356 نقطه عطفی در تاریخ نهضت امام خمینی (ره) شد. بررسی خاطرات نزدیکترین افراد به حاج آقا مصطفی که تا آخرین روز حیات وی با وی بودند، نشان میدهد که مرگ وی به طور عادی نبوده و در اثر #مسمومیت رخ داده است.
🔺آنها با ذکر دلایلی که مشاهده کردهاند، معتقدند که حکومت #پهلوی به تنهایی یا با همدستی با حکومت عراق، دست به این اقدام زده، تا مانع بزرگی را از سر راه خود بر دارد و از این طریق، آسیب جدی به فعالیتها و اقدامات امام خمینی (ره) بزند.
🔺مرگ شهادت گونه آیت الله سیدمصطفی خمینی علیرغم تصور رژیم پهلوی، نه تنها بر روند رشد نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری حضرت امام تأثیر منفی بر جای نگذاشت، بلکه خود، عامل مؤثر و شتاب دهنده برای رسیدن به پیروزی نهایی بود.
🔺یکی از مهمترین آثار درگذشت حاج آقا مصطفی، ترویج نام و یاد امام خمینی (ره) و تحکیم موقعیت رهبری ایشان بود. در مراسمی که در عراق، ایران، کشورهای اروپایی و سایر نقاط برگزار شد، سخنرانان، ابعاد مختلف شخصیت حضرت امام و سیدمصطفی و #مبارزات آنها را بازگو کردند.
🔺و بدین ترتیب مجالس ترحیم سید مصطفی به مجالس تجلیل از امام خمینی (ره) تبدیل شد. این موضوع نشان می دهد که خشم مردم از اعمال و اقدامات رژیم به نقطه انفجارآمیزی رسیده بود و درگذشت شخصیت بارزی چون حاج آقا مصطفی، شعله آتشی بر انبار باروت زد. حضرت امام هم از این واقعه به عنوان الطاف خفیه الهی یاد کردند.
🔺اثر دیگر متحد شدن نیروها بود؛ در جریان مجلس بزرگداشت سید مصطفی در هفتمین روز درگذشت ایشان در #مسجد_ارگ تهران، تمام نیروهای اسلامی، ملی ـ مذهبی، اعلامیه ای به ترتیب حروف الفبا دادند و مجلس عظیمی نیز برگزار کردند. این اتحاد در کاهش اقتدار حکومت پهلوی نقش مؤثری داشت.
🔺از آثار دیگر درگذشت آقا مصطفی، میتوان به سیاسیتر شدن #حوزه_علمیه_نجف اشرف اشاره کرد. تعطیلی حوزه علمیه نجف به صورت بیسابقهای تا ده روز ادامه پیدا کرد و حتی تصمیم بر این بود که بیش از این تا #اربعین مرحوم حاج آقا مصطفی ادامه پیدا کند.
🔺اما امام خمینی (ره) در پایان همین روز اعلام کردند که درسها نباید تعطیل شود و آقایان علما درسهای خود را شروع کنند. ایشان در روز دهم آبان به منظور واداشتن دیگران به شروع کلاسهای درس، خودشان در کلاس درس و نماز جماعت حاضر شدند.
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| زشتترین ایادی استکبار
💢 #امام_خامنه_ای: آن روحانیتی که مبتنی بر اهداف استکبار عمل کند، زشتترین و پلیدترین ایادی او به حساب میآید؛ چون با ظاهر حق، باطن باطل را ترویج میکند. 1368/04/04
#استکبار
#نفوذ
#نفاق
🆔 @asbaat_ir
اصول فکری جریان مدعی #اصلاحات/ بخش پایانی
3️⃣ عدم اعتقاد و پایبندی به #ولایت_فقیه
🔸 جریان مدعی اصلاحات نظریه ولایت فقیه را مخالف #دموکراسی میدانست و لذا بر منوط بودن مشروعیت نظام به رأی مردم -یعنی همان مفهومی که از عنوان دموکراسی غربی قابل استنباط است- تأکید میکرد.
🔸 این جریان علاوه بر این عدم اعتقاد به ولایت فقیه، در عمل نیز پایبند به این اصل قانونی نبود از این رو زمانی که رهبر انقلاب در موارد متعدد، نارضایتی خود را از عملکرد #وزارت_ارشاد بیان کردند و حتی از این که برخی از مطبوعات به پایگاه دشمن تبدیل شدهاند، وزارت ارشاد را مورد انتقاد قرار دادند اما وزیر ارشاد وقت (عطا ا… #مهاجرانی) با صراحت در برابر این سخنان موضع گرفت و آن را نادرست خواند و با کمال تعجب رئیس جمهور نیز از او حمایت کرد!
4️⃣ رویکرد غیردینی به سیاست خارجی
🔸 رویکرد آقای #خاتمی به سیاست خارجی رویکردی غیر دینی و بر مبانی غربی استوار بود؛ در حالی که رهبر انقلاب خطوط اصلی در سیاست خارجی را بر حفظ سه رکن عزت، حکمت و مصلحت ترسیم مینمود و بر همین اساس ایشان رابطه با برخی دولتها همچون رژیم صهیونیستی و ایالات متحده را خارج از این چارچوب ارزیابی نموده و ممنوع میدانست.
🔸 اما دولت آقای خاتمی گویا به این اصول اعتقادی نداشت و به برقراری رابطه ایران و #آمریکا میاندیشید. و جالب اینکه این سیاست غالبا از سوی همان کسانی هم دنبال میشد که بخشی از آنان با اشغال سفارت آمریکا در آبان ۵۸ موجب قطع این رابطه از طرف آمریکا شده بودند!
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3179
🆔 @asbaat_ir
📌 انقلاب اسلامی و جریانشناسی رویکرد حوزه علمیه به #حج/ بخش نخست
📝 #يادداشت| میراث علمی و عملی حوزه علمیه در حج
🔺 حج یکی از واجبات دینی است که همواره با #حوزه_علمیه و روحانیت همراه بوده است. نحوه برخورد حوزه با این فریضه الهی تا حد زیادی به تفسیر کلی ما از دین و دینداری برمیگردد.
🔺 آنچه این موضوع را مهمتر میکند این است که حج ابعاد #سیاسی #اجتماعی متعددی دارد و الگوی دینداری فردی مناسکی میتواند نحوه متفاوتی از اجرا و بروز حج را در مقایسه با الگوی سیاسی اجتماعی دین بروز دهد.
🔺 حج دارای ابعاد گوناگونی است:
1️⃣ فقهی
2️⃣ اخلاقی و عرفانی
3️⃣ تاریخی
4️⃣کلامی
🔺 میراث سنتی علمی و عملیاتی حوزه در این ۴ حوزه فعال بوده است. در این بین ابعاد سیاسی-اجتماعی حج جایگاهی پیدا نکرد. این موضوع تا حد زیادی به رویکرد کلی حوزه نسبت به دین و الگوی تبیین و تشریح دین در حوزههای علمیه بازمیگشت که خود را متولی ترمیم و ارتقای ارتباطات اعضای جامعه با خداوند و یکدیگر میدانست و با تمرکز بر فقه، نوعی مناسکگرایی #فردگرایانه را مدنظر قرار داده بود.
🔺 البته نباید در این مسئله این نکته را نادیده گرفت که حوزه علمیه در شرایطی که #حکومت_اسلامی را در اختیار ندارد، نمیتواند به راحتی در عرصه سیاسی و اجتماعی حج وارد شود. ولی در اين شرایط نیز حوزه میتوانسته در عرصه نظریهپردازی وارد شود و ابعاد سیاسی اجتماعی حج را تبیین کند و توجه حجاج و عموم اعضای جامعه و جهان اسلام را به این موضوع جلب کند.
✍️ حجت الاسلام محسن محمدی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3679
🆔 @asbaat_ir
🎙 #مصاحبه| ارائه راهکارهایی برای گسترش حوزه انقلابی
آيت الله محمد محمدی قائينی:
1️⃣ تبین و تفسیر آرا و افکار رهبر کبیر انقلاب
🔹 افکار امام باید تفسیر و تبین بشود؛ امام چه گفت؟ بر اساس کدام آیه؟ استدلالش چه بود؟ چه میخواست بکند؟ اگر عظمت و طهارت و تخصص و علمیت و شجاعت امام نبود، برخی مراجع زمان، چه بسا بعضیها بزرگتر از او بودند و قویتر از او، زیر بار ایشان نمیرفتند. ولی چرا همه قبول کردند و حمایت کردند؟
🔹 امام خمینی«ره» هم در علمیت، هم در تهذیب نفس، فردی غیر عادی است یعنی شخص شاخصی است.لذا افکار امام باید تبیین شود متاسفانه ما در دانشگاهها واحدی به این نام داریم ولی در حوزه علمیه نداریم.
🔹 اندیشه امام بود که این حرکت عظیم# انقلاب_اسلامی را در جهان معاصر پدید آورد. این اندیشه وجه تمایز امام با سایر علما است. و این اندیشه است که انقلاب را به پیش میبرد. پس باید این اندیشه را شناخت، تبیین و معرفی کرد و توسعه داد.
2️⃣ معرفی تطبیقی انقلاب اسلامی
🔹 تشریح وضعیت کشور قبل از انقلاب، مقارن و بعد از انقلاب؛ به شکل جزوه و کتاب و مقاله که بگویند اصلا چه شد انقلاب اسلامی پدید آمد و عظمت این انقلاب در چیست؟ و چه تغییری نسبت به قبل ایجاد کرده است؟ این نسل جوان نمیداند که انقلاب چه بود و چه شد؟
🔹 آیا مثلا در حد یک کودتا و یک تحول بوده که اسمش شده انقلاب؟ خیر؛ مسئله بالاتر از اینهاست پس باید طلاب تاریخ ایران و جهان را دقیق بخوانند و تخصص پیدا بکنند، حتی در حد دکترا، که چه بود؟ و چه شد؟
3️⃣ تدریس مبانی انقلاب اسلامی
4️⃣ تجلیل از مجاهدان انقلاب
🔹 ما یک سیدعلی اندرزگو داریم که ده تا «چگوارا» هم به پای او نمیرسد، ولی او را چقدر تبلیغ میکنیم؟ باید برای معرفی و اسطورهسازی و الگوسازی از این مجاهدان بزرگ، برنامه بسازیم تا نشان بدهیم چه کسانی داشتهایم، چه کارهایی انجام دادهاند، چه اقدامات مهمی انجام دادهاند.
5️⃣ معرفی نخبگان انقلاب اسلامی
6️⃣ شناسایی و تقویت اساتید انقلابی
#حوزه_انقلابی
#امام_خمينی(ره)
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 3️⃣ #علی_یونسی/ بخش سوم 🔰 #تحصن_مجلس_ششم: 🔺 يونسی در اظهار
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
3️⃣ #علی_یونسی/ بخش چهارم
🔰 #ناکارآمدی_در_مدیریت:
🔺 به اذعان بسیاری از کارشناسان امنیتی و سیاسی، با انتشار نامه محرمانه توسط #روزنامه_سلام، جرقه #فتنه 78 زده شد. این روزنامه به مدیر مسئولی #موسوی_خوئینیها در بحبوحه جنجال روزنامه های زنجیره ای در خصوص قانون مطبوعات، نامه محرمانه سعید امامی را در پانزدهم تیرماه 1378 منتشر کرد.
🔺 این نامه که به طرح #سعید_امامی برای سامان دادن وضع مطبوعات معروف است اصلا مانند طرح مجلس برای قانون مطبوعات نبود بلکه محتوای طرح این بود که مطبوعات مانند پزشکان و مهندسان یک نظام صنفی خاص داشته باشند.
🔺 اما انتشار نامه منسوب به سعید امامی که در قضایای #قتل_های_زنجیره_ای نوک اتهام به سمت او بود، یک حرکت خباثتآمیزی بود برای اینکه طرح مجلس پنجم را خراب کنند و چنین عنوان کنند که طرح مجلس همان طرح سعید امامی است.
🔺 از آنجایی که این روزنامه علاوه بر اینکه #سندی_محرمانه را افشا کرد، آن را تحریف نیز کرده بود، #وزارت_اطلاعات شکایتی علیه مدیرمسئول آن روزنامه به جرم افشای اسرار نظام تنظیم کرد و روزنامه سلام ساعت 10 شب 16 تیرماه توقیف شد.
🔺 علی یونسی وزیر وقت اطلاعات، در مصاحبهای علت شکایت را اینگونه بیان کرد: «نامه، مربوط به سعید امامی نبوده، بلکه از حوزه مشاورین وزیر، خطاب به وزیر ارسال شده و موضوع نامه نیز مربوط به اصلاح قانون مطبوعات نیست. روزنامه سلام با حذف صدر و ذیل نامه، صرفآ استفاده جناحی و سیاسی نموده است». وی همچنین بعدها اعلام کرد: «سندی که روزنامه سلام چاپ کرد، درحقیقت یک نوع #سرقت بود که نباید چنین کاری صورت می گرفت».
🔺 اما هنوز سه روز از شکایت وزارت اطلاعات از روزنامه سلام نگذشته بود که در شب 19 تیر، وزارت اطلاعات شکایت خود را از روزنامه سلام پس میگیرد.
🔺 روابط عمومی وزارت اطلاعات در بیانیهای رعایت بیطرفی و استقلال، حفظ آرامش و پرهیز از هرگونه تنش و تقویت سیاستهای دولت خدمتگذار درباره توسعه سیاسی و آزادیهای قانونی مطبوعات را بهعنوان دلیلهای انصراف از شکایت ذکر میکند.
🔺 روز یکشنبه 20 تیرماه هیأت دولت تصمیم می گیرد روزنامه سلام رفع توقیف شود به همین منظور یونسی به همراه شمخانی و مظفر به دیدار #مقام_معظم_رهبری می روند تا تصمیم هیأت دولت را به عرض ایشان برسانند.
🔺 رهبری در آن جلسه با حالت #توبیخ رو به یونسی می فرمایند: «آقای یونسی تو چرا آمدی شکایتت را پس گرفتی؟ یعنی چه روزنامه سلام باز بشود؟ آخه چه کشوری است شما درست کردید، که نامه «محرمانه» او باید سر از روزنامه سلام در بیاورد، روزنامهها بزنند، این چه مدیریتی است؟ شما اصلاً #مدیریت ندارید. تا یک خطری احساس کردید آمدید و عقبنشینی کردید و شکایت خودتان را پس گرفتید.» (به نقل از روح الله حسینیان، سخنرانی در جمع طلاب مدرسه حقانی تابستان 78)
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🎙 #مصاحبه| جریان سنتی حوزه باید به سمت علوم انسانی اسلامی حرکت کند
حجت الاسلام والمسلمین لونی:
🔸 یکی دیگر از مسائل ما در زمان حاضر، نوع تحصیل دانشهای غربی است. در حال حاضر برخی مراکز دانشگاهی در قم به وجود آمده است که طلبهها میتوانند در آن تحصیل کرده و با #علوم_غربی هم آشنا بشوند.
🔸 اما چون برخی از آنها خیلی مسلح به #مبانی_اسلام نیستند، علوم غربی را می خوانند و تحت تأثیر آنها قرار گرفته و شیفته آنها میشوند. بعد هم سعی می کنند اسلام را با آن وفق بدهند، ولی موفق نشده و دچار توجیهگری میشوند و در مطالب آنها تفسیر به رای وارد میشود.
🔸 بخش #سنتی هم که با این مطالب مواجه میشود، به دانشگاه حمله کرده و میگوید که اساسا شما نباید به سراغ علوم غربی بروید. چون بخش سنتی همیشه میخواهد داشتههای خود را حفظ کرده و از آنچه جدید است، پرهیز کند.
🔸 بخش #نواندیش_ناب بر خلاف دو جریان قبلی، متعبد بر چارچوبها است و با ملاکهای سنتی به سراغ موضوعات جدید میرود و آنها را بررسی میکند. بخش نواندیش ناب میگوید که اگر در دانشگاهها مطالب معارض دینی و نگاه #سکولار مطرح میشود، به خاطر کمکاری #حوزه_علمیه است.
🔸 در حال حاضر ما باید به سراغ به وجود آوردن دانشگاههای #علوم_انسانی_اسلامی برویم. متاسفانه بخش سنتی فقط به دانشگاه اعتراض و نقد وارد میکند. البته نقد به شرطی که مقدمه اصلاح باشد، مفید است.
🔸 ولی سوالی که در اینجا از بخش سنتی باید پرسید این است که شما چه جایگزینی برای وضع موجود دارید؟ چون نقد به تنهایی مسئله را حل نمیکند. نقد باید مقدمه اصلاح باشد. بخش سنتی از ارائه جایگزین ناتوان و فراری است.
🔸 لذا بخش #التقاطی ورود کرده و نسخه خود را ارائه میکند و اتفاقا در اینجا موفق میشود که بخش سنتی را هم با خود همراه کند. مخصوصاً بخش التقاطی، آسیب های #حکومت_اسلامی را برجسته کرده و بهانهای برای این کار انجام می دهد. به هر حال ما باید به سمت علوم انسانی اسلامی برویم که راه کار آن هم بسیار واضح و روشن است.
#حوزه_انقلابی
#تحول
#حوزه_علمیه
#علوم_انسانی_اسلامی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2903
🆔 @asbaat_ir