eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
709 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد #فریدمدرسی/ بخش دهم 💠 نگاهی به کارویژه فرید مدرسی در حوزه 7️⃣ حساسیت زدایی و نفی دوگانه «حوزه انقلابی – حوزه سکولار» 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد / بخش دهم 💠 نگاهی به کارویژه فرید مدرسی در حوزه 7️⃣ حساسیت زدایی و نفی دوگانه «حوزه انقلابی – حوزه سکولار» 🔸فرید مدرسی به خوبی می‌داند اگر او و جریان متبوعش و آنهایی که در حوزه به ایشان دل بسته است، با بر چسب «جریان » شناخته شوند دیگر نمی‌توانند به راحتی اهداف خود را دنبال کنند. 🔸 در حالی که چند سالی است صریحا از خطر انقلاب زدایی از حوزه و حوزه سکولار سخن می‌گویند، وی می‌کوشد به نفی این مفهوم بپردازد. او در فرازهای مختلف این هدف را دنبال می‌کند. به برخی موارد در ادامه اشاره می‌کنیم: 🔸 او در مطلبی که با هدف حساسیت زدایی از تعبیر حوزه غیر انقلابی به نگارش درآمده است با تحریف صریح اندیشه رهبری فرزانه انقلاب می‌کوشد دو گانه و غیر انقلابی را به کلی انکار نماید. 🔸 وی در یادداشتی با عنوان «حباب انقلابی – غیر انقلابی در قم» می‌نویسد: «چرا آیت‌الله خامنه‌ای از “حوزه انقلابی” سخن می‌گویند؟ 🔹 دوقطبی حامیان و مخالفان نظام در قم “” است؛ حبابی که با قصد بهره‌برداری‌ سیاسی، جریانی، فردی، خویشاوندی یا عدم اطلاع دقیق، تشریح، تعمیق و بزرگ شده است؛ بادکنکی که گاهی در داخل کشور و گاهی در بنگاه‌های رسانه‌ای و اندیشکده‌های خارج از ایران در آن دمیده می‌شود. این دو قطبی گاهی در واژگان مختلف جانمایی می‌شود: حوزه انقلابی/غیرانقلابی، حکومتی/سنتی و… . [این ادعا برآمده از دریافتی میدانی از حوزه است.] 🔸 وی با انتشار مطلبی از محمد جواد فاضل همان هدف را از زبان چهره‌ای سرشناس دنبال می‌کند. وی سخنان استاد فاضل را چنین منتشر می‌کند: «در حوزه ضدانقلاب نداریم». 🔹 «: هرچه فکر می‌کنم منظور این آقایانی که می‌گویند “حوزه سکولار” است را نمی‌فهمم. اولاً سکولار یعنی بی‌دینی و نفیِ دین و ثانیاً از لوازم دیگر آن، جدایی دین از سیاست است. هیچکدام از این دو شاخصه در حوزه نیست… معتقدم ما امروز در حوزه ضدانقلاب نداریم.» ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3850 🆔 @asbaat_ir
📌 5️⃣ پاسخِ پرسش پنجم اسباط/ بخش سوم ◀️ ادامه پاسخ مخاطبان گرامی اسباط به پرسش پنجم: 🔟 تفاوت حوزه قبل و بعد از انقلاب باید در این نمایان شود که بعد انقلاب فقها مسئولیت اجتماعی پیدا کرده‌اند و باید نظام حکومتی اسلام را استنباط و بعد به گفتمان و در نهایت به اجرا برسانند. (نظام آموزشی، اقتصادی و...) 🔸 اما گویا در عمل برای برخی هیچ تفاوتی بین این دو نیست یعنی اگر این فرد به قبل از انقلاب هم برگردد باز همین گونه و با انگیزه‌های فردی درس می‌خواند و به تبلیغ می‌پردازد. 1️⃣1️⃣ خاطره ای از امام خمینی درباره این سوال شما به یادم آمد، امام درباره جو حوزه قبل از انقلاب می‎نویسند: 🔸در مدرسۀ فیضیه فرزند خردسالم، مرحوم مصطفى از کوزه‌اى آب نوشید، کوزه را آب کشیدند، چراکه من مى‌گفتم. تردیدى ندارم اگر همین روند ادامه مى‏یافت، وضع روحانیت و حوزه‏ها، وضع کلیساهاى قرون وسطى مى‏شد که خداوند بر مسلمین و روحانیت منت نهاد و کیان و مجد واقعى حوزه‏ها را حفظ نمود. 🔹باز می‎فرمایند: آنقدر که اسلام از این مقدسین روحانى‏ نما ضربه خورده است، از هیچ قشر دیگر نخورده است ... طلاب جوان باید بدانند که پروندۀ تفکر این گروه همچنان باز است و شیوۀ مقدس‏ مآبى و دین فروشى عوض شده است. شکست خوردگان دیروز، سیاست بازان امروز شده‏اند. آنها که به خود اجازۀ ورود در امور سیاست را نمى‏دادند، پشتیبان کسانى شدند که تا براندازى نظام و کودتا جلو رفته بودند ... دسته‏اى دیگر از که قبل از انقلاب دین را از سیاست جدا مى‏دانستند و سر به آستانۀ دربار مى ‏ساییدند، یک مرتبه متدین شده و به روحانیون عزیز و شریفى که براى اسلام آن همه زجر و آوارگى و زندان و تبعید کشیدند تهمت وهابیت و بدتر از وهابیت زدند. 🔸درباره وظیفه حوزه بعد از انقلاب و کمک به نظام اسلامی هم می‎فرمایند: ‎روحانیون و علما و طلاب باید کارهاى و اجرایى را براى خود یک امر مقدس و یک ارزش الهى بدانند ... اگر طلبه‏ اى منصب امامت جمعه و ارشاد مردم یا قضاوت در امور مسلمین را خالى ببیند و قدرت اداره هم در او باشد و فقط به بهانۀ درس و بحث مسئولیت نپذیرد و یا دلش را فقط به هواى و درس خوش کند، در پیشگاه خداوند بزرگ یقیناً مؤاخذه می شود و هرگز عذر او موجه نیست. ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir
📌 5️⃣ پاسخِ پرسش پنجم اسباط/ بخش چهارم ◀️ ادامه پاسخ مخاطبان گرامی اسباط به پرسش پنجم: 2️⃣1️⃣ در پاسخ به این پرسش مهم باید عرض کنم که به برکت انقلاب اسلامی، ظرفیت فوق العاده زیادی برای حوزه علمیه ایجاد شده است که در طول تاریخ بی سابقه بوده است. اما باید دید آیا مدیران و مسوولین حوزه از این ظرفیت بسیار عظیم خوب استفاده می کنند یا خیر؟ در پاسخ به این سوال 3 مورد از سخنان بسیار مهم رهبر معظم انقلاب مطرح می کنم که امیدوارم مسوولین و بزرگان حوزه بیش از پیش به این سخنان توجه داشته باشند: 🔺1. ما الان در کشور چه‌قدر حوزه‌ی علمیه داریم؟ در دوران تاریخ شیعه، آیا هرگز حوزه‌ی علمیه‌یی چون حوزه‌ی علمیه‌ی قم وجود داشته است؟ نه نجف، نه قم، نه اصفهان، نه مشهد، نه تبریز، و نه حوزه‌های بزرگ دیگر، هیچکدام شاهد آن و که حوزه‌ی علمیه‌ی قم در این دوره و در قُبیل زمان ما داشته و دارد، نبودند. چه کسی برای این گنجینه‌ی به این عظمت، با حوزه‌های دیگری که امروز بحمداللَّه در سرتاسر کشور هست - چه حوزه‌های بزرگی مثل مشهد و اصفهان و تبریز و بعضی شهرهای دیگر، و چه حوزه‌های کوچکی که در سرتاسر کشور هست - برنامه‌ریزی میکند؟ چند درصد وقت ما برای برنامه‌ریزی صرف میشود؟ در مقابل این ارزش عظمی، آن کاری که ما میکنیم، تقریباً در حکم صفر است! 🔹 ما باید بدانیم که برای حوزه‌های علمیه، به برنامه‌ریزی احتیاج داریم. باید گروههای متخصص و متمحض در ، برای این کار باشند؛ بنشینند و مرتب به حوزه‌ی علمیه و مسیر آن، نگرش داشته باشند و برای فردا و فرداهایش، برنامه‌ریزیهای علمی کنند. ۷۰/۶/۳۱ 🔺2. امروز وظایف حوزه‌های علمیه با گذشته تفاوت‌های زیادی کرده است. حوزه‌ی علمیه فقط برای اقامه‌ی جماعت نیست. منبر رفتن به صورت سنتی هم اگر محتوای عالی و پُر مغزی نداشته باشد، کافی نیست. امروز شما ببینید وسایل تبلیغ در دنیا چقدر متنوع شده؛ این طرفِ دنیا یک نفر جوان پای یک دستگاه کوچک مینشیند و افکار، تصورات، تخیلات، پیشنهادهای فکری و پیشنهادهای عملی را از سوی هر کسی - بلکه هر ناکسی - از آن طرفِ دنیا دریافت میکند. امروز و و وسایل ارتباطىِ بسیار متنوع وجود دارد و حرف، آسان به همه جای دنیا میرسد. میدان افکار مردم و مؤمنین، عرصه‌ی کارزار تفکرات گوناگون است. امروز ما در یک میدان جنگ و کارزار حقیقىِ فکری قرار داریم. این کارزار فکری به‌هیچ‌وجه به زیان ما نیست؛ به سود ماست. اگر وارد این میدان بشویم و آنچه را که نیاز ماست - از مهمات تفکر اسلامی و انبارهای و اسلامی - بیرون بکشیم و صرف کنیم، قطعاً بُرد با ماست؛ لیکن مسأله این است که ما باید این کار را بکنیم. 🔹 امروز حوزه‌های علمیه وظیفه‌ی قشرهای گوناگون را در سطوح مختلف بر عهده دارند. البته من اعتقاد دارم که تبلیغ سنتی ما - که مسجد و و سخنرانىِ روبه‌روست - بدیل ندارد؛ این را باید حفظ کنیم. این‌که شما بنشینید بایک نفر روبه‌رو صحبت کنید؛ نگاه شما به او بیفتد، نگاه او به شما بیفتد و نفس گرم شما به او برسد، این چیز خیلی خوبی است؛ این را باید حفظ کنیم؛ لیکن این کافی نیست. امروز وسایل تبلیغ نوشتاری و گفتاری به‌قدری متنوع و زیاد است که اگر روحانیت دین از این قافله عقب بماند، قطعاً یک خسارت بزرگ تاریخی برای او پیش خواهد آمد.۸۴/۲/۱۱ ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir
📌 5️⃣ پاسخِ پرسش پنجم اسباط/ بخش پایانی ◀️ ادامه پاسخ مخاطبان گرامی اسباط به پرسش پنجم: 🔺 3. خوب، حوزه‌های علمیه - بخصوص حوزه‌ی علمیه‌ی قم - در هیچ دوره‌ای از تاریخ خود، به قدر امروز مورد توجه افکار جهانی و انظار جهانی قرار نداشته‌اند؛ به قدر امروز مؤثر در سیاستهای جهانی و شاید مؤثر در سرنوشت جهانی و نبودند. حوزه‌ی قم هرگز به قدر امروز دوست و دشمن نداشته است. شما ملتزمان حوزه‌ی علمیه‌ی قم، امروز از همیشه‌ی این تاریخ، دوستان بیشتری دارید؛ دشمنان بیشتر و خطرناکتری هم دارید. امروز حوزه‌ی علمیه‌ی قم - که در قله‌ی حوزه‌های علمیه قرار گرفته است - یک چنین موقعیت حساسی را داراست. 🔹 در اینجا یک هست که باید به آن اشاره کنم. ممکن است بعضی بگویند اگر حوزه‌های علمیه وارد مسائل جهانی، مسائل سیاسی، مسائل چالشی نمیشدند، اینقدر دشمن نمیداشتند و محترم‌تر از امروز بودند. این مغالطه است. هیچ جمعی، هیچ نهادی، هیچ مجموعه‌ی باارزشی به خاطر و کناره‌گیری و گوشه‌نشینی و خنثی حرکت کردن، هرگز در افکار عمومی احترام‌برانگیز نبوده است، بعد از این هم نخواهد بود. احترام به مجامع و نهادهای بیتفاوت و تنزه‌طلب که دامن از مسائل چالشی برمیچینند، یک احترام صوری است؛ یک احترامِ در معنا و در عمق خود بی احترامی است؛ مثل احترام به اشیاء است، که احترام حقیقی محسوب نمیشود؛ مثل احترام به تصاویر و تماثیل و صورتهاست؛ احترام محسوب نمیشود. گاهی این احترام، اهانت‌آمیز هم هست؛ همراه با تحقیر باطنىِ آن کسی است که تظاهر به احترام میکند. آن موجودی که زنده است، فعال است، منشأ اثر است، احترام برمی‌انگیزد؛ هم در دل دوستان خود، و هم حتّی در دل دشمنان خود. دشمنی میکنند، اما او را تعظیم میکنند و برای او احترام قائلند.۸۹/۷/۲۹ 🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان التقاط اسلام و اومانیسم/ بخش سوم 🔺 #میرزاصالح_شیرازی 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان / بخش سوم 🔺 🔸 از اولین ایرانیانی است که از افکار و اوضاع اروپا اثر می­‌پذیرد. میرزا صالح شیرازی از نخستین دانش­‌آموختگان ایرانی در اروپا و فرزند حاج باقر کازرونی است. 🔸 او به همراه چهار نفر دیگر به نام­‌های میرزا جعفر طبیب، میرزا جعفر مهندس، میرزا رضا و محمدعلی چخماق ساز به فرمان عباس میرزا، همراه کلنل دارسی از طریق روسیه به رفت تا پس از ادامه تحصیل و کسب تخصص بیشتر، برای خدمت به ایران بازگردد. 🔸 او به همراه سه تن از همسفرانش پس از سه سال و نه ماه (در ۱۸۱۹م) به ایران بازگشت؛ در حالی که عضو برجسته و استاد تشکیلات بود. 🔸 او در سفرنامه‌­ای که از خود به جا گذاشته، به عضویت در فراماسونری و رسیدن به مقام استادی اعتراف کرده است: «در صحن کلیسای مستر حریص نامی را که بزرگ­خانه‌­ی فراموشان بود و بنده را به دو مرتبه از مراتب مربوطه رسانیده، مرا دیده، مذکور ساخته که یک هفته دیگر عازم به ایران هستید و فردا فراموشخانه باز است. اگر فردا شب به هر حال مهندس، خود را به آنجا رسانیدی، مرتبه‌­ی استادی را به تو می‌دهیم و گرنه ناقص به ایران می­روی.» 🔹 پدر روزنامه­‌نگاری در ایران 🔸 میرزاصالح که فن چاپ را در انگلستان آموخته بود، پس از بازگشت به ایران با برادران ماسونی­اش به ترویج مرام و آیین فراماسونری پرداخت. از او که به روزنامه‌ نگاری و سفرنامه نویسی شهرت داشت، با عنوان پدر روزنامه­ نگاری در ایران نام برده می‌شود؛ زیرا او اولین روزنامه را با عنوان «کاغذ اخبار » که ترجمه­‌ی «news paper» است، با چاپ سنگی و با خط نستعلیق در ۲۵ محرم ۱۲۵۳ قمری در ایران (تهران) منتشر کرد. 🔸 میرزاصالح شیرازی، تحت تأثیر اروپا و در مقام پیشگام تجددخواهی در سفرنامه‌اش، ایرانیان را با تمدن و تجدد غرب آشنا می­‌کند و درباره نوع حکومت در انگلستان، آزادی احزاب، مجالس انگلیس و قدرت مجلس در برابر پادشاه و همچنین درباره انقلاب کبیر فرانسه (بلوای عام در سال ۱۷۸۹م در ولایت فرانسه) سخن می‌گوید. 🔸 توجه ویژه او به تمدن غربی و نظام سیاسی مشروطه در غرب، به ویژه بحث «» و «قدرت مجلس» – که می‌تواند در برابر پادشاه مقاومت کند و حکم شاه را بی اثر سازد، اثرپذیری او را از فرهنگ اومانیستی غرب نشان می‌دهد. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3866 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علیمه_قم/ بخش ششم 💠 ظهور یک زاویه 🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش ششم 💠 ظهور یک زاویه 🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات 🔸 با توجه به اینکه رفتار و منش هر مجموعه‌ای ناظر به ساختار فکری حاکم بر آن موسسه و مجموعه است باید برای شناخت دقیق و موشکافانه آن مرکز ابتدا خط فکری و آن مجموعه دانسته شود سپس عملکرد آن در بوته و قرار گیرد و از آن جا که پژوهش حاضر ناظر به بازه زمانی پانزده ساله ابتدایی دفتر تبلیغات است یعنی از زمان تأسیس تا سال 73 لذا خط فکری این دوره مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد. 🔸 با استفاده از مصاحبه‎ها و گفتگوهای دست‌اندركاران آن مركز اين مطلب بدست می‌آيد كه جريان ، جریان حاکم دفتر تبليغات بوده است كه در ادامه به برخی از آن اشاره می‎شود. 1️⃣ مصاحبه با مهرنامه 🔸 وی که جزو هیئت موسسین و هيئت مدیره دفتر تبليغات به شمار می‌آید در این مصاحبه ریشه اختلاف و تقابل دفتر تبلیغات با جامعه مدرسین را نگاه روشنفکری و می‎داند که قبل از پیروزی انقلاب وجود داشته است. 🔸 موسوی تبریزی در این‎باره گفت: «نحله فکری ما با دوستان تفاوت داشت. از زمان شاه با حضور گروهی از شاگردان آیت‌الله و آیت‌الله یک نوع روشنفکری دینی در قم شکل گرفته بود که پس از انقلاب در قالب دفتر تبلیغات، منسجم شد». 🔸 همانطور که ملاحظه می‎شود، او که جزو گردانندگان اصلی دفتر محسوب می‎شد خط فکری دفتر تبلیغات را یک جریان روشنفکری می‎داند که دارای ریشه و سابقه است و اگر این گروه در زمان شاه بدون داشتن فعالیت داشتند، پس از انقلاب توانستند با تشکیلاتی سازمانی به نام دفتر تبلیغات همان روش و منش فکری را دنبال کنند. ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی 🔖 | روحانیون در گذر زمان 3️⃣ / بخش چهاردهم 🔰 ایجاد دو قطبی جنگ و مذاکره برای 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی 🔖 | روحانیون در گذر زمان 3️⃣ / بخش چهاردهم 🔰 ایجاد دو قطبی و برای 🔸 با پیروزی در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری بحث مذاکره با آمریکا داغ‌تر از گذشته شد آن هم در سطح وزیر امور خارجه با موضوع هسته ای. 🔸 این مسأله در داخل کشور به یکی از پرتنش‌ترین مسائل در طول چهل ساله انقلاب اسلامی تبدیل شد. هر طیف و جریانی برای اثبات دیدگاه خویش ادله‌ای اقامه می کرد. 🔸 دربین موافقان مذاکره که عمدتاً اصلاح‌طلبان بودند آنچه بیش از همه نمود داشت، القای دوقطبی «مذاکره یا جنگ» بود. این طیف با این ترفند توانستند باب مذاکره را باز و کشور را وارد بازی خطرناکی کنند که طراح اصلی آن آمریکایی‌ها بودند. 🔸 از موافقان مذاکره می توان به علی یونسی اشاره کرد. وی نیز به همراه طیف درصدد القای این دوگانگی برآمد. اما نکته جالب این است که او پس از گذشت حدود سه سال از برجام و عدم دستیابی ایران به هیچ یک از دست آوردهای برجام، باز بر طبل دوقطبی جنگ یا می کوبید. 🔸 علی یونسی عصر یکشنبه 23 دی 97 در شورای اداری شهرستان آق قلا در همین زمینه گفت: علت اینکه رهبری به رئیس جمهور اجازه دادند برجام را به نتیجه برسانند این بود تا جنگی رخ ندهد و ما تحریم نشویم و دولت هم به خوبی توانست این کار را به نتیجه برساند. 🔹 نماینده ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی اظهار کرد: دست آورد برجام از ملی شدن صنعت نفت هم مهمتر بود چرا که اگر محقق نمی‌شد رخ می‌داد. 🔺 تحلیل امثال یونسی از برجام و نسبت دادن دست آورد برجام به رهبر معظم انقلاب درحالی مطرح می شود که دوسال قبل، یعنی 27 بهمن 95 در دیدار مردم آذربایجان شرقی به صراحت اینگونه نتیجه گیری از برجام را دروغ برشمردند. 🔺ایشان در آن دیدار فرمودند: «چه در دوره‌ی دولت قبلی آمریکا، چه در دولت فعلی آمریکا، یکی از ترفندهای دشمن این بوده است که مرتّب تهدید کنند به جنگ؛ و [اینکه] گزینه‌ی روی میز است و مانند اینها. 🔹 آن مسئول اروپایی هم، به مسئولین ما میگوید که جنگ در ایران حتمی بود؛ اگر برجام نبود، حتماً جنگ بود؛ ! چرا میگویند جنگ؟ برای اینکه ذهن ما برود به جنگ [امّا] جنگ واقعی چیز دیگر است؛ جنگ واقعی جنگ اقتصادی است، جنگ واقعی تحریم است، جنگ واقعی گرفتن عرصه‌های کار و فعّالیّت و فنّاوری در داخل کشور است؛ این جنگ واقعی است.» ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
📎 به بهانه خداحافظی آیت‌الله از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی 📝 | پستی برای شخصی یا شخصی برای پستی/ بخش نخست 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
📝 | پستی برای شخصی یا شخصی برای پستی/ بخش نخست 🔺 اینکه مدیر زحمتکش یک مجموعه بعد از عمری تلاش و کسب تجربه باید تکریم شود و بابت زحماتی که کشیده اجر و پاداش لازم و در خور شأنش را از نظام اسلامی دریافت کند، امری بدیهی و غیرقابل انکار است. 🔺 و حتی اینکه معدود افرادی در بین روحانیت با دور شدن از فضای علمی مورد علاقه خود، وارد عرصه‌های اجرایی و مدیریتی شده و آرامش آن فضا را با شلوغی‌ها و زحمات کار اجرایی عوض کرده‌اند، امری قابل تقدیر و مأجور است. 🔺 لکن آنچه در این میان قدری نگران کننده به نظر می‌رسد، این است که ظاهرا قرار نیست به هیچ عنوان گردش نخبگانی صورت بگیرد و کسانی که سالیان متمادی بر مسندهای مدیریتی تکیه زده‌اند، بازنشسته شده و جای خود را به افراد تازه نفس و با انگیزه‌تر دهند. 🔺 به طور مثال با مروری گذرا در رزومه و سوابق علمی و اجرایی «» که این روزها شایعه آماده شدنش برای تصدی ریاست بر سر زبان‌ها افتاده، قبل از هر چیزی حکایت از این دارد که سابقه و تجربه ایشان که سررشته در رایانه و احیانا فضای مجازی داشته و قدری هم به مناسبت در غرب به سر برده است ارتباط خاصی با فضای مذاهب ندارد. 🔺 اما اینکه چنین شخصی به چنین جایگاهی معرفی شود، تنها این گزینه را در ذهن مجسم می‌کند که به احتمال زیاد تصمیم بر این شده که به هر قیمتی این بزرگوار پست قبلی خود را ترک کند و با توجه به سوابق سیاسی مشکوک خود مانند امضای نامه کذایی در برای آنکه به خاطر عزل از سمت مدیریتی ۲۵ ساله! و عدم توان حضور در تیم آقای رییسی در قوه قضاییه، تبدیل به برای نظام نشود، لاجرم پستی را برایش خالی کرده‌اند که اصطلاحا دفع افسد به فاسد شود! 🔺 نگران کننده‌تر آنکه اخبار جسته و گریخته میدانی نیز موید چنین تحلیل‌های ابتدایی باشند. حال باید دید چرا و با چه منطقی شاهد وضعیت‌های مشابه در سطح مدیریتی کشور و احیانا در میان حوزویان هستیم. ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3927 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت #سید_مهدی_هاشمی/ بخش سوم 🔺 بيوگرافی اشتباهات و انحرافات عملی قبل از انقلاب 2️⃣ قتل مرحوم #شمس‌آبادی 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت / بخش سوم 🔺 بيوگرافی اشتباهات و انحرافات عملی قبل از انقلاب 2️⃣ قتل مرحوم 🔸 (سری) 🔸 به کلیه سازمان‌های اطلاعات و امنیت (به استثنای اردوگاه شمال) 🔸 از: مرکز 🔸 رمز شود 🔹 همانطوریکه از طريق جرايد آگاه شده‌اند، روز 1335/02/18 آیت الله شمس‌آبادی که از روحانیون بی‌طرف و مورد احترام مردم شهرستان و جامعه روحانیت بود، هنگامی که با همسرش برای برگزاری نماز از منزلش عازم مسجد بود، بوسیله اشخاص ناشناسی ربوده شد و به قتل رسید و جسدش در کنار جاده همایون شهر (خمینی شهر) اصفهان انداخته شد. 🔹 با پیگیری‌هایی که بعمل آمد، روز 1335/02/21 قاتلین توسط اصفهان شناسایی و دستگیر شدند و بعمل خود اعتراف کردند. قاتلین از طرفداران کتاب می‌باشند. 🔹 در این کتاب علم غیب امامان نفی شده و این تهمت به امام حسین (ع) وارد آمده که برای رسیدن به حکومت و کسب جاه و مقام به کربلا رفت و شهید شد. 🔹 نویسنده کتاب شيخ نعمت الله است که از طرفداران (امام) خمینی است و هم اکنون در تبعيد بسر می‌برد و شیخ حسینعلی نجف آبادی یکی از عوامل نزدیک (امام) خمینی نیز بر این کتاب تقریظ نوشته و مفاد آن را تأیید کرده است. وی نیز مدتی قبل به علت فعالیت‌های ضد امنیتی بازداشت و به ده سال حبس محکوم شده است. 🔹 قاتلين به اسامی: ۱ – محمد حسين جعفرزاده، دانشجوی سال دوم رشته زمین‌شناسی دانشگاه اصفهان ۲ – اسداله شفيع‌زاده، نفت فروش ۳ – محمد اسماعيل ابراهیمی، مکانیک ۴ – سید مهدی هاشمی، طلبه علوم دینی از اهالی و تحت تأثير مفاد کتاب مذکور و نظریات نامبردگان که مورد مخالفت شدید آیت الله شمس‌آبادی بوده، نامبرده را به صرف مخالفت با کتاب و نظریات آنان به قتل رسانیده‌اند. 🔹 روز جاری جریان امر و دستگیری قاتلین با کیفیت و چگونگی آن در جراید درج خواهد شد و رادیو و تلویزیون نیز موضوع را پخش خواهد کرد. بفرموده مقرر است از موضوع علیه طرفداران و ایادی (امام) خمینی حداکثر بهره‌برداری تبلیغاتی بعمل آید. 🔹 با فراهم کردن ترتیبات لازم، جنایت مذکور و نقش عوامل (امام) خمینی در این قتل فجیع در محافل و مجامع مذهبی که با هدایت آن سازمان ترتیب می‌یابد توسط وعاظ و گویندگان مذهبی تشریح و بازگو و موضوع در جراید محلی نیز درج گردد. اقدامات فوق بنحوی ترتیب و انجام پذیرد که دخالت و سایر سازمان‌های دولتی در آن محسوس نباشد. نتیجه اعلام ……………………… ثابتی «سند دوم» ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3904 🆔 @asbaat_ir
🔰 مروری بر دیدگاه در کتاب و / بخش نخست 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 مروری بر دیدگاه در کتاب و / بخش نخست 🔺 کتاب تنبيه الامّه و تنزيه المله، اثر آيةالله­نائینی، دارای یک مقدمه، پنج فصل و یک خاتمه است. مرحوم نائینی در مقدمه این کتاب، حقیقت استبداد و مشروطیت را توضیح می­‌دهد. 🔺 او در تعریف مشروطیت می­‌گوید: حکومتی است که دارای دو رکن اساسی باشد: «قانون اساسی» و «پارلمان». وی سپس معانی حُرّیّت و مساوات را بیان کرده و علت پیشرفت و توسعه غرب را این­طور توضیح داده است: عامل مدنیت و پیشرفت جوامع غربی، تمسک به علمی می­‌باشد که به اعتراف غربیان برگرفته از تعالیم اسلامی است. 🔺 نائینی ادامه می­‌دهد: در جنگ­‌های صلیبی، آنان با آشنا شدند و پیشرفت آنان از همان زمان آغاز گردید. او در پاسخ به این پرسش که چرا مسلمانان پیشرفت نکردند، می­‌گوید: علت عدم پیشرفت مسلمانان به دلایلی، از جمله عدم توجه به تعالیم اسلامی، اعراض از کتاب و سنت، و وجود استبداد و طواغیت بوده است. 🔺 محقق نائینی در مقدمه کتاب، به نکته دیگری نیز اشاره می­‌کند که در جهان اسلام، اغلب از دین برای توجیه استبداد استفاده شده است: «دسته گرگان آدم خوار ایران، چون برای ابقای شجره خبیثه ظلم و استبداد و اغتصاب رقاب و اموال مسلمين، وسیله و دست آویزی بهتر از اسم حفظ دین نیافتند و …». 🔺 ایشان سپس به بحث درباره وجود حکومت پرداخته و با ذکر چند دلیل، از جمله احقاق حق، حفظ نظم، تربیت، وجود احکام سیاسی و مدنی در اسلام، منع ظلم، و جلوگیری از مداخله اجانب در کشورهای اسلامی، وجوب حکومت در عصر غیبت را اثبات کرده است. 🔺 از دیدگاه مرحوم نائینی، حکومت­‌ها دو دسته اند: نخست، حکومت­های تملكیّه و استبدادیه است که در این نوع حکومت­ها همه چیز مسخّر حاکم است و در ملکیت حاکم قرار دارد؛ دوم، حکومت­های مقیده یا محدوده (یا عادله، مشروطه، مسئوله و دستوریه) می­‌باشد که اساس حکومت در اینها، اقامه وظایف و مصالح نوعیه است و حدود آن محدود به انجام وظیفه است، نه بیش از آن. 🔺 آية الله­ نائینی بر این باور است که موانع ایجاد استبدادی در شریعت وجود دارد، مانند: وجود عصمت در (که در زمان معصوم محقق می شود)، وجود سرشت و عدالت و صلاح در حاکم اسلامی، تحديد وظایف و درجه استیلای سلطان به کیفیت اقامه عدل (که در قانون اساسی متجلی است). 🔺 ایشان در ادامه به بحث­‌های کلیدی اندیشه خود، یعنی « و مساوات» پرداخته و مساوات را در سه چیز دانسته است: نخست، مساوات در حقوق؛ دوم، مساوات در احکام؛ سوم، مساوات در قصاص و مجازات؛ به این معنا که همه افراد ملت در جميع حقوق و احکام با شخص والی مساوی‌اند. او می­‌افزاید: مخالفین ما در بحث مساوات و آزادی مغالطه کردند. 🔺 آنان مساوات را به منزله تساوی مسلم با اهل ذمه، بالغ و نابالغ، [و] عاقل با مجنون، در باب توارث، تناكح و می­‌دانند که این منظور ما نیست و آزادی را به منزله آزادی در حجاب و انجام دادن محرمات می­‌دانند، در حالی­که این منظور نیست. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3887 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| ضرورت اصلاح ساختار و برنامه‌های حوزه 💠 #شهید_مطهری (ره): چرا برنامه‌های تحصیلی ما مطابق #احتیاجات، تنظیم نمی‌شود؟ چرا بازار #القالب و عناوین، اینقدر رایج است، اما مجله و کتاب مفید به قدر کافی نداریم؟ چرا زعمای صالح و #روشنفکر ما، همین که در رأس کارها قرار می‌گیرند، قدرت #اصلاح از آنها سلب می‌گردد و گویی اندیشه‌های اصلاحی خود را فراموش می‌کنند؟ 📚 ده‌گفتار #حوزه_علمیه #مدیریت #اصلاحات 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 5️⃣ / بخش سوم 🔰 ! 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 5️⃣ / بخش سوم 🔰 ! 🔸سید محمد موسوی بجنوردی همزمان با فعاليت‎های سیاسی، اجتماعی و امور اجرایی، كار تدريس در دانشگاه ها را پی می‎گیرد و تا سال 1382 به رتبه استادی رسیده و به نشر افکار و دیدگاه خود در دانشکده های مختلف می‎پردازد. 🔸او از علاقه شخصی خود به و نحوه شکل‎گیری آن چنین می‎گوید: «زمان تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی بنده عضو شورای عالی قضایی بودم به همین خاطر با کسب اجازه از حضرت امام راحل، طی بخشنامه‌ای به تمام دادسراهای انقلاب، از آنها درخواست کردم تا از ارائه کمک‌های نقدی و غیرنقدی برای توسعه دانشگاه دریغ نکنند». 🔸البته دانشگاه آزاد از جمله مراکزی است که در شادی‎ها همه متصدی و بوجود آورنده آن بوده‌اند ولی گاه پاسخ‎گویی، کسی جواب‎گو نیست. 🔸وی علاوه بر دانشکده های حقوق و الهیات دانشگاه‎های مختلف، در موسسه عالی بانکداری ایران و پژوهشکده امام و انقلاب ‎(ره) هم مشغول به تدريس می‎شود. نظرات وی در این سال‎ها همواره مورد بحث مجامع علمی بوده است. 🔸موسوی بجنوردی تجربه تدریس در دانشگاه‎های خارجی از جمله: کانادا، آمریکا، مراکش و... در کارنامه خود دارد. يكی از جلسات جالب و مورد توجه وی حضور در دانشگاه بريتيش كلمبيای کانادا و تدريس خصوصی به كميسر عالی حقوق بشر می باشد. 🔸پروفسور كاپيتورن كه استاد دانشگاه است در آن سال كه هنوز نماينده سازمان حقوق بشر در ايران نبوده، جلساتی درباره «حقوق جزا در اسلام» را به صورت خصوصی نزد سید محمد موسوی بجنوردی می‌گذراند. 🔸موسوی بجنوردی پس از چندی حضور در غرب، دانشگاه‎های ایران را ترجیح می‎دهد و به ایران برمی‌گردد. وی پیشنهاد دکتر مبنی‎بر تصدی‎گری مسئوليت بخش علوم اسلامی دانشگاه جرج تاون واشنگتن دی سی را هم قبول نمی‎کند و معتقد است دانشگاه‎های داخل كشور بيشتر از خارج، نيازمند اسلام راستين هستند! 🔸البته ظاهرا، پربی‌راه نیست که وی در نقل خاطره‎ای ! به مخاطب این گونه القا کرده که سال‎ها قبل، دانش بی‌پایان ایشان، از طرف یکی از افراد مرتبط با امام زمان (عج) تأیید شده است! 🔸او در هفته نامه آسمان به خاطره ای مربوط به سال 56 اشاره کرده که به همراه دو فرزند حضرت امام به لبنان سفر و در قهوه خانه ای در شهر با یک کف بین برخورد می‌کنند! 🔸آن فرد بعد از دیدن کف دست و پشت گردن و پرسیدن اسم مادر، به حاج آقا مصطفی خطاب می‎کند شما همین امسال فوت می‎کنید و آرزویت را نمی‎بینی. سپس به سمت رفته و با ایشان نیز همین کار را کرده سپس به حاج احمدآقا می‎گوید که شما آرزوی ایشان را می‌بینی و بسیار بالا می‌روی! 🔸بجنوردی می‎گوید وی سپس به طرف من آمد من در آن لحظه ترسیدم و با خودم گفتم الان می‌خواهد بگوید که تو هم می‌میری! به من گفت: دریا پایان دارد ولی علم تو پایان ندارد! من بسیار خوشحال شدم که در مورد مردن من چیزی نگفت! 🔸هنگامی که می‌خواستم پول ایشان را بدهم یک دفعه دیدیم که ایشان نیست! و هیچ کدام از سه نفرمان ایشان را ندیدیم و انگار زمین سوراخ شد و او رفته بود. دقیقا حدود یک ماه بعد از این حادثه حاج آقا مصطفی فوت کردند!... من خیلی میل داشتم که ببینم ایشان چه کسی است و فکر کردم که شاید جزو هستند؛ جزو آن هفتاد نفری که خدمت امام زمان (عج) می‎رسند و از خیلی چیزها خبر دارند! 🔸موسوی بجنوردی در حالی این خاطره را با این کیفیت بیان می‌کند که یکی از یاران نزدیک حضرت امام(ره) آن را به گونه دیگری مطرح می‌کند که ما در اینجا از ذکر آن معذوریم. ادامه دارد... 🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد #فریدمدرسی/ بخش یازدهم 💠 نگاهی به کارویژه فرید مدرسی در حوزه 8️⃣ حمله، تخریب و تنقیص #جریان_انقلابی 🔸 اما وی (فرید مدرسی) به همین ها اکتفا نمی‌کند. بلکه به تخریب، تنقیص و حمله به جریان انقلابی و چهره‌های شاخص این جریان نیز می‌پردازد. او مانند دیگر #اصلاح_طلبان کینه خاصی از آیت الله #مصباح_یزدی و آیت الله #یزدی و امثال این بزرگواران دارد. پس گاه و بیگاه به ایشان می‌پردازد و می‌تازد. 🔸 نگاهی به آرشیو مقالات و یادداشت‌های وی در وبلاگش نشان می‌دهد تحلیل و نقد اندیشه و عملکرد آیت الله مصباح یزدی و آیت الله محمد یزدی چقدر برای وی دارای اهمیت است. 🔸 وی پس از نامه آیت الله یزدی خطاب به آیت الله #شبیری_زنجانی در انتقاد از دیدار ایشان با سید محمد خاتمی، یادداشتی با این عنوان منتشر می‌کند: «محمد یزدی ۸۷ ساله چگونه بود؟» وی در این یادداشت جهت‌دار چهره‌ای غیر منطقی، عصبی و متعصب از آیت الله یزدی ارائه می‌دهد. 🔸 این یادداشت که کاملا مغرضانه به نگارش درآمده است تصویری تک بعدی و خشن و عصبی از یک شخصیت برجسته انقلابی ارائه می‌دهد. فرید مدرسی نمی‌تواند احساس خود نسبت به جریان انقلابی را کتمان کند. پس #نفرت را با قلمش منتشر می کند. ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3850 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علیمه_قم/ بخش هفتم 💠 ظهور یک زاویه 🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات 2️⃣ گفتگوی #سیدمحمدعلی_ایازی با #شفقنا 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش هفتم 💠 ظهور یک زاویه 🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات 2️⃣ گفتگوی با 🔸 با توجه به اینکه ایازی (عضو مجمع مدرسین و محققین) در سال‎های ابتدایی تأسیس دفتر تبلیغات، سرپرستی انتشارات آن مرکز را از سویی و سردبیر که به گفته او از مجلات به حساب می‎آمد، را نیز از سوی دیگر برعهده داشت، مواضع و دیدگاه وی برای روشن شدن ابعاد فکری دفتر تبلیغات در آن زمان دارای اهمیت است. 🔸 وی در ابتدای این گفت وگو در خصوص فلسفه تشکیل به این مطلب اشاره داشت که دفتر تبلیغات پاتوقی برای گروه روشنفکر به حساب می‎آمد؛ زیرا این گروه پس از انقلاب برای اینکه در حوزه علاوه بر نگاه سنتی یک نوع نگاه دیگر نیز وجود داشته باشد، دفتر تبلیغات را تشکیل دادند، وی در این رابطه گفت: 🔻 «انقلاب اسلامی‎که پیروز شد جمعی به این می‎اندیشیدند که باید در حوزه به جزء آن نگاه که وجود دارد، نگاه نواندیشانه به صورت تشکّل نیز وجود داشته باشد. ابتدا دفتر تبلیغات اسلامی كه اصل‌اش به عنوان دفتر تبلیغات امام بود، تشکیل شد و جمعی از فضلا هم در آن مجموعه قرار گرفتند». 🔸 ایازی در ادامه با اشاره به اینکه هدف اصلی دفتر تبلیغات ترویج همین نگاه در قالب نشریات و مجلات بود گفت: «آن مجموعه در آغازش به دلیل شرایط کشور اهتمام خود را به امر تبلیغ گذاشت و مبلغان زیادی را به نقاط مختلف کشور فرستاد؛ بعدها که مسائل جنگ اتفاق افتاد و اعزام مبلغ به مناطق جنگی پیش آمد، این حرکت را در اعزام مبلغ انجام داد. 🔻 اما در کنار آن شروع به کارهای آموزشی و پژوهشی کرد و در ابعاد مختلف امور دینی پرداخت. در کارهای آموزشی بیشتر هدفش این بود که روحانیت را با نیازهای جدید آشنا کنند و دانش‌های مختلفی که در حوزه آن زمان مرسوم و متداول نبود؛ مثل ، علوم اقتصادی، مدیریت، روانشناسی، جامعه شناسی و مسائل دیگر را برای طلاب دهند. در بخش تحقیقات هم یکسری کارهای بنیادی شروع شد و یک بخشی هم به عنوان پاسخ به سوالات و نیازها تاسیس شد». 🔸 مطابق این اظهار نظر به خوبی روشن می‌شود كه خط فكری موسسین و گردانندگان دفتر تبلیغات در دوره ابتدایی رویکرد روشنفکری بوده است و همین مبنای عملکرد دفتر در عرصه آموزش و پژوهش قرار می‌گیرد و هر روز با نشریه و مجلات جدید درصدد پررنگ کردن این نوع رویکرد برآمدند، و به جای آنکه عرصه را که رسالت اصلی دفتر بود گسترش دهند، به سمت آموزش و پژوهش با رویکرد روشنفکری حرکت کردند. ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی روند رسیدن به موج #تمدن_خواهی در جهان اسلام/ بخش دوم 3️⃣ موج سوم: تشکیل حکومت (نظام‌سازی سیاسی) 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی روند رسیدن به موج در جهان اسلام/ بخش دوم 3️⃣ موج سوم: تشکیل حکومت (نظام‌سازی سیاسی) 🔺 نهضت‌های اسلام گرایانه پس از پیروزی باید نظامی سیاسی برای اداره و حکومت بر جامعه طراحی و اجرا نمایند. بر این اساس مسلمانان باید در مقابل نظام یک نظام سیاسی براساس اصول و تعالیم دینی بنیان نهند. 🔺 به عبارت دیگر جنبش‌های اسلامی برای تداوم مسیر خود و بقاء در صحنه مبارزات سیاسی و اجتماعی باید در اداره جامعه وارد شوند و در امور حکومتی مشارکت کنند. 🔺 این مسئله با توجه به فضای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشورهای اسلامی از تشکیل و شرکت در انتخابات و اختصاص برخی از کرسی‌های پارلمانی تا تشکیل حکومت تمام عیار اسلامی متفاوت است. 🔺 به این ترتیب می‌توان گفت تنها راه نجات مسلمانان از استعمار و استبداد و راه تحقق احکام همه جانبه اسلامی برپایی دولت توانمند دینی است نه دین دولتی. 🔺 بهترین نمونه این مرحله از نهضت­‌های اسلامی، است که با سرنگونی حکومت شاهنشاهی، حکومتی دینی و اسلامی را مستقر کرده است. جالب اینکه ایران با وجود اینکه مرحله نهضت و جهاد را دیرتر یا ضعیف‌تر آغاز کرد ولی مرحله ایجاد حکومت را به سرعت و قدرت به انجام رساند. 🔺 قبل از این اندیشمندان جهان اسلام تشکیل حکومت اسلامی را تبیین نموده بودند. 🔺 در جهان تسنن دعوت به بازگرداندن عنصر خِلافت به‌عنوان محور تشکیل حکومت اسلامی، توسط اندیشمندان گوناگونی مطرح گردید؛ رشیدرضا، از پایه‌گذاران تفکر سَلفی، موضوع خلافت را به صورت جدی مطرح کرد. 🔺 در این زمینه، پیشنهاد عملی وی تشکیل حکومت فراگیر اسلامی به مرکزیت موصل و بیعت با «امام هادی»، امام زیدی یمن در عصر رشیدرضا، به عنوان خلیفة مسلمین بود. 🔺 در حوزه تشیع، آیت الله اندیشه تشکیل حکومت اسلامی در عصر جدید را در کتابی با نام تنبیه الامة و تنزیه الملّة مطرح کرد و (ره) با طرح موضوع شکل امروزین نظریة حکومت اسلامی را مطرح نمود. ادامه دارد ... ✍️ حجت الاسلام محسن محمدی 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3892 🆔 @asbaat_ir