📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
5️⃣ #سیدمحمد_موسوی_بجنوردی/ بخش چهارم
🔰 #نظریه_پردازی_منفعلانه/ قسمت اول👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
5️⃣ #سیدمحمد_موسوی_بجنوردی/ بخش چهارم
🔰#نظریه_پردازی_منفعلانه/ قسمت اول
🔹یکی از موضوعات علمی که این سالها ذهن جامعه معطوف به آن شده، بحث #حقوق_زنان در جامعه اسلامی است. با رخنه و گسترش فرهنگ غرب در جوامع اسلامی و ترجمه علوم انسانی در دانشگاهها، برخی عالمان تحت تأثیر این علوم و جو زدگی جامعه، به تبیین و تطبیق این نظریات با احکام اسلامی پرداختهاند. یکی از افرادی که در حوزه زنان وارد شده و به دادن نظریات #نواندیشانه_دینی مشهور شده سید محمد موسوی بجنوردی است.
🔹در خاطرات وی از ابتدای انقلاب آمده، وی با جسارتی که به خرج داده توانسته #قضات_زن شاغل در رژیم شاه منحوس را به کار برگرداند. او میگوید: «اول که به شورای عالی قضائی رفتم دیدم تمام قضات زن را بازنشسته کردند. به شهید بهشتی گفتم من شما را قبول دارم اما با چه ملاکی این کار را انجام دادهاید؟ چرا زن نمیتواند قاضی شود؟ مگر قضاوت با جنسیت ارتباط دارد؟ قضاوت با علم و تقوا باید انجام شود نه با جنسیت. گفتم اگر قضات زن را برنگردانید من استعفا میدهم.
🔸ایشان آدم روشنی بود. او گفت بله من موافقم. آقای موسوی اردبیلی هم دو به شک بود. آقای #صانعی هم موافق من بودند. همه قضات زن را برگرداندیم. بعد هم در قانون از واژه «هرکس» برای شرایط قاضی شدن نام بردیم. حال میخواهد زن باشد یا مرد. پس ببینید چنین سلیقههایی در بین افراد وجود داشت و چون جوانتر و جریتر هم بودم، وقتی عقیده ام چیزی بود، ساکت نمیماندم».
🔹بحنوردی در واکنش به بحث تفکیک جنسیتی در دانشگاهها میگوید: #تفکیک_جنسیتی اهانت به مقام زن است و کسانی که به طرح این مسائل در دانشگاهها میپردازند، در تلاشند زن را موجودی بوالهوس تعریف کنند.
🔸او میگوید: در مدتی که در دانشگاهها در مقاطع مختلف تدریس میکنم، در همه کلاسها دخترها و پسرها کنار هم مینشینند. تاکنون در دانشگاه خلافی ندیدهام و میدانم که دانشجویان در کلاس درس تمام هوش و حواس خود را صرف تحصیل میکنند.
🔹موسوی بجنوردی در گفتوگویی درباره موضوع تعدد همسر برای مردان، اظهارنظر کرده و دیدگاهی جدید را در این باره مطرح میکند او معتقد است همسر دوم در شرایط امروز #شبهه_شرعی دارد. و معتقد است که هیچ مردی نمی تواند دو تا زن بگیرد و این تعدد زوجات برای سرپرستان یتیمان است که در آیه قرآن ذکر شده و اما باتوجه به اینکه ما شرایط آن روز را نداریم، ربطی ندارد که بتوانیم دو، سه یا چهار تا زن بگیریم.
🔹 سید محمد موسوی بجنوردی در این گفتوگو تصریح میکند که قباله های 12شرطی ازدواج را وی درست کرده و یکی از آن شروط را از کانون انگلستان - آمریکا گرفته است، آن هم مبنی بر این که اگر مردی زنش را طلاق داد، باید نصف دارایی خود را به زن بدهد.
🔹 او میگوید: «در اروپا این طوری است که اگر زن طلاق داد، زن باید نصف دارایی خود را به مرد بدهد و اگر هم مرد طلاق دهد، او باید نصف داراییش را به زن بدهد که ما آمدیم و تنها بخش دوم آن را گرفتیم. یعنی اگر مردی زن خود را بدون عذر موجهی طلاق داد باید نصف دارایی خود را که در زمان زناشویی تحصیل کرده است را به زن بدهد.
🔹او می گوید: یادم است آیت الله #صافی_گلپایگانی به ما گفتند، این چه قانونی است که شما وضع کردید؟ این کار باعث میشود تا خانم ها کیسه بدوزند. ما در جواب گفتیم هدف ما از این کار، ابتدا کاهش آمار #طلاق است و دوم این که زن خانه بعد از چند سال زندگی اگر طلاق بگیرد باید جایی برای زندگی داشته باشد».
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| مرحوم حاج آقا مصطفی رهنما #مبارز_خستگیناپذیر
💠 #امام_خامنهای: تلاش خستگیناپذیر این روحانی پارسا (حجت الاسلام مصطفی رهنما) در مبارزهی قلمی و فکری برای مسألهی #فلسطین که از جوانی تا کهنسالی و در بیش از نیم قرن ادامه داشت، چهرهئی #نادر و تحسین برانگیز از وی در ذهن همهی کسانی که این عالمِ متواضع و پر #استقامت را میشناختند، ترسیم میکرد.
🗓 10 مهر 1392
#روحانیت_متعهد
#روحانیت_اصیل
#روحانی_مبارز
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی روند رسیدن به موج #تمدن_خواهی در جهان اسلام/ بخش سوم
🔹 تلاشهای عملی برای تشکیل #حکومت_اسلامی
🔺 علاوه بر کوششهای نظری، تلاشهای عملی نیز برای تشکیل حکومت اسلامی انجام شد. در شمال #نیجریه، عثمان دان فُودیو، در آغاز سده نوزدهم میلادی، یک حکومت اسلامی تأسیس کرد که نزدیک به یک سده تداوم داشت.
🔺 در حوزه تسنن، اقدامهای موفق و نیمه موفق دیگری نیز صورت گرفت. در #سودان حسن الترابی، از گروه اخوان المسلمین، به عنوان نظریهپرداز تشکیل حکومت اسلامی، به کمک حسن عمر البشیر حکومت غیر دینی جعفر نُمیری را سرنگون کرد و در آن کشور حکومت اسلامی با داعیة «اجرای شریعت» تشکیل داد.
🔺 در #ترکیه، نجمالدین اربکان، حزب رستگاری ملی (رفاه) را، با اندیشه اعلام نشده (از ترس ژنرالهای ارتش) حکومت اسلامی، تأسیس کرد که با کوشش بسیار و تغییر مکرر شیوه، سرانجام حکومتی ائتلافی با تانسو چیللر تشکیل داد که از بارزترین نمادهای آن بازگرداندن حجاب بانوان، تشکیل نماز جماعت در ادارات و توسعة مدارس امام خطیب بود.
🔺 این راه را حزب فضیلت اسلامی به رهبری رجب طیب اردوغان تا آنجا ادامه داد که سرانجام اسلامگرایان ترکیه هر دو پست نخستوزیری و ریاست جمهوری را با اتکا به آرای مردم به دست گرفتند.
🔺 در #الجزایر جبهه نجات اسلامی به رهبری عباس مدنی، برای تأسیس حکومت اسلامی شکل گرفت و به سرعت گسترش یافت، بهگونهای که در انتخابات شهرداریها در همه شهرهای الجزایر، اکثریت آرای مردم را به دست آورد.
🔺 در حوزه تشیع، آیت الله #سیدعبدالحسین_لاری، در اوایل سده بیستم میلادی، حکومت اسلامی را بر مبانی #ولایت_فقیه در جنوب ایران تشکیل داد.
🔺 شاید بتوان حکومت #میرزاکوچکخان_جنگلی در چارچوب «حزب اتحاد اسلام» در گیلان را با تسامح، یکی از نمونههای ناقص تأسیس حکومت اسلامی بهشمار آورد.
🔺 اقدامی ناقص که در زمان ضیاءالحق برای تصویب «لایحه شریعت» در مجلس به عمل آمد و تغییر نام #پاکستان به جمهوری اسلامی پاکستان میتواند بخشی از کوششهای صورت گرفته برای تأسیس حکومت اسلامی بهشمار آید.
🔺 افزون بر این موارد نمونههای دیگری را در جنبشهای اسلامی میتوان یافت که علی رغم تفاوتهای فراوان در مبانی سیاسی، فقهی و دینی در برپایی حکومت اسلامی مشترکند، مانند #طالبان، #داعش و یا زیدیه در یمن.
🔺 در مجموع با دیدی بسیار کلان و کلی میتوان گفت امروز به لحاظ مفهومی، جنبشهای اسلامی در سطح سیاسی و فکری در آرزوی برپایی حکومت اسلامی «اشتراک اعتقادی یا ایدئولوژیک دارند».
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام محسن محمدی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3892
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
6️⃣ پاسخِ پرسش ششم اسباط
🔹 سؤال: وظیفه مسوولین حوزه و همچنین طلاب گرامی نسبت به #پدیدهها و #جریانهای_نوپدید در حوزه علمیه چیست؟
◀️ در پاسخ به این پرسش، #پاسخهایی از سوی #اعضای_فرهیخته کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، در ذیل منتشر میشود و به جهت کثرت پاسخها، از ذکر اسامی ادمین آنها صرف نظر میگردد.
1️⃣ زمان ما، زمان گذشته نیست که حوزه جزیرهای جدا از جامعه و جریانهای سیاسی و اجتماعی باشد، امروز حوزه نیازمند یک مرکز بزرگ جریانشناسی است، نیازمند ایجاد میزهای جریانها و کرسیهای شخصیتشناسی است، آن هم زیر نظر بزرگان حوزه.
🔹 باید جمعی هر ماه و حتی هر هفته نتایج بررسیهای خود درباره جریانهای فکری، اعتقادی و سیاسی و حتی اقتصادی داخل حوزه را در اختیار مسئولان و بزرگان حوزه قرار دهند، تا حداقل بدانند در کدام جلسه شرکت کنند، با کدام افراد ملاقات کنند، با کدام ادبیات حرف بزنند. چرا باید ما شاهد دیدن فلان عکس فلان مسئول حوزه در نشست و موسسه مخالف نظام باشیم!!
🔹 چرا باید فلان مسئول حوزوی در افطاری فلان جریان کذایی شرکت کند، مقصر کیست؟ این آقایان یا مشاوران و مطلعان آنان؟ یا نبود یک مرکز جریانشناسی؟
2️⃣ به نظر من تا جریانی و یا گروهی بر علیه اصل حوزه و اصل نظام حرکتی نکرده، نباید با آنها برخورد شود، نباید با آنها کاری داشت، باید زیر نظر داشت، باید بصیرت افزایی کرد اما برخورد نه، برخورد با آنها هم باید با دلیل و منطق و از داخل حوزه باشد، اگر افاقه نکرد، تجمع برقرار کرد، در تجمعات هم باید جلو افراد افراطی را گرفت.
3️⃣ متأسفانه کار حوزه شده، نشستن و تماشاکردن و گاهی خودشان هول دادن بعضی از طلبههای جوان به جلو برای تابلو شدن.
🔹 فلان طلبه جوان را با یک صحبتهای زیبا و یک کتاب و یک نظریه نیمبند بزرگ میکنند، حلوا حلوا میکنند، او را فاضل میخوانند، از آن طرف هم این مجلههای حوزه که ماشاء الله کم هم نیستند از چپ و راست عکسش را میزنند و دکتر دکتر مینویسند، چند سال که میگذرد همینها با شخصیت کاذبی که پیدا کرده و غرور علمی، میافتند به جان حوزهها و بزرگان. آقایان حوزوی هم که برنامهی تربیتی و اخلاقی برای آنها ندارند، هرکدام میشوند یک خرده جریان.
🔹 سروران گرامی، اگر برنامه برای این پیش فعالان حوزوی ندارید، لااقل بزرگشان نکنید!!
🔹 یکی از تغییرات ساختار حوزه مینویسد؟! یکی از تغییر لباس روحانیت میگوید؟! ... بابا چه خبر است، ببینید امام و رهبری و سایر بزرگان حوزه چه فرموده و میفرمایند!
4️⃣ فعلا که در هر خیابان و کوچهای پشت سرهم بیت و موسسه و مدرسه باز میشود، خدا به جریانشناسان آینده حوزه رحم کند؟!
5️⃣ برخورد با بعضی از جریانها، فقط و فقط تدبیر میخواهد و تدبیر، مدیریت میخواهد و مدیریت اما کو تدبیر؟ کو مدیریت؟
6️⃣ بعضی برخوردهای افراطی با بعضی از جریانها موجب بزرگشدن آنها میشوند، بعضی عمدا حرف میزنند، عمدا نشست برگزار میکنند، عمدا خودزنی میکنند تا بزرگ شوند، دیده شوند این طلبههای انقلابی چرا گاهی در زمین آنها بازی میکنند؟
7️⃣ فقط باید با جریانهایی که امام و رهبری برخورد کرده و میکنند، برخورد کرد، بقیه حاشیهسازی است.
🆔 @asbaat_ir
🔰پستی برای شخصی یا شخصی برای پستی/ بخش دوم
1️⃣ اگر فکر کنیم در عالم واقع مراکزی مانند #مجمع_تقریب بیشتر حالت فرمالیته و تشریفاتی داشته و هیچ وقت قرار نیست خروجی چشمگیری را از چنین ارگانهایی شاهد باشیم، کما اینکه در عالم واقع هم چیز بیشتری در دست نیست، امری علی حده بوده و باید بگوییم اصل تاسیس این نوع مراکز صرفا برای اشتغالزایی بوده و فقط برای آن است که نشان دهیم ما هم برای تقریب مذاهب برنامه داریم و در عمل به کارهای خود برسیم و برنامهای برای چنین مرکز با اهمیتی نداشته باشیم.
🔺 صد البته چنین برداشتی با همه ذهنیات ما نسبت به #نظام_اسلامی منافات داشته و هدر رفت میلیونها بلکه میلیاردها بودجه بیت المال هیچ توجیهی نخواهد داشت.
2️⃣ صورت دوم آن است که بگوییم خیر، این مراکز با اهداف مقدس و متعالی تأسیس شده ولی چون در ادامه به خروجی نرسیده و به اصطلاح آبی از آنها گرم نشده مسئولین محترم دفتر رهبری به خاطر خالی نبودن عریضه، تصمیم گرفتهاند از همین آدمهای کم رمق، فردی انتخاب کرده و در آن جایگاه نصب کنند تا هم این افراد مشکلساز نشده و دلخوش به مسئولیت باشند و هم آن پستها خالی نمانند تا بعدها سر فرصت فکری به حالشان بشود!
🔺 البته این هم عاقلانه به نظر نمیرسد، چون نظام مقدس جمهوری اسلامی که ثمره خون هزاران شهید بوده و با جبهه مقاومتش امروز در عالیترین موقعیت خود در طول بیش از هزار سال گذشته قرار گرفته است، هیچ وقت به خود اجازه نمیدهد یک نهاد انقلابی را به بازی گرفته و صرفا برای صرف وقت عدهای، آنجا را مشغول نشان دهد؛ هر چند مانند #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه که مقام معظم رهبری در موردش فرمود خروجی معتنابهی از آن مشاهده نمیشود (نقل به مضمون) در واقع کار خاصی هم نکند.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3927
🆔 @asbaat_ir
🎙 #امام_خامنه_ای| هیچ کس در عالم #روحانیت، نباید خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد
🔹 آنچه که لازم است عرض بکنم – که از همهی این مطالب مهمتر است – نسبت حوزههای علمیه است با #انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد.
🔹 نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الیاللّه و مبلّغان اسلام قرار داده. کِی چنین چیزی در اختیار شما بود؟ امروز یک طلبهی فاضل در #تلویزیون مینشیند نیم ساعت حرف میزند، ده میلیون، بیست میلیون مستمع از روی شوق به حرف او گوش میدهند.
🔹 کی چنین چیزی برای من و شما در طول تاریخ #روحانیت، از اول اسلام تا حالا، وجود داشته؟ این اجتماعات بزرگ کِی وجود داشت؟ این نمازجمعهها کِی وجود داشت؟ این همه جوان مشتاق و تشنهی معارف کِی وجود داشت؟ امروز این جوانهای دانشجو و غیر دانشجو را که مشاهده میکنید – حالا من دانشجوها را میگویم – همهشان تقریباً و تغلیباً مشتاقند از مفاهیم اسلامی و معارف اسلامی چیزهائی را بشناسند و چیزهائی را بفهمند و سر در بیاورند.
🔹 من و شما باید زمینه فراهم کنیم که بتوانیم به آنها جواب دهیم. این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟ علاوه بر این، ابزارهای تسهیلکننده، مثل رایانهها و ارتباطات اینترنتی و #فضای_مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست. اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوقالعادهای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود.
🔹 اگر #ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفادهای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3899
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔰 جریانشناسی #حوزههای_علمیه_شیعه_لبنان/ بخش نخست
🎙 #مصاحبه|رویکردهای حوزههای علمیه شیعه لبنان
حجت الاسلام شاکر: 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #حوزههای_علمیه_شیعه_لبنان/ بخش نخست
🎙 #مصاحبه|رویکردهای حوزههای علمیه شیعه لبنان
حجت الاسلام شاکر:
🔹 در مورد جریانشناسی حوزههای علمیه شیعه لبنان و نیز اینکه این حوزههای علمیه چه جایگاهی دارند و فعالیتهایشان در چه سطحی است، در توضیح کلی آن باید گفت که تقسیمبندی که جلسه قبل انجام دادیم و گفتیم که قسمتی از آن به فرض، فکر #علامه_فضل_الله است و قسمتی دیگر مثلاً اندیشه #سیدجعفر_مرتضی است که به نوعی با هم در تقابل هستند چرا که یکی از آنها اندیشه #تقریب و گفتگوی ادیان را به شدت دنبال میکند و دیگری روی ارزشها و بحثهای #تاریخی متمرکز شده است.
🔹 علامه فضلالله به اصطلاح #متجدد بود، روشن فکر بود، المرجع المجدد، به اصطلاح مرجع تقلید روشن فکر و امروزی بود، ایشان بحثهای تقریب مذاهب را به شدت دنبال میکرد حتی در بعضی موارد چه بسا – ارزشگذاری نمیکنم، بلکه گزارش میدهم – افراط هم کرده مثلاً #شهادت_حضرت_زهرا (س) را زیر سوال برد، و یا حتی ایشان در مورد #گفتگوی_ادیان هم بحثهای خیلی جدی داشتهاند، در مقابل آقای سید جعفر مرتضی، یک عالم #سنتی که بیشتر روی بحثهای تاریخی و #اعتقادی تاکید دارند.
🔹 علامه سید جعفر مرتضی منکر تقریب و وحدت نیستند، من با ایشان در این مورد به طور مفصل صحبت کردم، ایشان به اصطلاح یکی از منادیان و طلایهداران تقریبند، نه در سطح آقای #تسخیری و یا مرحوم آقای والیزاده ولی به هرحال ایشان منکر و مخالف وحدت و تقریب نیست، وحدت را ضروری میداند، بحثهای خوبی در مورد وحدت دارد اما پژوهشهایشان معطوف به بحثهای تاریخی و کلامی است، و یک حالت مناظره مانند با اهل سنت دارد، فقهشان #فقه_مقارن نیست، فقه انفعالی است، یعنی به نوعی مقابل آنها ایستادهاند.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3999
🆔 @asbaat_ir