📸 #عکس_نوشته| مرحوم حاج آقا مصطفی رهنما #مبارز_خستگیناپذیر
💠 #امام_خامنهای: تلاش خستگیناپذیر این روحانی پارسا (حجت الاسلام مصطفی رهنما) در مبارزهی قلمی و فکری برای مسألهی #فلسطین که از جوانی تا کهنسالی و در بیش از نیم قرن ادامه داشت، چهرهئی #نادر و تحسین برانگیز از وی در ذهن همهی کسانی که این عالمِ متواضع و پر #استقامت را میشناختند، ترسیم میکرد.
🗓 10 مهر 1392
#روحانیت_متعهد
#روحانیت_اصیل
#روحانی_مبارز
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی روند رسیدن به موج #تمدن_خواهی در جهان اسلام/ بخش سوم
🔹 تلاشهای عملی برای تشکیل #حکومت_اسلامی
🔺 علاوه بر کوششهای نظری، تلاشهای عملی نیز برای تشکیل حکومت اسلامی انجام شد. در شمال #نیجریه، عثمان دان فُودیو، در آغاز سده نوزدهم میلادی، یک حکومت اسلامی تأسیس کرد که نزدیک به یک سده تداوم داشت.
🔺 در حوزه تسنن، اقدامهای موفق و نیمه موفق دیگری نیز صورت گرفت. در #سودان حسن الترابی، از گروه اخوان المسلمین، به عنوان نظریهپرداز تشکیل حکومت اسلامی، به کمک حسن عمر البشیر حکومت غیر دینی جعفر نُمیری را سرنگون کرد و در آن کشور حکومت اسلامی با داعیة «اجرای شریعت» تشکیل داد.
🔺 در #ترکیه، نجمالدین اربکان، حزب رستگاری ملی (رفاه) را، با اندیشه اعلام نشده (از ترس ژنرالهای ارتش) حکومت اسلامی، تأسیس کرد که با کوشش بسیار و تغییر مکرر شیوه، سرانجام حکومتی ائتلافی با تانسو چیللر تشکیل داد که از بارزترین نمادهای آن بازگرداندن حجاب بانوان، تشکیل نماز جماعت در ادارات و توسعة مدارس امام خطیب بود.
🔺 این راه را حزب فضیلت اسلامی به رهبری رجب طیب اردوغان تا آنجا ادامه داد که سرانجام اسلامگرایان ترکیه هر دو پست نخستوزیری و ریاست جمهوری را با اتکا به آرای مردم به دست گرفتند.
🔺 در #الجزایر جبهه نجات اسلامی به رهبری عباس مدنی، برای تأسیس حکومت اسلامی شکل گرفت و به سرعت گسترش یافت، بهگونهای که در انتخابات شهرداریها در همه شهرهای الجزایر، اکثریت آرای مردم را به دست آورد.
🔺 در حوزه تشیع، آیت الله #سیدعبدالحسین_لاری، در اوایل سده بیستم میلادی، حکومت اسلامی را بر مبانی #ولایت_فقیه در جنوب ایران تشکیل داد.
🔺 شاید بتوان حکومت #میرزاکوچکخان_جنگلی در چارچوب «حزب اتحاد اسلام» در گیلان را با تسامح، یکی از نمونههای ناقص تأسیس حکومت اسلامی بهشمار آورد.
🔺 اقدامی ناقص که در زمان ضیاءالحق برای تصویب «لایحه شریعت» در مجلس به عمل آمد و تغییر نام #پاکستان به جمهوری اسلامی پاکستان میتواند بخشی از کوششهای صورت گرفته برای تأسیس حکومت اسلامی بهشمار آید.
🔺 افزون بر این موارد نمونههای دیگری را در جنبشهای اسلامی میتوان یافت که علی رغم تفاوتهای فراوان در مبانی سیاسی، فقهی و دینی در برپایی حکومت اسلامی مشترکند، مانند #طالبان، #داعش و یا زیدیه در یمن.
🔺 در مجموع با دیدی بسیار کلان و کلی میتوان گفت امروز به لحاظ مفهومی، جنبشهای اسلامی در سطح سیاسی و فکری در آرزوی برپایی حکومت اسلامی «اشتراک اعتقادی یا ایدئولوژیک دارند».
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام محسن محمدی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3892
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
6️⃣ پاسخِ پرسش ششم اسباط
🔹 سؤال: وظیفه مسوولین حوزه و همچنین طلاب گرامی نسبت به #پدیدهها و #جریانهای_نوپدید در حوزه علمیه چیست؟
◀️ در پاسخ به این پرسش، #پاسخهایی از سوی #اعضای_فرهیخته کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، در ذیل منتشر میشود و به جهت کثرت پاسخها، از ذکر اسامی ادمین آنها صرف نظر میگردد.
1️⃣ زمان ما، زمان گذشته نیست که حوزه جزیرهای جدا از جامعه و جریانهای سیاسی و اجتماعی باشد، امروز حوزه نیازمند یک مرکز بزرگ جریانشناسی است، نیازمند ایجاد میزهای جریانها و کرسیهای شخصیتشناسی است، آن هم زیر نظر بزرگان حوزه.
🔹 باید جمعی هر ماه و حتی هر هفته نتایج بررسیهای خود درباره جریانهای فکری، اعتقادی و سیاسی و حتی اقتصادی داخل حوزه را در اختیار مسئولان و بزرگان حوزه قرار دهند، تا حداقل بدانند در کدام جلسه شرکت کنند، با کدام افراد ملاقات کنند، با کدام ادبیات حرف بزنند. چرا باید ما شاهد دیدن فلان عکس فلان مسئول حوزه در نشست و موسسه مخالف نظام باشیم!!
🔹 چرا باید فلان مسئول حوزوی در افطاری فلان جریان کذایی شرکت کند، مقصر کیست؟ این آقایان یا مشاوران و مطلعان آنان؟ یا نبود یک مرکز جریانشناسی؟
2️⃣ به نظر من تا جریانی و یا گروهی بر علیه اصل حوزه و اصل نظام حرکتی نکرده، نباید با آنها برخورد شود، نباید با آنها کاری داشت، باید زیر نظر داشت، باید بصیرت افزایی کرد اما برخورد نه، برخورد با آنها هم باید با دلیل و منطق و از داخل حوزه باشد، اگر افاقه نکرد، تجمع برقرار کرد، در تجمعات هم باید جلو افراد افراطی را گرفت.
3️⃣ متأسفانه کار حوزه شده، نشستن و تماشاکردن و گاهی خودشان هول دادن بعضی از طلبههای جوان به جلو برای تابلو شدن.
🔹 فلان طلبه جوان را با یک صحبتهای زیبا و یک کتاب و یک نظریه نیمبند بزرگ میکنند، حلوا حلوا میکنند، او را فاضل میخوانند، از آن طرف هم این مجلههای حوزه که ماشاء الله کم هم نیستند از چپ و راست عکسش را میزنند و دکتر دکتر مینویسند، چند سال که میگذرد همینها با شخصیت کاذبی که پیدا کرده و غرور علمی، میافتند به جان حوزهها و بزرگان. آقایان حوزوی هم که برنامهی تربیتی و اخلاقی برای آنها ندارند، هرکدام میشوند یک خرده جریان.
🔹 سروران گرامی، اگر برنامه برای این پیش فعالان حوزوی ندارید، لااقل بزرگشان نکنید!!
🔹 یکی از تغییرات ساختار حوزه مینویسد؟! یکی از تغییر لباس روحانیت میگوید؟! ... بابا چه خبر است، ببینید امام و رهبری و سایر بزرگان حوزه چه فرموده و میفرمایند!
4️⃣ فعلا که در هر خیابان و کوچهای پشت سرهم بیت و موسسه و مدرسه باز میشود، خدا به جریانشناسان آینده حوزه رحم کند؟!
5️⃣ برخورد با بعضی از جریانها، فقط و فقط تدبیر میخواهد و تدبیر، مدیریت میخواهد و مدیریت اما کو تدبیر؟ کو مدیریت؟
6️⃣ بعضی برخوردهای افراطی با بعضی از جریانها موجب بزرگشدن آنها میشوند، بعضی عمدا حرف میزنند، عمدا نشست برگزار میکنند، عمدا خودزنی میکنند تا بزرگ شوند، دیده شوند این طلبههای انقلابی چرا گاهی در زمین آنها بازی میکنند؟
7️⃣ فقط باید با جریانهایی که امام و رهبری برخورد کرده و میکنند، برخورد کرد، بقیه حاشیهسازی است.
🆔 @asbaat_ir
🔰پستی برای شخصی یا شخصی برای پستی/ بخش دوم
1️⃣ اگر فکر کنیم در عالم واقع مراکزی مانند #مجمع_تقریب بیشتر حالت فرمالیته و تشریفاتی داشته و هیچ وقت قرار نیست خروجی چشمگیری را از چنین ارگانهایی شاهد باشیم، کما اینکه در عالم واقع هم چیز بیشتری در دست نیست، امری علی حده بوده و باید بگوییم اصل تاسیس این نوع مراکز صرفا برای اشتغالزایی بوده و فقط برای آن است که نشان دهیم ما هم برای تقریب مذاهب برنامه داریم و در عمل به کارهای خود برسیم و برنامهای برای چنین مرکز با اهمیتی نداشته باشیم.
🔺 صد البته چنین برداشتی با همه ذهنیات ما نسبت به #نظام_اسلامی منافات داشته و هدر رفت میلیونها بلکه میلیاردها بودجه بیت المال هیچ توجیهی نخواهد داشت.
2️⃣ صورت دوم آن است که بگوییم خیر، این مراکز با اهداف مقدس و متعالی تأسیس شده ولی چون در ادامه به خروجی نرسیده و به اصطلاح آبی از آنها گرم نشده مسئولین محترم دفتر رهبری به خاطر خالی نبودن عریضه، تصمیم گرفتهاند از همین آدمهای کم رمق، فردی انتخاب کرده و در آن جایگاه نصب کنند تا هم این افراد مشکلساز نشده و دلخوش به مسئولیت باشند و هم آن پستها خالی نمانند تا بعدها سر فرصت فکری به حالشان بشود!
🔺 البته این هم عاقلانه به نظر نمیرسد، چون نظام مقدس جمهوری اسلامی که ثمره خون هزاران شهید بوده و با جبهه مقاومتش امروز در عالیترین موقعیت خود در طول بیش از هزار سال گذشته قرار گرفته است، هیچ وقت به خود اجازه نمیدهد یک نهاد انقلابی را به بازی گرفته و صرفا برای صرف وقت عدهای، آنجا را مشغول نشان دهد؛ هر چند مانند #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه که مقام معظم رهبری در موردش فرمود خروجی معتنابهی از آن مشاهده نمیشود (نقل به مضمون) در واقع کار خاصی هم نکند.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3927
🆔 @asbaat_ir
🎙 #امام_خامنه_ای| هیچ کس در عالم #روحانیت، نباید خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد
🔹 آنچه که لازم است عرض بکنم – که از همهی این مطالب مهمتر است – نسبت حوزههای علمیه است با #انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد.
🔹 نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الیاللّه و مبلّغان اسلام قرار داده. کِی چنین چیزی در اختیار شما بود؟ امروز یک طلبهی فاضل در #تلویزیون مینشیند نیم ساعت حرف میزند، ده میلیون، بیست میلیون مستمع از روی شوق به حرف او گوش میدهند.
🔹 کی چنین چیزی برای من و شما در طول تاریخ #روحانیت، از اول اسلام تا حالا، وجود داشته؟ این اجتماعات بزرگ کِی وجود داشت؟ این نمازجمعهها کِی وجود داشت؟ این همه جوان مشتاق و تشنهی معارف کِی وجود داشت؟ امروز این جوانهای دانشجو و غیر دانشجو را که مشاهده میکنید – حالا من دانشجوها را میگویم – همهشان تقریباً و تغلیباً مشتاقند از مفاهیم اسلامی و معارف اسلامی چیزهائی را بشناسند و چیزهائی را بفهمند و سر در بیاورند.
🔹 من و شما باید زمینه فراهم کنیم که بتوانیم به آنها جواب دهیم. این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟ علاوه بر این، ابزارهای تسهیلکننده، مثل رایانهها و ارتباطات اینترنتی و #فضای_مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست. اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوقالعادهای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود.
🔹 اگر #ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفادهای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3899
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔰 جریانشناسی #حوزههای_علمیه_شیعه_لبنان/ بخش نخست
🎙 #مصاحبه|رویکردهای حوزههای علمیه شیعه لبنان
حجت الاسلام شاکر: 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #حوزههای_علمیه_شیعه_لبنان/ بخش نخست
🎙 #مصاحبه|رویکردهای حوزههای علمیه شیعه لبنان
حجت الاسلام شاکر:
🔹 در مورد جریانشناسی حوزههای علمیه شیعه لبنان و نیز اینکه این حوزههای علمیه چه جایگاهی دارند و فعالیتهایشان در چه سطحی است، در توضیح کلی آن باید گفت که تقسیمبندی که جلسه قبل انجام دادیم و گفتیم که قسمتی از آن به فرض، فکر #علامه_فضل_الله است و قسمتی دیگر مثلاً اندیشه #سیدجعفر_مرتضی است که به نوعی با هم در تقابل هستند چرا که یکی از آنها اندیشه #تقریب و گفتگوی ادیان را به شدت دنبال میکند و دیگری روی ارزشها و بحثهای #تاریخی متمرکز شده است.
🔹 علامه فضلالله به اصطلاح #متجدد بود، روشن فکر بود، المرجع المجدد، به اصطلاح مرجع تقلید روشن فکر و امروزی بود، ایشان بحثهای تقریب مذاهب را به شدت دنبال میکرد حتی در بعضی موارد چه بسا – ارزشگذاری نمیکنم، بلکه گزارش میدهم – افراط هم کرده مثلاً #شهادت_حضرت_زهرا (س) را زیر سوال برد، و یا حتی ایشان در مورد #گفتگوی_ادیان هم بحثهای خیلی جدی داشتهاند، در مقابل آقای سید جعفر مرتضی، یک عالم #سنتی که بیشتر روی بحثهای تاریخی و #اعتقادی تاکید دارند.
🔹 علامه سید جعفر مرتضی منکر تقریب و وحدت نیستند، من با ایشان در این مورد به طور مفصل صحبت کردم، ایشان به اصطلاح یکی از منادیان و طلایهداران تقریبند، نه در سطح آقای #تسخیری و یا مرحوم آقای والیزاده ولی به هرحال ایشان منکر و مخالف وحدت و تقریب نیست، وحدت را ضروری میداند، بحثهای خوبی در مورد وحدت دارد اما پژوهشهایشان معطوف به بحثهای تاریخی و کلامی است، و یک حالت مناظره مانند با اهل سنت دارد، فقهشان #فقه_مقارن نیست، فقه انفعالی است، یعنی به نوعی مقابل آنها ایستادهاند.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3999
🆔 @asbaat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 #کلیپ| #امام_خمینی (ره): در روز شهادت امام جواد ـ سلام الله علیه ـ یکی از فرزندان و تبار آن خانواده به شهادت رسید؛ #شهید_هاشمی_نژاد که من از نزدیک با او آشنا بودم و خصال و #تعهد آن شهید را لمس کرده بودم و مراتب #فضل و #مجاهدت آن بر اشخاصی که او را می شناسند پوشیده نیست. امروز در روز شهادت سلف صالح، این #خلف_صالح و #متعهد از دست ما گرفته شد.
🗓 به مناسبت 7 مهرماه سالروز شهادت شهید هاشمی نژاد
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
#روحانیت_مجاهد
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
7️⃣ پرسش هفتم:
🔹فلسفه پوشیدن لباس #روحانیت چیست؟
🔹 سنت #بزرگان و #علمای_دین در ارتباط با این لباس چگونه بوده است؟
🔹 آیا لباس روحانیت مانعی برای #تبلیغ_دین و یا تاثیر کلام #مبلّغین است؟
🔹چرا دشمنان اسلام و جریانهای #ضد_دین همواره به #تخریب و #تنقیص این لباس مشغول بودهاند؟
✍️ منتظر پاسخهای #تخصصی و #علمی شما هستیم.
🔖 لطفا پاسخهای خود را به آیدی @Asbaatadmin ارسال كنيد.
#پرسمان_اسباط
#حوزه_علميه
#لباس_روحانیت
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
3️⃣ #علی_یونسی/ بخش شانزدهم و پایانی
🔰 #پلیس مجری #اسلام یا #قانون؟ 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
3️⃣ #علی_یونسی/ بخش شانزدهم و پایانی
🔰 #پلیس مجری #اسلام یا #قانون؟
🔸 #حسن_روحانی رئیس جمهور ۵ اردیبهشت 94 در بیستمین همایش فرماندهان، روسا و مدیران ناجا، با اشاره به اینکه خوشبختانه در نظام اسلامی ما شرع و قانون بر یکدیگر منطبق هستند، گفت: پلیس موظف به اجرای اسلام نیست بلکه وظیفه پلیس اجرای قانون است.
🔸 سه روز بعد یعنی 8 اردیبهشت 94 علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی در حسینیه چهارده معصوم گراش در تبیین دیدگاه رئیس جمهور گفت: وظیفه اصلی پلیس اجرای قانون است حالا اگر وظیفه دیگری به عنوان اسلام داشته باشد بحث دیگری است.
🔸 یونسی در ادامه افزود: گرچه قانون ما از اسلام جدا نیست اما بسیاری از این مفاسدی که پلیس با آن مبارزه می کند، اهداف اسلامی است.
🔺 این مواضع درحالی مطرح می شود که امامَین انقلاب بر حفظ ارزشهای اسلامی توسط قوای مسلح به خصوص #نیروی_انتظامی تأکید داشتند. که در ادامه به دو نمونه از فرمایشات حضرت امام خمینی ومقام معظم رهبری اشاره می شود.
1️⃣ #حضرت_امام 27 مرداد 60 در دیدار جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح فرمودند: «شماها توجه داشته باشید، چه پاسداران و چه سایر قوای انتظامی و نظامی و غیر انتظامی و چه سایر ملت، همه توجه داشته باشند که ما وظیفه داریم که این اسلامی که الآن به ما رسیده حفظش کنیم.
🔹 ... اسلام و احکام اسلام آن قدر اهمیت دارد که پیغمبرها برای احکام خدا و برای خدا خودشان را فدا کردند و در اسلام، از صدر اسلام به بعد، بزرگان اسلام خودشان را فدا کردند برای اسلام.
🔹 وقتی یک همچه مطلبی است و یک همچه امانتی از جانب خدای تبارک و تعالی، به ما سپرده شده است، ما موظفیم همه مان برای حفظش ... اسلام نه وابسته به من است و نه وابسته به تو. اسلام از خداست و همۀ ما مکلف برای حفظ او هستیم و با قدرت و قوّت حفظ میکنیم او را.»
2️⃣ #مقام_معظم_رهبری 21 تیر 74 در دیدار فرماندهان و جمعی از پرسنل نیروی انتظامی با اشاره به ضرورت برخورد محبتآمیز و رفتار توأم با رأفت و رحمت نیروی انتظامی با مردم فرمودند: «مجموعه نیروی انتظامی، مدافع ارزشهای اسلامی و انقلابی است و همین ارزشها نیز در درون این نیرو باید به عنوان معیار و میزان، حاکم باشد. بزرگترین وظیفه نیروی انتظامی، حفظ ارزشهاست و این نیرو باید با اقتدار، عزت و رحمت خود، فضایی را ایجاد کند که آحاد جامعه، #تقوا، پرهیزگاری، معنویت، دوری از فساد و دشمنی با هرگونه کجروی و انحراف را در آن مشاهده کنند.
🔺 فرمانده کل قوا در تبیین خصوصیات نیروی انتظامی مطلوب اسلام و قرآن فرمودند: «ملت ایران به برکت تمسک به اسلام و قرآن و ارزشهای اسلامی در سطح جهان اقتدار پیدا کرده است و بر همین اساس، نیروی انتظامی متعلق به این ملت، باید #پاسدار این ارزشها باشد و در هر نقطهای از کشور بگونهای ظاهر شود که اهل فساد و رشوه و بیتقوایی از او بترسند و اهل تقوا با دیدن او دلگرم و امیدوار شوند و احساس کنند که محیط جامعه، فضای مناسبی برای تنفس و زندگی سالم و امن است.»
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت آیت الله #شریعتمداری/ بخش دوم
✅ نامه آقای شریعتمداری و حمایت ظاهری از امام
🔺با صدور حکم صریح #امام_خمینی (ره) مبنی بر وجوب مبارزه و حتی حرام بودن #تقیه، مسیر صحیح مبارزه روشن شد. آقای شریعتمداری هم چهار روز بعد از این نامه و در جواب تعداد فراوانی نامه و تلگراف که به او فرستاده شده بود اعلامیهای صادر کرد و در بخشی از آن، ضمن دعوت مردم به آرامش، نوشت:
🔸 «این چند روزه علمای اعلام و عموم طبقات مردم از مرکز و شهرستانها مراتب انزجار و تنفر شدید خود را از فاجعه #مدرسه_فیضیه و حملات وحشیانه عدهای از مامورین … و اظهار تاسف از واقعه دردناک مدرسه فیضیه، همدردی و تاثرات عمیق خود را در اين مصیبت بزرگی که به #حوزه_علمیه_قم و بلکه به تمام عالم اسلام وارد گردیده اعلام داشتهاند.
🔸 ویرانیهای مدرسه فیضیه که شاهد گویای آن همه جنایات وحشت زاست به جای خود باقی است. کانون #روحانیت_شیعه مورد تجاوز واقع شده است، بر عالم اسلام اهانت وارد آمده است. قلب امام زمان هم صدمه دیده است.»
🔺 اما به رغم این بیانیه محکم که در آن از صدمه دیدن قلب مبارک صاحب الزمان هم سخن رفته بود، گویی در پس پرده همه این مسائل فراموش شده و حقایق دیگری جریان داشت.
🔺 اولین سند مربوط به ملاقات #رئیس_شهربانی_قم با آقای شریعتمداری در فردای صدور اعلامیه مذکور است: «[مُهر محرمانه] در مذاکراتی که روز 1342/01/18 آیت الله شریعتمداری با رئیس شهربانی قم به عمل آمده است شریعتمداری قول میدهد که در آینده هیچگونه فعالیت و تحریکاتی علیه دولت و لوایح شش گانه ننموده و اعلامیهای هم به چاپ نرساند.
🔸 ضمنا خمینی را هم راضی نماید که به همین نحو عمل نموده؛ دست از #مبارزات و تحریکات خود بردارد. ولی اطلاع رسیده حاکی است در تهران اعلامیهای به امضای شریعتمداری و خمینی تحت عنوان تشکر و اظهار تأسف چاپ و منتشر گردیده است (که دو نسخه رونوشت آنها به پیوست ایفاد می گردد) [البته اینها دو اعلامیه جداگانه با امضاهای جداگانه و مطالب جداگانه بوده است که مطلب سند، گنگ است و کژتابی دارد.
🔸بلافاصله آقای رئیس شهربانی قم [به] وسیله تلفن با شریعتمداری تماس [گرفته] و اظهار میدارد مگر قرار بر این نبود که دیگر اعلامیهای چاپ نکنید و اعمال خلافی انجام ندهید؟ شریعتمداری میگوید این اعلامیهها مربوط به قبل از مذاکرات ما بوده در ضمن آیت الله خمینی را هم نتوانستم راضی کنم و گفته است من دست از مبارزاتم نخواهم کشید.»
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3822
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| همانند حبیببن مظاهر
💠 #شهید_آیت_الله_اشرفی_اصفهانی (ره): وقتی به جبهه میروم تا مدتی روحیهام قوی است. #قدرت_خدا در جبهههاست. هر کس میخواهد خدا و دست خدا را ببیند، به #جبههها برود. باور کنید اگر من دستم رعشه نداشت، چند روزی برای اسلحه آموزی میرفتم و با کمال افتخار مانند #حبیببن_مظاهر، آنجا در راه #اسلام کشته میشدم.
#روحانیت_مجاهد
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
🆔 @asbaat_ir
🔴 اسلام رحمانی در ایران و اسلام آناتولی در ترکیه/ بخش دوم
💠 تفکر گولن در ایران
🔸 برخی میپندارند که جنبش گولن در ایران فعالیت ندارد، ولی به نظر میرسد چنین نباشد و این جنبش در ایران نیز به صورت چراغ خاموش فعالیت داشته باشد. نمونهای از نفوذ این تفکر را در ایران، میتوان در چند زمینه مشاهده کرد:
1️⃣ ترجمه کتابهای گولن به زبان فارسی
2️⃣ پخش سریالهای تلویزیونی شبکه گولن از تلویزیون جمهوری اسلامی
🔸 شبکه سه تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، اقدام به پخش سریال کلید اسرار کرد. این سریال محصول شبکه stv است که نام اصلی آن سامان یولو (راه رستگاری) و مربوط به فتحالله گولن یا همان جریان نورجیها است.
🔸 گرچه این سریال، به ظاهر مضمونی اخلاقی داشت، اما نوعی جبرگرایی را تبلیغ میکرد؛ چون در «کلید اسرار» به شکل اغراقآمیزی، ماجراها طوری ختم به خیر میشود که گویی همه چیز از عهده انسان خارج بوده و انسان هیچ اختیاری از خود نداشته و خیر و نیکی هم به دست او نیست.
🔸 طراحی ماجراها در این سریال، به گونهای است که گویی انسان راهی جز تسلیم در برابر سرنوشت ندارد و عنصر عقل و اراده هم جایگاهی در زندگی او ندارند. علاوه بر این، ترویج تفکر سکولار و جدایی دین از سیاست، نیز در همه بخشهای این سریال اشراب شده است.
ادامه دارد ...
#اسلام_رحمانی
#اسلام_گولنی
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2920
🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش پنجم
💠 اواخر قاجار تا دوره معاصر
🔺 هر چند رونق دوباره حوزه اصفهان پس از حمله #افاغنه به مدد استادانی بوده است که خود از شاگردان حوزه نجف و کربلا بودهاند؛ ولی اگر اولا حضور علمی بزرگانی مانند #خواجویی و #بیدآبادی در این شهر نبود، این حوزهها نیز استمرار نمییافت و ثانيا فقيهان و محدثان نامداری مانند آقا محمد باقر وحید معروف به استاد الكل (۱۲۰۵) و نیز آقا باقر هزارجریبی (۱۲۰۵) که حوزههای علمی عتبات را اداره میکردند، خود از تربیت یافتگان حوزه اصفهان به شمار میروند.
🔺 در بخش #علوم_عقلی میتوان ادعا کرد که حوزه اصفهان از عصر صفوی تا اواسط دوران قاجار مرکزیت داشته است. استادان فلسفه سایر حوزههای علمی مانند سبزوار، تهران، قزوین، زنجان، تبریز، قم و نجف همگی تربیت یافته حوزه اصفهان و شاگردان حوزه درسی نام آورترین فیلسوف شیعی قرن سیزدهم، حکیم متأله آخوند #ملاعلی_نوری و شاگردان او بودهاند.
🔺 در دوره اخیر حوزه اصفهان وابستگی بیشتری به #حوزه_نجف پیدا کرد. در این دوره بیشتر طلاب، سطوح تحصیلی خود را در این شهر فرا میگرفتند و برای تکمیل تحصیلات خود به حوزه نجف مهاجرت میکردند.
🔺 در این دوران هر چند #طلاب برای تکمیل تحصیلات عالی خود به نجف یا قم عزیمت میکردند، ولی اصفهان جایگاه پیشینی خود را به ویژه در سطوح حفظ کرد و دروس سطح اصفهان رونق بسزایی داشت.
🔺 البته بسیاری از این عالمان پس از تکمیل تحصیلات و کسب درجه #اجتهاد به اصفهان باز میگشتند و به تدریس و تصدی دیگر شئون دینی میپرداختند. البته در علوم عقلی، اصفهان همچنان در این دوره نیز اصالت و مرکزیت خود را حفظ کرد.
🔺 در این دوره با شکلگیری حوزه علمیه قم و مرکزیت یافتن آن، حوزه اصفهان به جز حوزه نجف از دستاوردهای حوزه علمیه قم نیز بهرهمند بوده و استادان برجسته آن درس آموختگان این حوزه نیز بودهاند.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3857
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علیمه_قم/ بخش هشتم
💠 ظهور یک زاویه
🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات
3️⃣ #سیدابوالفضل_موسویان در گفتگو با #شفقنا
🔺 سید ابوالفضل موسویان که از اعضای اصلی و مرکزی #مجمع_مدرسین_و_محققین است در ضمن گفت وگو درباره فلسفه وجودی آن مجمع به خط فکری دفتر تبلیغات نیز اشاره میکند.
🔺 وی در خصوص علت شکل گیری مجمع محققین میگوید: این مجمع توسط افرادی شکل گرفت که از لحاظ دیدگاه و افکار و اندیشه تفاوت هایی با #جامعه_مدرسین_حوزه_علمیه_قم داشتند. آنها باور داشتند که دیدگاه هایشان به #امام_خمینی (ره) نزدیکتر است و این تصور بود که باید این دیدگاهها بیان و برای جامعه روشن شود.
🔺 البته موسویان در ادامه اذعان میکند: این در حالی بود که تقریبا نگاه کلی جامعه به حوزه، همان جامعه مدرسین بود و کسانی هم که در انقلاب فعال بودند و از ابتدا همراه امام بودند اعضای جامعه مدرسین بودند درحالیکه بسیاری از اعضای اولیه جامعه مدرسین به دلیل فوت و یا انصراف از عضویت تغییر پیدا کرده بودند بنابراین احساس می شد لازم است جمع دیگری شکل پیدا کند تا در تبیین نظرات امام و مواضع سیاسی که احیانا لازم بود گرفته شود نقشی داشته باشند و نظرات خود را برای جامعه مطرح کنند.
🔺 عضو شورای مرکزی مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به نگاه نواندیشی دینی به عنوان فلسفه وجودی این مجمع میگوید: اگر حوزه بخواهد در چارچوب نگاه #سنتی و بسته خود حرکت کند، پاسخگوی نسل آینده نخواهد بود و دیری نمی پاید که این حوزه منزوی می شود.
🔺 وی در پاسخ به این سؤال که اگر نگاه روشنفکری و نواندیشی که در تقابل با جامعه مدرسین بود، بیشتر با دیدگاه حضرت امام(ره) نزدیک است، چرا در زمان حیات امام خمینی(ره) این مجمع تأسیس نشد؟ میگوید:
🔸 «تمام کسانی که به عضویت مجمع درآمدند تقریبا در زمان حیات امام خمینی(ره)، عهدهدار مناصب مختلف اجرایی کشور از جمله دفتر تبلیغات اسلامی بودند اما بعد که به تدریج این مناصب گرفته و در اختیار دیگران قرار گرفت، احساس کردیم که باید کار دیگری را شروع کنیم تا بتوانیم دیدگاهها و افکار خود را بیان نمائیم تا این تصور نباشد که حوزه همان چیزی است که جامعه مدرسین میگوید».
🔹 نکته مهم این مصاحبه این است که مجمع مدرسین و محققین در واقع ادامه دهنده راه دفتر تبلیغات است که در عصر خویش #روشنفکری و نواندیشی دینی را ترویج میکرد.
🔹 لذا آن گروهی که در دوران پانزده ساله ابتدایی مسئولیت خویش در دفتر تبلیغات، رویکرد نواندیشی و روشنفکری را در دفتر بدون مزاحمت و با امکانات دفتر ترویج و فعالیتها و مکتوبات دفتر را ریل گذاری میکردند، ضرورتی برای تشکیل مجمع نمیدیدند، اما بعد از اینکه از سوی رهبری، هیئت مدیره و رئیسی غیر از این اشخاص برای دفتر تبلیغات انتخاب شد، آن گروه بر آن شدند که مجمع را راهاندازی کنند و آن دیدگاه را در قالبی جدید عرضه کنند.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🔰 اصول مبانی فکری #اومانیسم
🔸 اومانیسم با نفی محوریت خدا و وحی الهی و محور قرار دادن انسان در همه امور زندگی در مبانی فکری خود، اصول زیر را ترویج میکرد:
1️⃣ خویشتن مالکی
🔸 انسان، مالک و صاحب اختیار خود است و اوست که میتواند برای خود هر نوع تصمیمی بگیرد و بر زندگی خود مسلط باشد؛ یعنی هر نوع حاکمیت دیگری حتی حاکمیت دین و خدا بر او مردود است. از این رو، قضا و قدر الهی را نمیپذیرد.
2️⃣ اصالت علایق انسانی
🔸 یعنی از آنجا که انسان، محور و مدار ارزش برای همه چیزهاست، هر نوع علاقه و خواست او اعم از عقلانی یا نفسانی، ارزش و معیار محسوب میشود. مثلا اگر مسیحیت بر رهبانیت و ترک لذایذ دنیوی تأکید دارد، اومانیستها با توجه به تمایل طبیعی انسانها، رسیدن به حداکثر #لذت را ترویج میکنند.
3️⃣ #اختیار و آزادی
🔸 آنگاه که انسان در نگاه اومانیسم صاحب اختیار خود محسوب میشود، مجاز به هر ارادهای است و هیچ قید و بندی از سوی کلیسا و دین را نمیپذیرد. پذیرش قيود اجتماعی و قانونی نیز از روی ناچاری است.
🔸 انسان از دیدگاه اومانیسم، در رسیدن به اهداف خود آزاد است و در صورت امکان از هر نوع وسیلهای مشروع یا نامشروع میتواند بهره گیرد؛ مگر اینکه با محدودیتهای اجباری جامعه و دولت روبه رو باشد.
4️⃣ اصالت عقل انسان
🔸 بر این مبنا عقل بشر، خود بنیاد و مستقل از وحی الهی است و توانایی راهنمایی بشر به سعادت را دارد. اومانیسم بر توانایی بالای عقل بشر (عقل منقطع از وحی و مستقل)، برای رفع مشکلات انسان و اجتماع تأکید دارد. از این رو طبق نظر این مکتب، به وحی الهی نیاز ندارد.
5️⃣ طبیعتگرایی
🔸 در مکتب اومانیسم، انسان جزئی از طبیعت است و نمیتواند از امور طبیعی جدا باشد. بنابراین، مکتب یادشده رویکردی بنیادی به جسم و حواس و نیازهای او دارد که انسان را به طبیعت گره میزند. بر این مبنا توجه به لذت جسمانی و تنفر از ریاضت، بسیار مهم است. این اصل، نشان دهنده بالا بودن ارزش جسم و فیزیک انسانی در مکتب اومانیسم است.
6️⃣ مدارا و #تساهل
🔸 آنگاه که فرد انسانی اصالت مییابد و خواستهها و علایق، افکار و احساسات و عملکرد او معیار میشود، مشکلی خود را مینمایاند و آن، تضاد منافع، افکار و احساسات انسانها باهم است.
🔸 در مکتب اومانیسم، از آنجا که بر اصالت انسان تأکید میشود، #عقاید، گرایشها و عمل هیچ فرد یا گروهی بر دیگری برتری ندارد؛ بلکه همه واجد ارزش و اعتبارند. در چنین موقعیتی برای جلوگیری از رویاروییها، اومانیسم انسانها را به مدارا و تساهل با یکدیگر فرا میخواند.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3787
🆔 @asbaat_ir