🔰 بررسی شخصیت آیت الله #شریعتمداری/ بخش دوم
✅ نامه آقای شریعتمداری و حمایت ظاهری از امام
🔺با صدور حکم صریح #امام_خمینی (ره) مبنی بر وجوب مبارزه و حتی حرام بودن #تقیه، مسیر صحیح مبارزه روشن شد. آقای شریعتمداری هم چهار روز بعد از این نامه و در جواب تعداد فراوانی نامه و تلگراف که به او فرستاده شده بود اعلامیهای صادر کرد و در بخشی از آن، ضمن دعوت مردم به آرامش، نوشت:
🔸 «این چند روزه علمای اعلام و عموم طبقات مردم از مرکز و شهرستانها مراتب انزجار و تنفر شدید خود را از فاجعه #مدرسه_فیضیه و حملات وحشیانه عدهای از مامورین … و اظهار تاسف از واقعه دردناک مدرسه فیضیه، همدردی و تاثرات عمیق خود را در اين مصیبت بزرگی که به #حوزه_علمیه_قم و بلکه به تمام عالم اسلام وارد گردیده اعلام داشتهاند.
🔸 ویرانیهای مدرسه فیضیه که شاهد گویای آن همه جنایات وحشت زاست به جای خود باقی است. کانون #روحانیت_شیعه مورد تجاوز واقع شده است، بر عالم اسلام اهانت وارد آمده است. قلب امام زمان هم صدمه دیده است.»
🔺 اما به رغم این بیانیه محکم که در آن از صدمه دیدن قلب مبارک صاحب الزمان هم سخن رفته بود، گویی در پس پرده همه این مسائل فراموش شده و حقایق دیگری جریان داشت.
🔺 اولین سند مربوط به ملاقات #رئیس_شهربانی_قم با آقای شریعتمداری در فردای صدور اعلامیه مذکور است: «[مُهر محرمانه] در مذاکراتی که روز 1342/01/18 آیت الله شریعتمداری با رئیس شهربانی قم به عمل آمده است شریعتمداری قول میدهد که در آینده هیچگونه فعالیت و تحریکاتی علیه دولت و لوایح شش گانه ننموده و اعلامیهای هم به چاپ نرساند.
🔸 ضمنا خمینی را هم راضی نماید که به همین نحو عمل نموده؛ دست از #مبارزات و تحریکات خود بردارد. ولی اطلاع رسیده حاکی است در تهران اعلامیهای به امضای شریعتمداری و خمینی تحت عنوان تشکر و اظهار تأسف چاپ و منتشر گردیده است (که دو نسخه رونوشت آنها به پیوست ایفاد می گردد) [البته اینها دو اعلامیه جداگانه با امضاهای جداگانه و مطالب جداگانه بوده است که مطلب سند، گنگ است و کژتابی دارد.
🔸بلافاصله آقای رئیس شهربانی قم [به] وسیله تلفن با شریعتمداری تماس [گرفته] و اظهار میدارد مگر قرار بر این نبود که دیگر اعلامیهای چاپ نکنید و اعمال خلافی انجام ندهید؟ شریعتمداری میگوید این اعلامیهها مربوط به قبل از مذاکرات ما بوده در ضمن آیت الله خمینی را هم نتوانستم راضی کنم و گفته است من دست از مبارزاتم نخواهم کشید.»
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3822
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| همانند حبیببن مظاهر
💠 #شهید_آیت_الله_اشرفی_اصفهانی (ره): وقتی به جبهه میروم تا مدتی روحیهام قوی است. #قدرت_خدا در جبهههاست. هر کس میخواهد خدا و دست خدا را ببیند، به #جبههها برود. باور کنید اگر من دستم رعشه نداشت، چند روزی برای اسلحه آموزی میرفتم و با کمال افتخار مانند #حبیببن_مظاهر، آنجا در راه #اسلام کشته میشدم.
#روحانیت_مجاهد
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
🆔 @asbaat_ir
🔴 اسلام رحمانی در ایران و اسلام آناتولی در ترکیه/ بخش دوم
💠 تفکر گولن در ایران
🔸 برخی میپندارند که جنبش گولن در ایران فعالیت ندارد، ولی به نظر میرسد چنین نباشد و این جنبش در ایران نیز به صورت چراغ خاموش فعالیت داشته باشد. نمونهای از نفوذ این تفکر را در ایران، میتوان در چند زمینه مشاهده کرد:
1️⃣ ترجمه کتابهای گولن به زبان فارسی
2️⃣ پخش سریالهای تلویزیونی شبکه گولن از تلویزیون جمهوری اسلامی
🔸 شبکه سه تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، اقدام به پخش سریال کلید اسرار کرد. این سریال محصول شبکه stv است که نام اصلی آن سامان یولو (راه رستگاری) و مربوط به فتحالله گولن یا همان جریان نورجیها است.
🔸 گرچه این سریال، به ظاهر مضمونی اخلاقی داشت، اما نوعی جبرگرایی را تبلیغ میکرد؛ چون در «کلید اسرار» به شکل اغراقآمیزی، ماجراها طوری ختم به خیر میشود که گویی همه چیز از عهده انسان خارج بوده و انسان هیچ اختیاری از خود نداشته و خیر و نیکی هم به دست او نیست.
🔸 طراحی ماجراها در این سریال، به گونهای است که گویی انسان راهی جز تسلیم در برابر سرنوشت ندارد و عنصر عقل و اراده هم جایگاهی در زندگی او ندارند. علاوه بر این، ترویج تفکر سکولار و جدایی دین از سیاست، نیز در همه بخشهای این سریال اشراب شده است.
ادامه دارد ...
#اسلام_رحمانی
#اسلام_گولنی
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2920
🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش پنجم
💠 اواخر قاجار تا دوره معاصر
🔺 هر چند رونق دوباره حوزه اصفهان پس از حمله #افاغنه به مدد استادانی بوده است که خود از شاگردان حوزه نجف و کربلا بودهاند؛ ولی اگر اولا حضور علمی بزرگانی مانند #خواجویی و #بیدآبادی در این شهر نبود، این حوزهها نیز استمرار نمییافت و ثانيا فقيهان و محدثان نامداری مانند آقا محمد باقر وحید معروف به استاد الكل (۱۲۰۵) و نیز آقا باقر هزارجریبی (۱۲۰۵) که حوزههای علمی عتبات را اداره میکردند، خود از تربیت یافتگان حوزه اصفهان به شمار میروند.
🔺 در بخش #علوم_عقلی میتوان ادعا کرد که حوزه اصفهان از عصر صفوی تا اواسط دوران قاجار مرکزیت داشته است. استادان فلسفه سایر حوزههای علمی مانند سبزوار، تهران، قزوین، زنجان، تبریز، قم و نجف همگی تربیت یافته حوزه اصفهان و شاگردان حوزه درسی نام آورترین فیلسوف شیعی قرن سیزدهم، حکیم متأله آخوند #ملاعلی_نوری و شاگردان او بودهاند.
🔺 در دوره اخیر حوزه اصفهان وابستگی بیشتری به #حوزه_نجف پیدا کرد. در این دوره بیشتر طلاب، سطوح تحصیلی خود را در این شهر فرا میگرفتند و برای تکمیل تحصیلات خود به حوزه نجف مهاجرت میکردند.
🔺 در این دوران هر چند #طلاب برای تکمیل تحصیلات عالی خود به نجف یا قم عزیمت میکردند، ولی اصفهان جایگاه پیشینی خود را به ویژه در سطوح حفظ کرد و دروس سطح اصفهان رونق بسزایی داشت.
🔺 البته بسیاری از این عالمان پس از تکمیل تحصیلات و کسب درجه #اجتهاد به اصفهان باز میگشتند و به تدریس و تصدی دیگر شئون دینی میپرداختند. البته در علوم عقلی، اصفهان همچنان در این دوره نیز اصالت و مرکزیت خود را حفظ کرد.
🔺 در این دوره با شکلگیری حوزه علمیه قم و مرکزیت یافتن آن، حوزه اصفهان به جز حوزه نجف از دستاوردهای حوزه علمیه قم نیز بهرهمند بوده و استادان برجسته آن درس آموختگان این حوزه نیز بودهاند.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3857
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علیمه_قم/ بخش هشتم
💠 ظهور یک زاویه
🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات
3️⃣ #سیدابوالفضل_موسویان در گفتگو با #شفقنا
🔺 سید ابوالفضل موسویان که از اعضای اصلی و مرکزی #مجمع_مدرسین_و_محققین است در ضمن گفت وگو درباره فلسفه وجودی آن مجمع به خط فکری دفتر تبلیغات نیز اشاره میکند.
🔺 وی در خصوص علت شکل گیری مجمع محققین میگوید: این مجمع توسط افرادی شکل گرفت که از لحاظ دیدگاه و افکار و اندیشه تفاوت هایی با #جامعه_مدرسین_حوزه_علمیه_قم داشتند. آنها باور داشتند که دیدگاه هایشان به #امام_خمینی (ره) نزدیکتر است و این تصور بود که باید این دیدگاهها بیان و برای جامعه روشن شود.
🔺 البته موسویان در ادامه اذعان میکند: این در حالی بود که تقریبا نگاه کلی جامعه به حوزه، همان جامعه مدرسین بود و کسانی هم که در انقلاب فعال بودند و از ابتدا همراه امام بودند اعضای جامعه مدرسین بودند درحالیکه بسیاری از اعضای اولیه جامعه مدرسین به دلیل فوت و یا انصراف از عضویت تغییر پیدا کرده بودند بنابراین احساس می شد لازم است جمع دیگری شکل پیدا کند تا در تبیین نظرات امام و مواضع سیاسی که احیانا لازم بود گرفته شود نقشی داشته باشند و نظرات خود را برای جامعه مطرح کنند.
🔺 عضو شورای مرکزی مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به نگاه نواندیشی دینی به عنوان فلسفه وجودی این مجمع میگوید: اگر حوزه بخواهد در چارچوب نگاه #سنتی و بسته خود حرکت کند، پاسخگوی نسل آینده نخواهد بود و دیری نمی پاید که این حوزه منزوی می شود.
🔺 وی در پاسخ به این سؤال که اگر نگاه روشنفکری و نواندیشی که در تقابل با جامعه مدرسین بود، بیشتر با دیدگاه حضرت امام(ره) نزدیک است، چرا در زمان حیات امام خمینی(ره) این مجمع تأسیس نشد؟ میگوید:
🔸 «تمام کسانی که به عضویت مجمع درآمدند تقریبا در زمان حیات امام خمینی(ره)، عهدهدار مناصب مختلف اجرایی کشور از جمله دفتر تبلیغات اسلامی بودند اما بعد که به تدریج این مناصب گرفته و در اختیار دیگران قرار گرفت، احساس کردیم که باید کار دیگری را شروع کنیم تا بتوانیم دیدگاهها و افکار خود را بیان نمائیم تا این تصور نباشد که حوزه همان چیزی است که جامعه مدرسین میگوید».
🔹 نکته مهم این مصاحبه این است که مجمع مدرسین و محققین در واقع ادامه دهنده راه دفتر تبلیغات است که در عصر خویش #روشنفکری و نواندیشی دینی را ترویج میکرد.
🔹 لذا آن گروهی که در دوران پانزده ساله ابتدایی مسئولیت خویش در دفتر تبلیغات، رویکرد نواندیشی و روشنفکری را در دفتر بدون مزاحمت و با امکانات دفتر ترویج و فعالیتها و مکتوبات دفتر را ریل گذاری میکردند، ضرورتی برای تشکیل مجمع نمیدیدند، اما بعد از اینکه از سوی رهبری، هیئت مدیره و رئیسی غیر از این اشخاص برای دفتر تبلیغات انتخاب شد، آن گروه بر آن شدند که مجمع را راهاندازی کنند و آن دیدگاه را در قالبی جدید عرضه کنند.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🔰 اصول مبانی فکری #اومانیسم
🔸 اومانیسم با نفی محوریت خدا و وحی الهی و محور قرار دادن انسان در همه امور زندگی در مبانی فکری خود، اصول زیر را ترویج میکرد:
1️⃣ خویشتن مالکی
🔸 انسان، مالک و صاحب اختیار خود است و اوست که میتواند برای خود هر نوع تصمیمی بگیرد و بر زندگی خود مسلط باشد؛ یعنی هر نوع حاکمیت دیگری حتی حاکمیت دین و خدا بر او مردود است. از این رو، قضا و قدر الهی را نمیپذیرد.
2️⃣ اصالت علایق انسانی
🔸 یعنی از آنجا که انسان، محور و مدار ارزش برای همه چیزهاست، هر نوع علاقه و خواست او اعم از عقلانی یا نفسانی، ارزش و معیار محسوب میشود. مثلا اگر مسیحیت بر رهبانیت و ترک لذایذ دنیوی تأکید دارد، اومانیستها با توجه به تمایل طبیعی انسانها، رسیدن به حداکثر #لذت را ترویج میکنند.
3️⃣ #اختیار و آزادی
🔸 آنگاه که انسان در نگاه اومانیسم صاحب اختیار خود محسوب میشود، مجاز به هر ارادهای است و هیچ قید و بندی از سوی کلیسا و دین را نمیپذیرد. پذیرش قيود اجتماعی و قانونی نیز از روی ناچاری است.
🔸 انسان از دیدگاه اومانیسم، در رسیدن به اهداف خود آزاد است و در صورت امکان از هر نوع وسیلهای مشروع یا نامشروع میتواند بهره گیرد؛ مگر اینکه با محدودیتهای اجباری جامعه و دولت روبه رو باشد.
4️⃣ اصالت عقل انسان
🔸 بر این مبنا عقل بشر، خود بنیاد و مستقل از وحی الهی است و توانایی راهنمایی بشر به سعادت را دارد. اومانیسم بر توانایی بالای عقل بشر (عقل منقطع از وحی و مستقل)، برای رفع مشکلات انسان و اجتماع تأکید دارد. از این رو طبق نظر این مکتب، به وحی الهی نیاز ندارد.
5️⃣ طبیعتگرایی
🔸 در مکتب اومانیسم، انسان جزئی از طبیعت است و نمیتواند از امور طبیعی جدا باشد. بنابراین، مکتب یادشده رویکردی بنیادی به جسم و حواس و نیازهای او دارد که انسان را به طبیعت گره میزند. بر این مبنا توجه به لذت جسمانی و تنفر از ریاضت، بسیار مهم است. این اصل، نشان دهنده بالا بودن ارزش جسم و فیزیک انسانی در مکتب اومانیسم است.
6️⃣ مدارا و #تساهل
🔸 آنگاه که فرد انسانی اصالت مییابد و خواستهها و علایق، افکار و احساسات و عملکرد او معیار میشود، مشکلی خود را مینمایاند و آن، تضاد منافع، افکار و احساسات انسانها باهم است.
🔸 در مکتب اومانیسم، از آنجا که بر اصالت انسان تأکید میشود، #عقاید، گرایشها و عمل هیچ فرد یا گروهی بر دیگری برتری ندارد؛ بلکه همه واجد ارزش و اعتبارند. در چنین موقعیتی برای جلوگیری از رویاروییها، اومانیسم انسانها را به مدارا و تساهل با یکدیگر فرا میخواند.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3787
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| مطیع ولایت
💠 #شهید_آیت_الله_مدنی (ره): بدانید که خط امام ویژگیهایش همان ویژگیهای #قرآن و پیامبر اکرم (ص) است. و امام در حقیقت اسلام راستین را میخواهد پیاده کند. امروز آقای #خمینی مظهر #اسلام است. امام هر فرمانی بدهند باید بدون چون و چرا آن را اطاعت کنیم، حتی اگر به ضرر جانمان باشد.
#روحانیت_متعهد
#روحانیت_مجاهد
#روحانیت_اصیل
🆔 @asbaat_ir
🔰 رویکرد صحیح #حوزه_علمیه در قبال نظام اسلامی از منظر #رهبر_معظم_انقلاب/ بخش نخست
🔺 در حال حاضر حوزه علمیه 4 نوع رویکرد در قبال حکومت و نظام اسلامی میتواند داشته باشد که رهبر معظم انقلاب با بیان این فروض چهارگانه، فرض چهارم را تایید کرده و آن را صحیح میدانند که توقع میرود حوزه علمیه اینگونه عمل کند:
1️⃣ وابستگی به دستگاههای قدرت
🔺 یكی اینكه وابسته به دستگاههای قدرت بودند و روحانیتْ دولتی بود. در محیطهای مسیحی هم اینگونه بوده و هست. حتّی در محیطهای غیرشیعی هم، روحانیت، بخشی از دستگاههای دولتی است. این، از نظر ما مردود است و قبول نداریم و آن را برای روحانیتْ مضرّ میدانیم.
🔺 دستگاههای دولتی، نوسان و تلاطم دارند و آیندهشان به طور دقیق قابل پیشبینی نیست. روحانیت باید همیشه امكان حضور قدرتمندانهی نصیحتآمیز یا دخالتآمیز را برای خودش حفظ كند، والّا نمیتواند كاری انجام دهد. این خصلت هم، با اینكه بخشی از دولت یا حكومت باشد، نمیسازد. حوزه باید مستقل باشد و این، یك فرض است.
2️⃣ ضدیت و تقابل با حکومت
🔺 فرض دوم این است كه حوزه، ضدّ و نقطهی مقابل حكومت باشد. مانند حوزههای علمیهی ما در پیش از انقلاب و در برخی از گذشتههای دور كه روحانیت شیعه، در مقابل دستگاه حاكمه قرار داشت.
🔺 علّت آن، این بود كه آن دستگاهها، دستگاههای ظلم و كفر و فساد بودند و روحانیت با آنها مخالف بود. این فرض هم بدیهی است كه امروز مصداق ندارد. حوزهی علمیّهی اسلام، امروز نمیتواند با حكومتی كه پرچم اسلام را برافراشته و اسلام را عزیز كرده و شریعت را از انزوا خارج كرده و از لحاظ اعتبار و آبرو در سطح بلندترین قلّهی جهانی قرار داده است، مخالفت كند.
🔺 بنابراین، فرض دوم هم مردود است. امروز این حكومتی كه وجود دارد، در مبنا و اصل، زاییدهی خودِ حوزهی علمیّه است. چطور ممكن است كه حوزه با آن مخالفت كند؟!
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3988
🆔 @asbaat_ir
💠 #فدائیان_اسلام، اجرای قدرتمندانه امر به معروف و نهی از منکر
🔺 در بین جنبشها و حرکتهای سیاسی و اجتماعی در سده اخیر، به «جنبش فدائیان اسلام» برمیخوریم که در واکنش به شکلگیری احزاب و جریانهای فکری انحرافی وابسته به غرب و شرق، از شهریور ۱۳۲۰ ه.ش اعلام موجودیت کرد و احزاب و جریانها و گروههای چپگرا، #ملیگرا و #لیبرال را با چالش روبرو ساخت.
🔺 تاثیر فدائیان اسلام بر تاریخ یک دهه از حساسترین مقاطع تاریخ ایران از ۱۳۲۰ ه.ش تا ۱۳۳۰ ه.ش و بر تحولات سیاسی - اجتماعی، به ویژه «منادیان معروف» و «مبارزان ضد منکرات» در میان مردم و به ویژه محافل و مجالس مذهبی بر کسی پوشیده نیست؛ چرا که رهبر این جمعیت و تشکیلات یعنی #شهید_سیدمجتبی_نواب_صفوی، خود به دنبال «اجرای #معروف و مبارزه با #منکر» بود و «معروف سیاسی» را «معروف مذهبی» و «منکر مذهبی» را «منکر سیاسی» می دانست؛ تا جایی که محمدمهدی عبدخدایی، همرزم نواب صفوی میگوید:
«هم امر به معروف را به طور فردی لازم میدانست و هم مسئله را در سطح گستردهتر سیاسی اجتماعیاش مطرح میکرد. برای او منکر سیاسی هم منکر مذهبی بود؛ چون #دین را از #سیاست جدا نمیدانست.»
✍️ استاد حسن ابراهیمزاده
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
5️⃣ #سیدمحمد_موسوی_بجنوردی/ بخش پنجم
🔰 #نظریه_پردازی_منفعلانه/ قسمت دوم👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
5️⃣ #سیدمحمد_موسوی_بجنوردی/ بخش پنجم
🔰#نظریه_پردازی_منفعلانه/ قسمت دوم
🔸دشمنان انقلاب اسلامی در هر برهه از عمر پر برکت نظام جمهوری اسلامی با دسیسه و نیرنگهای مختلف به تغییر فرهنگ اسلامی در جامعه ما پرداختهاند. بحث آزادی زنان در حجاب و حضور آنان با معیارهای غربی در اجتماع اسلامی یکی از مسائلی است که دشمنان روی آن سرمایهگذاری فراوانی نموده و به قول خودشان با این حربه بسیاری از کشورها و انقلابها را بدون جنگ نظامی نابود کردهاند.
🔸امروزه بحث ورود زنان به ورزشگاهها مورد توجه نهادهای صهیونیستی و بین المللی ست تا با این مسئله نظام اسلامی را به چالش بکشند و متاسفانه در داخل هم برخی از قشر فرهیخته، نسخههای غربپسند میپیچند.
🔹یکی از کسانی که تمام قد در این مسئله ورود کرده سید محمد موسوی بجنوردی است. وی میگوید: «تماشای مسابقات فوتبال برای زنان فی نفسه هیچ اشکالی ندارد و اگر کسی با این مسئله مخالف است باید دلیل دینی و شرعی برای این مساله بیاورد که در شرع هیچ دلیلی برای این مسئله وجود ندارد. در اسلام آمده: «کل شیء لک حلال حتّی تعرف الحرام بعینه». براساس این روایت اسلام همه چیز را حلال و مباح اعلام کرده مگر اینکه قانونگذار اسلامی که حکم خدا را اجرا میکند آن را بهصلاح جامعه اسلامی تشخیص ندهد و حرام اعلام کند.در نتیجه نفس حضور زنان در ورزشگاه اشکال شرعی ندارد».
🔸وی تاکید میکند که «برگزاری مسابقه ورزشی و تماشای آن نهتنها اشکالی ندارد، بلکه برای شادی و ایجاد نشاط در جامعه لازم است. با این وجود تماشای مسابقات ورزشی نباید به جلسات معصیت و گناه تبدیل شود و زنان و مردان باید با اخلاق اسلامی در این اماکن حضور داشته باشند».
🔹او توجیه میکند که: «در جلسات روضه و حسینیهها نیز زنان و مردان در کنار هم و بدون اینکه شئونات اسلامی خدشهدار شود به عزاداری یا مولودی خوانی میپردازند. واین وضعیت باید در ورزشگاهها نیز وجود داشته باشد و زنان و مردان با حفظ شرعیات، مسابقات ورزشی را تماشا کنند. بدون شک در این زمینه حفظ حجاب اسلامی توسط زنان میتواند به انگیزه بیشتر مسئولان برای دادن چنین مجوزی کمک کند. اگر زنان برای حضور در ورزشگاه حجاب خود را به خوبی رعایت کنند بسیاری از مسائل حل میشود و در نتیجه شرایط برای حضور آنان در ورزشگاه مهیا خواهد شد».
🔸این در حالی است که در جمهوری اسلامی ورود زنان به ورزشگاه مسئله اصلی زنان نیست. والبته ورود آنان به ورزشگاه هم ممنوع نیست بلکه ورود زنان به ورزشگاه مردان ممنوع است، همانگونه که ورود مردان به ورزشگاه زنان ممنوع است. و زنان آزادانه در ورزشگاههای مختص به خود در همه رشتههای ورزشی مشغول فعالیت هستند و در بسیاری از رشتهها در عرصه بین المللی با حفظ حجاب و ارزشها حضور دارند و مدال جهانی هم گرفتهاند.
🔹موسوی بجنوردی مخالفت مراجع و علما با این اقدام را چنین نفی میکند: «کسانی که چنین مسائلی را مطرح میکنند حتما به مراجع گزارش اشتباه دادهاند. مراجع افرادی عادل و باتقوا هستند و به احکام اسلامی آشنایی کامل دارند. به احتمال زیاد برخی این مساله را به شکلی با مراجع مطرح کردهاند که اگر چنین اجازهای صادر شود بین زنان و مردان اختلاط و التقاط صورت میگیرد و مسائل اخلاقی از بین میرود. این در حالی است که اگر صورت مساله بهصورت حقیقی برای مراجع مطرح شود و عنوان شود که جایگاه زنان و مردان در ورزشگاهها از هم فاصله دارد و هیچمساله غیراخلاقی صورت نمیگیرد مراجع نیز با این مساله مخالفت نخواهند کرد و اجازه این کار را خواهند داد».
🔸موسوی بجنوردی این بحث را تا مرجع تقلید شدن زنان هم پیش میبرد و میگوید: باید بپذیریم در عقلانیت تفاوتی بین زن و مرد نیست و زنان باید بکوشند و با هم اتحاد داشته باشند. بنده یقین دارم جامعه بشری به این سمت می رود که فرقی بین زن و مرد نباشد.
🔹او اظهار می کند: «من معتقدم در قانون اساسی ایران زن می تواند رییس جمهور باشد، زیرا آنجا حرف از رجال سیاسی زده شده است و رجال در عرب به معنی شخصیت هاست نه مردها. در غیر این صورت باید به طور مستقیم واژه مردان سیاسی را میآوردند. پس طبق قانون اساسی رجال به معنی شخصیت، زن نیز می تواند رییس جمهور باشد و از نظر من زن می تواند مرجع تقلید یا فقیه شود و فتوا بدهد، زیرا مرجعیت براساس علم است».
ادامه دارد...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🔰 لغو #لايحه_انجمنهای_ایالتی_و_ولایتی توسط هیئت دولت
🔺 اصرار مراجع خصوصا #امام_خمینی (ره) بر لغو صریح و رسمی لایحه (انجمنهای ایالتی و ولایتی)، حمایت روحانیون، وعاظ، علمای طراز اول شهرها، مراجع نجف و مشهد از نهضت، وضعیت ایران را کاملا بحرانی و ملتهب کرده بود.
🔺 موضوع اصلی سخنرانیها در #فاطمیه اول و دوم «لايحه» شده بود. با همهی دقت و سانسور رژیم هر روز صدها طومار، تلگراف و نامه از سرتاسر ایران به مراجع قم، آیت الله #بهبهانی در تهران و مقامات رژیم ارسال میشد.
🔺 #بازاریان، اصناف و مردم تهران هر چند روز برای حمایت از نهضت به #قم میآمدند. در قم تقریبا هر روز راهپیمایی برقرار بود و اوضاع متشنج بود. بازار تهران و قم تا نتیجهی نهایی اعلام تعطیلی نمودند. با همهی فعالیتی که مطبوعات وابسته برای متهم کردن نهضت از خود نشان میدادند، رهبری و نیروهای مذهبی مصمم به ادامهی مبارزه تا پیروزی بودند.
🔺 نخست وزیر مجددا دست به فریبکاری رنگ باختهی دیگری زد و در پنجم آذر تلگرافی به مراجع قم مخابره کرد و اعلام کرد که «تصویب نامه مورخ ۱۴/۷/۴۷ موضوع انجمنهای #ایالتی و #ولایتی قابل اجرا نخواهد بود.»
🔺بدیهی بود که مراجع قم با وصول این تلگراف بدبینتر شوند؛ زیرا این تلگراف جز تکرار مکررات سابق چیزی نبود. امام خمینی (ره) تنها در صورتی قانع میشد که اولا #هیئت_دولت مصوبه را لغو کند، نه نخست وزیر؛ ثانیا خبر لغو آن در جراید و رسانهها اعلام شود، نه توسط تلگراف. بنابراین علما به مخالفت خود ادامه دادند.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3840
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت #سید_مهدی_هاشمی/ بخش پنجم
🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب
4️⃣ «سند چهارم»
🔺 «من در طول مدت درک میکردم که حضرت امام از دست من نگرانند و به دنبال چارهجویی بر میآمدم، یکبار آیت الله #طاهری به من گفتند حضرت امام به من فرمودهاند که باید از سیدمهدی فاصله بگیرید و همین امر را نیز به آیت الله منتظری گفتهام، من به آقا و اخوی مراجعه کردم که چنین صحبتی را آقای طاهری از قول حضرت امام نقل کردهاند.
🔸 آقا فرمودند گوش به این حرفها نده و مشغول کارت باش. اینها یک عده هستند میروند خدمت امام علیه تو جوسازی میکنند و به مرور زمان این حساسیتها حل خواهد شد.
🔸 البته من قبول دارم که اگر آقا از لغزشها و افکار انحرافی من اطلاع داشتند چنین برخوردی را با مسئله نمیکردند ولی به هر جهت همين حمایتها نیز مرا بیشتر در عجب و غرور فرو میبرد و در راه غلطی که پیش گرفته بودم استوارتر میساخت.»
🔺 «از یک سال قبل از بازداشتم رفت و آمد مسئولین محترم جمهوری اسلامی خدمت آقا شروع شد و همه آنان نسبت به سوابق من از قبل انقلاب و نقاط ضعف بعد از انقلاب خدمت آقا صحبتهایی را مطرح میساختند، از قبیل: رابطه با ساواک، جمع کردن نیروهای تندرو، داشتن اسلحه و مهمات، جریان آقای شمس آبادی و … این روند چندین ماه بطول انجامید و حضرت آیت الله #منتظری همچنان در مقابل صحبتهای آنان مقاومت میکردند.
🔸 من از اخبار رفت و آمدها توسط اخوی که در جلسات آنان حضور داشت مطلع میشدم و سعی نمودم با نوشتن گزارشاتی خدمت آقا تحلیلهای غلط و انحرافی را در جهت جلب نظر ایشان به خودم و انتقاد از مسئولین کشوری و اینکه منشاء این بدگوییها حسد آنان و ناراحتی ایشان از من است و … القاء کنم تا بلکه نظر حمایت معظم له از خود را تقویت کرده باشم، اخوی نیز سهم مؤثری داشت و او نیز همين تحليلها را حضورا با آقا مطرح میساخت.»
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3904
🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش ششم
💠 جریانها و ویژگیهای #مکتب_فلسفی_اصفهان/ قسمت نخست
🔰 نقش پررنگ #میرداماد در گسترش مکتب فلسفی اصفهان
🔺 فلاسفه و حکمای این دوره اصفهان در عصر #صفویه روح تازهای به کالبد فلسفه دمیدند و مکتب تازهای را که بعدها به نام مکتب اصفهان معروف شد، پایهریزی کردند.
🔺 مکتب فلسفی اصفهان نگرشی نو به #فلسفه_اسلامی و ایرانی داشت و در واقع می توان آن را تجدید حیات فلسفه در جهان اسلام دانست. این مکتب با میرداماد آغاز شد و به جرأت میتوان گفت که اگر میرداماد نبود، حوزه فلسفی اصفهان به این شکل که اکنون شناخته شده است، شکل نمیگرفت.
🔺 وی با هماهنگ کردن تفکر برهانی و احوال #عرفانی، توانست «حکمت یمانی» را پایهریزی و با #فلسفه_یونانی که تنها بر عقل متکی بود مقابله کند؛ تلاش او در این راستا تا جایی حائز اهمیت است که وی را «#معلم_ثالث» خواندهاند.
🔺 میرداماد میان تفکر عقلی #ابن_سینا با اندیشههای #اشراقی و عرفانی #ابن_عربی هماهنگی میدید و گویی وحدت خاصی میان جنبههای فلسفه مشایی و حکمت #سهروردی در تفکر او ایجاد شده بود.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3974
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت آیت الله #شریعتمداری/ بخش سوم
💢 سخنان مخفیانه ی آقای شریعتمداری و اعلام برائت از امام!
🔸 امام همان طور که به آقای شریعتمداری هم فرموده بودند، دست از مبارزات نکشيدند و چندی بعد در روز ۱۳ خرداد ۴۲ سخنرانی مهمی در فیضیه ایراد کردند و این بار مدار مبارزات را از دولت به شخص #شاه و شجره منحوس پهلوی ارتقا دادند.
🔸 در همین فضا که خون مسلمانان ایران به جوش آمده بود، تمامی علمای بزرگ اقدام به نشر اعلامیه نموده و صریحا دولت را محکوم کردند. آقای شریعتمداری هم در این بین در روز ۱۳ محرم (مطابق با ۱۶ خرداد) اعلامیه ای صادر کرد. در بخشی از این اعلامیه آمده بود: « … وجه عموم را به نکات ذیل جلب می کنم:
🔹 حضرت آیت الله خمینی تنها نیستند و #اعتراضات شرعی و قانونی معظمله به دولت، مورد تایید تمام علمای شیعه و ملت مسلمان ایران و جهان است ... از گرفتاری آیت الله خمینی و سایر آیات و حجج اسلام و گویندگان متأثریم و هیچ انتظاری از این دولت به جز اینکه ما را هم گرفتار نموده و در وضع مشابه آن ها قرار دهد نداریم…»
🔸 طبیعی است که اگر کسی این اعلامیه را ببیند و حتی آن را با دیگر اعلامیهها قیاس کند حکم خواهد داد که نویسنده این اعلامیه از انقلابیترین و شجاعترین مراجع وقت بوده، اما در پس پرده باز هم جریانات به نحو دیگری بوده است.
🔺 اما سند دیگری هم وجود دارد که اصل مطلب را بهتر نشان می دهد. این سند «خیلی محرمانه » #ساواک مربوط است به روز پس از صدور آن اعلاميه ظاهرا انقلابی آقای شریعتمداری. در متن این اسناد «خیلی محرمانه» ساواک چنین آمده است:
🔸 «مُهر خیلی محرمانه ریاست ساواک تهران پیرو تلگراف ۲۲۵-۴۲/۳/۱۷ آیت الله شریعتمداری
🔸 بعد از ظهر گذشته نامبرده فوق تلفنی با تبریز صحبت [نمود و] مخاطب اظهار داشته مردم قصد تظاهرات داشتند ولی ما از بیرون رفتن و تظاهرات جلوگیری کردیم تا از شما کسب دستور نماییم. شریعتمداری اظهار نموده: «من دو مطلب را به شما توصیه می کنم که باید طبق آن عمل شود:
🔸 الف) مردم را به آرامش دعوت کنید و از تظاهرات جدا خودداری شود چون از تظاهرات نتیجهای گرفته نخواهد شد. در #قم مردم تظاهرات نمودند. ولی با قوای انتظامی روبه رو شدند، آخر گلوله با جان مناسبت ندارد پس باید از اجتماع و تظاهرات جلوگیری نمایید.
🔸 ب) سعی کنید به اعلیحضرت معظم توهین و بی احترامی ننمایند. من از طرف خمینی خیلی ناراحت هستم. چند نفر از علمای دیگر را در شهرستانها گرفتهاند چون با #شاهنشاه مخالفت کرده بودند. خواهش میکنم با شاهنشاه مخالفت نکنید و باعث ناراحتی او نشوید. من به خمینی گفتم که با شاه این طور رفتار نکن و برخلاف دولت سیاست نزن. اما او گوش نداد تا به این روز افتاد. در ضمن طوماری هم به نفع من تهیه نمایید.»
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3822
🆔 @asbaat_ir
🔺 قالبهای ترویج ملیگرایی
2️⃣ قومگرایی
🔹ه) #پانعربیسم
🔸 پانعربیسم حرکتی است که برای اتحاد نژاد عرب، فارغ از باورهای دینی آنان تلاش میکند. تفکر #ناسیونالیستی عربی قبل از اسلام وجود داشت، اما اسلام با آن مبارزه کرد. در دوره بعد از پیامبر اکرم(ص) این تفکر توسط خلیفه دوم مجدداً زنده شد.
🔸 شکل جدید ملیگرایی عرب، «پانعربیسم» است که سرآغاز آن، با حرکات ضد عثمانی شریف مکه، پیش از جنگ جهانی اول به تحریک #انگلیس صورت گرفت که در سالهای ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۶ منجر به معاهده بین دولت انگلیس و شریف مکه گردید.
🔸 حالت شناختهشده پانعربیسم برای نخستین بار در دهه ۱۹۳۰ میلادی، توسط میشل عفلق، در سوریه بنا گذاشته شد. او بنیانگذار حزب بعث بود که خط فکری آن آمیزهای از مارکسیسم و ملیگرایی است.
🔸 درایران نیز گروه کوچکی از عربهای ساکن #خوزستان، به این تفکر متمایل شدهاند. البته چون این تفکر بین مردم متدین خوزستان، طرفدار چندانی نداشت، مطرحکنندگان آن گرایش وهابیت پیدا کردند تا بتوانند از پول و امکانات قارونهای #وهابی منطقه استفاده کنند. غائله خلق عرب خرمشهر در سال ۵۸، نمونهای از اقدامات پانعربیستها بود.
🔸 «#حزب_الوفاق_الاسلامی»، گروهی ملیگرا در خوزستان و تنها حزب متعلق به عربهای ایرانی است که پس از دوم خرداد از وزارت کشور ایران مجوز دریافت کرد و توانست در دور دوم انتخابات شوراهای شهر و روستا در اهواز به موفقیت دست یابد.
🔸 منتهی همانطور که اشاره شد، تدین مردم خوزستان و به ویژه عربهای این منطقه، و پایبندی آنان به انقلاب اسلامی تا به حال اجازه عرض اندام چندانی به حرکتهای #ملیگرایانه ناسازگار با دین و تفرقه افکنانه نداده است و نخواهد داد.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2992
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علیمه_قم/ بخش نهم
💠 ظهور یک زاویه
🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات
♻️ جریان روشنفکری و نواندیشی دینی
🔹 پس از اینکه روشن شد در دوره پانزده ساله ابتدایی تاسیس دفتر تبلیغات، جريان #روشنفكری، جریان حاکم آن مجموعه بوده است، لازم است اصل جريان روشنفكری و اقسام آن به صورت مختصر بیان شود تا اولا مشخص شود كداميك از اقسام جريان روشنفكری، مذموم است و ثانيا دفتر تبليغات با عملكرد خويش در كدام يك از اقسام روشنفكری قرار داشته است.
🔹 روشنفکری که عمری یکصدوپنجاه ساله در ایران دارد، به دنبال ارائه روشی است که ادعا میکند قدم نهادن در آن مسیر میتواند راه حلی برای جبران عقب ماندگی جهان اسلام و ایران از #تکنولوژی برتر باشد.
🔹 همین امر سبب شد تا بیشتر روشنفکران مذهبی در چالش میان دنیای قدیم و جدید، کم و بیش به جانبداری از تفکر مدرن پرداختهاند و اندیشه #کلاسیک دینی را مورد نقد قرار داده و به باز خوانی متون دینی با هدف سازگاری با اندیشههای جدید دعوت نمودهاند.
🔹 این گروه در این مسیر به اصطلاح آبادگرایانه و توسعه محورانه، برای ماندن در مسیر توسعه، فقهیسازی دستاوردهای #تمدنی_غرب را پیشنهاد دادهاند.
🔹 به عبارت دیگر این عده به دنبال #مدرن_کردن_آموزههای_دینی هستند و با ارائه تفسیرهایی جامعه گرایانه و غیره از دین، درصدد هماهنگی آموزهای دینی با مدرنیته برآمدند.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir