🔰 مروری بر دیدگاه مرحوم #نائینی در کتاب #تنبيه_الامه و #تنزيه_المله/ بخش چهارم
💠 جواب شبهات مشروطیت
🔺 آيت الله نائینی در جواب شبهاتی درباره #مشروطیت و تدوین #قانون_اساسی که در آنها ادعا شده بود قانون اساسی بدین شکل مشروعیت ندارد، میگوید: تنظیم و تصویب مقررات به قصد تنظیم امور – و نه تشریع – اشکال ندارد.
🔺 او همچنین درباره دلیل التزام شرعی به قانون اساسی معتقد است که با عناوین ثانوی و یا از طریق مقدمه واجب، التزام واجب میگردد.
🔺 ایشان درباره این ایراد که انتخابات هیئت نظّار، دخالت در کار امام معصوم است، اظهار میکند: قرار دادن و انتخاب هیئت نظّار، برای ایجاد مانع در برابر قدرت مطلق و حکومت غیر معصوم است و اشکالی ندارد، زیرا این هیئت، مانعی برای حکومت غیر معصوم است.
🔺 نائینی در این باره که دخالت در سیاست از #امورحسبیه است، نه از امور عمومی تا به رأی عموم گذاشته شود، میگوید: اولا نواب عام میتوانند به حکومت یا به رأی دادن مردم اذن بدهند که دیگر غیر شرعی نیست؛ ثانيا، این امور نوعيه از وظایف عمومی و اموری است که همه مردم باید در آن مشارکت نمایند.
🔺 وی همچنین درباره اینکه: ۱. انتخاب وکلا با وکالت شرعی تطبیق ندارد، چون در وکالت شرعی، موکل هر وقت که بخواهد میتواند وکیل را عزل کند، اما در اینجا (مجلس) وکیل منتخب تا دو سال در سمت خود باقی میماند؛ ۲. وکیل عقیده خودش را دخالت میدهد و کاری به آرای موکلان ندارد، میگوید:
🔸 «این انتخاب از جنبه دخالت در اموال میتواند وكالت شرعیه باشد، اما از جنبههای دیگر صحت و مشروعیت وکالت ثابت گشته و لازم نیست مشمول باب #وکالت گردد.»
🔺 او در پایان درباره ملاک رأی اکثریت و اینکه آیا #رأی_اکثریت مشروعیت ندارد، معتقد است: اول آنکه بر اساس آیات قرآن، دولتی که بر اساس #شورا تشکیل شده، مشروع است و اشکالی ندارد؛
🔸 دوم آنکه در موارد اختلافی، طبق سیره پیامبر اکرم و حضرت امیر ، راه منحصر به فرد، پیروی از اکثریت است. وی در ادامه، شواهد تاریخی این سیره را توضیح میدهد.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3887
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
9️⃣ پرسش نهم:
🔹با توجه به اجتماع میلیونی مسلمانان در #پیادهروی_اربعین و نقش تعیین کننده این حرکت بزرگ معنوی و سیاسی در شکلگیری #تمدن_اسلامی و #اتحاد_امت_اسلام، وظیفه #حوزه_علمیه و #بزرگان آن درباره این حادثه عظیم چیست؟ و چگونه میتوانند از ظرفیت ایجاد شده در این اجتماع گسترده، جهت همگرایی بیشتر مسلمانان و شکلگیری تمدن نوین اسلامی بهرهبرداری نمایند؟
✍️ منتظر پاسخهای #تخصصی و #علمی شما هستیم.
🔖 لطفا پاسخهای خود را به آیدی @Asbaatadmin ارسال كنيد.
#پرسمان_اسباط
#پیادهروی_اربعین
#تمدن_نوین_اسلامی
#اتحاد_امت_اسلام
#حوزه_علميه
🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #شیخ_علی_تهرانی/ بخش سوم
🔰 شیخ علی تهرانی بعد از انقلاب
🔺 بلافاصله پس از پیروزی #انقلاب_اسلامی، ریاست دادگاه انقلاب مشهد و مدتی هم ریاست دادگاه انقلاب اهواز به شیخ علی تهرانی سپرده شد و وی به محاکمه بازماندگان حکومت #پهلوی مشغول شد.
🔺 در سال ۱۳۵۸ از سوی #حزب_جمهوری_اسلامی مشهد، داوطلب مجلس خبرگان قانون اساسی شد که به عنوان نفر هفتم از خراسان انتخاب و به خبرگان راه یافت.
🔺 به دلیل آن که وی آثاری در اقتصاد اسلامی نوشته بود، در مجلس خبرگان در کمیسیون مالی و اقتصادی حضور داشت.
🔺 وی در دی ماه ۱۳۵۸ طی نامهای به #امام_خمینی (ره) در خصوص افغانی بودن #جلال_الدین_فارسی یکی از کاندیداهای اولین دوره ریاست جمهوری، شدیدا اعتراض نمود.
🔺 نامه شیخ علی تهرانی در روزنامه های ۳۰ دی ماه سال ۱۳۵۸ منتشر شد. این نامه بلافاصله با واکنش آیت الله #بهشتی و بزرگانی که به آنها توهین شده بود، مواجه شد.
🔺 نامه شیخ علی تهرانی خطاب به امام خمینی (ره) که حاوی اتهاماتی علیه سران حزب جمهوری اسلامی و نیز اظهار ناراحتی شدید از انتصاب #آیت_الله_خامنهای به سمت امامت جمعه تهران بود، در تمامی روزنامههای آن روز منتشر شد.
🔺 وی در این نام نوشته بود: «توده وسیعی از مردم معتقدند که زیر پوشش جلال الدین فارسی سه نفر آقایان بهشتی، رفسنجانی و خامنهای میخواهند کارهای اجرایی را به دست گیرند و قهرا در انتخابات مجلس شورای ملی برنده شوند.
🔺 ملت از امام امت توقع دارد برای این خیانت و حفظ افکار عمومی، وزیر کشور و بعضی از مجریان در این امر از مقام خود ساقط شوند و نیز خوب است از اعضا شورای #لانه_جاسوسی بخواهند پرونده دو نفر از اینها را که با امیر انتظام شریکاند ارائه دهند تا نگویند یکی از بدکاران را زندان و بقیه را امیر نمودهاند.»
🔺 در بخش دیگری از نامه تهرانی به بنیانگذار جمهوری اسلامی آمده است: «امام امت! فردی را امام جمعه تهران کردهاید، برای دوستان … [به علت توهین و تهمت درج نشد] نه معلومات در خور ذکری دارد و نه سابقه تقوایی مستحکم! با وجود علما و فضلای بسیاری در تهران که مسلم از این کار ناراحت می شوند.
🔺 صلاح است تجدید نظر نمایید و با افراد بینظر مشورت نمایید؛ نه با افراد جاه طلب و دست اندرکار.
🔺 خدا میداند با آنکه جز کار علمی برای هیچ کار دیگری مهیا نیستم و ذره ای دل بستگی به دنیا و اهلش ندارم در این مرحله وظیفه شرعی خود میدانم با نادرستی که به فاجعه ختم میشود و تاریخ انقلاب اسلامی را لکهدار میکند توسط نوشتن و عریضه به مجتمع اسلامی، مبارزه نمایم.»
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4083
🆔 @asbaat_ir
🔰 توطئه انگلیس برای انحراف #مشروطه
♦️ #امام_خمینی علت انحراف نهضت مشروطه را توطئه #انگلستان میداند: «توطئهای که دولت استعماری انگلیس در آغاز مشروطه کرد، به دو منظور بود: یکی، که در آن موقع فاش شد، این بود که نفوذ روسیه تزاری را در ایران از بین ببرند و دیگری همین که با آوردن قوانين غربی، احکام اسلام را از میدان عمل و اجرا خارج کنند ….
🔸 شما وقتی که تاریخ مشروطیت را بخوانید، میبینید که در مشروطه بعد از اینکه ابتدا پیش رفت، دستهایی آمد و تمام مردم ایران را به دو طبقه تقسیمبندی کرد. نه ایران تنها، از روحانیون بزرگ #نجف یک دسته طرفدار مشروطیت و یک دسته دشمن مشروطه؛
🔸 علمای خود ایران یک دسته طرفدار مشروطه، یک دسته مخالف مشروطه؛ اهل منبر، یک دسته بر ضد مشروطه صحبت میکردند، یک دسته بر ضد #استبداد در هر خانهای دوتا برادر اگر بودند مثلا، در بسیاری جاها این مشروطهای بود، آن مستبد، و این یک نقشهای بود که نقشه هم تأثیر کرد و نگذاشت مشروطه به آن طوری که علما[ی] بزرگ طرحش را ریخته بودند عملی بشود.
🔸 و به آنجا رساندند که آنهایی که مشروطه خواه بودند، به دست یک عده کوبیده شدند تا آنجا که مثل مرحوم حاج #شیخ_فضل_الله_نوری در ایران برای خاطر اینکه میگفت باید «مشروطه مشروعه» باشد و آن مشروطهای که از غرب و شرق به ما برسد قبول نداریم، در همین تهران به دار زدند و مردم هم پای او رقصیدند یا کف زدند. در مشروطه، در عین حالی که ابتدایش نبود این مسائل.»
♦️ ایشان در جای دیگر میفرماید: «در مشروطه این طور نبود، در مشروطه هر دو طرف قوی بودند. نجف بعضی علمای درجه اول مخالف بودند، بعضی علمای درجه اول موافق بودند.
🔸 در ایران هم بین علما همین جور اختلافات را ایجاد کردند و این، این طور نبود که خود به خود ایجاد شد؛ ایجاد کردند در بین آنها … که در یک شهر یک دسته اهل منبر مشروطه بودند و یک دسته اهل منبر مستبد بودند و در خانهها همین مسائل بود و در بازار همین مسائل بود.
🔸 ما باید از این تاریخ عبرت بگیریم که مبادا یک وقتی در بین شما آقایان روحانیون بیفتد اشخاصی یا در بین مردم وسوسه کنند و خدای نخواسته آن امری که در مشروطه اتفاق افتاد، در ایران اتفاق بیفتد … .
🔸 ممکن است اشخاص هوشمند تنبّه ندهند و بیدار نشوند، این انتخابات موجب این بشود که دو دستگیهای زیادی ایجاد بشود و این همان مسئله مشروطه است.»
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4065
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
7️⃣ پاسخِ پرسش هفتم اسباط
◀️ ادامه پاسخ مخاطبان گرامی اسباط به پرسش هفتم:
🔺 نکاتی پیرامون مباحث اخیر در زمینه ی لباس روحانیت و نظرات جناب اکبرنژاد:
1⃣ تمسخر و حتی دشمنی و یا خوشامد دیگران به هیچ وجه ملاک تشخیص خوب یا بد بودن لباس یا هرچیز دیگر نیست.
2⃣ احترام و احساس ملجا و مرجع بودن لباس روحانیت در میان مردم بسیار بیشتر از تمسخر و احساس دوری است.
3⃣ اگرچه لباس روحانیت در ابتدا لباس دین نبوده ولی با تایید و تکریم آن از سوی بزرگان دین، نوعی علقه میان اسلام و این لباس ایجاد شده است.
4⃣ اگر عبا و عمامه را صرفا لباس وقار عرب بدانیم و برای هرقومی لباس همان قوم را ترجیح دهیم باید در مورد زمان،مکان، و زبان نیز همین رابگوییم؛ یعنی تاریخ هجری را تاریخ بین الملل اسلامی ندانیم، اماکن مقدس همچون مشعر و منا و کعبه و... را صرفا اماکن مقدس عرب بدانیم و برای هرقومی اماکن مربوط به خودشان را برجسته کنیم، و زبان عربی را هم زبان دین ندانیم و هرقومی مثلا به زبان خود،نماز و قرآن بخوانند. در حالی که اسلام بر تاریخ و زبان و مکان مشترک و نیز لباس مشترک تاکید دارد.
5⃣ عبا و عمامه صرفا لباس عرب نبوده بلکه بر اساس روایات، جنبه های ماورایی هم دارد مانند آنکه ملائکه عمامه دارند(درحالی که ملائکه عرب نیستند)، و یا ثواب نمازخواندن با عبا که نشان می دهد این لباس ها فقط جعل و اختراع یک قوم نیست.
6⃣ این لباسها به قشر خاصی منحصر نیست، چنانچه بسیاری از عرب عبا می اندازند و قشرمتدین برای نماز و... عبا می اندازد ونه تنها از سوی روحانیت منع نمی شوند که تشویق هم می شوند، اقوام کرد و بلوچ و ترکمن و... از عمامه استفاده می کنند و... ، اما ترکیب عبا قبا و عمامه، در این زمان به قشر روحانیت تعین یافته، و چون این قشر مرجع دینی مردم هستند باید برای جلوگیری از سوء استفاده ها ضوابطی را رعایت نمود.
7⃣ لباس های رایج در اکثر بلاد، لباس هایی الهام گرفته از فرهنگ غربی و فرهنگ دشمنان دین است و نمی توان پوشیدن آن را برای رجال دین تجویز نمود. تکلم به لسان قوم همراهی با یک امر تکوینی و غیراختیاری مردم(یعنی لسان)است و این امر با تبعیت از فرهنگ خودساخته ی آنان مانند امر لباس، متفاوت است، و در این عرصه ها رجال دینی باید فرهنگ ساز باشند نه تابع فرهنگ موجود.
8⃣ روحانیون هیچگاه ملزم به پوشیدن این لباس ها در تمام شرائط نیست، چنانچه در جبهه ها، عرصه های امدادرسانی و زندگی روز مره ی آنان مشاهده می شود. اما الزام طلاب به استفاده از لباس های دیگری غیر از لباس روحانیت، علاوه براینکه هیچ ترجیحی ندارد و چه بسا مرجوح است، باعث تحمیل هزینه های اقتصادی بر طلاب(برای تامین لباس های متنوع) می باشد.
🔺 البته مناسب است حوزه تسهیلی ایجاد کند که هر کسی روزی بخاطر شرایط یا ... ملبس شده و اکنون پشیمان شده، با حفظ آبرو این لباس را کنار بگذارد و تنها کسانی که از روی علاقه این لباس را می پوشند (که تعداد بسیار زیادی هستند)با آن بمانند. از سوی دیگر، به کسانی که صرفا برای امثال مدرک سطح۳و۴ ملبس می شوند، پیشنهاد می شود برای اخذ مدرک،با سطح۲حوزه از طریق دانشگاه برای اخذ ارشد و دکتری اقدام نمایند که بسیار آسانتر از راه حوزوی است.
🆔 @asbaat_ir
✅ نگاهی تحلیلی به زندگی #سیاسی_مبارزاتی_امام_حسن (ع)/ بخش سوم
🔰 اوج قدرت جریان مخالف اسلام در دوران امام حسن (ع)
🔺 این جریان، در زمان امام حسن مجتبی (علیهالصّلاةوالسّلام) به اوج قدرت خودش رسید و همان جریانی بود که به شکل معاویةبنابیسفیان، در مقابل امام حسن مجتبی(ع) ظاهر شد.
🔺 این جریان، معارضه را شروع کرد؛ راه را بر #حکومت_اسلامی – یعنی اسلام به شکل حکومت – برید و قطع کرد و مشکلاتی فراهم نمود؛ تا آنجایی که عملاً مانع از پیشروی آن جریان حکومت اسلامی شد.
🔺 در باب صلح امام حسن(علیهالسّلام)، این مسأله را بارها گفتهایم و در کتابها نوشتهاند که هر کس – حتّی خود امیرالمؤمنین(ع) – هم اگر به جای امام حسن مجتبی(ع) بود و در آن شرایط قرار میگرفت، ممکن نبود کاری بکند، غیر از آن کاری که امام حسن کرد.
🔺 هیچکس نمیتواند بگوید که امام حسن، فلان گوشهی کارش سؤالبرانگیز است. نه، کار آن بزرگوار، صددرصد بر استدلال منطقیِ غیر قابل تخلف منطبق بود.
🔺 در بین آل رسول خدا (صلّیاللَّهعلیهوالهوسلّم)، پُرشورتر از همه کیست؟ شهادتآمیزترین زندگی را چه کسی داشته است؟ غیرتمندترین آنها برای حفظ دین در مقابل دشمن، برای حفظ دین چه کسی بوده است؟ حسینبن علی(علیهالسّلام) بوده است.
🔺 آن حضرت در این #صلح، با امام حسن(ع) شریک بودند. صلح را تنها امام حسن نکرد؛ امام حسن و امام حسین این کار را کردند؛ منتها امام حسن(ع) جلو بود و امام حسین(ع) پشت سر او بود.
🔺 امام حسین (علیهالسّلام)، جزو مدافعان ایدهی صلح امام حسن (ع) بود. وقتی که در یک مجلس خصوصی، یکی از یاران نزدیک – از این پُرشورها و پُرحماسهها – به امام مجتبی (علیهالصّلاةوالسّلام) اعتراضی کرد، امام حسین با او برخورد کردند: «فغمز الحسین فی وجه حجر»(۲).
🔺 هیچکس نمیتواند بگوید که اگر امام حسین به جای امام حسن بود، این صلح انجام نمیگرفت. نخیر، امام حسین با امام حسن بود و این صلح انجام گرفت و اگر امام حسن (علیهالسّلام) هم نبود و امام حسین (علیهالسّلام) تنها بود، در آن شرایط، باز هم همین کار انجام میگرفت و صلح میشد.
🔺 صلح، عوامل خودش را داشت و هیچ تخلف و گزیری از آن نبود. آن روز، شهادت ممکن نبود. مرحوم «#شیخ_راضی_آل_یاسین» (رضواناللَّهتعالیعلیه)، در این کتاب «#صلح_الحسن» – که من بیست سال پیش، آن را ترجمه کردم و چاپ شده است – ثابت میکند که اصلاً جا برای شهادت نبود.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4074
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔰 جریانشناسی #حوزههای_علمیه_شیعه_لبنان/ بخش چهارم
🎙 #مصاحبه|آسیبها و ضعفهای موجود در حوزههای علمیه لبنان
حجت الاسلام شاکر: 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #حوزههای_علمیه_شیعه_لبنان/ بخش چهارم
🎙 #مصاحبه|آسیبها و ضعفهای موجود در حوزههای علمیه لبنان
حجت الاسلام شاکر:
🔸 در لبنان حوزههایی زیر نظر حزب أمل هست که صبح تا ظهر درس میخوانند، یا لااقل بگویم که علمایشان، موسسش، مدیرش، فارغ التحصیل نجف هستند، بین حوزههای #حزب_أمل و #حزبالله را میتوان اینطور فرق بگذاریم که معمولاً بزرگان حزب أمل منتسب به نجف هستند و فکر نجف را دارند اما حزبالله وابستگی شدید و کاملی به جمهوری اسلامی ایران و #حوزه_علمیه_قم دارد.
🔸 اینها را اگر بخواهیم با هم مقایسه کنیم، حوزههایی که نجفی هستند و حزب أمل پشت سرشان است، صبح تا ظهر طلبه میآید و ظهر قبل از ناهار همه مرخص میشوند، میگویند بروید خانههایتان ما هزینه نداریم به شما بدهیم.
🔸 حالا من ضعفهایشان را بگویم، یکی از مهمترین ضعفهایشان عدم ارتباط مدیریتی بین حوزههای علمیه لبنان است، مثلا من در یک حوزه علمیه درس میخوانم، به هر نحو و به هر دلیل ممکن است آن حوزه عذر من را بخواهند در این هنگام من به راحتی میتوانم در حوزه بعدی ثبت نام کنم، یعنی اصلاً این حوزهها با هم ارتباطی ندارند.
🔸 شاید به چشم نیاید که چه آثار منفی دارد، همین #حَسَنالحاج که طلبه معممی است و با #ترامپ عکس دارد، یکی از آثار منفی همین مساله است، شش ماه اینجا درس خوانده است بعد به مدرسه بعدی رفته و گفته است مثلاً من فلان کتاب را خواندم آنها هم گفتهاند بیا کتاب دیگر را بخوان، بعد از آنجا اخراج شده رفته و در مدرسه دیگر کتابهای دیگر را خوانده، به این طریق معمّم شده است، خوانده یا نخوانده است نمیدانم، به شخصش کار ندارم، به صورت کلی امثال این آقا خروجی این مدیریت هستند.
🔸 بحث دومش همان عدالت اقتصادی است، مثلاً یک حوزه دویست دلار شهریه میدهد، یک حوزه سیصد دلار، حوزه دیگر مثلاً پنجاه دلار میدهد، یک حوزه اصلاً شهریه نمیدهد، ناهار هم نمیدهد میگوید برو کار کن من پول ندارم، طبیعی است که اگر یک #مدیریت_واحد باشد این دست مشکلات به وجود نمیآید.
🔸 همه معضلات حوزههای علمیه دوا و دارویشان یکی است، یعنی دردها زیاد است ولی درمانشان یکی است، به عنوان مثال یکی از دردهایش این است که فعالیت مدرسه ارتباط مستقیم و صددرصد تا حیات موسّس یا حوصله موسس دارد، لذا بسیاری از این حوزهها بسته شدهاند چون موسّسش از دنیا رفته است، چه ربطی دارد؟!
🔸 مثلاً به فرض من توانایی مالی دارم و یک حوزه تاسیس میکنم، تا اینکه پنج یا ده سال دیگر از دنیا رفتم و این حوزه تمام میشود و طلبهها میروند، مدیریتی نیست که سریع جایگزین شود یا حتی در مواردی موسس زنده است اما دیگر حوصله ندارد، خسته میشود و استعفا میدهد و همان لحظه همه چیز به اصطلاح تمام میشود.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3999
🆔 @asbaat_ir
💢 #شیطان_پرستی و عوامل ورود آن در ایران/ بخش چهارم
🔰مناسک شیطانپرستی
🔺 مناسک شیطانپرستی آیینه تمامنمای عقاید و افکار فاسد آنان است که عمدهترین آنها چنین است:
1️⃣ #موسیقی
🔸 یکی از مناسک شیطانپرستی، موسیقی خصوصاً نوع «راک اند رول» است. این نوع موسیقی به صورت عادی نیز برگزار نمیشود، بلکه همراه با خودزنی یا دیگ زنی و زخمی کردن بدن است و احیاناً خوردن خون را نیز به همراه دارد. اصولاً شیطانپرستی بیشتر از هر چیزی، خود را در قالب گروههای موسیقی به جوامع معرفی كرده است.
2️⃣ #موادمخدر
🔸 یکی از مناسک شیطانپرستان، استفاده از مواد مخدر قوی است. در بین شیطانپرستان، مصرف موادی مانند کوکائین و ماری جوانا، به عنوان چیزی که انسان را وارد جهان ارواح میکند، بسیار رایج است.
3️⃣ #سکس
سکس و اعمال منافی عفت نیز دیگر مناسک شیطانپرستان است. آنان بیش از هر چیزی، به این عمل میپردازند. حتی موسیقی محبوب آنان که به «راک اند رول» مشهور است نیز بیربط با این عمل نیست. البته شیطانپرستان همین عمل را نیز به صورت عادی انجام نمیدهند، بلکه سکس آنان همیشه با خشونت و آزار جنسی همراه است.
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2065
🆔 @asbaa_ir
📸 #عکس_نوشته|اشتباه محاسباتی مسئولین
💠 آیت الله #مهدوی_کنی (ره): كسانی كه به اسم اينكه ما در مجامع بينالمللی #منزوی نشويم، به ما احترام كنند و اين حرفها را بزنيم #دشمن كوتاه بيايد اينها اشتباه میكنند چون اين تعبير قرآن است «و لن ترضی عنك اليهود و النصاری حتی تتبع ملتهم»، يهود و نصاری از شما راضی نخواهند شد مگر اينكه تابع آنها باشيم.
🗓 ۱۳۸۹/۳/۱۷
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
#دشمن_شناسی
#بصیرت
🆔 @asbaat_ir
🔰 آشنایی با #شیعیان_غیراثنیعشری/ بخش نخست
1️⃣ فرقه اسماعیلیه 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔰 آشنایی با #شیعیان_غیراثنیعشری/ بخش نخست
1️⃣ فرقه اسماعیلیه
🔺 دستهای از شيعيان به نام «اسماعليه» مشهورند. چون اين دسته بعد از امام صادق(ع) ، به امامت اسماعيل فرزندايشان اعتقاد پيدا کردند، بدين نام معروف شدند. در حال حاضر اسماعيليان به دو شاخه منشعب شدهاند.
🔸 اول: «بهرهها» که در مناطقي از هند و پاکستان ساکن هستند و تقريباً قشر متدين اسماعيليان را تشکيل ميدهند.
🔸 دوم: «آقاخانیها» که شاخه ديگر از اسماعيليه هستند. اسماعیلیه در همه زمانها به امام حی و حاضر اعتقاد دارند. تعداد امامان آنها از ابتدا تا کنون ۴۹ نفر است. چون چهار نفر از امامان اخیرآقاخانی از خانواده ایشان هستند، به همین جهت به #آقاخانی موسوم شدهاند، امام فعلی، چهل و نهمین امام آنان، کریم الحسینی یا آقاخان چهارم است.
🔺 آقاخان چهارم متولد یکشنبه ۱۳ دسامبر ۱۹۳۶ میلادی (۲۳ آذر ۱۳۱۵ شمسی) در ژنو است. در مدرسه «لهروزه» سویس تحصیل کرد و تحصیلاتش را در دانشگاه هاروارد، در رشته تاریخ اسلام ادامه داد. و در ۱۱ جولای ۱۹۵۷ م (۲۰ تیر ۱۳۳۶ ش) به امامت رسید و جانشین پدربزرگ خود شد.
🔺 وی شهروند انگلیس است، و تا قبل از انقلاب، پاسپورت ایرانی نیز داشت، اخیراً شهروندی #کانادا را نیز دریافت کرده است. در سال ۲۰۰۵ پول نقد او در بانکهای انگلیسی یک میلیارد و دویست و پنجاه میلیون پوند اعلام شده است و لذا او را پنجاه و نهمین ثروتمند جهان معرفی میکنند.
💵 در آمد او از هتلها، خطوط هوایی و مجموعه توریستی ساردینا سالانه ۳۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده است. وی قبل از انقلاب در ساخت هتل لاله (هتل کنتینتال سابق) با #بنیادپهلوی مشارکت داشت.
🔺 #کریم_آقاخان که منصب امامت این فرقه را دارد، به هیچ یک از ظواهر دین ملتزم نیست. زن و دخترانش بیحجاب هستند و دخترش زن یک مسیحی است. با همه کشورهای استکباری روابط حسنهای دارد، همانگونه که پیش از این نیز با رژیم پهلوی رابطهای حسنه داشت.
🔺 شرکت زنجیرهای بینالمللی «صندوق توسعه اقتصادی آقاخان» به عنوان محور اقتصادی این فرقه، مشغول سرمایهگذاری و اجرای طرحهای اقتصادی در سراسر جهان است. آقاخانیها به دنبال ارائه چهرهای غربپسند از اسلام هستند و امروزه به جای تبلیغ دین، تبلیغ اخلاق شهروندی میکنند.
🔺 شیعیان آقاخانی در دوره پهلوی، نفوذ زیادی در ایران داشتند، انقلاب اسلامی برای مدتی به نفوذ آنان پایان داد ولی #دولت_اصلاحطلبان مجدداً پای آنان را به کشور باز کرد.
🔺 این فرقه در حال حاضر، در سیرجان، شهر بابک و بیرجند فعالیت دارند و در سالهای اخیر از فعالیت آنان در دلیجان نیز اخباری میرسد. اسماعیلیان در دلیجان، محلات، نیمور و روستای یکهچاه از توابع محلات، جماعتخانه (به جای مسجد) دارند.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2365
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔰 #سکولارشدن_حوزهها_آرزوی_دیرینه_دشمنان/ بخش نخست
📝 #یادداشت| #معاویه بنیانگذار تفکر #سکولاریسم در جهان اسلام 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔰 #سکولارشدن_حوزهها_آرزوی_دیرینه_دشمنان/ بخش نخست
📝 #یادداشت| #معاویه بنیانگذار تفکر #سکولاریسم در جهان اسلام
🔺 اندیشه سکولاريسم، را باید یکی از مهمترین چالشهای فراروی دین به شمار آورد. گرچه به تعبیر آیت الله #جوادی_آملی در کتاب نسبت دین و دنیا: «دوره نوزایی و #رنسانس پیام آور قطعی «جدا انگاری دین و دنیا» است»، اما در جهان اسلام میتوان رگههایی از این نظریه را در دوره معاویه مشاهده کرد و وی را اولین بانی و متفکر این نظریه دانست.
🔺 او در جریان صلح با امام حسن(ع) اعتراف کرده بود که: «من با شما جنگ نکردم که نماز بخوانید و روزه بگیرید و حج برگزار کنید و یا زکات دهید. شما خود این کارها را میکنید، بلکه من با شما جنگ کردم تا بر شما حکومت کنم».
🔺 مرحوم #علامه_طباطبائی در تحلیل این جمله معاویه میگوید: «معاویه اشاره میکرد که سیاست را از دیانت جدا خواهد کرد و نسبت به مقررات دینی ضمانتی نخواهد داشت و همه نیروی خود را در زنده نگهداشتن حکومت خود به کار خواهد بست.»
🔺 گرچه زمینههای پیدایش این تفکر در آئین مسیحیت معلول عواملی نظیر: علم گرایی، عقل گرائی، انسان محوری، الهیات خشک #کلیسا، فساد مالی کلیسا و تفتیش عقاید میباشد، اما در اسلام این عوامل به گونهای دیگر رخ نموده است. یعنی اینکه خود خلیفه بر این اندیشه اصرار ورزیده و با به کارگیری همه ظرفیتها به دنبال محور قراردادن این اصل انحرافی بوده است.
🔺 سکولاریسم در طول تاریخ با عناوین و مفاهیمی نظیر: قداستزدایی کردن از دین، دنیویکردن و غیرروحانی شدن دین، خصوصیشدن دین و مانند آن نیز تبیین شده است.
🔺 با پیروزی #انقلاب_اسلامی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی مهر باطلی بر این اندیشه باطل زده شد اما در همان نخستین سالهای پیروزی انقلاب اسلامی در کشور ما برخی گروهکهای سیاسی با استفاده از تفسیرهای #ماتریالیستی و #دیالکتیکی و به ظاهر انقلابی و علمی از اسلام، درواقع به دنبال سکولاریزه کردن دین بودند و اگر نبود مجاهدتهای علمی بزرگانی مانند #شهیدمطهری و مبارزه با اینگونه تفسیرهای نادرست و انحرافی، معلوم نبود که چه بر سر اسلام وانقلاب میآمد.
📝 حجت الاسلام علی اکبر عالمیان
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4106
🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش دهم
💠 جریانها و ویژگیهای #مکتب_فلسفی_اصفهان/ قسمت پنجم
🔰 جریانهای فلسفی اصفهان در دوران #صفویه
5️⃣ مدرسه فلسفی ملارجب علی تبریزی (حکمت تنزیهی):
🔺 وی با پرورش شاگردانی مانند قاضی سعید قمی، فاضل سراب، ملاعباس مولوی، فرجعلی خان حکیم، ملاحسن لنبانی، ملا صادق اردستانی، محمدحسن قمی و امیر قوام الدین رازی و دیگران تأثیر بسیاری بر روند مکتب فلسفی اصفهان گذاشت، این جریان فکری از حیث روش، اسلوب و مفاد در تقابل با #فلسفه_صدرایی بوده و حتی گاه اندیشههای متفردی نیز دارد.
6️⃣ مدرسه فلسفی مشائیان جدید (حکمت نومشایی):
🔺 همان گونه که حوزه فلسفی #میرداماد خود به دو گروه شارحان آرای میر و گروه #ملاصدرا و پیروانش انشعاب یافت، میتوان گفت که دستپروردگان میرفندرسکی نیز دو گروه شدهاند.
🔺 گروهی طریقه فلسفی حکیم تبریزی را در پیش گرفتند و گروهی کاملا به روش فلسفی #شیخ_الرئیس وفادار ماندند و با تدریس و تربیت شاگردان و نوشتن حواشی و شروح بر آثار شیخ به پارهای از آراء ابداعی صدرا خرده گرفته و به دفاع از فلسفه استدلالی مشایی پرداختند.
🔺 از فیلسوفان مشایی و شارحان حکمت سینوی حوزه اصفهان میتوان به آقا حسین خوانساری، علامه سبزواری، میرزا رفيعا نائینی و حکیم لنجانی اشاره کرد.
🔺 از بین این شش مدرسه، مدرسه فلسفی ملاصدرا و ملا رجبعلی تبریزی با هم تقابل جدیتری داشته و نسبت به دو جریان دیگر استمرار تاریخی بیشتری داشتهاند.
🔺 هرچند نیمه دوم قرن یازدهم و بخشی از اوایل قرن دوازدهم آرای ملا رجبعلی تبریزی و شاگردانش بر حوزه فلسفی اصفهان سیطره داشت، ولی با ظهور بیدآبادی و نهایتا #ملاعلی_نوری و شاگردانش #حکمت_متعالیه به مهمترین و برجستهترین نفكر فلسفی در ایران و تفکر شیعی تبدیل شد. با این حال تفکرات ملا رجبعلی تبریزی در دورههای بعد نیز تأثیرگذار بود و به شکلگیری جریانهای فکری خاصی انجامید.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3974
🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #شیخ_علی_تهرانی/ بخش چهارم
🔰 واکنش آیات عظام #بهشتی و #خامنهای به نامه شیخ علی تهرانی
🔺 آیت الله خامنهای که آن زمان نماینده #امام_خمینی (ره) در #دانشگاه_تهران نیز بود، در جمع دانشجویان در پاسخ به سوالی پیرامون اتهامات و توهین های علی تهرانی چنین گفتند:
🔸 «بعضی از حرفهایی که ایشان زدهاند، اتهام نیست دشنام است. مثلا فلانی آدم جاه طلبی است. این دیگر تهمت نیست، دشمنی است _ بنده به نوبه خودم از اینکه یک شخصی به من اهانت کند، نه فقط ناراحت نمیشوم و اهمیت نمیدهم، بلکه به آسانی حاضرم از اهانت و #دشنام او بگذرم و اگر تهمتی هم وجود داشته باشد، حاضرم که اصلا درصدد رفع تهمت بر نیاییم. به این علت که « آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است.»
🔺 آیت الله دکتر بهشتی در نامهای به تهرانی درباره اتهاماتی که به وی منتسب شده بود در صفحه اول روزنامه اطلاعات مورخ ۲ بهمن ۱۳۵۸ چنین مینویسد:
🔸 «همان طور که امام امت تأکید فرمودند _ و نظر بسیار صحیحی هم هست و نظر ما نیز این است که_ تا این اصل از سوی #شورای_نگهبان تفسیر نشده اگر آقای فارسی انتخاب میشدند یک انتخاب دارای شائبه، انتخابی که در آن یک شائبه و خدشهای وجود دارد، امام امت تاکید داشتند که انتخاب رئیس جمهور مستلزم خدشهای بر #قانون_اساسی نباشد یا رعایت قانون اساسی مستلزم خدشهای در انتخاب رئیس جمهوری نباشد، پس برای اینکه هم قانون اساسی هم رئیس جمهوری از هر نوع خدشه و شائبه به در و منزه بمانند انصراف آقای فارسی در این دوره موجه بود.»
🔺 شهید مظلوم بهشتی این گونه ادامه میدهد: ایشان گفتهاند که آقایان هاشمی، بهشتی و خامنهای تصمیم دارند از طریق کار حزبی در مجلس شورا برنده شوند، آیا فعالیت یک حزب برای اینکه رئیس جمهوری نامزد کند.
🔸 برای اینکه فعالیت کند برای انتخاب شدنش و برای اینکه نمایندگانی که صالح میداند اینها را به مجلس بفرستند. اینها توطئه است؟ اصولا فلسفه تشکیل حزب این است و ما به همین منظور اقدام کردیم برای تشکیل #حزب_جمهوری_اسلامی.»
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4083
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
6️⃣ #محسن_غرویان/ بخش نخست
🔰 شاگردِ #حسن_روحانی 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
6️⃣ #محسن_غرویان/ بخش نخست
🔰 شاگردِ #حسن_روحانی
🔺 محسن غرویان در سال 1338 در نیشابور بدنیا آمد و پس از اخذ مدرک دیپلم فنى راه و ساختمان در سال 1357 راهى #حوزه_علمیه_قم شد و در سال 1358 رسما شروع به تحصیل علوم حوزوى نمود.
🔺 وی در حوزه علمیه قم از محضر علمای بنامی مانند آیات عظام وحید خراسانى،فاضل لنکرانى، شیخ جواد تبریزى، مکارم شیرازى، جوادى آملى و #مصباح_یزدی بهره برد.
🔺 غرویان با وجود برخورداری از اساتید بزرگ و به نام حوزه علمیه قم اما کانّه روش و منش فکری، اعتقادی و سیاسی خویش را مرهون حسن روحانی، رئیس جمهور، میداند. وی بعد از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ چنین میگوید:
🔸 «آشنایی بنده با دکتر روحانی به قبل از انقلاب بازمیگردد. من در واقع جزو #شاگردان آقای روحانی در دوران قبل از انقلاب بودم. دکتر روحانی در آن زمان دوران سربازی خود را در سپاه دانش میگذراند و در یکی از روستاهای اطراف #نیشابور خدمت میکرد. آن روستا به شهر خیلی نزدیک بود و دکتر روحانی جمعهشبها به مسجد جامع نیشابور میآمد.
🔸 آقای روحانی آن وقتها جوان کت و شلواری شیکپوش و خوشبیانی بود و نسل جوان به او علاقه داشت. اندکی بعد، آقای روحانی به ما گفت شما جوانها جلسهای تشکل دهید تا من #مباحث_اعتقادی را برایتان مطرح کنم. ما هم خانه حاج آقای حسامی در خیابان ایستگاه نیشابور را به این جلسات اختصاص دادیم.
🔸 این جلسات در سال 54 یا 55 برگزار میشد. به نظرم آقای روحانی در آن زمان دوران طلبگیاش را شروع کرده، بعد به دانشگاه رفته و لیسانس گرفته و سپس برای خدمت سربازی به نیشابور اعزام شده بود. من هم دانش آموز اول دبیرستان یا آخر راهنمایی بودم.
🔸 جلسات ما حالت مخفیانه داشت زیرا ساواک و شهربانی مخالف سخنرانیهای آقای روحانی و در پی دستگیری ایشان بودند. ایشان علیه #رژیم_شاه سخنانی انقلابی میگفت و مطالبی را مطرح می کرد که رژم شاه از آن مطالب میترسید. آقای روحانی مباحث اعتقادی و دینی و تفسیری را به شکل انقلابی به ما تدریس میکرد تا ما را برای مبارزه با رژیم شاه، پرورش دهد.
🔸 ما ده بیست نفر جوان مذهبی انقلابی بودیم که در جلسات تدریس دکتر روحانی شرکت میکردیم. البته پس از مدتی ساواک متوجه شد و شهربانی آمد و آن جلسات را تعطیل کرد. بنده از همان زمان به آقای دکتر روحانی علاقهمند شدم و ایشان هم مرا از همان زمان میشناسد.
🔸 دکتر روحانی در آن زمان جزو جوانان #روشنفکر و دانشگاهیای بودند که تحت تاثیر دکتر #شریعتی قرار داشتند و حرفهای انقلابی را برای مخاطبین خود مطرح میکردند.»
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir