eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
709 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 و عوامل ورود آن در ایران/ بخش چهارم 🔰مناسک شیطان‌پرستی 🔺 مناسک شیطان‌پرستی آیینه تمام‌نمای عقاید و افکار فاسد آنان است که عمده‌ترین آن‌ها چنین است: 1️⃣ 🔸 یکی از مناسک شیطان‌پرستی، موسیقی خصوصاً‌ نوع «راک اند رول» است. این نوع موسیقی به صورت عادی نیز برگزار نمی‌شود، بلکه همراه با خودزنی یا دیگ زنی و زخمی ‌کردن بدن است و احیاناً خوردن خون را نیز به همراه دارد. اصولاً شیطان‌پرستی بیشتر از هر چیزی، خود را در قالب گروه‌های موسیقی به جوامع معرفی كرده است. 2️⃣ 🔸 یکی از مناسک شیطان‌پرستان، استفاده از مواد مخدر قوی است. در بین شیطان‌پرستان، مصرف موادی مانند کوکائین و ماری جوانا، به عنوان چیزی که انسان را وارد جهان ارواح می‌کند، بسیار رایج است. 3️⃣ سکس و اعمال منافی عفت نیز دیگر مناسک شیطان‌پرستان است. آنان بیش از هر چیزی، به‌ این عمل می‌پردازند. حتی موسیقی محبوب آنان که به «راک اند رول» مشهور است نیز بی‌ربط با‌ این عمل نیست. البته شیطان‌پرستان همین عمل را نیز به صورت عادی انجام نمی‌دهند، بلکه سکس آنان همیشه با خشونت و آزار جنسی همراه است. ادامه دارد ... ✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2065 🆔 @asbaa_ir
📸 #عکس_نوشته|اشتباه محاسباتی مسئولین 💠 آیت الله #مهدوی_کنی (ره): كسانی كه به اسم اينكه ما در مجامع بين‌المللی #منزوی نشويم، به ما احترام كنند و اين حرف‌ها را بزنيم #دشمن كوتاه بيايد اينها اشتباه می‌كنند چون اين تعبير قرآن است «و لن ترضی عنك اليهود و النصاری حتی تتبع ملتهم»، يهود و نصاری از شما راضی نخواهند شد مگر اينكه تابع آنها باشيم. 🗓 ۱۳۸۹/۳/۱۷ #روحانیت_اصیل #روحانیت_متعهد #دشمن_شناسی #بصیرت 🆔 @asbaat_ir
🔰 آشنایی با / بخش نخست 1️⃣ فرقه اسماعیلیه 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 آشنایی با / بخش نخست 1️⃣ فرقه اسماعیلیه 🔺 دسته‌ای از شيعيان به نام «اسماعليه» مشهورند. چون اين دسته بعد از امام صادق(ع) ، به امامت اسماعيل فرزند‌ايشان اعتقاد پيدا کردند، بدين نام معروف شدند. در حال حاضر اسماعيليان به دو شاخه منشعب شده‌اند. 🔸 اول: «بهره‌ها» که در مناطقي از هند و پاکستان ساکن هستند و تقريباً‌ قشر متدين اسماعيليان را تشکيل مي‌دهند. 🔸 دوم: «آقاخانی‌ها» که شاخه ديگر از اسماعيليه هستند. اسماعیلیه در همه زمان‌ها به امام حی و حاضر اعتقاد دارند. تعداد امامان آن‌ها از ابتدا تا کنون ۴۹ نفر است. چون چهار نفر از امامان اخیرآقاخانی از خانواده ایشان هستند، به همین جهت به موسوم شده‌اند، امام فعلی، چهل و نهمین امام آنان، کریم الحسینی یا آقاخان چهارم است. 🔺 آقاخان چهارم متولد یکشنبه ۱۳ دسامبر ۱۹۳۶ میلادی (۲۳ آذر ۱۳۱۵ شمسی) در ژنو است. در مدرسه «له‌روزه» سویس تحصیل کرد و تحصیلاتش را در دانشگاه هاروارد، در رشته تاریخ اسلام ادامه داد. و در ۱۱ جولای ۱۹۵۷ م (۲۰ تیر ۱۳۳۶ ش) به امامت رسید و جانشین پدربزرگ خود شد. 🔺 وی شهروند انگلیس است، و تا قبل از انقلاب، پاسپورت ایرانی نیز داشت، اخیراً شهروندی را نیز دریافت کرده است. در سال ۲۰۰۵ پول نقد او در بانک‌های انگلیسی یک میلیارد و دویست و پنجاه میلیون پوند اعلام شده است و لذا او را پنجاه و نهمین ثروتمند جهان معرفی می‌کنند. 💵 در آمد او از هتل‌ها، خطوط هوایی و مجموعه توریستی ساردینا سالانه ۳۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده است. وی قبل از انقلاب در ساخت هتل لاله (هتل کنتینتال سابق) با مشارکت داشت. 🔺 که منصب امامت این فرقه را دارد، به هیچ یک از ظواهر دین ملتزم نیست. زن و دخترانش بی‌حجاب هستند و دخترش زن یک مسیحی است. با همه کشورهای استکباری روابط حسنه‌ای دارد، همان‌گونه که پیش از این نیز با رژیم پهلوی رابطه‌ای حسنه داشت. 🔺 شرکت زنجیره‌ای بین‌المللی «صندوق توسعه اقتصادی آقاخان» به عنوان محور اقتصادی این فرقه، مشغول سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های اقتصادی در سراسر جهان است. آقاخانی‌ها به دنبال ارائه چهره‌ای غرب‌پسند از اسلام هستند و امروزه به جای تبلیغ دین، تبلیغ اخلاق شهروندی می‌کنند. 🔺 شیعیان آقاخانی در دوره پهلوی، نفوذ زیادی در ایران داشتند، انقلاب اسلامی برای مدتی به نفوذ آنان پایان داد ولی مجدداً پای آنان را به کشور باز کرد. 🔺 این فرقه در حال حاضر، در سیرجان، شهر بابک و بیرجند فعالیت دارند و در سال‌های اخیر از فعالیت آنان در دلیجان نیز اخباری می‌رسد. اسماعیلیان در دلیجان، محلات، نیمور و روستای یکه‌چاه از توابع محلات، جماعت‌خانه (به جای مسجد) دارند. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2365 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🔰 / بخش نخست 📝 | بنیانگذار تفکر در جهان اسلام 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 / بخش نخست 📝 | بنیانگذار تفکر در جهان اسلام 🔺 اندیشه سکولاريسم، را باید یکی از مهمترین چالش‌های فراروی دین به شمار آورد. گرچه به تعبیر آیت الله در کتاب نسبت دین و دنیا: «دوره نوزایی و پیام آور قطعی «جدا انگاری دین و دنیا» است»، اما در جهان اسلام می‌توان رگه‌هایی از این نظریه را در دوره معاویه مشاهده کرد و وی را اولین بانی و متفکر این نظریه دانست. 🔺 او در جریان صلح با امام حسن(ع) اعتراف کرده بود که: «من با شما جنگ نکردم که نماز بخوانید و روزه بگیرید و حج برگزار کنید و یا زکات دهید. شما خود این کارها را می‌کنید، بلکه من با شما جنگ کردم تا بر شما حکومت کنم». 🔺 مرحوم در تحلیل این جمله معاویه می‌گوید: «معاویه اشاره می‌کرد که سیاست را از دیانت جدا خواهد کرد و نسبت به مقررات دینی ضمانتی نخواهد داشت و همه نیروی خود را در زنده نگهداشتن حکومت خود به کار خواهد بست.» 🔺 گرچه زمینه‌های پیدایش این تفکر در آئین مسیحیت معلول عواملی نظیر: علم گرایی، عقل گرائی، انسان محوری، الهیات خشک ، فساد مالی کلیسا و تفتیش عقاید می‌باشد، اما در اسلام این عوامل به گونه‌ای دیگر رخ نموده است. یعنی اینکه خود خلیفه بر این اندیشه اصرار ورزیده و با به کارگیری همه ظرفیت‌ها به دنبال محور قراردادن این اصل انحرافی بوده است. 🔺 سکولاریسم در طول تاریخ با عناوین و مفاهیمی نظیر: قداست‌زدایی‌ کردن‌ از دین‌، دنیوی‌کردن و غیرروحانی‌ شدن دین، خصوصی‌شدن‌ دین و مانند آن نیز تبیین شده است. 🔺 با پیروزی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی مهر باطلی بر این اندیشه باطل زده شد اما در همان نخستین‌ سال‌های‌ پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در کشور ما برخی‌ گروهک‌های‌ سیاسی‌ با استفاده از تفسیرهای‌ و و به‌ ظاهر انقلابی‌ و علمی‌ از اسلام،‌ درواقع‌ به دنبال‌ سکولاریزه‌ کردن‌ دین‌ بودند و اگر نبود مجاهدت‌های علمی بزرگانی مانند و مبارزه‌ با اینگونه‌ تفسیرهای‌ نادرست‌ و انحرافی‌، معلوم نبود که چه بر سر اسلام وانقلاب می‌آمد. 📝 حجت الاسلام علی اکبر عالمیان ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4106 🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش دهم 💠 جریان‌ها و ویژگی‌های #مکتب_فلسفی_اصفهان/ قسمت پنجم 🔰 جریان‌های فلسفی اصفهان در دوران #صفویه 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به / بخش دهم 💠 جریان‌ها و ویژگی‌های / قسمت پنجم 🔰 جریان‌های فلسفی اصفهان در دوران 5️⃣ مدرسه فلسفی ملارجب علی تبریزی (حکمت تنزیهی): 🔺 وی با پرورش شاگردانی مانند قاضی سعید قمی، فاضل سراب، ملاعباس مولوی، فرجعلی خان حکیم، ملاحسن لنبانی، ملا صادق اردستانی، محمدحسن قمی و امیر قوام الدین رازی و دیگران تأثیر بسیاری بر روند مکتب فلسفی اصفهان گذاشت، این جریان فکری از حیث روش، اسلوب و مفاد در تقابل با بوده و حتی گاه اندیشه‌های متفردی نیز دارد. 6️⃣ مدرسه فلسفی مشائیان جدید (حکمت نومشایی): 🔺 همان گونه که حوزه فلسفی خود به دو گروه شارحان آرای میر و گروه و پیروانش انشعاب یافت، می‌توان گفت که دست‌پروردگان میرفندرسکی نیز دو گروه شده‌اند. 🔺 گروهی طریقه فلسفی حکیم تبریزی را در پیش گرفتند و گروهی کاملا به روش فلسفی وفادار ماندند و با تدریس و تربیت شاگردان و نوشتن حواشی و شروح بر آثار شیخ به پاره‌ای از آراء ابداعی صدرا خرده گرفته و به دفاع از فلسفه استدلالی مشایی پرداختند. 🔺 از فیلسوفان مشایی و شارحان حکمت سینوی حوزه اصفهان می‌توان به آقا حسین خوانساری، علامه سبزواری، میرزا رفيعا نائینی و حکیم لنجانی اشاره کرد. 🔺 از بین این شش مدرسه، مدرسه فلسفی ملاصدرا و ملا رجبعلی تبریزی با هم تقابل جدی‌تری داشته و نسبت به دو جریان دیگر استمرار تاریخی بیشتری داشته‌اند. 🔺 هرچند نیمه دوم قرن یازدهم و بخشی از اوایل قرن دوازدهم آرای ملا رجبعلی تبریزی و شاگردانش بر حوزه فلسفی اصفهان سیطره داشت، ولی با ظهور بیدآبادی و نهایتا و شاگردانش به مهمترین و برجسته‌ترین نفكر فلسفی در ایران و تفکر شیعی تبدیل شد. با این حال تفکرات ملا رجبعلی تبریزی در دوره‌ه‌ای بعد نیز تأثیرگذار بود و به شکل‌گیری جریان‌های فکری خاصی انجامید. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3974 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #شیخ_علی_تهرانی/ بخش چهارم 🔰 واکنش آیات عظام #بهشتی و #خامنه‌ای به نامه شیخ علی تهرانی 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت / بخش چهارم 🔰 واکنش آیات عظام و به نامه شیخ علی تهرانی 🔺 آیت الله خامنه‌ای که آن زمان نماینده (ره) در نیز بود، در جمع دانشجویان در پاسخ به سوالی پیرامون اتهامات و توهین های علی تهرانی چنین گفتند: 🔸 «بعضی از حرف‌هایی که ایشان زده‌اند، اتهام نیست دشنام است. مثلا فلانی آدم جاه طلبی است. این دیگر تهمت نیست، دشمنی است _ بنده به نوبه خودم از اینکه یک شخصی به من اهانت کند، نه فقط ناراحت نمی‌شوم و اهمیت نمی‌دهم، بلکه به آسانی حاضرم از اهانت و او بگذرم و اگر تهمتی هم وجود داشته باشد، حاضرم که اصلا درصدد رفع تهمت بر نیاییم. به این علت که « آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است.» 🔺 آیت الله دکتر بهشتی در نامه‌ای به تهرانی درباره اتهاماتی که به وی منتسب شده بود در صفحه اول روزنامه اطلاعات مورخ ۲ بهمن ۱۳۵۸ چنین می‌نویسد: 🔸 «همان طور که امام امت تأکید فرمودند _ و نظر بسیار صحیحی هم هست و نظر ما نیز این است که_ تا این اصل از سوی تفسیر نشده اگر آقای فارسی انتخاب می‌شدند یک انتخاب دارای شائبه، انتخابی که در آن یک شائبه و خدشه‌ای وجود دارد، امام امت تاکید داشتند که انتخاب رئیس جمهور مستلزم خدشه‌ای بر نباشد یا رعایت قانون اساسی مستلزم خدشه‌ای در انتخاب رئیس جمهوری نباشد، پس برای اینکه هم قانون اساسی هم رئیس جمهوری از هر نوع خدشه و شائبه به در و منزه بمانند انصراف آقای فارسی در این دوره موجه بود.» 🔺 شهید مظلوم بهشتی این گونه ادامه می‌دهد: ایشان گفته‌اند که آقایان هاشمی، بهشتی و خامنه‌ای تصمیم دارند از طریق کار حزبی در مجلس شورا برنده شوند، آیا فعالیت یک حزب برای اینکه رئیس جمهوری نامزد کند. 🔸 برای اینکه فعالیت کند برای انتخاب شدنش و برای اینکه نمایندگانی که صالح می‌داند اینها را به مجلس بفرستند. اینها توطئه است؟ اصولا فلسفه تشکیل حزب این است و ما به همین منظور اقدام کردیم برای تشکیل .» ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4083 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🔖 | روحانیون در گذر زمان 6️⃣ / بخش نخست 🔰 شاگردِ 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 6️⃣ / بخش نخست 🔰 شاگردِ 🔺 محسن غرویان در سال 1338 در نیشابور بدنیا آمد و پس از اخذ مدرک دیپلم فنى راه و ساختمان در سال 1357 راهى شد و در سال 1358 رسما شروع به تحصیل علوم حوزوى نمود. 🔺 وی در حوزه علمیه قم از محضر علمای بنامی مانند آیات عظام وحید خراسانى،فاضل لنکرانى، شیخ جواد تبریزى، مکارم شیرازى، جوادى آملى و بهره برد. 🔺 غرویان با وجود برخورداری از اساتید بزرگ و به نام حوزه علمیه قم اما کانّه روش و منش فکری، اعتقادی و سیاسی خویش را مرهون حسن روحانی، رئیس جمهور، می‌داند. وی بعد از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ چنین می‌گوید: 🔸 «آشنایی بنده با دکتر روحانی به قبل از انقلاب بازمی‌گردد. من در واقع جزو آقای روحانی در دوران قبل از انقلاب بودم. دکتر روحانی در آن زمان دوران سربازی خود را در سپاه دانش می‌گذراند و در یکی از روستاهای اطراف خدمت می‌کرد. آن روستا به شهر خیلی نزدیک بود و دکتر روحانی جمعه‌شب‌ها به مسجد جامع نیشابور می‌آمد. 🔸 آقای روحانی آن وقت‌ها جوان کت و شلواری شیک‌پوش و خوش‌بیانی بود و نسل جوان به او علاقه داشت. اندکی بعد، آقای روحانی به ما گفت شما جوان‌ها جلسه‌ای تشکل دهید تا من را برایتان مطرح کنم. ما هم خانه حاج آقای حسامی در خیابان ایستگاه نیشابور را به این جلسات اختصاص دادیم. 🔸 این جلسات در سال‌ 54 یا 55 برگزار می‌شد. به نظرم آقای روحانی در آن زمان دوران طلبگی‌اش را شروع کرده، بعد به دانشگاه رفته و لیسانس گرفته و سپس برای خدمت سربازی به نیشابور اعزام شده بود. من هم دانش آموز اول دبیرستان یا آخر راهنمایی بودم. 🔸 جلسات ما حالت مخفیانه داشت زیرا ساواک و شهربانی مخالف سخنرانی‌های آقای روحانی و در پی دستگیری ایشان بودند. ایشان علیه سخنانی انقلابی می‌گفت و مطالبی را مطرح می کرد که رژم شاه از آن مطالب می‌ترسید. آقای روحانی مباحث اعتقادی و دینی و تفسیری را به شکل انقلابی به ما تدریس می‌کرد تا ما را برای مبارزه با رژیم شاه، پرورش دهد. 🔸 ما ده بیست نفر جوان مذهبی انقلابی بودیم که در جلسات تدریس دکتر روحانی شرکت می‌کردیم. البته پس از مدتی ساواک متوجه شد و شهربانی آمد و آن جلسات را تعطیل کرد. بنده از همان زمان به آقای دکتر روحانی علاقه‌مند شدم و ایشان هم مرا از همان زمان می‌شناسد. 🔸 دکتر روحانی در آن زمان جزو جوانان و دانشگاهی‌ای بودند که تحت تاثیر دکتر قرار داشتند و حرف‌های انقلابی را برای مخاطبین خود مطرح می‌کردند.» ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
🔰 مروری بر دیدگاه مرحوم #نائینی در کتاب #تنبيه_الامه و #تنزيه_المله/ بخش پنجم و پایانی 💠 شرایط نمایندگان #مجلس 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 مروری بر دیدگاه مرحوم در کتاب و / بخش پنجم و پایانی 💠 شرایط نمایندگان 🔺 فصل پنجم کتاب محقق نائینی درباره صحت و آرای وکلا و صفات آنان و وظیفه مردم است; مانند اینکه وکیل باید چه وظایف و صفاتی داشته باشد؟ هیئت نظّار چه کسانی اند؟ مجلس شورا چگونه باید باشد؟ صحت و مشروعیت مداخله نمایندگان چگونه است؟ و … . 🔺 به نظر آیت اللّه نائینی، نمایندگان مجلس باید شرایط ذیل را داشته باشند: 1️⃣ در فن سیاست 2️⃣ وارستگی از و 3️⃣ خیرخواه دین و دولت و مملکت 🔺 وی توصیه می کند که در انتخاب نمایندگان دقت کافی کنند. به نظر ایشان، وظایف نمایندگان عبارت است از: 🔸 الف) تطبیق دخل و خرج مملکت (تنظیم برنامه برای هزینه های سالانه و درآمد دولت); 🔸 ب) تشخیص وضع قوانین و تمییز احکام ثابت از متغیر (برای قانون گذاری در حوزه متغیرها). 🔺 سپس مرحوم نائینی به طرح چند فرع پرداخته که عبارت اند از: لزوم انطباق قوانین مجلس با احکام ثابت، اختصاص مشورت به حوزه احکام متغیر، الزام آور بودن قوانین حکومتی در احکام متغیر، تدوین قوانین در حوزه احکام متغیر و تابعیت احکام متغیر از و مقتضیات زمان. 🔺 محقق نائینی در خاتمه کتاب خود، دغدغه از میان بردن را دوباره مطرح کرده، می گوید: «استبداد هم برای خود قوایی دارد که آن را حفظ می کنند. «محافظین استبداد» عبارت اند از: جهل مردم، استبداد دینی (یعنی توجیه دینی استبداد)، شاه پرستی، اختلاف کلمه بین مردم، ترساندن و آزار آزادی خواهان، عادی و طبیعی بودن زورگویی اَقویاو سرانجام، استفاده از امکانات مملکت برای سرکوبی ملت.» 🔺 مرحوم نائینی راه های علاج قوای استبداد را در موارد ذیل می داند: آگاهی دادن به ملت، علاج استبداد دینی با تهذیب نفس، علاج شاه پرستی با تکیه بر شایسته سالاری و وحدت کلمه. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3887 🆔 @asbaat_ir
📌 اطلاعیه 📚 کتاب «» به همت موسسه مطالعات و بررسی‌های راهبردی بعثت و به قلم استاد در 212 صفحه توسط انتشارات شهید کاظمی به قیمت 22000 تومان در 1000 نسخه، پاییز 98 به چاپ رسید. 🔖 علاقه‌مندان می‌توانند جهت تهیه کتاب با شماره‌های زیر تماس حاصل نمایند. 📞 شماره تماس 09102803651 ☎️ تلفن ثابت 02536604971 🆔 @asbaat_ir
🔰 متفکران، حاملان و مروجان مکتب 🔺 متفکران، حاملان و مروجان مکتب اومانیسم، عبارت‌اند از پترارک، دانته، بوکاچیو، لئوناردو داوینچی، اراسموس، رابله، مونتنی، کپرنیک، شکسپیر و فرانسیس بیکن. 🔺 علاوه بر این بسیاری از فیلسوفان و ادیبان قرون هفده و هجده میلادی در اروپا همچون ولتر، منتسکيو، دیدرو، دالامبر، لاک، هیوم، کندرسه و دیگران از این مکتب اثر جدی پذیرفته‌اند. 🔺 در پی تلاش اومانیست‌ها، این مکتب در قرن هیجدهم همچون روحی بر کالبد بسیاری از امور و علوم دمیده شد و بر حوزه‌های مختلف مانند ، ، ، ، ، فلسفه، تعلیم و تربیت و دیگر حوزه‌های زندگی اثر جدی گذاشت. به این ترتیب، معناداری زندگی انسان، تنها به دنیا و معطوف شد، نه به آخرت، معنویت، خدا و روحانیت. 🔺 در قرن نوزده میلادی، اندیشه اومانیستی تا آنجا گسترش یافت که ، دین جدیدی به نام «دین انسانیت» مطرح کرد تا مردم را به پرستش خدای آن یعنی «انسان» تشویق کند. 🔺 اومانیسم علاوه بر اروپاییان و امریکایی‌ها، بر دیگر ملت‌ها نیز اثر گذاشت. در این میان، برخی ایرانی‌ها که به فرنگ رفته بودند یعنی دانشجویان یا سیاستمداران و در غرب، تحت تأثیر پیشرفت‌های مادی اروپا و غرب، به اومانیسم گرایش یافتند و برخی از آنان در تشکل‌های اومانیستی در قالب یا فراموشخانه و یا جامعۀ آدمیت عضو شدند. 🔺 این دسته از ایرانیان که عقب ماندگی و توسعه نیافتگی ایران را از سویی و پیشرفت و توسعه اروپا را از سوی دیگر می دیدند، راز پیشرفت اروپاییان را در مکتب آدمیت یا اومانیسم دانستند و در جست­و­جوی راهی برای ترقی ملت ایران بودند؛ از این رو ضمن گرایش به آن درصدد ترویج اومانیسم در ایران بر آمدند و برخی از آن‌ها از آنجا که نمی‌خواستند ارتباط و علایق خود را با اسلام قطع کنند (یا به دلیل عمق باورهای اسلامی مردم و به ویژه حساسیت و که مانع طرح خالص افکار اومانیستی می شد)، پی گزاره‌هایی از بودند که مؤید اومانیسم باشد. 🔺 پس به نوعی به روی آوردند که با عنوان التقاط اسلام و اومانیسم از آن یاد کردیم. در ادامه بحث، اولین کسانی را که تحت تأثیر مکتب اومانیستی قرار گرفتند و حامل و مروج این افکار شدند، معرفی می‌کنیم. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3787 🆔 @asbaat_ir
✅ نگاهی تحلیلی به زندگی #سیاسی_مبارزاتی_امام_حسن (ع)/ بخش چهارم 🔰هوشمندی و زیرکی امام حسن (ع) بعد از #صلح 🔺 دوره سوم #انقلاب اسلام 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
✅ نگاهی تحلیلی به زندگی (ع)/ بخش چهارم 🔰هوشمندی و زیرکی امام حسن (ع) بعد از 🔺 دوره سوم اسلام 🔸 راجع به صلح، از ابعاد مختلف صحبت کرده‌ایم؛ اما حالا مسأله این است که بعد از صلح امام حسن مجتبی‌ (علیه‌الصّلاةوالسّلام)، کار به شکلی هوشمندانه و زیرکانه تنظیم شد که اسلام و ، وارد کانال آلوده‌یی که به نام خلافت – و در معنا سلطنت – به وجود آمده بود، نشود. 🔸 این، هنر امام حسن مجتبی‌ (علیه‌السّلام) بود. امام حسن مجتبی‌ کاری کرد که جریان اصیل اسلام – که از شروع شده بود و به و به زمان امیرالمؤمنین و زمان خود او رسیده بود – در مجرای دیگری، جریان پیدا بکند؛ منتها اگر نه به شکل حکومت – زیرا ممکن نبود – لااقل دوباره به شکل نهضت جریان پیدا کند. این، دوره‌ی سوم اسلام است. 🔸 اسلام، دوباره نهضت شد .اسلام ناب، اسلام اصیل، اسلام ، اسلام ، اسلام دور از تحریف و مبرّا از این‌که بازیچه‌ی دست هواها و هوس‌ها بشود، باقی ماند؛ اما در شکل باقی ماند. 🔸 یعنی در زمان امام حسن (علیه الصّلاةوالسّلام)، تفکر انقلابیِ اسلامی – که دوره‌یی را طی کرده بود و به قدرت و حکومت رسیده بود – دوباره برگشت و یک نهضت شد. 🔸 البته در این دوره، کار این نهضت، به مراتب مشکل‌تر از دوره‌ی خود پیامبر بود؛ زیرا شعارها در دست کسانی بود که لباس مذهب را بر تن کرده بودند؛ درحالی‌که از مذهب نبودند. مشکلیِ کار ائمه‌ی هدی‌ (علیهم‌السّلام)، این‌جا بود. 🔸 البته من از مجموعه‌ی روایات و زندگی ائمه (علیهم‌السّلام) این‌طور استنباط کرده‌ام که این بزرگواران، از روز صلح امام مجتبی ‌(علیه‌الصّلاةوالسّلام) تا اواخر، دایماً درصدد بوده‌اند که این نهضت را مجدداً به شکل حکومت و اسلامی در بیاورند و سر پا کنند. 🔸 در این زمینه، روایاتی هم داریم. البته ممکن است بعضی دیگر، این نکته را این‌طور نبینند و طور دیگری ملاحظه بکنند؛ اما تشخیص من این است. 🔸 ائمه می‌خواستند که نهضت، مجدداً به حکومت و جریان اصیل اسلامی تبدیل بشود و آن جریان اسلامی که از آغشته شدن و آمیخته شدن و آلوده شدن به آلودگی‌های هواهای نفسانی دور است، روی کار بیاید؛ ولی این کار، کار مشکلی است. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4074 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| #شهیدسیدمصطفی_خمینی امید آینده اسلام 💠 #امام_خامنه_ای: اینکه امام فرمودند که (سیدمصطفی) امید آینده اسلام بود، این بخاطر #جامعیت این آدم بود؛ هم از لحاظ علمی، هم از لحاظ تهذیب نفْس و مراقبت از نفْس، و هم از لحاظ #شجاعت. 🔹 چراکه یک مرجع که بخواهد مرجع امور مردم قرار بگیرد، باید شجاعت داشته باشد؛ باید بتواند #مسائل_جامعه را بفهمد؛ و آنجایی که لازم است اقدام کند، اقدام کند، انصافاً آقای حاج‌آقا مصطفی اینجور بود؛ ایشان شخصیّت برجسته‌ای بود! #روحانیت_اصیل #روحانیت_متعهد 🆔 @asbaat_ir
🔰 آشنایی با / بخش دوم و پايانی 2️⃣ 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 آشنایی با / بخش دوم و پايانی 2️⃣ 🔸 در سال‌های اخیر تفکری در خارج از ایران شکل گرفته و به داخل کشور نیز نفوذ کرده است. جریانی انحرافی که برای شیعیان جهان بسیار خطرناک است.‌ این جریان همان جریان غلو است. برای روشن شدن‌ این تفکر، ابتدا توضیحی اجمالی در مورد غلو لازم است. 🔺 غلو سه نوع است که به‌طور خلاصه عبارتند از: 1️⃣ غلو عقیدتی 🔸 غلو ممکن است غلو اعتقادی و نسبت به مقام ائمه باشد، بدین صورت که مقامی ‌بالاتر از را برای امام قائل باشند. البته این نوع غلو در بین شیعه خیلی کم بوده است و امروز نیز چنین چیزی وجود ندارد. 2️⃣ 🔸 مقصود از غلو عملی این است که کسی فکر کند حبّ اهل‌بیت(ع) برای رفتن به بهشت کافی است و نیازی به عمل صالح نیست. متأسفانه این تفکر نیز گاهی میان شیعیان وجود داشته و الان نیز به صورت‌های دیگری وجود دارد. 🔸 نمونه‌ای از این تفکر، این است که گاهی افرادی با برخی تعابیر، مردم را نسبت به گناه جری می‌کنند و وعده بهشت را به آنان می‌دهند. این مطلب با تعالیم وارد شده از امامان معصوم منافات دارد. 3️⃣ 🔸 غلو سیاسی نوعی تندروی سیاسی است، بدین معنی که کسانی بدون در نظر گرفتن شرایط، در مقابل دشمنان اهل بیت، دست به شمشیر می‌بردند و موجب مشکلاتی برای امامان معصوم(ع) و شیعیان آنان می‌شدند. به همین جهت پیشوایان معصوم با ‌این‌گونه حرکت‌ها که از روی احساسات بود، مخالفت می‌کردند. 🔸 در زمان فعلی، غلو از نوع اول و دوم، توسط برخی افراد مطرح شده است.‌ این تفکر انحرافی توسط فردی به نام مطرح شده است. 🔸 امیرمعزی متولد تهران و تحصیل‌کرده فرانسه و هم اکنون مدیر مطالعات در مدرسه و دارای كرسی تفسیر و الهیات اسلام شیعه است. وی کتابی دارد که در فارسی به نام «تشیع، ریشه‌ها و باورهای عرفانی» ترجمه و در سال ۱۳۹۴ توسط نشر نامک منتشر شده است. 🔸 وی که با گرایشی «پدیدارشناسانه» به مطالعه تشیع پرداخته است، با استناد به برخی روایات ضعیف که مخالف قرآن و اعتقادات مسلم شیعه است و نیز با استناد به سخنان برخی ، مدعی است که شیعه اصلی، همان شیعه غالی بوده است. عنوان فصل سوم کتاب وی «پژوهشی درباره الوهیت امام» است که از ص ۱۳۹تا ۱۴۹ آمده است. 🔸 وی مدعی است که تشیعی که امروزه داریم در واقع تشیع حقیقی نیست و چیزی است که در یک فرایند تاریخی درست شده ‌است. اما کار امیرمعزی در این حد متوقف نمی‌شود، بلکه در مرحله بعدی وی به غلو عملی روی آورده و عمل به شریعت اسلام را لازم نمی‌داند. 🔸 این تفکر نه‌تنها مخالف ، قرآن و سنت و عقاید مسلم اسلامی و شیعی بوده، بلکه ابراز آن در زمان حاضر برای شیعه بسیار خطرناک است. 🔸 در شرایطی که گروه‌های تکفیری، بدون هیچ دلیل و مدرکی شیعیان را تکفیر می‌کنند، چنین سخنانی، می‌تواند بهترین مستمسک و توجیه برای تکفیرشان نسبت به شیعه باشد. 🔸 با‌ این حساب، باید توجه داشت که برخی مجلات و سایت‌های ، در جمهوری اسلامی با چه انگیزه‌ای‌ این مسائل را مطرح می‌کنند و با دادن القاب پرطمطراقی مانند پروفسور، به ابرازکنندگان آن، آنان را در نظر مخاطب عالم و دانشمند جلوه می‌دهند و با تبلیغ آگاهانه یا ناآگاهانه‌ این تفکرات ضد دینی، بهانه به دست دشمنان تشیع می‌دهند. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2365 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش دوازدهم 💠 ظهور یک زاویه 🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات ♦️ بررسی #جریان_روشنفکری دفتر تبلیغات 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش دوازدهم 💠 ظهور یک زاویه 🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات ♦️ بررسی دفتر تبلیغات 🔹 رویکرد روشنفکری و دفتر تبلیغات در دو سرفصل عملكرد و نشریات و مجلات مورد بررسی و کنکاش قرار می‎گیرد. 1️⃣ عملكرد 🔹 عملکرد دفتر تبلیغات در پانزده سال ابتدایی تأسیس یکی از بهترین راه های شناسایی خط فکری و جریان حاکم بر آن مجموعه است که در ذیل به برخی از آن اشاره می شود. 🔸1.1. همایش برای 🔹 هنوز یكماه از تأسیس دفتر تبلیغات نگذشته بود كه كه از گردانندگان اصلی آن مركز محسوب می‎شد، درصدد برگزاری همایشی برای مرحوم شریعتی برآمد. 🔹 شریعتی در مجامع علمی حوزوی و دانشگاهی یكی از چهره‎های روشنفكر در جامعه ایران محسوب می‎شد و همایش برای شریعتی آنهم با وجود مخالفت‎هایی كه از سوی حوزه شده بود و نیز عمر كوتاه یك‌ماهه دفتر، همه از یك مطلب حكایت دارد و آن فعالیتی است فراتر از عرصه تبلیغ، با رویکرد روشنفکری و بدون در نظر گرفتن مصالح و مفاسد آن. 🔹 سید حسین موسوی تبریزی در این رابطه می‎گوید: «در اوایل پیروزی انقلاب و زمانی که امام تازه به قم آمده بود و من از طرف ایشان‏‎ ‎‏مسئول تأسیس دفتر تبلیغات و اداره آن شده بودم همین طور که کم کم به خردادماه و‏‎ ‎‎‏سالروز رحلت دکتر نزدیک می‎شدیم، هر روز تعدادی از طلاب جوان و دانشجویان و‏‎ ‎‏دانش آموزان دبیرستانی به ما مراجعه می‎کردند و تقاضا داشتند که برای دکتر، مراسم‏‎ ‎‏سالگرد بگیرند. 🔸 و از آنجایی که این اولین مراسم سالگردی بود که بعد از پیروزی برای مرحوم دکتر شریعتی گرفته می‎شد از حساسیت و اهمیت خاصی نیز برای دوستداران و هوادارانش برخوردار بود و این در حالی بود که در جبهه مخالفین دکتر نیز‏‎ حساسیت زیادی وجود داشت. 🔸 به همین جهت یک روز آقای شرعی در حالی که خیلی مضطرب و نگران به نظر می‎رسید پیش من آمد و گفت: به دلیل حساسیتی که عده‎ای از ‎‏علما و بیوت مراجع بخصوص بیت مرحوم آیت الله نسبت به دکتر شریعتی دارند شما نباید برای او مراسم سالگرد برپا کنید چون اینها مخالفت خواهند کرد و این مخالفت به بروز مشکلاتی در سطح قم خواهد انجامید. من در جواب ایشان گفتم: من باید از حضرت امام کسب تکلیف کنم ایشان هرچه فرمود ما همان طور عمل می‎کنیم». 🔹 نكته مهم و یا به عبارت بهتر سؤال مهمی كه در این رابطه وجود دارد این است كه چرا از بین روشنفكران دینی مانند که در نظر حضرت امام روشنفکر متعهد به‌شمار می‌آمد و بدون افتادن در ورطه روشنفکری مذموم، از و انقلاب به خوبی حراست می‌کرد و علاوه بر آن، تاسیس دفتر تبلیغات نیز همزمان با شهادت آن استاد فرزانه بود، آن مرکز درصدد برای شهید مطهری برنیامد اما به فکر همایش برای شریعتی برآمد كه در بین مخالفان زیادی داشت و حساسیت زیادی نسبت به افكار و عقاید او وجود داشت؟ ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
🔰 / بخش دوم 📝 |معنا و مفهوم 🔺 قبل از اینکه به تبیین مفهوم و مولفه‌های حوزه سکولاری بپردازیم، لازم است تا ابتدا به صورت مختصر معنای سکولاریسم را تعریف کنیم. 🔺 سكولاریسم ـ Secularism ـ واژه انگلیسی است كه از ریشه لاتین Seculam به معنای این جهان گرفته شده است و در لغت فارسی معادل واژه‌هایی نظیر: اعتقاد به اصالت امور دنیوی، غیر دین گرایی، جدا شدن دین از دنیا و… می‌آید. 🔺 این واژه در زبان عربی به معنای «علمانیت» آمده است كه به معنای علمی كردن یا عالَمی این جهانی كردن ترجمه شده است و علت استعمال این واژه به خاطر مبنا قرار دادن عقلانیت ابزاری و علمی كردن امور دنیوی به جای دینی كردن آنها می‌باشد. 🔺 سكولاریسم با توجه به مبانی، اهداف و ویژگی‌ها، از معنای اصطلاحی یكسانی برخوردار نیست و در یك طیف گسترده بین و دینداری، معانی گوناگونی را یافته است. 🔺 بر این اساس برخی از طرفداران این اندیشه، به حضور دین به عنوان نهادی مستقل از سایر نهادهای اجتماعی، تمایل نشان می‌دهند و نقش دین را در حد تنظیم رابطه انسان با خدا متنزل می‌سازند و در مقابل، گروهی به شدت با دین به مخالفت پرداخته و در صدد محو كلی آن از صحنه حیات بشری می‌باشند. 🔺 افرادی نظیر ، ، ، و سایر افرادی كه دین را افیون ملت‌ها و منشأ بیماری روانی و اجتماعی قلمداد می‌كردند، به این رویكرد گرایش دارند. 🔺 به اعتقاد سكولارها، برای تفسیر جهان نباید از زبان دینی استفاده كرد و تنها با زبان بشر می‌توان جهان را كشف و تبیین نمود و علم و دانش بشر راه گشای جهان بهتر و زندگی نیكوتر است. 🔹 در یك نگاه كلی باید گفت آنچه می‌توان از مجموع تعاریف اصطلاحی «سكولاریسم» استنتاج نمود، جدا انگاری ساحت دین از ساحت دنیا و سیاست است. 🔹 به دیگر معنا، جدا انگاری دین از دنیا، فرایندی است كه طی آن وجدان دینی، فعالیت‌های دینی و شعارهای دینی، اعتبار و اهمیت خود را از دست می‌دهند و این بدان معناست كه دین در عملكرد به حاشیه رانده می‌شود و كاركردهای اساسی در جامعه با خارج شدن از زیر نفوذ و نظارت عواملی كه اختصاصاً به امر ماوراء طبیعی عنایت دارند، عقلانی می‌گردد. 📝 حجت الاسلام علی اکبر عالمیان ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4106 🆔 @asbaat_ir