eitaa logo
انتشارات آسمان سوم📖
211 دنبال‌کننده
238 عکس
30 ویدیو
1 فایل
📖 انتشارات آسمان سوم ناشر تخصصی کتاب های دفاع مقدس📚 🏢شیراز، بلوار پاسداران، جنب باشگاه فجر 📚فروشگاه آسمان کتاب، جنب ایستگاه مترو وکیل الرعایا ادمین: @Ftm_dhghn1
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 فرآیند شکل‌گیری کتاب ✨انتخاب موضوع 🖊تمام کسانی که تجربه ای از جنگ دارند، موضوع ما هستند. اما این سوال پیش می آید که آیا همه موضوعات قابلیت کتاب شدن را دارند؟نه. قرار نیست همه اینها کتاب شوند. کتاب خاطره به داشته های ذهنی و درونی و حوادث زندگی راوی وابسته است. نقش راوی در حوادث جنگ، کیفیت حضور او، خوش حافظه بودن، قدرت بیان در انتقال خاطرات ، همراهی و حوصله برای انتقال کامل اطلاعات و ... برخی از ویژگی های مهم برای انتهاب راوی است. پس الزاما همه صاحبان خاطره موضوع کتاب خاطره نیستند. گاهی لازم است خاطرات یک نفر در کنار خاطرات دیگران منتشر شود. گاهی لازم است خاطرات آرشیو شوند تا در گونه های ادبی یا تصویری دیگر مثل داستان، نمایش نامه و فیلم نامه مورد استفاده قرار بگیرد. منبع: پلاک هشت، فصل‌نامه هنر و ادبیات پایداری،شماره ۵، ویژه‌نامه نثر در خاطره، صفحه ۷۹ @asemane3
📖 فرآیند شکل‌گیری کتاب ✨انتخاب موضوع 🖊مصاحبه مصاحبه اصولی و به عبارتی حرفه ای در کتاب های دیگر نوشت نقش اساسی در شکل گیری کتاب خاطره دارد. ما اگر موضوع را خوب شناخته باشیم، با سوالات خوب به سراغش می رویم. نباید خالی الذهن به سراغ راوی برویم؛ ما ضبط صوت نیستیم. به قول آقای حسام، قرار است ما "منِ او"ی راوی بشویم. مصاحبه موفق ویژگی هایی دارد و موضوع جلد دوم نشریه پلاک 8 است که آقای محسن کاظمی به تفضیل در این شماره به تفضیل به آموزش مصاحبه پرداخته اند. ✨تدوین 🖊درباره تدوین آقای حسام در شماره 4 پلاک هشت صحبت کرده اند. (به آن به صورت مفصل می پردازیم.) ✨نگارش 🖊اولین گام در نگارش کتاب خاطره تبدیل زبان گفتار به نوشتار است. روایت شفاهی راوی با تکیه بر زبان معیار تبدیل به متن می شود و نثری برای متن به دست آمده و انتخاب می شود. در ویرایش کتاب خاطره توجه به رعایت علائم سجاوندی و در نگارش توجه به جنس کلمات و رعایت لحن راوی ضروری است. منبع: پلاک هشت، فصل‌نامه هنر و ادبیات پایداری،شماره ۵، ویژه‌نامه نثر در خاطره، صفحه ۸۰ و ۸۱ @asemane3
✨شیوه های تدوین در خاطرات شفاهی استاد حمید حسام بخش اول 🖊... تدوین در لغت به معنی فراهم کردن و گردآوری است، واژه عربی است و معادلش را در انگلیسی شاید به غلط، دوستان انگلیسی بلدمان و دوستان دیگر، ادیت معنا کرده ان که ادیت بیشتر ویراستاری است که بخشی از کار تدوین است، یعنی نسبت جزء به کل دارد و یا در فرانسه مونتاژ/ کنار هم چیدن که این وازه اخیر بشتر در حوزه صناعات معنا پیدا کرده است. البته شاید یک اقتران ذهنی هم باشد، اینکه مونتاژ در صنعت و خودرو می آید، به جهت چینش یک اجزای پراکنده است که یک پیکره واحد درست می کند. از این جهت تدوین ناظر بر بحث چینش است و افزودن و کاستن؛ این سه رکن یعنی افزودن بر داده ها، کاستن داده ها و فکت ها و چینش آن از ارکان و اجزای سه گانه تدوین است. اما مدون یعنی کسی که کار تدوین را انجام می دهد، کارش کار بسیاری دشواری است، دارد به بحث مصاحبه خروجی می دهد و مصاحبه یعنی جمع آوری و گردآوری هرچیزی که راوی گفته است اعم از حرف های بسیار ارزشمند، کم ارزش و گاه بی ارزش، حرف های صحیح و غلط، حرف هایی گاه متناقض با حرف های خود راوی یا در تناقض با دیگران که این تناقض ها بعد از خوانش در می آید. این به هم ریختگی و نابسامان بودن مصاحبه، کار را به سمتی می برد که نویسنده بیاید قبل از اینکه مدون یعنی تدوینگر باشد، محقق باشد. این حرف بنده است، من نمی دانم، حالا شاید کسی دیگر بیاید بگوید نه اصلا تحقیق مقدم بر تدوین نیست، اما شما حتما در سوالاتتان خواهد بود که آیا پاسخ به اشتباهات راوی در مصاحبه، به گردن خود راوی است یا به گردن نویسنده؟ منبع:پلاک هشت، شماره ۴
🔗کارگاه روایت نویسی استاد رحیم مخدومی فراز نخست بخش نهم 📖... برای آموزش فن مصاحبه، جمع‌آوری و پویاسازی و ثبت و ضبط اسناد جلسه‌هایی برگزار کردیم. روش تجمیع اسناد را آموزش دادیم. خواستیم هرکسی یک با دسته‌گل و یک جعبه شیرینی برود منزل شهید و طبق آموزشی که دیدند مصاحبه کنند. بعد یک رونوشت به خانواده شهید هدیه کنند. بنیاد شهید ضرورت این کار را نمی‌داند و ما باید به آن‌ها کمک کنیم. یک رونوشت به بنیاد شهید یک رونوشت به مسجد، به‌پایگاه بسیج و به بنیاد حفظ آثار هدیه کنند. اگر در میان گروه نویسنده هست، کتاب بنویسد. اگر نیست یک نویسنده دعوت بشود و تجمیع روایت شهدای این محله را تبدیل به کتاب کند و مراسم رونمایی برگزار شود و بعد کار فرهنگی از این کتاب بیرون بیاید. یاد گرفتیم فقط به شهدایی که ملی هستند و بارها به آن‌ها پرداخته‌اند بپردازیم. شهید محله خیلی راحت‌تر می‌تواند با افراد آن محله، با همکلاسی‌ها و خویشاوندانش ارتباط برقرار کند. این کتاب برای همه خروجی‌های فرهنگی مثل پادکست، کلیپ، نمایش در این محله تا همیشه منبع می‌شود. اسم طرح، عطر محله است و آن را پیاده کرده‌ایم. هرکسی بخواهد آن را پیاده کند راهنمایی می‌کنیم. کمکی بخواهند انجام می‌دهیم. تنها راهی که می‌شود درمورد همه شهدا کار کرد همین است. تجمیعی کار کردن و از ظرفیت مردم استفاده کردن به افزایش صد برابری کمک می‌کند. یک گوشه کار را می‌گیرد. 🖊 ادامه دارد...
✨شیوه های تدوین در خاطرات شفاهی استاد حمید حسام بخش دوم 🖊...جواب چیست؟ بله، به گردن نویسنده است. منِ نویسنده خروجی داده ام. اینکه قدما می گفتند العهده علی الراوی، این حرفی است که اگر امروز شما بخواهید بگوییئ "من نوشته ام، از خودش بپرسید"این درست نیست. ما باید محقق باشیم قبل از مدون بودن، یعنی حاق واقعه و حق واقعه را پیدا بکنیم. با این نگاه که کار تحقیق بر تدوین مقدم است، شما با انبوهی از داده ها که روی میز شما گذاشته شده مواجه می شوید. شما باید اینها را بسامان کنید، به تعبیر غربی ها ارنج نمایید و یک ریختار و قواره واحدی برایش درست بکنید، این متفاوت و متمایز و گاه مشترک می شود. از این جهت گفتم ممکن است شما بیایید بحث رمان را داشته باشید؛ اصلا گاهی آنجا معنای تالیف بیشار صحیح است. چون شما دارید مبانی غیر داده را از ذهن خلاقه خودتان درهم می پیچید، تالیف می کنید، داده هایی را به شما نداده اند. از این جهت خواهشم این است که این قاعده را در جلستان نقد داشته باشید که وقتی می نشینیم خاطره ای را نقد می کنیم، آن را با مبانی خاطره نقد کنیم. این مشکل همیشگی ماست؛ هرآنچه که داریمف فکر می کنیم یک کفه ترازو استو می توانیم برای اقامه و داوری برای آن سویِ ترازو، آن را توی محک بگذاریم، اما سنگ محک هر موضوع متفاوت است. باز تاکید می کنم بحث ما در حوزه خاطرات یا خاطرات شفاهی است، شفاهی از این جهت که شَفَتینی، زبانی، دولَبی بیان شده و این خاطره شفاهی خاطره مکتوب نیست، خاطره ای است که مصاحبه به شما داده است... ادامه دارد... بخش دوم منبع:پلاک هشت، شماره ۴ @asemane3
✍پیشنهاد کتاب 📖 پرسمان یاد گفتارهایی درباب خاطره نگاری و خاطره نویسی جنگ و جبهه/دفاع مقدس 🖊مولف: علیرضا کمری 📚 ناشر:انتشارات صریر 🕯 معرفی کوتاه: چون خبری شنیدید آن را فهم و رعایت کنید، نه بشنوید و روایت کنید که راویان علم بسیارند و به کاربندان و اندیشه گران آن اندک شمار. @asemane3 نهج البلاغه/کلمات قصار ۹۸
🔴با تخفیف کتاب بخرید و رایگان تحویل بگیرید وزیر فرهنگ: 🔹نمایشگاه کتاب برای اولین‌بار در ۱۵۰ هزار متر برگزار میشود و بیش از ۲۵ کشور حضور فعال دارند و هزاران ناشر در آن فعالند. 🔹برای تحقق عدالت فرهنگی، برنامه‌ریزی کردیم هر ایرانی از هر نقطه‌ای در کشور با ورود به سامانه مجازی نمایشگاه، با تخفیف کتاب بخرد و به صورت رایگان درب منزلش تحویل بگیرد... @asemane3
✍پیشنهاد کتاب 📖خاک و خاطره خاطره نگاری، یادداشت نوشته‌ها و تاریخ شفاهی جنگ و دفاع مقدس 🖊مولف: احمد دهقان 📚ناشر: نشر صریر 🕯معرفی کوتاه: در این مجموعه سعی گردیده نا مباحث "سفرنامه نویسی"، "خاطره نگاری"، "یادداشت نویسی"، "تاریخ شفاهی" و روش های موثر و کارساز در این گونه‌ها، تبیین و با ذکر نمونه‌های مناسب و ارزشمند از کتاب‌هایی که در زمره بهترین آثار جهانی، ملی و دفاع مقدس قرار دارند، خواننده را با زوایای پنهان و آشکار این مقوله آشنا سازد.
🔗کارگاه روایت نویسی استاد رحیم مخدومی فراز نخست بخش دهم 📖...طرح دیگری را برای ترویج کتاب‌خوانی شروع کردیم. چون کتاب تا خوانده نشود از روی زمین بلند نمی‌شود. کتاب‌ها زمین خورده هستند. راه قد راست کردن کتاب‌ها این است که به دست خواننده برسد. کتاب را برای بایگانی کردن و بالا بردن آمار تولید کتاب نمی‌نویسند، برای خوانده شدن می‌نویسند. بهترین مخاطب ما دانش آموزان هستند. در آموزش‌وپرورش می‌شود کار ترویجی انجام داد. حرفم را به گوش معاون پرورشی وزیر آموزش‌وپرورش و وزیر ارشاد و رئیس مجلس و رئیس صداوسیما رسانده‌ام. راجع به ترویج کتاب نمونه امیدوارکننده‌ای در مورد رئیس صداوسیما می‌گویم. به آقای جبلی گفتم «یکی از آموزه‌های بسیار قشنگ حضرت آقا راجع به ترویج کتاب این است که خودش دارد اجرا می‌کند و به ما یاد می‌دهد. بعضی از مسئولین کوته‌فکر هستند و فکر می‌کنند آقا یک کتاب دست می‌گیرد و می‌گوید بروید این را بخوانید، این کمترین برداشت از این کار است. 🖊 ادامه دارد... @asemane3
✨شیوه های تدوین در خاطرات شفاهی استاد حمید حسام بخش سوم 🖊...پس موضوع و سوژه اش فرد و یک راوی زنده است که حاضر است و باید مطالب و آن چیزی را که می گوید دقیقت بگیرید و بنویسید و پاسخگو باشید. خب، پس ما با بحث داستان کوتاه، با رمان، با داستانک و با گونه های دیگر مثل خاطره-داستان کاری نداریم. در بحث کتاب ما سه گام اصلی داریم: مقدمِ بر بحث تدوین یک کار جمع آوری صورت گرفته است که گام اول است. در گام دوم یک کار مصاحبه صورت گرفته که آقای محسن کاظمی در شماره سوم نشریه پلاک هشت خیلی دقیق و فنی برای شما گفته اند. مصاحبه شاید به جهتی در ذیل همان جمع آوری باشد، ولی به جهت اهمیت در گام دوم از آن یاد می کنیم و گام سوم هم که تدوین است. آیا با تدوین بحث بسته می شود؟ امروز دو نحله ایجاد شده است. شما به کتاب هایی که مثلا حوزه هنری چاپ می کندنگاه کنید؛ پشت جلدش می نویسد مصاحبه و تدوین، یعنی کار نگارش که به نظر و پندار من گام بسیار مهمی است و متمایز از تدوین است، در ذهنیت بسیاری از صاحب نظران در دل تدوین معنا شده است. کسانی که این ذهنیت را دارند و تدوین را بدون نگارش م یبیننند، بیشتر ذهنشان ناظر بر کاستن است، چون همان طور که گفتم داده هایی که روی میز شما می ریزند، باید کاسته، افزوده، ارنج و چیده بشوند. ذهنیت کسانی که تدوین محض و مطلق را به شکل مکانیکی می بینند- البته اینف بی احترامی به کار دوستان حوزه نشود که قشنگ ترین و برجسته ترین کارهای ما آثاری است که از حوزه هنری بیرون آمده است- ادامه دارد... منبع:پلاک هشت، شماره_۴ @asemane3
کتاب خاطرات فرمانده تخریب لشکر ۱۹ فجر فارس ، حاج نصرالله کتویی زاده چاپ و منتشر شد . این مجموعه خاطرات که هفتمین کتاب نویسنده کازرونی مهدی دریاب می باشد در ۵۰۰ صفحه توسط انتشارات مرز و بوم چاپ شده است . در حال حاضر علاقمندان می توانند آن را از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ، بخش ناشران عمومی، راهرو ۲۱ ، غرفه ۴۸۴ نشر مرز و بوم ( انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ) تهیه کنند . ان شاءالله به زودی این کتاب در شبکه توزیع کشوری " پاتوق کتاب " قرار می گیرد . @asemane3
✍پیشنهاد کتاب 📖 از واژه تا فریاد گفت و گو با شاعران معاصر درباره شعر مقاومت 🖊مولف:رضا اسماعیلی 📚ناشر: روایت فتح 🕯معرفی کوتاه: اگر امروز ما با بهره‌گیری از ابزار هنری و زبان گویای شعر، درصدد به تصویر کشیدن حماسه‌های درخشان دوران هشت سال دفاع مقدس و ثبت لحظه‌های ماندگار فتوحات، رشادت‌ها و دلاوری‌های خالقان این حماسه‌ها نباشیم، بدون شک بخش عمده ای از هویت ملی و تاریخی خویش را به دست فراموشی سپرده ایم. چرا که ادبیات حماسی هر ملتی، تجلی‌گاه اندیشه‌های آرمانی آن‌هاست. @asemane3