eitaa logo
«ࢪه توشه مجالس ختم و تࢪحیم خوانی »
1.1هزار دنبال‌کننده
212 عکس
85 ویدیو
9 فایل
بسمه تعالی #ره_توشه_مجالس_ختم انتشار اشعار بروز ختم خوانی با بهره گیری از آیات، روایات، اشعار، روضه، ختم و ترحیم خوانی #مدیریت_ڪانال:خادمة الزهرا (س)_علیزاده @maddah_1367 ۰۹۰۲۰۷۱۲۲۱۶ eitaa.com/ashaar_khatm ─┅┅═❧❧❧═┅┅─
مشاهده در ایتا
دانلود
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به نام خدا هــوس هـــرجـا نهـــد پا را تـمــنّا می‌شود پیدا چنانکه اســم هــر کـس از مســمّا می‌شود پیدا به دنیا دل مبند ای دل که دنیا جاودانی نیست که معـیـار علـی از تــرک دنــیـا می‌شـود پـیـدا در این دنیا بکـن کاری که بتــوان بهــره برداری که قــدر عمــر ما در روز عقــبا می‌شــود پیـدا ز سیما پی توان بردن که درطینت چه می‌باشد بلی هرجا که صورت هست، معنا می‌شود پیدا به زور و زرمناز ای دل که حق فرموده درقرآن مقام و ارزش انســـان زِ ((تقوا)) می‌شود پیدا مشو از مرگ خود غافل که بـهـر بردنت ای دل اگــر پیـدا نشــد امــروز، فــــردا می‌شـود پیدا مکن ســرپیچـی از خـطّ علـی و آل چـون فردا تو را خــطّ امان از حــبّ مـولا می‌شـــود پیدا 📝شعر: مرحوم ژولیده نیشابوری http://eitaa.com/ashaar_khatm ─┅┅═❧❧❧═┅┅─ 📍نشر بدون ذکر منبع جایز نمیباشد. «در ثواب نشر لینڪ کانال سهیم باشید». ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تقوا، اصطلاحی اخلاقی به معنای خویشتن‌داری در اطاعت از دستورات الهی و دوری از گناهان است. قرآن تقوا را شرط نجات از آتش جهنم و قبولی اعمال دانسته که موجب نزول برکات بر شخص و رهایی او از گرفتاری‌ها در دنیا می‌شود. تکرار پُرشمار این واژه در قرآن و روایات از جایگاه بالای آن حکایت می‌کند. علاوه بر احادیث فراوانی که به این موضوع پرداخته‌اند، خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه مشهور به خطبه همام به اوصاف متقین اختصاص دارد. تقوا درجات مختلفی دارد و ملاک برتری انسانها نزد خدا نیز همین درجات است: دوری از گناهان، دوری از شُبهات، دوری از امور حلال غیرضروری و اشتغال قلب به خدا. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به نام خدا تقوا یعنی خداترسی، از حق پروا داشتن، خودنگهداری، زره و سپر جان، مراقبه و کشیک نفس کشیدن، واکسینه شدن روح، خدامحوری و هواگریزی. اگر بگوییم شرح سلوک چیزی جز شرح تقوا و درجات آن نیست، سخن به گزافه نگفته‌ایم. دو تعبیر در قرآن کریم است که به نظر علامه طباطبایی یکی راه و دیگری هدف را روشن می‌كند. یک جا خداوند می‌فرماید: «فَاتَّقُوا اللَّه مَا اسْتَطَعْتُم»(تغابن/۱۶)؛ «در حد توانتان تقوا پیشه سازید» و در جای دیگر می‌فرماید: «اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِه‌» (آل عمران/۱۰۲)؛ «تقوای الهی را چنانکه حق تقواست پیشه سازید». جملۀ نخست، راه و جملۀ دوم، هدف را می‌نماید. در جای دیگر می‌فرماید: «وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوی‌» (بقره/۱۹۷)؛ «توشه برگیرید که بهترین توشه تقواست». پس تقوا توشۀ راه هم هست. در قرآن کریم بیش از ۲۰ اثر و خاصیت برای تقوای الهی ذکر شده است و در روایات اهل ‌بیت عصمت: بیش از ۱۰۰ اثر دیگر یاد شده است. به همین دلیل افزون بر نگارش کتابی در زمینۀ تقوا [۱]، در این کتاب هم چندین بار از تقوا و آثارش یاد کرده‌ایم و ضرورتش را در سلوک یادآور گشته‌ایم. اما در اینجا تقوا را فقط به عنوان زادراه مورد بررسی قرار می‌دهیم:
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تقوا یعنی خداترسی، از حق پروا داشتن، خودنگهداری، زره و سپر جان، مراقبه و کشیک نفس کشیدن، واکسینه شدن روح، خدامحوری و هواگریزی. آری همۀ اینها معنای تقواست. انسان باتقوا فردی هدفمند، با انگیزه، محتاط، اهل مراقبه و محاسبه است و در یک جمله دریافته كه عبد است و باید بندگی کند و در این راستا حتی کوچک‌ترین لحظه‌ها و فرصت‌ها را از دست ندهد. انسان متقی مانند کسی است که می‌داند باید از بیابان پیش رویش بگذرد و این بیابان مین‌کاری شده است. او باید با قدم احتیاط و دقّت، تمامی استعداد و تلاش خود را به کار بندد که از راه باریک مین‌کاری نشده بگذرد تا پا و بلکه جانش آسیب نبیند. گناهان، غفلت‌ها، زیبایی‌های فریبندۀ دنیوی، حجاب های ظلمانی، حجاب‌های نورانی و در یک کلمه ما سوی الله، اگر با نگاه استقلالی نگریسته شود، همه مین‌های کاشته شده در برابر سالک الی الله‌اند و سالک باید با عنصر تقوا آنها را شناخته و از آنها گذر کند. خداوند متعال که وعده‌اش تخلّف‌ناپذیر است، به انسان باتقوا وعده داده که به او فرقان یعنی قدرت و سلاح جدایی حق از باطل ببخشد و او را از هرگونه مضیقه و فشار رهایی بخشد. چه زادراهی از این برتر که مسافر با نورافکنی همراه خود حرکت کند و سپاهی همراه خود داشته باشد که هیچ چیز مانع راه او نشود و از هرگونه فشاری برهد. تقوا هم نورافکن راه سالک و هم وسیله رهایی او از هر مشکل است. در قرآن کریم تقوای الهی بهترین توشه معرفی شده است: «وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوی‌» (بقره/۱۹۷)؛ «توشه برگیرید که بهترین توشه تقواست.» پرسش این است که چرا بهترین توشه تقواست؟ پاسخ، از دیدگاه دین اسلام این است: تقوا هم، خود به خدا می‌رسد: «لَنْ ینالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لكِنْ ینالُهُ التَّقْوی مِنْكُمْ» (حج/۳۷)؛ «گوشت و خون قربانی هرگز به خدا نرسد، ولی تقوای شما به خدا می‌رسد» و هم عمل آدمی را بالا می‌برد و مقبول می‌گرداند و به خدا می‌رساند: «إِنَّما یتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقین» (مائده/۲۷)؛ «جز این نیست که خدا فقط از اهل تقوا می‌پذیرد» و لذا عمل کم هم بسیار خواهد بود، چنانکه در مورد عمل با تقوا در روایت آمده است: «لَا یقِلُّ عَمَلٌ مَعَ تَقْوَی وَ كَیفَ یقِلُّ مَا یتَقَبَّلُ» (کافی، ج۲، ص۷۵)؛ «هیچ عملی با تقوا کم نیست و چگونه عمل پذیرفته شده کم باشد!» افزون بر همه، تقوا ملاک گرامی بودن در نزد پروردگار است: «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُم» (حجرات/۱۳)؛ «همانا گرامی‌ترین شما در نزد پروردگار پرهیزکارترین شماست». بی‌جهت نیست که خداوند به متقین علمی بی‌واسطه و لدنّی می‌آموزد: «اتَّقُوا اللَّهَ وَ یعَلِّمُكُمُ اللَّهُ» (بقره/۲۸۲)؛ «تقوا پیشه سازید و خدایتان تعلیم می‌فرماید»، زیرا علم بهترین هدیه الهی به بشر است و بی‌جهت نیست که تقوا سفارش اهل بیت می‌گردد: «وَصِیتُكُمُ التَّقْوَی» (مفاتیح الجنان، زیارت جامعه کبیره)؛ «سفارش شما تقواست» و بی‌حکمت نیست که در قرآن، این کتاب انسان‌سازی بیش از ۷۰ بار فرمان تقوا پیشه ساختن صادر شده است. سرّ مطلب همان است که در معنای تقوا گذشت. انسان متّقی کسی است که دانسته و باور کرده که عبد است و باید بندگی کند و راه عبودیت را بپیماید و لذا آستین همت بالا زده است و قدم راستین در راه حق نهاده است. راه تحصیل تقوا پس از اسلام و ایمان این است که مؤمن در خُردی نفس خویش و بزرگی پروردگار بیندیشد و نیز در اینکه آدمی جاودانه است، ولی برای شناختن خویش برای ابدیت، مدت بسیار اندکی فرصت دارد، تأمل کند. به تعبیر بلند لوادار و ورع، علی ‌بن ابی‌طالب صلواةالله علیه: «الدُّنْیا سَاعَۀ فَاجْعَلْهَا طَاعَۀ» (بحارالانوار، ج۶۷، ص۶۸)؛ «دنیا ساعتی بیش نیست این ساعت را صرف در طاعت کن». همچنین، تأمل در آثار و ثمرات شیرین تقوا و مطالعۀ زندگی بزرگان اهل تقوا انسان را به سوی تقوا می‌کشاند. شناختن خویش برای ابدیت، مدت بسیار اندکی فرصت دارد، تأمل کند. به تعبیر بلند لوادار تقوا و ورع، علی ‌بن ابی‌طالب صلواةالله علیه: «الدُّنْیا سَاعَۀ فَاجْعَلْهَا طَاعَۀ» (بحارالانوار، ج۶۷، ص۶۸)؛ «دنیا ساعتی بیش نیست این ساعت را صرف در طاعت کن». همچنین، تأمل در آثار و ثمرات شیرین تقوا و مطالعۀ زندگی بزرگان اهل تقوا انسان را به سوی تقوا می‌کشاند. http://eitaa.com/ashaar_khatm ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
AUD-20220414-WA0423.
7.21M
#‏دستگاه_ماهور توسط؛استادسلیم موذن زاده اردبیلـے ره شعر: استاد یدالله منعم اردبیلی ره اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
PTT-20220414-WA0694.opus
92.5K
:مداح کربلایی حسن عسکری «از ذاکرین گرامی کانال» پشــت ســـر جنـازه با اشــک و آه و زاری بابا ببــین غمیـــنم امــون ز بـی قـــراری اشک هام داره می ریزه،نم نم روی جنازه بابا نــرو ز پیشــم ، این راه دور و درازه من مــوندم و غــریبـی با درد هجر رویت یه خاطره مــونده ومـیشه بیام به سویت بابا بابا بابا جــــون ، بـــرو خـــدا نگه دار تاج ســـرم مهـــربون، بـــرو خـــدا نگه دار شعر: رسول چهارمحالی (ساقی) http://eitaa.com/ashaar_khatm ─┅┅═❧❧❧═┅┅─ 📍نشر بدون ذکر منبع جایز نمیباشد. «در ثواب نشر لینڪ کانال سهیم باشید». ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
AUD-20220414-WA0703.aac
1.98M
پشــت ســـر جنـازه با اشــک و آه و زاری بابا ببــین غمیـــنم امــون ز بـی قـــراری : مداح حجـت بیــژنی «از ذاکرین گرامی کانال» http://eitaa.com/ashaar_khatm ─┅┅═❧❧❧═┅┅─ 📍نشر بدون ذکر منبع جایز نمیباشد. «در ثواب نشر لینڪ کانال سهیم باشید». ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا