ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔥داغی صحرای محشر
روزی پیامبر اکرم(ص) یک درهم به سلمان و یک درهم به ابوذر داد.
1️⃣سلمان درهم خود را انفاق کرد و به بینوایی بخشید،
2️⃣ ولی ابوذر با آن لوازمی خرید.
روز بعد پیامبر دستور داد آتشی افروختند. سنگی نیز روی آن گذاشتند. همین که سنگ گرم شد و حرارت و شعلههای آتش در سنگ اثر کرد، سلمان و ابوذر را فراخواند و فرمود:
«هر کدام باید بالای این سنگ بروید و حساب درهم دیروز را پس بدهید.»
◀️سلمان بدون درنگ و ترس، پای بر سنگ گذاشت و گفت: «در راه خدا انفاق کردم» و پایین آمد.
◀️وقتی که نوبت به ابوذر رسید، ترس او را فراگرفت. از اینکه پای برهنه روی سنگ داغ بگذارد و خرید خود را شرح دهد، وحشت داشت.
پیامبر فرمود: « از تو گذشتم؛ زیرا حسابت به طول میانجامد، ولی بدان که صحرای محشر از این سنگ داغتر است».
پند تاریخ، ج 1، ص 190
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به نام خدا
درسوگ درگذشت نابهنگام شاعر ولایی و آیینی کشور،زنده یاد محمد زمان گلدسته
خبــر آمد که آه وماتم داشت
خبــری از مســافری خستـــه
شاعران سوگـنـامه سـر دادند
از محمـــد زمـان گلـــدستــه
بی خبـــر شد مســـافـرِ باران
عاشقــانه به آسمان پیـوست
سوخت در شعله ها غــریبانه
شاعری بی بدیل رفت ازدست
رفـتنـــش آتـشــی به دلها زد
قـلب هـر شاعری به درد آمـد
در غــمِ کوچ او زمــان نالـید
آهِ غـم از زمـیــنِ ســــرد آمـد
شعر شـــور آفــرین گلدستــه
در دلِ روزگـــار می مــانــد
با صدایی که زنده است انگار
از شهیدان دوباره می خـواند
عمـــری از کــربلا و اربابـــش
شـعــرها می ســرود بارانـــی
صوت آهنگران به پا مـی کـرد
با غزلهـــای او چه طــوفانــی
بارالهـــا ! نظـــر به حالش کن
تا شــود همـنـشــین اربابــش😭
آمده سمـــت تو به ماه صیام
بر سر خوانِ خویش دریابش😭
«روحش شاد ویادش گرامی»
شعر:رقیه سعیدی(کیمیا)
۱۴۰۱/۱/۲۴
𝐉𝐨𝐢𝐧: http://eitaa.com/goollvajhehay_ahlbeyt12
𖠇࿐ྀུ༅࿇༅═══┅─
گلواژه هاے اهل بیت ع
─━⊰═••❃❀❃••═⊱━─
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به نام خدا
#عبرتنامه
#ره_توشه_مجالس_ختم
هــوس هـــرجـا نهـــد پا را تـمــنّا میشود پیدا
چنانکه اســم هــر کـس از مســمّا میشود پیدا
به دنیا دل مبند ای دل که دنیا جاودانی نیست
که معـیـار علـی از تــرک دنــیـا میشـود پـیـدا
در این دنیا بکـن کاری که بتــوان بهــره برداری
که قــدر عمــر ما در روز عقــبا میشــود پیـدا
ز سیما پی توان بردن که درطینت چه میباشد
بلی هرجا که صورت هست، معنا میشود پیدا
به زور و زرمناز ای دل که حق فرموده درقرآن
مقام و ارزش انســـان زِ ((تقوا)) میشود پیدا
مشو از مرگ خود غافل که بـهـر بردنت ای دل
اگــر پیـدا نشــد امــروز، فــــردا میشـود پیدا
مکن ســرپیچـی از خـطّ علـی و آل چـون فردا
تو را خــطّ امان از حــبّ مـولا میشـــود پیدا
📝شعر: مرحوم ژولیده نیشابوری
http://eitaa.com/ashaar_khatm
─┅┅═❧❧❧═┅┅─
#مجموعه_اشعار_ختم_و_ترحیم_خوانی
📍نشر بدون ذکر منبع جایز نمیباشد.
«در ثواب نشر لینڪ کانال سهیم باشید».
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#تقــوا
تقوا، اصطلاحی اخلاقی به معنای خویشتنداری در اطاعت از دستورات الهی و دوری از گناهان است. قرآن تقوا را شرط نجات از آتش جهنم و قبولی اعمال دانسته که موجب نزول برکات بر شخص و رهایی او از گرفتاریها در دنیا میشود. تکرار پُرشمار این واژه در قرآن و روایات از جایگاه بالای آن حکایت میکند.
علاوه بر احادیث فراوانی که به این موضوع پرداختهاند، خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه مشهور به خطبه همام به اوصاف متقین اختصاص دارد.
تقوا درجات مختلفی دارد و ملاک برتری انسانها نزد خدا نیز همین درجات است: دوری از گناهان، دوری از شُبهات، دوری از امور حلال غیرضروری و اشتغال قلب به خدا.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به نام خدا
#تقـــوا
تقوا یعنی خداترسی، از حق پروا داشتن، خودنگهداری، زره و سپر جان، مراقبه و کشیک نفس کشیدن، واکسینه شدن روح، خدامحوری و هواگریزی.
اگر بگوییم شرح سلوک چیزی جز شرح تقوا و درجات آن نیست، سخن به گزافه نگفتهایم. دو تعبیر در قرآن کریم است که به نظر علامه طباطبایی یکی راه و دیگری هدف را روشن میكند.
یک جا خداوند میفرماید:
«فَاتَّقُوا اللَّه مَا اسْتَطَعْتُم»(تغابن/۱۶)؛
«در حد توانتان تقوا پیشه سازید»
و در جای دیگر میفرماید:
«اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِه» (آل عمران/۱۰۲)؛
«تقوای الهی را چنانکه حق تقواست پیشه سازید».
جملۀ نخست، راه و جملۀ دوم، هدف را مینماید.
در جای دیگر میفرماید:
«وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوی» (بقره/۱۹۷)؛
«توشه برگیرید که بهترین توشه تقواست».
پس تقوا توشۀ راه هم هست. در قرآن کریم بیش از ۲۰ اثر و خاصیت برای تقوای الهی ذکر شده است و در روایات اهل بیت عصمت: بیش از ۱۰۰ اثر دیگر یاد شده است. به همین دلیل افزون بر نگارش کتابی در زمینۀ تقوا [۱]، در این کتاب هم چندین بار از تقوا و آثارش یاد کردهایم و ضرورتش را در سلوک یادآور گشتهایم. اما در اینجا تقوا را فقط به عنوان زادراه مورد بررسی قرار میدهیم:
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#تقوا_توشۀ_سفر_سالک
تقوا یعنی خداترسی، از حق پروا داشتن، خودنگهداری، زره و سپر جان، مراقبه و کشیک نفس کشیدن، واکسینه شدن روح، خدامحوری و هواگریزی.
آری همۀ اینها معنای تقواست. انسان باتقوا فردی هدفمند، با انگیزه، محتاط، اهل مراقبه و محاسبه است و در یک جمله دریافته كه عبد است و باید بندگی کند و در این راستا حتی کوچکترین لحظهها و فرصتها را از دست ندهد.
انسان متقی مانند کسی است که میداند باید از بیابان پیش رویش بگذرد و این بیابان مینکاری شده است. او باید با قدم احتیاط و دقّت، تمامی استعداد و تلاش خود را به کار بندد که از راه باریک مینکاری نشده بگذرد تا پا و بلکه جانش آسیب نبیند.
گناهان، غفلتها، زیباییهای فریبندۀ دنیوی، حجاب های ظلمانی، حجابهای نورانی و در یک کلمه ما سوی الله، اگر با نگاه استقلالی نگریسته شود، همه مینهای کاشته شده در برابر سالک الی اللهاند و سالک باید با عنصر تقوا آنها را شناخته و از آنها گذر کند. خداوند متعال که وعدهاش تخلّفناپذیر است، به انسان باتقوا وعده داده که به او فرقان یعنی قدرت و سلاح جدایی حق از باطل ببخشد و او را از هرگونه مضیقه و فشار رهایی بخشد. چه زادراهی از این برتر که مسافر با نورافکنی همراه خود حرکت کند و سپاهی همراه خود داشته باشد که هیچ چیز مانع راه او نشود و از هرگونه فشاری برهد. تقوا هم نورافکن راه سالک و هم وسیله رهایی او از هر مشکل است.
در قرآن کریم تقوای الهی بهترین توشه معرفی شده است:
«وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوی» (بقره/۱۹۷)؛
«توشه برگیرید که بهترین توشه تقواست.»
پرسش این است که چرا بهترین توشه تقواست؟ پاسخ، از دیدگاه دین اسلام این است: تقوا هم، خود به خدا میرسد:
«لَنْ ینالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لكِنْ ینالُهُ التَّقْوی مِنْكُمْ» (حج/۳۷)؛
«گوشت و خون قربانی هرگز به خدا نرسد، ولی تقوای شما به خدا میرسد»
و هم عمل آدمی را بالا میبرد و مقبول میگرداند و به خدا میرساند:
«إِنَّما یتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقین» (مائده/۲۷)؛
«جز این نیست که خدا فقط از اهل تقوا میپذیرد»
و لذا عمل کم هم بسیار خواهد بود، چنانکه در مورد عمل با تقوا در روایت آمده است:
«لَا یقِلُّ عَمَلٌ مَعَ تَقْوَی وَ كَیفَ یقِلُّ مَا یتَقَبَّلُ» (کافی، ج۲، ص۷۵)؛
«هیچ عملی با تقوا کم نیست و چگونه عمل پذیرفته شده کم باشد!»
افزون بر همه، تقوا ملاک گرامی بودن در نزد پروردگار است:
«إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُم» (حجرات/۱۳)؛
«همانا گرامیترین شما در نزد پروردگار پرهیزکارترین شماست».
بیجهت نیست که خداوند به متقین علمی بیواسطه و لدنّی میآموزد:
«اتَّقُوا اللَّهَ وَ یعَلِّمُكُمُ اللَّهُ» (بقره/۲۸۲)؛
«تقوا پیشه سازید و خدایتان تعلیم میفرماید»،
زیرا علم بهترین هدیه الهی به بشر است و بیجهت نیست که تقوا سفارش اهل بیت میگردد:
«وَصِیتُكُمُ التَّقْوَی» (مفاتیح الجنان، زیارت جامعه کبیره)؛
«سفارش شما تقواست»
و بیحکمت نیست که در قرآن، این کتاب انسانسازی بیش از ۷۰ بار فرمان تقوا پیشه ساختن صادر شده است.
سرّ مطلب همان است که در معنای تقوا گذشت. انسان متّقی کسی است که دانسته و باور کرده که عبد است و باید بندگی کند و راه عبودیت را بپیماید و لذا آستین همت بالا زده است و قدم راستین در راه حق نهاده است. راه تحصیل تقوا پس از اسلام و ایمان این است که مؤمن در خُردی نفس خویش و بزرگی پروردگار بیندیشد و نیز در اینکه آدمی جاودانه است، ولی برای شناختن خویش برای ابدیت، مدت بسیار اندکی فرصت دارد، تأمل کند.
به تعبیر بلند لوادار #تقوا و ورع، علی بن ابیطالب صلواةالله علیه:
«الدُّنْیا سَاعَۀ فَاجْعَلْهَا طَاعَۀ»
(بحارالانوار، ج۶۷، ص۶۸)؛
«دنیا ساعتی بیش نیست این ساعت را صرف در طاعت کن».
همچنین، تأمل در آثار و ثمرات شیرین تقوا و مطالعۀ زندگی بزرگان اهل تقوا انسان را به سوی تقوا میکشاند.
شناختن خویش برای ابدیت، مدت بسیار اندکی فرصت دارد، تأمل کند.
به تعبیر بلند لوادار تقوا و ورع، علی بن ابیطالب صلواةالله علیه:
«الدُّنْیا سَاعَۀ فَاجْعَلْهَا طَاعَۀ»
(بحارالانوار، ج۶۷، ص۶۸)؛
«دنیا ساعتی بیش نیست این ساعت را صرف در طاعت کن».
همچنین، تأمل در آثار و ثمرات شیرین تقوا و مطالعۀ زندگی بزرگان اهل تقوا انسان را به سوی تقوا میکشاند.
http://eitaa.com/ashaar_khatm
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
AUD-20220414-WA0423.
7.21M
#دستگاه_ماهور
#عبرتنامه_نمــاز
توسط؛استادسلیم موذن زاده اردبیلـے ره
شعر: استاد یدالله منعم اردبیلی ره
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
PTT-20220414-WA0694.opus
92.5K
#تشییع_جنازه
#ره_توشه_مجالس_ختم
#اجرا:مداح کربلایی حسن عسکری
«از ذاکرین گرامی کانال»
پشــت ســـر جنـازه با اشــک و آه و زاری
بابا ببــین غمیـــنم امــون ز بـی قـــراری
اشک هام داره می ریزه،نم نم روی جنازه
بابا نــرو ز پیشــم ، این راه دور و درازه
من مــوندم و غــریبـی با درد هجر رویت
یه خاطره مــونده ومـیشه بیام به سویت
بابا بابا بابا جــــون ، بـــرو خـــدا نگه دار
تاج ســـرم مهـــربون، بـــرو خـــدا نگه دار
شعر: رسول چهارمحالی (ساقی)
http://eitaa.com/ashaar_khatm
─┅┅═❧❧❧═┅┅─
#مجموعه_اشعار_ختم_و_ترحیم_خوانی
📍نشر بدون ذکر منبع جایز نمیباشد.
«در ثواب نشر لینڪ کانال سهیم باشید».
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
AUD-20220414-WA0703.aac
1.98M
پشــت ســـر جنـازه با اشــک و آه و زاری
بابا ببــین غمیـــنم امــون ز بـی قـــراری
#تشییع_جنازه
#ره_توشه_مجالس_ختم
#اجــرا: مداح حجـت بیــژنی
«از ذاکرین گرامی کانال»
http://eitaa.com/ashaar_khatm
─┅┅═❧❧❧═┅┅─
#مجموعه_اشعار_ختم_و_ترحیم_خوانی
📍نشر بدون ذکر منبع جایز نمیباشد.
«در ثواب نشر لینڪ کانال سهیم باشید».
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مجلس_سوم_جوان
#ره_توشه_مجالس_ختم
نیستی دارم دق می کنـم
نیستی دارم می پوســــم
عکـســاتو من یکی یکی
بـرمی دارم می بـوســــم
🎶#نوای_نی_جناب_آقای_شکری
🎙#مداح_کربلایی_حسن_عسکری
«از ذاکرین گرامی کانال»
http://eitaa.com/ashaar_khatm
─┅┅═❧❧❧═┅┅─
#مجموعه_اشعار_ختم_و_ترحیم_خوانی
📍نشر بدون ذکر منبع جایز نمیباشد.
«در ثواب نشر لینڪ کانال سهیم باشید».
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
4_5897480836076279006.mp3
989K
#سخن_قبر_را_بشنویم
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرمایند :
اَلْقَبْرُ یُنادِی کُلُّ یَوْمٍ بِخَمْسَ کَلَماتٌ :
اَنا بَیْتُ الْوَحْدَه فَاحْمِلوا اِلیَّ اَنیساً
اَنا بَیْتُ الْظُّلْمَه فَاحْمِلوا اِلیَّ سِراجاً
اَنا بَیْتُ التُرابْ فَاحْمِلوا اِلیَّ فِراشا
اَنا بَیْتُ الْعِقابْ فَاحْمِلوا اِلیَّ تَرْیاقاً
انا بَیْتُ الْفَقْرْ فَاحْمِلوا اِلیَّ کَنْزاً
#شیخ_علی_مقدم
#یاد_مرگ #قبــر #پیری
#ره_توشه_مجالس_ختم
http://eitaa.com/ashaar_khatm
─┅┅═❧❧❧═┅┅─
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به نام خدا
#فراق_خواهر
#ره_توشه_مجلس_ختم
برای تسلیت به حاج قدرت الله صادقی ، که خواهر را از دست داده است
آیینـه ی مــادر اسـت خــواهر
دل سوز بـرادر اسـت خــواهر
بـوی پـدر از وجـــودش آیـد
چون یاس معطر است خواهر
چــون مادر مهــربان به دنــیا
خود مهــر مکـرر است خواهر
وقتــی که رود ز دسـت مادر
یک مادر دیگــر اسـت خواهر
در لطـف و لطافـت و محبت
با عشــق برابر اســت خواهر
از بهــــر بــرادرش هـمیــشه
چون شمع منور است خواهر
با غصــــه و مـاتـــم بـــرادر
غمگین و مکدر است خـواهر
خـــونیـــن جگـــر برادر او
ازرفتن خواهر است خواهر
در کــرب و بلا ، تمام شعله
بر پیکر بی سر است خواهر
افــتـاد بـــرادری و گــــریان
بر لاله ی پرپر اسـت خواهر
از بعد حـسین سر جــدایش
بی مونس ویاوراست خواهر
باید که گریست "یاسر"از غم
جایی که در آذر است خـواهر
شارژ:استاد حاج محمود تاری «یاسر»
1401/1/26
http://eitaa.com/ashaar_khatm
─┅┅═❧❧❧═┅┅─
#مجموعه_اشعار_ختم_و_ترحیم_خوانی
📍نشر بدون ذکر منبع جایز نمیباشد.
«در ثواب نشر لینڪ کانال سهیم باشید».
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بسم الله الرحمن الرحیم
متن کامل دعای تلقین میت به همراه ترجمه کامل آن
#دعای_تلقین_میت:
#ره_توشه_مجالس_ختم
هَلْ اَنْتَ عَلَى الْعَهْدِ الَّذى فارَقْتَنا عَلَیْهِ مِنْ شَهادَهِ اَنْ لا اِلهَ اِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ وَ اَنَّ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ عَبْدُهُ وَ رسُولُهُ وَ سَیِّدُ النَبِّییّنَ وَ خاتَمُ الْمُرْسَلینَ وَ اَنَّ عَلِیّاً اَمیرُ الْمُؤْمِنینَ وَ سَیّدُ الْوَصِیّینَ وَ اِمامٌ افْتَرَضَ اللَّهُ طاعَتَهُ عَلَى الْعالَمینَ وَ اَنَّ الْحَسَنَ وَالْحُسَیْنَ وَ عَلِىَّ بْنَ الْحُسَیْنِ وَ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِی وَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ وَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ وَ عَلِىَّ بْنَ مُوسى وَ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِی وَ عَلِىَّ بْنَ مُحَمَّدٍ وَالْحَسَنَ بْنَ عَلِىٍّ وَالقآئِمَ الْحُجَّهَ الْمَهْدِىَّ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ اَئِمَّهُ الْمُؤْمِنینَ وَ حُجَجُ اللَّهِ عَلَى الْخَلْقِ اَجْمَعینَ وَ اَئِمَّتُکَ اَئِمَّهُ هُدَىً اَبْرارٌ یا فُلانَ بْنَ فُلانٍ اِذا اَتاکَ الْمَلَکانِ الْمُقَرَّبانِ رَسُولَیْنِ مِنْ عِنْدِاللَّهِ تَبارَکَ وَ تعالى وَ سَئَلاکَ عَنْ رَبِّکَ وَ عَنْ نَبِیِّکَ وَ عَنْ دینِکَ وَ عَنْ کِتابِکَ وَ عَنْ قِبْلَتِکَ وَ عَنْ اَئِمَّتِکَ فَلا تَخَفْ وَ قُلْ فى جَوابِهِما:
آیا بر آن پیمانى که از ما بر پایه آن جدا شدى مىباشى،از گواهى بر اینکه معبودى جز خدا نیست،یگانه و بىشریک است،و اینکه محمّد(درود خدا بر او و خاندانش)بنده و فرستاده اوست،و سرور پیامبران و خاتم رسولان است،و اینکه علىّ امیر مؤمنان است و آقاى جانشینان،و امامى که خدا اطاعتش را بر جهانیان واجب کرده،و اینکه حسن و حسین، و على بن الحسین،و محمّد بن على،و جعفر بن محمّد،و موسب بن جعفر،و على بن موسى و محمّد بن على،و على بن محمّد،و حسن بن على،و قائم حجت مهدى(درودهاى خدا بر ایشان) امامان مؤمنان،و حجّتهاى خدا بر همه آفریدگانند،و امامانت امامان هدایت و نیکانند. اى فلان بن فلان،هنگامى که دو فرشته مقرّب،و دو فرستاده خداى تبارک و تعالى نزد تو آیند،از پروردگارت و پیامبرت و دینت و کتابت و قبلهات و امامانت از تو سؤال کنند نترس،و در جواب آنها بگو:
اَللَّهُ جَلَّ جَلالُهُ رَبّى وَ مُحَمَّدٌ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ نَبِیّى وَالاِْسْلامُ دینى وَ الْقُرْآنُ کِتابى وَالْکَعْبَهُ قِبْلَتى وَ اَمیرُالْمُؤْمِنینَ عَلِىُّ بْنُ اَبیطالِبٍ اِمامى وَالْحَسَنُ بْنُ عَلِی الْمُجْتَبى اِمامى وَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِی الشَّهیدُ بِکَرْبَلاءَ اِمامى وَ عَلِىُّ زَیْنُ الْعابِدینَ اِمامى وَ مُحَمَّدٌ باقِرُ عِلْمِ النَّبِیّینَ اِمامى وَ جَعْفَرٌ الصّادِقُ اِمامى وَ مُوسَى الْکاظِمُ اِمامى وَ عَلىُّ الرِّضا اِمامى وَ مُحَمَّدٌ الْجَوادُ اِمامى وَ عَلِىُّ الْهادى اِمامى وَ الْحَسَنُ الْعَسْکَرىُّ اِمامى وَالْحُجَّهُ الْمُنْتَظَرُ اِمامى هؤُلاءِ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ اَجْمَعینَ اَئِمَّتى وَ سادَتى وَقادَتى وَ شُفَعآئى بِهِمْ اَتَوَلّى وَ مِنْ اَعْدآئِهِمْ اَتَبَرَّءُ فِى الدُّنْیا وَالاْخِرَهِ،
خدا جلّ جلاله پروردگارم و محمّد(درود خدا بر او و خاندانش)پیامبرم و اسلام دینم و قرآن کتابم و کعبه قبلهام و امیر مؤمنان على بن ابیطالب امامم،و حسن بن على مجتبى امامم،و حسین بن على شهید در کربلا امامم،و على زین العابدین امامم،و محمّد شکافننده دانش پیامبران امامم،و جعفر صادق امامم،و موسى کاظم امامم،و علىّ الرضا امامم،و محمد جواد امامم،و على هادى امامم،و حسن عسگرى امامم،و حجّت منتظر امامم مىباشند.اینان که درودهاى خدا بر همگى آنان باد امامان من و آقایانم و پیشروانم و شفیعان من هستند.با آنان دوستى مىکنم و از دشمنانشان در دنیا و آخرت بیزارى مىجویم،
ثُمَّ اعْلَمْ یا فُلانَ بْنَ فُلانٍ اَنَّ اللَّهَ تَبارَکَ وَ تَعالى نِعْمَ الرَّبُّ وَ اَنَّ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّه عَلَیْهِ وَ آلِهِ نِعْمَ الرَّسُولُ وَ اَنَّ اَمیرَ الْمُؤْمِنینَ عَلِىَّ بْنَ اَبى طالِبٍ وَ اَوْلادَهُ الاْئِمَّهَ الاَْحَدَ عَشَرَ نِعْمَ الاَْئِمَّهُ وَ اَنَّ ما جآءَ بِهِ مُحَمَّدٌ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ حَقُّ وَ اَنَّ الْمَوْتَ حَقُّ وَ سُؤالَ مُنْکَرٍ وَ نَکیرٍ فِى الْقَبْرِ حَقُّ وَالْبَعْثَ حَقُّ وَالنُّشُورَ حَقُّ وَ الصِّراطَ حَقُّ وَالْمیزانَ حَقُّ وَ تَطائُرَ الْکُتُبِ حَقُّ وَالْجَنَّهَ حَقُّ وَ النّارَ حَقُّ وَ اَنَّ السّاعَهَ آتِیَهٌ لارَیْبَ فیها وَ اَنَّ اللَّهَ یَبْعَثُ مَنْ فِى الْقُبُورِ
سپس بدان اى فلان به درستى که خداى تبارک و تعالى نیکو پروردگارى است،و محمّد(درود خدا بر او و خاندانش)نیکو رسولى است،و امیر مؤمنان على بن ابطالب،و فرزندانش یازده امام نیکو امام
انى هستند،و آنچه را محمّد(درود خدا بر او و خاندانش)آورده حق است،و مرگ حق است،و سؤال نکیر و منکر در قبر حق است،و بعث و نشر حق،و صراط و میزان و پراکنى نامه اعمال حق است،و بهشت و دوزخ حق است،و قیامت آمدنى است،شکّى در آن نیست،و خدا هرکه را در گورها برانگیزد.
آنگاه بگوید :
اَفَهِمْتَ یا فُلانُ
اى فلان آیا فهمیدى؟
در حدیث آمده:میّت در جواب مىگوید:آرى فهمیدم،سپس بگوید:
ثَبَّتَکَ اللَّهُ بِالْقَوْلِ الثّابِتِ هَداکَ اللَّهُ اِلى صِراطٍ مُسْتَقیمٍ عَرَّفَ اللَّهُ بَیْنَکَ وَ بَیْنَ اَوْلِیائِکَ فى مُسْتَقرٍّ مِنْ رَحْمَتِهِ
خدا بر گفتار ثابت،ثابتقدمت بدارد،به راه استوار هدایتت کند،بین تو و اولیائش در قرارگاهى از رحمتش آشنایى برقرار کند.
سپس بگوید:
اَللّهُمَّ جافِ الاَْرْضَ عَنْ جَنْبَیْهِ وَاصْعَدْ بِرُوحِهِ اِلَیْکَ وَلَقِّهِ مِنْکَ بُرْهاناً اَللّهُمَّ عَفْوَکَ عَفْوَکَ
خدایا زمین را از دو پهلویش خالى گذار،و روانش را به سویت بالا ببر،و از جانب خود حجّت را تلقین او فرما، خدایا ببخش و درگذر،
این رساله را به کلمه شریفه«عفو»پایان دادم،و رجاى واثق دارم که عفو الهى شامل حال این روسیاه و همه کسانى که به این رساله عمل مىکنند شود.
و کان ذلک فى آخر یوم الجمعه التّاسع عشر من شهر محرّم الحرام سنه ۱۳۴۵ الف و ثلثمائه و خمس و اربعین فى جوار امامنا المسموم مولینا الغریب المظلوم ابى الحسن علىّ بن موسى الرّضا علیه و على آبائهُ السّلام من الحىّ القیّوم والحمدللّه اوّلاً و آخراً وَ صَلَّى اللَّهُ عَلى مُحمّد و آلهِ کتبه بیمناه الوازره عبّاس بن محمّد رضا القمىّ عفى عنهما.
و پایان این کتاب در آخر روز جمعه،نوزدهم محرم،سال هزار و سیصد و چهل و پنج قمرى بوده است،در جوار امام مسموم،مولاى غریب و مظلوم ما،ابى الحسن علىّ بن موسى الرضا(که بر او و پدرانش سلام از سوى خداى زنده پاینده)،و ستایش خداى را در آغاز و انجام،و[درود خدا بر محمّد و خاندانش باد] آن را عباس فرزند محمّد رضا قمى که خدا هر دو را عفو کند نگاشت.
#دعای_تلقین_میت_زن
در صورتى که میت زن باشد قسمتی از دعای تلقین میت تغییر مىکند.
به این ترتیب:
«اسْمَعِى، افْهَمِى یٰا فُلٰانَهَ ابْنَهَ فُلٰانٍ» و به جاى «فُلٰانَهَ» نام میت و به جاى فلان نام پدرش را بگوید.
پس از آن بگوید:
«هَلْ أَنْتِ عَلَى الْعَهْدِ الَّذٖى فٰارَقْتِنٰا .. أَئِمَّتُکِ ائِمَّهُ هُدىً ابْرٰارٌ یٰا فُلٰانَهَ ابْنَهَ فُلٰانٍ» و به جاى «فلانه» اسم میت و به جاى فُلان اسم پدرش را بگوید.
پس بگوید:
«اذٰا أَتٰاکِ الْمَلَکٰانِ الْمُقَرَّبٰانِ رَسُولَیْنِ مِنْ عِنْدِ اللّٰهِ تَبٰارَکَ وَ تَعٰالىٰ وَ سَأَلاکِ عَنْ رَبِّکِ وَ عَنْ نَبِیِّکِ وَ عَنْ دِینِکِ وَ عَنْ کِتٰابِکِ وَ عَنْ قِبْلَتِکِ وَ عَنْ أَئِمَّتِکِ فَلٰا تَخٰافِى وَ لٰا تَحْزَنِى وَ قُولِى فى جَوٰابِهِمٰا .. ثُمَّ اعْلَمِى یٰا فُلٰانَهَ ابْنَهَ فُلٰان» و به جاى «فلانه» اسم میت و به جاى فلان نام پدرش را بگوید.
بعد بگوید:
«أ فَهِمْتِ یَا فُلَانَهُ» و به جاى «فلانه» اسم میت را بگوید.
پس از آن بگوید:
«ثَبَّتَکِ اللّٰهُ بِالْقَوْلِ الثّٰابِتِ وَ هَدٰاکِ اللّٰهُ الٰى صِرٰاطٍ مُسْتَقیمٍ عَرَّفَ اللّٰهُ بَیْنَکِ وَ بَیْنَ أَوْلِیٰائِکِ فى مُسْتَقَرٍّ مِنْ رَحْمَتِهِ».
پس برای خاتمه دعای تلقین میت زن بگوید:
«اللّٰهُمَّ جٰافِ الْأَرْضَ عَنْ جَنْبَیْهٰا وَ اصْعَدْ بِرُوحِهٰا إِلَیْکَ وَ لَقّهٰا مِنْکَ بُرْهٰاناً اللّٰهُمَّ عَفْوَکَ عَفْوَکَ».
#اعمال_مستحب_در_زمان_احتضار
سزاوار است وقتى حالت مرگ مى رسد، باطن قدم هاى محتضر را رو به قبله کنند و نزد او کسى باشد که سوره یس و صافات بخواند و ذکر خدا کند و او را به گفتن شهادتین و اقرار به یکیک امامان تلقین نماید و کلمات فرج را تلقین او کند:
لا اِلهَ اِلا اللَّهُ الْحَلیمُ الْکَریمُ لا اِلهَ اِلا اللَّهُ الْعَلِىُّ الْعَظیمُ
سُبْحانَ اللَّهِ رَبِّ السَّمواتِ السَّبْعِ وَ رَبِّ الاْرَضینَ السَّبْعِ
وَ ما فیهِنَّ وَ ما بَیْنَهُنَّ وَ ما تَحْتَهُنَّ وَ رَبِّ الْعَرشِ الْعَظیمِ
وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَالصَّلوهُ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِبینَ
بهتر است که نزد محتضر افراد جنب و حایض حاضر نشود
http://eitaa.com/ashaar_khatm
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ