💢یادداشتهای دینی، تبیینی با عنوان #شهید_جمهور با موضوع ابعاد شخصیت شهید بزرگوار خدمت
✍حجت الاسلام سیدنواب موسوی
✅ کانال رسمی مجمع خطبا🔻
https://eitaa.com/ashab_saheb
#یادداشت
#شهید_جمهور
بسم الله الرحمن الرحیم
خدمت به خلق شهید جمهور
✍سیدنواب موسوی
عضو مجمع خطبا اصحاب الصاحب
▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
یکی از نکات بسیار مهم در مورد شخصیت #شهید_جمهور
بُعد خدمتگزاری و روحیه ی خدمتِ جهادی و شبانه روزی در ایشان بود که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) هم در پیام تسلیت و هم در سخنرانی ۱۴ خرداد در حرم امام(ره) به این موضوع اشاره فرمودند.
نکته ی قابل توجه و تأمل، رابطه ی بین رضایت مردم و رضایت خدای متعال است.[۱]
آنچه از تعالیم نورانی شریعت بر می آید اینست که پس از ادای فرایض، بالاترین وسیله برای تقرّب به خداوند متعال این خصلت نیکو است.
• «رُوِی عَنِ الحُسَینِ بنِ عَلِی علیه السلام أَنَّهُ قَالَ صَحَّ عِندِی قَولُ النَّبِی صلى الله علیه وآله أَفضَلُ الاَعمَالِ بَعدَ الصَّلَاةِ إِدخَالُ السُّرُورِ فِی قَلبِ المُؤمِنِ بِمَا لَا إِثمَ فِیهِ»؛ از امام حسین علیه السلام نقل شده است که در نزد من کلام پیامبر صحیح و درست است که فرمود: محبوب ترین و دوست داشتنی ترین عمل در پیشگاه خداوند تبارک و تعالى بعد از نماز، خوشحال کردن مؤمن است درصورتى که همراه با گناه نباشد.[۲]
در ادبیات و معارف دینی «ادخال سرور» تعبیری عام است و شامل هر عملی میشود که موجب گره گشایى از مشکلات مردم و شادی آنها گردد، مانند اطعام و کمک به فقیر، رساندن واماندهاى به مقصدش، قرض دادن و غیره که شخص دیگر را خوشحال کند و از غم و غصهى مشکلش برهاند. ثواب چنین کاری از حدّ و اندازه بیرون است و انسانى که در شادى دیگران شریک بوده و گرد و غبار غم را مى زداید، به خدا نزدیک مى شود.
از مهمترين مصادیق شاد کردن مؤمنین، توجه به نيازهای آنان و تلاش در جهت رفع آنهاست.
اولیای خداوند همواره در خدمت مردم بودند و شخصاً در رفع حوایج آنان اقدام میکردند.
ميمون بن مهران مي گويد: «من در پيشگاه امام حسن مجتبي(عليه السلام) مشرّف بودم، در حالي كه ايشان معتكف بودند. مردي به محضرشان شرفياب شد و عرض كرد: مقروض هستم، كسي كه از من طلب دارد، مطالبه كرده و چون قدرت پرداخت ندارم، مي خواهد مرا به زندان بيفكند. امام حسن(عليه السلام) فرمود: پولي ندارم كه دِين شما را ادا كنم. آن شخص به امام(عليه السلام) عرض كرد: شما اگر بياييد با طلبكار صحبت كنيد، ممكن است به پاس حرمت شما مرا به زندان نبرد».
ابن مهران در ادامه مي گويد: «ديدم حضرت آماده شد كه كفش بپوشد و از مسجد خارج شود. عرض كردم: آيا فراموش كرده ايد كه در حال اعتكاف هستيد و معتكف نبايد در حال اعتكاف از مسجد خارج شود؟ امام حسن(عليه السلام) فرمود: فراموش نكرده ام؛ ولي پدرم از جدّم رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) نقل كرد كه اگر كسي گره اي از كار مسلمين يا شخص مؤمني بگشايد و حاجت او را برآورده سازد، مانند آن است كه نُه هزار سال خداوند را عبادت كرده، روزها را به روزه و شبها را به شب زنده داري سپري كرده باشد»[۳]
پیرامون اهمیت موضوع ادخال سرور، روایات فراوانی از ائمه ی معصومین (علیهم السلام ) وجود دارد که جای هیچ ابهام و تردیدی را باقی نگذاشته است تاجایی که این عمل را محبوبترین چیز نزد خدای متعال بیان فرموده اند.
امام باقر علیه السلام فرمود: لبخند مردى بر صورت برادر مؤمنش و بر طرف کردن گرفتارى و مشکل از او، کار نیکویى است و بعد فرمود محبوب ترین چیز نزد خداى متعال ادخال سرور در قلب مؤمن است.[۴]
وقتی یک لبخند زدن و یا اموری ساده اینقدر مورد توجه قرار گرفته و تعبیر افضل اعمال برای آن بکار رفته است قطعا کسانی که مسئولیت سنگین دارند در صورت خدمت صادقانه و مخلصانه می توانند از این رهگذر به رضایت خدای متعال که غایت عبودیت و بندگیست، دست یابند.
ماجرای کشاورز اهوازی که محضر امام صادق(ع) رسید و از سنگینی مالیات شکایت کرد گواه دیگری بر اهمیت این موضوع است:
در عصر امام صادق علیه السلام شخصی به نام «نجّاشی» فرماندار اهواز و شیراز بود، او با اینکه از جانب خلفای وقت، فرماندار بود، ولی از شیعیان و دوستان امام صادق علیه السلام به شمار می آمد. یکی از کارگزاران تحت امر او به حضور امام صادق علیه السلام آمد و چنین عرض کرد:
نجاشی حاکم اهواز و شیراز، از شیعیان و معتقدین به امامت شما است، نام من در لیست دفتر مالیات او نوشته شده و از ناحیه او هزار درهم خراج (مالیات اراضی) بابت بدهکاری من، مقرر شده است، اگر صلاح بدانید برای من، به حاکم اهواز توصیه ای بفرمایید تا نام مرا از لیست پرداخت مالیات، حذف کند.
امام صادق علیه السلام این نامه کوتاه را برای نجاشی نوشت:
بسم اللّه الرحمن الرحیم وَ سُرَّ یسُرُّک اللّهُ
به نام خداوند بخشنده مهربان، برادرت را شاد کن، خداوند تو را شاد فرماید.
او نامه امام را گرفت و نزد نجاشی برد و گفت: این نامه امام صادق علیه السلام است.
نجاشی، فوق العاده آن نامه را احترام کرد، آن را بوسید و روی چشم خود نهاد و به او گفت: حاجتت چیست؟
گفت در دفتر مالیات شما، مبلغی مالیات در مورد من نوشته شده است و نمی توانم آن را بدهم.
نجاشی گفت: چه مقدار است؟ او گفت
هزار درهم می باشد. در همان لحظه نجاشی دفتردار خود را طلبید و به او گفت: این مبلغ را از حساب او بیرون بیاور و در حساب بدهی خودم بنویس و در مورد مالیات سال آینده او نیز همین کار را بکن.
آنگاه نجاشی به او گفت: آیا تو را شاد کردم؟ او گفت: آری، فدایت گردم! سپس نجاشی دستور داد تا به او، یک مرکب و یک کنیز بدهند. و نیز امر کرد که یک دست لباس به او دادند، هر یک از آنها را که به او می دادند، نجاشی می گفت: آیا تو را شاد کردم؟ او در پاسخ گفت «آری فدایت گردم!» و مرتّب نجاشی بر عطایش می افزود، پس از فراغ، نجاشی به او گفت: همین فرش اطاق را که هنگام دادن نامه امام صادق علیه السلام روی آن نشسته بودم بردار و ببر و بعد از این هم هر گاه حاجتی داشتی نزد من بیا که حاجت تو برآورده است.
او فرش را نیز برداشت و خوشحال از خانه نجاشی بیرون آمد، سپس به حضور امام صادق علیه السلام شرفیاب گردید و ماجرای ملاقات خود را با نجاشی به امام صادق علیه السلام عرض کرد.
هنگامی که مهربانی و لطف نجاشی به او را شنید، خوشحال شد. او گفت: ای فرزند رسول خدا! گویا رفتار نیک نجاشی، با من، شما را نیز شادمان کرده. امام صادق علیه السلام فرمود:
ای وَاللّهِ! لَقَدْ سَرَّ اللّه وَ رَسُولهُ
آری سوگند به خدا! نجاشی با این عملش، خدا و رسولش را نیز شاد کرد[۵]
رئیس جمهور شهید، همانطور که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فرمودند، زیباترین لقب را از مردم گرفت و آن #شهید_خدمت و #شهید_جمهور بود و در پایانِ خدمات مخلصانه و شبانه روزی اش در مسیر خدمت، به لقاء حضرت حق (جل جلاله) نائل آمد.
اینک فرصتی خوب برای اندیشیدن است که سهم ما از مسئله ی خدمت چیست و چگونه میتوانیم با خدمت به خلق، رضایت خدای متعال و اولیاء معصومین را کسب کنیم؟!.
____________________
**پی نوشت ها
[۱]* این حادثهی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمترسانی اتفاق افتاد؛ همهی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بیوقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد.
رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثهی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت...
بخشی از پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت شهادتگونه رئیسجمهور و همراهان گرامی ایشان. ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
[۲]*بحارالانوار، مجلسی، ج۴۴ ص۱۹۴
[۳]* من لا يحضره الفقيه، ابن بابويه، محمد بن على، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر، دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسين، قم، 1413 قمری، چاپ: دوم، ج 2، ص 189، باب (الاعتكاف)
[۴]*عِدَّةٌ مِن أَصحَابِنَا عَن أَحمَدَ بنِ مُحَمَّدِ بنِ خَالِدٍ عَن أَبِیهِ عَن رَجُلٍ مِن أَهلِ الکوفَةِ یکنَّى أَبَا مُحَمَّدٍ عَن عَمرِو بنِ شِمرٍ عَن جَابِرٍ عَن أَبِی جَعفَرٍ علیه السلام قَالَ تَبَسُّمُ الرَّجُلِ فِی وَجهِ أَخِیهِ حَسَنَةٌ وَ صَرفُ القَذَى عَنهُ حَسَنَةٌ وَ مَا عُبِدَ اللَّهُ بِشَیءٍ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ مِن إِدخَالِ السُّرُورِ عَلَى المُؤمِنِ»
الکافی، ج۲ ص۱۸۸.
[۵]*بحارالانوار، ج 74، ص 13__كافى، ج 3، ص 274.
✅ کانال رسمی مجمع خطبا🔻
https://eitaa.com/ashab_saheb
💢یادداشتهای دینی، تبیینی با عنوان #شهید_جمهور با موضوع ابعاد شخصیت شهید بزرگوار خدمت
✍حجت الاسلام سیدهادی عظیمی
✅ کانال رسمی مجمع خطبا🔻
https://eitaa.com/ashab_saheb
#یادداشت
#شهید_جمهور
بسم الله الرحمن الرحیم
اهتمام به نماز اول وقت
✍سیدهادی عظیمی
عضو مجمع خطبا اصحاب الصاحب
▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
یکی از ویژگیهای مغفول مانده در ابعاد شخصیتی #رئیسی_عزیز اهتمام به #نماز_اول_وقت بود.
نماز اول وقتی که پیامبر خدا فرمود: احَبُّ الْاَعْمالِ اِلَى الله الصَّلاةُ لِوَقْتِها
محبوبترین اعمال نزد خداست.
به اذعان اطرافیانش همیشه مقید به نماز اول وقت بود؛ در نشستها و همایشها، محافل و مجالس داخلی و خارجی، در برنامه سفرهای استانی؛ و یقینا یکی از مهم ترین عوامل سعادت و شهادت ایشان همین اهتمام به دعوت خالق بود.
با وجود همه تهمت ها و تمسخرها، ایشان همه جا نماز را مقدم میداشت و این اهتمام به نماز اول وقت در کاخ کرملین، درسی از استادش حضرت امام بود، که ایشان مصاحبه خود در نوفل لوشاتو را به خاطر نماز اول وقت رها کرد.
و این برگرفته از آموزههای حضرت علی بن موسی الرضا علیهماالسلام است که مناظره علمی خود با عمران صابئی را به خاطر نماز اول وقت رها میکند.
مرحوم آیتالله بهجت به نقل از استاد خود، آیتالله سیدعلی قاضی فرمودند که هرکس بر نماز اول وقت اهتمام داشت و به درجات عالیه نرسید، مرا لعن کند.
که حقیقتا در زندگی این شهید عزیز، #شهید_رئیسی بزرگوار به خوبی اقامه نماز مشاهده میشد و میگوییم اشهد انک قد اقمت الصلاة.
این همان خط شهید رجایی ست که میفرمود به نماز نگویید کار دارم ، به کار بگویید وقت نماز است.
رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ
✅ کانال رسمی مجمع خطبا🔻
https://eitaa.com/ashab_saheb
💢یادداشتهای دینی، تبیینی با عنوان #شهید_جمهور با موضوع ابعاد شخصیت شهید بزرگوار خدمت
✍حجت الاسلام محمدامین باقرزاده
✅ کانال رسمی مجمع خطبا🔻
https://eitaa.com/ashab_saheb
#یادداشت
#شهید_جمهور
بسم الله الرحمن الرحیم
اطعام مساکین یا خط و مشی علوی؟؟
✍محمدامین باقرزاده
عضو مجمع خطبا اصحاب الصاحب
▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
یکی از خصیصه های بر جسته و تامل انگیز امیرالمؤمنین علیه السلام که وی را از بین مصلحان تاریخ استثنا ساخت تولید ثروت در اوج قله ساده زیستی است.
امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه ۳۲ نهج البلاغه مفصل به این موضوع پرداخته است.
یکی از فراز های مهم خطبه ۳۲
مِنْهُمْ مَنْ يَطْلُبُ الدُّنْيَا بِعَمَلِ الْآخِرَةِ وَ لَا يَطْلُبُ الْآخِرَةَ بِعَمَلِ الدُّنْيَا قَدْ طَامَنَ مِنْ شَخْصِهِ وَ قَارَبَ مِنْ خَطْوِهِ وَ شَمَّرَ مِنْ ثَوْبِهِ وَ زَخْرَفَ مِنْ نَفْسِهِ لِلْأَمَانَةِ وَ اتَّخَذَ سِتْرَ اللَّهِ ذَرِيعَةً إِلَى الْمَعْصِيَةِ.
[گروهى ديگر، با اعمال آخرت، دنيا را مى طلبند، و با اعمال دنيا در پى كسب مقام هاى معنوى آخرت نيستند، خود را كوچك و متواضع جلوه مى دهند. گام ها را رياكارانه و كوتاه بر مى دارند، دامن خود را جمع كرده، خود را همانند مؤمنان واقعى مى آرايند، و پوشش الهى را وسيله نفاق و دو رويى و دنيا طلبى خود قرار مى دهند.]
این فراز از خطبه۳۲ نهج البلاغه اندر احوال مسئولینی است که با شعار مردم داری و اظهار نگرانی جهت شرایط مشکلات معیشتی مردم به دنبال کسب مقام و منافع دنیوی اند
تا جایی که وقتی اگر شخصی مثل #شهید_جمهور این سنت را زیر پا گذارد به سخره گرفته[۳] و او را تغییر دهنده بروکراسی و اخلاق سیاسی میدانند.
اما کسانی هم هستند دنیای فانی را به دنیای باقی تبدیل میسازند و برای آنها الدنیا مزرعه الاخره هست و از فرصت قدرت برای خدمت استفاده میکنند.
یکی از منش های اخلاقی که رئیسجمهور رئیسی را به #رئیسی_عزیز و #شهید_جمهور تبدیل کرد[۱] همین ویژگی بود؛ یعنی به عنوان مسئول کارخانه هایی که سالها تعطیل شده بود یا در معرض تعطیلی بود را به چرخه تولید و اشتغال برمیگرداند[۲] ولی خود دنبال کسب منافع شخصی از این کار نبود.
دینار و درهم دنیا فریبش نداده و فرمایش امیرالمؤمنین علیه السلام را سر لوحه رفتار خود قرار میدهد.
این منش شهید او را در تاریخ جمهوری اسلامی ماندگار و الگویی برای همه ی مسئولین کرد.
۱-لا تَجْتَمِعُ حُبُّ المالِ وَ الثَّناءُ؛ مال دوستی با نام نیک نمی سازد.عیون الحکم و المواعظ , جلد۱ , صفحه۵۳۷
۲_https://kayhan.ir/001D1o
۳_https://www.aparat.com/v/g872kz9
✅ کانال رسمی مجمع خطبا🔻
https://eitaa.com/ashab_saheb
💢یادداشتهای دینی، تبیینی با عنوان #شهید_جمهور با موضوع ابعاد شخصیت شهید بزرگوار خدمت
✍حجت الاسلام صادق ناطقی
✅ کانال رسمی مجمع خطبا🔻
https://eitaa.com/ashab_saheb
#یادداشت
#شهید_جمهور
بسم الله الرحمن الرحیم
پروپاگاندای الهی، شاخصه رییسجمهور شهید
✍صادق ناطقی
عضو مجمع خطبا اصحاب الصاحب
▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
مردم داری و در سختیها کنار مردم بودم از صفات ممدوحه در همه ادیان الهی و یک صفت حسنه انسانی است.
مردم ذاتا به فردی که در سختیها و مشکلات همراه آنهاست، ارادت قلبی پیدا میکنند و اصطلاحا او را از خودشان میپندارند.
مردمی بودن و تواضع در مقابل فقرا و ضعفا لاجرم باعث محبوبیت انسان میشود و این صفت میتواند برای هر سیاستمداری ظرفیتی استثنایی برای جلب نظر توده مردم باشد.
سیاست مداران به صورت ریاکارانه و برای جلب آرای عوام، خود را خاکی و متواضع نشان میدهند و در برابر دوربینها در بین مردم حضور مییابند و از بیماران عیادت میکنند و به صورت نمادین به فقرا و ایتام رسیدگی مینمایند.
این همان تعریف پروپاگاندای (propaganda) در اصطلاح غربی است که در واقع میتوان آن را فریب افکار عمومی نیز ترجمه کرد.
بسیار واضح است که وقتی عمل مردمداری همراه با ریا و جلب توجه باشد دیگر نه تنها صفت ممدوحی در گزارههای اخلاقی _ اسلامی نیست، بلکه از رذائل نابخشودنی و مغضوب خداوند است.
امیرالمؤمنین در نهجالبلاغه میفرماید:
خداوندا! به تو پناه مى برم از اين كه ظاهرم در نگاه مردم نيكو باشد و باطنم كه بر تو آشكار است زشت، و خود را رياكارانه نزد مردم بيارايم به چيزى كه تو بهتر از من بدان دانايى ، پس ظاهر نكويم را براى مردم آشكار دارم و بدى كردارم را نزد تو آورم و بدين سان به بندگان تو نزديك شوم و از خشنودى تو به دور مانم.
در گزارههای روایی به فردی که عملش را برای جلب توجه و تمجید دیگران انجام میدهد گفته میشود، خداوند پاداشی به عمل تو نخواهد داد و باید پاداش خود را از مردمی که به خاطر نگاه آنها این عمل را انجام دادی، طلب کنی. ( الكافي : ۲/۲۹۵/۷ ) و ( منية المريد : ۳۱۸ ) و ( مستدرك الوسائل : ۱/۱۱۲/۱۲۱ )
همچنین روایات دیگری فرد ریاکار را مبغوض خداوند میداند و نه اینکه به او پاداش داده نمیشود، بلکه به خاطر اعمال ریاکارانهاش مجازات هم میشود.
( كنز العمّال : ۷۴۸۵ ) و ( مستدرك الوسائل : ۱/۱۰۷/۱۰۹ ) و ( ثواب الأعمال : ۳۳۷ / ۱ )
اما در نگاه دیگر، مردمداری نه از جهت ریا و جلب توجه و تمجید مردم است، بلکه از جهت اهمیت اخلاقی به انسانیت است.
یعنی چون انسان ارزشمند است و رسیدگی به ضعفا و فقرا یک عمل انسانی و ممدوح در ضمیر همه بشریت است، ما باید به همنوع خدمت کنیم. پس افرادی که شاید اصلا به توحید و نبوت و معاد هم اعتقادی ندارند و قصدشان اصلا جلب رای و نظر مردم هم نیست ، فقط و فقط برای مردم به مردم کمک کنند.
که این همان اومانیست (Humanism) در اصطلاح رایج جهانی و به معنی انسانگرایی و انسان اصل پنداری است.
در اومانیسم اصل مردم هستند، آنچه خوشآیند مردم باشد، ممدوح است و آنچه را مردم خوش نداشتهباشند مذموم تلقی میشود.
پس یک پزشک انسانگرا میتواند با تزریق یک آمپول هوا بیمار صعبالعلاج خود را که در حال رنج کشیدن است به قتل برساند که به آن اتانازی یا مرگ شیرین میگویند و این عمل را انسانی و ممدوح بداند.
در فرهنگ اسلامی، اصل انگاشتن انسان هیچ جایگاهی ندارد و انسان به خودی خود هیچ اصالتی ندارد و در اینجا نگاه سوم مورد توجه قرار میگیرد.
و آن خدمت به مردم برای کسب رضایت خداوند است. در فرهنگ متعالی اسلامی اصل خداوند است و همه چیز از اوست و فقط کسب رضایت الهی است که باعث سعادت انسان میشود و هر صفت اخلاقی که خالی از خداوند باشد دیگر روح ندارد و فقط پوستهای بیمصرف است که نه تنها ممدوح نیست بلکه عین رذیلت است.
در آیات و روایات فراوان خدمت به خلق برای خشنودی خالق مورد تمجید قرار گرفته است، خداوند در آیه ۱۹۵ سوره بقره میفرماید: «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ»، قطعا من نیکو کاران را دوست میدارم
و برای انسان چه مقامی بالاتر از این که محبوب خداوند متعال باشد.
در کتاب شریف تحفالعقول از حضرت امام حسن عسکری علیه السلام نقل شده است که؛
(خَصْلَتانِ لَیْسَ فَوْقَهُما شَیءٌ: الاْیمانُ بِاللهِ، وَنَفْعُ الاْخْوانِ؛ دو خصلت و حالتی که والاتر از آن دو چیز نیست، عبارتند از: ایمان و اعتقاد به خداوند، نفع رساندن به برادران دینی)
در دین اسلام برای عباداتی مثل طواف خانه خدا ثوابهای فروانی در نظر گرفته شده، مثل اینکه یک طواف خانه خدا معادل ۶ هزار حسنه، آمرزش ۶ هزار گناه، اعطای ۶ هزار درجه و برآورده شدن ۶ هزار حاجت است. این در حالی است که امام صادق علیهالسلام پس از بیان این ثوابها میفرمایند: «قَضَاءُ حَاجَةِ الْمؤمِنِ أَفْضَلُ مِنْ طَوَافٍ وَ طَوَافٍ حَتَّى عَدَّ عَشْراً؛گرهگشایی از کار یک مؤمن، ۱۰ برابر این طواف فضیلت دارد! (کافی، ج ۶)
اینجاست که مشخص میشود پروپاگاندای که بهتر است آن را مردمداری و خدمت به همنوعان بنامیم اگر رنگ الهی بگیرد و صبغه الله شود ، اجری عظیم خواهد داشت و باعث سعادت دنیا و آخرت انسان میشود.
این همان صفتی است که رئیس جمهور شهیدمان خود را مزین به آن نموده بود.
شهید آیتالله رئیسی، خدمت به خلق خدا را فرئضهای برای کسب رضایت الهی میدانست او در کوه و بیابان و روستاهای دورافتاده در پی خدای خویش میگشت و برای یافتن خداوند دست لطف و عطوفت بر سر محرومان و مستضعفان میکشید و سر انجام به لقاء الهی و سعادت ابدی نائل آمد. طوبا لهم و حسن مآب
✅ کانال رسمی مجمع خطبا🔻
https://eitaa.com/ashab_saheb
💢یادداشتهای دینی، تبیینی با عنوان #شهید_جمهور با موضوع ابعاد شخصیت شهید بزرگوار خدمت
✍حجت الاسلام محمدرسول بهرامیان
✅ کانال رسمی مجمع خطبا🔻
https://eitaa.com/ashab_saheb
#یادداشت
#شهید_جمهور
بسم الله الرحمن الرحیم
خادم خاضع
✍محمدرسول بهرامیان
عضو مجمع خطبا اصحاب الصاحب
▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
حضرت علی(ع) در نامه خود به مالک اشتر چنین می فرماید: «ایاک و الاعجاب بنفسک و الثّقة بما یعجیک منها و حبّ الاطراء فانّ ذلک من اوثق فرص الشّیطان فی نفسه لیمحق ما یکون من احسان المحسنین؛
مبادا هرگز دچار خودپسندی شوی و به خوبی های خود اطمینان کنی و به پرهیز از این که دوست داشته باشی دیگران تو را ستایش کنند، زیرا حالت غرور و خودپسندی مناسب ترین فرصت برای شیطان است تا کردار نیک نیکوکاران را نابود کند.»
شخصی آمد و به شهید عزیز گفت تصویر چهره ی شما را نقاشی کرده ام ! خیلی ظرافت می خواهد بدون شکستن دل دیگران بگویی من که کسی نیستم، تصویر چهره ی حضرت آقا را می کشیدید، من قابل و شایسته ی این محبت شما نیستم!
گویا عهد نامه امیرالمومنین به مالک اشتر را شهید جمهور سرلوحه ی خود قرار داده و اگر روایات عملکرد اصحاب و کارگزاران حضرت را میخوانیم، حال می توانیم با چشمان خود ببینیم که یک کارگزار چگونه خود را خاضع و خدمت گذار مردم می داند و به راحتی با وجود تمام شان و منزلت و قدرت، به ستایش ولایت می پردازد و جایگاهی برای خود قائل نیست، دقیقا همان چیزی که مردم از عده ای از مسئولین گله دارند، همان نگاه های از بالا به پایین، همان حرف های ارباب و رعیتی، الحق که دولت کار و کرامت بودی ...
ممنون از شهید جمهور که نه با هوش مصنوعی و ساخت فیلم، بلکه به عین واقعیت نشانمان داد که کارگزار و مسئول حکومت علوی چگونه ست!
✅ کانال رسمی مجمع خطبا🔻
https://eitaa.com/ashab_saheb