eitaa logo
کلُّ یَومٍ عاشُورا وَ کلُّ اَرضٍ کَربَلا
610 دنبال‌کننده
766 عکس
95 ویدیو
160 فایل
_ هدف، ارائه طریق و الگوست _ با شبکه های اجتماعی کسی متفکر نمی شود _ باید کتاب خواند... { کارگروه فرهنگی شهید عنایت نژاد} 📬برای انتقاد و پیشنهاد به آیدی های زیر مراجعه نمائید ⬅انتقاد و پیشنهاد @sad_ein@habib133
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰"حجاب اجباری" یا "حجاب قانونی" ⬅️دوستانی که مواجه با شبهاتی در زمینه حجاب اجباری هستند حتماً حوصله کنند و متن را مطالعه بفرمایند. 💢برخی یک سوال غلط را مطرح می‌کنند که ذهن را به انحراف می‌کشاند. چون اگر سوال‌ها غلط مطرح شود، پاسخ‌ها هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. یکی از مغالطات معروف، مغالطه "سوال مرکب" است. یعنی جمع مسائل تحت مسئله واحده. یعنی صورت مسئله سؤال مشکل دارد و تا این اصلاح نشود پاسخ دادن به آن امکان ندارد. ⬅️مسئله نیز از آن مسائلی است که صورت مسئله را غلط مطرح کرده‌اند و هرکاری کنید نمی‌توانید به آن پاسخ دهید. مهمترین کار این است که صورت مسئله را درست کنید. اگر سوال شود حجاب اجباری باشد یا نباشد؟ هر پاسخی دهیم، باخته‌ایم! ✅باید گفت شما به جای این کلمه «اجباری»، کلمه «قانونی» را قرار دهید، دیگر نمی‌توانند بحث را ادامه دهند. آیا ما چراغ قرمز اجباری، پلیس اجباری، مدرسه اجباری؛ قوانین مالی اجباری و… داریم یا نداریم؟ دقت کنید که کلمه اجبار بار منفی شدید دارد. با همین کلمه حتی می‌توان مدرسه رفتن را هم زیر سوال برد. ✅سوال درست این است که حجاب قانون بشود یا نشود؟ اگر قانون شد، قانون رعایت بشود یا نشود؟ این دو سوال، دو سوال معقول است. سوال این است که حجاب باید قانون باشد یا نه؟ پاسخ این مساله بسیار واضح است و بحث کردن نمی‌خواهد. کشور ما یک کشور اسلامی است و طبق ماده‌ای از قانون اساسی، قوانین کشور باید با قوانین اسلام هماهنگ باشد. اگر شما به قانون اساسی اشکال دارید، بروید و در مورد قانون اساسی دعوا کنید. 👈خیلی دقت کنید ؛ اینجا حتی رفراندوم برای حجاب هیچ جایگاهی ندارد چون حجاب یک موضوع در فروع دین است. وقتی شما اسلام را برای قوانین حکومتی پذیرفتی دیگر نمیتوانی در بعضی موضوعات آن دخل و تصرف کنی و بگویی این بند از اسلام را حذف کنید! لذا اگر قرار به رفراندوم باشد باید اساس اسلام به همه پرسی گذاشته شود که آیا ما اسلام را میخواهیم یا خیر؟ اینجا دیگر حتی کسانی که در اصطلاح جامعه بدحجاب و شُل حجاب هستند هم؛ ممکن نیست زیر بار این بروند که اسلام نباشد. ⬅️اغلب کسانی که در کشور ما بدحجاب هستند، مسلمانند و نماز می‌خوانند و اینگونه نیست که با اسلام مشکل داشته باشند. اما چون افراد منافق که ((فی قلوبهم مرض)) هستند دارند از این شرایط بد حجابی کمال سوء استفاده را می برند و آن را نمادی برای مخالفت با حاکمیت اسلامی قلمداد میکنند. ◀️پس دقت کردید: عبارت «حجاب اجباری» یک کلاه است که نباید بگذاریم این کلاه سرمان برود. باید بگوئیم حجاب قانونی و تمام قوانین بشری هم اجباری است. همان کسانی که دنبال آزادی هستند، آیا می‌پذیرند که هرکس دلش خواست از این به بعد از بیت المال بخورد و بگوید قوانین مالی اجباری هستند؟ 💢لذا باید صورت مسئله را درست ببنیم. مثل هر قانون دیگری در جوامع دیگر. همه جوامع قانون دارند و باید به قانون آن عمل کنند. اگر می‌خواهید در آن جامعه زندگی کنید باید به قانون عمل کنید یا با اصل نظام درگیر شوید ؛ معنی ندارد که قانون باشد اما رعایت آن اختیاری باشد؛ حتی اگر قانونی را قبول ندارید هم نمیتوانید به آن عمل نکنید ⬅️این از غلط‌هایی است که در کشور ما ترویج می‌کنند و در اروپا چنین چیزی نیست. شرط عمل کردن به قانون، قبول داشتن قانون نیست. این خیلی مهم است. مثلا یک نفر اختلاس کند و بگوید من این قانون را قبول نداشتم لذا عمل نکردم؛ و شما هم حق ندارید با من برخورد کنید. ⁉️سلّمنا ؛حالا فرض کنیم جامعه اسلامی باشد ولی حجاب آن اختیاری! خوب حد قانونی حجاب برای زنان باید چه مقدار باشد؟ هیچ محدودیتی نداشته باشد ؟ همان مقدار که مردان میپوشند؟ در حد لباس رکابی و دامن کوتاه؟ در حد لباس آستین دار؟ حجاب شرعی؟ پوشیه؟ هر کدام از این‌هایی که ذکر کردم یقیناً طرفدارانی دارد. ⬅️پس بهترین راه این است که هر کدام از این موارد به رأی گذاشته شود تا ببینیم کدام را به عنوان قانون همگانی قرار دهیم ! همان کاری که غربی ها کردند. البته دکتر شریعتی جمله‌ای دارد که می‌گوید در جوامع سرمایه داری رایج، دموکراسی یعنی حکومت سرمایه داران. چون صاحبان رسانه، تلقی خود را به همگان القا می‌کنند. چون رسانه در اختیار اوست، نظر خودش را از طریق رسانه القا می‌کند. می‌خواهم بگویم آرا هم آرای واقعی نیست. ✅اما جامعه اسلامی، رأی خدا را بر رأی‌های دیگر ترجیح می‌دهد. یعنی اگر اختلافی پیش آمد، آنجایی که خداوند قانونی را قرار داده است آن را بر نظرات شخصی افراد ترجیح می‌دهند. یعنی بالاخره اگر ما قبول داریم یک حداقلی از پوشش برای همگان ضروری است و در محدوده‌اش نظراتمان مختلف است، باید ببینیم واقعاً به عنوان یک مسلمان، نظر خدا را قبول داریم یا خیر؟ 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
8.safaee_harekat_F-8.mp3_101145.mp3
4.72M
🎙کلام استاد #علی_صفایی_حائری 🔰موضوع : "ضرورت حرکت الی الله" ✔️ ضرورت بینش از مهمترین عوامل ثبات در حرکت الی الله است. برای رسیدن به مقصد باید کمبودها را شناخت. کمبودها گاهی در فرد است گاهی در بنیاد فکری ؛ در قدرت روحی؛ در طرح کلی حرکت؛ در شناسایی مهره ها؛ در محیط و تزاحم ها و حساسیتها 8⃣[جلسه هشتم] 🕙مدت: ۱٩:٣٨ 📶حجم: ۵ مگابایت 🔍با دقت بشنوید.... 🌐 @ashora_karbala
🔰اگر عدالت برقرار نباشد... ✍استاد متفکر 💢اگر در جامعه‌ای عدالت اجتماعی برقرار نباشد، پایه معنویت هم متزلزل خواهد بود. منطق اسلام این است که معنویت را با عدالت، توأم با یکدیگر می‌باید در جامعه برقرار کرد. در جامعه‌ای که عدالت وجود نداشته باشد، هزاران هزار بیمار روانی به وجود می‌آیند. 💢 محرومیّت‌ها، ایجاد عقده‌های روانی می‌کند و عقده‌های روانی، تولید انفجار؛ یعنی اگر جامعه به تعبیر علی (علیه السلام) به دو گروه گرسنه گرسنه و سیرِ سیر تقسیم شود، وضع به همین منوال باقی نمی‌ماند، بلکه صدها تالی فاسد به همراه خواهد آورد. یک گروه گرفتار بیماری‌هایی نظیر تفرعُن، خودبزرگ‌بینی و… می‌شوند و گروه دیگر دچار ناراحتی‌های ناشی از محرومیت! 📚 آیندۀ انقلاب اسلامی ایران، ص۱۷۹ 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰خاطره ای جالب از علامه جعفری 🔸 #علامه_جعفری از قول یکی از دوستان مشترکشان با شهید مطهری میگوید : 👤این دوستمان میگفت ؛ من سالها در شهرمان از شهرهای استان فارس خدمات بسیاری از قبیل ساختن مدرسه، درمانگاه، پل، مسجد و… انجام دادم 🔹روزی به این فکر افتادم که با این همه خدمات و کمکهای من در این شهر و دیگر شهرها، اکنون مقام من در پیشگاه خداوند چگونه است؟ 🔹برای پیدا کردن پاسخ این سوال، گفتم برای زیارت به مشهد مقدس میروم و از امام رضا (ع) خواهش میکنم به گونه ای مرا در جریان چگونگی مقام من قرار بدهد!!! 🔹 روزی که به زیارت امام رضا (ع) در حرم رفتم؛ روبروی ضریح ایستادم و با نیّتی که داشتم، از ایشان تقاضا کردم از خدا بخواهند شخصی از زوّار که در اینجا در حال زیارت است، از جلوی من عبور کند و چیزی بگوید که مربوط به اجر و مقام من باشد. 🔹 به محض این که این نیّت از ذهنم عبور کرد، خانمی از جلوی من عبور کرد که فکر کردم همسر برادرم است، زیرا در آن روزها قرار بود برادرم وخانوادۀ ایشان نیز به مشهد مشرّف شوند. 🔹 این خانم از کنار من که رد شد، نامش را بردم و سلام کردم. آن خانم وقتی صورت خود را برگرداند، دیدم همسر برادرم نیست. ناگهان گفت: خیلی خری... 🔹من بنا به نیّتی که از روزها پیش در ذهن خود داشتم در دل گفتم امام رضا عجب رُک حرف میزنند لذا خنده ام گرفت. 🔹آن خانم ناراحت شد و بلافاصله گفت: شک داری؟ به این امام رضا قسم خیلی خری... 🔹این خاطره را که برای شهید مطهری گفتند ایشان بیست دقیقه فقط میخندید 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#شرح_نهج_البلاغه (شرح حکمت ۵٣) 💠امام(ع) در اين گفتار حكيمانه به نكته دقيق و آموزنده اى اشاره كرده، مى فرمايد: 🍂السَّخَاءُ مَا كَانَ ابْتِدَاءً، فَأَمَّا مَا كَانَ عَنْ مَسْأَلَة فَحَيَاءٌ وَتَذَمُّمٌ سخاوت آن است كه ابتدايى و بدون درخواست باشد؛ اما آنچه در برابر تقاضا داده مى شود يا از روى "حياست" و يا براى فرار از "مذمّت" 💠سخاوت را اين گونه تفسير كرده اند: حالت و فضيلتى درونى است كه انسان را به بذل مال به مستحقان و نيازمندان بدون عوض وا مى دارد. 💠بر اين اساس اگر كسى درخواستى كند و از آبروى خود به وسيله درخواست مايه بگذارد، آنچه سخاوتمندانه مى بخشد در واقع عوض آبروى اوست و به راحتى نمى توان نام آن را سخاوت گذاشت و نيز بخشش كه پس از درخواست صورت مى گيرد ممكن است بدين سبب باشد كه اگر بخشش نكند، درخواست كننده و يا مردمى كه از آن آگاهى مى يابند او را نكوهش و مذمت كنند، بنابراين بخشش در برابر نجات از مذمت مردم واقع شده است و بدون عوض نيست و به تعبير عموم مردم براى رودربايستى است. بنابراين سخاوت خالص و حقيقى آن است كه انسان پس از آگاهى بر نيازمندى افراد آبرومند، در حل مشكل آنها به صورت پنهانى بكوشد و نيازى به سؤال نباشد 💠قرآن مجيد در سوره بقره [آیه ٢٧٣] هنگامى كه سخن از اهميت انفاق و آثار و بركات آن به ميان مى آورد بر انفاق به كسانى تأكيد مى كند كه روى سؤال ندارند و به دليل عفت و مناعت طبع؛ مردم آنها را در زمره اغنيا مى دانند، مى فرمايد: 🍃يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسيمَاهُمْ لاَ يَسْئَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
944-fa-sharhe-ziyarate-jameeye-kabireh.pdf
7.69M
📚پیشنهاد دانلود و (الشموس الطالعه شرح زیاره الجامعه الکبیره) شرح زيارت ✍مولف : علامه سید حسین همدانی (ترجمه محمدحسین نائیجی) 🔰آیت الله جوادی آملی قرآن، تفسیری دارد که مفسّران فراوانی به این نعمت نایل شدند اما ولایت، تفسیر می‌خواهد. آن روایت‌ها و جمله‌های کوتاه که امامت و ولایت را شرح می‌دهد آنها لازم بود ولی کافی نبود. وجود مبارک امام دهم (ع) امامت و ولایت را تفسیر کرده است این زیارت نورانی جامعه کبیر به منزله تفسیر امامت است. یعنی همان‌طوری که قرآن، احتیاج به تفسیر دارد امامت هم احتیاج به تفسیر دارد که هر کدام از ائمه(ع) یک آیه یا چند آیه قرآن را تفسیر کردند، ولی وجود مبارک امام هادی کلّ قرآن را تفسیر کرد، چون عترت و قرآن همتای هم هستند. 📘این اثر یکی از بهترین شروحی است که بر زیارت بسیار عظیم الشأن جامعه کبیره نگاشته شده، مؤلف گرانقدر این اثر فقیهی عارف و وارسته است که از دامن بزرگانی چون میرزای شیرازی و ملاحسین قلی همدانی سال ها خوشه های معرفت چیده و معارف بلند زیارت جامعه کبیره با استناد به آیات و روایات و براهین استوار شرح و تبیین کرده است. زیارت جامعه که می توان گفت به تعبیری مهمترین سند امام شناسی شیعه است و توسط امام معصوم انشاء شده و آشنایی با آن مورد تأکید فراوان معصومین علیهم السلام و بزرگان دین بوده است. 📘خواندن این اثر ارزشمند برای مخاطب آن، آشنایی با یک دوره از عمیق ترین معارف تشیع را به دنبال خواهد داشت. مؤلف ضمن بیانات خود به برخی از مهمترین شبهات اعتقادی نیز به خوبی و مستند و مستدل پاسخ گفته است 🌐 @ashora_karbala
🔰این همه بُت... ✍استاد #علی_صفایی_حائری 💠من آن روزها وقتى پاى منبرها مى‌نشستم كه مى‌گفتند در كعبه سيصد و چند بت گذاشته بودند، تعجب مى‌كردم كه در يك اطاق و اينقدر بت؟ ولى بعدها ديدم كه در دل كوچك من بتهاى بى‌شمار صف بسته‌اند؛ و بتهاى بزرگ نفس و خَلق و دنيا و شيطان، با بى‌حساب بتهاى كوچك، در من غوغايى راه انداخته‌اند و شب و روزم را پر كرده‌اند. آنها محّركهاى من بودند و من مى‌خواستم كه اينها را مهار كنم. و مى‌خواستم از كفر به شرك و به توحيد برسم. و تنها يك محرك براى خودم داشته باشم 💠يكى از بزرگان وعده داده بود كه: ايها الناس! جمع شويد تا براى شما حرفى را بگويم كه نه نبى و پيامبرى و نه وصىّ و رهبرى، هيچ كس نگفته مردم مى‌گفتند: اين ديگر چه مى‌خواهد بگويد و چه ادعايى دارد؟! و آن بزرگ مرد گفته بود: مردم! تمام انبياء، تمام اوصياء، تمام اولياء آمدند و گفتند موحد شويد؛ جز اللَّه حاكم و محركى نداشته باشيد؛در وجود شما جز او متصرف نباشد و امر و نهى نكند. همه گفتند: [قولوا لا اله الا اللَّه] ولى من مىگويم: نامردها بياييد! مشرك شويد. بياييد يك پا هم خدا را شريك كنيد؛ آخر هميشه براى غير او؟ بياييد در برابر اين همه بت، يك سهمى هم براى خدا بگذاريد 💠به راستى كه ما خوبهايمان كافر هستند و خوبترهامان مشرك، از ما تا توحيد فاصله‌هاست. و اينكه مى‌گويم كافر هستيم، نه كفر در اعتقاد است، كه منظورم كفر در عمل است. با اينكه به او رسيده‌ايم، و به او علاقه‌مند شده‌ايم، در كارها و در زندگى از او چشم مى‌پوشيم و او را كنار مى‌گذاريم 📚روش نقد ج ٢ ص ٣٢ 🌐 @ashora_karbala