eitaa logo
کلُّ یَومٍ عاشُورا وَ کلُّ اَرضٍ کَربَلا
610 دنبال‌کننده
766 عکس
95 ویدیو
160 فایل
_ هدف، ارائه طریق و الگوست _ با شبکه های اجتماعی کسی متفکر نمی شود _ باید کتاب خواند... { کارگروه فرهنگی شهید عنایت نژاد} 📬برای انتقاد و پیشنهاد به آیدی های زیر مراجعه نمائید ⬅انتقاد و پیشنهاد @sad_ein@habib133
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#تفسیر_قرآن_کریم (تفسیر آیه ۱٢۰ سوره هود) ⁉️چرا خداوند سرگذشت انبیاء وامتهای پیشین را نقل می کند؟ 💠ابتدای آیه مىفرماید:ما سرگذشت پیامبران را براى تو بیان کردیم، تا قلبت را محکم کنیم و اراده ات را قوى و ثابت (وَ کُلاًّ نَقُصُّ عَلَیْکَ مِنْ أَنْباءِ الرُّسُلِ ما نُثَبِّتُ بِهِ فُؤادَکَ) 🔹براى این که هرگز کمترین گرد و غبار نومیدى و یأس بر قلب پاک او ننشیند، و اراده آهنینش از این مخالفت ها و کارشکنى ها به ضعف نگراید، خداوند داستان هاى انبیاء، مشکلات کار آنها، و مقاومت هایشان را در برابر اقوام لجوج، و پیروزى آنها را یکى پس از دیگرى شرح مى دهد، تا روح و دل پیامبر(ص)، و همچنین مؤمنانى که دوشادوش او در این پیکار بزرگ شرکت دارند، هر روز قوى تر از روز قبل باشد. 💠 دومین نتیجه این است که: در این اخبارِ پیامبران؛ حقایق و واقعیت هاى مربوط به زندگى و حیات، پیروزى و شکست، عوامل موفقیت و تیره روزى، همگى براى شما آمده است و تمام سنتهای خداوند که لایتغیر و لایتبدل هستند را برایتان بیان کرده است (وَ جائَکَ فی هذِهِ الْحَقُّ) 💠سومین و چهارمین اثر هم اینکه براى مؤمنان موعظه، اندرز و تذکر و یادآورى است (وَ مَوْعِظَةٌ وَ ذِکْرى لِلْمُؤْمِنینَ) 💠به هر حال، این آیه، بار دیگر تأکید مى کند که تواریخ قرآن را نباید سرسرى شمرد، و یا به عنوان یک سرگرمى از آن براى شنوندگان استفاده کرد؛ چرا که مجموعه اى است از بهترین درس هاى زندگى در تمام زمینه ها و راهگشائى است براى همه انسان هاى امروز و فردا. 🆔 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰دعای امام صادق(ع) برای تعجیل فرج منتقم آل الله... 💠اللّهمَّ عَجِّلْ فَرَجَ آلِ مُحَمّد، وَاجْعَل صَلواتک عَلَيْهِ وَعَلَيْهِمْ، وَاسْتَنقذهُمْ مِنْ أَيْدي المُنافِقينَ المُضلّينَ، وَالْکَفَرَة الجاحِدين، وَافْتَح لَهُمْ فَتْحاً يَسيراً، وَأتح لَهُمْ روحاً وَفَرَجاً قَريباً، وَاجْعَلْ لَهُمْ مِنْ لَدُنْکَ عَلي عَدوِّکَ وَعَدُوِّهِمْ سُلطاناً نَصيراً 💠اللهُمَّ إِنَّ سُنَّتَکَ ضائِعة، وَأَحْکامَکَ مُعَطّلَة، وَعِتْرة نَبِيّکَ في الأَرْض هائِمَة 💠اللهمّ فَأَعِن الحَقّ وَأَهله، وَاقمَع الباطِل وَأَهْلَه، وَمُنَّ عَلَيْنا بِالنَجاةِ، وَاهْدِنا إلَي الإيمانِ، وَعَجِّلْ فَرَجَنا، وَانْظِمْهُ بِفَرَجِ أَوْلِيائکَ، وَاجْعَلهُمْ لَنا وُدّاً، وَاجْعَلنا لَهُمْ وَفْداً 💠خدايا در فرج آل محمّد (ع) تعجيل فرما، و درود خودت را بر او و بر اهل البيت قرار ده، و آنان را از دست منافقان گمراه و کفّار عنود نجات ده، و براي آنان پيروزي آساني نصيب کن، و بر آنان آسايش و فرج نزديک عنايت کن، و از ناحيه خودت براي آنها بر دشمنان خود و دشمنان آنها سلطنت قرار ده 💠خداوندا به راستي که سنّت و روش تو پايمال گرديد، احکام تو تعطيل شده و خاندان پيامبرت در روي زمين سرگشته و حيران هستند 💠خداوندا حقّ و اهلش را ياري کن، و باطل و اهلش را نابود نما، و منّت گذار و ما را نجات ده و ما را به سوي ايمان هدايت فرما، و در فرج ما تعجيل فرما، فرج و گشايش ما را با فرج و گشايش اولياي خودت مقرّر فرما، و آنان را براي ما مهربان وما را براي آنها پذيرا قرار بده 📚بحار الانوار ج ۱۰۱ ص٣۰٣ 📚 صحيفه مهديه ص ٢۴۱ 🆔 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
30.safaee_gheyameashoraTSB-6.mp3_98394.mp3
5.55M
🎙کلام استاد #علی_صفایی_حائری 🔰موضوع : قیام عاشورا (۶) ✔️ پاسخ استاد به اشکالاتی که بر تحلیلهایی که در جلسات قبلشان با عنوانِ اصول حاکم بر حرکت اباعبدالله(ع) بیان شد 6⃣[ جلسه ششم ] ⏰ مدت: ٢٣:۰۵ 📶حجم: ۵ مگابایت 🔍با دقت بشنوید.... 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰رهبران الهی و غیر الهی چه تفاوتی دارند؟ ایمان آگاهانه چه ویژگیهایی دارد و چگونه حاصل میشود؟ 🔹ایمان ازجمله خصوصیاتی است که در پیامبران خدا هست و اینجا ایمان یعنی باور، قبول و پذیرش با تمام وجود، باور به آنچه میگوید. نشانه باور داشتن هم همین است که خود، پیشاپیش دیگران در آن راه گام بردارد و حرکت میکند. 🔻لذا آیه قران به ما اینجور می آموزد، میفرماید : "آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَیهِ مِنْ رَبِّهِ" ایمان آورده است پیامبر به آنچه نازل شده است به سوی او از پروردگارش "وَ الْمُؤْمِنُونَ" مؤمنان و آن افراد برجسته ای که پیرامون او را گرفتند و بلندگوهای دعوت او شدند نیز چنین اند، "کُلّ آمَنَ بِاللَّهِ" همگی یا هر یک، ایمان آوردند به خدا، خدا را قبول کردند، باورشان آمد، "وَ مَلاَئِکَتِهِ" و فرشتگان خدا "وَ کُتُبِهِ" و کتابهای آسمانی از آغاز تا انجام یک سره، "وَ رُسُلِهِ" و همه پیامبران او را 🔹ایمان پیغمبر و یارانش به همگان است، چون راه یک راه است، در این راه انبیا چون ساربانند دلیل و راهنمای کاروانند. همه ساربان یک قافله، قافله سالار یک راه، رهبران به سوی یک هدف، با مردم همه جا، همه همراه بوده اند و به سوی یک مقصد پیش می تازیده اند. "لاَ نُفَرِّقُ بَینَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ" این از زبان مؤمنین است 🔻ما تفاوت نمی گذاریم میان هیچ یک از پیغمبرانش. برای ما عیسی محترم است، همچنان که موسی، همچنان که ابراهیم، همچنان که ادریس، همچنان که یعقوب، همچنان که جرجیس، همچنان که نوح، همچنان که تمام پیامبران از آغاز تا انجام؛ همه مأموران خداوند بودند، مأموران یک هدف؛ مبشران یک سعادت و یک بهشت، همه بر روی یک خط. 🔹"وَ قَالُوا" دقت کنید به این دو سه جمله که برای مطلبی که بعداً میگویم، محل شاهدی است. پس ایمان را پیغمبران دارند، پیغمبر ما هم دارد، مؤمنان و گرویدگان و پیوستگان به او هم، همه ایمان دارند، "وَ قَالُوا" و گویند، "سَمِعْنَا وَ أَطَعْنَا" شنیدیم، فهمیدیم، نیوشیدیم، "سَمِعْنَا"؛ نه اینکه به گوشمان خورد. 🔻سمع یعنی شنوایی؛ حالت شنوایی، غیر از گوش است، گوش به معنای این عضو جارحه خاص، با لفظ اُذُن در عربی تعبیر میشود. سمع یعنی شنوایی. شما در فارسی هم میبینید، فلان کس رامیگویند حرف گوش کن است، فلان کس حرف را می شنود. شنیدی چه گفتم یا نه؟ به مخاطبتان می گویید، شنیدی چه گفتم؟ خب معلوم است، بین شما نیم متر بیشتر فاصله نبود، صدایت تا ده متری هم می آید، معلوم است که شنیده. 🔻می خواهی بگویی: فهمیدی چه گفتم؟ به مغزت فرورفت؟ به خورد ذهنت رفت یا نرفت؟ اینها میگویند "سَمِعْنَا"، ما با تمام وجود فهمیدیم آنچه را که خداوند برای ما معین کرده و فرستاده بود. 🔹"وَ أَطَعْنَا" و اطاعت کردیم؛ یعنی چه؟ یعنی اطاعت ما کورکورانه نبود، اطاعت ما از روی آگاهی و روشنی و سمع بود. "غُفْرَانَکَ رَبَّنَا" آمرزشت، مغفرتت پروردگار ما. پاداشی که از تو می خواهیم خدایا، مغفرت توست نه چیز دیگری، "وَ إِلَیکَ الْمَصِیرُ" بازگشت ما به سوی توست. 🔹تا اینجا چه فهمیدیم از این آیات؟ این نکته را که ایمان و باور، خاصیت وابستگان به دعوت اسلام است. آدمهایی که ایمانی ندارند، باوری ندارند، فقط چون دیگران رفتند، اینها هم احتیاطاً دارند میروند، اینها در حوزه قلمروی فکر اسلامی داخل نیستند، رودربایستی هم ندارند، ایمان لازم است. 🔻ایمان یعنی باور، به وضوح مطلب را پذیرفتن و قبول کردن، یعنی دنبال یک جاذبه حرکت کردن. اگر این جاذبه در مکتب دین و قرآن نباشد و دل تو را تسخیر نکرده باشد؛ یعنی اگر ایمان در این دل نباشد، این دلمرده است، زنده به نور اسلام نیست، نمیشود به آن گفت مُسلِم. پس ایمان لازم است. این مطلب اول... --------------------------------------------------- ✍برجسته ترین متفکر جهان معاصر (حفظه الله تعالی) 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰تکلیف مسلمان حسینی چیست؟ ✍ استاد #محمد_رضا_حکیمی 🔲 هنگامی که می نگریم در «خطبه عاشورا»، سخن از عدل می رود و از این که عدالت از میان رفته است، می فهمیم که ما نیز باید با دفاع از «عدالت»، فلسفه عاشورا را زنده نگاه بداریم و با قیام برای اجرای عدالت، از عاشورا دم بزنیم و خود را وارث عاشورا بدانیم. 🔲 هنگامی که می بینیم «حبیب بن مظاهر اسدی» و «سلیمان بن صرد خزاعی»، در نامه خود به امام حسین (علیه السلام) از آن امام بزرگ می خواهند تا بیاید و با ظلم های اقتصادی نیز مبارزه کند و برای غلبه سرمایه داران بر جامعه اسلامی و سرنوشت جامعه، چاره ای بیندیشد، خوب درک می کنیم که تکلیف مسلمانان حسینی و مؤمنان عاشورایی چیست و وظیفه مردمی که خود را ادامه وجود و استمرار تعهد حبیب بن مظاهرها و سلیمان بن صردها می دانند و باید هم چنین باشد و ذکر و وردشان «یا لیتنا کنّا معکم» است، یعنی ای عاشوراییان! کاش ما هم با شما بودیم و در راه یاری حسین شهید می شدیم، کدام است. 🔲 آری، مردمی که اهمیت حیاتی و دینی و انسانی عدالت را درک نکنند، جاهلند و مردمی که عدالت خواه نباشند، مرده اند و مردمی که ظلم را منحصر در ظلم سیاسی بدانند و از ظلم اقتصادی و معیشتی و فاجعه بزرگ آن - چنان که باید - آگاه نباشند، فریب خورده اند و جامعه عاشورایی، هرگز این چنین نیست و نباید باشد؛ زیرا که جامعه خورشید، جامعه روز است (آگاهی و بیداری)، نه جامعه شب (جهل و فریب خوردگی). 📚 قیام جاودانه (ص ۴۴) 🆔 @ashora_karbala
🔰تربیت زنان قهرمان... ✍ #امام_موسی_صدر 🔲 چه عاملی از زینب(س)، این موجود اسطوره‌‌ای و قهرمان را ساخت و سبب شد او بتواند این مصیبت‌‌ها و سختی‌‌ها را تحمل کند؟ چه عاملی سبب شد زینب(س) چنین قهرمانی‌‌هایی بیافریند؟ غیر از ایمان به خدا چه عاملی وجود دارد؟ چه عامل عقلانی و منطقی می‌‌توان پیدا کرد؟ آیا زینب(س) از کمک قبیله خود برخوردار بود؟ آیا لشکر داشت؟ آیا ثروت داشت؟ او جز ایمان به خدا چه چیزی داشت که به او کمک کند و چنین برخوردهای قهرمانانه‌‌ای از خود نشان دهد؟ 🔲 وقتی به ایمان زینب(س) می‌‌نگریم، درمی‌‌یابیم ایـن انسـانی کـه در برابر یزید ایستاد و گفت: «اگر‌چه پیشامدهای ناگوار مرا به سخن گفتن با تو کشانده، من تو را کوچک و بی‌‌ارزش می‌‌شمارم.» چنین انسانی شاخه‌‌ای از شاخه‌‌های درخت ایمان است. او با خدایی در ارتباط است که «وَ مَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَ الْأَرْضُ جَمِیعاً قَبْضَتُهُ یوْمَ الْقِیامَةِ وَ السَّمَاوَاتُ مَطْوِیاتٌ بِیمِینِهِ.» درست است که زینب(س) نه قبیله دارد، نه ثروت و نه لشکر، ولی با خدایی که بزرگ‌تر از آن است که وصف شود، با خدایی که بزرگ‌تر از یزید و قبیله یزید و ثروت یزید و لشکر یزید است، در ارتباط است. 🔳 زینب(س) چنین احساسی داشت و، از این رو، خود را بالاتر از یزید و بالاتر از آنکه با یزید هم‌‌سخن شود می‌‌دید. اگر ما بتوانیم در زنانمان این نوع ایمان و این نوع قدرت روحی را پدید آوریم، می‌توانیم از آنان قهرمان بسازیم. 💢سخنراني امام موسي صدر در جمع اعضاي ارشد جنبش امل 🆔 @ashora_karbala