#تفسیر_قرآن_کریم
(تفسیر آیه ٣۰ سوره آل عمران)
💠قرآن مجید در آیه مورد بحث و آیات زیاد دیگرى، از این حقیقت پرده بر مى دارد که در قیامت اعمال نیک و بد انسان، هر کدام در شکلى تجسم یافته و در عرصه محشر حاضر مى شود.
💠 لذا از همین آیات می شود استفاده کرد و پاسخ کسانی که در باب رحمت الهی به اشتباه؛ آیات عقاب و عذاب را مخالف رحمت الهی می دانند و چنین بیان می کنند که مگر خدا بخاطر یک عمل کوچک آدم را مورد عذاب قرار می دهد را داد؛ که صریح آیات قرآن می گوید خداوند فقط؛ بنده را با عملش روبرو میکند. همین
💠 خداوند می فرماید شما خودتان به دست خودتان آتش افروختید نه من؛ شما در آخرت سر سفره اعمال خودتان هستید؛ اگر عمل خیر باشد در بهشتی هستید که خودتان بذرش را پاشیدید و کشت کردید و الآن در حال برداشت هستید. و اگر عمل شر و گناه باشد این می شود آتش که خودتان برافروختید
💠خداوند بر اساس حکمتش این طور قرار داده؛ هم دنیا را و هم آخرت را؛ که شما هر عملی انجام دهید جزای آن را می بینید. مثلا اگر در دنیا شما سمّ بخورید و یا خودتان را از ساختمان ۱۰ طبقه به پائین پرت کنید و دچار آسیب جدی شوید و یا بمیرید؛ چه کسی را مقصر می دانید؟ رحمت خدا کجا رفت که تو آسیب نبینی؟ در دار آخرت هم چنین است. لذا خدا پیامبران و اولیائش را فرستاده تا به بندگانش برسانند که مراقب عمل خود باشید که "مثقال ذره {شراً} یا {خیراً} یره"
♻ادامه دارد...
🆔 @ashora_karbala
🔰خیلی خیانت کرده ایم!
✍ استاد #علی_صفایی_حائری
💠 در دنیایی که پیرمردها زیر بار هستند ، دخترها فاسد و پسرها ضایع شده اند ، دل من به این خوش است که پول هایم را روی هم گذاشته ام و یا آن ها را به انگشتر یا طلای چند میلیونی تبدیل کرده ام و بعد هم توقع دارم که در نماز شب ، دلم بلرزد و یا در حرم که قرار می گیرم ، منقلب شوم !
💠 مرحوم بحرالعلوم که یکی از علمای بزرگ است ، برای یکی از علماء که خود صاحب کرامات است ، پیغام می فرستد تا خدمت ایشان برسد . وقتی می آید ، می بیند که این بزرگ در حالی که دست به محاسنش گرفته ، خیلی منقلب و ناراحت است . آن بزرگ به او می گوید : تو هستی و در همسایگی ات کسی است که دو روز غذا نخورده و گرسنه مانده است ؟! چرا کاری نکرده ای ؟! آن عالم در جواب می گوید که من نمی دانستم . آن بزرگ اعتراض می کند که چرا نباید بدانی ؟! اگر می دانستی و اقدام نمی کردی ، که یهودی بودی !
💠 حال شما ببینید در همسایگی خود چه افرادی سوختند و از بین رفتند ! نه در همسایگی ، که (در خانه خود) چقدر زن و بچه ها ی ما ضایع شدند و یا خواهر و برادرهای ما به فساد و فحشاء کشیده شدند . با این همه کوتاهی ، انتظار داریم که دلمان بلرزد ؟ خیلی جنایت کرده ایم ! روزی که دفتر اعمالمان را به ما نشان بدهند ، آن روز روز وجلِ ماست.
📚 اخبات ، ص ۱۱۵
🆔 @ashora_karbala
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
🔰ایمان زاینده همراه با تعهدات عملی
▫️مؤلفه های ایمان (هجرت کردن)
▫️(مبحث چهارم _ بخش هشتم)
🔹ببینید این آیات چه می گوید؟
"اِنَّ الَّذینَ آمَنوا" همانا آن کسانی که ایمان آوردند، "وَ هاجَروا" و هجرت هم کردند، "وَجاهَدوا بِاَموالِهِم وَ اَنفُسِهِم فی سَبیلِ الله" با جان و مال، درراه خدا مجاهدت نمودند، "وَ الَّذینَ آوَوا" و آن کسانی که پناه دادند به این درماندگان بی وطن و آوارگان از خانه به درمانده، "وَ نَصَروا" و آنها را یاری کردند
🔻 همه اینها "اُولئِک بَعضُهُم اَولیاءُ بَعضٍ" اینها بعضی پیوستگان و به هم پیوستگان و هم جبهگان یکدیگرند. اینها همه یک عنصرند، اینها خِشت و آجر یک دیوار و یک سقف اند؛ "مَثَلُ المُؤمنین کَمَثَل البُنیانِ یشُدُّ بَعضُهُ بَعضاً".
🔻 این آجرها را دیدید چطور درهمدیگر رفته، در این ضربی های سقف؛ هر آجری یک مؤمن است، هر مؤمنی یک آجراست درهم فرو رفته و ده ها آجر دیگر را نگه داشته است.
🔻در یک سقف ضربی، یک دانه آجر را با زحمت بکش پایین، ده تا آجر از اطرافش می ریزد، این یکی نگه داشته بود آن ده تا را، هم چنانی که آن ده تا هم به سهم خود، این یکی را نگه داشته بود "بَعضُهُم اَولیاءُ بَعض" بعضی به هم پیوستگان بعض دیگرند.
🔹"وَ الَّذینَ آمنوا"، اینجا را دقت کنید، اما آن کسانی که ایمان آوردند، باور قلبی هم هست، اما "وَ لَم یهاجِروا" از خانه
ملکی مشجر راحت، دل نکندند و هجرت ننمودند؛ "وَ لَم یهاجِروا" هجرت نکردند، ایمان آوردند، اما به این تعهد ایمانی عمل نکردند، اینها چطورند؟ اینها را میفرماید که "ما لَکم مِن وَلایتِهِم مِن شیٍ حَتّی یُهاجِروا" اینها به شما پیوسته نیستند، جزو شما نیستند، میان شما و آنها ولایت و به هم پیوستگی نیست، تا کی؟ "حتَّی یهاجِروا" تا وقتی که به تعهد ایمانی عمل کنند.
🔻 ایمان خشک و خالی در دنیا هم اثر نمی دهد برادر، در جامعه اسلامی هم منشأ اثر قرار نمی گیرد، در آخرت که جای خود دارد.
🔹باز در آنجا یک جمله ای هست که آن جمله به درد ما خیلی بیشتر میخورد ... یکی، دو، سه آیه بعد می فرماید که "وَ الَّذینَ آمَنوا وَ هاجَروا وَ جاهَدوا فی سَبیلِ الله" آن کسانی که ایمان
آوردند، هجرت کردند، مجاهدت کردند درراه خدا، "وَالَّذینّ آوَوا وَ نَصروا" آنهایی که پناه دادند و یاری کردند، "اُولئِک هُم المؤمِنونَ حقّا" مؤمن راستین اینها هستند، غیر اینها چه کسانی اند؟ مؤمن
دروغین.
♻️ادامه دارد...
---------------------------------------------------
✍برجسته ترین متفکر جهان معاصر #استاد_سید_علی_خامنه_ای (حفظه الله تعالی)
🆔 @ashora_karbala
732.mp3
16.89M
🎧 بشنوید
🎙استاد #حسن_رحیم_پور_ازغدی
🔰موضوع: دفاع" چگونه مقدس شد؟ (کجایید ای شهیدان خدایی؟)
⏰ مدت: ۴۶:۴۱
📶 حجم: ۱۶ مگابایت
🗓دانشگاه امام حسین(ع) _ جمعی از دانشجویان افسری سپاه_۱٣٩۶
🆔 @ashora_karbala
ebook7759[www.takbook.com].pdf
3.82M
پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
( حکایت زمستان )
✍مؤلف: سعید عاکف
📕حکایت زمستان» روایتی متفاوت از صفحه ای ماندگار از دیوان افتخار آمیز #دفاع_مقدس است. روایت مقاومتها و مظلومیتهای اسرای ایرانی در زندانهای بعثی ها و منافقین که از زبان آزاده سرفراز عباس حسینمردی و با قلم شیرین و شیوای سعید عاکف بیان شده است.
📕 در کتاب «حکایت زمستان» عباس حسینمردی راوی شجاعت رزمندگان دلیری میشود که تا آخرین نفس برای دفاع از دین و سرزمین خود مقاومت کردند. داستان رشادتها و پایداریهای رزمندگان اسلام، شرایط عجیب و حیرتانگیز اردوگاههای عراقی، فضای روحی و روانی دشوار دوران اسارت، و شکنجههایی که گرچه تصورش برای انسان مشکل میباشد اما حقایقی است که بر جریده تاریخ ثبت شده است.
عباس حسین مردی در خلال خاطرات «حکایت زمستان» از ارتباط معنوی اسرا با اهل بیت علیهمالسلام و نجات از مرگ حتمی در زیر شکنجههای طاقتفرسای بعثیها با توسل به آن ذوات مقدسه سخن میگوید و رمز و راز موفقیتهای آنها را در همینجا جستجو میکند.
📕مقاومتی که فرزندان برومند این سرزمین در کتاب «حکایت زمستان» از خود به نمایش میگذارند، چنان شگفتآور است که جز با مدد الهی امکانپذیر نیست. مقاومتی که از همت بلند اسرا در آن شرایط سخت و دشوار سخن میگوید؛ از حافظ کل قرآن شدن بعضی از آنان و باسواد گشتن عدهای دیگر گرفته تا زیرکی و خلاقیتهایشان در به ستوه آوردن افسران عراقی و منافقین که در جای جای کتاب به چشم میخورد و گاهی هم به زبان طنز بیان شده است.
🆔 @ashora_karbala
🔰افزایش قدرت اراده...
🌿قلب و اعصاب و این حرفها بود و این کارها انجام شد و دکترها دیدند و دستورات لازم را دادند. آن دوستانی که آنجا بودند و طبیب بودند، گفتند آقا درون چشم شما رگههای خونی هست. ایشان چشمهای درشتی داشتند. در سفیدی چشماش رگههای خونی بود
🌿گفتند اگر اجازه بدهید ما میتوانیم این رگههای خونی را از چشم شما در بیاوریم. مشکلی هم ندارد. ایشان صبح رفتند بیمارستان. وقتی میخواهند چشم را عمل کنند باید بیهوش کنند
🌿ایشان گفتند که نه لازم نیست بیهوش کنید، نمیشود. پلک هم بیاختیار است. دست که نزدیک میشود این پلک بیاختیار بسته میشود، بنابراین من میخواهم با تیغ جراحی درون چشم شما را عمل کنم، این پلکها نمیگذارد
🌿علامه فرمودند؛ نه، پلکهای من در اختیار من است. چشم را باز نگاه داشتند. مثلاً نیم ساعت تمام تا آنها چشم را عمل کردند. حالا کسی که پلک را در اختیار دارد. بقیه بدنش را هم در اختیار دارد، آدم باید برای رفتن به آن عالم یک همچین اختیاری پیدا کند، ماها هیچ کدام مقدماتش را نداریم
🌿شما اگر روی نماز اول وقت خواندن مداومت کنی، اگر وقتی که چشمت میخواهد صحنهای را که حرام یا مکروه است ببیند، نگذاری، یا اگر غذا را قبل از سیر شدن دست بکشی، یا اگر عصبانی شدی، عصبانیتت را کنترل کنی، یا روزه گرفتن، امر به معروف و نهی از منکر کردن، خلاصه هر کدام از واجبات که حالا بعضی از اینهایی که من گفتم از واجبات نیست، ولی جزو ضروریات است، را بدان عمل کنی یکی از هزاران نتیجهاش افزایش قدرت اراده است
💠منبع: عقیق _ خاطره حجتالاسلام جاودان از مرحوم علامه طباطبایی
🆔 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
(ادامه تفسیر آیه ٢٩ سوره آل عمران)
💠 واژه "تَجِدَ" از ماده وجدان به معنای یافتن و ضد فقدان و نابودى است. در اینجا یعنى هر انسانى در آن روز، تمام اعمال خوب و بد خود را هر چند کم باشد در نزد خود مى یابد.
💠 برخی از مفسرین اصرار دارند این آیه، و آیات مانند آن را توجیه کنند و بگویند: منظور از حاضر شدن اعمال، حضور پاداش و کیفر آنها است و یا این که منظور حضور نامه عمل است که تمام اعمال آدمى از نیک و بد در آن ثبت شده است. ولى این توجیهات، با ظاهر آیه سازگار نیست؛ زیرا این آیه به روشنى مى گوید: انسان در روز رستاخیز، خودِ عمل را مى یابد، و در ذیل آیه آمده: گناهکار آرزو دارد بین او و عمل زشتى که انجام داده جدائى بیفتد، نه نامه عمل و نه کیفر و پاداش آنها؛ پس در اینجا خودِ عمل، مورد بحث آیه است.
💠 روایات بسیارى نیز از پیشوایان بزرگ اسلام بر این مطلب گواهى مى دهند که در اینجا به یک نمونه اکتفا مى کنیم:پیامبر اسلام(ص) به یکى از کسانى که تقاضاى موعظه کرده بود، فرمود: اى قیس! ناگزیر، همنشینى دارى که پس از مرگ، همراه تو دفن مى شود، او زنده است ولى تو که با او دفن مى شوى مرده، اگر او نیک و گرامى باشد، تو را گرامى مى دارد و هر گاه او پست باشد تو را تسلیم حوادث مى کند، او با کسى جز تو محشور نمى شود، و تو هم با کسى جز او به صحنه رستاخیز نمى آئى، و از تو درباره غیر آن سؤالى نمى شود، بنابراین، سعى کن آن را به صورت شایسته انجام دهى؛ زیرا اگر آن، شایسته باشد، با او انس مى گیرى و گر نه از هیچ کس جز او وحشت ندارى و آن عمل تو است.
♻️ادامه دارد...
🆔 @ashora_karbala
🔰 اهلبیت (علیهمالسلام) کشتی نجات طوفانزدگان هستند
▫️استاد سیدمحمدمهدی #میر_باقری
🍃 «أَوْ كَظُلُماتٍ فی بَحْرٍ لُجِّی یغْشاهُ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ سَحابٌ ظُلُماتٌ بَعْضُها فَوْقَ بَعْضٍ إِذا أَخْرَجَ یدَهُ لَمْ یكَدْ یراها» 🍃 [نور: ۴۰]
🔹 فرمودند: مَثَل دستگاه باطل، مثل دریای عمیق مواج تاریك است كه موجها بر فراز هم میغلتند و وقتی دستش را بیرون بیاورد، اینقدر فضا ظلمانی است که حتی خودش را نمیبیند، چه رسد به اینکه راه و قبل و بعدش را بتواند ببیند.
🔹این تشبیه نیست؛ بلکه بیان حقیقت است. واقعاً یك دریای طوفانی و مواج و ظلمانی است و ولایت اولیای طاغوت و سران كفر و وسوسههای آنها آنقدر شدید است كه امثال ما با همهی وجودمان نادیده هستیم. امواج اولیای طاغوت و شیاطینی كه در پیامبر هم طمع میكردند، اینطور نیست ما كه بتوانیم به سلامت از آن عبور كنیم.
🔹 امام صادق (ع) در كافی فرمودند: «إِذا أَخْرَجَ الْمُؤْمِنُ یدَهُ فِی ظُلْمَةِ فِتْنَتِهِم» یعنی حتی مؤمنی كه نور ایمان دارد، در ظلمت فتنههای اینها، یعنی امواج فتنه وسوسهی دستگاه ابلیس و دستگاه اولیای كفر و طاغوت، خودش را نمیتواند ببیند.
🔹 خدای متعال یك كشتی اینجا قرار داده و آنها قبول كردهاند كه كشتی باشند و امواج را تحمل كنند و بشكافند و ما را به ساحل برسانند: «اللهم صل علی محمد و آل محمد الْفُلْكُ الْجَارِیةُ فِی اللُّجَجِ الْغَامِرَة» یعنی واقعاً دریاهای مواج و طوفانی هست که كشتیای كه در این دریا راه افتاده، نبی اكرم و اهلبیت ایشان هستند.
🆔 @ashora_karbala
rahimpor-03.mp3
7.25M
🎧 بشنوید
🎙استاد #حسن_رحیم_پور_ازغدی
🔰موضوع: روایتگری دفاع مقدس
🔹اصل جنگ؛ آمار و ارقام و تعداد شهدا و زخمی های ما نیست (که البته باید گفته شود) اما آنچه که باید انتقال داده شود این است که؛ تمام آنچه را که در تاریخ اسلام؛ خوانده و شنیده بودیم همه اش را در #دفاع_مقدس دیدیم. (بیش از این که از نسل سوم بترسیم باید امیدوار باشیم)
⏰ مدت: ٢٩:۵٨
📶 حجم: ۴ مگابایت
🆔 @ashora_karbala
🔰خطر نیمچه عالمان؛ از خطر جاهلان بیشتر است!!
✍استاد متفکر #شهید_مطهری
💢 من خیلی اوقات فکر کردهام مقالهای تحت عنوان «نیمها» بنویسم که خیلی چیزها وجود ناقصش خطرش بیشتر از عدم محض است. میگویند غزالی راجع به علم این حرف را زده و گفته است: «هر چیزی وجود ناقصش بهتر از عدم محض است مگر علم؛ که وجود ناقصش؛ بدتر از عدم محض است» و ریشه این حرف معلوم است.
💢 آدمی که هیچ عالم نیست، چون میداند عالم نیست لااقل در مقابل عالم تسلیم است. مثل کسی که طبیب نیست و میداند که طبیب نیست، دیگر لااقل در مقابل طبیب تسلیم است و در نتیجه از وجود طبیب بهره میبرد. ولی نیمچه طبیب چون خودش را طبیب میداند تسلیم یک طبیب نیست، میخواهد از همان علم ناقصش استفاده کند، در نتیجه به جای سود؛ زیان میبرد.
💢 از همین جا بروید سراغ نیمچه مجتهدها و نیمچه روشنفکرها و نیمهای دیگر، اینهایی که یک چیزکی می دانند و چیزها نمیدانند!
💢اتفاقاً اینها خطرشان بیشتر است. چهارتا شعار میشنوند، بدون اینکه مُتعمق بشوند و درست فکر کنند و دریابند؛ میبینید این چهار تا شعار اینها را از جا حرکت می دهد.
📚 فلسفه تاریخ، ج۱، ص۱۱۲
🆔 @ashora_karbala
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
🔰ایمان و پایداری به تعهدات
(مبحث پنجم _ بخش اول)
🔹درزمینه بحث درباره ایمان، مسأله ای است مهم که تعهدات یک فرد مؤمن، گاه گاهی و دل بخواهی نیست. این جور نیست؛ آن کسی که می خواهد خود را مؤمن قلمداد بکند، هر جا که نفع و سود و بهره شخصیِ تجاوزکارانه خودش ایجاب کرد، مؤمن باشد.
🔻 هر جا به نام ایمان و به تظاهر به عمل، توانست بر خَرِ مراد سوار شود، اسم از ایمان و عمل بیاورد، اما درآن مواردی که ایمان و عمل برای او سود شخصی، سود متجاوزانه و متعدیانه تولید نمی کند، از نام اسلام و نام ایمان و از عمل به تعهدهای ایمانی روگردان باشد.
🔹 اینجا ما این صفت را که در قرآن به صورت های گوناگونی مورد تعرض قرارگرفته است؛ به نفع طلبان نسبت دادیم، گفتیم نفع طلبان این جورند. همه مردم دنیا نفع طلبند، چه کسی است که طالب زیان خود باشد؟
🔻 منظور ما از نفع طلبان، آن کسانی هستند که برای نفع شخص خود،حاضرند منافع دنیایی را فدا کنند.
🔻نفع طلبانِ متجاوز؛ سیره آنها این است که ایمان و عمل را تا آن جایی می خواهند و دوست می دارند که به سود شخص آنهاست و با نام ایمان و تظاهر به عمل می توانند بهره ای، کامی ببرند.
🔹این گونه افراد ازنظر اسلام مؤمن نیستند، آیه قرآن صریحاً اعلام می کند که اینها ایمان ندارند؛ بنابراین ما در بحث در زمینه ایمان؛ که یکی از اولیترین مباحثی است که در سلسله شناخت فکری اسلام باید مطرح میشد و شد
🔻به این نتیجه هم رسیدیم که اگر ایمان همراه با تعهد است و اگر ایمان بدون تعهد، بدون احساس مسئولیت، بدون انجام دادن تعهدها و به تعبیر قرآن، بدون عمل صالح، ایمان نیست و نتایج ایمان بر ایمان مجرد و خشک و ذهنی مترتب نمی گردد؛ علاوه بر این، این حقیقت دیگر هم باید موردنظر باشد که تعهد، همیشگی و همگانی است.
♻️ادامه دارد...
---------------------------------------------------
✍برجسته ترین متفکر جهان معاصر #استاد_سید_علی_خامنه_ای (حفظه الله تعالی)
🆔 @ashora_karbala
🔰من دعا نمی کنم که شما شهید شوید!
✍استاد #علامه_جعفری
♦️تعدادی از جوانان که عازم جبهه بودند، پیش من آمدند و ضمن دیدار و احوالپرسی، گفتند: شما دعا کنید که ما «شهید» بشویم. گفتم: ابدا چنین دعایی نمیکنم. یعنی چه که شما شهید بشوید؟
♦️دعای حقیقی، این است که خدا شما را موفق بدارد تا تکلیفتان را در جبهه، به بهترین وجه انجام دهید. این تکلیف شماست که اگر یک لحظه از زندگی شما مانده است، باید به تمام معنا از زندگی دفاع کنید. اگر هم شهید شدید، «احدیالحسنیین» این منطق اسلام است. من چه طور دعا کنم که شما شهید بشوید؟ اگر شهادت پیش آمد، خوش آمد
♦️معنای زندگی خیلی باعظمتتر از این است. اینکه در دعا داریم «خدایا، من از این دنیا شهید بروم و شهادت را نصیب من بکن»یعنی پروردگارا! اگر بناست زندگی من با شهادت تکمیل شود، من آماده هستم، ولی اعتراض ندارم به تو که چرا عمر من، ۶۱ سال و سه دقیقه خواهد شد (من نِیَم حاکم حکایت میکنم)فقط میتوانیم بگوییم پرورگارا؛ احدیالحسنیین را در دلم گذاشتهام و زندگی میکنم
♦️«واعمل لدنیاک کانک تعیش ابداً» اگر چیزی را میسازید، طوری بسازید که تا ابد به شخصیت شما بچسبد. در این صورت، در زندگی قطعا پیشرفت خواهید کرد. البته آخرت به جای خود
♦️شما هر کاری انجام میدهید این طور خیال کنید که نتیجه کار تا ابد با شما سروکار خواهد داشت. یا در کارهای علمی نوک قلمی را که با آن مینویسید، احساس کنید که این کلمات، دانه دانه در درون شخصیت شما نقش ابدی میبندد و روز قیامت، با آن نقشه باید به ابدیت وارد شوید.
📚 امام حسین(ع) شهید فرهنگ و پیشرو انسانیت ص ۴۱٧
🆔 @ashora_karbala