eitaa logo
کلُّ یَومٍ عاشُورا وَ کلُّ اَرضٍ کَربَلا
611 دنبال‌کننده
766 عکس
95 ویدیو
160 فایل
_ هدف، ارائه طریق و الگوست _ با شبکه های اجتماعی کسی متفکر نمی شود _ باید کتاب خواند... { کارگروه فرهنگی شهید عنایت نژاد} 📬برای انتقاد و پیشنهاد به آیدی های زیر مراجعه نمائید ⬅انتقاد و پیشنهاد @sad_ein@habib133
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 نگوئیم ما که معلوم نیست پنجاه سال دیگر زنده باشیم، چرا برنامه‌ریزی کنیم. نخیر، جوری برنامه‌ریزی کن که گوئی بناست تا آخر دنیا زنده باشی؛ همچنان که اگر برای خودت و به نفع خودت بخواهی برنامه‌ریزی کنی، با چه جدیت و دقتی برنامه ریزی میکنی، برای نسلهای آینده هم که تو در آن وقت نیستی، همان جور برنامه‌ریزی کن؛ 🍃«اعمل لدنیاک کأنّک تعیش ابدا». 💠 نقطه‌ی مقابل هم 🍃 و اعمل لأخرتک کأنّک تموت غدا (من لا یحضر/ج۳/ص۱۵۶) برای آخرتت هم جوری عمل کن، مثل اینکه فردا بناست از این دنیا بروی. یعنی هم برای دنیا سنگ تمام بگذار، هم برای آخرت سنگ تمام بگذار. ۱۳۹۱/۰۷/۱۹ 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠در حدیثى از امیرمومنان على (علیه السلام) مى خوانیم که فرمود: 🍃«ما اَحَقَّ لِلاْنسانِ اَنْ تَکُونَ لَهُ ساعَهٌ لایَشْغَلُهُ شاغِلٌ یُحاسِبُ فِیْها نَفْسَهُ، فَیَنْظُرَ فیمَا اکْتَسَبَ لَها وَ عَلَیْها فى لَیْلِها وَ نَهارِها» 🍃چقدر شایسته است که انسان ساعتى براى خود داشته باشد، که هیچ چیز او را به خود مشغول نسازد و در این ساعت، محاسبه خویش کند و بنگرد ؛ در آن شب و در آن روز چه کارى به سود خود انجام داده و چه کارى به زیان خود. 📚مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، موسسه آل البیت ،چاپ اول،ج12،ص154 🌐 @ashora_karbala
💠 غزل زیبایی از (ره): 🍃مِهرخــوبان دِل و دیــن از هَمه بی پَـــروا برد                  رُخ شَــطرنج نبُرد آنـــــچه رخ زیبـــا بــــرد 🍃تو مَپـندار که مَجـنون سَـر خـود مجنـون گـشـت                از سـَمـَک تـا به سـُهایـش کشـش لـیلی بـُرد 🍃مـن بـه سَـرچشـمه خـورشـید نَه خـود بـُردم راه                 ذرٌه یــــی بـودم و مِهــــر تـــو مــرا بالا بـرد 🍃مـَن خـَس بـی سـَر و پایـم کـه بـه سـیل افـتـادم                  او که مـی رَفـت مـرا هــَـم بـه دل دریـا بــرد 🍃جـامِ صـَهبا زکـجا بـود مَـگر دسـت که بـود کـه بـه یـک جِـلـوه دِل و دیـن زِهـمـه یکـجا بـرد 🍃خَـم اَبـروی تـو بـود و کـف مینـوی تـو بـود کـه دَریـن بَـزم بِگـردیـد و دل شِـیدا بـرد 🍃خـودَت آمـوخـتی اَم مِـهـر و خـودت سـوختـی ام بـا بـرافـروخـته رویـی کـه قـرار از مـا بـرد 🍃همـِه یــاران بـه سَـر راه تـو بـودیـم وَلـی غـمِ روی تـو مـرا دیـد و زِ مــن یَـغـما برد 🍃هَـمه دِلـباخـته بـودیـم و هَـراسـان کـه غَــمـت هـمـه را پـُشـت سـر انـداخـت مَـرا تنـها بــرد 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(آیه ۱۷۳ سوره آل عمران) 🍃الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ» 🍃همان كسانى كه برخى از مردم به ايشان گفتند مردمان براى جنگ با شما گرد آمدهاند پس از آن بترسيد ولى اين سخن بر ايمانشان افزود و گفتند خدا ما را بس است و نيكو حمايت‌گرى است 💠بعد از جنگ اُحد که مسلمانان برگشتند سمت مدینه و هنوز به مدینه نرسیده بودند که به ذهن ابوسفیان و مشرکین رسید دوباره به لشکر اسلام که شمشیرها را زمین گذاشته و ناامیدانه برمیگردد حمله و کار را یکسره کنند لذا ابتدا شایعه انداختند؛ بناست به مدینه حمله بشود، بترسید از دشمن(قد جمعوا لکم فاخشوهم) 💠کار دشمن دلهره‌ افکندن است، بترساند، ناامید کند.کار شیطان است؛ مال امروز هم نیست، همیشه بوده؛ در طول تاریخ و در طول تاریخ اسلام( إِنَّما ذٰلِکُمُ الشَّیطانُ یُخَوِّفُ أَولِیاءَهُ)با تمام ابزارهای رسانه ای و تبلیغی و افراد منافق در صفوف مؤمنین سعی میکند بترساند. 💠پیامبر فرمود همانهایی که در جنگ شرکت داشتند و آنهایی که زخم‌خورده‌اند، فقط همانها بیایند در این حرکت ؛ کس دیگری حق شرکت در این جهاد را ندارد(فزادهم ایمانا) مطیع پیامبر بودند ؛ نشان دادند ؛شمشیر کشیدند 💠مؤمنین به خدا و رسول او گفتند(قالوا حسبنا الله و نعم الوکیل) نترسیدند مرعوب نشدند ! آدمی که دلش به خدا متّکی باشد. وقتی به خدا متوکّل باشد، از هیچ‌کس مرعوب نمی‌شود. 💠 بلند شدند رفتند و جواب دشمن را دادند؛ شکست دادند و غنیمت هم گرفتند و برگشتند 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#شرح_نهج_البلاغه (ادامه شرح حکمت ٣۱) 🔹پایه سومِ ایمان: عدل 💠سپس امام (علیه السلام) به سراغ شاخه هاى عدالت مىرود و شاخه هاى این پایه مهم را چنین شرح مىدهد: 🍃وَالْعَدْلُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ: عَلى غَائِصِ الْفَهْمِ، وَغَوْرِ الْعِلْمِ وَزُهْرَهِ الْحُکْمِ، وَرَسَاخَهِ الْحِلْمِ 🍃عدالت نیز چهار شعبه دارد: فهم دقیق، علم و دانش عمیق، قضاوت صحیح و روشن و حلم و بردبارى 💠در واقع کسى که بخواهد حکم عادلانه اى کند نخست باید از قابلیت و استعداد شایسته اى در فهم موضوع برخوردار باشد تا هرگونه خطا در تشخیص موضوع موجب خطا در نتیجه حکم نشود. 💠 سپس آگاهى لازم را در ارتباط با حکم پیدا کند و آن را دقیقا منطبق بر موضوع نماید، آنگاه حکم نهایى را بیان کند و در این مسیر، موانع را با حلم و بردبارى برطرف سازد. 💠چه بسا ممکن است ارباب دعوا با سخنان خشن و حرکات ناموزون و اصرارهاى بىجا، روح قاضى را آزرده سازند. حلم و بردبارى راسخ او نباید اجازه دهد این گونه امور در روحش اثر بگذارد و کمترین تغییرى در حکم ایجاد کند. 💠البته این جمله ها تنها مربوط به مقام قضاوت نیست، بلکه ناظر به تمام قضاوتهاى اجتماعى و زندگى مادى و معنوى است و همه جا باید براى تشخیص موضوع دقت کرد؛ همه جا باید دقیقا احکام را بر موضوعات منطبق نمود؛ همه جا باید تصمیم قاطع و شفاف داشت و همه جا در برابر ناملایمات و خشونت نابخردان و نسبتهاى نارواى آنها حلم و بردبارى نشان داد. 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#شرح_صحیفه_سجادیه (ادامه شرح دعای ۵۴) (جلسه سوم) 🍃يَا فَارِجَ الْهَمِّ، وَ كَاشِفَ الْغَمِّ، يَا رَحْمَانَ الدُّنْيَا وَ الاْخِرَةِ وَ رَحِيمَهُمَا، 🍃اى زداینده اندوه و برطرف کننده غم،اى رحمن دنیا و آخرت ورحمت آورنده در دو دنیا 💠انسان با چه قاعده‌ای می‌تواند بر هیجان‌هایش تسلط پیدا کند؟ با [عقل] اگر توانستیم عقل را در وجود خودمان سلطان کنیم، نفس و وابسته‌های نفس، از تمایلات و شهوت و رغبت و ...، در اختیار ما قرار خواهد گرفت. 💠 منظور ما آن عقلِ تربیت‌شده توسط شرع است که هماهنگ با عقل کُل و کُلُّ العقل است و به ساحت قدس الهی از طریق اتصال به انسان کامل وصل شده است. 💠 وقتی با ولی خدا رفاقت و انس داشتیم و تحت ولایت او بودیم، عقل ما به کمال می‌رسد و شأنیت تسلط پیدا می‌کند. 💠در مملکت وجود ما، سلطان و مدیر کیست؟ اگر نفس مدیر باشد، کار تمام است. چنانچه عقل سلطان شد، سعادتمند هستی و اگر وضعیت وسط هستی، خدا عاقبت تو را به خیر کند. بیشتر مردم در همین حالت میانه هستند؛ گاهی عقل جلو می‌آید و گاهی نفس. اینجا هم باید دید بیشتر عقل یا بیشتر نفس، فرمانروایی می‌کند؟ 💠جهت‌گیری کلی در زندگی انسان موحد و الهی این است که به سمتی برود که حاکمیت کامل در مملکت وجود او با حضرت عقل باشد و او بر کرسی فرمانروایی دست یابد؛ وقتی انسان به این نقطه برسد، به مقام امن و میِ ‌بی‌غش و رفیقِ شفیق رسیده است. 💠مقام امن آنجا است که می‌توان گفت شخص به جایی رسیده که عقل، در وجود او سلطان است. رسیدن به این نقطه، جهاد می‌خواهد؛ جهادی از جنس جهاد اکبر 🌐 @ashora_karbala