2_1.mp3
8.19M
🎧 | صوت سخنرانی
🎙استاد سید محمدمهدی #میر_باقری
🔰 موضوع: " گفتمان تمدن نوین اسلامی"
❆ بررسی دین در مقیاس تمدن ساز /
❆ ارکان تمدن اسلامی /
❆ دعوت به توحید محور پیام انبیای الهی /
❆ بررسی حقیقت توحید در الوهیت/
❆ رسیدن به محیط ولایت الله/
1⃣ جلسه اول
⏰ مدت: ۶۰:۵٨ دقیقه
📶 حجم: ٧ مگابایت
🗓 در جمع نخبگان استان البرز ٢۰ خردادماه ٩۵
🔍 بادقت بشنوید....
🆔 @ashora_karbala
توسعه و تمدن غرب شهید آوینی.pdf
1.85M
📘پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
"توسعه و مبانی تمدن غرب"
✍مؤلف: شهید سید مرتضی آوینی
📘 این کتاب مجموعهی ۱۸ مقاله از سید شهیدان اهل قلم پیرامون مفهوم توسعه، مبتنی بر مبانی معرفتی و تاریخی تمدن غرب است. او در این کتاب به توسعه؛ آموزش، دانشگاه، اقتصاد، بانک و نظام آموزش غربی نگاه ویژهای داشته و از منظر فلسفی به ماهیت حقیقی هر یک از این معانی رسیده است.
📖 برشی از کتاب:
توسعهی اقتصادی آرمان پر جاذبهی عصری است که بشر خدا را فراموش کرده و از جاودانگی روح خویش غفلت کرده است. در تقسیمبندی ملل جهان به توسعه یافته و توسعه نیافته معیار و میزان چیست؟ توسعهی اقتصادی. به اعتقاد حقیر آن بینش خاصی که جهان را با ماده معنا میکند میتواند بُعد اقتصادی حیات بشر را مبنای شناخت و تعریف او قرار دهد. در نظام اعتقادی ما آن توسعهای معتبر است که بر تعالی روحی بشر تکیه دارد و تعالی روحی بشر نیز به پرهیز از فزونطلبی و تکاثر، و منع اسراف و تبذیر، و پیروی از یک الگوی متعادل مصرف منتهی میشود، نه به رشد اقتصادی محض. بنابراین، ما ابتدائاً جهان را به توسعه یافته و توسعه نیافته تقسیم نمیکنیم و این مبنا را هم برای تقسیمبندی قبول نداریم.
📘 مهمترین ویژگی محتوایی مطالب کتاب این است که خواننده با دقت در تعابیر و همراهی با سیر کلی مباحث ارائه شده به نگاهی نو و دیدگاهی جدید نسبت به مسائل پیرامون خود از جمله توسعه و مباحث مختلف غربشناسی دست پیدا میکند که در کمتر آثاری میتوان مطالبی از این دست یافت.
🆔 @ashora_karbala
🔰 برابری پیامبر(ص) و ولی فقیه در ولایت سیاسی
✍ امام خمینی (ره) درباره ی اختیارات حکومتی معصومان (ع) می فرماید:
🔹 این توَّهم که اختیارات حکومتی رسول اکرم (ص) بیشتر از حضرت امیر (ع) بود یا اختیارات حکومتی حضرت امیر (ع) بیش از فقیه است، باطل و غلط است. البته فضایل حضرت رسول اکرم (ص) بیش از همه عالم است و بعد از ایشان فضایل حضرت امیر (ع) از همه بیشتر است لکن زیادی فضایل معنوی اختیارات حکومتی را افزایش نمیدهد.
🔹 همان اختیارات و ولایتی که حضرت رسول و دیگر ائمه، "صلوات الله علیهم" در تدارک و بسیج سپاه داشتند، تعیین وُلات و استانداران، گرفتن مالیات و صَرف آن در مصالح مسلمانان داشتند، خداوند همان اختیارات را برای حکومت فعلی قرار داده است؛ منتهی شخص معینی نیست روی عنوان «عالم عادل» است.
🔹 وقتی میگوییم ولایتی را که رسول اکرم (ص) و ائمه (ع) داشتند، بعد از غیبت، فقیه عادل دارد؛ برای هیچ کس این توَّهم نباید پیدا شود که مقام فقها همان مقام ائمه (ع) و رسول اکرم (ص) است زیرا اینجا صحبت از مقام نیست بلکه صحبت از وظیفه است.
🔹 ولایت یعنی حکومت و اداره کشور و اجرای قوانین شرع مقدس، یک وظیفه سنگین و مهم است؛ نه اینکه برای کسی شأن و مقام غیر عادی به وجود بیاورد و او را از حد انسان عادی بالاتر ببرد. به عبارت دیگر، ولایت مورد بحث، یعنی حکومت و اجرا و اداره، برخلاف تصوری که خیلی از افراد دارند، امتیاز نیست بلکه وظیفهای خطیر است.
📚 امام خمینی، ولایت فقیه، ص۴۰
🆔 @ashora_karbala
#شرح_نهج_البلاغه
"شرح حکمت ٧۵"
💠 اين گفتار حكيمانه اشاره به قانون كلى فلسفى است كه هرچيز تحت عدد در آيد محدود است و هرچه محدود است پايان پذير است و از آنجا كه عمر انسان ها نیز تحت عدد قرار مى گيرند؛ مثلا مى گوييم: عمر شصت ساله، يا هشتاد ساله. مفهومش اين است كه هر ساعتى كه بر انسان مى گذرد تدريجا از آن كاسته مى شود و اين سرمايه به سرعت رو به فنا مى رود.
🍃 لذا حضرت (ع) می فرمایند: "كُلُّ مَعْدُود مُنْقَض" هرچيز كه شمرده مى شود سرانجام پايان مى گيرد. آن گاه در ادامه مى فرمايد: "وَكُلُّ مُتَوَقَّع آت" و آنچه مورد انتظار است سرانجام فرا مى رسد.
💠 منظور از «متوقَّع» امورى است كه به طور قطع مى دانيم در آينده رخ مى دهد؛ مانند مرگ و پايان زندگى و قيام قيامت. اشاره به اين كه كسى كه به اين امور آگاه است بايد توجه داشته باشد كه روزى مرگ دامان او را مى گيرد و روزى در دادگاه عدل الهى حضور مى يابد.
💠آنچه امام(ع) فرموده است در واقع اشاره به دنیاى فانى و گذاران است، دنیایى که عمرش در برابر جهان آخرت بسیار ناچیز است، همان گونه که در حدیثى از پیغمبر اکرم(ص) مى خوانیم: "عمر دنیا در برابر آخرت مانند این است که یکى از شما انگشت خود را در دریایى فرو کند و سپس بیرون آورد، در این حال نگاه کند ببیند چه اندازه از آب دریا بر انگشت او باقى مانده. "
💠 این هشدارى است به همه دنیا طلبان و آنها که به آخرت و زندگى جاویدان پشت کرده اند تا بدانند چه چیز به دست مى آوردند و چه چیز را از دست مى دهند.
🆔 @ashora_karbala
💠 ادعونی....
🍃 روزی یکی از کودکانم؛ وقتی خیلی کـوچک بود، از یکی از دوستانم تقاضای پول کرد. من بـی انـدازه از این قـصـه نـاراحـت شـدم و بـا خـودم گـفتـم که
چرا این کودک با وجود من، نظر به غیر من کرده است؟
🍃 همانجا، از طرف خداوند نیز هـمین حالت را احـساس کردم، کـه او هم دوسـت نـدارد بـنـده اش بـا وجـود او ، نــظـر بـه غـیـر او بـیـانـدازد؛ و لذا می گوید: ای بنده ی من ، "ادعونی استجب لکم" ... بـخوانید تا اجـابت کـنم شمـا را.
📚 کربلایی احمد میرزا حسینعلی تهرانی؛ کتاب ترس و امید
🆔 @ashora_karbala
💠 افسار گسیختگی انسان
✍ #امام_خمینی(ره) خطاب به حامد الگار متفکر مسلمان امریکایى
🔹انسان اولش یک حیوانی است، بدتر از حیوانات. اگر سر خود باشد، همین طور بار بیاید، هیچ حیوانی مثل انسان نیست. در شهوت، در دَرَّندگی، در شیطنت. حیوانات دیگر حدود شیطنتشان محدود است. حدود شهواتشان محدود است
🔹انسان چون یک موجودی است که به حسب خلقت از همۀ موجودات بالاتر هست. از آن طرفِ شهوت و غضب و طرفِ شیطنت و اینها می تواند تا تقریباً لامتناهی برود، حد ندارد. شما می بینید که اگر چنانچه انسان یک خانه ای پیدا بکند، دنبال این است که یکی دیگر هم پیدا کند. اگر یک کشوری هم پیدا بکند دنبال این است که یکی دیگر هم پیدا بکند. اگر همۀ دنیا هم تحت سیطره اش باشد به فکر این است که در کرۀ قمر هم شاید باشد، در مریخ هم باشد، برود آنجا
🔹 محدود نیست، نه شهواتش محدود است که با یک حد خاصی بسازد، یکی، دوتا، ده تا، صدتا، و نه طمَعش محدود است که به یک کشور، ده کشور اکتفا کند؛ انبیا آمدند محدودش کنند؛ یعنی مهارش کنند. این حیوان افسار گسیخته؛ که به هیچ حدی از حدود محدود نیست، اگر آزاد بگذارند و این را تربیتش نکنند افسار گسیخته است. به طوری که همه چیز را برای خودش می خواهد و همه کس را فدای خودش می خواهد
🔹 انبیا آمدند که این افسار گسیخته را مهارش کنند و بیاورند تحت ضوابط و بعد از اینکه آن مهار شد، راه نشانش بدهند برای اینکه تربیت بشود، یک تربیتی که برسد به آن کمالاتی که تا آخر برای او سعادت است
📚اهداف حکومت در اسلام
🆔 @ashora_karbala
💠 کار با محبت پیش می رود...
✍آیت الله #جوادی_آملی
🌿 کار، با محبت پيش ميرود نه با ترس؛ مستحضر هستيد جهنم نرفتن و نسوختن هنر نيست. خيليها هستند که جهنم نميروند، اين بچهها را که خدا جهنم نميبرد، اين ديوانهها آنهايي که کمبود عقلي دارند، اينها که جهنم نميروند. آن کفّار مستضعفي که هيچ دسترسي به اسلام ندارند اينها را که جهنم نميبرند. نسوختن هنر نيست.
🌿 بهشت رفتن هم هنر نيست. بهشتي که در آن ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأنْهَارُ﴾ باشد فقط راه بدنی باشد هست. اما خدا بعضي از اساتيد ما را غريق رحمت کند! ميگفت آرزوي ما اين است که إنشاءالله در بهشت #نهج_البلاغه را خدمت علی بن ابيطالب(ع) ياد بگيريم. يک چنين چيزی است. آن بهشت کرامت است، آن بهشت محبت است، آن بهشت دوستي است.
🎙 جلسه درس اخلاق ٩٧/۴/٢٨
🆔 @ashora_karbala