🔰نظام اجتماعی باید طوری باشد که ضعیف و قوی در برابر قانون یکسان باشند
✍ #شهید_مطهری
💢جامعهاي به مقام قداست (مقامي که قابل تقديس و تمجيد باشد که بشود گفت اين جامعه جامعه انساني است) نميرسد مگر آن وقت که وضع به اين منوال باشد که ضعيف حقش را از قوي بدون لکنت کلمه بگيرد؛ وقتي ضعيف در مقابل قوي ميايستد لکنتي در بيانش وجود نداشته باشد.
💢اين جمله شامل دو مطلب است: يکي اين که مردم به طور کلي روحيه ضعف و زبوني را از خود دور کنند و در مقابل قوي -هر اندازه قوي باشد- شجاعانه بايستند، لکنت به زبانشان نيفتد، ترس نداشته باشند؛ که ترس از جنود ابليس است؛ و ديگر اين که اصلا نظامات اجتماعي بايد طوري باشد که در مقابل قانون، قوي و ضعيفي وجود نداشته باشد.
💢پس علي عليه السلام ميگويد در برنامه حکومت اسلامي ما «فَيأْمَنَ الْمَظْلومونَ مِنْ عِبادِک» خدايا بندگان ستمديده تو در امنيت قرار گيرند، چنگال ستمگر را قطع کنيم.
📚اینده ی انقلاب اسلامی /نجات مظلومان صفحه ۳۰
🌐 @ashora_karbala
#شرح_نهج_البلاغه
(شرح حکمت ۵۰)
💠امام(ع) در اين كلام حكمت آميز درس مهمى براى صيد دل ها و جلب و جذب دوستان مى دهد. مى فرمايد:
🍃قُلُوبُ الرِّجَالِ وَحْشِيَّةٌ، فَمَنْ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ عَلَيْهِ
دل هاى انسان ها وحشى و رمنده است هركس با آنها انس گيرد رو به سوى او مى كنند
💠 اين مطلب براى انسانى كه تازه در شهر يا در محله اى یا در مسجدی یا در مجموعه ای وارد مى شود كاملاً محسوس است؛ او حتى از همسايگان نزديكش فاصله مى گيرد؛ اما اگر چند بار با او سلام و عليك كنند و به ديدارش بروند و هديه اى بفرستند رابطه دوستى آنها مستحكم مى شود
💠 بعضی گفتتند؛ اين كلام با اصل (مدنىّ بالتبع) بودن انسان سازگار نيست و منظور «رجال» همه انسان ها نيستند بلكه افراد بزرگ و قدرتمند جامعه هستند که ؛ اشتباه بزرگى است. درست است كه انسان ذاتاً روح اجتماعى دارد و نمى تواند تنها زندگى كند و تمام پيشرفت ها و موفقيت های بشر در سايه همين روح اجتماعى است؛ ولى اين بدان معنا نيست كه در برابر هر فرد ناشناخته اى اظهار محبت و دوستى كند و با او الفت بگيرد؛ الفت گرفتن احتياج به مقدمات دارد همان گونه كه عداوت و دشمنى نيز مقدماتى مى خواهد و نظر امام(ع)به اين حقيقت است كه در روايات ديگرى نيز وارد شده و در گفتار معروف: «الاْنْسانُ عَبيدُ الاْحْسانِ؛ انسان بنده احسان است» منعكس است
💠شاهد اين سخن حديثى است كه از رسول خدا(ص) نقل شده كه فرمود: سه چيز است كه محبت انسان را نسبت به برادر دينى اش صفا مى بخشد با چهره گشاده با او روبرو شود و در مجلس جاى مناسب به او دهد و او را به محبوب ترين نام هايش صدا بزند
🌐 @ashora_karbala
com.android.nakhl-2.apk
3.32M
📚پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
(نخل میثم) مجموعه اشعار اهل بیت(علیهم السلام)
✍ شاعر : حاج غلامرضا سازگار
(میثم)
#مقام_معظم_رهبری
امروز هم من نگاه میکنم، میبینم در میان این شعرهائی که خوانده شد، به نیازهای نقد توجه شده بود؛ نمونهی کاملش همین شعر آقای سازگار است، که هر سال همین جور است. ایشان در این شعرها و سرودها یک پیوند لطیفِ درستِ هنری ای بین عرش و فرش میزند؛ از حریم ملکوت همین طور آرام و با شیوهی هنری حرکت میکند، میآید در نیاز امروز، آنجا به این نیاز میرسد. ببینید، این ترکیبِ هنرمندانه است؛ شعر خوب است.
📕اندیشهی متعالی و حرفهای روشنگرانه در شعر به همراه سلامت کلام و صحیح و مستند بودن وقایع در بیان مدح و مراثی اهلبیت نکتهی بسیار مهمی است که غلامرضا سازگار همیشه به آنها توجه داشته و در اشعارش کمتر میتوان به ایرادات محتوایی برخورد. سازگار شاعری استاد دیده و مداحی پای منبر پرورش یافته است و این امر ساختار ذهنی او را بسیار سالم بار آورده است
📕اشعاری که به این درجه از مقبولیت و عنایت رسیده باشند بسیار محدود هستند و شاید از یک شاعر، تنها یک بیت یا حتی مصرعی به جای مانده باشد؛ استاد غلامرضا سازگار از آن دسته شاعرانی است که بسیاری از اشعار او بر سر زبانها میباشد و بخشی از خاطرات مذهبی ما را شامل میشود و همواره در ذهنها باقی خواهند ماند.
🌐 @ashora_karbala
🔰نه مأیوس شو و نه دست بردار...
✍مرحوم سید محمد حسن قاضی:
💠آیت الله شیخ عباس قوچانی می فرمودند: «دو سال زندگی ما به این صورت که فقط روزی سه نان داشتیم، صبح ها نان را با چایی می خوردیم و عصر و شب با شربت سکنجبین، اما در این دو سال یک بار در ذهن ما خطور نکرد که این چه زندگیه؟! و بعدها آیت الله قاضی که خود چهل سال پشت در مانده، و صادق بودن خود را در آن عشق و محبت به محبوب و معبود ازل ثابت کرده کسی بود که میگوید:
💠چهل سال است دم از پروردگار عالم زدم؛ در این مدت نه خوابی دیدم، نه مکاشفه ای، نه رفیقی، نه همدردی، چهل سال است که در را می کوبم و خبری نیست. و ایشان در این مسیر آنچنان در فقر به سر میبردند که: شب ها به خاطر نبودن لامپ، خانواده در تاریکی به سر می بردند و گاهی آن قدر روزگار به سختی می گذشت که پدرم هنگامی که یکی از شاگردانش (سید محمد حسن الهی) به تبریز می رود به او می گوید: رفتی، فلان کتاب مرا بگیر از فلان جا و بفروش و پولش را برای من بیاور!
💠 اما آقای قاضی بعد از آن همه صبر میفرمود: بالاخره آنچه را می خواستم، تماماً بدست آوردم و امام حسین (علیه السلام) در را به رویم گشود...
💠حالا ایشان درس استقامت و صبوری را به شاگردانش می آموخت و می فرمود: اگر به جستجوی آب زمین را کندی، حتی با ناخن انگشتت؛ نباید خسته و ناامید شوی، اگر وقتش باشد به آب می رسی، حتی شاید آب برایت به اندازه گردن شتر فوران کند. تازه وقتی هم به آب رسیدی و برایت در باز شد به همان کم بسنده نکن، بیشتر جستجو کن و بیشتر بخواه!
📚صفحات من تاریخ الاعلام (جلد ٢ ص ٨۶)
🌐 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
(ادامه تفسیر آیه ٢ سوره عنکبوت)
💠در مورد راههای موفقیت در آزمونهای الهی نکاتی را بیان کردیم و فی الحال بقیه موارد را با توجه به آیات قرآن عرض میکنیم
4⃣عکس العمل پیامبران در برابر آزمایش های الهی
💠به تصریح قرآن، خداوند پیامبران را آزمایش نموده و آن ها نیز عکس العمل مثبت در امتحانات الهی داشته اند؛ لذابه خاطر عکس العمل خوب در آزمایشات الهی، به مقامات بلندی رسیده اند
💠 مثلا حضرت ابراهیم (ع) که خداوند به خاطر موفقیت از آزمون های متعدد به او مقام امامت را عنایت فرمود؛«هنگامی که خداوند ابراهیم را با وسایل گوناگون آزمود، و او به خوبی از عهده آزمایش برآمد، خداوند به او فرمود: من تو را امام و رهبر مردم قرار دادم»(بقره/۱٢۴)
💠آدمی اگر به آزمایش های الهی نسبت به پیامبران و عکس العمل آن ها توجه داشته باشد، روح او آماده می شود تا بتواند از امتحانات الهی سرافراز بیرون آید. چه آن که آزمایش برای همه افراد آدمی بوده؛ از گذشته وجود داشته و حال هم وجود دارد و تا روزی که آدمی در دنیا باقی است آزمایش می شود
💠خداوند حتی برای دلگرمی مؤمنان و دلداری پیامبر اسلام (ص) و تقویت روحیه او، توجه آن ها را به تاریخ پیشینیان معطوف نموده و می فرماید: «اگر تو را استهزا می کنند نگران نباش، یا میفرماید؛ اگر تو را تکذیب کنند تعجب نیست؛ پیامبران پیشین نیز گرفتار استهزاء و تکذیب شدند؛اما سرانجام نصرت ما به سراغشان آمد (انعام/٣۴)
🌐 @ashora_karbala
🔰مؤمن نسبت به گناه بی مبالات نیست...
✍استاد سید محمدمهدی #میر_باقری
💠یکی از مهم ترین دستوراتی که به ما داده شده و برای رشد و ترقی انسان لازم است ترک معصیت خدا است. در روایات آمده است که اثر گناه بر انسان از اثر کارد بر گوشت بیشتر است، گناه ایمان انسان را از بین می برد و قطعه قطعه می کند؛ مؤمن باید مراقب باشد که تقوی داشته باشد حرامی از او سر نزند نه گناهان صغیره و نه کبیره. فرمودند در بهشت وارد نمی شود الا پاک؛ اگر لقمه حرام بود باید به گونه ای شما را پاک کنند یا با سختی جان کندن یا عذاب قبر، باید به گونه ای انسان را پاک کنند تا وارد بهشت شود. لذا انسان باید بشدت بر ترک گناه مواظبت داشته باشد
💠در روایات از ائمه (ع) سوال شده آیا ممکن است مؤمن مرتکب گناه شود؟ فرمودند ممکن است مؤمن بلغزد و گناه کند، عمدی نیست؛ با برنامه ریزی قبلی گناه نکرده؛ دچار غفلت شد و لغزید؛ لذا روایات میفرمایند که مؤمن نسبت به گناه لاابالی نیست ممکن است در موقعیتی مرتکب گناه شود ولی نسبت به گناه بی مبالات نیست. اگر کسی نسبت به گناه بی مبالات بود، نسبت به آبروی مردم بی مبالات بود، غیبت می کند؛ این بسیار خطرناک است و در ایمانش باید تردید کند
💠حالا اگر گناه و لغزشی اتفاق افتاد تدارکش چیست؟ قرآن می فرماید {وَسَارِعُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکمْ} متقین اینگونه هستند که اگر خطایی مرتکب شوند بلافاصله به دنبال هر غفلت و خطایی تذکری دارند و بدنبال آن تذکر استغفار می کنند.
🌐 @ashora_karbala
5.safaee_harekat_F-5.mp3_101149.mp3
4.94M
🎙کلام استاد #علی_صفایی_حائری
🔰موضوع : "ضرورت حرکت الی الله"
✔️ موضع گیری انسان در مسیر حرکتِ الی الله مهم است؛ نه موقعیت های بوجود آمده
5⃣[جلسه پنجم]
🕙مدت: ٢۰:٣۴
📶حجم: ۴ مگابایت
🔍با دقت بشنوید....
🌐 @ashora_karbala
🔰درد خداجویی در انسان....
✍استاد متفکر #شهید_مطهری
💠نكته ای را می گویند و آن این است: «انسان همیشه طالب آن چیزی است كه ندارد» و این خیلی عجیب است. هرچیزی را تا ندارد خواهان آن است؛ وقتی همان چیز را دارا شد، دلزدگی برایش پیدا می شود، چرا؟ این یك امر غیرمنطقی است كه در طبیعتِ یك موجود، میل به چیزی وجود داشته باشد ولی وقتی به آن برسد، خواهان آن نباشد و آن را از خود طرد كند. چرااین طور است؟
💠آنهایی كه دقیقتر در این مسئله فكر كرده اند آن را حل كرده اند، گفته اند: مسئله این است كه انسان آنچنان موجودی است كه نمی تواند عاشق «محدود» باشد، نمی تواند عاشق فانی باشد، نمی تواند عاشق شیئی باشد كه به زمان و مكان محدود است. انسان عاشق كمال مطلق است و عاشق هیچ چیز دیگری نیست؛ یعنی عاشق ذات حق است، عاشق خداست. همان كسی كه منكر خداست، عاشق خداست
💠محیی الدین عربی میگوید: پیغمبران نیامده اند كه عشق خدا و عبادت خدا را به بندگان یاد دهند، این فطریِ هر انسانی است، بلكه آمده اند كه راههای كج و راست را نشان دهند؛ آمده اند بگویندای انسان! تو عاشق كمال مطلقی، خیال می كنی كه پول برای تو كمال مطلق است، خیال می كنی كه جاه برای تو كمال مطلق است، خیال می كنی كه زن برای تو كمال مطلق است؛ تو چیزی غیر از كمال مطلق را نمی خواهی ولی اشتباه می كنی؛ پیامبران آمده اند كه انسان را از اشتباه بیرون بیاورند
💠درد انسان آن "درد خدایی" است كه اگر پرده های اشتباه از جلو چشمش كنار رود و معشوق خود را پیدا كند، به صورت همان عبادتهای عاشقانه ای در می آید كه در علی (ع) سراغ داریم
📚مجموعه آثار (ج٢٣، ص ۱۴٩)
@ashora_karbala
🔰نظر نهایی ما در موسیقی...
✍استاد #علامه_جعفری
💠اگر موسیقی آن چنان که عاشقان دلباخته اش می گویند، حقیقتاً روح انسانی را تصفیه می کند، چرا با شیوع موسیقی در شرق و غرب دوران بیماریهای روانی و فساد اخلاق به حدّی است که گفتگو درباره ی آن باعث شرمساری است؟!
💠می گویند: امروزه مانند دوران های گذشته موسیقی یکی از آن موضوعات است که اکثریّت قریب به اتفاق آن را تأیید می کنند، اگر چیزی واقعاً ضرر داشت، آیا می توانست این اندازه مردم را به خود مشغول بدارد ؟
💠می گوئیم فراموش نکنیم که بشر در دورانهای گذشته؛ بردگی را هم زیر بنای تمام مسائل اجتماعی و سیاسی خود قرار داده بود و به فکر هیچ کس نمی رسید که یک اصل خلاف انسانی بوده باشد، حتّی ارسطوها و افلاطون ها از آنها با تمام تأکید دفاع می کردند. امروزه اگر مردم از اندیشه های عمیق درباره مسائل دینی و اجتماعی و روانی و تکامل؛ سرباز می زنند، آیا می توان گفت این اکثریّت بدون علّت صحیح نمی توانند از اندیشه های صحیح سرباز بزنند؟
💠ما نمی خواهیم لذایذ احساس را محکوم نمائیم، ما می خواهیم انسانها اسیر احساساتی نگردندکه اندیشه در واقعیّات را از آنها بگیرد وانفعالی در آنها ایجاد کند که شخصیّت آنها را تنها منفعل؛ نه خلّاق تربیت کند
💠مطلب نهایی ما در موسیقی نیز این است که؛ زندگانی محدود را که می تواند با عالی ترین فعالیّتهای مادّی و روحی اشباع شود، نبایستی در لهوی که شبحی از آرزوهای شکست خورده یا حماسه وتحریکات هوائی در عین حال لذّت بخش است سپری کرد. امّا تعیین مصداق به عهده مردم آگاه است
📚تفسیر و نقد و بررسی مثنوی(ج ٨ ص ٢۴)
🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬درد و مشکل امروز ما....
🔰اباذر زمان استاد #حسن_عباسی
🔵ابوذر غفاري صحابي بزرگوار رسول خدا(ص) به خاطر حقگويي و اعتراض به خلافکاري های عثمان در مورد بذل و بخششهای او از بيت المال و رانت خواری و نصب افراد فاسد در جامعه اسلامی، به دستور وي در آغاز به شام تبعيد شد و سپس به منطقه خشک و سوزان ربذه.
🔵پیامبر در مورد ابوذر فرمود:
(ما اظلت الخضراء و لا اقلت الغبراء علي ذي لهجة اصدق من ابي ذر)
آسمان سايه نيفکنده و زمين بر خود نگرفته شخصي را که راستگوتر از ابي ذر باشد...
🌐 @ashora_karbala
#شرح_نهج_البلاغه
(شرح حکمت ۵۱)
💠امام(ع) در اين گفتار حكيمانه اش اشاره به نكته مهمى كرده مى فرمايد:
🍃عَيْبُكَ مَسْتُورٌ مَا أَسْعَدَكَ جَدُّكَ
«عيب تو (از چشم ها) پنهان است تا وقتى دنيا به تو اقبال دارد»
⬅️ امام(ع) در اين عبارت كوتاه به چند نكته اشاره فرموده است:
💠 نخست این است که؛ هنگامى که دنيا به كسى اقبال كند مردم تمام عيوب او را به فراموشى مى سپارند، بلكه گاهى عيب را حُسن معرفى مى كنند و به عكس، هنگامى كه دنيا به كسى پشت كند صفات برجسته او را ناديده مى گيرند، بلكه گاهى عيب مى شمرند و اين اشتباه بزرگى است كه بسيارى از مردم گرفتار آن اند.
💠ديگر اين كه انسان بايد تنها نگاه به سخنان مردم نكند و بكوشند عيوب خويش را كه از چشم آنها به سبب اقبال دنيا پنهان شده، دريابد و نيز محاسن و صفات نيك خود را كه به دليل پشت كردن دنيا به او در نظر مردم ناچيز شمرده مى شود كم نشمرد.
💠ديگر اين كه از زوال نعمت ها نگران نشود شايد خداوند مى خواهد بدين وسيله عيوب او را روشن سازد تا براى برطرف كردن آن بكوشد كه اين خود نعمتى از سوى پروردگار محسوب مى شود.
💠 اين گفتار حكيمانه امام(ع) پيام ديگرى نيز دارد و آن اين كه به هنگام اقبال دنيا به انسان، مغرور نشود و خود را برىء از عيوب نداند، چرا كه مردم عيوب او را ناديده مى گيرند و اى بسا از وى چنان تمجيد كنند كه سبب غرور او گردد
💠شبيه اين گفتار در حكمت نهم آمده بود كه امام فرموده بود: هنگامى كه دنيا به كسى روى آورد نيكى هاى ديگران را به او عاريت مى دهد و هنگامى كه دنيا به كسى پشت كند نيكى هاى خودش را نيز از او سلب مى نمايد
🌐 @ashora_karbala
sirehnabavi.pdf
1.48M
📚 پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
«سیری در سیره نبوی»
✍مولف : علامه شهید مرتضی مطهری
کتاب حاضر دارای سه بخش است.
1⃣بخش اول که «دیباچه» نام گرفته است شامل دو مقاله تحت عنوان های «دعوت های سه بعدی» و «موج اسلامی» به قلم متفکر شهید استاد مرتضی مطهری است. این دو مقاله در اصل مقدمه های جلدهای اول و دوم کتاب «محمد خاتم پیامبران» که مجموعه مقالاتی از چند تن از نویسندگان اسلامی است و در سال 1346 هجری شمسی برابر با 1400 هجری قمری منتشر گردید.
2⃣بخش دوم که قسمت اصلی کتاب می باشد مشتمل بر هشت سخنرانی استاد شهید تحت عنوان «سیره نبوی» است که در ایام فاطمیه سال 1354 در مسجد جامع بازار تهران ایراد شده است. عنوان اولیه این بحث «منابع شناخت از نظر اسلام» بوده است. که استاد پس از برشمردن چند منبع، سیره اولیاء دین را نیز به عنوان یکی از منابع شناخت از نظر اسلام معرفی نموده و از آنجا وارد بحث «سیره نبوی» می شوند. قبل از ورود به این بحث، استاد شهید بحث کوتاهی پیرامون این فکر انحرافی که «ما قادر به پیروی از اولیاء دین نیستیم» می نمایند. این بحث، مقدمه آن هشت جلسه سخنرانی قرار گرفته است
3⃣بخش سوم این کتاب که «ضمیمه» نام دارد، متشکل از یک سخنرانی و ترجمه صد سخن از پیامبر اسلام (ص) می باشد. سخنرانی مذکور، تاریخچه ای است از زندگی رسول اکرم (ص) و نیز تحلیل سخنانی چند از آن بزرگوار که در هفدهم ربیع الاول مصادف با زاد روز پیامبر (ص) و امام صادق (ع) و در حدود سال 1348 هجری شمسی در حسینیه ارشاد ایراد شده است، و آن صد سخن توضیحی دارد که در همین کتاب ذکر شده است
🌐 @ashora_karbala
🔰الدنیا مزرعة الآخرة...
✍استاد #علی_صفایی_حائری
💠️می گویند دنیا بد است، آن را رها کن. دنیا رنج است، از آن بگذر. دنیا مردار است، از آن فرار کن.
در حالیکه دنیا بد نیست، که کم است، باید آن را زیاد کرد. باید با آن تجارت کرد. گندمی است که باید به خاکش سپرد و آبیاریش کرد و خرمنش را برداشت.
💠️بعضی، گندم را نگه می دارند و فقط به آن عشق می ورزند و به آن افتخار می کنند. بعضی گندم را رها می کنند و از آن می گذرند. اما آنها که وسعت خسیس زمستان را دیده اند، یک گندم را بارور می کنند، آن را به خاک می دهند تا از خاک برخیزند و زمستان را گرسنه نمانند.
💠اینها در واقع از گندم ها و از دنیا نگذشته اند که ان را برداشته اند. آن را بد نمی دانند که کم می شمارند و به زیاد کردنش مشغول می شوند. دنیا می شود کشتزارشان، می شود بازارشان...
️دنیا بد نیست، کم است. دنیا رنج است اگر اسیرش باشی و سود است، اگر امیرش بشوی.
📚 روش نقد( ص ٧۰)
🌐 @ashora_karbala