کمال الدین.pdf
5.56M
📚پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
(کَمالُ الدّین و تَمامُ النّعْمَة یا اِکْمالُ الدّین و اِتْمامُ النّعمَة)
📕 تألیف عالم شیعه محمد بن علی بن بابویه قمی معروف به شیخ صدوق (متوفای ۳۸۱ق) ایشان در باره انگیزه نگارش این کتاب میفرماید: شبی امام زمان(عج) را درخواب دیدم. آن حضرت به من فرمود: چرا کتابی درباره غیبت نمینویسی تا خداوند به وسیله آن حوائجت را برآورده سازد؟ عرض کردم: ای فرزند رسول خدا! من در این باره چند کتاب نوشتهام. آن حضرت فرمود: اینک کتابی بنویس و در آن به غیبتهای پیامبران الهی اشاره کن! پس از آن از خواب بیدار شدم و بر آن شدم تا این کتاب را به نگارش درآورم.
📕این کتاب مجموعاً دارای ۶۲۱ روایت از ۸۸ راوی در ۶۳ باب است.
📖 برخی موضوعات مورد بحث در این ابواب عبارتاند از:
▫️آفرینش حجت خدا قبل از آفرینش دیگر انسانها بوده است
▫️فقط خداوند حق انتخاب خلیفه و جانشین خود را دارد
▫️اثبات غیبت و حکمت آن
▫️جواب های ابن قبه رازی
▫️غیبت حضرت نوح ،صالح، ابراهیم و یوسف(ع)
▫️روایات اهل بیت(ع) درباره غیبت
▫️کسانی که امام زمان(عج) را مشاهده کرده اند
▫️نامههای آن حضرت
▫️علامات ظهور
▫️ثواب انتظار
▫️و موضوعات فراوان دیگر
📕این کتاب از قدیمی ترین و معتبرترین منابع روایی شیعه درباره امام زمان(ع) میباشد. شیخ صدوق در این کتاب بسیاری از مباحث اعتقادی شیعه را درباره آن حضرت و غیبت آن امام مطرح نموده و به پاسخگویی شبهات منکران و مخالفان میپردازد
🌐 @ashora_karbala
🔰 تأثیر رفتار #علامه_جعفری ...ِ
💠 فردی یکی از خاطرات ماندگار خود را از علامه جعفری چنین توصیف می کند: یک بار بعد از پایان جلسه بحث و گفت و گوی استاد، سوالی برایم پیش آمد که بسیار حیاتی بود. بعد از درس در راهرو حرکت می کردیم که خدمت استاد رسیدم و سوالم را پرسیدم. دیدم خستگی از چهره ی استاد پیداست، اما چون اصرار و حیاتی بودن سوال مرا دید، همان جا (در راه رو) عبایش را زمین انداخت و به من هم تعارف کرد که بنشینم. گفتند بنشین که حال ایستادن ندارم؛ هم خستگی در می کنیم و هم در خدمتتان هستم.
💠 سال ها از آن جریان می گذرد و امروز سوال خودم و حتی جواب استاد را از یاد برده ام و همه آن فراموش شده است، اما برخورد صمیمی و متواضعانه استاد، چنان تلنگری به روح و ذهن من وارد کرد که هنوز هم مست حرکت استاد هستم و به ایشان ارادت می ورزم
📚"اخلاق تدریس" فصل تأثیر رفتار (صفحه ی ۱٧٩)
🌐 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
(ادامه تفسیر آیه٢ سوره عنکبوت)
🔰نقش انسان در نزول بلاء
💠شداید و گرفتاری ها، ضمن آن که جنبة آزمایش و امتحان دارد و به وسیله آن ایمان و صبر مردم آزموده می شود، از نظر بررسی علل و منشأ، به خود انسان برمی گردد. از متون دینی استفاده می شود که رفتار انسان در برخورداری از نعمت و مبتلا شدن به نقمتِ الهی اثر گذار می باشد
🍃ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذِیقَهُمْ بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُون [فساد در خشکی و دریا به خاطر اعمالی که مردم انجام داده اند آشکار شده، خدا می خواهد نتیجة بعضی از اعمال آنها را به آنها بچشاند، شاید بازگردند]
🍃إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِم [خداوند سرنوشت هیچ جمعیتی را تغییر نمی دهد، مگر این که خویشتن را تغییر دهند]
🍃وَمَا أَصَابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَیَعْفُو عَنْ کَثِیرٍ [هر مصیبتی به شما رسد، به خاطر اعمالی است که انجام داده اید و بسیاری را نیز عفو می کند]
💠امام علی (ع) از پیامبر اکرم (ص) نقل می کند که فرمود: «این آیه (وَمَا أَصَابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ...)بهترین آیه در قرآن است، ای علی، هر خراشی که از چوبی بر تن انسان وارد می شود و هر لغزش قدمی، بر اثر گناهی است که از او سر می زده، و آن چه خداوند در دنیا عفو می کند گرامی تر از آن است که در قیامت در آن تجدید نظر فرماید، و آن چه را که در دنیا عقوبت فرموده عادل تر از آن است که در آخرت بار دیگر کیفر دهد
🌐 @ashora_karbala
🔰ابواب معرفت با زیارت جامعه کبیره گشوده شد
✍استاد سیدمحمدمهدی #میر_باقری
💠گشوده شدن این سطح از زیارت الامام یک اذن و تصرفی می خواهد. به نظر می آید #امام_هادی ارواحناه فداه یک چنین تصرفی را در دوران امامت خودشان کردند که باب یک مقامی از مقامات زیارت را به روی مومنین برای همیشه باز کردند؛ که در #زیارت_جامعه کبیره و در زیارت جامعه ائمه مومنین تجلی می کند
💠برای تشبیه می گویم همانطور که قرآن الفاظ نیست و البته در یک منزلتی الفاظ هم هست ولی یک حقایقی است که با قرآن نازل می شود و ابوابی به روی عالم توحید باز می شود و سیر در مقامات تا رسیدن به توحید ممکن می شود و اگر این قرآن نمی آمد به تعبیر امام(ره) این اسرار الی الابد مکتوم می ماند
💠همانطور قرآن یک حقیقتی دارد که در عوالم از جمله در عالم ما بواسطه وجود مقدس نبی اکرم(ص) نازل می شود و یک طرفش نزول قرآن است یک طرفش صعود ما است؛ یعنی امکان رفعت ما در مقامات قرآن پیدا می شود و اگر این مقامات تنزل پیدا نمی کرد، راه رفعت ما هم بسته بود. قرآن حبل متصل است؛ یعنی هر چه مقامات را طی کنید تا مقام لقاء الله این مقامات متصلاً در قرآن است و قرآن در همه این مقامات تنزل پیدا کرده است. بنابراین نزول قرآن یعنی درهایی گشوده شده است
💠امام هم همین طور است؛ یعنی امام حبل الله و سبیل الله و صراط الله است؛ انسان وقتی در وادی محبت طی طریق می کند در واقع در وادی ولایت امام است. در وادی معرفت هر چه جلو می رود وادی ولایت امام است؛ یعنی همه این حقایق در همه مقاماتش با امام تنزل پیدا کرده است. در نتیجه سیر با امام در این مقامات ممکن است
🌐 @ashora_karbala
🔰"حجاب اجباری" یا "حجاب قانونی"
⬅️دوستانی که مواجه با شبهاتی در زمینه حجاب اجباری هستند حتماً حوصله کنند و متن را مطالعه بفرمایند.
💢برخی یک سوال غلط را مطرح میکنند که ذهن را به انحراف میکشاند. چون اگر سوالها غلط مطرح شود، پاسخها هیچ فایدهای نخواهد داشت. یکی از مغالطات معروف، مغالطه "سوال مرکب" است. یعنی جمع مسائل تحت مسئله واحده. یعنی صورت مسئله سؤال مشکل دارد و تا این اصلاح نشود پاسخ دادن به آن امکان ندارد.
⬅️مسئله #حجاب_اجباری نیز از آن مسائلی است که صورت مسئله را غلط مطرح کردهاند و هرکاری کنید نمیتوانید به آن پاسخ دهید. مهمترین کار این است که صورت مسئله را درست کنید. اگر سوال شود حجاب اجباری باشد یا نباشد؟ هر پاسخی دهیم، باختهایم!
✅باید گفت شما به جای این کلمه «اجباری»، کلمه «قانونی» را قرار دهید، دیگر نمیتوانند بحث را ادامه دهند.
آیا ما چراغ قرمز اجباری، پلیس اجباری، مدرسه اجباری؛ قوانین مالی اجباری و… داریم یا نداریم؟ دقت کنید که کلمه اجبار بار منفی شدید دارد. با همین کلمه حتی میتوان مدرسه رفتن را هم زیر سوال برد.
✅سوال درست این است که حجاب قانون بشود یا نشود؟ اگر قانون شد، قانون رعایت بشود یا نشود؟ این دو سوال، دو سوال معقول است. سوال این است که حجاب باید قانون باشد یا نه؟ پاسخ این مساله بسیار واضح است و بحث کردن نمیخواهد. کشور ما یک کشور اسلامی است و طبق مادهای از قانون اساسی، قوانین کشور باید با قوانین اسلام هماهنگ باشد. اگر شما به قانون اساسی اشکال دارید، بروید و در مورد قانون اساسی دعوا کنید.
👈خیلی دقت کنید ؛ اینجا حتی رفراندوم برای حجاب هیچ جایگاهی ندارد چون حجاب یک موضوع در فروع دین است. وقتی شما اسلام را برای قوانین حکومتی پذیرفتی دیگر نمیتوانی در بعضی موضوعات آن دخل و تصرف کنی و بگویی این بند از اسلام را حذف کنید! لذا اگر قرار به رفراندوم باشد باید اساس اسلام به همه پرسی گذاشته شود که آیا ما اسلام را میخواهیم یا خیر؟ اینجا دیگر حتی کسانی که در اصطلاح جامعه بدحجاب و شُل حجاب هستند هم؛ ممکن نیست زیر بار این بروند که اسلام نباشد.
⬅️اغلب کسانی که در کشور ما بدحجاب هستند، مسلمانند و نماز میخوانند و اینگونه نیست که با اسلام مشکل داشته باشند. اما چون افراد منافق که ((فی قلوبهم مرض)) هستند دارند از این شرایط بد حجابی کمال سوء استفاده را می برند و آن را نمادی برای مخالفت با حاکمیت اسلامی قلمداد میکنند.
◀️پس دقت کردید: عبارت «حجاب اجباری» یک کلاه است که نباید بگذاریم این کلاه سرمان برود. باید بگوئیم حجاب قانونی و تمام قوانین بشری هم اجباری است. همان کسانی که دنبال آزادی هستند، آیا میپذیرند که هرکس دلش خواست از این به بعد از بیت المال بخورد و بگوید قوانین مالی اجباری هستند؟
💢لذا باید صورت مسئله را درست ببنیم. مثل هر قانون دیگری در جوامع دیگر. همه جوامع قانون دارند و باید به قانون آن عمل کنند. اگر میخواهید در آن جامعه زندگی کنید باید به قانون عمل کنید یا با اصل نظام درگیر شوید ؛ معنی ندارد که قانون باشد اما رعایت آن اختیاری باشد؛ حتی اگر قانونی را قبول ندارید هم نمیتوانید به آن عمل نکنید
⬅️این از غلطهایی است که در کشور ما ترویج میکنند و در اروپا چنین چیزی نیست. شرط عمل کردن به قانون، قبول داشتن قانون نیست. این خیلی مهم است. مثلا یک نفر اختلاس کند و بگوید من این قانون را قبول نداشتم لذا عمل نکردم؛ و شما هم حق ندارید با من برخورد کنید.
⁉️سلّمنا ؛حالا فرض کنیم جامعه اسلامی باشد ولی حجاب آن اختیاری! خوب حد قانونی حجاب برای زنان باید چه مقدار باشد؟
هیچ محدودیتی نداشته باشد ؟ همان مقدار که مردان میپوشند؟ در حد لباس رکابی و دامن کوتاه؟ در حد لباس آستین دار؟ حجاب شرعی؟ پوشیه؟ هر کدام از اینهایی که ذکر کردم یقیناً طرفدارانی دارد.
⬅️پس بهترین راه این است که هر کدام از این موارد به رأی گذاشته شود تا ببینیم کدام را به عنوان قانون همگانی قرار دهیم ! همان کاری که غربی ها کردند. البته دکتر شریعتی جملهای دارد که میگوید در جوامع سرمایه داری رایج، دموکراسی یعنی حکومت سرمایه داران. چون صاحبان رسانه، تلقی خود را به همگان القا میکنند. چون رسانه در اختیار اوست، نظر خودش را از طریق رسانه القا میکند. میخواهم بگویم آرا هم آرای واقعی نیست.
✅اما جامعه اسلامی، رأی خدا را بر رأیهای دیگر ترجیح میدهد. یعنی اگر اختلافی پیش آمد، آنجایی که خداوند قانونی را قرار داده است آن را بر نظرات شخصی افراد ترجیح میدهند. یعنی بالاخره اگر ما قبول داریم یک حداقلی از پوشش برای همگان ضروری است و در محدودهاش نظراتمان مختلف است، باید ببینیم واقعاً به عنوان یک مسلمان، نظر خدا را قبول داریم یا خیر؟
🌐 @ashora_karbala
8.safaee_harekat_F-8.mp3_101145.mp3
4.72M
🎙کلام استاد #علی_صفایی_حائری
🔰موضوع : "ضرورت حرکت الی الله"
✔️ ضرورت بینش از مهمترین عوامل ثبات در حرکت الی الله است.
برای رسیدن به مقصد باید کمبودها را شناخت. کمبودها گاهی در فرد است
گاهی در بنیاد فکری ؛ در قدرت روحی؛ در طرح کلی حرکت؛ در شناسایی مهره ها؛ در محیط و تزاحم ها و حساسیتها
8⃣[جلسه هشتم]
🕙مدت: ۱٩:٣٨
📶حجم: ۵ مگابایت
🔍با دقت بشنوید....
🌐 @ashora_karbala