💠 انتظار یک عمل است...
🔹 وقتی به ما میگویند منتظر فرج باشید، فقط این نیست که منتظر فرج نهایی باشید، بلکه معنایش این است که هر بنبستی قابل گشوده شدن است.
فرج، یعنی این؛ فرج، یعنی گشایش.
🔹مسلمان با درس انتظار؛ فرج میآموزد و تعلیم میگیرد؛ که هیچ بنبستی در زندگی بشر وجود ندارد که نشود آن را باز کرد و لازم باشد که انسان ناامید دست روی دست بگذارد و بنشیند و بگوید دیگر کاری نمیشود کرد؛ نه، وقتی در نهایتِ زندگیِ انسان، در مقابلهی با اینهمه حرکت ظالمانه و ستمگرانه، خورشیدِ فرج ظهور خواهد کرد، پس در بنبستهای جاری زندگی هم همین فرج متوقَّع و مورد انتظار است.
🔹 این، درس امید به همهی انسانهاست؛ این، درس انتظار واقعی به همهی انسانها است؛ لذا انتظار فرج را افضل اعمال دانستهاند؛ معلوم میشود انتظار، یک عمل است، بیعملی نیست. نباید اشتباه کرد، خیال کرد که انتظار یعنی اینکه دست روی دست بگذاریم و منتظر بمانیم تا یک کاری بشود.
🔹 #انتظار یک عمل است، یک آمادهسازی است، یک تقویت انگیزه در دل و درون است، یک نشاط و تحرک و پویایی است در همهی زمینهها.
♻️ #امام_خامنه_ای ۱۳۸۴/۰۶/۲۹
🆔 @ashora_karbala
🔰 قبل از اینکه به فکر مسلمان کردن دیگران باشیم، به فکر اصلاح افکار دینی خود باشیم!
✍ استاد متفکر #شهید_مطهری
🔸 بنشینیم و حساب کنیم، آیا واقعاً تفکر ما تفکر اسلامی است؟ آیا تفکر اسلامی در مغز ما زنده است یا مرده؟ فعلاً لازم نیست که زیاد دنبال این باشیم که کسی را که مسلمان نیست مسلمان کنیم.
🔸 البته منتهای آرزو این است، ای کاش چنین چیزی بشود؛ ولی آن چیزی که در درجه اول لازم است این است که فکر دینی که الان ما متدیّنها و مسلمانها و نمازخوانها و روزهگیرها و زیارتروها و حجکنها داریم، این فکری که در خود ما به حالت نیمه مرده درآمده است، به حالت کِرخ به اصطلاح درآمده است، این را زنده بکنیم.
🔸 تا اینجور نشود فایده ندارد. فرضاً اگر در اروپا هم یک عده مسلمان شوند و ما را ببینند، ممکن است پشیمان شوند و از اسلام برگردند!
📚 ده گفتار، ص۱۵٣
🆔 @ashora_karbala
76-1 اسلام،همۀ اسلام است دانشگاه فردوسی مشهد .mp3
14.92M
🎧 بشنوید | صوت سخنرانی
🎙استاد #حسن_رحیم_پور_ازغدی
🔰موضوع: "اسلام همه ی اسلام است"
این سخنرانی نقد نگاه گزینشی بر اسلام است. اسلامِ گزینشی به معنای این است که بخشی از حقیقت اسلام اتخاذ گردد و بخش دیگر کنار گذاشته شود. ابعاد مختلف اسلام مثل عقل و عشق، فقه و اخلاق و عرفان و سیاست ، فرد و اجتماع و امثالهم...
⏰ مدت: ۶۱:۵۱ دقیقه
📶 حجم: ۶ مگابایت
🗓 دانشگاه فردوسی مشهد مورخ ۱۵ خرداد ۱٣٧۶
🆔 @ashora_karbala
درس_گفتارهای_فلسفه_دین_دکتر_بهشتی.pdf
3.27M
📚 پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
"درس گفتارهای فلسفه دین"
✍مؤلف: دکتر شهید سید محمد حسینی بهشتی
📘 هدایت باید پاک، بیغرضانه و برای "خدمت به انسان" باشد نه برای "به خدمت گرفتن انسان" و برای شکفتن استعدادها و "خودیِ انسان ها" باشد نه برای "کور کردن سرچشمههای انسانی" او. نقش خدا به عنوان مبدأ هستی و آفریدگار فعال لمایُرید؛ نقش پیامبران به عنوان رهبران و راهنمایان امت؛ نقش امام به عنوان زمامدار و مسئول امت و مدیر جامعه؛ نقشی است که باید به آزادی انسان لطمه وارد نیاورد و او در تمام این مراحلِ هدایت؛ باید اختیارش انتخاب نماید. اگر این نقشها بخواهد به آزادی انسان لطمه وارد بیاورد برخلاف مشیت خدا عمل شده است.
📘 دین به عنوان آیین بهتر زیستن، پاسخگوی نیازهای واقعی بشر بوده و به روشنی به تبیین فلسفة هستی میپردازد. شناخت جهان بیرون (هستی) و جهان درون (انسان) موضوع فلسفة دین است و تکاپو در این جهت به چیستیِ فلسفه زندگی و هدف حیات پاسخ میدهد.
📘 کتاب حاضر، در ابتدا به فلسفه دین، تکامل بشری از دیدگاه اسلام و مارکسیسم پرداخته و در ادامه به آگاهی علمی، حرکت و تکامل داده را بررسی کرده و به مباحثی در باب خلقت، قرآن و تکامل انسان، انواع فرضیه های تکاملی خلقت، انسان و اختیار، نهضت های جهانی اسلام، سیر تکامل هستی پرداخته است. نظم عادل اجتماعی، پیروزی نهایی حق، جهانی بودن نهضت، وحی، ساختن سلول زنده، در خصوص پیدایش انسان و … مورد بررسی و توجه قرار گرفته است.
🆔 @ashora_karbala
🔰 کنار گذاشتن خدا
✍ #امام_موسی_صدر
🔹 تمدن مادی خدا را كنار گذاشت و نادیده گرفت. خدا را انكار نكرد، به فلسفۀ الحادی رو نیاورد. تمدن غرب ادعا نكرد که خدا وجود ندارد و فلسفۀ مادی را مطرح نكرد، بلكه خدا را كنار گذاشت؛ گفت ما را به ماوراءالطبیعه چه كار؟ دیرزمانی است كه دیگر ماوراءالطبیعه در زندگی مادی ما اثرگذار نیست
🔹 بدین ترتیب، عُنصر ایمان به خدا و بی نهایت را از آزمایشگاه و كتاب و كلاس و مدرسه و روابط حاكم بر جامعۀ واحد حذف كردند. تنها در كلیسا و مسجد به خدا میدان دادند؛ خدای خود را در مساجد و كلیساها زندانی كردند و وقتی از كلیساها بیرون می آمدند خدا را رها می كردند. گویا خدا هیچ تحرك بخشی ندارد و بر دانش و مدرسه و جامعه و اقتصاد و سیاست آنان تأثیر نمی گذارد
🔹 آنان درصدد برآمدند که این حذف خسارت بار و نگرانی های ناشی از نادیده گرفتن موجود بی نهایت و احساس وحشت و تنهایی انسان در نتیجۀ دوری از خداوند را با دانش جبران كنند. گفتند با دانش تحلیل می كنیم، پاسخ می دهیم، زندگی می كنیم و به دانش تكیه می كنیم. زندگی عادی ما گواه این امر است
🔹 انسان معاصر خدا را كنار گذاشت و او را نادیده گرفت. از این رو، احساس نگرانی به سراغ او آمد، چرا؟ زیرا دانش و صنعت و فلسفه و ادب و هنر و اخلاق و هر آنچه ساختۀ دست انسان است، در حال تكامل و تحول است و در نتیجه، ناپایدار و لرزان است و انسان نمی تواند بر چیزی تکیه کند كه لرزان و سست باشد. از این رو، انسان آشفته و نگران ماند، چون نیازمند تكیه زدن بر چیزی است كه دل او را آرام كند و به او ثبات ببخشد
📚 گام به گام با امام ج ٢ ص٢۴۶
🆔 @ashora_karbala