🔰 راه فهم معارف و رسیدن به مقامات عالی...
✍ آیت الله سید رضا #بهاء_الدینی
💠 راه رسیدن به این مقامات عالی انسانی؛ که حدّ نهایت ندارد؛ در سایه بندگی است. انسات به میزانی که حرکتش الهی شود و خالص گردد، به خدا و اولیای او نزدیک می شود.
💠 همچنین اگر می خواهید موفق به درک و فهم کلمات انبیاء؛ کتاب خدا؛ کلمات نهج البلاغه و کلمات صحیفه سجادیه شوید؛ باید مزکّی شوید. اگر مزکیّ شدید درک می کنید. آنچه را متکلم اراده کرده است؛ معلوم نیست بفهمید؛ لکن مصادیق مفاهیم به اختلاف نفوس؛ مختلف است. قرآن می گوید" لا یَمَسُّه الّا المُطَهّرون" کتاب عزیز را غیر از انسان مطهر نمی تواند بفهمد. فهم حکیمانه می گوید: مراد از مطهر؛ مطهر از پلیدی هاست. مطهر از رذایل نفسانی و مطهر از شرک است. تا زمانی که انسان از این رذائل طهارت پیدا نکند و پاک نشود؛ با کتاب خدا آشنا نمی شود. درک فقهی می گوید: " لا یَمَسُّه الّا المُطَهّرون" یعنی تماس بدنی و اعضاء و جوارح؛ یعنی بی وضو نمی توان دست به قرآن بزنی. این هم مطهر است. طهارت از ارجاس تطهیر است.
💠 ما نیز یک وقتی دیدیم این علوم ظاهری ما را اشباع نمی کند؛ اینها صناعت است و با آن کار دل درست نمی شود. آن علمی که در ارتباط مستقیم با تقوای الهی است " و اتقوالله و یعلمکم الله" او را باید بدست آورد.
📚 دریای عرفان؛ ص ٢٨
🆔 @ashora_karbala
🔰وقتی كارهای ما بر ضدّ خودمان میشود
✍استاد #اصغر_طاهر_زاده
🔹 این یك قاعده است كه انسان به اندازه اى كه صحیح فكر كند، صحیح عمل میكند. بههمین جهت، آنهایى كه خیلى كار میكنند ولی کم فكر میكنند عملاً كارهایشان بر ضدّ اهدافی که دنبال میکنند، نتیجه میدهد، چون فکر نمیکنند چگونه در ابتدای کار، راهکارهای رسیدن به نتیجهی مطلوب را پیدا کنند.
🔹در حمامهاى قدیم، دلاّكهایى بودند كه سر افراد را مى تراشیدند، یكی از آنها وقتى تیغاش كُند میشد، به تیغ فشار میآورد تا با فشاری که به آن تیغ میآورد و با صرف نیروی بیشتر، سر طرف را بتراشد، درنتیجه پوست سر آن فرد بیچاره كنده مى شد. یكبار شخصى به آن دلاّك گفت: آقای محترم! یك تیغ نو بخر و سر مردم را درست بتراش! دلاّك گفت: چرا پول بدهم تیغ بخرم، نان میخرم و مى خورم تا زورم زیاد شود و بتوانم به تیغ نیروی بیشتر وارد کنم.
🔹در بعضی موارد مَثَل ما، مَثل آن دلاّك است؛ چون عقلمان به كارمان نمى رسد و سعی نمیکنیم به راههایی فکر کنیم که بهتر به نتیجه میرسیم، دائماً كار مى كنیم و در نتیجه دچار مشكلات بیشترى میشویم و باز براى رهایى از این مشكلات، بهجای اینكه ریشهی مشكلات را پیدا كنیم، باز بیشتر كار مى كنیم، آنوقت سراسر زندگیمان مى شود پریشانى و پراكندگى. شوماخر میگوید: "غفلت از خردمندى، تا بدان پایه رسیده كه ما همواره مى كوشیم كه یك بیمارى را با تشدید علّتهاى آن شفا دهیم"
📚 جوان و انتخاب بزرگ؛ ص ۱٩
🆔 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 چالش اساسی انقلاب ما چیست؟
🎬 #امام_خامنه_ای
🔻چالش انقلاب ما دعوای دو حزب سیاسی با هم و یا دعوای زید وعمر نیست. این سهل اندیشی و سهل انگاری است.
✔ چالش اساسی انقلاب ما نظم نوین برای بشریت است.
🆔 @ashora_karbala
6_1.mp3
9.68M
🎧 بشنوید | صوت سخنرانی
🎙استاد سید محمدمهدی #میر_باقری
🔰 موضوع: "تمدن نوین اسلامی"
تبیین مبانی گفتمان تمدن نوین اسلامی/ فلسفه تاریخ و قواعد حاکم بر سیر جریان حق و باطل و اختلاط آنها در این عالم
☑️ فلسفه تاریخ از مبانی اندیشه کلان و تمدن اسلامی است که نگاهی به قواعد کلیه تاریخ و بدء و ختم و قواعد سیر تاریخ عالم می اندازد و ثمرات متعددی بر این مسئله از جهت فرهنگی و هدایتی و برنامه ریزی بار خواهد شد.
☑️ در ادبیات دینی دو جریان اجتماعی و تاریخی حق و باطل بر محور اولیاء حق و باطل وجود دارد که از عوالم قبل شروع شده و در این عالم به یک اختلاط و مسائلی رسیده است و این جریان تجمیع اراده ها در عوالم بعدی هم سیر خود را خواهند داشت و البته تفکیک خواهد شد.
☑️ البته باید توجه داشت که حضور اراده ها در این جریان مشاع و سطح تاثیرگذاری آنها یکسان نبوده و بالاترین اراده ها از آن اولیاء الهی است که تصرفات تاریخی دارند لذا در تحلیل واقعه ای مثل عاشورا باید امام را تصرف تاریخ لحاظ کرد نه تصرفی در سطح سیاست دوره خودشان که این تحلیلی ناقص خواهد بود.
☑️ امداد خداوند به جریان باطل و اختلاط در این عالم بشکل دارایی آنها از ظاهر دنیا و تمدن پرجلوه مادی و نیز ابتلائات سنگین و سختی های جبهه مؤمنین خواهد بود و این دو امر بزرگ ترین شبهات علیه جریان حق و رهزن بسیاری شده است که معارف از این مسئله پرده برداری و حقیقت و راه کار برون رفت از آن را آشکار کرده است.
6⃣ جلسه ششم
⏰ مدت: ٧٢:۱۰ دقیقه
📶 حجم: ٩ مگابایت
🗓 در جمع نخبگان استان البرز
به تاریخ ٨ مهرماه ٩۵
🆔 @ashora_karbala
نظریه سیاسی اسلام.pdf
3.69M
📚 پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
"نظریه سیاسی اسلام"
✍مؤلف: استاد محمد تقی مصباح یزدی
📙 مقصود از فلسفه سياسى اسلام در اين مباحث، تبيين نظريه اسلام در باب حكومت و سياست است و از آنجا كه موضوعاتِ در اين زمينه بسيار گسترده است، ناچار بايد مباحثى گزينش شود كه بيشتر مورد نياز جامعه است. به اين منظور حضرت استاد مصباح يزدي بيشتر بحثهايى را مطرح ميكنند كه ناظر به شبهات و سؤالات روز جامعه است.
📖 لذا مباحث اصلى كتاب از اين قرارند: آيا دين، در زمينه سياست و حكومت نيز ديدگاه و نظريه خاصى دارد؟ آيا نظريه سياسى اسلام، تأسيسى است و اسلام حرف تازهاى در سياست و حكومت دارد، يا امضايى است، و يكى از اشكال حكومت و سياست بشرى را به رسميت ميشناسد؟ ماهيت حكومت اسلامى چيست؟ آيا از نوع تئوكراسى (حكومت خدايى، آنچنانكه در مسيحيت مطرح است)، ديكتاتورى، يا دموكراتيك است، يا ماهيت ديگرى دارد؟ اركان حكومت اسلامى كداماند؟ شكل حكومت اسلامى چگونه است؟ نقش مردم در حكومت اسلامى چيست؟ مباحث تاريخى در باب حكومت اسلامى؛ سير تشكيل حكومت اسلامى در طول تاريخ و...
📙 با توجه به اهميت کتاب مزبور، هر دو مجلد آن با عنوان «النظريه السياسيه فيالاسلام» توسط آقاي خليل عصامي الجليحاوي به زبان عربي و همچنین با عنوان «Islamic Political Theory» توسط منصور لیمبا به زبان انگلیسی ترجمه و به همت مجمع جهانی اهلبیت (ع) چاپ شده است.
📙 و تا حد ممکن سعی بر این بوده که در این کتاب با مراعات زبان محاوره و گفتگوی عمومی و پرهیز از اصطلاحات آکادمیک؛ زمینه برای برای استفاده بیشتر عموم جامعه فراهم گردد.
🆔 @ashora_karbala
🔰اولویت با کدام است؟ نجات از مرگ یا رفع شبهه؟
✍ استاد آیت الله #مصباح_یزدی
🔶 شخصي نزد امام حسن عسکري(عليه السلام) آمد و گفت: اي آقاي ما، اگر يکي از برادران شيعه ما در دست کفار اسير شده، جانش در خطر باشد؛ از سويي ديگر شخصي از شيعيان گرفتار يک فرد بدانديش و گمراه شده که البته نميخواهد او را بکشد، ولي شبهههايي القا ميکند که ايمانش ضعيف شود، نجات دادن کدام يک ارزش بيشتري دارد؟ گرچه شايد براي رهايي شخص اول خود به خطر افتاده، کشته شوم، رهايي شخص دوم تنها نيازمند فرصت و نيرويي است که نگذارم عقيدهاش دگرگون و ايمانش زايل شود، با آنکه خودش سالم و حتي به دور از زيان مالي و جاني است. امام در پاسخ فرمودند: آيا ميداني اين دو قلمرو چقدر با هم تفاوت دارند؟ آن مرد گفت: آمدهام از شما بپرسم در ميان اين دو راه تکليفم چيست.
🔶 امام(عليه السلام) فرمودند: در کنار دريايي ايستادهاي، گنجشکي در دريا افتاده و در حال غرق شدن است؛ در کنارش هم مؤمني شريف و ارزشمند در آب غوطه ميخورد و هر لحظه امکان دارد در آب غرق شود. بايد کدام را نجات دهي؟ ثواب کدام بيشتر و نجات کدام مقدم است؟ اگر آن پرنده را برهاني، آن ديگري که انساني شريف است خفه ميشود. مرد پاسخ داد: بسيار روشن است. البته بايد آن شخص را نجات دهم؛ زيرا آن پرنده در برابر چنين انساني ارزشي اندک دارد. امام فرمودند: به همان اندازه که نجات آن مؤمن بر نجات آن پرنده کوچک برتري دارد، حفظ ايمان يک انسان از امواج شبههها بر نجات مسلماني که تنها از نظر بدني و جاني در دست کفار اسير است و هر لحظه امکان دارد کشته شود، برتري دارد.
🔶 حضرت نفرمودند چون امام هستم و چنين ميگويم، بايد تعبداً و بدون چون و چرا بپذيري، بلکه با استدلال، ذکر مثال و مقايسه کاري کردند که آن شخص با فکر و خرد خود اهميت موضوع را درک کند.
📚 آفتاب مطهر؛ فصلششم: سدي در برابر سيل تحريفات و شبهات ص ۱٣۴ و ۱٣۵
🆔 @ashora_karbala
💠 نزدیکترین راه رسیدن به خدا...
✍ آیت الله #جوادی_آملی
🔸 این از غُرر بیانات امام عسکری(ع) است که "إِنَّ الْوُصُولَ إِلَی اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ سَفَرٌ لَا یدْرَكُ إِلَّا بِامْتِطَاء اللَّیلِ" یعنی همه کارهای ما باید "قربةً الی الله" باشد؛ و حضرت جریان "قربةً الی الله" را تبیین میکند که انسان میتواند به خدا نزدیک بشود و اگر نزدیک شد، جزء مقرّبان خواهد بود و اگر جزء مقرّبان بود بسیاری از اسرار عالَم برای آنها روشن میشود
🔸 #امام_عسکری(ع) فرمود: راه رسیدن و "قُرب الی الله" فراوان است، ولی بهترین، نزدیکترین و آسانترینش نماز شب است؛ یک مسافر به هر حال رهتوشه میخواهد، رهتوشهاش را قرآن مشخص کرد: ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوَی﴾ مگر میشود مسافر بدون زادراه حرکت کند؟! فرمود: تقوا زاد راه است، اما هر مسافری سواره نیست، زادِ راه دارد، هر انسان پارسایی سواره نیست، بعضیها باتقوا هستند ولی پیادهاند، لنگان لنگان میروند، بعضیها باتقوا هستند سواره میروند.
🔸 حضرت فرمود این راه را بخواهید لنگان لنگان بروی به مقصد رسیدن شما بسیار سخت است، یک مَرکَب خوب تهیه کن که تو را سریع برساند. فرمود وصول به خدا بدون مرکَبِ "نماز شب" ممکن نیست؛ برای اینکه زودتر و بهتر به این سفر خاتمه دهی و به مقصد برسی، تنها راه آن نماز شب است.
🔸 البته كسی كه جوان است یا سالمند است سحرخیزی برای او دشوار است مقداری از نماز شب را میتواند قبل از نصف شب بخواند و برخیها هم میتوانند همه نماز شب را قبل از نصف شب بخوانند؛ ولی این مركب را باید تهیه كرد.
🔻 درس اخلاق ٩۵/٩/۱٨
🆔 @ashora_karbala
🔰آيا كلوخ انداز را پاداش سنگ است؟
✍آیت الله شهید #دستغیب
🔹آنچه در ضرب المثل عاميانه است كه جواب فحش، فحش است، يا كلوخ انداز را پاداش سنگ است؛ به هيچ وجه صحيح نيست. پاسخ درّندگى، درّندگى نيست، اگر تو هم فحش دادى، مثل او مى شوى، پس فرق آدم و حيوان چيست؟ او به مقتضاى حيوانيتش فحش داد، تو هم به مقتضاى انسانيت خوددارى كن تا اينكه او را ادب نمايى.
🔹در كتاب معراج السعاده مرحوم نراقى گويد: اگر كسى به ديگرى فحش داد، حق ندارد در مقام پاسخ، او نيز فحش دهد وگرنه مصداق اين كلام خواهد شد كه: "المتسابان فى النار"؛ دو نفرى كه يكديگر را سب كردند و دشنام دادند، هر دو در آتشند. هر دو فحش دهنده، جهنمى هستند هر چند: "البادى منهما اظلم" كسى كه شروع كرده، ستمگرتر است، ولى طرف هم كه پاسخش را مى دهد، ستمگر مى باشد.
🔸 فحش ناشى از جهت خشم و حيوانيت است؛ از هر طرف كه باشد. آنگاه مى فرمايد: (يا در برابر فحش سكوت باشد يا اگر مى خواهد پاسخ دهد، بايد خيلى مواظب باشد دروغ و تهمت و قذف نباشد. و اگر بخواهى كلمه اى بگويى كه از اين آفات محفوظ باشد، بگو (اى جاهل یا ای احمق !) چون عين واقع است، هم پاسخ داده اى و هم دروغ نگفته اى و درّندگى هم نكرده اى، كيست كه جاهل نباشد و از حماقت خالی باشد؟!
🔸 حلم و بردبارى ، كار انسان است، حيوان از حلم خبر ندارد، چه مى فهمد كه حلم چيست. آيا من و تو آن را مى فهميم؟ اگر تنها خشم داشته باشيم با حيوان چه فرقى داريم؟ اما اگر حلم ورزيديم، صفت انسانيت را به كار برديم، مى خواهيم راه آدميت و نجات از خويهاى حيوانى را پياده كنيم.
📚 اخلاق اسلامی؛ ص ۱٣۴
🆔 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰قرن؛ قرن اسلام است و کانون اصلی اش هم این جاست. آینده از آن شماست
🎬 #امام_خامنه_ای
🔻 عزیزان من؛ استقامت یعنی ایستادگی کردن. ادامه دادن؛ راه را دنبال کردن؛ متوقف نشدن! این رمز کار است. بابد پیش برویم. این حرکت، حرکت موفقی است؛ چون آفاق روشنی دارد؛ و این ملت ایستاده است.
🔻این قرن، قرن اسلام است. این قرن، قرن معنویت است. اسلام؛ عقلانیت را و معنویت را و عدالت را مجد و شکوه امت مسلمان را به ملتها هدیه می دهد؛ اسلامِ عقلانیت، اسلامِ تدبر و تفکر، اسلامِ معنویت، اسلامِ توجه و توکل به خدای متعال، اسلامِ جهاد، اسلامِ کار، اسلامِ اقدام؛ اینها تعالیم خدای متعال و تعالیم اسلامی است به ما.
🆔 @ashora_karbala
7.mp3
10.63M
🎧 بشنوید | صوت سخنرانی
🎙استاد سید محمدمهدی #میر_باقری
🔰 موضوع: "تمدن نوین اسلامی"
تبیین مبانی گفتمان تمدن نوین اسلامی/ جریان اختلاط حق و باطل و تفکیک آنها بوسیله رسولان الهی
☑️ فلسفه تاریخ نگاه کلی به جریان عالم دارد و ابتدا و انتهای آن را روشن کرده و مسیری که عالم طی می کند را روشن می کند. این نگاه در ادبیات دینی گاهی با ادبیات تفکیک بیان شده است که جریان حق و باطل اختلاطی پیدا کرده اند و در مسیری که درگیری و ابتلائات است تفکیک رخ خواهد داد.
☑️این مسیر به ظهور و اظهار دین و اتمام نور ختم می شود و مسیر آن هم تلاوت حضرت بر کتب قیمه است و انتهای این تفکیک هم در عوالم بعدی به خلوص محض و بهشت و جهنم ختم می شود....
7⃣ جلسه هفتم
⏰ مدت: ٧٨:۵۴ دقیقه
📶 حجم: ٩ مگابایت
🗓 جمع نخبگان استان البرز در تاریخ ٢٩ مهر ماه ٩۵
🆔 @ashora_karbala
صدحاشیه بر گام دوم.pdf
3.39M
📚 پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
"جهاد تمدنی جوانان" صد حاشیه بر بیانیه گام دوم انقلاب؛ با ترسیم هندسه بیانیه و تحلیل آن؛ برگرفته از بیانات #امام_خامنه_ای
✍مؤلف: حسین بغدادی
📘 قصد بر این بوده تا این نسخه فشرده به شکل یک "درسنامه بیانیه" در آورده شود. لذا شرح و بسط بیشتر و دقیقتر محتوای بیانیه با گزینش و استفاده از متون کلیدی رهبر انقلاب تا پیش از صدور بیانیه می باشد. یعنی متن بیانیه؛ از زبان مقام معظم رهبری شرح و تفسیر می شود؛ تا کسی در دام تحلیل های تحمیلی و یا ابهام های متنی گرفتار نشود. به همین دلیل تمرکز کار در این نسخه روی گزینش نقاط حساس و مهم و یا پر ابهام بیانیه بود تا به کمک دیگر بیانات مقام معظم رهبری آن ابهام ها رفع گردد.
📘 بنابر این برای درک بهتر روح حاکم بر بیانیه در ابتدای آن به کمک یک نمودار و چند توضیح کوتاه به ترسیم «هندسه بیانیه» اقدام نموده و در انتها نیز طی ده گام به «تحلیل بیانیه» پرداخته است. از حیث محتوا نیز حاشیههای بیانیه به سه دسته تقسیم میشوند، یک دسته تکرار متن، یک دسته تشریح متن و دسته سوم نیز مکمل متن هستند. و هدف آن بوده که با حاشیههای دسته اول نشان داده شود که اندیشههای بیانیه گام دوم به طور مکرر در گام اول نیز توسط مقام معظم رهبری بیان شده که در واقع محکمات انقلاب و اندیشههای مستمر و لا یتغیر ایشان میباشد.
📘 نکته دیگر اینکه؛ تمرکز بر تحلیل بیانیه در بستر نظام فکری ایشان می باشد و پرداختن تفصیلی به راهبردها و راهکارهای عملیاتی و تحقق توصیه ها کاملا مد نظر قرار گرفته است.
🆔 @ashora_karbala
🔰انتظار چیست؟
✍ #امام_موسی_صدر
🔸 عقیدۀ به مهدویت، مؤمنان را واداشته است تا همواره در آمادگی کامل بهسر برند. ما به انتظار ایمان داریم. انتظار چیست؟ انتظار به معنای آمادگی است. اگر اکنون شما با کسی قراری داشته باشید و موعد شما ساعت نُه صبح باشد، و به خانهاش بروید و ببینید که وی هنوز روی تختش دراز کشیده و برنخاسته است و لباسش را نپوشیده و آمادۀ بیرون رفتن نشده است، آیا چنین شخصی میتواند بگوید که من منتظر شما بودم؟ این انتظار نیست.
🔸 انتظار یعنی اینکه شخص در لحظۀ مشخص آماده باشد و نه اینکه شما در را بزنید تا او آماده شود. این مفهوم درست انتظار است. در ادعیهای که دربارۀ مهدی وارد شده و از جمله در دعای عهد این امر واضح و روشن است، چندانکه گویی وی شمشیرش را کشیده است. شخص منتظر باید آمادۀ خروج باشد.
🔸 به یاد میآورم که در زمان کودکیام در شهر مشهد خراسان ساکن بودیم. پدرم که از علمای بزرگ بود، شمشیری بلند داشت -در آن زمان کلاشینکف وجود نداشت- اکنون باید کلاشینکف داشته باشیم. مؤمنان همواره آمادۀ قیام بودهاند. مفهوم انتظار همین است، نه آنکه ما کاری نکنیم و منتظر بمانیم تا امام زمان بیاید و همه چیز را اصلاح کند. این انتظار نیست. چنین فهمی از انتظار همانند تحریفی است که در مفاهیم اسلامی دیگر رخ داده است. عقیدۀ مهدویت مبتنی بر امید و آمادگی است. عقیدۀ درست مهدویت این است.
📚 مسیره الامام السید موسی الصدر؛
ترجمه مجید مرادی صفحه ۴٩۶
🆔 @ashora_karbala