🔰توجه به توده مردم نه حزب و گروه خاص و بیان علت این امر
🔹توصیه های امیرالمؤمنین (ع) به مالک اشتر در بیان #امام_خامنه_ای
🔸[اجمعها لرضى الرعیة]
توجه کن كارى كه انتخاب مىكنى، #رضایت_مردم را با خودش داشته باشد. «رعیت» به مردم اطلاق مىشود؛ یعنى كسى كه مراعات او لازم است. یعنى توده ى مردم و عامه ى مردم؛ نه گروههای خاص. تكیه ى امیرالمؤمنین و پیغمبر و قرآن هم روى همین مجموعه هاى عمومى مردم است؛ همین چیزى كه خواصِ خاصِ خرج كنِ امروز با طرح آن در مسائل سیاسى و اجتماعى مخالفند و اسمش توده گرایى و پوپولیسم است.
🔸 اینكه جماعت و حزب و گروه و دسته ى خاصى را انتخاب كنید و اینها بشوند محور تصمیم گیرى و محور كار و طبعاً محور خِیرات، خیلى خوش خیالى است. اینكه آدم خیال كند جماعت خاصى محور تصمیم گیرىاند، كارها را آنها مىكنند، انتصابها را آنها مىكنند؛ اما وقتى نوبت تقسیم غنایم مىشود، خودشان را زاهدانه كنار مىكشند و مىگویند نخیر، بروید بدهید به مردم، دیدیم و تجربه كردیم كه اینطورى نیست؛ منطقاً هم اینگونه نیست.
🔸 بعد حضرت استدلالى دارد كه خیلى عجیب و جالب است. مىفرماید:
«فان سخط العامة یجحف برضى الخاصة»؛ ملاك و مناط و معیار و میزان كار، رضایت و عدم رضایت عامه ى مردم است. چرا؟ چون اگر عامه ى مردم ناراضی باشند، رضایت و خشنودى گروه هاى خاص از تو بكلى پامال مىشود و از بین مىرود. اى بسا جماعتى به اسم روشنفكر و نخبگان سیاسى، طرفدار حكومت و حاكمى هستند، اما عامه ى مردم ناراضىاند؛ این نارضایىِ عمومىِ مردم، خشنودى و رضایت آن جماعت ویژه را لگدمال مىكند و از بین مىبرد؛ كمااینكه دیدیم همین كار را كردند.
۱٣٨۴/٧/۱٧
♻️ادامه دارد....
🆔 @ashora_karbala
🔰 چند فرقه کارشان عبرت است.
✍علامه ذوالفنون #حسن_زاده_آملی
🔹آقاى عزيز چند فرقه شب و روز كارشان سر تا پا عبرت است ولى خودشان اغلب و اكثر بى خبر
يكى از آنها اين دعاگو كه همواره با كتاب و سنت و محراب و منبر و حرف بهشت و جهنم و امثال اينگونه امور
است ولى گويا برايش فقط صنعت و بازار است از هزار حرفها و كر و فرها و امر و نهى ها يكى را اگر در خودش
پياده مى كرد اكنون مى بايستى چون ملائكه اولى اجنحه باشد
🔹دوم اطبا و دكترهاى داروساز؛ كه مى بينند اين همه بيمارهاى گوناگون از درد مى نالند و براى معالجه امراض جسمانى خودشان تا چه حد در اضطراب و ناراحتى هستند و با چه حرص و
ولع به اطباء رجوع مى كنند و با چه اشتها دارو مى خرند و مى خورند نه آنان در راه چاره بيماريهاى روانى خودند و
نه اينان؛ هم پزشك بيخبر است و هم بيمار؛ هم طبيب مريض است و هم مريض.
گر مسلمانى از اين است كه حافظ دارد
آه اگر از پى امروز بود فرداى
🔹 ديگر گوركن ها كه پشت هم روزانه چه قدر مرده ها را در قبر مى گذارند و خودشان چه قدر قساوت و غفلت دارند. گويا اين گونه شغل هاى بنده و جنابعالى و گوركن قساوت و غفلت مى آورد و انسان بدانها معتاد مى شود.
🔹 شايد افرادى باشند كه نگذارند دوست عزيزم به فكر خود باشد؛ و يا اقتضاى عصر اجازه نمى دهد؛ و يا آقا خيال
مى كند اگر خويشتن را دريابد چه خواهد شد؟! نه مزاحم كارت هست نه مانع بازارت؛ اينكه هستى و هر چه دارى و
البته هزار بار از آن بهتر خواهد شد بلكه بالاتر بالاتر بالاتر؛ باز هم بالاتر بالاتر بالاتر؛ باز هم بالاتر بالاتر بالاتر.
📚 نامه ها برنامه ها ص ۴٢
🆔 @ashora_karbala
🔰 زن متدین کسی است که "تقابلِ نظامِ کفر با نظام اسلام" را بشناسد و تعیینِ موضع کند.
✍ #سید_منیر_الدین_حسینیِ_هاشمی
🔸ما درباره زنِ متدین چه تصویری ارائه میکنیم؟ زن متدین کسی است که بتواند "روبهرو بودنِ روابطِ نظامِ کفر با نظام اسلام" را بشناسد و بتواند تعیینِ موضع کند و بتواند در تنظیم کارِ خود در خانه نسبتبه این امرِ مهم، تبیین منطقی داشته باشد و با شوهرش مشارکت کند.
🔸او باید بتواند متناسب با کاری که شوهرش نسبت به وظایف مردانه دربینِ مردها انجام میدهد او نیز در بینِ زنها، نسبت به وظایف زنانه، آن وظیفه را دنبال و تعقیب کند؛ یعنی هردو، عضو یک حزب به نام "حزبالله" باشند؛ یعنی توسعه اسلامی را میفهمند و دنبال این هستند که ببینند در توسعه اسلامی باید چه نقش سیاسی، فرهنگی و یا اقتصادی داشته باشند و مسئولیت آنها چیست. (۱۳۷۸)
🆔 @ashora_karbala
🔰در این دوره برای شما کافی نیست که فقط مادرانی شایسته باشید.
✍ #امام_موسی_صدر
🔹 دین شما دین «به چالش کشیدن» است؛ دین مبارزه است؛ دین حرکت پیوسته و آرمانگرایی همیشگی است؛ دین ورود به ژرفای زندگی و میدانهای مبارزه در طول زندگی است. پس جای شگفتی نیست که شما از این آموزهها و از این گذشته، توشهای فراوان و عمیق برگرفتید و به راه افتادهاید.
🔹در این دوره برای شما کافی نیست که فقط مادرانی شایسته باشید. شاید اگر در زمانی دیگر بودید، برای شما به همین بسنده میکردیم، ولی اکنون امت شما با مرگ و زندگی دست و پنچه نرم میکند. امت شما با طمعورزیهایی روبهروست که نظیر آن را در تاریخ سراغ نداریم. در چنین شرایطی باید بیش از زن عادی در شرایط عادی، کارآمدی داشته باشید. باید تلاش خود را چندین برابر کنید تا این تهدید را از امت خود بزداید و امت خود را از نابودی نجات دهید.»
📚 گام به گام با امام موسی صدر؛ ج ۱۱؛ زن و چالشهای جامعه
🆔 @ashora_karbala
4.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 ببینید | سرو سرفراز
▫️"بررسی جایگاه و نقش اجتماعی زنان در قبل و پس از انقلاب"
🆔 @ashora_karbala
زن در تاریخ و اندیشه اسلامی.pdf
حجم:
3.16M
📚 پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
"زن در تاریخ و اندیشه اسلامی"
✍ مؤلف: فتحیه فتاحی زاده
📙 زن در فرهنگ سازي جوامع بشري تأثیر بسزایی داشته و دارد. بر این اساس هماره مورد گفت وگوي اندیشمندان جهان بود و
در این راستا پژوهشگران مسلمان نیز در عرصه هاي گوناگون علمی و دینی به آن پرداخته اند. اسلام در هر شرایطی بر آگاهی، بیداري، آزادگی، انتخاب و خلاقیت زن، تاکید می ورزد و هرگز نگاه ابزاري به زن راچه به نحو تفریطی یا افراطی،
برنمی تابد.
📙اسلام به زن نگاهی عبادي - خلیفه اللهی - دارد. ازاین رو، به زن توصیه می کند که گوهر وجودي خویش را ارزان معامله ننماید. متأسفانه هم اکنون شاهد وضع رقت بـار زنان در برخی جوامع هستیم که نسبت به امور آموزشی،
پرورشی، سیاسی و اجتماعی به ویژه دینی _ اخلاقی آنان اهتمام جّدي صورت نمی گیرد.
📙 نویسنده نگاهی گذرا به وضع زن در رویکرد افراطی و «فمینیستی» با عنایت به چگونگی شکل گیري این اندیشه و آسیب شناسی آن و پیآمدهاي این جریان دارد.
همچنین بررسی مبانی شخصی زن از دیدگاه اسلام بـا توجه به خلقت،حقوق و تعالی او از نظر اسلامی مورد اهتمام این
پژوهش است.
📙 نویسنده با پذیرش تفاوت هاي بین زن و مرد، چگونگی این تفاوت ها و نیز راز و رمزهاي آن را بیان کرده است. نگارنده با
طرح سؤال بنیادین جایگاه شایسته و بایسته زنان و عوامل آسیب زاي آن، عللت تنزّل شخصیت و مقام زن درجوامع اسلامی را
بررسی و سپس با ارایه نمونه هایی ازشخصیت مطلوب زن از منظر اسلامی به بحث تجلی شخصیت زن در تاریخ پیامبران رو
آورده است.
🆔 @ashora_karbala
10.mp3
زمان:
حجم:
13.53M
🎧 بشنوید | صوت سخنرانی
🎙استاد سید محمدمهدی #میر_باقری
🔰 موضوع: "تمدن نوین اسلامی"
تبیین مبانی گفتمان تمدن نوین اسلامی/ تاثیر اراده جمعی در شکل گیری جامعه حق و باطل/ نظام طولی حقوقی عالم و جایگاه انسان در آن
☑️ جامعه، یک امر واقعی است. انسان ها یک روابط حقیقی با همدیگر دارند که این روابط، اصلاً اعتباری نیست؛ یعنی هم ارواح هم افکار و هم حوزه رفتار انسان ها با هم مرتبط است و از ارتباط حقیقی ای که بین اینها برقرار می شود، یک واقعیتی اتفاق می افتد. یک مجموعه ای از اراده ها حول یک ولی ای جمع می شوند، به او تعلق خاطر پیدا می کنند.
☑️ امت ها کارکرد مشترک و ثواب و عقاب مشترک دارند و این تا قیامت هم ادامه دارد؛ منتهی در قیامت امت خیر از امت شرّ بر محور امام خیر و امام شرّ و ائمه نور و ائمه نار از هم جدا می شوند.
☑️ بدون اله در عالم هیچ نظام حقوقی که بتوان به آن ملتزم بود و دارای ارزش باشد وجود ندارد. اصل میل به قرب، به عنوان حق موجودات در وجود مقدس نبی اکرم و اهل بیت(علیهم السلام) است. بقیه عالم، تعلق شان به خدای متعال از طریق تعلق به اهل بیت است..
🔟 جلسه دهم
⏰ مدت: ۱۰۰:۵٢ دقیقه
📶 حجم: ۱٢ مگابایت
🗓 جمع نخبگان استان البرز در تاریخ ۱۴ بهمن ٩۵
🆔 @ashora_karbala