92-8-8.mp3
5.99M
🎧 بشنوید | صوت سخنرانی
🎙استاد آیت الله #مصباح_یزدی
🔰 موضوع: " از موانع شناخت حق؛ پيروي کورکورانه از اکثریت است؛ حق را باید جستجو کنیم و بیابیم"
☑️ در اينجا پرسشی مطرح است که آیا عدم قبول گفته اکثريت به معنای حجیت نظر اقليت نيست؟ وقتي پيروي از اکثريت درست نيست ناچار بايد از اقليت پيروي کنيم، آیا اين درست است که بگوييم بايد در هر موضوعي به گفته اقليت عمل کنيم؟! اين سخن يک مغالطه بسیار بچهگانه است. در اين بحث مفروض ما اين نيست که ما يک نظر اکثريت داریم و یک نظر اقليت؛ و هيچ چيز ديگر نيست و در ديگر جهات مشترک و مساويند. در این جا که دو گروه اکثريت و اقليت، في حد نفسه صلاحيت اظهارنظر در مسألهاي را دارند، و افراد نیز هيچ امتيازي بر یکديگر ندارند، قبول نظر اقلیت مذموم است و ما هم این را قبول داریم.
☑️ مفروض اين است که ما دنبال حق هستيم و کساني ـ هرچند در اقليتاندـ حق را يافتهاند و بر اعتبار نظر خود دليل دارند. در مقابل، اکثريت قرار دارند که یا به دنبال حق نرفته و فقط به ظن اکتفا کردهاند و يا به دلايلي اصلا دنبال حرفهاي باطل رفتهاند. در چنين شرایطی است که پیروی از اکثريت مذموم است.
☑️ حرف ما نیز همين است که از ابتدا در مقابل حکم شرع، عقل و استدلالهاي متخصصان، ملاک را نظر و رأي اکثريت قرار بدهيم و به آن عمل کنيم. اگر اکثريت بيسوادي در مقابل چند دانشمند و محقق نظري داشتند، عقل کدام نظر را معتبر ميداند؟؟؟
⏰ مدت: ۴٩:۵٧ دقیقه
📶 حجم: ۵ مگابایت
🗓 جلسه در دفتر مقام معظم رهبری به تاريخ ٩٢/٨/٨ برگزار شده است.
🆔 @ashora_karbala
13484-fa-demokrasi-va-etebare-raye-aksariyat-dar-eslam.pdf
1.45M
📚 پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
"دموکراسی و اعتبار رأی اکثریت در اسلام
"
✍مؤلف: دکتر محمد جواد صالحی
📘 در نظام اسلامی، ولایت فقیه، نماد برجسته اسلامیت نظام وحاکمیت ارزش های دینی است وحضور مردم نیز نماد اهمیت
دادن به مشارکت و آزادي در چارچوب اندیشه های اسلامی به شمار می رود. مقبولیت اکثریت در آموزه های دینی، به رعایت و اهتمام به ارزش های اسلامی بستگی دارد و پیروي از آن، در صورتی مجاز است که با باورهای دینی مغایر نباشد. در غیر این صورت، نه تنها دنباله روی از اکثریت جایز نیست، بلکه پی
آمدهای منفی زیادي را نیز در پی خواهد داشت.
📘 در قاموس دینی، اکثریت، اعتبار ذاتی ندارد، بلکه تنها ابزار و وسیله حل و فصل منازعات اجتماعی است. بنابراین، تا زمانی اعتبار دارد که نقش مثبت و سازنده اي
در جامعه داشته باشد، ولی درصورتی که کار ویژه منفی، مانند تجاوز به حقوق الهی به خود گیرد، اعتبار نخواهد داشت و
پیروي از آن روا نخواهد بود
📘 نگارنده کوشیده است با تکیه بر منابع دینی و اندیشههای برخی اندیشمندان معاصر دینی، جایگاه و نقش مردم را در حکومت اسلامی تبیین کند. "روش پژوهش، ترکیبی از تحلیل و توصیف است. در آغاز، واژهی دموکراسی و عناصر اساسی این واژه تحلیل شده و بخشهای کتاب به اجزا و مولفههای آن اختصاص یافته است. در هر بخش، ویژگیها، پیشینه، اهمیت و کار ویژهی این عناصر، بررسی و با تکیه بر منابع دینی و آرای اندیشمندان دینی معاصر، نسبت آنان با مفاهیم دینی ارزیابی شده است. بخش پایانی کتاب نیر دربارهی شیوههای تعمیق و گسترش مردمسالاری دینی است.
🆔 @ashora_karbala
🔰 حق رأی اکثریت سرپوشی بر جهل جهانی
✍شهید #سید_مرتضی_آوینی
🔸 مجموع آیات قرآن درباره «اكثریت» حكایت از این دارد كه تمایلات اكثریت نه تنها با حقّ سازش ندارد، بلكه غالباً متناقض آن است. در جلد هفتم "المیزان" صفحات ۱٧٢ و ۱٧٣ آمده است:
🔸 و اینكه گفتیم روش اسلام به پیروى از حقّ است، نه سازش با تمایلات مردم، از روشن ترین مطالبى است كه از قرآن مجید بدست مى آید. خدا میفرماید: "هُوَ الَّذى اَرْسَلَ رَسولَهُ بِالهُدى و دینِ الْحق ِّ(توبه ٣٣) و در توصیف مؤمنین چنین میفرماید:"وَتَواصَوا بِالْحَق" (عصر٣) و مى فرماید: "لَقَد جِئناكُم بِالْحقّ وَلكنَّ اَكْثَرَكُم لِلْحقّ كارِهونَ"(زخرف ٧٨)
🔸 در این آیه اعتراف كرده است كه "حقّ" سازشى با تمایلات اكثریت و هوى و هوسهاى ایشان ندارد و سپس لزوم موافقت با اكثریت و هواهاى ایشان را به نام اینكه موجب فساد است بیان نموده و در آیات ٧۰ و ٧۱ سوره مؤمنون مى فرماید : "لَوِ اتَّبَعَ الْحقُّ اًهْوائَهُم لَفَسَدَت السّمواتِ والْاَرضُ" و اگر حقّ تابع هواى نفس آنان شود، همانا آسمان و زمین و هرچه در آنهاست فاسد خواهد شد. و ما مى بینیم كه جریان حوادث و روزافزون شدن حجم فساد، مفادّ این آیه را تصدیق مى كند.
🔸 بیان حضرت علاّمه در این زمینه ناظر بدین معناى بسیار ظریف است كه این انسان است كه علم و ادراك و اعمال خود را با میزان حقّ مى سنجد، نه اینكه حقّ تابع علم و ادراك و اعمال انسان باشد. حال آنكه در تمدّن امروز بشرى، "تمایلات اكثریت" و "قوانین مدنى" میزان و معیار حقّ است.
📚 مقدمه کتاب حکومت فرزانگان؛ مقاله رأی اکثریت شهید آوینی
🆔 @ashora_karbala
✍ #حرف_دل
▪️ جامعهای که اکثریت آن مطالعه را یک نیاز ضروری و اساسی نمیداند،
▪️ جامعهای که اگر بپرسید، از صد نفر، ٩٩ نفر شخصیتی به نام علامه طباطبایی و علامه محمدتقی جعفری و شهید مطهری و استاد صفایی حائری و شهید آوینی و ... را نمیشناسند،
▪️ جامعه ای که بی سوادها و شومن ها و ملیجک ها و سلبریتی هایش جریان ساز باشند
▪️ جامعهای که با پول سیگار و نوشابه و قلیان و لوازم آرایش و دورریز مواد غذاییاش میتوان هزاران کتابخانه ساخت،
▪️چنین جامعهای روی خوش نخواهد دید، چه این جناح روی کار بیاید چه آن جناح، چه این حکومت باشد چه هر حکومت دیگری ،
▫️ بهسوی آینده، یک راه بیشتر نداریم،
راهی دور و دراز و دشوار، بدون میانبر.
▫️ تنها راه نجات این است:
هر کس اصلاح را از خودش آغاز کند.
جملهشان از خوف غم در عین غم
در پی هستی دویده در عدم
🆔 @ashora_karbala
🔰چقدر مخلوق ضعیف و بی مایه ای هستی؛ ای انسان؟
✍ #امام_خمینی (ره)
🔹قلب ما انسانها بسیار ضعیف و سخت بی ثبات است، به مجرد فی الجمله امتیاز و تعیّنی می لغزد و از اعتدال منحرف می شود. چه بسا باشد انسانِ بیچاره ی ضعیفی که از تمام مراحل شرف و انسانیت و عزت نفس و کمال آدمیت عاری و بری است به واسطه دو سه زرع پارچه ابریشمی و یا پشمی که در بُرش و دوخت آن تقلید از اجانب کرده یا آنکه با چندین ننگ و شرف فروشی آن را تحصیل نموده بر بندگان خدا به نظر حقارت و کبر و ناز نگاه و هیچ موجودی را به چیزی نشمرد.
🔹 و این نیست جز از کمال ضعف نفس و کوچکی ظرفیت که فضلات کرم و لباس گوسفند را مایه اعتبار و شرف خود پندارد. ای بیچاره انسان، چقدر مخلوق ضعیف بی مایه ای هستی؛ تو باید فخر عالم امکان و خلاصه کون و مکان باشی؛ تو آدم زاده ای، باید معلم اسماء و صفات باشی؛ تو خلیفه زاده ای، باید از آیات باهرات باشی؛ "تو را ز کنگره عرش می زنند صفیر".
🔹 بدبخت ناخلف، یک مشت فضلات و ملبوسات حیوانات بیچاره را غصب نموده و با آن افتخار فروشی می کند؛ این افتخار از کرم ابریشم و گوسفند و شتر و سنجاب و روباه است، چرا با لباس دیگران فخریه می کنی و با افتخار دیگران؛ ناز و تکبر می نمائی.
📚 آداب الصلاة؛ ص ٨٨
🆔 @ashora_karbala
💠 شرط ضمانت بهشت؛ عدم درخواست از غیر خدا
🔸 در حدیثی از امام صادق (ع) نقل شده است: گروهی از انصار به پیامبر (ص) عرض کردند: ای رسول خدا! برای حاجتی نزد شما آمده ایم. حاجت ما این است که در پیشگاه پروردگارت، بهشت را برای ما ضمانت کنی. پیامبر (ص) سرش را به زیر افکند، سپس عصایش را چند بار به زمین زد و سرش را بلند کرد و فرمود: «ضمانت می کنم به شرطی که از هیچ کس جز خدا چیزی را تقاضا نکنید».
🔸 امام صادق (ع) در ادامه فرمود: آنان تعهد دادند در زندگی از احدی تقاضا نکنند، تا آن جا که اگر یکی از آنان در سفر بود و سواره حرکت می کرد و تازیانه اش به زمین می افتاد، خوش نداشت به کسی بگوید تازیانه را به من بده، بلکه خودش پیاده می شد و تازیانه اش را برمی داشت؛ یا اگر یکی از آنان در کنار سفره دستش به آب نمی رسید، به کسی نمی گفت آب را به من بده، بلکه خودش برمی خاست و ظرف آب را برمی داشت.
🔻 در این حدیث پیامبر (ص) شرط ضمانت بهشت را عدم درخواست از غیر می داند. تحقق این امر مستلزم توجه به توانمندی های خداداد خویش و توکل بر خدا و استعانت از او به جای استعانت از بندگان خداست. نتیجه اش این است که انسان با عزّت نفس بالا، عقل خویش را در حد کمال به کار می گیرد، در کسب علم و دانش می کوشد و با رعایت تقوا و پرهیزکاری و توکل به خدای متعال، از تمام توان خود برای اهداف خویش بهره می جوید و نیز خفّت و خواری ناشی از اظهار نیاز به هم نوعان را نمی پذیرد.
📚الکافی، ج ۴، ص ٢۱، ح ۵
🆔 @ashora_karbala