🔰 این، منطق قرآن است...
🔹 #امام_خامنه_ای
🔸 در منطق قرآن، عزت واقعی و کامل متعلق به خداوند و متعلق به هر کسی است که در جبههی خدائی قرار میگیرد. در مصاف بین حق و باطل، بین جبههی خدا و جبههی شیطان، عزت متعلق به کسانی است که در جبههی خدائی قرار میگیرند. این، منطق قرآن است. در سورهی فاطر میفرماید: "من کان یرید العزّة فللّه العزّة جمیعا"
🔸 همّت امام (ره) بر این گماشته شد که روح عزت را در این مردم احیاء کند؛ عزت آنها را به آنها برگرداند. امام بزرگوار فرهنگ "ما میتوانیم" را به دهان مردم انداخت و در دل آنها جایگزین کرد؛ این همان فرهنگ قرآنی است که فرمود: "و لا تهنوا و لا تحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مؤمنین"
🔸 عزت عبارت است از اینکه یک ملت در خود و از خود احساس حقارت نکند. نقطهی مقابل احساس عزت، احساس حقارت است؛ یک ملت وقتی به درون خود؛ به سرمایههای خود، به تاریخ خود، به مواریث تاریخی خود، به موجودی انسانی و فکری خود؛ نگاه میکند، احساس عزت و غرور کند، احساس حقارت و ذلت نکند
🔸 آن کسانی که منتظرند ملت ایران از خود ضعف نشان بدهد، بدانند که ملت ایران در مسیر عزت و اقتدار ملی و استقلالِ خود، در مقابل هیچ تهدیدی ضعف نشان نخواهد داد. اگر مسؤولانی بر سر کار باشند که نتوانند اقتدار ملی و عزت این ملت را نشان بدهند، نمایندهی این ملت نیستند.
🔸 انقلاب؛ پرچم عزت این ملت است و ملّت؛ این پرچم را در دست استوار خود محکم نگه خواهد داشت و به فضل پروردگار تسلیم امام زمان (ارواحنا فداه) خواهد کرد.
۱۳۸۱/۱۱/۲۸
🆔 @ashora_karbala
🔰 با تهذیب نفس علم به بار می نشیند
✍ آیت الله #بهاءالدینی
🔹 مفاسد و تاریکی جهل؛ از تاریکی شب زیادتر است. اسلام می خواهد بشر آگاه شود؛ از این رو می گوید: " طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه " آگاهی بر هر مرد و زن مسلمان واجب است. انسان تا فهم انسانی پیدا نکند؛ قرآن به درد او نمی خورد؛ نصایح و مواعظ به کار او نمی آید. باید اول با تزکیه و تقوا انسان شود تا بفهمد این حرف ها درست است. ولی تا زمانی که انسان نشده است مثل حیوان است. همانطور که اگر به حیوان بگویند: [داخل مردم نشو؛ خیانت نکن] درک نمی کند. انسان بدون تزکیه نیز چنین است. اگر تزکیه پیدا کرد آن وقت کار درست می شود.
🔹 مرحله ی اول اخلاق اسلامی؛ تهذیبِ نفسِ خود است؛ که انسان به واسطه ی آن آتش را از خود دور می کند. انسان باید قبل از اینکه در اجتماع قبول مسئولیتی بکند خودش را بسازد. همراه با داشتن پست و مقام؛ خودسازی بسیار مشکل است. شخص غیر خود ساخته هم به درد اجتماع نمی خورد. تا انسان مراحلی از سازندگی را طی نکرده است نباید در کارهای اجتماعی وارد شود.
🔹 اگر اراده کنی انسان شوی؛ اراده کنی خوب شوی؛ راهش راه انبیاست. با این حرکت؛ انسان ولیّ درگاه الهی می شود. این حرکت اختیاری است؛ تا اراده نکنی به مقصد نمی رسی. باید درس را با حوصله و دقت خواند؛ از محضر استاد استفاده برد؛ با او بود و حرکاتش را دید تا در نفس انسان تأثیر کند. . اگر از خود غفلت کنیم عاقبت خوبی نخواهیم داشت. با تهذیب نفس است که علم به بار می نشیند و قدرت مفید می شود و خدمت ارزش می یابد.
📚 کتاب شهره ی آفاق؛ ص ٧٢
🆔 @ashora_karbala
🔰 اسیر شهوت بودن، منشأ همه اسارتها
✍ #امام_خمینی (ره)
🔸 به اندازهای که انسان اسیر شهواتش باشد در چشم دیگران ذلیل است و شخصیت او پایین میآید، به میزانی که تابع هوس باشد عبد آن میشود و دیگر آزاد نیست. فرمانده او نفس اماره است که دائم به او دستور سوء میدهد و از خیرات دور میکند، مثلاً دستور به تجسّس و غیبت و … میدهد. پس این فرد عبدِ نفس اماره میگردد عبدی که خوار، ذلیل و بیمقدار است در حالیکه اگر عبد خدای سبحان بود عزیز و مقتدر میشد: «سَخَّرَ لَکمْ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ» خداوند آنچه را در آسمانها و آنچه را در زمین است براى شما مسخّر کرده. یعنی همه آسمانها و زمین را خداوند برای او سند زده است. با وجودی که عبد، مالک چیزی نیست ولی عبدِ خدا، مالک همه چیز میشود. عبدِ نفس اماره بیمقدار بودن، انسان را بیمقدار میکند و عبدِ خدای عزیز بودن، انسان را عزیز میکند.
🔸 عبدی که از همه تعلقها - غیر از تعلق به حق - رهاست، در حقیقت آزاد است گر چه ظاهراً عبد است. کسی که عبد نفس بشود برای اینکه به شهوات جنسی یا مقامی یا بطنیِ خود برسد، حاضر است در مقابل هرکس و ناکسی سر خم کرده و هر خلافی را مرتکب شود و از هیچ خلاف شرعی مضایقه نمیکند. این فرد هرچند در ظاهر ممکن است، اظهار استغنا و بینیازی کند و وانمود کند عزت نفس دارد و اهل پُست، مقام و شکم و … نیست، ولی باطناً امور نفسانی در نظرش اهمیت به سزائی دارد؛ تا حدی که این امور نفسانی او را بنده خود کرده است.
📚 اربعین حدیث؛ شرح حدیث ۱۶. #حدیث امام صادق (ع)؛ اصول کافی ج ٢ ص ٨٩
🆔 @ashora_karbala
🔰 عظمت مذهب در این است...
✍استاد #علی_صفایی_حائری
🔹 عظمت مذهب در همين است كه با آن روشها و آموزشها؛ انسان را به آزادى مىرساند و راكِدها را راه مىاندازد و يخها را آب مىكند و تبخير مىكند و آزاد مىنمايد و پس از رسيدن به اين آزادى و پس از دست يافتن به وسعت تبخير، به آنها شكل مىدهد و آنها را به عبوديّت مىرساند و نمىگذارد كه اين نيروىِ عظيمِ تبخير، هرز و هدر برود؛ كه آن را در توربينها مهار مىكند و به آن شكل مىدهد و جهت مىدهد؛ تا حركتى و نورى به وجود بيايد. و اين رسالت پس از رسيدن به عبوديّت عملى مىشود ...
🔹 مذهب در اين سطح عالى قرار دارد و مذهب راه انسان (صراط) و روش حركت او (نظامها و احكام) و جهت حركت اوست (توحيد) و آدمى را رهبرى مىكند (رسالت و امامت). و اين است كه از مذهب اصيل نمىشود جدا شد و آزاد شد؛ كه اين مذهب پس از رسيدن به آزادى در سطح عالى و پس از شناخت نيازهاى عظيم، بخارهاى هرزِ آزاد را شكل مىدهد و به نور و حركت تبديل مىنمايد و مسئول و رسالت شناس بار مىآورد.
📚 حرکت؛ ص ۵۱
🆔 @ashora_karbala
💠 زمان، همه چیز را کهنه می کند؛ مگر خون شهید را
🔹 #امام_خامنه_ای
🌿 اگر دهها سال دیگر هم بگذرد، آنچه باید به عنوان بالاترین ارزشها محسوب بشود، همین ارزش شهادت و فداکاری شهیدان عزیز ماست. زمان، همه چیز را کهنه می کند؛ مگر خون شهید را. ببینید از زمان شهادت سیدالشهداء (علیهالصّلاة والسّلام) قرنها گذشته است؛ اما یاد شهیدان و خون شهیدان، روزبهروز اثرش برجستهتر شده است.
🌿 همهی شهیدان عزیزند. در همهی زمانها، شهید ذی قیمت است؛ اما بعضی از شهیدان عزیزترند. شهیدان عزیزتر چه کسانی هستند؟ آن کسانی که در مقاطع حساس به داد اسلام رسیدند و خودشان را فدا کردند. اگر این حساب درست باشد، به نظر من شهیدان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، از جملهی عزیزترین شهدای طول تاریخند. چرا؟ چون در این زمان، اسلام از همیشه غریبتر شد.
🌿 دشمنان اسلام، ابرقدرتها و مستکبران، دنیاطلبان و وحشی صفتان، در طول سالهای متمادی به جان اسلام و مسلمین افتادند؛ همهی ابزارها را برای کوبیدن اسلام به کار بردند؛ چه پولها خرج کردند، چه نقشهها کشیدند، و در طول سالهای استعمار، چه لطماتی بر ملتهای مسلمان وارد کردند. در چنین روزگار غربتی بود که انقلاب بزرگ ما و رهبر عظیمالشأن و ملت بزرگوارمان بهپاخاستند. این جوانان و فرزندان و عزیزان شما که در جبههها و پشت جبههها به شهادت رسیدند، در مقابل همهی قدرتهای ظالم عالم قد علم کرده بودند؛ این شوخی نیست.
🎙بیانات در دیدار جمعی از خانوادههای شهدای استان لرستان ۱٣٧۰/۵/٣۰
🆔 @ashora_karbala
🔰 تعریف و تفاوت رهایی، آزادی و اختیار
✍ #علامه_جعفری
🔸محققان حرفهای، اغلب در بیان سه مرحلهی رهایی، آزادی و اختیار تفاوتی نمیگذارند، در صورتی که این مراحل دارای اختلافات اساسی هستند.
▫️ رهایی، عبارت است از برداشته شدن قید و زنجیری که به نوعی پایند انسان شده است. اعم از این که آن «قید و زنجیر جسمانی» باشد، یا «تعهدی قرارداری یا روانی».
▫️ آزادی، این پدیده عبارت است از رها بودن از قید و زنجیر، به اضافهی داشتن توانایی انتخاب یکی از راههایی که انسان در مقابل خود دارد. انسان در این مرحله، که آزادی نامیده میشود، از استقلال و احساس شخصیت، بیشتر از مرحلهی رهایی برخوردار است، ولی خود این آزادی، تعیین کنندهی نیکی، بدی، عظمت، پستی، زشتی و زیبایی راهی که انسان آزاد انتخاب خواهد کرد، نیست.
▫️ اختیار، عبارت است از نظارت و سلطهی شخصیت به دو قطب مثبت و منفی کار، برای بهرهبرداری از آزادی، در راه وصول به خیر و رشد.
🔸 اگر آزادی را به عقل تشبیه کنیم، اختیار عبارت است از به دست آوردن معقول به وسیلهی فعالیت عقلانی، اختیار عبارت است از بهرهبرداری شخصیت از آزادی، در رویانیدن عوامل عظمتها و رشد انسانی. هر اندازه که یک فرد و یا یک جامعه، در بهرهبرداری از آزادی، در راه اختیار پیشرفت داشته باشد، به همان اندازه از حیات معقول بیشتر برخوردار است.
🔸 جای تردید نیست که تکاپوی اختیاری، هم در معنای سبقت نهفته است، و هم در خیرات. زیرا هدفهایی که با اجبار، در سر راه آدمی قرار میگیرد، فقط هنگامی با عنوان خیر قابل توصیف است که با اختیار به دست آید
📚 حيات معقول، ص ٨٧
🆔 @ashora_karbala