#شرح_صحیفه_سجادیه
(دعای ۵۴)
💠 دو نوع غم و اندوه داریم؛ یکی غم و اندوه ممدوح و دیگری غم و اندوه مذموم
اینطور نیست که هر غم و اندوهی، منفی باشد که بخواهیم با آن مبارزه کنیم و آن را برطرف کنیم
💠اندوهی که ریشهی عقلانی داشته باشد، پیشبرنده و صیانتبخش و حفظکننده است و روایات آن را تجویز میکند ؛درست در نقطهی مقابل، اندوهی که ریشهی نفسانی دارد، آسیبزا و زمینگیرکننده است
💠 نمونههایی از حزن عقلانی، حزنی است که از توجه به عالم آخرت ناشی میشود. کسی که آخرتشناس میشود، محزون میشود. این حزن، درد نیست؛ بلکه شفا است. حزنی که حاصل فهم عالی انسان در مورد عالم ملکوت و جدا افتادن او از اصل خویش است، پسندیده است
💠انسان به حال کسانی که از دوری امام
عصر(عج) میسوزند حسرت میخورد؛ این حزن ناشی از معرفت و دارای مبنای کاملاً عقلانی است
💠در مقابل آن، حزن مذموم است که ریشهی نفسانی دارد و عمدتاً مربوط به از دست دادن منافع دنیایی و نفسانی یا ناشی از بدبینی به خدای متعال و رزّاق است. این حزن، از جنس بیماری و مولّد بیماریها است که بازدارنده است
💠با مبانی سکولاریستی و لیبرالیستی و مادیگرایانهی جوامع غربی، برخی امور در جامعهی ایرانی، محزون و غمانگیز شمرده میشود
لذا برای مقابله با آن، کنسرت و موسیقی و رقص و امثالهم را تجویز میکنند تا جامعهی ایرانی شاد شود.
برای کودکان پیشدبستانی ما نیز تجویزهایی در سند ۲۰۳۰ دارند
💠درک اینها از عالم الهی اساساً معیوب است؛ برای همین تجویزشان اعمی است و از قبیل نسخهای است که انسان بیخبر، جاهل، نادان و نابینا صادر میکند
🌐 @ashora_karbala
🔰بلای بزرگ جامعه اسلامی
✍ #علی_شریعتی
🔘امروز عصری است که اندیشه ها فلج است، شخصیت ها فروخته شده اند، وفاداران تنها هستند، پارسایان گوشه گیرند، جوانان یا مأیوس یا فروخته شده یا منحرف!
🔘گذشتگان و بزرگان گذشته یا شهید شده، یا خاموش و خفه شده و یا فروخته شده اند، و عصری است که دیگر در میان توده، هیچ آوایی و ندایی بلند نیست:
قلم ها را شکسته اند،
زبان ها را بریده اند،
لب ها را دوخته اند،
و همه ی پایگاه های حقیقت را بر سر وفادارانش ویران کرده اند.
🔘و اکنون حسین به عنوان یک #رهبر_مسئول می بیند که اگر خاموش بماند تمام اسلام به صورت یک #دین_دولتی در می آید، اسلام تبدیل می شود به یک #قدرت_نظامی_سیاسی و دگر هیچ !
🔘حادثه ای و سپس رژیمی و قدرت حاکمی، مثل قدرت مغول، مثل قدرت حکومت سلوکیه، جانشینان اسکندر و یا جانشینان چنگیز، و بعد خود قدرت که از بین رفت، و خلافت و ارتش که متلاشی شد و نابود شد، دیگر هیچ چیز نمی ماند جز خاطره ای در تاریخ و حادثه ای در گذشته که دیگر گذشت.
🔘گوش باشید و بشنوید فریاد بلند زینب (س) در خطابه اش را آنگاه که بر دروازه ی کوفه با صولت حیدری برای انقلابی نمایان تاریخ می خواند:
" یَا أَهْلَ الْخَتْلِ وَ الْغَدْر... إِنَّمَا مَثَلُكُمْ كَمَثَلِ الَّتِی نَقَضَتْ غَزْلَها مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ أَنْكاثاً "
ای اهل نیرنگ و فریب (شعار انقلابی ندهید و اشک نریزید).... همانا مَثَل شما مثَل آن زنی است که رشته خود را پس از محکم بافتن باز و تارتار مىکند.
📚 برگرفته از کتاب #حسین_وارث_آدم ، بخش #شهادت ، صص ۱۳۸ - ۱۳۹
🌐 @ashora_karbala
✍استاد #علی_صفایی_حائری:
💠نگوئید ما همه ی گناهان را نداریم که هر کس گناهی دارد و همان برای توقف و ماندن او کافی است . لازم نيست كه ذنوب همه عوالم را داشته باشد. يك ماشين لازم نيست همه جايش خراب شود تا بايستد. ممكن است يك سيم از آن قطع شود و بايستد، يا باد چرخش كم شود و بايستد؛
💠همان طور كه شيطان با يك كبر زمين خورد. آدم با يك حرص زمين خورد. پسر آدم با يك بخل ذليل شد. يونس با يك شتاب ذليل شد. ما كه الحمدللَّه همه اينها را با هم داريم و احساس ندامتى هم نداريم!
💠به خدا قسم! خدا آن قدر غنى و حميد است، كه وقتى فقر و انكسار تو را بيند، سرشارت مىكند و اصلًا نگاه هم نمىكند كه عذر بخواهى.
از تو، نه طاعت و نه عصيان، كه انكسار و شكستگى مىخرند. خدا در دلهاى شكسته جاى دارد: «انَّ اللَّهَ عِنْدَ المُنْكَسِرةِ قُلُوبُهُم». خدا آنها را در حضور خود دارد. پس بايد اين انكسار و استغاثه و به تعبير ديگر، اين اخبات تحقق پيدا كند.
💠در روايات آمده است كه خداوند به موسى خطاب كرد: «يا موسى! مىدانى من چرا تو را به عنوان كليم خود انتخاب كرده ام؟ چون در چهره هاجستجو كردم و چهره اى آرامتر و نرمتر و ذليلتر از چهره تو نيافتم. اين بود كه تو را انتخاب كردم.»
💠اينها آفتهاى ماست كه در طاعت متوقّعيم ودر معصيت نااميد؛ در حالى كه مطلوبِ از طاعت و عصيان، انكسار است .اين دل شكسته است كه محبوبيت دارد؛ «انَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوّابِينَ».
📕 برگرفته از کتاب اخبات ص ٣٢و٣٣
🌐 @ashora_karbala
12497-fa-efshagar-toteah.pdf
3.97M
📕پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب کمیاب و بصیرت افزا
( افشاگر توطئه؛ تأویل «ظاهرِ» دیانت به «باطنِ» الحاد و مادیّت")
💠 #امام_خامنه ای
📕اسلام ناب در مقابل اسلام آمریکایی است، اسلام آمریکایی هم دو شاخه دارد: یک شاخه اسلام متحجّر، یک شاخه اسلام سکولار؛ این اسلام آمریکایی است. استکبار و قدرتهای مادّی از هر دو شاخه پشتیبانی کردهاند و میکنند؛ یک جاهایی آنها را به وجود میآورند، یک جاهایی آنها را راهنمایی میکنند، یک جاهایی آنها را کمک میکنند؛ اسلام ناب در مقابل آنها است؛ اسلام ناب اسلامی است که همهجانبه است؛ از زندگی فردی و خلوت فردی تا تشکیل نظام اسلامی، همه را شامل میشود. اسلام ناب آن اسلامی است که هم تکلیف من و شما را در خانواده با خود و در خلوت شخصیمان معیّن میکند، هم تکلیف ما را در جامعه معیّن میکند، هم تکلیف ما را در قبال نظام اسلامی و ایجاد نظام اسلامی معیّن میکند؛ این اسلام ناب است. این یکی از مبانی است که باید به این پابند بود.
📕سطح معرفت خود و شناخت معارف حقیقی اسلام را ، بانوشتِجات #شهید_مطهری بالا ببرید
🌐 @ashora_karbala
تفسیر روزانه. جزء6. مائده23.mp3
8.2M
💠 آیت الله #میر_باقری:
🎧راه پیروزی بر ابرقدرتها
(برای غلبه قطعی بر ابرقدرتها باید از کدام #باب وارد شویم؟)
🍃ادْخُلُوا عَلَیهِمُ الباب فَإِذا دَخَلْتُمُوهُ فَإِنَّكُمْ غالِبُون وَ عَلَى اللَّهِ فَتَوَكَّلُوا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنین
سوره_ مائده(٢۱_٢۶)
🌐 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
(ادامه تفسیر آیه ۱٧٧ سوره بقره)
💠چون تغییر قبله سر و صداى زیادى در میان مردم به راه انداخت ، یهود كه بزرگترین سند افتخار خود را از دست داده بودند زبان به اعتراض گشودند،و مدام با مسلمانان بحث میکردند؛ آیه فوق نازل گردید و تأیید كرد كه اینهمه گفتگو در مسأله قبله صحیح نیست بلكه مهمتر از قبله مسائل دیگرى است كه معیار ارزش انسانهاست و باید به آنها توجه شود و آن مسائل را در این آیه شرح داده است.
💠گاهی واقعا ارزش ندارد که با بعضی ها در مورد بعضی مسائل وارد بحث و نزاع شوی. لزومی ندارد با فرد بی منطق و لجوج و مخالف به بحث و جدل بپردازی. پیامبر(ص) که با تلاش فراوان خود؛ امید به اسلام آوردن یهود و نصارا داشت و در پى جلب رضایت و خشنودى آنان بود خداوند به او فرمود (و لن ترضى عنک الیهود و لاالنصارى) اینها آنقدر لجوجند که از تو راضی نمیشوند و تبعیت نمیکنند؛حالا با آنها حرف بزن یا مباهله کن یا معجزه بیاور ؛اینها ایمان نمی آورند
💠در ارتباط دو جانبه یکى مى فهماند یکى مى فهمد ( افهام و فهم )
یکى مى آموزد یکى فرا مى گیرد (تعلیم و تعلم )
یکى مى باوراند دیگرى باور مى کند و مى پذیرد ( اقناع واقتناع )
💠گاهى هم تفهیم و تبیین نتیجه نمى دهد و عقیم مى ماند و طرف مقابل در حالت انکار و تردید باقى مى ماند؛او نمى خواهد بپذیرد و زیر بار برود.؛ بحث کننده نیز به زور و تحمیل مى خواهد حرف خود را به کرسى بنشاند و طرف را وادار به پذیرش کلامش سازد.
💠خداوند متعال با این آیه؛ توجه مسلمین را به مسائل مهمتر از تغییر قبله معطوف میکند تا از ادامه این بحثهای بیهوده جلوگیری کند.
🌐 @ashora_karbala