May 11
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام علیک تو را خدا به من کمک کنید من حق ناس خیلی گردنم هست چکار کنم جبران بشه واینکه من می تونم هر روزی چند تا قران بخوانم هدیه کنم به اون شخص ها
✍️سلام همه حق الناس ها با تلاوت قرآن حل نمی شود. گاهی باید خسارتی جبران شود. به هر حال چون پیامتان مبهم بود، آیدی یا شماره خود را بگذارید توضیحات بیشتری بدهید تا راهنمایی تان کنیم.
❇️ چگونه با چشم دل می توان دید ؟
🔻و قالَ رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم:
ما مِنْ عَبْدٍ اِلاَّ وَ فى وَجْهِهِ عَيْنانِ، يُبْصِرُ بِهِما اَمْرَ الدُّنْيا، وَ عَيْنانِ فى قَلْبِهِ يُبْصِرُ بِهِما اَمْرَ الْآخِرَةِ، فَاِذا اَرادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَيْراً، فَتَحَ عَيْنَيْهِ اللَّتَيْنِ فى قَلْبِهِ، فَأَبْصَرَ بِهِما ما وَعَدَهُ بِالْغَيْبِ، فَآمَنَ بِالْغَيْبِ عَلَى الْغَيْبِ.
🔰رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم مي فرمايند:
هيچ انسانى نيست جز اين كه دو چشم در صورت دارد
كه با آنها امور دنيا را مى بيند و دو چشم در دلش دارد كه با آنها امور آخرت را مشاهده مى كند،
و هرگاه خداوند خوبى بنده اى را بخواهد، دو چشم دل او را مى گشايد كه بوسيله آنها وعده هاى غيبى او را مى بيند
و به غيب به كمك غيب، ايمان مى آورد
📚کتاب احادیث الطلاب ص 81
🟢@ashti_bakhoda
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
با سلام بابت کانال خوبتون ممنونم فقط بنده چطوری سوالاتم رو بپرسم سوالات در مورد مسائل شرعی خانم هاست
🔻برای پاسخ به سوالات اعتقادی و شرعی و شبهات روز وارد کانالهای ذیل شوید یا با دفتر مرجعتان تماس بگیرید
پاسخ به سوالات شرعی
🅿️ @P_Ahkaam
🔻شماره تماس مراجع برای دریافت سوالات شرعی
https://eitaa.com/moogharrabon/692
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر زمانی که در زندگی شاد شاد شاد شاد نباشی ، باید استغفار کنی ...😳
🟢@ashti_bakhoda
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام وقتتون بخیر من من خانومی مذهبی هستم ولی ی کم کینه ای چکار کنم لطفاً راهنمایی کنید
✍️سلام پاسخ را در پست بعد ببینید
🔻علل کینه
برای کینه و عداوت در روایات اهل بیت ـ علیهم السلام ـ ، علل و موجباتی ذکر شده است. ولی باید دانست که این علل محدود نیستند و آنچه در روایات آمده، مواردی میباشند که انسان ها بیشتر به آن مبتلا می شوند. این علل و عوامل در انسان غضب را به وجود میآورند و وقتی انسان غضب ناک شد و نتوانست غضب خود را ظاهر سازد و تشفّی خاطر پیدا کند. این غضب در دلش جمع میشود و باعث حقد و کینه نسبت به او می شود. سبب اصلی کینه، همان غضب می باشد و در واقع میتوان گفت کینه از آثار غضب است.
📚نراقی، احمد، معراج السعاده، ناشر کشف الغطاء، چاپ اول، 82، ص200.
در اینجا به چند مورد از موجبات کینه اشاره میشود:
1. خصومت
یکی از عوامل و موارد ایجاد دشمنی و عداوت، بحثهای علمی است که آمیخته به خصومت باشد. اسلام چنین بحثی را ناروا و ممنوع شناخته و در کتب اخبار، علمای حدیث، باب مخصوصی را برای آن روایات باز نمودهاند.
در بحثهای علمی که کار به مِراء و جدال میکشد و هیچ کدام حرف دیگری را نمیپذیرد، اسلام از این کار به شدت نهی میکند و توصیه مینماید که از آن بپرهیزند تا بذر کینه و دشمنی کاشته نشود.
2. توقع بیش از حد
در روایات اهل بیت چنین آمده که اگر انسان از برادر خود بیش از حد و اندازه ای که او در آن وضعیت و موقعیت قرار دارد، انتظار داشته باشد و در نتیجه او را به جهت عدم برآوردن انتظارش سرزنش و ملامت کند، این ملامت و سرزنش باعث میشود شخص ملامت شونده نسبت به ملامت کننده کینه به دل بگیرد. این مورد در بین دو دوست، دو برادر، استاد و شاگرد، والدین و فرزندان، زن و شوهر و... ممکن است روی دهد. در این باره روایتی از حضرت امیر ـ علیه السّلام ـ نقل شده که فرموده اند: «برادرت را با همان وضعی که دارد تحمل کن و زیاد سرزنش نکن. زیرا این کار کینه میآورد.»
📚محمدی ری شهری، میزان الحکمه، ترجمه حمیدرضا مشایخی، نشر دارالحدیث، چاپ اول، 1377، ج3، ص1221، باب حقد.
3. فقدان یک فضیلت
اگر انسان پیش دیگری، از یک چیزی که دارد صحبت کند و به آن افتخار کند. در حالیکه آن شخص آن چیز را ندارد و در بعضی مواقع امکان تحصیل آن را هم ندارد مثل شرافت خانوادگی که شخصی به آن افتخار می کند و طرف مقابل چون این شرافت خانوادگی را ندارد و قابل کسب هم نمی باشد در نتیجه کینه طرف را به دل می گیرد. از حضرت امام علی ـ علیه السّلام ـ در این مورد روایتی نقل شده است: «بپرهیز از بیان علم نزد کسی که اشتیاقی به آن ندارد و از بیان مقام و شرافت گذشته در نزد کسی که گذشته افتخارآمیزی ندارد. زیرا این امر موجب کینه توزی او نسبت به تو میگردد.»
4. غیبت
از آنجا که غیبت، آبروی مؤمنی را میریزد، او را دشمن غیبت کننده می کند. همچنین دوستان کسی که از او غیبت شده، به غیبت کننده به دیده دشمنی می نگرند. هر چند دیدشان درباره کسی که نقصش بیان شده است نیز عوض شود. پس غیبت کننده هم خشم پروردگار و هم خشم و کینه بندگان او را بر میانگیزد. امیرالمؤمنین علی ـ علیه السّلام ـ فرمود: «ایاک و الغیبه فانها تعقتک الی الله و الناس و تحبط أجرک» از غیبت بپرهیز. چون موجب میشود مورد خشم و دشمنی خدا و مردم قرار گیری و پاداشت نابود شود.
📚تهرانی، مجتبی، اخلاق الهی، ناشر مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر، چاپ اول، 1381، ج4، ص 95 یا 65.
5. مراء و خرده گیری از گفتار دیگران
خرده گیری از گفتار دیگران، دوستی ها را از بین برده،دل ها را از هم چرکین می کند تا جایی که در پی آن دشمنی و کینه پدید می آید. در این صورت شخص یا دشمنی خودش را ظاهر می کند یا اگر نتوانست، به ظاهر ادعای دوستی کرده، در باطن کینه می ورزد که این رفتار دوروئی است.
امام صادق ـ علیه السّلام ـ به نقل از حضرت علی ـ علیه السّلام ـ میفرماید: «ایاکم و المراء و الخصومه فإنهما یمرضان القلوب علی الاخوان و ینبت علیهما النفاق.». از مراء و دشمنی بپرهیزید. همانا این دو، دل های برادران دینی را بیمار میکند و نفاق بر آن دو میرویاند.
6. جدال
هرگاه هیچ یک از دو طرف بحث زیربار مطالب دیگری نرفته، تسلیم نشود، چه بسا میان آنها دشمنی پدید آید. حضرت صادق ـ علیه السّلام ـ در جمله ای بسیار زیبا به این مطلب اشاره فرمود: «از ستیزه جویی در دین بپرهیزید. زیرا دل ها را از یاد خدا بازداشته، نفاق را به ارث می گذارد و کینه و دشمنی را زنده میکند.»
7. لعن و نفرین
لعن و نفرین، کینه و دشمنی دیگران را برای لعنت کننده پدید میآورد. البته منظور از لعن و نفرین در اینجا، موارد نکوهیده و ناپسند لعن و نفرین میباشد، وگرنه موارد جواز لعن و نفرین از محل بحث خارج می باشد. در لعن و نفرین نکوهیده، نفرین کننده بذر دشمنی و کینه را در دل نفرین شده و اطرافیان وی میپاشد و کدورت و دل شکستگی را در وی به وجود میآورد.
🟢@ashti_bakhoda
8. فحش
فحش و ناسزاگویی بذر دشمنی را در دل دیگران می پاشد و آنها را از فحش دهنده متنفر می کند. چنین فردی به جای کسب دوستی، بر تعداد دشمنان خود می افزاید. غالباً مردم از افراد فحّاش، دوری می کنند و به سبب کینه ای که از او در دل دارند. حاضر به دوستی و مراوده با او نیستند. رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ می فرماید: «لا تسبوا الناس فتکسبوا العداوه لهم» به مردم دشنام ندهید تا دشمنی ایشان را بدست نیاورید.
9. استهزاء و مسخره کردن
اگر کسی، دیگری را مسخره کند و آن شخص نتواند از خود دفاع کند خشم او را در دل میگیرد و تبدیل به کینه میکند تا هر موقع بتواند به اوضربه بزند.
10. طمع
اگر به مال کسی طمع کردیم و دست نیاز به سویش دراز کردیم و حاجت خواستیم و او بر آورده نکرد با او دشمن می شویم. حضرت سجاد – علیه السلام- فرمود: «من همه خیر را در این دیدم که باید طمع را از هر چه در دست مردم است برید».
البته به نظر میرسد موارد دیگری هم باشند که باعث کینه و عداوت شوند. ولی موارد ذکر شده، از أهم عوامل کینه زا بودند. که اگر رعایت شود و انسان مرتکب هیچ یک از اینها نشود، کینه را در دل دیگران نخواهد کاشت.
باید توجه داشت مؤمن، بنابر آیات و روایات متعددی که نقل شده است، هیچگاه کینه دیگران را در دل خود نگه نمی دارد و در مجلسی که کینه به دل گرفت هنگام برخاستن از آن مجلس، کینه را هم از دلش پاک می کند. افراد کینه توز، همیشه در عذاب اند و اندوهشان دوچندان. کم آسایشترین مردم هستند، پر غلّ و غش ترین دلها را دارند، بدترین همنشین هستند، کمترین دوستان را دارند، پایبند به دوستی نیستند، بوئی از بزرگ منشی نبردهاند. در واقع کافر هستند، چون در روایت داریم کینه مؤمن لحظهای است و زمانی که از برادر خود جدا شد در دل خود کینهای نسبت به او نگه نمیدارد. امّا کینه کافر مادم العمر است.
11- بی توجهی به ضررهای روانی و جسمانی بر فردکینه توز.
راهکارهای درمان کینه توزی
1. تفکر در اینکه کینه و عداوت، در دنیا ثمره ای جز اندوه و غم و ألم ندارد. آتشی است که به غیر از دود کدورت از آن بر نمی خیزد. و در آخرت، انسان را به عذاب الیم دچار میکند. شخص توجه داشته باشد که کینه علاوه بر اینکه خود گناهی بزرگ است موجب گناهان دیگری نیز میشود مثل حسادت، سرزنش و توبیخ کردن افراد، غیبت و تهمت، خیانت و تحقیر آزردن و... که همه موجب ضررهای فراوان دینوی و اخروی میشوند.
2. انسان سعی کند که با آن شخص که عداوت و کینه دارد رفتار دوستانه و گفتار مشفقانه به عمل آورد. در قضای حوائج او دو چندان تلاش نماید. در مجامع و محافل، نیکی های او را اظهار نماید. این کار را پیوسته انجام دهد تا نفساش رام شود و آثار عداوت از دل او برطرف شود.
3. و دیگر اینکه در فضیلت عفو و گذشت، تفکر نماید. رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: «ببخشید، که بخشش جز عزّت بر بنده نمیافزاید، پس همدیگر را ببخشید تا خدا عزتتان دهد.»
🟢@ashti_bakhoda
✅دستورالعمل مرحوم قاضی برای رفع مشکلات:
✍علاّمه انصاری لاهیجی که ازشاگردان مرحوم قاضی هستند
فرمودند: روزی از ایشان پرسیدم که : در مواقع اضطرار و گرفتاری چه در امور دنیوی و چه در امور اخروی،
و در بن بست کارها به چه ذکر مشغول شوم تا گشایش یابم؟
سید علی قاضی در جواب فرمودند: ”پس از پنج مرتبه صلوات و آیة الکرسی ،
در دل خود بدون آوردن به زبان بسیار بگو: «اللّهُم اجعَلنی فی دِرعِکَ الحَصینَةِ الّتی تََجعَلُ فیها مَن تَشاءُ»“. إن شاء الله گشایش یابد. علاّمه انصاری فرمودند:
من در مواقع گرفتاری های صعب و مشکلات لاینحلّ به این دستور عمل کردم و نتیجه های عجیب گرفتم.
📚 مهر تابناک ص۲۶۰
🟢@ashti_bakhoda
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام من یه سوالی دارم من شوهرم رفته یک زن دیگهگرفته و خرجی به من وبچه ام کم میده من خودم دارمکار میکنم یه کم دارامدی دارم ول به شوهرم نگفتم ...
✍️سلام نمیدانیم با دفتر مرجعتان تماس بگیرید
🔻شماره تماس مراجع برای دریافت سوالات شرعی
https://eitaa.com/moogharrabon/692
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
ببخشید من همش با نامحرم چت میکنم تو گروه هااا و هی باهم شوخی میکنیم دیگه احساس افسردگی نمیکنم اما احساس گناه میکنم
اولا قرار نیست برای فرار از یک مشکل به گناه آلوده شویم، ثانیا قطعا گناه خودش افسردگی می آورد. همین که شما احساس گناه می کنه یعنی عذاب وجدان داری و ناراحتی. ثالثا این گناهان به ظاهر کوچک و کم اهمیت قطعا انسان را به سمت گناهان بزرگ می کشاند که ممکن است راه بازگشتی نداشته باشید.
رسول اکرم (ص) درباره ماه رجب فرموده اند:
«رجب ماه بزرگ خداست و هیچ ماهی در حرمت و فضیلت به پایه آن نمی رسد و قتال با کافران در این ماه حرام است، آگاه باشید که رجب ماه پروردگار است و شعبان ماه من و ماه رمضان ماه امت من است و اگر کسی در ماه رجب حتی یک روز روزه بدارد خدا را از خود خشنود ساخته و خشم الهی از او دور میگردد.»
🟢@ashti_bakhoda