eitaa logo
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
6.2هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
514 ویدیو
25 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ حق الماره ✳️ ✅ سوال : وقتی شخصی از كنار درختی یا باغی می‌گذرد می‌تواند از میوه و محصول آن باغ استفاده كند یا خیر؟ 🔴 حق الماره و رهگذر در رابطه با خوردن میوه جات سه گونه است : 1⃣- نسبت به میوه هایی که در خیابان و راه های عموی است که مانعی ندارد.مگر خلاف قانون و مقررات باشد 2⃣- استفاده از میوه های باغات مردم با شرائطی حلال است : ◀️ الف: به طوری اتفاقی از کنار انها عبور کنید نه با قصد خوردن. ◀️ ب: منجر به افساد نگردد بدین معنا که شاخه ی درخت و شاخه گیاه را نشکند. ◀️ ج: به خوردن بسنده کند و چیزی از محصول را با خود نبرد. ◀️ د: باغ و زراعت فاقد دیوار و در باشد. ◀️ ه:علم یا ظن به ناخشنودی صاحب باغ نداشته باشد. 3⃣ - مواردی که شرادط فوق را ندارد حرام است . ✴️ دو نکته درباره درختان میوه 1⃣- از میوه شاخه ی درخت همسایه بدون اجازه نمی تواند استفاده نمود. 2⃣ - طلب حلالیت از مردم بخاطر چیدن یا خوردن میوه هایشان لازم است. ➖➖➖➖ استفتاثات امام (ره)، ج 2، ص 510 کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
✳️من ۵۷۰ عدد از مهریه خود را که ۶۰۰ سکه بود شب عروسیمون بدون تحویل و گرفتنی به همسرم بخشیدم. آیا می توان آن را پس بگیرم؟ پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: اگر از گرفتن آن گذشت كرده ايد نمى توانيد پس بگيريد. 📝آیت الله مکارم شیرازی: هرگاه بر ذمّه شوهر بوده و زوجه آن را بخشيده است قابل بازگشت نيست مگر اينكه بخشيدن به قصد ادامه زوجيّت بوده ولى زوج بخواهد او را طلاق دهد كه در اين صورت مى‌تواند بازپس بگيرد. و هرگاه مَهر عين خارجى بوده. تنها در صورتى كه مهر بدون تغيير مهمّى موجود باشد و بين زن وشوهر خويشاوندى نسبى نباشد عدول مانعى ندارد. 📝آیت الله وحید: در فرض سئوال این کار ابراء ذمه است اگر ذمه شوهر را از 570 عدد سکه بدون حیله و نیرنگ دیگران برئی کرده اید نمی توانید از ابراء خود برگردید. 📝آیت الله سیستانی: نمى توانيد. 📝آیت الله فاضل : . آن مقداری مهریه را که با رضایت قلبی به شوهر خود بخشیده اید و به او گفته اید که این مقدار مهریه را ام را بخشیده ام دیگر حق مطالبه ان مقدار مهریه را ندارید . استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه
احکام روزه زنان باردار و زنان شیرده در ماه مبارک رمضان طبق نظر آیت الله مکارم
✳️ پرداخت اقساط ما های آینده قبل از سال خمسی ✳️ ➖➖➖➖ ♻️ سال خمسي بنده 31 خرداد است مي خواستم ببينم ميشه قبل از سال خمسي اقساط ماه هاي آينده تير مرداد شهريور را پرداخت كنم؟ 💠 آیت الله خامنه ای (مدظله العالی): مانعی ندارد. 💠 آیت الله مکارم شیرازی (مدظله العالی): اشکالی ندارد ولی از فیض خمس محروم خواهید شد. استفتا سایت مراجع عظام کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
احکام عقیقه
♻️ حکم استفاده از ظرفهاى طلا و نقره ♻️ 🔹🔹🔹🔹🔹 ❇️ آیا استفاده از ظرفهاى طلا و نقره جایز است؟ 🔷 پاسخ: ✅ آیت الله خامنه ای: نگه دارى و بكارگیرى آنها در زینت اطاق اشكال ندارد؛ ولى استفادههاى دیگر مانند خوردن و آشامیدن از آنها حرام است. ✅ آیت الله مکارم شیرازی: مساله 247ـ خوردن و نوشیدن از ظرف «طلا» و «نقره» و استعمال آنها حرام است، بلکه استفاده از آنها براى زینت اتاق و یا هر منظور دیگر نیز جایز نیست (بنابراحتیاط واجب). ✅ آیت الله وحید خراسانی: مسأله ۲۳۴ ـ خوردن و آشاميدن از ظرف طلا و نقره حرام است ، و بنابر احتياط واجب مطلق استعمال آنها هر چند زينت نمودن اطاق باشد ، جايز نيست ، ولى نگاه داشتن آنها مانعى ندارد ، و ساختن ظرف طلا و نقره و اجرت گرفتن بر آن و خريد و فروش آنها جايز است ، مگر براى زينت نمودن كه محلّ اشكال است. ✅ آيت الله سيستاني: مسأله ۲۴۹. خوردن و آشامیدن از ظروف طلا و نقره، بلکه بنابر احتیاط واجب، هر استفاده‌ معمول و متعارفی از آنها، مانند استعمال آنها برای وضو و غسل یا تطهیر اشیاء نجس، جایز نیست؛ ولی زینت نمودن اتاق و مانند آن و نگه‌داشتن آنها مانعی ندارد، هرچند احتیاط مستحب، در ترک آن است و همچنین ساختن ظروف طلا و نقره و دریافت اجرت در برابر ساخت آنها و خرید و فروش آنها به خودی خود جایز است ولی احتیاط مستحب است که ترک گردد. ➖➖➖➖➖ کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
حکم پوشیدن شلوارک برای آقایان ➖➖➖➖➖➖➖ 1⃣➖ پوشیدن شلوارک (‌شلوار کوتاه تا روی زانو یا یه کم یایین تر)‌ برای آقایان در عمومی(‌کوچه، خیابان و مهمانی های عمومی ) چه حکمی دارد ؟ 2⃣➖ با توجه به اینکه بعضی از آقایان رعایت نمی کنند و تذکر برای آنها فایده ای ندارد تکلیف و وظیفه خانم چیست نگاه به پای این افراد بدون قصد لذت و به صورت معمولی چه حکمی دارد ؟ 🔶🔶🔶🔶🔶🔶 ✅ آیت الله خامنه ای: ♦️ 1- مردان اگر بدانند که هرگاه بدنشان لخت باشد زن های نامحرم به آنان نگاه می‌کنند، احوط آن است که غیر از سر و گردن ودست‌ها را بپوشانند. ♦️2-نگاه زن به سر و صورت و گردن و دستهاى مرد نامحرم، تا جايى كه معمولاً نمى‌پوشانند بدون قصد لذت و ريبه اشكال ندارد؛ و در غیر این صورت جایز نیست 🔶♣️♣️♣️♣️♣️♣️🔶 ✅آیت الله مکارم شیرازی: ♦️1- مردان مي توانند سر و گردن و مقداري از سينه و دستها و پاها را نپوشانند، ولي بقيه بدن که معمولا پوشانده مي شود را بايد بپوشانند. ♦️2-نگاه کردن به بدن مرد نامحرم به آن مقدار که معمولاً آن را نمى پوشانند مانند سر و صورت و گردن و مقدارى از پا و دست اگر به قصد لذّت نباشد و مايه فساد و گناه نگردد اشکال ندارد. 🔶♣️♣️♣️♣️♣️♣️🔶 ✅آیت الله شبیری زنجانی: ♦️1- در فرضی که می داند یا در معرض این است که نامحرم به این مواضع -که معمولا پوشیده می شود-نگاه کند جایز نیست. ♦️2-نگاه كردن زن بدون قصد لذّت به مواضعى از بدن مرد كه معمولًا پوشيده است جایز نیست، و نگاه كردن به قصد لذّت به تمام مواضع مرد حرام است. 🔶♣️♣️♣️♣️♣️🔶 ✅آیت الله فاضل : ♦️پوشیدن شلوارک (‌شلوار کوتاه تا روی زانو یا یه کمی یایین تر)‌ برای آقایان در فضای عمومی مفسده دارد و جایز نیست. البته در غیر از موارد عمومی، پوشش برای مرد به مقدار پوشاندن عورتین یا از ناف تا زانو کفایت میکند ولی برای خانم ها واجب است نگاه نکنند . 🔸♣️♣️♣️♣️♣️♣️🔸 ✅آیت الله وحید : 1و 2- حرام است. ➖➖➖➖➖ استفتاء از سایت مراجع عظام. کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
احکام مخصوص سگ
⛔️ حکم تقاص از بدهکار ⛔️ ▪️▪️▪️▪️ ✳️سوال: 🔸 اگر از کسی طلب داشته باشیم میشه بدون اینکه خودش اطلاع داشته باشه بخاطر رو دربایستی طلب را برداریم از اموالش؟ ⬅️ آیت الله خامنه ای: در فرض سؤال جايز نيست. ⬅️ آیت الله فاصل لنکرانی: برداشتن طلب از اموال بدهکار بدون اجازه او حرام است، باید طلب خود را مطالبه کنید، اگر او حاضر به دادن طلب شما نشد و از راه قانونی نیز نتوانید طلب خود را بگیرید آن وقت می توانید بدون اجازه او طلب خود را از اموالش بردارید ⬅️ آیت الله شبیری زنجانی: - جایز نیست ⬅️ آیت الله مکارم شیرازی: انجام این کار جایز نیست و باید به شخص اطلاع داده شود. ⬅️ آیت الله وحید خراسانی:‌ خیر ➖➖➖➖➖ استفتاء‌ از سایت مراجع عظام کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
❇️ حکم جوشیدن آب انگو – سرکه – غوره ❇️ ➖➖➖➖ ✳️سوال: 1⃣- جوشیدن آب انگو چه حکمی دارد ؟ 2⃣- جوشیدن آبغوره چه حکمی دارد ؟ 3⃣- جوشیدن سرکه چه حکمی دارد ؟ ✅✅ پاسخ: آیت الله خامنه ای:‌ ج1) به طور کلی اگر انگور جوش بیاید یا جوشانده شود نجس نمی شود ولی خوردنش حرام است و هر گاه دو سوم آن با جوشاندن کم گردد حلال می شود. ج2) اشکال ندارد و خوردن آن مانع ندارد. ج3) اشکال ندارد و خوردن آن مانع ندارد. 🔴 آیت الله مکارم شیرازی: 1- هرگاه آب انگور با آتش بجوشد نجس نیست، ولی خوردنش حرام است، اما اگر آن قدر بجوشد که دوقسمت آن بخار شود و یک قسمت بماند، حلال میشود و اگر خود به خود به جوش آید و مست کننده شود حرام و نجس است و تنها با سرکه شدن پاک و حلال میشود. 2و3- اشکالی ندارد. ➖➖➖➖➖ استفتاء‌ از سایت مراجع عظام کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam