❇️ حق الماره ✳️
✅ سوال : وقتی شخصی از كنار درختی یا باغی میگذرد میتواند از میوه و محصول آن باغ استفاده كند یا خیر؟
🔴 حق الماره و رهگذر در رابطه با خوردن میوه جات سه گونه است :
1⃣- نسبت به میوه هایی که در خیابان و راه های عموی است که مانعی ندارد.مگر خلاف قانون و مقررات باشد
2⃣- استفاده از میوه های باغات مردم با شرائطی حلال است :
◀️ الف: به طوری اتفاقی از کنار انها عبور کنید نه با قصد خوردن.
◀️ ب: منجر به افساد نگردد بدین معنا که شاخه ی درخت و شاخه گیاه را نشکند.
◀️ ج: به خوردن بسنده کند و چیزی از محصول را با خود نبرد.
◀️ د: باغ و زراعت فاقد دیوار و در باشد.
◀️ ه:علم یا ظن به ناخشنودی صاحب باغ نداشته باشد.
3⃣ - مواردی که شرادط فوق را ندارد حرام است .
✴️ دو نکته درباره درختان میوه
1⃣- از میوه شاخه ی درخت همسایه بدون اجازه نمی تواند استفاده نمود.
2⃣ - طلب حلالیت از مردم بخاطر چیدن یا خوردن میوه هایشان لازم است.
➖➖➖➖
استفتاثات امام (ره)، ج 2، ص 510
کانال تخصصی فقه و احکام
🆔
https://eitaa.com/ask_ahkam
✳️من ۵۷۰ عدد از مهریه خود را که ۶۰۰ سکه بود شب عروسیمون بدون تحویل و گرفتنی به همسرم بخشیدم. آیا می توان آن را پس بگیرم؟
پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای: اگر از گرفتن آن گذشت كرده ايد نمى توانيد پس بگيريد.
📝آیت الله مکارم شیرازی: هرگاه بر ذمّه شوهر بوده و زوجه آن را بخشيده است قابل بازگشت نيست مگر اينكه بخشيدن به قصد ادامه زوجيّت بوده ولى زوج بخواهد او را طلاق دهد كه در اين صورت مىتواند بازپس بگيرد. و هرگاه مَهر عين خارجى بوده. تنها در صورتى كه مهر بدون تغيير مهمّى موجود باشد و بين زن وشوهر خويشاوندى نسبى نباشد عدول مانعى ندارد.
📝آیت الله وحید: در فرض سئوال این کار ابراء ذمه است اگر ذمه شوهر را از 570 عدد سکه بدون حیله و نیرنگ دیگران برئی کرده اید نمی توانید از ابراء خود برگردید.
📝آیت الله سیستانی: نمى توانيد.
📝آیت الله فاضل : . آن مقداری مهریه را که با رضایت قلبی به شوهر خود بخشیده اید و به او گفته اید که این مقدار مهریه را ام را بخشیده ام دیگر حق مطالبه ان مقدار مهریه را ندارید .
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه
✳️ پرداخت اقساط ما های آینده قبل از سال خمسی ✳️
➖➖➖➖
♻️ سال خمسي بنده 31 خرداد است مي خواستم ببينم ميشه قبل از سال خمسي اقساط ماه هاي آينده تير مرداد شهريور را پرداخت كنم؟
💠 آیت الله خامنه ای (مدظله العالی): مانعی ندارد.
💠 آیت الله مکارم شیرازی (مدظله العالی): اشکالی ندارد ولی از فیض خمس محروم خواهید شد.
استفتا سایت مراجع عظام
#احکام_خمس
#پرداخت_اقساط_آینده
کانال تخصصی فقه و احکام
🆔
https://eitaa.com/ask_ahkam
♻️ حکم استفاده از ظرفهاى طلا و نقره ♻️
🔹🔹🔹🔹🔹
❇️ آیا استفاده از ظرفهاى طلا و نقره جایز است؟
🔷 پاسخ:
✅ آیت الله خامنه ای: نگه دارى و بكارگیرى آنها در زینت اطاق اشكال ندارد؛ ولى استفادههاى دیگر مانند خوردن و آشامیدن از آنها حرام است.
✅ آیت الله مکارم شیرازی: مساله 247ـ خوردن و نوشیدن از ظرف «طلا» و «نقره» و استعمال آنها حرام است، بلکه استفاده از آنها براى زینت اتاق و یا هر منظور دیگر نیز جایز نیست (بنابراحتیاط واجب).
✅ آیت الله وحید خراسانی: مسأله ۲۳۴ ـ خوردن و آشاميدن از ظرف طلا و نقره حرام است ، و بنابر احتياط واجب مطلق استعمال آنها هر چند زينت نمودن اطاق باشد ، جايز نيست ، ولى نگاه داشتن آنها مانعى ندارد ، و ساختن ظرف طلا و نقره و اجرت گرفتن بر آن و خريد و فروش آنها جايز است ، مگر براى زينت نمودن كه محلّ اشكال است.
✅ آيت الله سيستاني: مسأله ۲۴۹. خوردن و آشامیدن از ظروف طلا و نقره، بلکه بنابر احتیاط واجب، هر استفاده معمول و متعارفی از آنها، مانند استعمال آنها برای وضو و غسل یا تطهیر اشیاء نجس، جایز نیست؛ ولی زینت نمودن اتاق و مانند آن و نگهداشتن آنها مانعی ندارد، هرچند احتیاط مستحب، در ترک آن است و همچنین ساختن ظروف طلا و نقره و دریافت اجرت در برابر ساخت آنها و خرید و فروش آنها به خودی خود جایز است ولی احتیاط مستحب است که ترک گردد.
➖➖➖➖➖
کانال تخصصی فقه و احکام
🆔
https://eitaa.com/ask_ahkam
حکم پوشیدن شلوارک برای آقایان
➖➖➖➖➖➖➖
1⃣➖ پوشیدن شلوارک (شلوار کوتاه تا روی زانو یا یه کم یایین تر) برای آقایان در عمومی(کوچه، خیابان و مهمانی های عمومی ) چه حکمی دارد ؟
2⃣➖ با توجه به اینکه بعضی از آقایان رعایت نمی کنند و تذکر برای آنها فایده ای ندارد تکلیف و وظیفه خانم چیست نگاه به پای این افراد بدون قصد لذت و به صورت معمولی چه حکمی دارد ؟
🔶🔶🔶🔶🔶🔶
✅ آیت الله خامنه ای:
♦️ 1- مردان اگر بدانند که هرگاه بدنشان لخت باشد زن های نامحرم به آنان نگاه میکنند، احوط آن است که غیر از سر و گردن ودستها را بپوشانند.
♦️2-نگاه زن به سر و صورت و گردن و دستهاى مرد نامحرم، تا جايى كه معمولاً نمىپوشانند بدون قصد لذت و ريبه اشكال ندارد؛ و در غیر این صورت جایز نیست
🔶♣️♣️♣️♣️♣️♣️🔶
✅آیت الله مکارم شیرازی:
♦️1- مردان مي توانند سر و گردن و مقداري از سينه و دستها و پاها را نپوشانند، ولي بقيه بدن که معمولا پوشانده مي شود را بايد بپوشانند.
♦️2-نگاه کردن به بدن مرد نامحرم به آن مقدار که معمولاً آن را نمى پوشانند مانند سر و صورت و گردن و مقدارى از پا و دست اگر به قصد لذّت نباشد و مايه فساد و گناه نگردد اشکال ندارد.
🔶♣️♣️♣️♣️♣️♣️🔶
✅آیت الله شبیری زنجانی:
♦️1- در فرضی که می داند یا در معرض این است که نامحرم به این مواضع -که معمولا پوشیده می شود-نگاه کند جایز نیست.
♦️2-نگاه كردن زن بدون قصد لذّت به مواضعى از بدن مرد كه معمولًا پوشيده است جایز نیست، و نگاه كردن به قصد لذّت به تمام مواضع مرد حرام است.
🔶♣️♣️♣️♣️♣️🔶
✅آیت الله فاضل :
♦️پوشیدن شلوارک (شلوار کوتاه تا روی زانو یا یه کمی یایین تر) برای آقایان در فضای عمومی مفسده دارد و جایز نیست. البته در غیر از موارد عمومی، پوشش برای مرد به مقدار پوشاندن عورتین یا از ناف تا زانو کفایت میکند ولی برای خانم ها واجب است نگاه نکنند
.
🔸♣️♣️♣️♣️♣️♣️🔸
✅آیت الله وحید :
1و 2- حرام است.
➖➖➖➖➖
استفتاء از سایت مراجع عظام.
کانال تخصصی فقه و احکام
🆔
https://eitaa.com/ask_ahkam
⛔️ حکم تقاص از بدهکار ⛔️
▪️▪️▪️▪️
✳️سوال:
🔸 اگر از کسی طلب داشته باشیم میشه بدون اینکه خودش اطلاع داشته باشه بخاطر رو دربایستی طلب را برداریم از اموالش؟
⬅️ آیت الله خامنه ای: در فرض سؤال جايز نيست.
⬅️ آیت الله فاصل لنکرانی: برداشتن طلب از اموال بدهکار بدون اجازه او حرام است، باید طلب خود را مطالبه کنید، اگر او حاضر به دادن طلب شما نشد و از راه قانونی نیز نتوانید طلب خود را بگیرید آن وقت می توانید بدون اجازه او طلب خود را از اموالش بردارید
⬅️ آیت الله شبیری زنجانی: - جایز نیست
⬅️ آیت الله مکارم شیرازی: انجام این کار جایز نیست و باید به شخص اطلاع داده شود.
⬅️ آیت الله وحید خراسانی: خیر
➖➖➖➖➖
استفتاء از سایت مراجع عظام
کانال تخصصی فقه و احکام
🆔
https://eitaa.com/ask_ahkam
❇️ حکم جوشیدن آب انگو – سرکه – غوره ❇️
➖➖➖➖
✳️سوال:
1⃣- جوشیدن آب انگو چه حکمی دارد ؟
2⃣- جوشیدن آبغوره چه حکمی دارد ؟
3⃣- جوشیدن سرکه چه حکمی دارد ؟
✅✅ پاسخ:
آیت الله خامنه ای:
ج1) به طور کلی اگر انگور جوش بیاید یا جوشانده شود نجس نمی شود ولی خوردنش حرام است و هر گاه دو سوم آن با جوشاندن کم گردد حلال می شود.
ج2) اشکال ندارد و خوردن آن مانع ندارد.
ج3) اشکال ندارد و خوردن آن مانع ندارد.
🔴 آیت الله مکارم شیرازی:
1- هرگاه آب انگور با آتش بجوشد نجس نیست، ولی خوردنش حرام است، اما اگر آن قدر بجوشد که دوقسمت آن بخار شود و یک قسمت بماند، حلال میشود و اگر خود به خود به جوش آید و مست کننده شود حرام و نجس است و تنها با سرکه شدن پاک و حلال میشود.
2و3- اشکالی ندارد.
➖➖➖➖➖
استفتاء از سایت مراجع عظام
#احکام_جوشاندن_سرکه_غوره_انگو
کانال تخصصی فقه و احکام
🆔
https://eitaa.com/ask_ahkam