eitaa logo
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
6هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
484 ویدیو
25 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 استاد سید محمّدمهدی میرباقری: «بهارِ طبیعت، مَثَلی از بهار حقيقی عالم در عصر ظهور است که زمين و اهلش زنده می‌‌شوند. اين بهار يك مَثَل و يك نمونه است برای اینکه حقیقت آن بهار را ‌بفهميم». «وقتي سال نو می‌شود و بهار می‌‌شود، يك سال جديد آمده است و يك سال هم رفته است. در روايات آمده: هر شب و روزی كه می‌آيد، ندا می‌دهد و می‌گويد: من ديگر تكرار‌شدنی نيستم. بهره خودت را از من ببر. فردا شب، فردا شب است. نگو من فردا شب، نمازشب می‌خوانم! من ديگر نيستم! من روز قيامت كه شهادت می‌دهم، صفحه وجود من از نور نافلهٔ شبِ تو خالی است. سال به‌طريق‌اولی وقتی كه رفت ديگر برنمی‌گردد. امسال هم كه آمد ديگر برگشتنی نيست. بنابراين همان‌طور كه دستور داده‌اند که هر شبانه‌روز، خودتان را به حساب و كتاب بكشيد، باید يك مراقبه‌ای هم نسبت به سال گذشته داشته باشيد. اين بوته‌ای كه من در خانه‌ام داشتم، خشك شد، دوباره الآن گل داده است. من در اين يك سال چه كرده‌ام؟ حساب و كتابی از خودش بكشد و نسبت به امسالش با خدای متعال عهدها و قرارهایی ببندد و از نفْس خودش تعهداتی بگيرد. امسال بايد در وادی حق يك قدم جلو برويم؛ عالم‌تر و متقی‌تر و خداشناس‌تر و خدوم‌تر شويم و عيب‌های ما كم شود. فرمود: كسی كه دو روزش مساوی است ضرر كرده است. حالا كسی كه دو سالش مساوی است، چطور؟ فرمود: كسی كه امروزش از دیروزش بدتر است، ملعون است و از رحمت خدا دور است. كسی كه امسالش از پارسالش بدتر شود، چه؟ يك محاسبه‌ای از خودمان بكنيم ببينيم پارسالمان بهتر از سال قبل بوده و عيب‌های ما كجا بوده است؟ اگر انسان، اهل مراقبه و محاسبه نباشد، همه عالم هم معلم شوند، هيچ چيز دست او را نمی‌گيرد. معلم مثل طبيب است، نسخه را می‌دهد، بايد خود شما دارو را مصرف كنی و خودت مراقب احوال خودت باشی. بنابراين در امسال که سال جديدی است، بايد برای خودمان برنامه‌ريزی جديدي داشته باشيم و برنامه‌ريزی‌های ما خيالی هم نباشد، با واقعيت منطبق باشد؛ ولی برنامه روبه‌پيش باشد. در باطن، ظاهر و در معنوياتمان و در همه چيزمان بايد تصميم بگيريم عيب‌های گذشته مرتفع شود، در سال آينده ان‌شاءالله اين عيب‌ها برطرف شود. سعی كنيم امسال ما بهتر از سال گذشته ما باشد. صحيح نيست انسان دوسالش مثل هم باشد؛ نماز ، روزه و شب‌زنده‌داری امسال با سال قبل بايد فرق داشته باشد؛ زبانش و گوشش باید فرق کند. اگر هر كاری که می‌كرده، در سال بعد هم انجام دهد، پس اين عمر را خدا برای چه داده است؟».
💢 مجلس غیبت بزرگترها ⁉️سوال: وقتی بزرگ تر های جمع مثلاً مادر و خاله و ... غیبت می کنند، آیا من باید تذکر بدهم؟ چگونه؟ پاسخ: ✍🏽 اگر بدانید در مجلسی غیبت می شود حضور در آن مجلس جایز نیست و اگر در مجلسی کسی قصد غیبت کردن داشته باشد یا در حال غیبت کردن باشد، با وجود شرایط نهی از منکر، نهی زبانی واجب است و در هر صورت اگر غیبت مسلمانی را بشنوید باید ردّ غیبت* کنید. *◀️ ردّ غیبت، یعنی نفی آن نسبتی که غیبت‌کننده به غیبت‌شونده می‌دهد؛ مثلاً وقتی گفته می‌‌شود: "فلانی مال ناحق خورده"، بگوییم: "از کجا معلوم، شاید معامله کرده یا شاید حلال بوده است." اگر هم به‌‌‌‌‌‌گونه‌‌ای است که نمی‌‌شود آن را توجیه کرد، مثلاً بگوید: "ممکن است تا کنون توبه و استغفار کرده باشد." 🔺 آیت الله خامنه ای- پایگاه اطلاع رسانی .leader.ir 📎 📎 📎 💥 به پایگاه تخصصی فقه و احکام بپیوندید www.askahkam.ir 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
💢 حکم بیان عیب های آشکار 💠 سوال: بیان عیب‎های آشکار و ویژگی‌های ظاهری، مثل كوتاهی یا بلندی، چاقی و لاغری، كچلی و امثال اینها، غیبت حساب می‌شود؟ ✍🏻 پاسخ: بیان صفات ظاهرى و عیوب آشكار، غیبت نیست ولی اینکار اگر به قصد تحقیر و تمسخر باشد یا باعث اذیّت و آزار شود، حرام است. تبصره: اگر اصل موضوع را گوینده و شنونده می‌دانند و گفتن توضیحات بیشتر موجب می‌شود عیب یا عیبهای پنهان دیگری مشخّص شود، این کار غیبت و حرام است. 🔺 توضیح المسائل آیت الله سیستانی / مسئله ۲۲۶5 📎 📎 📎 💥 به پایگاه تخصصی فقه و احکام بپیوندید www.askahkam.ir 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
حکم شرکت در مجلس گناه 💠 سوال: اگر مرد نامحرمی وارد جشن عروسی شود و در آن جا زن، بدون حجابی حضور داشته باشد و مرد بداند که نهی از منکر در او تأثیری ندارد، آیا واجب است مجلس را ترک کند؟ ✍🏻 پاسخ اگر خروج از مجلس معصیت به عنوان اعتراض مصداق نهی از منکر باشد، واجب است. شرکت در مجلس معصیت اگر مستلزم ارتکاب حرام مانند گوش دادن به موسیقی لهوی مناسب با مجالس لهو و گناه باشد و یا مفسده ای بر آن مترتّب شود یا حضور در آن تأیید گناه محسوب شود، جایز نیست . ------ پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای - احکام حجاب و عفاف .leader.ir 📎 📎 📎 💥 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔rubika.ir/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
💢 حکم شرعی نشستن و خوردن غذا بر سفره شراب ✍🏻 پاسخ: ◀️ آیت الله خامنه ای: حضور در مجلسی که در آن شراب خورده می‏شود جايز نيست؛ ولو اینکه چیزی که می خورد حلال باشد و اصرار و ناراحتی دیگران و خجالت کشیدن، عذر موجهی برای حضور در مجلس شراب نیست. ◀️ آیت الله مکارم:‌ 1- چنین مجالسی مجلس گناه محسوب شده و حضور در آنها حرام است. 2- سفره ‏اى كه بر سر آن شراب مى ‏خورند اگر انسان يكى از آنان حساب شود، نشستن كنار آن و خوردن از آن سفره حرام است، هرچند غذاى حلال باشد. 3- شرکت در مجلس گناه حرام است، ولي چنانچه ضرورت داشته باشد، مي توانيد به مقدار ضرورت شرکت کنيد، يا در قسمت هايي بنشينيد که گناهي صورت نمي گيرد و مجلس گناه صدق نمي کند. ◀️ آیت الله سیستانی: حضور در مجالس مختلط و یا مشتمل بر گناه های دیگر در صورتی جایز است که به هیچ وجه تأیید عملی حرام محسوب نشود و شخص با حضورش به گناهی ـ مانند نگاه حرام و گوش دادن به آواز ـ مبتلا نگردد، و در اینصورت باید ـ طبق شرایط یاد شده در رساله عملیه ـ حاضرین را امر به معروف و نهی از منکر کند، بلکه اگر احتمال تأثیر را هم نمی دهد باید ـ بنابر احتیاط واجب ـ با تُرش رویی در مقابل گناه کاران ناراحتی و تنفر خود را از کار آنان اظهار نماید. همچنین بر میزی که شراب خورده می شود جایز نیست غذا بخورید . 🔺 استفتاء از سایت آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: ۵m۶y۵۶z 🔺 استفتاء از سایت آیت الله مکارم، کد رهگیری : 140103310097 🔺 استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 1265727 💥 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam
حکم خوردن سحری خوردن سحری چه حکمی دارد و در چه صورتی واجب می شود؟ پاسخ : سحری خوردن واجب نیست مگر برای کسانی که بدانند بدون آن مجبور به افطارمی شوند ولی در صورت افطار، کفاره عمد ندارد. سایت آیت الله مکارم شیرازی - makarem.ir 💥 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔rubika.ir/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
💢 زمان نیت روزه واجب 💬سوال: 🔷 چگونه برای روزه ماه رمضان نیت کنیم؟ ✍🏻 پاسخ: ◀️ انسان می تواند در هر شب از ماه رمضان برای روزه فردای آن نیت کند و علاوه بر این، بهتر است که شب اول ماه روزه همه ماه را هم، نیت نماید. 🔺 توضیح المسائل ده مرجع، م 1551. 📎 📎 📎 💥 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔rubika.ir/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
🖋ده چيز روزه را باطل مى‏كند: اول: خوردن دوم: آشاميدن سوم : دروغ بستن به خدا و پيغمبر (ص) و جانشينان پيغمبر عليهم السلام چهارم : جماع (نزدیکی کردن با زنان) پنجم:استمنا، و استمنا آن است كه انسان با خود كارى كند كه منى از او بيرون آيد . ( سیستانی ، وحید ، تبریزی : يا ديگري غير از جماع ، كاري كند كه مني از او بيرون آيد.) ششم: باقى ماندن بر جنابت و حيض و نفاس تا اذان صبح هفتم: رساندن غبار غليظ به حلق هشتم: فرو بردن تمام سر در آب ( در رساله آیت الله سیستانی امده که روزه را باطل نمیکند ولی کراهت شدیده دارد ) نهم: اماله كردن (تنقیه:فروکردن چیزی از ناحیه مقعد) با چيزهاى روان دهم: قى كردن (بالا آوردن و استفراغ ، از روی عمد) ➖➖➖➖➖➖ 💥 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔rubika.ir/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
‌ـ🍃🌸🍃🌸 ‌ـ🌸🍃🌸 ﷽ ‌ـ🍃🌸 ‌ـ🌸 ❓اگه کسی بعد از نماز صبح جنب بشه و تا غروب غسل نكنه، روزه‌ش اشكالى پیدا می‌کنه؟ 📚 همه مراجع: نه. روزه‌ش درسته؛ اما برای نماز ظهر و عصرش حتماً باید غسل کنه، وگرنه نمی‌تونه نماز بخونه. ✅ راستی منظورمون جنب‌شدن در خوابه؛ وگرنه جنب‌شدن عمدی (استمنا) یا با رابطه جنسی، روزه رو باطل می‌کنه. ⭕️ نکته: جنابت، یعنی حالتی که بعد از رابطه جنسی یا خارج‌شدن آب منی برای انسان به‌وجود میاد. بعد از جنب‌شدن، حتماً باید غسل جنابت کرد. 🔺توضيح‌المسائل مراجع، م۱۶۳۲. 🌸 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔rubika.ir/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam 🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸🍃🌸
🌙📿🌙📿🌙📿 🌙 چگونه برای روزه ماه رمضان نیت کنیم؟ 🌙 🔰 پاسخ: 🙄 انسان می تواند در هر شب از ماه رمضان برای روزه فردای آن نیت کند و علاوه بر این، بهتر است [1] که شب اول ماه روزه همه ماه را هم، نیت نماید. [2] ✍🏼 آیت الله بهجت: انسان می تواند در هر شب از ماه رمضان برای روزه فردای آن نیت کند و جایز است شب اول ماه روزه همه ماه را نیت نماید و بنابر احتیاط واجب تجدید نیت در هر شب ترک نشود. [3] ------------- 📝 منبع: [1]. آیت الله سیستانی به جای بهتر است فرموده اند: می تواند. [2]. امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات،‌ ج 2، (نیه الصوم)، م 15؛ توضیح المسائل ده مرجع، م 1551؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1، م 977 و العروه الوثقی مع تعلیقه، ج2، (نیه الصوم)، م 15 و المسائل المنتخبه، قبل م 485؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1470. [3]. بهجت، توضیح المسائل، م 1264. 💥 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔rubika.ir/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
مناجات ابوحمزهٔ ثُمالی .mp3
13.53M
🎧 استاد میرباقری | دعای ابوحمزهٔ ثمالی 📜 إِلَهِي لا تُؤَدِّبْنِي بِعُقُوبَتِكَ، وَ لا تَمْكُرْ بِي فِي حِيلَتِكَ، مِنْ أَيْنَ لِيَ الْخَيْرُ يَا رَبِّ وَ لا يُوجَدُ إِلّا مِنْ عِنْدِكَ، وَ مِنْ أَيْنَ لِيَ النَّجَاةُ وَ لا تُسْتَطَاعُ إِلّا بِكَ، لا الَّذِي أَحْسَنَ اسْتَغْنَى عَنْ عَوْنِكَ وَ رَحْمَتِكَ، وَ لا الَّذِي أَسَاءَ وَ اجْتَرَأَ عَلَيْكَ وَ لَمْ يُرْضِكَ خَرَجَ عَنْ قُدْرَتِكَ، يَا رَبِّ يَا رَبِّ يَا رَبِّ...
💢 موارد استحباب امساک در ماه رمضان 💠 براى رعایت ادب و احترام ماه مبارك رمضان، براى این اشخاص مستحب است از مبطلات روزه خوددارى كنند، هر چند روزه نباشند: 1️⃣- مسافرى كه در سفر مبطل روزه انجام داده و پيش از ظهر به وطن يا جايى كه مى‏ خواهد ده روز بماند، رسيده است؛ 2️⃣- مسافرى كه بعد از ظهر به وطن يا به جايى كه مى‏ خواهد ده روز بماند می‌رسد؛ 3️⃣- بیماری که مبطل روزه انجام داده و پيش از ظهر بهبودى يافته است؛ 4️⃣- بيمارى كه بعد از ظهر بهبودى يافته است؛ 5️⃣- زنى كه در بین روز از عادت ماهانه يا خونريزى زايمان پاك شود؛ 6️⃣- كافرى كه در روز ماه رمضان مسلمان شود؛ 7️⃣- كودكى كه در روز ماه رمضان بالغ شود. 🔺 رساله نماز و روزه آیت الله خامنه ای ، مسأله ۹۸۱ 📎 📎 📎 📎 💥 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔rubika.ir/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
💢 عدم وارسی عمدی قبل از اذان صبح و صحت روزه حائض 💠 سوال: اگر زن حائض عمدا در ماه مبارک قبل از اذان وارسی نکرده و بعد از اذان صبح متوجه شود که پاک است آیا روزه اش صحیح است؟ و اگر باطل است آیا کفاره دارد؟ ✍🏻 پاسخ: 🔷 آیت الله خامنه ای: اگر احتمال قابل اعتنایی داشته که خون او ادامه داشته باشد، ولیکن بعد از اذان متوجه پاک بودن بشود، در این صورت واجب است که در این روز انجام مبطلات روزه خودداری نماید ولیکن قضای آن روز بر او واجب است و البته کفاره ندارد.[1] 🔷 آیت الله مکارم: زن حائض باید در اوقات نماز خود را وارسی کند. در مورد روزه نیز باید قبل از اذان صبح، وارسی کند. بنابراین اگر در بین روز بفهمد که قبل از اذان صبح، پاک بوده است: الف) اگر عمدا وارسی نکرده حکم بقاء بر حیض را دارد و روزه باطل است ولی کفاره ندارد ب) اگر سهوا وارسی نکرده، چنانچه تا قبل از اذان ظهرمبطلی انجام نداده باید نیت روزه کند و صحیح است و الا باید قضا کند و کفاره ندارد. [2] 🔺 [1]استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: rrgkpg5. 🔺 [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9503260228. 📎 📎 📎 💥 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔rubika.ir/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
💢 خوردن سحری بعد از اذان صبح 💠 سوال: اگر شخصی با اعتقاد به اینکه هنوز اذان صبح را نگفته اند، مشغول سحری شود سپس متوجه گردد که وقت اذان صبح گذشته است؛ حکم روزه او چیست؟ ✍🏻 پاسخ: اگر در سحر ماه رمضان بدون این که تحقیق کند صبح شده یا نه، کاری که روزه را باطل می‌کند انجام دهد، سپس معلوم شود که در آن هنگام صبح شده بوده است، باید قضای آن روز را بگیرد، ولی اگر تحقیق کند و بداند که صبح نشده و چیزی بخورد، و بعد معلوم شود که صبح بوده است قضای آن روز بر او واجب نیست. 🔺 رساله آموزشی آیت الله خامنه ای | احکام روزه 📎 📎 📎 💥 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔rubika.ir/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
💢 محتلم شدن روزه‌دار در خواب ✍🏻 پاسخ: 🔷 1-محتلم شدن در روز (خروج منى در حال خواب) روزه را باطل نمى‌‌کند. 🔷 2- بنابراین اگر قبل از اذان صبح یا بعد از آن بخوابد و در خواب جنب شده و بعد از اذان بیدار شود، جنابت به روزه‌ی آن روز او ضرر نمی‌زند. واجب است برای نماز غسل کند و می‌تواند غسل را تا وقت نماز به تأخیر بیندازد. هر گاه روزه‌دار بداند که اگر در روز بخوابد محتلم می‌شود، لازم نیست از خواب خود جلوگیری کند. رساله آموزشی آیت الله خامنه ای | احکام روزه 📎 📎 📎 📎 " 💥 به پایگاه تخصصی فقه و احکام بپیوندید www.askahkam.ir 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
⭕️ ❓سوال: اگر خانمی در سفر قصد ده روز کرده و چند روز اول را حیض بوده آیا در روز های باقی مانده که در آنجاست باید نمازش را کامل بگیرد و روزه صحیح است ؟ ✅ پاسخ: ⬇️ بله نماز کامل است و روزه صحیح است. ------------------ ✅ پی نوشت: رساله آموزشی جلد 1 آیت الله خامنه ای ص 211 💥 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔rubika.ir/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
💠 «دعای هر روز ماه مبارک رمضان» 🛑 دعای دومین روز ماه مبارک رمضان ❇️ «اللّٰهُمَّ قَرِّبْنِى فِيهِ إِلىٰ مَرْضاتِكَ؛ وَ جَنِّبْنِى فِيهِ مِنْ سَخَطِكَ وَ نَقِماتِكَ؛ وَ وَفِّقنِى فِيهِ لِقِراءَةِ آياتِكَ؛ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.» 🔶 «خداوندا! مرا در این ماه به خشنودی‌ات نزدیک کن؛ و از خشم و انتقامت مرا دورم کن؛ و به قرائت آیاتت مرا موفق بدار؛ ای مهربان‌ترین مهربانان.»
💢 حکم آرایش کردن برای شخص روزه دار ✍🏻 پاسخ: آرایش صورت، برای خانم ها در صورتی که در معرض دید نامحرم قرار گیرند جایز نیست، فرقی نمی کند در حال روزه باشند یا خیر. 🔷 اما در هر حال آرایش کردن روزه را باطل نمى‏کند؛ مگر آنکه رژ لب، وارد دهان شده و فرو داده شود. سرمه کشیدن به چشم‏ها برای روزه دار اشکالی ندارد. فقط اگر مزه یا بوی آن به حلق برسد کراهت دارد. 🔺 عروه الوثقى، احکام المفطرات، فصل 4 و 5. 📎 📎 📎 💥 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔rubika.ir/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
💢 حکم استمنای عمدی در حال روزه 💠 همه مراجع (به جز آیات عظام خامنه ‏اى، سیستانى و صافى): علاوه بر قضا، بنابر احتیاط واجب، باید «کفاره جمع» (60 روز روزه و اطعام 60 فقیر) بپردازد. 💠 آیات عظام خامنه ای و سیستانی: علاوه بر قضا، کفاره دارد (60 روز روزه یا اطعام 60 فقیر) ولی پرداخت کفاره جمع بنابر احتیاط مستحب است. 💠 آیت الله صافی: علاوه بر قضا، باید کفاره جمع (60 روز روزه و اطعام 60 فقیر) بپردازد. 🔺 برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2 ، ص 269 📎 📎 📎 💥 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔rubika.ir/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
حکم محتلم شدن در ماه مبارک رمضان روزه ❇️ احتلام در حال روزه چه حکمی دارد ؟❇️ 🔺🔺🔺🔺 💠 اگر انسان خوابی ببیند و در اثر آن قوه جنسی او تحریک شود، ولی بعد از بیداری بی اختیار منی از او خارج شود، این جنابت اختیاری نبوده و موجب بطلان روزه او نخواهد شد، و مرتکب عمل حرامی نشده است. 💠 همچنین اگر روزه دار در حال بیرون آمدن منى از خواب بیدار شود، واجب نیست از بیرون آمدن آن جلوگیرى کند. 💠 اگر روزه دار در روز محتلم شود،(یعنی، در خواب از او منی خارج شود)، واجب نیست فوراً غسل کند. اما برای خواندن نماز ظهر و عصر و نماز مغرب و عشاء واجب است غسل جنابت نماید. ➖➖ ➖➖ ➖➖➖➖➖ 🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
ـ⁣⁣⁣⁣☘️⁩🌼⁦☘️⁩🌼⁦ ـ⁣⁣⁣⁣⁩🌼⁦☘️⁩🌼⁦﷽ ـ⁣⁣⁣⁣⁦☘️⁩🌼⁦ ـ⁣⁣⁣⁣🌼 ❓ كسى كه توی شب‌های ماه رمضان جُنُب شده و به‌خاطر خجالت‌کشیدن یا چیز دیگه‌ای، تا نزديک اذان صبح غسل نکرده تا وقت تنگ شده و بعد تيمم بدل از غسل كرده، روزه‌ش درسته؟ 📚 آیات عظام امام خمینی، خامنه‌ای، مکارم سیستانی و نوری: 👈 اگرچه به‌خاطر اینکه عمداً غسل رو عقب انداخته، گناه کرده؛ اما اگه قبل از اذان صبح تيمم كنه، روزه‌ش درسته. 📚 آيت‌الله وحيد: 👈 چنین کسی به‌خاطر اینکه عمداً غسل رو عقب انداخته، گناه کرده. در این شرایط، بنابر احتیاط واجب، باید قبل از اذان صبح تيمم كنه، روزه‌ش رو بگیره و بعداً هم یک روزه به جای اون روزهٔ قضا بگیره. ⭕️ نکته: «وقت تنگ شده»، یعنی از نظر زمانی دیگه فرصت کافی برای غسل‌کردن وجود نداره. ⭕️ نکته: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله می‌تونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون عمل کنیم که فتوای قطعی داره. ⭕️ نکته: جنابت، یعنی حالتی که بعد از رابطه جنسی یا خارج‌شدن آب منی برای انسان به‌وجود می‌آد. بعد از جنب‌شدن، باید حتماً غسل جنابت کرد. 🔺توضيح‌المسائل مراجع، م۱۶۲۱؛ مكارم، توضيح‌المسائل، م۱۳۷۱؛ نورى، توضيح‌المسائل، م۱۶۱۸؛ وحيد، توضيح‌المسائل، م۱۶۲۹. 💥 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔rubika.ir/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam 🌼 ☘️🌼 🌼☘️🌼 ⁩☘️⁩🌼⁦☘️⁩🌼
💠 | حکم روزه‌ خواری ⁉️ سؤال: حکم روزه‌ خواری چیست؟ ✍️ پاسخ: 🔹 1-اگر کسی برای روزه نگرفتن عذر شرعی دارد؛ مانند این‌که مسافر است و یا بیماری‌ای دارد که روزه گرفتن به او ضرر می‌رساند، در این صورت اگر چه روزه بر او واجب نیست، اما نباید در انظار عمومی روزه‌خواری کند. 🔸 2- اگر کسی بدون عذر شرعی روزه نگیرد، در حالی‌که بر او روزه واجب است؛ علاوه بر این‌که گناه کرده، قضا و کفاره هم بر او واجب می‌شود و اگر این روزه‌خواری در انظار عمومی باشد، به محاکم قضایی تحویل داده می‌شود. 📚 پی‌نوشت: توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنی‌هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج 2، ص 494 – 495، 📎 💥 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔rubika.ir/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
💢 حکم نماز و روزه در فاصله بین ترخص و ورودی شهر 💠 سوال: 🔷 اگر مسافری در مسیر ورود، به فاصله بین حد ترخص و وطن (یا محل اقامت) برسد، چگونه نماز بخواند و روزه بگیرد؟ ✍🏻 پاسخ: ◀️ نماز در فاصله بین حد ترخص* و وطن، تمام است اما در فاصله بین حد ترخص و محل اقامت ده روزه، بنابر احتیاط واجب باید جمع خوانده شود و در هر دو صورت روزه، صحیح نیست مگر آنکه پیش از اذان ظهر، به آنجا وارد شود. *حد ترخص مکانی است که در آنجا اذان شهر شنیده نمی شود. 🔷 طبق تحقیقات انجام گرفته حد ترخص از آخر شهر حدود ۱۳۵۰ متر می باشد. 🔺 بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 📎 📎 📎 💥 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔rubika.ir/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam