هدایت شده از 🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
⁉️ #سوال_مسابقه سی و هشتم 👇
جلسه استراحت در نماز، نشستن بعد از ...... در رکعت ..... را گویند.
گزینه 1⃣: سجده دوم – اول و دوم
گزینه 2⃣: سجده اول – اول و سوم
گزینه 3⃣: سجده دوم- اول و سوم
گزینه 4⃣: سجده دوم – دوم و چهارم
.
.
.
📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫
⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز دوشنبه ، 8 مرداد ۹۷⏱
🎁 به دو نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁
☑️ کانال تخصصی فقه و احکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔷 #مخلوط_کردن_چینه_دان با #گوشت در #کبابی
❓ سوال: بعضی کبابی ها بر خلاف تصور مردم، گوشت را با چینه دان مخلوط کرده و به #قیمت_گوشت می فروشند، آیا این کار و درآمد حاصل از آن حرام است؟
🔷 پاسخ: 👇👇
📝 آیت الله مکارم: فروختن اجناس #تقلّبى كه #خريدار از وضع آن خبر ندارد، موجب #بطلان_معامله می گردد و آنچه بیان نموده اید #غش در معامله می باشد که يكى از #گناهان_كبيره است؛ از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل شده است كه فرمود:
«كسى كه در معامله با مسلمانان غِش كند، يا به آنها ضرر برساند، يا تقلّب و حيله نمايد از ما نيست و هر كس با برادر مسلمانش غِش كند خداوند بركت را از روزى او می برد و راه معاش او را مى بندد و او را به خودش وا مى گذارد. [1]
📝 آیت الله سیستانی: اگر متعارف نباشد جايز نيست و #پول آن حلال نيست مگر اين كه به مشترى اطلاع داده شود. [2]
📝 آیت الله شبیری زنجانی: اگر ظاهر عرفی آن این باشد که تنها گوشت گوسفند یا گاو است جایز نیست و معامله باطل است. [3]
📝 آیت الله فاضل: اگر چینه دان را با گوشت مخلوط می کنند و کباب درست می کنند و به نام کباب گوشت خالص به مردم می فروشند؛ این کار غش در معامله است و نوعی #کلاه_برداری و حرام است. [4]
—------------—
✅ پی نوشت:
[1]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9606180030.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 656500.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 45412.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9611567.
><><><><><><><><><><><
◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام
🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
✴️ سوال :
◀️ اگر قسمتی از فرش نجس شود و ما نمی دانیم کدام قسمت نجس است چه وظیفه داریم؟
♻️ پاسخ:
👈 هرگاه بداند قسمتى از فرش، یا لباس نجس شده امّا
نمى داند کدام قسمت آن است اگر دست، به قسمتى از آن بزند نجس نمى شود، همین طور هر دو چیزى که مى داند یکى از آن دو نجس شده ،ولى نمى داند کدام نجس است ملاقات با یکى از آن دو سبب نجاست نمى شود ولی اگر چيزى با رطوبت با تمام قسمتهاى فرش برخورد کند، محکوم به نجاست است.
#احکام_نجاست_فرش_یا_شی_نجس
➖➖➖➖➖
کانال تخصصی فقه و احکام
🆔 eitaa.com/ask_ahkam
❇️ اموال مسروقه در کودکى
◆◆◇◆◆◆◆◇◆◆◇◆◆
┘◄ سوال : من در كودكى و نوجوانى از چند جا دزدى كردهام (از خانه، بستگان یا مغازه و...) ولى حالا كه مىخواهم جبران كنم، نمىدانم چكار كنم؟ چون خجالت مىكشم كه بگویم دزدى كردهام. آیا مىتوانم از طرف آنها صدقه بدهم؟
✅✅پاسخ:
اگر صاحبان اموال مسروقه، حتى ورثه آنها مشخص و موجود باشند، نسبت به آنها ضامن هستید و به هر شكل مىتوانید عین آنها و اگر عین تلف شده قیمت آنها را به صاحبانش برگردانید و یا داخل اموال آنها بکنید، و لازم نیست آنها مطلع شوند كه این اموال از آنها به سرقت رفته است.
◀️ اما اگر به صاحبان آن دسترسى ندارید مىتوانید به نیت صاحبانش بنابر احتیاط واجب با اذن حاکم شرعى به فقرا صدقه دهید.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
استفتائات مقام معظم رهبری
http://www.leader.ir/tree/print.php?catid=49&nodeid=n9231
#احکام_حق_الناس_دزدی_کودکی
➖➖➖➖➖
کانال تخصصی فقه و احکام
🆔eitaa.com/ask_ahkam
❇️آیا با سرمه می توان وضو گرفت یا غسل کرد؟
1⃣ اگر سرمه صرفاً در داخل چشم کشیده شود، به صحّت وضو و غسل ضرر نمی رساند.
2⃣ به صورت معمول سرمه مانع از رسیدن آب به پوست نمی شود؛ ولی این به نوع سرمه که چرب باشد یا نه و مقدار سرمه ای که استفاده می شود، بستگی دارد، بنا بر این کسی که از سرمه استفاده کرده می تواند تشخیص بدهد، سرمه ای که استفاده شده، مانع از رسیدن آب به سطح پوست می شود هست یا نه.
#احکام_وضو
#احکام_بانوان
#احکام_آرایش
➖➖➖➖➖
كانال تخصصی فقه و احکام در تلگرام
eitaa.com/ask_ahkam
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
⁉️ #سوال_مسابقه سی و هشتم 👇 جلسه استراحت در نماز، نشستن بعد از ...... در رکعت ..... را گویند. گزی
#جواب_مسابقه سی و هشت 🔰
✅ گزینه 3
برندگان این هفته کاربران محترم : 🎊 حیدری 🎊 @@ 🎊 🌼
با تشکر از همراهان همیشگی کانال🌷🙏
eitaa.com/ask_ahkam
⏺ #نماز_مغرب_بدون_سوره در #تنگی_وقت
❓ سوال: اگر به تصور تنگی وقت، نماز مغرب را بدون سوره خوانده و پس از نماز عشاء متوجه وجود وقت کافی بشویم، حکم نماز خوانده شده چیست؟
◀️ پاسخ:⬇️⬇️
*⃣ امام خامنه ای: در فرض سوال اشکال ندارد. [1]
*⃣ آیت الله مکارم: کفایت می کند و اعاده لازم نیست. [2]
*⃣ آیت الله شبیری زنجانی: نماز خوانده شده در هر دو صورت صحیح است. [3]
*⃣ آیت الله وحید: اشکالی ندارد. [4]
*⃣ آیت الله فاضل: اگر وقت تنگ باشد و احتمال قوی بدهید که با خواندن سوره، نماز عشاء قضا می شود و نماز را بدون سوره خوانده اید و بعد از عشا فهمیده اید که یک دقیقه هنوز وقت باقی است، نمازی که خوانده اید صحیح است. [5]
—------------—
◀️ پی نوشت: ⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: Tbm6mzaJba0.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9608020073.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 38838.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503455.
:::::::::::::::::::::::::::::::::
◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 http://eitaa.com/ask_ahkam
◀️ #نبود_غسال_همجنس یا #محرم برای #میت
🔴 سوال: اگر برای #غسل_میت، همجنس یا محرمی نباشد مثلا در کشورهای خارجی، تکلیف غسل میت چیست؟
🔴 پاسخ: 🔻🔻
🔴 امام خامنه ای: در صورتى كه غسل دهنده همجنس حتى از اهل كتاب نباشد، غسل ساقط مى شود. [1]
🔴 آیت الله مکارم: در فرض سوال میت را از روی لباس غسل دهند. [2]
🔴 آیت الله شبیری زنجانی: درصورتی که غسل از روی لباس، مستلزم لمس یا نظر حرام نمی شود، بنا براحتیاط غسل داده شود و گرنه غسل ساقط است. [3]
🔴 آیت الله وحید: غسل دادن مرد زن را و زن مرد را جايز نيست و باطل است ولى زن مى تواند شوهر خود را غسل بدهد و شوهر هم مى تواند زن خود را غسل بدهد، اگر چه احتياط مستحبّ آن است كه زن شوهر خود و شوهر زن خود را غسل ندهد. مرد مى تواند دختر بچّه اى را كه مميّزه نشده غسل دهد و زن هم مى تواند پسر بچّه اى را كه مميّز نشده غسل دهد، هر چند احتياط مؤكّد آن است كه پسر بچّه و دختر بچّه اى كه بيش از سه سال دارند، اوّلى را مرد و دومى را زن غسل بدهد. اگر براى غسل دادن ميّتى كه مرد است مرد پيدا نشود، زنانى كه با او نسبت دارند و محرمند ـ مثل مادر و خواهر و عمّه و خاله ـ يا به واسطه ازدواج يا شير خوردن با او محرم شده اند، مى توانند او را غسل بدهند و نيز اگر براى غسل ميّت زن، زن ديگرى نباشد، مردهايى كه با او نسبت دارند و محرمند يا به واسطه ازدواج يا شير خوردن با او محرم شده اند، مى توانند او را غسل دهند و بنابر احتياط واجب در صورت وجود مماثل نوبت به محرم نمى رسد و غسل دادن از زير لباس واجب نيست، هر چند احوط است ولى بايد به عورت نظر نكند و بنابر احتياط عورت را بپوشاند. اگر ميّت و كسى كه او را غسل مى دهد هر دو مرد يا هر دو زن باشند، جايز است كه غير از عورت جاهاى ديگر ميّت برهنه باشد. [4]
آیت الله فاضل: اگر میت زن باشد و زن مسلمان پیدا نشود که او را غسل بدهد و محارم او هم نباشد، از زن های کافر اهل کتاب کمک بگیرند اگر اهل کتاب نباشند از سایر زن های اهل کتاب کمک بگیرند به این صورت که روش غسل دادن را به زن کافر یاد بدهد و مرد مسلمان نیت غسل کند و از پشت پرده زن کافر میت زن مسلمان را غسل بدهد و احتیاط آن است که زن کافر را هم بگوید نیت غسل دادن کند. اگر زن کافر هم برای غسل دادن پیدا نشود غسل میّت ساقط می شود لیکن احتیاط مستحب است که مردها از روی لباس و پوشش زن میت او را سه مرتبه غسل بدهند طوری که به بدن او نگاه نکنند. اگر بدون نگاه کردن ممکن نشود غسل ندهند و بدون غسل دفن کنند. همین طور است درجایی که مرد مسلمان بمیرد و هم جنس مسلمان یا محارم او از بین زنها برای غسل دادن پیدا نشود، به ترتیبی که در میت زن مسلمان گفته شد عمل شود. [5]
—------------—
◀️ پی نوشت:⬇️⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: BUoMk8MuKR8.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9509200038.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 36269.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید؛ کد استفتا: 26548.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502815.
_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
◀️رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 http://eitaa.com/ask_ahkam
♻️ کسی که برای نصب دستگاه پریودش تغییر کرده و از ۷ به ۱۱ تا ۱۲ روز رسیده اگر در همین حین هم خونریزیش ادامه دار باشد باید چه وقتی از روز دهم رو غسل کنه؟
♻️ آیت الله خامنه ای: اگر مطمئن است خونریزی از روز دهم تجاوز میکند، باید مانند گذشته در پایان روز هفتم ( عادت ماهانه ) غسل کند و عبادات خود را انجام دهد؛ و نسبت به بقیه به وظیفه مستحاضه که در رساله های عملیه ذکر شده عمل نماید.
♻️ آیت الله مکارم شیرازی: خون حیض از سه روز کمتر و از ده روز بیشتر نمی شود و چنانچه خون حيض (حتي اگر بصورت لکه کمرنگي باشد) از ده روز بگذرد به مقداري که در ماههاي قبل خون مي ديده عادت ماهانه قرار مي دهد، و بقيه حکم استحاضه دارد. و اگر مجموع ( پاکي و خون) از ده روز تجاوز نکند همه آن حيض محسوب مي شود. چنانچه از ابتدای صبح روز اول تا غروب روز دهم حیض را ببیند شب قبل از اول و شب بعد از دهم جزء شمارش روزها نخواهد بود ولی اگر مثلاً ساعت 10 صبح روز اول خون ببیند تا ساعت 10 روز بعد یک روز محاسبه می شود.
♻️ آیت الله سیستانی: اگر از 10 روز تجاوز کند به مقدار عادت حیض است و بقیه استحاضه است
♻️ آیت الله فاضل: اگر قبلا عادت ماهیانه داشته ، در صورتی که خون تا پایان روز دهم قطع نشود، روزهای عادت ماه های قبل خود را حیض قرار بدهد و خونی که بعد از آن دیده حکم استحاضه را دارد و بعد از روز دهم به احکام استحاضه عمل کند و قضای نمازهایی را که بعد از روزهای عادت ماه های قبل تا روز دهم نخوانده است بجا آورد و بعد از روز دهم نیز با عمل کردن به احکام استحاضه، نمازهای خود را بخواند.
اگر خون قبل از روز دهم قطع شود، تمام خون هایی که دیده است حکم حیض را دارد.
♻️ آیت الله شبیری: اگر بیشتر از ده شبانه روز، خون دارای صفات حیض می بیند عدد عادتش است و بعد از آن مستحب است تا تکمیل ده شبانه روز استظهار کند یعنی آن را نیز حیض قرار دهد و اگر کمتر از ده شبانه روز خون دارای صفات می بیند خون نشانه دار را حیض است و بعد از آن مستحب است تا تکمیل ده شبانه روز استظهار کند و بعد از اتمام حیض، غسل کند و عبادات خود را انجام دهد وخونی که در این زمان می بیند استحاضه است.
➖➖➖
استفتاء از سایت مراجع
🍁🍂 http://eitaa.com/ask_ahkam
⚠️سفر در نماز، تأثیراتی دارد❗️
1⃣نمازهای چهار رکعتی در سفر، دو رکعت میشود.
2⃣هشت رکعت نافله ظهر و هشت رکعت نافله عصر در سفر نباید خوانده شود.
3⃣ اگر در سفر نماز چهار رکعتی قضا گردد، لازم است قضای آن، دو رکعتی خوانده شود، اگر چه انسان بخواهد آنرا در وطن بخواند.
❓آیا کسی که قصد نموده ده روز یا بیشتر، در شهری بماند میتواند نافله ظهر و عصر را بخواند؟
❌پاسخ: بله میتواند، چنین شخصی از این جهت در حکم متوطّن است.
❓آیا نافله عشا را در سفر میتوان خواند؟
❗️پاسخ: انجام آن، رجاءاً (به امید قبول شدن) اشکال ندارد.
📒فقه و زندگی شماره 407
#احکام_نماز
#احکام_مسافر
➖➖➖➖
کانال تخصصی فقه و احکام
http://eitaa.com/ask_ahkam