eitaa logo
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
6هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
485 ویدیو
25 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️امام عسکری علیه السلام در روایتی گهربار می فرمایند: «اِتَّقُوا اللّهَ وَ کُونُوا زَیناً وَلا تَکُونُو شَیناً، جَرّوا اِلَینا کُلَّ مَوَدَّةٍ، وَ ادفَعُوا عَنّا کُلَّ قَبِیحٍ» از خدا پروا نمایید و زینت (و مایه سرافرازى ما) باشید نه مایه ملامت (و سرافکندگى). همه دوستى‏ها را به سوى ما جذب کنید و هر زشتى را از ما دور نمایید.(تحف العقول، ص 520 ) ⁉️ آیا عدول از نماز واجب به مستحب جایز است ؟ گاهی اوقات فرد در حال خواندن نماز واجب است و بین نماز کاری برایش پیش می آید مثلا درب منزل را می زنند و او با این تصور که می تواند نیت نمازش را به مستحبی تغییر دهد، نماز را به مستحبی تغییر می دهد، در حالی که عدول و تغییر نیت نماز از واجب به نماز مستحبی فقط در دو مورد جایز است : 👈امام خمینی، آیات خامنه ای و مکارم: فقط در دو مورد جایز است: اول: از نمـاز واجـب به نافله در ظهـر روز جمعـه؛ برای کسی که قرائت سوره ی جمعه را فرامـوش کرده و به جای آن سوره ی دیگری را خوانده و به نصف رسیده و یا از آن گذشته است (امام خامنه ای :مستحب است) می تواند، از نماز واجـب به نافله عدول کند تا بتواند نماز فریضه را با سورهی جمعه به جا آورد. دوم: در جایی که شخص مشغول نماز باشد و نماز جماعت برپا شود و بترسد به جماعت نرسد، که در این صورت جایز است نمازش را نافله قرار دهد ودر دو رکعتی سالم دهد تا به جماعت برسد.1 👈آیت الله سیستانی: در دو مورد عدول جایز و مستحب است: مورد اول آن است که در نماز ظهر جمعه از روی فراموشی در رکعت اول سوره ای غیر سوره جمعه را کامل بخواند و بعد یادش بیاید می تواند نماز را به نافله عدول دهد و بعد از آن نماز واجبش را با سوره جمعه بخواند . مورد دیگر اگر موقعی که نمازگزار مشغول نماز واجب سه رکعتی یا چهار رکعتی است، نماز جماعت بر پا شود، چنانچه برگزاری نماز جماعت برای همان نمازی باشد که نمازگزار مشغول خواندن آن است و وارد قیام رکعت سوّم نشده، مستحب است نیّت نماز واجبش را به مستحبی برگرداند و آن را به نیّت نماز مستحبی دو رکعتی تمام کند و خود را به جماعت برساند امّا اگر نمازگزار برای رکعت سوّم ایستاده و به رکوع نرفته، بنابر احتیاط واجب، برگرداندن نیّت از نماز واجب به نماز مستحبی صحیح نیست. شایان ذکر است جایز بودن برگرداندن نیّت، شامل نماز دو رکعتی واجب مثل نماز صبح نمی شود و مشروعیّت برگرداندن نیّت از نماز دو رکعتی واجب به نماز دو رکعتی مستحبی ثابت نیست.2 📚 1- العروه الوثقی – فصل فی النیه م20 – الرابع – الخامس تحریر الوسیله، فصل فی النیه، م.12 مقام معظم رهبری، رساله آموزشی، ج،1 درس38 2-توضیح المسائل جامع، ج،1 م.1 ♻️⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️ ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahkam
📝 | سازِ دشمن پسندِ دوقطبی سازی 👈 «خطّ حزب‌اللّه» ابعاد موضوع «دوقطبی‌سازی کاذب» را از منظر رهبر معظّم انقلاب تبیین می‌کند 🔹تنها چند روز پس از برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره‌ی ریاست جمهوری، رهبر معظّم انقلاب اسلامی یک راهبرد مهم را پیش روی فعّالان و کنشگران سیاسی قرار دادند: «افرادی در انتخابات، در دو طرف قضیّه قرار میگیرند، چالشهایی به وجود می‌آید؛ نباید به وسوسه‌های دوقطبی‌سازی اعتنا کرد و ترتیب اثر داد؛ این توصیه‌ی مؤکّد بنده است. نباید احساساتی که افراد را در دوره‌ی انتخابات وادار به مجادله‌ی با یکدیگر میکرد ادامه پیدا کند؛ نگذارید ادامه پیدا کند. ... این نباید موجب اختلاف و شکاف و جدایی بشود.»۱۴۰۳/۵/۷ 🔸دوقطبی‌سازی، به عنوان رفتاری غلط و انحرافی، از منظر حضرت آیت‌اللّه خامنه‌ای چگونه تعریف می‌شود؟ مرز دوقطبی‌سازی با اختلاف‌نظر متعارف سیاسی چیست؟ چگونه گروه‌های سیاسی می‌توانند در عین پایبندی به دیدگاه‌های خاصّ خود، از درافتادن به وادی دوقطبی‌گری رهایی یابند؟ 🔹تبدیل اختلاف‌نظر به دعوا 🔸اوّلین نکته در این زمینه تمایز بین رفتار و کنش دوقطبی‌ساز با رفتار صحیح سیاسی است. از نگاه رهبر انقلاب، می‌توان اختلاف‌نظر داشت با وجود دسته‌بندی‌های مختلف سیاسی، به چاه دوقطبی‌سازی سقوط نکرد: «معنای دوقطبی اختلاف سلیقه نیست ... معنای دوقطبی این است که وقتی این اختلاف سلیقه به وجود آمد، در هر تصمیمی به جای اینکه به حق و مصلحت فکر کنیم، به جایگاه این دسته‌بندی فکر میکنیم؛ دسته‌ی ما این‌جوری میخواهد، پس باید این بشود؛ حالا حق هست یا نیست، مصلحت هست یا نیست، [فرقی نمیکند].»۱۴۰۲/۳/۳ 🔸در واقع، مرز رفتار دو‌قطبی‌ساز با اختلاف، به معنای متعارف و معمولش، مرز روشنی است: «اختلاف دو جور است: یک وقت دو نفر با هم اختلاف سلیقه دارند، در فلان مسئله‌ی سیاسی، در فلان حُب و بغض؛ با همدیگر هم دوستند، رفیقند ... اختلاف نظر هم دارند؛ یک وقت [هم] هست اختلاف نظر جوری است که هر چیزی از یک طرف صادر بشود ــ هرچه میخواهد باشد: فکر، عمل، خوب، بد ــ از سوی این طرف دیگر محکوم است، از این هم هرچه صادر میشود از طرف او محکوم است؛ اسم این "دوقطبی" است.»۱۴۰۲/۱۰/۱۹ 🔸از نگاه رهبر انقلاب، رفتار دوقطبی‌ساز رفتاری است که «شکاف اجتماعی» و «تنش و تشنّج» ایجاد می‌کند که نقطه‌ی مقابل آرامش و امنیّت روانی افکار عمومی است: «یکی جناح "الف" است، یکی جناح "ب" است، یکی جناح فلان است، خب باشند، اشکالی هم ندارد. امّا اگر چنانچه این به یقه‌گیری و کشمکش زبانی [منجر شد] که کشمکش زبانی هم گاهی به کشمکش یدی منتهی میشود ... [ایراد دارد]. ... هیچ اشکال ندارد که شما در مجلس در فلان قضیّه‌ی سیاسی، طبق همان نگاه و بینش سیاسی خودت رأی بدهی، دیگری هم طبق سیاست خودش؛ امّا این را به دعوا نکشانید، به اختلاف نکشانید. ... این را مراقب باشید ... این آرامش خیلی مهم است؛ هُوَ الَّذی اَنزَلَ السَّکینَةَ فی قُلوبِ المُؤمِنینَ لِیَزدادوا ایمانًا مَعَ ایمانِهِم.»۱۳۹۵/۳/۱۶ 🔸لذا «اختلاف نظر باشد؛ امّا این اختلاف نظر به شقاق، نفاق، دست‌به‌گریبان شدن، یکدیگر را بر زمین زدن، نباید برسد. در مقابل دشمن، همه باید متّحد و متّفق باشند. آنجایی که نظام با کلّیّتِ خود یک حرفی میزند، همه باید پشت سر آن حرف بِایستند.»۱۳۸۵/۷/۱۸ بنابر‌این «جناح‌بندی‌های سیاسی اشکالی ندارد، امّا نباید جامعه را به دو قطب تبدیل کرد.»۱۳۹۳/۶/۵ 🔹دوقطبیِ اصیل دوقطبیِ انقلاب و استکبار است 🔸نکته‌ی دوّم اینکه در رقابت‌های سیاسی باید میان جریانات معتقد به اصل انقلاب و نظام با دیگران تفاوت قائل شد؛ در واقع، دوقطبیِ اصیل را شکل داد و در دام دوقطبی‌های انحرافی و دشمن‌پسند اسیر نشد: «در ایران اسلامی یک دوقطبی‌ای وجود دارد؛ دوقطبی انقلاب و استکبار. آن کسانی که تفاله‌های بازمانده‌ی از دوران غلبه‌ی استکبارند و هر کسی که دنبال آنها است، همفکر آنها است، بله، اینها با انقلاب بدند؛ این دوقطبی هست ... [بین] آن کسانی که به امام علاقه‌مندند، به انقلاب علاقه‌مندند، با کسانی که اصل انقلاب را قبول ندارند، اصل نظام را قبول ندارند، البتّه یک دوقطبیِ این‌جوری هست.»۱۳۹۴/۱۲/۵ در حقیقت، نگاهِ درستِ انقلابی این است که «دو خط بیشتر نیست: یک خط، خطّ انقلاب و طرف‌داران انقلاب و امام است؛ یک خط هم خطّ دشمنان این انقلاب است.»۱۳۶۹/۹/۱۴ 📝 ادامه 👇
💠 قیام بعد از رکوع ❇️بعد از تمام شدن ذکر رکوع، نمازگزار باید بایستد و وقتی بدن آرام گرفت، به سجده رود و اگر به عَمد، پیش از ایستادن یا پیش از آرام گرفتن بدن، به سجده برود، نمازش باطل است. چند نکته 🔸در قیام باید هردو پا روی زمین باشد، ولی لازم نیست سنگینی بدن را به طور مساوی روی هردو پا قرار دهد. 🔹موقعی که نمازگزار بخواهد کمی جلو یا عقب برود باید ذکری را که مشغول خواندنش است در حال این حرکت، قطع کند. 🔸نباید پاها را بیش از اندازه باز بگذارد به طوری که از شکل ایستادن خارج شود، مگر اینکه ناچار باشد. 📚 پی‌نوشت: آموزش مصوّر احکام آیت‌الله خامنه‌ای، ص‌ 246. 📎 🖇 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/245585 ♻️⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️ ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahkam
💢 مس آیات قرآن در تلفن همراه ❇️سوال: آیا لمس صفحه متن قرآن که بر روی گوشی نصب شده برای کسی که وضو ندارد و یا زنی که در عادت ماهانه است، جایز است؟ ✅پاسخ: در فرض سؤال که در واقع شیشه موبایل، لمس می شود نه آیات قرآن، اشکال ندارد. ------ سایت آیت الله خامنه ای/ کانال فقه و احکام 💥 به پایگاه تخصصی فقه و احکام بپیوندید www.askahkam.ir 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkamrubika.ir/ask_ahkam\
💠 برداشت غلط از حدیث «رفع القلم» ⁉️ سؤال: برخی افراد در روز نهم ربیع‌الاول هر کاری که دلشان بخواهد انجام می‌دهند و برای توجیه کارهایشان به حدیث «رفع القلم» (۱) استناد می‌کنند، آیا انجام هر کاری در این روز شرعاً جایز است؟ ✍️ پاسخ: 🔹 بین این روز و روزهای دیگر نسبت به تکالیف شرعی تفاوتی نیست. ----------- 🔷 ۱) اعتقاد دارند در این روز قلم تکلیف از شیعیان برداشته شده و آنان در این ایام هیچ‌گونه تکلیفی ندارند و هر کاری که بخواهند می‌توانند انجام دهند و از گناهان آنان بواسطه خشنودی ائمه معصومین صلوات ‌الله علیهم ‌اجمعین بویژه شادی قلب حضرت زهرا سلام ‌الله‌ علیها صرف نظر می‌شود. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای 🖇 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/259174 ♻️⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️ ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahkam
💠 اهانت به مقدسات دیگر مذاهب ⁉️ سؤال: اهانت به مقدسات دیگر مذاهب چه حکمی دارد؟ ✍️ پاسخ: 🔹 اینجانب همچون بسیاری از علمای اسلام و دلسوزان امّت اسلامی بار دیگر اعلام می‌کنم که هر گفته و عملی که موجب برافروختن آتش اختلاف میان مسلمانان شود و نیز اهانت به مقدّسات هر یک از گروه‌های مسلمان یا تکفیر یکی از مذاهب اسلامی، خدمت به اردوگاه کفر و شرک و خیانت به اسلام و حرام شرعی است. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای 📎 🖇 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/259173 ♻️⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️ ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahkam
💢 حکم توهین به مقدسات مذاهب 💠 لعن و نفرین کردن نسبت به مقدسات یا بزرگان دیگر مذاهب، در سخنرانی یا مداحی ها چه حکمی دارد؟ ❇️ هر گونه گفتار یا کردار و رفتاری که در زمان حاضر بهانه به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمانان گردد شرعا حرام اکید است. 🔺 بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 📎 📎 📎 ♻️⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️ ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahkam
9.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❗️فرق دوقطبی‌ با اختلاف‌نظر چیه؟ ⚠️ چرا اولی سمّه و دومی مطلوب؟ ♻️⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️ ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahkam
از علامه طباطبایی سوال کردند برای رشد معنوی دستورالعمل می‌خواهیم.... . ایشان در جواب فرمودند: بهترین دستورالعمل و ریاضت، خوش اخلاقی با خانواده است. -------------- سخته... رزقنا الله. 🍃🌺🍃☘️🍃🌺🍃 📌 صدای حقیقت باشید و در ثواب انتشار این مطلب سهیم شوید. به «درجست‌و‌جوی‌حقیقت» بپیوندید: 👇👇👇 @jostojou
✍در ‌روايت ‌است‌ از ‌امام‌ صادق‌ عليه ‌السلام ‌كه ‌‌مي‌فرمايند: كُلُّ شَيْ‏ءٍ نَظِيفٌ ‌حَتَّى ‌تَعْلَمَ أَنَّهُ ‌قَذِرٌ. ‌همه ‌اشیاء ‌در‌ عالم ‌تا زمانی ‌که ‌یقین ‌به نجاستشان  پیدا نکنی پاک‌ هستند.‌(وسائل الشیعه ج3ص467) ⁉️ اگر ببینیم کسی چیز نجس یا متنجّسی را می خورد یا با لباس نجس نماز می خواند یا جایی از منزل او یا امثال آن نجس شده است، آیا واجب است به او اطلاع دهیم؟1 ❣ما سبب استفادۀ شخص از چیز نجس شده ایم 👈امام خمینی(ره): چنانچه صاحبش آن چیز را در خوردن یا آشامیدن استعمال کند، مانند ظرف، واجب است نجس شدن آن را به او بگوییم؛ بلکه چنانچه صاحبش آن چیز را در کارى که شرط آن پاکى و طهارت واقعى است، استعمال مى کند؛ مثل وضو و غسل، در اینجا نیز بنابر احتیاط لازم، واجب است نجس شدن آن را به او بگوییم؛ ولی اگر در کارى که شرط آن طهارت ظاهرى است استعمال مى کند؛ مثل لباس نمازگزار یا در کاری که شرط آن طهارت نیست ؛ مثل سوزاندن بنزین، در این نمونه ها گفتن به او واجب نیست. 👈آیت الله خامنه ای: اگر از وسائلی است که در خوردن و آشامیدن استفاده می شود، باید اطلاع دهد و اگر از وسائلی است که اطلاع باعث اخلال در مثل وضو و غسل شود بنابر احتیاط واجب اطلاع لازم است در غیر این موارد اطلاع دادن لازم نیست. آیت الله سیستانی👈 لازم است که نجس بودن آن را به طرف بگوید،به دو شرط: اوّل آنکه،طرف در معرض آن باشد که درمخالفت تکلیف شرعى واقع شود، مثل اینکه او را در خوردن یا آشامیدن استعمال کند و اگر این چنین نباشد، لازم نیست بگوید. مثلا نجس بودن لباسى را که طرف با آن نماز مى خواند،لازم نیست به او بگوید؛زیرا پاک بودن‌لباس شرط واقعى نیست.دوّم آنکه، احتمال بدهد که طرف به گفتة او ترتیب اثر دهد و امّا اگر بداند که ترتیب اثر نمى دهد،گفتن لازم نیست. آیت الله مکارم 👈در وسایلی مانند لباس نمازگزار، حوله دست و صورت و ظروف غذا اگر نجس شود بنابر احتیاط واجب باید خبر دهد. ❣ما سبب استفادۀ شخص از چیز نجس نشده ایم مراجع تقلید 👈اعلام واجب نیست؛ بنابراین اگر ما ببینیم کسى چیز نجسى را مى خورد یا با لباس نجس نماز مى خواند، لازم نیست به او بگوییم. 📚1- سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی، العروۀ الوثقى، ج1،فصل فی احکام النجاسه،مسئلة 32و35؛خامنه ای، أجوبة الاستفتائات، سؤال 282؛ رساله آموزشی، ج1،فصل دوم، درس9 و سیدمحمدحسن بنی هاشمی خمینی، توضیح المسائل مراجع، ج1،اقتباس از مسئلة 141تا146، سایت آیت الله مکارم http://www.makarem.ir/ahkam/fa/home/istifta/255313/ ♻️⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️ ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahkam
حادثه پیجرهای لبنان تاکید دوباره ‌ای بود بر لزوم استقلال سایبریک؛ چه در بعد سخت‌افزاری و چه در بعد نرم‌افزاری؛ و از جمله: اینترنت ملی، گوشی ایرانی و..... این‌گونه اقدامات آسیب‌پذیری ما را کمتر می‌کند. 🌺🍃☘️🍃🌺 📌 شما هم صدای حقیقت باشید. به «در جست‌و‌جوی‌ حقیقت» بپیوندید: 👇👇👇 @jostojou
رهبر انقلاب: «امروز از واجبات قطعی، حمایت از مظلومان غزه و فلسطین است؛ قطعا خداوند متعال از ما در قیامت سوال خواهد کرد». 🌺🍃☘️🍃🌺