eitaa logo
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
6هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
484 ویدیو
25 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | پیروزی جبهه حق قطعی است ┄┅─✵🍁✵─┅┄ ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahkam
💠 نقص مبیع در فروش اینترنتی ♻️ سوال: *غش در معامله یعنی فريب دادن ديگران، از راه بهتر يا بيشتر وانمود كردن كالا که می‌تواند از اسباب تحقق فسخ عقد شود. حال سوالی که مطرح می‌شود این است: در فروش اینترنتی کالاهای دست ساز، خریدار فقط عکس جنس را می بیند و سفارش می دهد، آیا در صورت وجود اشکالات جزئی در کالا، معامله و درآمد حاصل از آن حلال است؟ش در معامله یعنی فريب دادن ديگران، از راه بهتر يا بيشتر وانمود كردن كالا که می‌تواند از اسباب تحقق فسخ عقد شود. ✍🏻 پاسخ: چنانچه عرفاً معیوب محسوب نشود و مصداق غش در معامله نباشد، اشکال ندارد. -------------- سایت آیت الله خامنه ای/ کانال فقه و احکام
📡 💠 حکم دروغ گفتن به شوخی _______ ❓سؤال: آیا دروغ گفتن به شوخی گناه دارد؟ ✅ پاسخ: ✍️ اگر انسان خبری خلاف واقع بدهد و مقصودش این باشد که مخاطب، آن را جدی بگیرد حرام است، اما اگر در آنچه که می‌گوید قصد جدی ندارد و نمی‌خواهد خلاف واقع مطلبی بگوید مثل این که به شوخی از زبان شخص یا حیوانی مطلبی را نقل می‌کند، حرام نیست. _________ ◀️ رساله آموزشی 2 – آیت الله خامنه ای - احکام کذب و دروغ ♻️⭕️♻️⭕️♻️ ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahka
💢حکم دروغ شوخی ❓سؤال: آیا دروغ گفتن به شوخی گناه دارد؟ 🔹پاسخ: اگر خبری خلاف واقع بدهد و مقصودش این باشد که مخاطب آن را جدی بگیرد حرام است، اما اگر در آنچه که می گوید قصد جدی ندارد و نمی خواهد خلاف واقع مطلبی بگوید مثل این که به شوخی از زبان شخصی یا حیوانی مطلبی را نقل می کند، حرام نیست. [1] ❇️توضیح: مسئله دو صورت دارد: 🔹یکی آنکه در مقام شوخی و به قصد خنداندن دیگران، به صورت جدی از وقوع چیزی که واقع نشده خبر دهد، مانند آنکه در موقعیتی که فردی منتظر بازگشت مسافری است، کسی به دروغ، آمدن مسافرش را خبر می‌دهد تا او را بفریبد و حاضران را بخنداند. 🔸و دیگری آنکه سخنی را به قصد شوخی ادا کند، بدون آنکه قصد اخبار از واقع داشته باشد، حاضران نیز از این قصد وی آگاه باشند. صورت نخست، مصداق دروغ و حرام است؛ بر خلاف صورت دوم که نه مصداق دروغ و نه حرام است. ❇️نکات اخلاقی : شوخی کردن در صورت عدم آلودگی به سخن زشت و ناسزا، مستحب است. از امام صادق علیه السّلام نقل شده است: هیچ مؤمنی نیست مگر آنکه بذله گو و شوخ طبع باشد. [2] شوخی زیاد، جز در سفر، نکوهیده و مکروه است. [3] دروغ گفتن به شوخی، کم کم انسان را بر دروغ جدی جرأت می دهد. حضرت علی (ع) می‌فرمایند: «لا یجد عبد طعم الایمان حتی یترک الکذب هزله و جده [4] هیچ بنده ای طعم ایمان را نمی چشد، مگر این که دروغ را چه شوخی و چه جدی ترک کند.» امام زین العابدین (ع‌) به فرزندش فرمود: «اتقوا الکذب الصغیر منه و الکبیر فی کل جد و هزل [5] از کوچک و بزرگ و جدی و شوخی دروغ بپرهیز.» ------ [1]. پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری [2]. هدایة الأمّة، ج۵، ص۱۶۲-۱۶۳. [3]. هدایة الأمّة، ج۵، ص۱۶۴. [4]. اصول کافی، ج 4، باب الکذب، ح 11. [5]. اصول کافی، ج 4، باب الکذب، ح 2. ♻️⭕️♻️⭕️♻️ ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahka
💢 نماز در محدودۀ حد ترخص ⁉️ سؤال: مسافری که به قصد پیمودن مسافت شرعی از وطن خارج می‌شود از چه زمانی نمازش شکسته است، همچنین وقتی به سوی وطن برمی‌گردد از چه زمانی نمازش تمام است؟ ✍️ پاسخ: 🔹 هنگام رفتن، با گذشتن از حد ترخصِ وطن، نمازش شکسته است و هنگام برگشت نیز با رسیدن به حد ترخص، نماز تمام است؛ هر چند احتیاط مستحب است که در حد فاصل بین حدّ ترخص و وطن، نماز را به صورت جمع بین شکسته و تمام بخواند. 🔸 حد ترخصِ یعنی از آخرین خانۀ وطن به اندازه‌ای دور شود که صدای اذان متعارفِ شهر را بدون بلندگو نشنود؛ خواه دیوارهای شهر را ببیند یا نه.بر اساس تحقیقات انجام گرفته حدود ۱۳۵۰ متر پس از آخرین نقطۀ شهر، حدّ ترخص می‌باشد. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای 🖇 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/314143 📎 📎 ♻️⭕️♻️⭕️♻️ ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahka
🔶🔷🔶🔷 فرمانده ها و نیروهایشان را که برای تمرین میبردند پیاده روی، بعد از چندین ساعت، یک استراحت پنج دقیقه ای به آنها میدادند. همان را هم بچه ها سعی میکردند به بهترین نحو استفاده کنند. هر کس می‌افتاد گوشه ای، یکی چرت میزد یکی بدنش را کش و قوس می‌داد یکی از دیگری در خواست میکرد بدنش را ماساژ بدهد. داوود با همه فرق میکرد کوله پشتی اش را باز میکرد قرآنش را در می آورد و مشغول میشد به خواندن؛ در همان پنج دقیقه. شهید 🇮🇷🇵🇸 🇮🇷🇵🇸 🇮🇷🇵🇸 🔎 صدای حقیقت را از اینجا بشنوید؛ به «در جست‌و‌جوی‌ حقیقت» بپیوندید: ♨️ @jostojou
♻️ مخارج کفن و دفن میت♻️ ❓سوال: مخارج کفن و دفن میت بر عهده کیست؟ ❇️ پاسخ: ✍🏻 آیت الله خامنه ای :‌ هزینه تجهیز و تکفین و نیز بدهی میت و هزینه های بیمارستان و واجبات مالی مانند حج و خمس و زکات از اصل ترکه(اموال و حقوق بر جاى مانده از میت) کسر مى شود. و نیز اگر وصیت مشروعى باشد، بر ارث مقدم است. اما هزینه های مراسم ترحیم و بزرگداشت از ترکه محسوب نمی شود. ✍🏻 آیت الله مکارم: مخارجی که مربوط به میت می شود مانند خرج بیمارستان و مراسم ختم از اصل مال او برداشته می شود.بدهکاری و حج واجب و خمس و زکات و مانند آن را باید از اصل مال بدهند، اگر چه وصیت نکرده باشد وچنانچه چیزی اضافه بیاید هرگاه وصیتی کرده باشد که ثلث یا مقداری از ثلث را به مصرفی برسانند باید بهوصیت عمل کنند و اگر کسی وصیت نکرده باشد ثلث برای او نیست و آنچه بعد از ادای دین اضافه می ماند مال ورثه است. ✍🏻 آیت الله سیستانی: مخارج حال حیات همه از اصل ترکه داده می شود ولی مخارج بعد از فوت فقط به مقدار متعارف برای کفن ودفن وتجهیز او از اصل ترکه داده می شود واما مجلس ختم وامثال آن باید بعد از جدا کردن سهم صغیر باشد. اگر خمس بده بوده است خمس آن چه را نداده باید بدهند اما اگر خمس بده نبوده لازم نیست بدهند بلکه از مال صغیر جایز نیست ورثه ای که بالغ اند می توانند برای برائت ذمه او از حصه خود بپردازند. ✍🏻 آیت الله شبیری: بدهی های میت و نیز مخارج تجهیز وی(اعم از کفن و دفن) به مقدار متعارف از ترکه میت پرداخت می شود البته احتیاط آن است که مقدار مستحب و مقدار احتیاطی کفن را از سهم صغیر بر ندارند و همچنین در این مقدار رضایت دیگر ورثه
💢 نماز با غسل جنابت احتياطی ⁉️ سؤال: اوائل سن بلوغ به خاطر جهل، غسل‌ها را به نیّت غسل جنابت انجام داده و بدون وضو نماز می‌خواندم، آیا باید نمازهای گذشته را قضا کنم؟ ✍️ پاسخ: 🔹 به طور کلی به نظر رهبری غیر از غسل جنابت، باقی غسل‌ها کفایت از وضو نمی‌کند؛ لذا هر مقدار از نمازها را که می‌دانید با غسلی که یقین به تحقق جنابت آن نداشته‌اید (و بدون وضو) خوانده‌اید، باید قضا کنید و نسبت به مقدار مشکوک، تکلیفی ندارید. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای 📎 📎 🔹 رسانه نشر احکام در شبکه های اجتماعی @ask_ahkamm
💢 ایام فاطمیه 💠 سوال: چه روز هایی ایام فاطمیه محسوب می شود؟ ✍🏻 پاسخ: مناسب است علاوه بر روز شهادت (۱۳ جمادی‌الاول و ۳ جمادی‌الثانی) چند روز از ایام متصل به آن را به حسب عرف منطقه به عنوان ایام حزن و عزای صدیقه کبری سلام‌الله علیها مراعات کنند. 🔺 بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 📎 📎 📎 ♻️⭕️♻️⭕️♻️ ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahka
💢 مقدار پوشش زنان در نماز 💠 - زن باید موقع نماز، تمام بدن و موی خود را بپوشاند ولی پوشاندن صورت به مقداری که شستن آن در وضو واجب است و دستها و پاها تا مچ، لازم نیست. البته در صورت وجود نامحرم، باید پاها تا مچ نیز پوشانده شود. 💠 - چانه جزیی از صورت است و پوشاندن آن در نماز بر زن واجب نیست ولی قسمت زیر چانه جزء صورت نیست و پوشاندن آن واجب است. 💠 - در نماز میّت پوشش واجب نیست؛ اگر چه احتیاط مستحب است. 💠 - در نمازهای مستحب نیز مانند نماز واجب، پوشش شرط صحّت نماز است. 💠 - در نماز احتیاط و قضای اجزای فراموش شده و بنابر احتیاط واجب در دو سجدۀ سهو، باید بدن پوشیده باشد. 🔺 رساله نماز و روزه آیت الله خامنه ای/ بخش پوشش در نماز 📎 📎 📎 ♻️⭕️♻️⭕️♻️ ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahka
💢 زمان تحقق وطن اتخاذی 💠 سوال: وطن اتخاذی از چه زمانی تحقق می‌یابد؟ ✍🏻 پاسخ: ❇️ اگر شخصی با قصد توطن در محلی، از ابتدا، خانه‌ای اجاره کرده یا بخرد یا کسب و کاری پیدا کند، از همان موقع وطن محقق می‌شود و نمازش تمام است و گذشت یکی‌دو ماه برای تحقق وطن لازم نیست. ❇️توضیح بیشتر: وطن اتّخاذی از نظر عرف مکانی است که انسان آنجا را به عنوان وطن و محل سکونت قرار داده، در حالیکه قبلاً وطن او نبوده است؛ خواه از وطن اصلی إعراض کرده باشد یا نه. ✅ در تحقق وطن اتخاذی قصد زندگی دائم لازم نیست؛ بلکه اگر قصد زندگی بدون تعیین مدّت یا قصد زندگی به مدّت طولانی در مکانی را داشته باشد از نظر عرف وطن صدق می‌کند. ✳️نکته: کسی که قصد دارد برای همیشه یا سالیان متمادی، سالی سه چهار ماه (مانند تابستان و ایام تعطیل) در مکانی زندگی کند، چنانچه وسائل زندگی مانند خانه و امثال آن را فراهم کند، آنجا از نظر عرف وطن دوم او محسوب می‌‌شود. 🔹استفتاء از آیت‌الله خامنه‌ای / شماره استفتاء: gkzgrrn 📎 📎 ♻️⭕️♻️⭕️♻️ ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahka
💢 کفاره شکستن نذر 💠 سوال: 🔷 کفاره شکستن نذر چیست؟ ✍🏻 پاسخ: ◀️ آيات عظام خامنه‏اى، وحید خراسانی و سیستانی: ده فقیر را سیر کند یا آنان را بپوشاند و اگر نتواند 3روز روزه پی در پی بگیرد. ◀️ آیت الله مکارم شیرازی: اگر انسان از روی اختیار به نذر خود عمل نکند باید کفاره بدهد یعنی60 فقیر یک مد طعام دهد یا دو ماه پی در پی روزه بگیرد. احتیاط واجب آن است که 31روز پی در پی باشد. 🔺 توضیح المسائل مراجع 📎 📎 📎 🍁🍂 سایت اسک احکام www.askahkam.ir 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam 🆔 www.instagram.com/ask_ahkam/
💢 جایگزین پول مخمّسِ خرج شده از درآمد سال ⁉️ سؤال: اگر شخصی پول مخمّس (خمس داده شده) را خرج کند و تا قبل از رسیدن سال خمسی درآمدی به دست آورد، آیا می‌تواند این درآمد را جایگزین پول مخمّسِ خرج شده، قرار دهد و خمس آن را نپردازد؟ ✍️ پاسخ: 🔹 اگر بعد از حصول اولین درآمد ( مثلا حقوق) در سال جدید، مال مخمس (خمس داده شده) را مصرف کرده باشید، در پایان سال، به همان مقدار از درآمد استثناء می‌شود و خمس ندارد. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای. 🖇 لینک مطلب: 📎 📎 ♻️⭕️♻️⭕️♻️ ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahka
هدایت شده از سرود، مولودی، مداحی
پاشو اینجوری.mp3
3.88M
🔊 | تنظیم 📝 یکمی حرف بزن علی نمیره 👤 حاج‌مهدی 🏴 ویژه شهادت ؛ ─━━━⊱🌺🌸⊰━━━━─ 🎤ارائه سرود، مولودی، مداحی مناسبتی 💢@ask_20
🔵 🔵 ◾️🔷 مخفی کاری ازدواج قبلی و حق طلاق بدون مهریه ______________ ❓ سؤال: اگر مرد متوجه شود که قبلا با کسی کرده و گرفته و این موضوع را از وی مخفی نموده اند؛ آیا حق طلاق بدون پرداخت مهریه را دارد؟ ◾️🔷 پاسخ: 👇👇 🔷 امام خامنه ای: اختیار طلاق با مرد است ولی باید مهریه زن را بپردازد. [1] 🔷 آیت الله مکارم: حق فسخ برای مرد در صورتی که بعد از ازدواج متوجه شود دختر قبلا هرچند به مدت کوتاه ازدواج موقت داشته ولو دوشیزه باشد (نزدیکی نکرده باشند) باقی است و در مورد مهریه، اگر دختر تدلیس کرده حق مهر ندارد و اگر دیگری ندلیس کرده است باید مهریه دختر را بپردازد و از کسانی که تدلیس کرده اند بگیرد. [2] 🔷 آیت الله سیستانی: اگر به او گفته است كه اين اولين ازدواج او است و اين توصيف در عقد منظور شده است مى تواند فسخ كند و مهر ندهد. [3] 🔷 آیت الله شبیری زنجانی: طلاق در هر صورت در اختیار مرد است و در هنگام طلاق در فرض باید تمام مهریه را بپردازد بله اگر این زن در هنگام ازدواج با وی ثیبه بوده، می تواند به نسبت، تفاوت مهریه و را از مهریه کسر کند. [4] 🔷 آیت الله وحید: خیر؛ باید مهریه را بدهد. [5] 🔷 آیت الله فاضل: ازدواج قبلی زن و طلاق گرفتن و مخفی کردن آن از شوهر مجوز فسخ عقد نیست و اگر مرد بفهمد و بخواهد زن را طلاق بدهد باید مهریه اش را بدهد. [6] _________________ ◾️🔷 پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 541313. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9402300180. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 330007. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 15560. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 6360. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9400671. ============= ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام ✅ http://eitaa.com/ask_ahkam
💢 واجبات سلام ⁉️ سؤال: رعایت کدام موارد هنگام سلام نماز، واجب است؟ ✍️ پاسخ: 🔹در حالت سلام، واجب است موارد زیر رعایت شود: 1. گفتن یکی از دو عبارت سلام؛ یعنی : «اَلسَّلامُ عَلَیْنا وَعَلَى عِبادِالله الصَّالِحین» و «اَلسَّلامُ عَلَیْكُمْ وَرَحْمَة اللهِ وَبَرَكاتُه»؛ [1] 2. نشستن به اندازه عبارت سلام بعد از تشهد؛ 3. آرامش بدن در حال گفتن عبارت سلام؛ 4. خواندن عبارت سلام به زبان عربی صحیح؛ 5. ترتیب؛ [2] 6. موالات؛ [3] ----------------- [1]. بعد از تشهّد ركعت آخر نماز مستحب است در حالي كه نشسته و بدن آرام است بگويد: السلام عليك ايها النبي و رحمه الله و بركاته» و بعد از آن بگويد: «السلام عليكم» و احوط استحبابي آن است كه «و رحمه الله وبركاته» را اضافه نمايد، يا بگويد: « السلام علينا و علي عباد الله الصالحين». سيستاني: و بعد از آن بايد بگويد: «السلام عليكم» و احتياط مستحب آن است كه جمله «ورحمه الله بركاته » را به آن اضافه كند و يا آن كه بگويد: «السلام علينا و علي عباد الله الصالحين» ولي اگر اين سلام را بگويد، احتياط واجب آن است كه بعد از آن «السلام عليكم» را هم بگويد. مکارم: سلام واجب همان سلام سوم است و مي تواند به آن قناعت كند ولي اكتفا به سلام دوم به تنهايي مشكل است و سلام اول از مستحبات است. [2]. یعنی عبارت دوم بعد از عبارت اول باشد. [3]. یعنی پشت سر هم گفتن عبارت سلام، به طوری که معمول است. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 2، ص 124.
نماز با لباس خونی ⁉️ سؤال: اگر به اندازه یک عدس روی لباس، خون باشد، آیا می‌شود با آن نماز خواند؟ ✍️ پاسخ: 🔹اگر مقدار خون لباس کمتر از یک بند انگشت اشاره باشد، با وجود شرایط* نماز با آن اشکال ندارد، ولی اگر به اندازۀ بند انگشت اشاره یا بیشتر از آن باشد، نماز با آن باطل است. صحّت نماز با خون کمتر از بند انگشت اشاره، چند شرط دارد: 1️⃣. خون حیض نباشد؛ اگر اندکی هم از آن خون بر بدن یا لباس نمازگزار باشد، نماز باطل است و بنابر احتیاط واجب خون نفاس و استحاضه نیز همین حکم را دارد. 2️⃣. خون حیوان نجس العین (سگ و خوک) و حیوان حرام گوشت و مردار و انسان کافر نباشد. 3️⃣. رطوبتی از خارج به آن خون نرسیده باشد؛ مگر در صورتی که رطوبت با خون مخلوط شده و در آن مستهلک شود و مجموع آنها هم بیش از اندازۀ مجاز نشود که در این صورت، نماز با آن صحیح است و در غیر این صورت نماز با آن بنابر احتیاط واجب صحیح نیست. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای 🖇 لینک مطلب: 📎 📎
💠 | تطهیر وسایل الکترونیکی ⁉️ سؤال: ۱) آیا راهی غیر از شستن، برای پاک شدن وسایل الکترونیکی مانند تلفن همراه که نجس شده است، وجود دارد؟ ۲)آیا اگر تلفن همراهی که نجس شده، هنگام نماز، همراهمان باشد، نماز باطل است؟ ✍️ پاسخ: ۱) فقط با آب قابل تطهیر است. ۲) نماز باطل نیست، مگر این که نمازگزار قبل از تمام شدن نماز بداند، نجاست تلفن همراه با رطوبت به بدن یا لباس او رسیده است. نکته: تطهیر اشیاء نجس واجب نیست، حتی مستحب هم نیست. در نتیجه اگر می‌توانید با کشیدن روکش نایلونی و یا استفاده از تَلق و مانند آن از تماس احتمالی دست خیس با بدنه آن وسیله برقی نجس جلوگیری کنید. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای. 📎 ♻️⭕️♻️⭕️♻️ ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahka
💢 پرداخت کفاره میت . 💠 سوال: ◀️ آیا کفاره تأخیر و عذر بر عهده پسر بزرگ هست یا از اصل مال میت باید پرداخت شود؟ ✍🏻 پاسخ: ◀️ آیت الله خامنه ای: پسر بزرگتر نسبت به کفاره میت تکلیفی ندارد، اگر میت مال دارد از اصل مالش کفاره را بدهند. ◀️ آیت الله مکارم: چنانچه میت از ثلث مال خود در این مورد وصیت نکرده باشند پسر بزرگ و سایر ورثه تکلیفی در این مورد ندارند هر چند خوب است در صورتی توانایی دارند این نوع دیون میت را نیز ادا کنند. 🔺 استفتا از سایت آیت الله خامنه ای / شماره استفتاء: r57yz55. 🔺 استفتا از سایت آیت الله مکارم/ کد رهگیری : 140012170089. 📎 📎 📎
💢 ختم صلوات و اذکار در ایام عذر شرعی 💠 سوال: در ایام حیض و جنابت آیا خواندن قرآن و یا فرستادن ذکر صلوات و امثال آن کراهت دارد؟ ✍🏻 پاسخ: ❇️ قرائت آیاتی که سجده واجب دارد بر جنب و حائض حرام است و قرائت سایر آیات در غیر اوقات نماز برای حائض کراهت دارد(یعنی ثواب کمتری دارد)؛ ولی در اوقات نماز مستحب است خود را تطهیر کند، و وضو بگیرد و قرآن بخواند، یا مشغول ذکر باشد و برای کسی که جنب است، مکروه است بیش از هفت آیه از آیاتی را که سجده واجب ندارد، قرائت کند. 💢 پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای - احکام حجاب و عفاف .leader.ir 📎 📎 📎 ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
💢 حکم شرعی گذاشتن تصاویر بدون صورت در فضای مجازی 💠 سوال: 🔷 آیا به اشتراک گذاشتن عکس موی سر خانم ها برای جذب مشتری توسط بعضی از آرایشگاه ها از لحاظ شرعی اشکال دارد ؟ ✍🏻 پاسخ: ◀️ در هر صورت، گذاشتن تصاویر مذکور در فضای مجازی یا دیدن آن توسط نامحرم، اگر مستلزم مفسده بوده و یا خوف ارتکاب گناه در میان باشد، جایز نیست. و تشخیص موضوع بر عهده خود مکلف است. 🔺 استفتاء از سایت آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: k7ym6ry 📎 📎 📎 🍁🍂 سایت اسک احکام www.askahkam.ir 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔rubika.ir/pasokhgoo_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam